פורום דיני עבודה

פורום דיני עבודה הוקם כדי לתת מענה לכל פונה בתחום כה חשוב של זכויות עובד ועובדת. אל תהססו לשאול בנוגע לפיצויי פיטורין, הרעת תנאים, דמי חופשה והבראה ועוד. אנחנו כאן, לרשותכם.

מנהלי פורום דיני עבודה

עו"ד נטלי אבני

מלווה מזה למעלה מ 15 שנים מעסיקים ועובדים רבים בכל הנוגע לתחום של דיני עבודה.

עו"ד דן קלדרון

בעל ניסיון של למעלה מ-15 שנים בתחום דיני העבודה. עוסק בייצוג עובדים ומעסיקים בבתי הדין לעבודה.

עו"ד אליס שמאי

מתמקדת בייצוג מקצועי ולווי משפטי עד לתוצאה הרצויה תוך התמחות מיוחדת בדיני עבודה ובתביעות הטרדה מינית.

עו"ד משה בן בסט

מתן ייעוץ משפטי וליווי שוטף לעובדים ומעסיקים וייצוג בבתי הדין לעבודה.

איש1

רוצה לעזוב 01/11/23
שלום
אני עובד בחברה למעלה מ8 שנים.
בחודשים האחרונים היו שינויים בחברה שיש להם קשר ישיר אליי.
הצמידו לי מנהל ישיר שמפקח עליי כמו רובוט.
קשה לי מאוד עם זה.אני רוצה לעזוב.
השאלה היא כזו:
אני רוצה להגיד לבוס שאני רוצה לעזוב אבל לא נותן מכתב בינתים
אני נותן לך זמן לחפש מישהו אחר במקומי.
במידה והוא מוצא נגיד תוך שבוע אומר לי לך.
מה הדין ?
אני צריך ללכת או שהוא ייתן לי מכתב?
מבחינת ביטוח לאומי ודמי אבטלה?

זכויות במקרה של התפטרות

עו"ד אברהם סרוסי מנהל 05/11/23

היי,

במידה שאתה מודיע שאתה רוצה לעזוב, הדבר שקול להתפטרות, ולכן לא תהיה זכאי לפיצויים מלאים וגם לא תוכל לחתום אבטלה באופן מיידי. אם המעסיק יפטר אותך, כמובן שתהיה זכאי לכל האמור לעיל.

מעבר לזה, אין הבדל של ממש בין המצבים.

בהצלחה,

מנהל פורום דיני עבודה

המסגר 35, תל אביב

03-735-8855

avi@sarusi-law.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

שער לעובדות מעון

בת שבע כהן 22/10/23
נתבקשנו ע"י פיקוד העורף לא להגיע לגן מי אמור לשלם למן שכר או נישאר ללא משכורות החודש 

אי עבודה בשל הוראת פיקוד העורף

עו"ד אברהם סרוסי מנהל 31/10/23
על פניו, אם העובדה שלא עבדתם נבעה מאי פתיחת מקום העבודה, אתן אמורות להיות זכאיות לשכר. בהנחה שלא סוכם מתווה אחר כמו חל"ת או חופשה מרוכזת.

מנהל פורום דיני עבודה

המסגר 35, תל אביב

03-735-8855

avi@sarusi-law.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

עובדת שהוצאה לחופשה ללא תשלום

רביע 20/10/23
שלום רב,
עובדת במסעדה הוצאה לחופשה ללא תשלום כבר שבועיים בגלל המלחמה, המסעדה עדיין פתוחה אך לטענתם קיצוצים בעובדים בגלל המצב אין הרבה עבודה.
במצב כזה האם מגיע לה לקבל דמי אבטלה ? ומה המסמכים שהיא צריכה בשביל זה ?
תודה.

חל"ת בזמן מלחמה

עו"ד אברהם סרוסי מנהל 31/10/23

במתווה החדש, עובדת זו תהיה זכאית לתשלום דמי אבטלה אם היא עומדת בתנאים שנקבעו ע"י ביטוח לאומי. המעסיק צריך למלא טפסי חל"ת.

בהצלחה,

מנהל פורום דיני עבודה

המסגר 35, תל אביב

03-735-8855

avi@sarusi-law.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

שומר על ילד בזמן מלחמה ולא סופקה עבודה בבית, האם י

קו 20/10/23
אני שומר על ילד בן 10 שלומד בבית בזום ולא סופקה עבורי עבודה בבית בזמן מלחמה האם ישלמו על כך ?

עבודה מהבית בזמן מלחמה

עו"ד אברהם סרוסי מנהל 31/10/23

היי קו,

אין חובה על המעסיק לספק עבודה מהבית אם במצב דברים רגיל העבודה אמורה להיות מבוצעת ממקום אחר. נכון להיום אין חובת תשלום על זמן היעדרות מסוג זה. ממליץ לבחון אפשרות יציאה לחל"ת.

