פורום נדל"ן
פורום נדל"ן הוקם כדי לתת מענה לשאלות משפטיות בתחום המקרקעין. רכישת דירה, חוזה שכירות, רישום בטאבו, סוגיות מול רמ"י ועוד – אתם מוזמנים לשאול ולהתייעץ. אנחנו כאן, לרשותכם.
חישוב הצמדה למדד בל חוזה שכירות
רב, ברצוני לשאול שאלה
בנוגע לנושא של הצמדת המדד למחיר השכירות.
לאחר
שלוש שנים של שכירותסוף סוף טרחתי להביט
בחישובים והטבלאות שהגישה לי בעלת דירה,
עד היום קיבלתי הכל כתורה
מסיני ולא טרחתי לבדוק.לתדהמתי
נוכחתי לגלות שהחישוב שהיא מחשבת הוא
למעשה עליות בלבד!! ללא
שום התקזזות אחורה כשהמדד נסוג.אתן
דוגמא להמחשת החישוב עם מספרים לא אמיתתים
רק להמחיש את דרך החישוב:
עליית
מדד ב 2% - המחיר עולה ל-102%
ירידת
המדד ב 2% - המחיר נשאר-102%
עליית
מדד ב 2% - המחיר עולה ל-
104.04%
ירידת
המדד ב 2% - המחיר נשאר-
104.04%
ניתן
לשים לב שהמדד למעשה עלה פעמיים ב2%
וירד פעמיים ב- 2% כלומר
חזר לנקודת ההתחלה פחות או יותר ואילו
המחיר של העלייה שמחושב הוא נשאר קצת יותר
מ4%. על פי חישוב זה ניתן
להבין בקצרה שככל שהמדד רוקד קדימה אחורה
החישוב פועל לרעת השוכר (שזה
אני במקרה הזה).
שאלתי
הפשוטה היא:
האם
זה חישוב חוקי של הצמדה למדד? האם
הוא מקובל?
גילוי
נאות: בעלת הדירה היא עורכת
דין אך אינני מקבל את חישוביה יותר כתורה
מסיני ובחוזה אין שום סעיף המורה על חישוב
מיוחד של ההצמדה למדד.היא
טוענת שזאת הדרך היחידה והמקובלת בחישובי
הצמדה למדד בשכירויות של דירה. לי
זה ממש לא נראה הגיוני.
אשמח
לקבל תשובה בנושא.
תודה
רבה.
תלוי בחוזה
תצהיר לתביעה בפני מפקחת על רישום בתים משותפים
האם צריך לצרף תצהיר לתביעה מסוג זה , אם כן מי אמור לחתום על תצהיר כזה?
תצהיר לתביעה בפני מפקחת על רישום בתים משותפים
אין צורך בתצהיר בשלב הגשת התביעה.
בברכה,
ענת קציר, עו"ד
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
בעיה עם חוזה שכירות שותפים
אני שוכרת דירה עם שותף באזור המרכז
כשנתיים. שנינו חתומים על חוזה מול בעל הדירה. בתקופה האחרונה הכיר השותף בת זוג
והיא הגיעה באופן תדיר והתאכסנה בדירה והדבר מפריע לי מאוד. השותף אף אמר שהוא
מתכנן לגור איתה ולהוציא אותי מהדירה בסיום החוזה.
החוזה עומד להסתיים ויש בו אופציה
להמשיך באותם תנאים לשנה נוספת בכפוף להודעה מראש של 60 יום (הודעה שאני מסרתי
לבעל הדירה בזמן והשותף לא מסר).
כמו כן בחוזה ישנו סעיף בו כתוב –
"השוכר מתחייב שלא למסור ואו
להעביר ואו להשכיר את המושכר או כל חלק ממנו לאחר, לא להרשות לאחר להשתמש בו או
חלק ממנו וכן לא להעביר חוזה זה או איזו זכות הנובעת ממנו לאחר וכן לא להעניק לאחר
זכות או חזקה או חלק מהן במושכר, וכן לא להעניק לאחר זכות כלשהי בין בתמורה ובין
שלא בתמורה לרבות קבלת שותף במושכר באיזה אופן או צורה כלשהם".
כשהשותף הבין שלא יוכל להוציא אותי הוא
אמר שנגור שלושתנו בדירה ועלי זה לא מקובל (אני אפילו לא בטוחה שהוא רוצה לחלק את
התשלומים ל-3 אלא להמשיך לשלם חצי-חצי). אני שכרתי דירה עם שותף אחד ואיני
מעוניינת באדם נוסף בדירה. האופציה בחוזה היא להמשיך באותם תנאים.
