פורום דיני עבודה
פורום דיני עבודה הוקם כדי לתת מענה לכל פונה בתחום כה חשוב של זכויות עובד ועובדת. אל תהססו לשאול בנוגע לפיצויי פיטורין, הרעת תנאים, דמי חופשה והבראה ועוד. אנחנו כאן, לרשותכם.
נסיון הסתרה/הפחדה/השתקה או איום :
קיבלתי ( לפני שנתיים) מכתב פרידה ממקום עבודה ובו כתוב שבעקבות הדרך שעשינו יחד ומגפת הקורונה , המעסיק מעניק לי מענק פרידה . בהמשך מצוין שהמענק ניתן כמחווה של רצון טוב ושאם חלילה תהיינה מחלוקות ביני למעסיק סכום המענק יוחזר מיידית למעסיק .
בימים אלו אני נמצא בהליך משפטי עם המעסיק היות ולא שילם לי ( ולעובדים רבים נוספים) קרן השתלמות שהוא מחויב לה מתוך היותו כפוף להסכם הקיבוצי של בתי המלון .
אני לא בטוח שכל העובדים קיבלו את המענק ו/או את המכתב .
האם סנקציה של החזרת דמי מענק לא מהווה איום/נסיון השתקה/נסיון החבאה /הפחדה ?
תודה
תשלום דמי מענק
שלום רב,
מדוע אתה חושב שמדובר בדמי שתיקה? הרי קיבלת את המענק טרם הגשת התביעה.
נראה כי המעסיק מוכן לשלם סכום כלשהו מעבר לחובתו עפי החוק ובוודאי שלא מוכן יהיה להתמודד בהליך משפטי כאשר הוא שילם מעבר לקבוע בחוק.
ההתנייה בהסכם שקובעת כי סכום המענק יוחזר, יעלה לבטח בכתב ההגנה ואולי ייערך קיזוז בין הרכיבים.
בהצלחה,
הטרדה
+2 מזכירות
הממונה על הטרדה מינית בחברה היא אשתו של הבוס ואמם של 4 בניו.
האם זה תקין?
מהם הכללים/נהלים / תקנות הקובעם לעניין זה? אודה להפניה
פיורסט
הלכת פיורסט
הפלייה על רקע מגדר
אני עובד כשנתיים ברשת קמעונאית גדולה, אני עובד כקופאי ומביו הקופאיים אני הכי ותיק בהרבה.
כבר כמה חודשים אני הדגשתי את רצוני להתקדם דבר שלא נענה בשלילה אלא בהבטחות שזה יקרה...
לפני כחודש גיליתי להפתעתי שהתפנה מקום בקופה הראשית והם החליטו לקדם קופאית אחרת אשר נמצאת במקום פחות מחודש, כאשר שאלתי את המנהל הסניף למה קיבלתי תשובה מעורפלת על זה שהוא פעל לפי דעות המנהלים תחתיו.
באותו יום אחראית הקופות פנתה עליי ואמרה לי שמבחינה מקצועית אני הכי מקצועי שם בהרבה ,אבל הם רוצות מישהי שהם יסתדרו איתה מכיוון שהם איתה הרבה בקיצור הם מחבבות אותה יותר ממני ולכל קידמו אותה.
אני אישית חושב שחלק מההחלטה לא לקדם אותי הייתה בגלל שאני גבר ,האם אני יכול לתבוע אותם?
יש לציין שנפגעתי עמוקות מהמקרה הזה, קשה לי מאוד להמשיך להגיע ועבוד עם האנשים שפגעו בי כל כך...
נטל הראייה בתביעה בגין אפליה על רקע מגדרי
היי משה,
אם יש לך ראיות טובות לאפליה על רקע מגדרי, כמובן שניתן לתבוע ולזכות. יחד עם זאת, בד"כ קשה להוכיח טענות מהסוג הזה וראיות צריכות להיות די מובהקות ולא ניזונות משמועות או ספקולציות.