בהצלחה.

מנהל פורום דיני עבודה

המסגר 35, תל אביב

03-735-8855

avi@sarusi-law.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

האם מותר למעסיק להוריד שעות עבודה שמשפיע על השכר

A 20/10/23
שלום המעסיק החליט לקצר שעות עבודה בזמן מלחמה שכך זה ישפיע על השכר באופן משמעותי, האם מדובר בהרעת תנאים? האם מותר לו ? 

הפחתת שכר בזמן מלחמה

עו"ד אברהם סרוסי מנהל 27/10/23

היי,

השאלה היא פחות אם מותר או אסור, כי ככלל - מותר. מעסיק רשאי, משיקולים הקשורים להתנהלות העסק, להרע תנאים ואף לפטר כמובן, ובלבד שהדבר נעשה כדין (לאחר שימוע וכיו"ב).

מבחינת העובד, עומד לו הסעד של התפטרות בדין מפוטר במצב כזה, ברם רק לאחר שנתן התראה למעסיק והרעת התנאים לא תוקנה. התפטרות בדין מפוטר משמעה כי העובד זכאי לזכויותיו כאילו פוטר, למרות שהוא זה שהתפטר.

בהקשר של המלחמה, יש איסור לפטר עובדים שלא היו יכולים להגיע לעבודה מטעמים הקשורים למצב החירום (השגחה על ילד וכיו"ב), ברם אין חובה לשלם להם שכר על זמן זה.

בהצלחה,

מנהל פורום דיני עבודה

המסגר 35, תל אביב

03-735-8855

avi@sarusi-law.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

הוצאה לחלת בנלחמה

חניתה 20/10/23
שלום
אני עןבדת בטלמיטינג הרבה שנים מהבית בחברה לתכנון פיננסי .המנכל הציע לי לצאת לחלת אמר שעדיף מאשר שאנצל את ימי החופשה שלי. האם במצב הזה של המלחמה הוא רשאי להוציא אותי לחלת? טכנית אני יכולה לעבוד לדבריו זה לא זמן מתאים לשוחח עם אנשים
תודה רבה

הוצאת עובדים לחל"ת בזמן מלחמה

עו"ד אברהם סרוסי מנהל 26/10/23

היי חניתה,

הוצאה לחל"ת לא תשרת אותך ככל הנראה. הזכאות שלך לקבלת דמי אבטלה בתקופת החל"ת, מתחילה רק לאחר שמיצית את כל ימי החופשה שלך. 

אני מבהיר שלא ניתן לכפות חל"ת.

בהצלחה,

מנהל פורום דיני עבודה

המסגר 35, תל אביב

03-735-8855

avi@sarusi-law.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

נפגע עבודה במסיבה

יצחק 20/10/23
שלום
רציתי לדעת עם אדם עבד במסיבה בשכר
ונרצח (ביטוח לאומי מכיר בהרוג פעולת איבה)
האם אפשר לתבוע עוד גורם כי זה קרה בזמן עבודה 
פנסיה ביטוח לאומי וכדומה... ובמידה שכן האם יש כפל קצבאות בביטוח לאומי 

אדם נרצח בזמן עבודתו

עו"ד אברהם סרוסי מנהל 26/10/23

 היי יצחק,

ראשית, מצטער לשמוע על הנסיבות הכואבות.

שנית, מדובר בשאלה בתחום הנזיקין והייתי ממליץ לפנות לעו"ד בתחום זה.

בהצלחה,

מנהל פורום דיני עבודה

המסגר 35, תל אביב

03-735-8855

avi@sarusi-law.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

עבודה בזמן המלחמה

אושרית 19/10/23
הי, אני תושבת אשקלון דרום , עובדת אצל רו"ח , יש לי ילדים קטנים מתחת לגיל 14 , ובעלי אברך , נאלצנו ליסוע לעיר אחרת כשהתחילה המלחמה , ועכשיו הבוס שלי טוען שלא מגיע לי שכר כי בעלי(שהוא אברך) 

יכל לשמור על הילדים . אבל גם ככה לא יכולתי להיות באשקלון לבד כשיש לי תינוק יונק שצריך אמא וגם מהפחד . 
האם אני זכאית לשכר עבור שבועיים אלו? 

תשלום שכר בגין היעדרות בזמן מלחמה

עו"ד אברהם סרוסי מנהל 26/10/23

היי אושרית,

לדאבוני, לפי הדין הנוכחי, עובדים הנעדים ממקום העבודה שלהם, במידה שמקום העבודה פתוח ומאפשר עבודה, אינם זכאים לשכר. ישנה סבירות גבוהה שבהמשך יושג הסכם במשק לפיו יהיה פיצוי לעובדים שנאלצו להיעדר, אבל נכון להיום אין הסכם כזה.