אמרתי זאת לבעל הדירה ואף הצעתי שבמקרה
שהשותף יעזוב אני אשלם הכל (יש שותף אחר שיכנס), אך הוא אדם מבוגר ולא רוצה להתעסק
בכך, מספיק לו לקבל את הכסף ולא משנה לו מי גר שם – הוא אומר "תדברו
בינכם" . כרגע אנו נמצאים במבוי סתום.
האם השותף רשאי להכניס אדם נוסף בניגוד לרצוני?
יותר סביר שהוא מתכנן לחתום על החוזה כמו שהוא ואז להכניס את זוגתו לדירה
מבלי להוסיף זאת בחוזה (אפשרות נוספת שהוא יבקש חוזה חדש ל-3 משכירים). שתי
האופציות הללו לא באות בחשבון מבחינתי.
לדעתי השותף איבד את האופציה שלו וניתן להוציאו, אך בעל הדירה לא רוצה
להתעסק בזה. איזה אפשרויות עומדות פניי ומה עליי לעשות?
הכנסת שותף שלישי לדירה שכורה
מה שאת מתארת קורה הרבה בדירות שותפים.
יש לראות את כל חוזה השכירות כדי לתת תשובה מקיפה, אולם, על פי תיאור הדברים בשאלתך, לטעמי השותף אינו רשאי להכניס שותף שלישי ללא הסכמתך.
האופציה שעומדת בפניך היא לנסות לדבר על כך עם בעל הדירה ולהסביר לו שאם יאפשר מצב כזה הרי שגם הוא מפר את החוזה (כמובן זה תלוי באמור בדיוק בחוזה) או להגיע להבנה עם השותף. האופציה השלישית הפחות נעימה לצערי היא לחפש מקום מגורים חדש.
בהצלחה
ענת קציר, עו"ד
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
נזילה בשטחים הציבוריים של הבניין
האם תיקון נזילה בצינור מים חמים המוביל מים לדירה ספציפית בבניין משותף הינו באחריות הדייר או באחריות ועד הבית ?
(הדליפה הינה במסדרון - לאחר שעון המים אך לפני הכניסה לדירה)
נזילה בשטחים הציבוריים של הבניין
לטעמי, אם הצינור משמש אך ורק את הדירה הספציפית, התיקון הוא על בעל הדירה.
בברכה,
ענת קציר, עו"ד
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
יפוי כוח למכירת דירה
או האם יש דרך אחרת לביצוע המכירה ללא האישה
יפוי כוח למכירת דירה
יש צורך ביפוי כוח קונסולרי.
לא ניתן למכור את חלקה של האישה מבלי שתחתום בעצמה או מבלי שתתן יפוי כוח קונסולרי למישהו שימכור במקומה.
בברכה,
ענת קציר, עו"ד
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
חברת גוש חלקה
חברת גוש/חלקה
שלום לך,
מקווה שתיוצג על ייי עו"ד כבר בשלב הבדיקות המקדמיות.
דבר הכרחי בכל עיסקת מקרקעין וכל שכן ברכישת דירה בבניין הרשום כחברת גוש חלקה.
אין מדובר ברכישת זכויות בעלות. אלא במניות "תיאורטיות" של זכויות חכירה.
הבדיקה מאד מורכבת - גם טאבו וגם ברשם החברות - אין לזלזל בכך. לעיתים מתגלות אי אילו בעיות, שלא את כולן ניתן לפתור או שעלולות ליצור תאונות מס .
בברכה,
סיגלית שאלתיאל, עו"ד
מנהלת פורום ביטוח לאומי
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
מס שבח
מס שבח
ייתכן שכן.
אחד התנאים לקבלת פטור מלא ממס שבח הוא החזקת הדירה 18 חודשים טרם מכירתה.
אתה יכול לנסות לעשות חישוב בסימולטור של מיסוי מקרקעין באתר רשות המיסים.
בברכה,
ענת קציר, עו"ד
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
מעבר דירה לפני תום תקופת השכירות
אנחנו נאלצים לעזוב דירה לפני תום תקופת השכירות (שנה וחודשיים לפני תום מועד השכירות ע"פ החוזה)
הסעיף הרלוונטי בחוזה שלנו:
"למרות האמור בהסכם, לשוכר הזכות לקצר את תקופת השכירות בכל עת, בהודעה בכתב ומראש לפני תחילת כל חודש שכירות, ובמקרה כזה תסתיים תקופת השכירות עם תום חודש השכירות העוקב למועד מתן ההודעה".
אנחנו לא הודענו למשכיר מספיק זמן מראש אלא שלושה שבועות קודם למעבר.