בהצלחה.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
דו"ח נוכחות
חובת המעסיק למסור דוחות נוכחות לעובד
היי איב,
נכון להיום אין חובה על המעסיק למסור את דוחות הנוכחות לעובד (במנותק מהחובה שלו לבצע מעקב שעות). לכן - במידה שאינו עושה כן - מומלץ לעקוב אחרי שעות העבודה באמצעות אפליקציות שונות שאפשר להוריד לטלפון.
כמובן שאם וכאשר תגישי תביעה נגד המעסיק, שאחת מטענותיה תהיה אי תשלום שכר, או אי תשלום מול שעות נוספות, תוכלי לדרוש את דוחות הנוכחות במסגרת גילוי מסמכים. בנוסף, נטל הראייה להוכחת אי עבודה בשעות נוספות (עד מגבלה מסוימת) היא על המעסיק, כך שיש לו אינטרס להציג דוחות נוכחות.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
צמצום משרה
ארצה לצמצם את שעות העבודה משמונה שעות, לשש שעות ביום.
האם הפנסיה והפיצויים יפגעו לי בסכום שאקבל כשאפרוש סופית? ( ברור לי שהצבירה בקרן כל חודש, תהיה מעתה נצוכה יותר).
צמצום משרה והשפעה על צבירת הפנסיה והפיצויים
היי חנה,
השאלה לא לגמרי ברורה. אם השאלה היא האם הסכומים הצבורים כבר יכולים להצטמצם כתוצאה משינוי מבנה העסקה, אז התשובה היא בשלילה.
בהצלחה!
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
מעסיק שנתן משרות לעובד לא לפי רופא תעסוקתי
מה הדין לגבי מצב שכזה ?
אי שיתוף פעולה של מעסיק לעניין חוו"ד רופא תעסוקתי
היי דוד,
לטעמי, צריך לדרוש מהרופא התעסוקתי לספק חוות דעת מפורטת על יסוד גרסת העובד, ולא להידרש לדברי המעסיק בעניין הזה. יכול להיות שניתן יהיה לטעון בדיעבד שחוסר שיתוף פעולה מצד המעסיק פגע בעובד, אבל בזמן אמת אין הרבה מה לעשות עם זה.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
חזרה לעבודה ע״פ החלטת רופא תעסוקתי
האם יש סעיף בדינים שמזכיר על כמה זמן/ימים מרגע החלטה ואישור הרופא התעסוקתי לחזור לעבודה, המעסיק צריך להחזיר אותי לעבודה?
תודה
אפשרויות המעסיק במקרה של חוות דעת רופא תעסוקתי
היי,
השאלה לא לגמרי ברורה. אם הכוונה היא שרופא תעסוקתי אישר לחזור לעבודה מלאה, יש להחזיר אותך לעבודה באופן מיידי. אם רופא תעסוקתי הגביל את האופן והמשך שבו את יכולה לעבוד, המעסיק יכול למצוא לך משרה מתאימה, או להתחיל בהליך פיטורים (לרבות שימוע וכיו"ב).
בהצלחה.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
עבודה באותו מקום רק עם מעסיק חדש
אני עובדת בעבודה מספר שנים דרך חברה קבלנית.
זכיתי במכרז לאותה במשרה וכעת אעבוד בה דרך חברה אחרת.
האם רצף העבודה צריך להשמר כולל ימי חופשה/ ותק וכו?
שמירה על רצף עבודה כאשר מתחלף המעסיק
היי נעה,
לא לגמרי הבנתי את השאלה, אבל בפשטות - אם את ממשיכה לבצע את אותה עבודה, באותו מקום, ורק התחלפה החברה, יש לשמור על הרצף, לרבות לעניין וותק, זכויות וכיו"ב.
בהצלחה!
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
השתתפות בעלות מכשיר הטלפון מהעבודה
הטבה של מעסיק - ברוטו או נטו?