בהצלחה,

מנהל פורום דיני עבודה

המסגר 35, תל אביב

03-735-8855

avi@sarusi-law.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

הורדצ מהשכר לכל העובדים בגלל מצב המלחמה

מפתח WEB 19/10/23
המעסיק החליט להוריד לכל העובדים 15% מהשכר, הטענה היא שזה בגלל המלחמה, אבל הוא הוסיף שבמילא רצו לקצץ בסוף השנה וכנראה באמת יקצצו, אז זה כאילו גלגל הצלה וכולנו צריכים להרתם וכו'. לטענת המנהל הישיר - אני לא מועמד לפיטורין אך השכר כאמור יירד. ההפחתה היא ל 3 חודשים ו "אחרי זה נבחן מחדש את המצב"
גם כתבו שהחברה יודעה שמדובר בהרעת תנאי העסקה, ולכל לעובד עומדת הזכות לראות את עצמו כמתפטר בדין מפוטר ולקבל את כל הזכויות להן הוא זכאי. ובקשו ש מישאו שיחליט לעשות כך, צריך להעביר אלינו בכתב הודעה תוך 14 ימים.


השלא היו: עם אני מסקים להחלתה של הורדת משכורת אני יכול לשמור על זכות עדיין להתפטר בדין מפוטר לכול התקופה, עד שהמסכורת יחזור לגובה נוכחי, פלוס למשל חודש כביטחון? או שאני צריח להחליט תחת לחצ של 14 יום ?


תודה מראש.

הורדה בשכר בשל מצב המלחמה

עו"ד אברהם סרוסי מנהל 26/10/23

היי,

אם אתה מעוניין לעבוד תחת השכר המופחת, אבל מעוניין להבהיר שמדובר מבחינתך במצב זמני בלבד, עליך לכתוב למעסיק מפורשות, שאתה מסכים להורדת השכר ל-3 חודשים בלבד, ולאחר מכן אתה מצפה ששכרך ישוב ויעמוד על הגובה הקודם שלו. בתום התקופה עליך להחליט אם אתה מתפטר בדין מפוטר או ממשיך בתנאים האמורים.

בהצלחה,

מנהל פורום דיני עבודה

המסגר 35, תל אביב

03-735-8855

avi@sarusi-law.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

קיצור שעות עבודה בגלל המלחמה

משה לוי 19/10/23
היי
האם בגלל מצב המלחמה מעסיק יכול לדרוש מהעובדים לעבוד חצי יום (בגלל שאין הרבה עבודה)
ולשלם חצי משכורת ממה שסוכם בחוזה?

קיצור שעות עבודה בשל מלחמה או מצב חירום

עו"ד אברהם סרוסי מנהל 26/10/23

היי משה,

מדובר בהרעת תנאים. על המעסיק לעשות זאת תוך ביצוע שימוע ורק אם באמת הנסיבות מחייבות אותו לעשות כן (ולא כניצול של הזדמנות). מבחינת העובד, יש לו אפשרות להודיע על התפטרות בדין מפוטר. לעיתים אף ניתן לטעון טענה לפיצוי נוסף אם מדובר בתואנת שווא או הליך לא תקין.

בהצלחה,

מנהל פורום דיני עבודה

המסגר 35, תל אביב

03-735-8855

avi@sarusi-law.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

יציאה לחל״ת כפויה ע״י המעסיק

ליז 19/10/23
שלום רב, 
בעלי תושב הדרום קיבל טלפון מהמעסיק שהוא מוציא אותו לחל״ת בעקבות המלחמה.. החברה יושבת בראשון לציון ( בעלי סוכן מכירות בדרום). בנוסף אני עובדת חיונית ויש לנו ילדים מתחת לגיל 14. האם זה תקין לעשות דבר כזה? 

יציאה לחל״ת כפויה ע״י המעסיק

עו"ד אברהם סרוסי מנהל 26/10/23

היי ליז,

אסור בשום אופן להוציא לחל"ת כפויה. ניתן לראות זאת כפיטורים שלא כדין. ניתן גם לדרוש תשלום בגין הזמן בו נכפתה החל"ת.

בהצלחה.