מנגד סיכמנו עם המשכיר שננסה להשיג שוכר חילופי לתאריך בו אנו עוזבים.
המשכיר התעקש לעלות את דמי השכירות בפרסום.
מצאנו לו שוכר שמסכים לשלם ב300 ש"ח יותר ממה שאנחנו שילמנו אבל הוא מוכן להיכנס רק בתאריך מאוחר יותר מה שאומר שנצטרך לשלם למשכיר בערך חצי חודש לחינם.
מנגד, אם נציע לשוכר ההוא (שאנחנו השגנו) את הדירה במחיר שאנחנו שילמנו הוא יסכים לשכור אותה מיידית כי גם אם תהיה ריקה בתקופה המדוברת זה ישתלם לו לטווח של שנה. אציין כי השוכר הזה מקובל על המשכיר כך שלכאורה נעמוד בתנאים של סעיף 22 לחוק השכירות (בחוזה הספציפי שלנו אין התייחסות לשכירות משנה) האם אנו יכולים לעשות זאת וכך להימנע מתשלום מיותר?
מעבר דירה לפני תום תקופת השכירות
זכותו של המשכיר להעלות את דמי השכירות כרצונו. אם לא הודעתם מספיק זמן מראש, לטעמי יהיה עליכם לשלם עד למועד שקובע החוזה כתנאי לעזיבה מוקדמת. העלאת שכר הדירה ב- 300 ש"ח לא מהווה לדעתי "טעם בלתי סביר" בגינו ניתן לאלץ את המשכיר לקבל את השוכר החלופי בתנאיו שלו. כמו כן, מי שמציע את הדירה זה המשכיר ולא אתם ולכן לא ניתן לקבוע שהשוכר החלופי ישלם פחות כדי שיחסוך לכם תשלום של חצי חודש.
הכי נכון יהיה לנסות להגיע להבנה בעניין התשלום שנותר עבור דמי השכירות עם המשכיר עצמו.
בברכה,
ענת קציר, עו"ד
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
חתימת חוזה מול פקידה
לפני 4 שנים חתמתי על חוזה מכירת חלקי בירושה 1/13 .
חתימתי והזדהותי מול הפקידה של העו"ד מצד הרוכש ,
היא זו שניהלה למעשה את הליך המכירה
(העו"ד היה עסוק עם לקוחות אחרים במשרדו .. ולא ראיתיו כלל )
ברצוני לדעת האם חתימה זו כשרה ? האם חוקית ?
האם ניתן לחזור מעסקה זו לאחר תקופה שכזו ולבטלה ?
מאחר ולא התבצעה כמתבקש וכחוק ?
תודה לעונה
חתימת חוזה מול פקידה
איפה היה הרוכש באותו זמן?
האם היית עם עו"ד מטעמך?
בברכה,
ענת קציר, עו"ד
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
אישור זכויות
העו"ד של הקבלן גבה ממני 4000ש"ח כולל מע"מ על אישור זכויות ומדייר אחר 5000ש"ח כולל מע"מ ומדייר אחר 1350 ש"ח כולל מע"מ (כל דייר הוא גובה כאהבת נפשו).
האם ישנו תעריף בחוק על אישור זכויות ? או שהוא יכול לכבות מכל דייר כמה שהוא רוצה?
תודה
לימור
תעריף תשלום עבור אישור זכויות
ישנו חוק המגביל את התעריף אותו ניתן לגבות בעד אישור זכויות. מדובר בצו הפיקוח על מחירים ושירותים. החל משנת 2007 אישור זכויות צריך לעלות כ- 300 ש"ח.
בברכה,
ענת קציר, עו"ד
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
מקדמה למס שבח
מה קורה במידה וצריך להעביר מקדמה למס שבח שהיא גבוהה מהתשלום כולו? על גבי איזה טופס מגישים מקדמה, והם יש להגיע פיזית למשרדי מיסוי לצורך התשלום?
מקדמה למס שבח
את המקדמה מצרפים לטופס "בקשה לתשלום מקדמה בהתאם להוראות סעיף 15ב לחוק מיסוי מקרקעין".
את הטופס את יכולה להוריד מאתר רשות המיסים.
ניתן לשלוח את התשלום גם בדואר, אך אני ממליצה לך להגיע באופן אישי ולקבל חותמת של "נתקבל" על גבי צילום של השיק.