היי,
כל הטבה של מעסיק היא בברוטו (גם אם סוכם בנטו, המעסיק צריך לשלם המיסים מעל לנטו). לכן, במענה לשאלה - אם קיבלת "זיכוי" מהמעסיק על הוצאה שלך, היא ניתנת בברוטו ומנוכה ממנה מס הכנסה כדין.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
פיצוי על אי העדרות
לצערי פעם בחודש אני מקבל טיפול כימותרפי.
על מנת שלא אפסיד את ההטבה אני נאלץ למלא יום חופש.
שאלתי היא: ישנה אפשרות שאשתמש בימי מחלה ולא בימי חופשה ואקבל את ההטבה על פיצוי אי העדרות?
שלילת הטבה בשל היעדרות בגין ימי מחלה
היי אברהם,
על פניו, נראה שזו שאלה הסכמית בינך לבין המעסיק. יחד עם זאת, לא אמורה להיות פגיעה בזכויות בשל ימי מחלה, אז אם מדובר בהטבה שמקובלת בבית העסק, ניתן יהיה לבסס טענה שימי מחלה אינם אמורים לשלול הטבה מעין זו, כלומר לא להיחשב ל"היעדרות" במובן זה. יחד עם זאת, מדובר בשאלה מורכבת שמצריכה מחשבה וניתוח.
בהצלחה ובריאות רבה!
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
עזיבת עבודה
אני עובד בחברה עשור.בתקופה האחרונה היו שינויים שיש לזה קשר ישיר אליי ואני לא מרוצה מזה.
רוצה לעזוב באופן מיידי.יש לזכותי למעלה מ10 ימי חופש.האם אפשר איכשהו להתחשבן על הימים האלו?
פדיון חופשה עם סיום ההעסקה
היי,
בהנחה שימים אלו נצברו בתקופת ההתיישנות - אתה זכאי לפדיון חופשה מלא בסיום העסקה.
בהצלחה!
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
דיון בת דין
האם יש חקירת בדיון ?
האם זה כמו דיון קדם משפט בהליך אזרחי?
שאלות במסגרת קדם משפט
רננית,
כן, ככלל מדובר בקדם משפט. אבל יש לקחת בחשבון שתמיד יש סמכות לשופט לשאול את הנוכחים שאלות והתשובות ייכנסו לפרוטוקול ויהיו חלק מהחומר בתיק.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
האם המעסיק העיקרי חייב לדעת על מעסיק נוסף
התחלתי עבודה אצל מעסיק נוסף, אני לא מעוניין שהמעסיק הראשון ידע על העבודה הנוספת.
ביצעתי תיאום מס שם נקבע כי המעסיק הראשון - העיקרי יכול לנכות לי כאילו זו המשכורת היחידה.. השאלה שלי, האם מבחינת החוק והתקנות, אני חייב למלא מחדש 101 אצל המעסיק הראשון ולציין שם במקום המתאים שיש לי עבודה נוספת? למרות שמבחינה מהותית אין שום הבדל כי פקיד שומה קבע שהמעסיק יכול לנכות כאילו זו המשכורת היחידה.. תודה.
עבודה נוספת - האם לעדכן את המעסיק?
שלום רב,
התשובה היא כן.
עליך ליידע את המעסיק הראשון.