מנהל פורום דיני עבודה

המסגר 35, תל אביב

03-735-8855

avi@sarusi-law.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

שכר בזמן מלחמה

שרית 19/10/23
שלום, 
אני סייעת צמודה ברשות עירונית בגוש דן ועקב הוראות משרד החינוך אין לימודים ולכן הייתי בבית. היום פנו אלינו מהעירייה בטענה שאנו מגוייסים לעבוד בשמרטפיות ומי שלא יתנדב לעבוד לא יקבל שכר. הדרישה לעבוד היאהממי שאין לו ילדים מעל גיל 14 או ילדים עם צרכים מיוחדים עד גיל 21. יש לי ילדה בת 19 המוכרת בביטוח לאומי עקב מחלה וכרגע יש לה בעיה להתנייד לבד והיא זקוקה לי לחלק מפעולות היומיום (זמני עקב ניתוח כרגע בתהליך שיקום) בנוסף אני עצמי אדם המוכר בביטוח לאומי עם מוגבלות בשל מחלות ופגיעה בגפיים התחתונות. יש לי מספר שאלות: 1. האם ניתן להכריח אותי להתנדב ולפגוע לי בשכר אם אני אדם עם מוגבלות?
2. האם ביתי שמוכרת כנכה ממחלה וכרגע בשיקום לאחר ניתוח אורטופדי מזכה אותי בזכות להישאר בבית ולקבל שכר?
3מאחר שיש לי בעיה להגיע מהר למרחב מוגן אם אהיה ברחוב בזמן אזעקה, האם אני יכולה לבקש שיארגנו לי הסעה כדי לבוא להתנדב? 
תודה מראש

שינויים במשרה בתקופת מלחמה

עו"ד אברהם סרוסי מנהל 26/10/23

היי,

שינויים במשרה כפופים לאותם כללים הקיימים גם בתקופה שאינה מוגדרת כחירום. כלומר הם נבחנים מהפריזמה של הרעת תנאים וכיו"ב.
עניינית, קשה מאוד להשיב על השאלה הספציפית, מאחר שהיא מכילה עניינים רבים, כולל ענייני נכות וכיו"ב. ממליץ לפנות לעורך דין לקבלת ייעוץ.

בהצלחה.

מנהל פורום דיני עבודה

המסגר 35, תל אביב

03-735-8855

avi@sarusi-law.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

פיטורים בזמן מלחמה

אסנת 17/10/23
בודקת בשביל אחי, הוא זומן לשימוע בגלל צמצומים ובעיות משמעת
עדכנו את כל העובדים לפני שהתחילה המלחמה על הצמצומים בחברה, בנוסף יש במקום ממד בעבודה והוא מוגן ואין לו מניעה באמת להגיע חוץ מזה שהוא מפחד
יכול לעבוד מהבית אבל המעסיק בכל זאת זימן לשימוע
זה חוקי לפטר אותו במצב הקיים במדינה? 
תודה על העזרה

פיטורים בזמן מלחמה

עו"ד אברהם סרוסי מנהל 18/10/23

היי אסנת,

אין איסור לפטר בזמן מלחמה, אבל יש איסור לפטר בגלל היעדרות הנובעת ממצב המלחמה, לרבות הצורך בשמירה על ילדים וכיו"ב.

נטל הראייה לעניין סיבת הפיטורים הוא על המעסיק, אז חשוב שהדברים יהיו ברורים ומתועדים.

בברכה,

מנהל פורום דיני עבודה

המסגר 35, תל אביב

03-735-8855

avi@sarusi-law.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

הודעה מוקדמת להתפטרות וחופשה

מיכאל 16/10/23
עובד הודיע היום על הפסקת עבודה – התפטרות

נותן למעסיק חודש הודעה מוקדמת ע"פ חוזה שבתוך החודש יש 5 ימי חופש שאושר לו מזמן.

האם זה תקין? מצד העובד?

האם למעסיק יש עילה בגלל שיש חפיפה, מזכיר פה מדובר בהתפטרות.

תודה



ימי חופשה שנכללים בתקופת הודעה מוקדמת

עו"ד אברהם סרוסי מנהל 17/10/23

היי מיכאל,

ככלל, על עובד לתאם חופשות מול המעסיק, כך שבמובן זה ישנה בעייתיות. לעומת זאת, אין בעייתיות לכלול ימי חופשה בתקופת הודעה מוקדמת. מבחינת המעסיק, זה מוריד את גובה פדיון ימי החופשה שישולם בתום ההעסקה.

מנהל פורום דיני עבודה

המסגר 35, תל אביב

03-735-8855

avi@sarusi-law.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

הפחתת שכר בעקבות המלחמה – מה הן זכויותיי?

יוסף לוי 15/10/23
המעסיק החליט להוריד לכל העובדים 10% מהשכר, הטענה היא שזה בגלל המלחמה, אבל הוא הוסיף שבמילא רצו לקצץ בסוף השנה וכנראה באמת יקצצו, אז זה כאילו גלגל הצלה וכולנו צריכים להרתם וכו'.








לטענת המנהל הישיר - אני לא מועמד לפיטורין אך השכר כאמור יירד.