בברכה,
ענת קציר, עו"ד
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
חישוב ליניארי כשיש יותר מדירה אחת
השאלה שלי היא האם מאחר ויש לי יותר מדירה אחת אני אהיה זכאית לחישוב ליניארי מוטב? ואשלם מס שבח רק על השבח בשנת 2014? (לא מכרתי אף דירה בעשרים השנים האחרונות)
חישוב ליניארי כשיש יותר מדירה אחת
בהסתמך על הפרטים שמסרת בשאלתך ולפי מיטב ידיעתי, תשלמי מס רק עבור השבח שנצבר מ- 1.1.14. את יכולה להשתמש בסימולטור של רשות המיסים באינטרנט לבדיקה מהו גובה המס שתצטרכי לשלם.
בברכה,
ענת קציר, עו"ד
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
פינוי בן משפחה מהבית
אני מעל גיל 18
תלוי
במידה ואימך ואביך החורג לא עשו צוואות הדדיות ו/או אימך לא הותירה צוואה בה אינך זוכה, ייתכן ויש לך זכויות בדירה.
אם הדירה רשומה על שם אימך ז"ל ועל שם אביך החורג ואימך כאמור לא הותירה צוואה הרי לפי חוק הירושה את יורשת מחצית מרכושה של אימך ולפיכך גם מחצית מזכויותיה בדירת המגורים.
אם ירשת מחצית מזכויות אימך בדירה הרי את בעליהם של 25% מהזכויות בדירה וברור שלא ניתן לפנות אותך מדירה שבבעלותך.
חסרים הרבה פרטים כדי לענות לך באופן מלא וצריך לבחון את התמונה המלאה.
גניבת משכנתאגניבת זהותקומבינה של בנק!
גניבת משכנתאגניבת זהותקומבינה של בנק!
המקרה מורכב מדי ומצריך בדיקה מעמיקה בשביל לתת לו מענה דרך הפורום.
בברכה,
ענת קציר, עו"ד
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
פינוי מוקדם ע"י המשכיר
פינוי מוקדם ע"י המשכיר
בעיקרון, אם לא מופיע בהסכם השכירות המועד בו יש לתת הודעה מוקדמת על פינוי, המשכיר יכול להודיע על פינוי טרם סיום שנת השכירות, גם אם חודש חוזה באפריל.
במקרה כזה נהוג לתת הודעה של לא פחות מחודש מראש.
בדקי בחוזה השכירות מה סוכם לגבי תשלומים במקרה של פינוי מוקדם. לטעמי, אם לא סוכם דבר על תשלום עבור כל השנה גם במקרה של פינוי מוקדם את אינך מחוייבת.
בברכה,
ענת קציר, עו"ד
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
הפרת חוזה דירה מפוצלת
תודה
הפרת חוזה שכירות בדירה מפוצלת
בעיקרון אין קשר בין היות הדירה מפוצלת לבין קיום התחייבויותיך על פי ההסכם. התחייבויותיך הן כלפי המשכיר עצמו.
בברכה,
ענת קציר, עו"ד
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
מנהלת פורו
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
הערה בגין הלוואה
במידה והלוואי סכום כסף לאדם, האם אוכל לרשום הערת אזהרה בטאבו בגין אותה הלוואה? האם זהו הטופס הסטנדרטי? מה ממלאים, מניעות עסקה? תודה
רישום הערת אזהרה בגין הלוואה
אם לאדם שלו את מלווה יש נכס מקרקעין, את יכולה לבקש ממנו לרשום הערת אזהרה על הנכס לטובתך עד לגובה סכום של ההלוואה.
לשם כך יש צורך בבקשה לרישום הערת אזהרה חתומה על ידי המבקש ומאומתת על ידי עו"ד, וכן תשלום אגרה לטאבו.
יייתכן שיבקשו מכם הסכם כלשהו המעיד על ההלוואה מכוחו נרשמת ההערה.
בברכה,
ענת קציר, עו"ד
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
שאלה חשובה
יכול אחר- כך- אחרי שראיתי את הדירה- ורציתי לדבר עם עורך דין של המוכר- ואיתו דיברתי בנוכחות המתווך
על שידרוג הדירה וכדומה, האם אחר כך- עורך הדין עיכול להגיד- שהדירה עולה במחיר אחר- גבוה יותר ממה שחתמתי עם המתווך?
כשאמרתי למתווך- שזה לא אפשרי- הוא אמר לי "זה מחיר פתיחה שאתה מציע"?
נא דעתכם- ומהר
תודה
תשובה לשאלה חשובה
אם מדובר על שדרוג הדירה, סביר שהדירה תעלה יותר ממה שסיכמת עם המתווך.
בברכה,
ענת קציר, עו"ד
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
אפשרות לזכות בדירה של מחיר למשתכן
ועכשיו אני מבקש עוד פעם לקבל תשובה שיעזור לי זה דחוף לי!