בהצלחה
הרעת תנאי עבודה
עד אתמול הייתי מאבטח עם נשק.אני עם נשק כבר 12 שנה.לפני יומיים עשיתי מבחן כשירות נפשית (חובה כל שש שנים) והוחלט לבטל לי את רשיון הנשק (היום בבוקר קיבלתי את ההודעה דרך מסרון מאגף לרישוי כלי ירייה).כתוצאה מכך אני מהבוקר עובד ללא נשק,ובהתאם לכך המעביד מסר לי שגם תנאי העבודה שלי ישתנו מיד.זה כולל גם שכר שעתי שיירד באופן ניכר וגם עמדות העבודה.אני מתכוון כמובן לערער על ביטול הרשיון נשק,שכן בכל שנותיי לא עשיתי עבירות נשק,וגם במילואים שירתתי כ 19 שנה עם נשק ללא בעיות משמעת.האם בהנחה שהערעור לא יתקבל,אני יכול להתפטר בדין פיטורים? שכן יש פה הרעת תנאים כפולה.וכשהתחלתי לעבוד בעבודה זו,ישר הלכתי לעשות רשיון נשק עם קורס אבטחה.כלומר,תמיד הייתי חמוש.
הרעת תנאים
בוקר טוב,
כן. בהחלט.
פגיעה בשכר מהווה הרעת תנאים בגינה תוכל להתפטר בדין מפוטר.
אולם, עליך לפעול עפי החוק על מנת לקבל זכויותיך המלאות.
כך למשל, תצטקך לתת למעסיק התראה כשי לתקן את ההפרה.
בהצלחה
אי תשלום חשבונית
אי תשלום חשבונית
שלום רב,
כן. אולם נראה כי לא בביהד לעבודה.
יום גשר
כמעט בכל חג, המעביד אומר שערב חג הוא "יום גשר, ומשרדי החברה יהיו סגורים", והוא מחייב אותנו ביום חופשה.
זה קורה גם כאשר ערב החג הוא באמצע השבוע - כמו ערב פסח השנה שחל ביום רביעי.
כמובן, שרוב העובדים לא מעוניינים לחקת חופשה באותו יום.
אני רוצה לשאול אם זה חוקי?
תודה רבה.
ערב חג - האם חופשה?
שלום רב,
האם בהסכם העבודה סוכם כי יום זה הוא יום חופשה על חשבון העובד?
מכתב מהמעסיק לאחר קבלת סיכום מרופא תעסוקתי
אודה לסגנון כמה משפטים חשובים בכדי שאוכל לממש את כל זכויותיי כחוק.
תודה רבה למשיבים
ירדן
רופא תעסוקתי
שלום רב,
ניסוח משפטים כאלה אינם ניתנים כאן.
מומלץ לפנות לייעוץ פרטני.
בהצלחה,
תוך כמה זמן ביטוח לאומי אמור להחזיר תשובה ?
תוך כמה זמן ביטוח לאומי אמור להחזיר תשובה מרגע שהוגשה בקשה להחמרה לסיעוד וזאת לפי תקנון שאומר "שקופחו בזכותם או שלא הוחלט תוך הזמן הקבוע בתקנות בתביעה שהגישו בהתאם לסימן א' לפי פרק י'ד". " כמה זמן זה לפי סימן א לפי פרק יד?
ביטוח לאומי
שלום רב,
שאלתך אינה בפורום הנכון.
יש פורום מיועד לביטוח לאומי.
בהצלחה
תשלום ימי בידוד
התחלתח לעבוד בחברה ב-3/1/21.
בתלוש מופיע לי שני סעיפים מחלה 4+ והעדרות עקב מחלה.
מחלה 4+ שולם לי 6 ימי מחלה.
העדרות עקב מחלה קוזז לי מהתשלום 7 ימי מחלה,והיתרה לתשלום המינוס.
האם זה תקין הקיזוז שנעשה לי על סעיף העדרות עקב מחלה?
במידה וכן אנא הסבירו על אלו תאריכים קוזז הסכום.
תשלום ימי בידוד
בוקר טוב,
ימי הבידוד הם על חשבון ימי המחלה הצבורים של העובד.
לאור העובדה שלא צברת די ימי מחלה, קוזז מהשכר.
להיקף משרה מלא, הצבירה היא 0.83 יום לחודש.
לבדיקה פרטנית, יש צורך לבחון את התלושים.
בהצלחה
פירלנסית
הוחלט להפסיק עבודתה. היו בנינו וויכוחים רבים.