ההפחתה היא ל 3 חודשים ו "אחרי זה נבחן מחדש את המצב" (ז"א להבנתי שיש סיכוי שלא יבוא לו להחזיר את השכר לקדמותו, קל וחומר לא אקבל העלאה כפי שהיה צפוי בסוף השנה הזו ולי לא היה מה לומר בנושא).








מציין שהחברה ממוקמת בדרום אבל העבודה אונליין ונחשבת חיונית אז אין פגיעה ממשית בעסק אם בכלל.








האם יש משהו שניתן לעשות כדי למנוע מצב שהרעת התנאים הזו תיחשב מקובלת עלי מעבר לשלושת החודשים שצויינו?








שאחרי 3 חודשים (אם לא יחזירו את תנאי העבודה המקוריים) אוכל עדיין להתפטר בדין מפוטר?








אולי יש גוף במדינה שיתן לי פיצוי על ההפחתה?








מה בעצם מומלץ לעשות במצב כזה?








תודה מראש.

האם מותר למעסיק להפחית לעובדים מהשכר לנוכח המלחמה?

עו"ד אברהם סרוסי מנהל 17/10/23

היי יוסף,




יש פה כמה דברים. ראשית, מדובר בהרעת תנאים. המשמעות היא שכעובד, אתה יכול לתת התראה ולאחריה להודיע על התפטרות בדין מפוטר (ממליץ להיוועץ בעו"ד בנוגע לאופן בו עליך לעשות זאת).




לעומת זאת, אם אתה מסכים להרעה, ובלבד שהיא תהיה מוגבלת בזמן, עליך לכתוב זאת בצורה מפורשת למעסיק ובתום התקופה לפעול כפי שכתבתי למעלה.




לבסוף, לעניין פיצוי מהמדינה - ייתכן שיהיה הסכם או צו כלשהו שמורה על פיצוי. ואכן היו מצבים כאלו בעבר, אבל נכון לעכשיו אין הסדר מהסוג הזה.


בהצלחה.




מנהל פורום דיני עבודה

המסגר 35, תל אביב

03-735-8855

avi@sarusi-law.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

שכר עובד שעתי בימי מלחמה

דורון 15/10/23
שלום,
אני עובד שעתי . במקום עבודתי לא עובדים עקב המצב הבטחוני.
האם יגיע לי שכר כלשהי בגין הימים שנאלצתי להישאר בבית?
תודה רבה


תשלום שכר כאשר מקום העבודה סגור בשל מלחמה

עו"ד אברהם סרוסי מנהל 17/10/23

היי דורון,

בעבר, כאשר היו אירועים בטחוניים או אחרים אשר גרמו לכך שנמנעה האפשרות מעובדים רבים לעבוד, נקבע הסדר כלשהו שבמסגרתו פוצו העובדים על תקופות אלו. קשה לצפות מה יהיה במקרה הנוכחי, ואיך זה ייראה, אבל בכל מקרה סביר להניח שזה לא יהיה מיידי וייקח קצת זמן.

בהצלחה.

מנהל פורום דיני עבודה

המסגר 35, תל אביב

03-735-8855

avi@sarusi-law.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

עבודה מהבית האם מותר להתבטא בצורה הזאת ?

רביע 15/10/23
אני עובד בבית ספר בתפקיד אחראי מחשוב בשבוע האחרון התבקשתי לעבוד מהבית שלושה ימים עד הלילה כדי לסיים עבודה, בגלל שיש סכסוך בין הועד לרשת על המשכורת לאלה שבבית רציתי לוודא שאני אקבל משכורת על זה, המנהלת כעסה עלי שפניתי לועד ועוד אמרה שלא מגיע לי הכרת תודה על העבודה שעשיתי, אמרתי לה זכותי לפנות לועד בשאלה בעניין אישי בשביל זה יש ועד.
האם ההתבטאות של המנהלת מקובלת להגיד לעובד שלא מגיע לו תודה על עבודה גדולה שעשה מהבית רק בגלל שהיה לו שאלות לגבי משכורת בתקופה הזאת ?

התבטאות מנהל כלפי עובד

עו"ד אברהם סרוסי מנהל 16/10/23

היי רביע,

על פניו, לא נשמע שהייתה כאן התבטאות שחורגת מהלגיטימיות. ודאי שאין כאן עילה משפטית כלשהי המצדיקה תביעה.

מאחל לך הצלחה.

מנהל פורום דיני עבודה

המסגר 35, תל אביב

03-735-8855

avi@sarusi-law.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

עובד שלא מגיע לעבודה בזמן מלחמה

ravit 15/10/23
בוקר טוב. 
יש לי חנות באיזור הקריות. 
יש לי עובד שלא מגיע לעבודה כבר משבוע שעבר בגלל פחד
מטילים על אף שאיזור הקריות לא מוכרז כאיזור שקרוב לגבול ושאסור לצאת מהבית למשל. 
כיצד עלי לנהוג? האם להמשיך לשלם לו שכר כרגיל? כבר אין לו ימי חופשה לנצל. 
הבנתי שאסור לי להוציא אותו לחלת כפוי אם זה לא בהסכמה. 
אם אני אוריד לו את ימי החופשה הללו מהמשכורת, האם זה חוקי? 
תודה

האם יש חובת תשלום לעובד שאינו מגיע לעבודה במלחמה

עו"ד אברהם סרוסי מנהל 16/10/23

היי רוית,

אין חובת תשלום שכר במצב שאת מתארת. אין צורך בחל"ת כפויה, כי העובד למעשה הכניס את עצמו לחל"ת מרצון.

לא להכניס אותו למינוס של ימי חופשה. זה אסור.


מנהל פורום דיני עבודה

המסגר 35, תל אביב

03-735-8855

avi@sarusi-law.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

תביעה למעסיק

לאו 14/10/23
שלום, האם יש עילה לתביעה נגד המעסיק או משהו נגדי פה? תודה.
בגיל 14 התחלתי לעבוד בסופר מרקט ליד הבית, הייתי עד לזה שמחקו תאריכים פגי תוקף בכמה שנים וכשמצאתי פגי תוקף אמרו לי להשאיר, היה גוקים וחולדות במחסן. גם המעסיק במשמרות נתן הוראה לעבוד עד 22:00-23:00 שמותר לי רק עד 20:00. הפסקות חצי שעה ללא תשלום שלדעתי מותר לי יותר לפי החוק ולפעמים בלי הפסקה כי יש עומס ועדיין הורדת תשלום. הנחה אותי למכור סיגריות ואלכוהול שרק היום גיליתי שאסור לי למכור כי אני קטין, גם היה מצב שמכרתי לעצמי אלכוהול ופעם אחת מכרתי לעצמי ונתתי לחבר שעבר במהלך המשמרת שישמור… היה מחסיר לי כסף במשכורת לפעמים, היה מעסיק אותי בשנת לימודים שלפי החוק אסור, ולאחרונה לא עבדתי ועובד במקום ביקש ממני לחמם לו כמה דברים כי הבית שלי קרוב באתי שמתי במגשים וחזרתי עם אוכל מוכן ואחרי כמה ימים המעסיק גילה מאז הוא לא ענה לטלפון, לא רצה לשלם לי את השיק של החודש הקודם . לא מעסיק למשמרות.לפני יומיים המוצר היה פגום שקניתי באתי לסופר ואשתו לא רצתה להביא לי זיכוי כי לא הייתה לי קבלה כי היה עובד חדש שזרק לפח ואמרתי טוב לא נורא אבל הוא מכיר אותי הביא בסוף זיכוי אחרי שרבתי איתה . איימתי על המעסיק בתביעה והוא הביא לי את השיק בטענה שהוא היה שם כל הזמן למרות שלא היה ולא ענה. לא עונה לשאלות על פיצוי פיטורין (ותק של שנה ו3 חודשים). ויש עכשיו נוהל מהיום לכל העובדים לא למכור לי דברים. נכנסתי לסופר העובד אמר שלא מותר לו למכור לי ויצאתי בבושת פנים. האם זה חוקי? האם במשפט זה שחיממתי לעבודים והנושא של האלכוהול יבוא לרעתי? האלכוהול לא ידעתי בכלל כי הנחתי שאם מותר לי למכור שאני קטין מותר לי למהור לעצמי. הוא ניצל עוד עובדים. אם אפרסם בפייסבוק על הפגי תוקף זה לשון הרע? תודה רבה!

תביעה בבית הדין לעבודה

עו"ד אברהם סרוסי מנהל 16/10/23

היי לאו,

ככלל, בבית הדין לעבודה עוסקים בדיני עבודה ופחות בעניינים אחרים. כך, שאם נפגעו זכויותיך מבחינת דיני עבודה, ממליץ לפעול ולתבוע אותן.

בלי קשר, קשה להתייחס לכל הנושאים שהעלית בהודעה, והדבר הנכון הוא להתייעץ פרטנית מול עורך דין העוסק בתחום.