בוויכוח נוסף איתה. אמרתי לה שזהו מהיום היא לא עובדת יותר.
האם הייתי צריכה להודיע מראש?
האם יש לה זכות לתבוע אותי?
עבודת פרילנסרית
בוקר טוב,
יש מס דברים לברר טרם מענה.
למשל, כמה זמן עבדה? האם עבדה רק איתך? מה היקף המשרה? ועוד ועוד.
מומלץ לפנות לייעוץ פרטני.
בהצלחה
הבראה
באוגוסט 2022 לא קיבלתי הבראה כי לא סגרתי שנה.
כיום אני מועסק כאן שנה ורבע.
אם אעזוב כעת , האם יבוצע פידיון ימי הבראה ?
תשלום דמי הבראה
בוקר טוב,
כן. הזכאות לדמי הבראה קמה לאחר שנה בלבד.
בהצלחה
דמי הבראה
תשלום דמי הבראה
בוקר טוב
החוק קובע שלאחר שנה זכאי העובד לדמי הבראה.
היה והייתה הפסקה באמצע, יקוזז החלק היחסי של ההפסקה.
בהצלחה,
חובת מילוי ט.161 למנקה המדרגות בביניין
האם כמעסיק של מנקה מדרגות בבניין שיוצא לפנסיה בחודש אפריל, יש מחובתינו כמעסיק למלא טופס 161?
מסירת טופס 161
בוקר טוב,
טופס 161 הוא הטופס שאיתו יוכל העובד לשחרר את כספי הפיצויים בלבד ולכן עליכם למסור לו אותו כדין.
בהצלחה
האם בית דין לעבודה יכול לחייב עירייה לשלם הפרשים?
היתה טעות פקידותית של העירייה כ"א בהוראה להזין לי וותק .בטעות הזינו לי לשוטף ולא החזר רטרואקטיבי אחורה. מדובר בוותק צה"לי. משרד החינוך כן הכיר בטעות ההקלדה והכירו לי והחזירו לי רטרואקטיבית הכל עד שנת 2010. העירייה החזירה הפרשים רק עד 2017 . הם לא הסכימו להעלות אותי לועדת חריגים כדי לתת לי פיצוי/שיפוי. האם בית דין לעבודה מטפל במקרים כאלה? איזה טופס תביעה עליי למלא ? כי הטופס שראיתי באתר הוא טופס של פיטורין/הפסקת עבודה.
איזה טופס מתאים למקרה שלי כדי שאגיש תביעה מסודרת לבית הדין לעבודה? תודה מראש.
התיישנות - ביהד לעבודה
בוקר טוב,
לצערי, חלה התיישנות וביהד לא יוכל לפסוק על תשלומים לאחר שחלפו 7 שנים.
בהצלחה
לימודים ועבודה
אני עובד מזה שנתיים במקום עבודה , לפני כ8 חודשים התחלתי ללמוד גם כן
וכתוצאה מכך ב3 ימים מתוך 6 ימי עבודה אני יוצא מוקדם מהעבודה לטובת הלימודים
האם בשבוע שלפני חג ובמועדי חג המעסיק יכול לחייב אותי לעבוד למרות שאני לומד?
בלימודים אין אפשרות להשלים את החומר הנלמד
לעובדים אחרים כן מאפשר זאת
אין לי חוזה חתום שיש לי לימודים כי הלימודים זה משהו חדש לאחר החוזה החתום
שרק התחלתי לעבוד שם אודה לתגובה
זאב
יציאה לליצודים על חשבון העבודה
בוקר טוב,
כן. כחלק מהפרורגטיבה של המעסיק, הוא יכול לחייב אותך לעבוד בימים אלה.
אין חובה על המעסיק לאשר יציאה ללימודים.
כדאי שיהיה אישור יציאה ללימודים על ידי המעסיק.
בהצלחה