מנהל פורום דיני עבודה

המסגר 35, תל אביב

03-735-8855

avi@sarusi-law.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

העדרות מעבודה במפעל חיוני- דחוף

משה 13/10/23


שלום רב
אני עובד בתפקיד משרדי באחד המרכזים הלוגיסטיים של  שירותי בריאות כללית.
להבנתי כללית מוגדרת כמפעל חיוני.
אשתי עברה ניתוח ערב מחלה קשה ומבחינה נפשית לא מסוגלת להיות לבד עם הבן (גם מוכר בביטוח לאומי) ומנסים בכל פעם למצוא פתרון עם איזו משפחה להיות בזמן שאני בעבודה. לא אושר לי לעבוד מהבית על ידי מנהל ישיר ולא אכפתי סמכות לבדוק את העניין.
אשתי מאוד חרדה מהבריאות שלה ועוד יותר בגלל המלחמה ולא מסוגלת להיות לבד עם הבן.
בעקבות המלחמה המשפחה של אשתי חושבת לטוס ולהשאר בחול עד יעבור זעם ואז לחזור. 
מכיוון שכללית זה מפעל חיוני האם זו עבירה פלילית אם אטוס עם אשתי ובני?
האם מפעל חיוני אומר שכל מי שבארגון חייב להגיע או שזה ברמה שמית ?
האם יכולים לפטר אותי אם אצטרף לשתי ובני לחול לאור המצב למרות שיש לי קביעות בכללית וזה מפעל חיוני?
אשתי באמת לא מסוגלת לתפקד לבד ומתקרבת מאוד להתקף חרדה מרצף נסיבות של מחלה קשה, מלחמה ובני שמוכר בביטוח לאומי (על  ספקטרום).
המון תודה ובהערכה
משה

היעדרות מעבודה במפעל חוני

עו"ד אברהם סרוסי מנהל 13/10/23

היי משה,

ראשית, כדאי שתברר אם באמת מדובר במפעל חיוני לפי ההגדרות. שנית, יש לבדוק אם אתה מוגדר כמגויס, מאחר ולא כל עובד מוגדר כך.

אם אתה אמנם מגודר כמגויס, היעדרות עשויה לעלות כדי עבירה פלילית שדינה 3 שנות מאסר. זה לא אומר שאוטומטית נכנסים לכלא, אבל עלול להיות מוגש כתב אישום ומדובר בהסתבכות. למעשה, המעמד של מגויס הוא כמו חייל בחובה.

ממליץ לבחון לעומק ולנהל שיח מול המעסיקים על-מנת לברר את המצב.

בברכה,

מנהל פורום דיני עבודה

המסגר 35, תל אביב

03-735-8855

avi@sarusi-law.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

יציאה לחלת

רעות 13/10/23
שלום 
המעסיק הוציא לחלת במכתב ציין טעם כלכלי...
אני עם 3 ילדים קטנים בבית מתחת לגיל 14 ובעלי מגוייס ואין לי דרך לעבוד מהבית. מה עליי לעשות?  

הוצאה כפויה לחל"ת בזמן חירום

עו"ד אברהם סרוסי מנהל 13/10/23

היי רעות,

לא ניתן להוציא לחל"ת באופן כפוי. אם את מעוניינת בכך, עליך לדרוש להמשיך לעבוד ולא לצאת לחל"ת. במקרה זה, יש סיכוי שהמעסיק יפטרך - אלא שפיטורים אלו עשוים להיות בלתי חוקיים. 

באופן עקרוני, פיטורים של אדם במהלך צו חירום, מאחר שהוא נדרש להישאר בבית עם הילדים, הם אסורים. המעסיק הוא זה שצריך להוכיח שהפיטורים הם מטעמים כלכליים ולא בשל ההיעדרות האמורה. פרקטית, הייתי מנסה להגיע להסכמות כלשהן עם המעסיק, מאחר וכל הפתרונות לכך יהיו רק בדיעבד.

בברכה,

מנהל פורום דיני עבודה

המסגר 35, תל אביב

03-735-8855

avi@sarusi-law.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

בת הזוג בשמירת הריון

מאיר 12/10/23
שלום רב. שאלתי אם העובד גר כחמישים ק"מ ממקום העבודה ושני המקומות לא הוגדרו כאסורים לתנועה או עבודה ע"י פיקוד העורף ואין אפשרות לעבוד מהבית, אשתו בשמירת הריון והוא צריך לשמור על ילדיו הקטנים במקומה, השאלה האם המעביד חייב לשלם את שכרו בימים אלו וא"כ עד מתי. תודה רבה

האם יש חובת תשלום שכר לעובד הנעדר במצב חירום?

עו"ד אברהם סרוסי מנהל 13/10/23

היי מאיר,

ככלל, מעסיק אינו מחויב לשלם שכר במצב שבו עובד אינו מגיע לעבודה, גם במצב חירום. 

זאת, להבדיל מהאיסור שחל על המעסיק לפטר עובד במצב דברים כזה.

יחד עם זאת, בעבר נקבעו הסכמים וצווים שקבעו פיצוי לעובדים שלא קיבלו שכר במצבים כאלו. מאמין שגם במקרה הזה נראה משהו כזה, אבל זה תמיד בדיעבד ולא בזמן אמת. כרגע, מומלץ להגיע להבנות מול המעסיק בשביל להימנע בעיה נקודתית.


מנהל פורום דיני עבודה

המסגר 35, תל אביב

03-735-8855

avi@sarusi-law.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

הפחתת משמרות עקב מצב החירום

מיכל 12/10/23
שלום רב, אני מנהלת מוקד עם נציגים טלפוניים שעובדים במשמרות. המשמרות נקבעות בתחילת כל חודש לכל החודש מראש. מפאת המצב אין לי צורך באיוש כל המשמרות שנקבעו מראש (אין עבודה). האם חוקי להפחית את מספר המשמרות שנקבע לכל אחד ולהפחית בהתאם ממשכורתם? אציין שהם עובדים המקבלים תלוש משכורת. לא פרילאנסים.

בתודה ובברכה, מיכל

הפחתת משמרות / הרעת תנאים עקב מצב חירום

עו"ד אברהם סרוסי מנהל 13/10/23

היי מיכל,

ככלל, מדובר בהרעת תנאים, אבל זה לא אומר שזה אסור. אם הרעת התנאים נעשית מטעמים עניינים הקשורים לפעילות העסק, ולא מטעמים הקשורים להיעדרות אנשים בגלל צו החירום, ניתן לעשות הרעת תנאים. יש פסיקה מסוימת שקובעת כי הרעת תנאים צריכה להתבצע לאחר שימוע, אבל יש בעניין זה מחלוקת.

קחי בחשבון שבכל מקרה העובדים שהתנאים שלהם הורעו יוכלו להתפטר בדין מפוטר, כלומר שאת תידרשי לשלם להם פיצויים מלאים.

בברכה,


מנהל פורום דיני עבודה

המסגר 35, תל אביב

03-735-8855

avi@sarusi-law.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

עובדת שכירה נשלחה הביתה עקב מלחמה

ציון סירי 11/10/23
שלום
הפנייה שלי אליכם בשם בת זוגתי שעובדת שכירה בחברה ואני פונה במקומה לבקשתה שלא תדע החברה על פנייתה.

בת זוגתי עובדת בחברה שכירה לפי שעות, כהרגלה עובדת משעה 9 בבוקר עד 6 בערב כל יום מלבד שישי.

עקב המלחמה שלחו אותה הביתה עד לסיום המלחמה ונאמר לה שלא תקבל שכר על ימים אלו, הייתכן ? זה חוקי?

אודה לתגובתכם

חל"ת כפויה בשל מצב חירום

עו"ד אברהם סרוסי מנהל 12/10/23

היי ציון,

ראשית, לא ניתן לכפות חל"ת. לכן בפירוש האקט הזה אינו חוקי.

השאלה היא האם המעסיק רשאי לפטר בנסיבות הללו או לא. התשובה מעט מורכבת - אם סיבת הפיטורים היא עניינית, כלומר טעמים כלכליים של העסק, ככלל מותר לפטר. אם סיבת הפיטורים היא היעדרות העובד בשל המצב, אסור לפטר.

נטל הראייה להוכחה כי הסיבה הייתה חוקית, הוא על המעסיק.

בברכה,

מנהל פורום דיני עבודה

המסגר 35, תל אביב

03-735-8855

avi@sarusi-law.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

פדיון חופש ללא פיטורין

בלום 10/10/23
עובד שעתי וותיק כחמש שנות עבודה צבר 60 ימי חופש שנתי מבקש לפדות בכסף למטרת רכישת דירה. האם המעסיק רשאי לפדות בכסף את ימי החופש לפי בקשת העובד? באיזה מקרים חוץ מפיטורין מותר לפדות ימי חופשה . 
תודה רבה 

פדיון חופשה במהלך העסקה - מותר או אסור?

עו"ד אברהם סרוסי מנהל 12/10/23

היי בלום,

ככלל, פדיון חופשה הוא אסור, אלא בסיום ההעסקה. משמע שמעסיק אינו רשאי לעשות זאת.

כמובן, שאם הדבר נעשה בהסכמה, מעסיק תמיד יכול להחליט שהוא נותן סכום כסף לעובד ולנכות לעובד ימי חופשה, ולסמוך עליו שלא ידרוש זאת בתום ההעסקה, אבל זה תלוי ברצון הטוב של העובד, שבאופן עקרוני יהיה רשאי לתבוע בגין פדיון חופשה אסור במהלך ההעסקה.

בברכה,

מנהל פורום דיני עבודה

המסגר 35, תל אביב

03-735-8855

avi@sarusi-law.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

דילוג לתוכן