השאלה: נכה שזכה במגרש לבניה עצמית (בהגרלה ששייכת רק לנכים) ואחרי זה הוא מכר את זה מכל סיבה שהיא האם כשרוצה עכשיו לזכות בדירה של מחיר למשתכן האם הוא יכול על פי דין?
אפשרות לזכות בדירה של מחיר למשתכן
למה הכוונה בשאלתך "דירה של מחיר למשתכן"?
בברכה,
ענת קציר, עו"ד
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
ביטול הערת אזהרה שנשמה עם יפוי כוח בלתי חוזר
אני צריכה לפנות לבית משפט לבקשה למתן צו לביטול הערת אזהרה שנרשמה על דירת סבתי עם יפוי כוח בלתי חוזר.
מי שלטובתה נרשמה העברה לא נמצאת (אולי נפטרה...?)
מה עליי לעשות בבית משפט? יש הוראות/פסיקה שתומכים בבקשות כאלו?
ביטול הערת אזהרה שנרשמה עם יפוי כוח בלתי חוזר
חסרים פרטים.
האם מדובר בהערת אזהרה מכוח רכישה של הדירה? או הערה אחרת?
בברכה,
ענת קציר, עו"ד
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
מושה
רכישת דירה בבניין שאינו רשום כבית משותף
בעיקרון, עדיף לקנות דירה בבית הרשום כבית משותף. במצב זה, כל דירה רשומה כתת חלקה נפרדת, והיתרונות רבים. למשל, העברת זכויות בדירה נעשית בקלות יותר, לעיתים שווי נכס של דירה בבניין שאינו משותף נמוך יותר. כמו כן, הזכויות בין הדיירים מוסדרות לרבות הרכוש המשותף והצמדת רכוש לדירה מסוימת.
אין מניעה או סיכון וודאי בקניית דירה בבניין שלא נרשם בה בית משותף, אולם, חשוב לבדוק מדוע לא נרשם בית משותף בחלוף כ"כ הרבה שנים מבנית הבנין.
אחת הסיבות לכך, עשויה להפחית את הכדאיות ברכישת דירה כזו.
בברכה,
ענת קציר, עו"ד
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
הערכת סיכויים לתביעה נזיקין במקרקעין
ברצוני לברר סוגיה והיא זו כדלקמן:
אני מתגורר בעיר שדרות עובד למחייתי כספר בעסק שלי מזה כ-25 שנה. לפני כ-15 שנה בניתי בחצר ביתי יחידה דיור שמשמשת לי כעסק. לציין כי אזור המגורים שלי הוא באזור השוק ואזורי מסחר רבים. הכל טוב ויפה פרנסה היתה תמיד ובשפע...
עד שלצערי לפני כ-6 שנים יזם פרטי בעל קרקע בסמוך אליי בנה בניין מאוד מאוד מפלצתי וענק בפתח חזית המבנה שלי שמסתיר אותי לעיני ההולכים ושבים. מאז סיום בנייתו של השלד עברו כארבע וחצי שנים או יותר. ומאז ועד היום הבניין עומד כפיל לבן. מה שמאוד מאוד פוגע בי ופגע בי אז והיום יותר מתמיד. לקוחות פחות ופחות מגיעים אליי לעסק כיוון שאיני נראה לעיני כל כמקודם. הכנסות העסק פחתו בצורה ניכרת מצד שלא היה לפני כן. עוד מצער כי כלל הידוע לי אין באפשרותו של אותו היזם להמשיך ולסיים את המרכז היות והוא נתון בקשיים כלכליים ובחובות כבדים מאוד
שאלתי היא האם לאור המצב שנוצר אני יכול לתבוע את עיריית שדרות על שאישרה לאותו יזם להקים מבנה ענקי בסדר גודל שכזה מבלי לבדוק כראוי האם יש ביכולות שלו לסיים פרוייקט שכזה? והגרוע מכל להשאירו במצב מכוער שכזה בלב העיר ובפתח החזית שלי ובלב העיר.. לציין כי בזמן הבנייה מאוד מאוד סבלתי ממשאיות שהיו נכנסות ויוצאות תקופה ארוכה, מה שמנע כניסת לקוחות רבים אליי לעסק, מרעש נוראי, אבק וכו' וכו'.. מילא אם היתה מסתיימת בנייתו של המרכז ייתכן כי המצב היה שונה (אם כי לא בטוח)
אני שוקל לסגור את העסק כתוצאה מהפסדים רבים של אובדן לקוחות, הוצאות רבות מול הכנסות מועטות, מה שכרגע מחזיק אותי היא העובדה שהמקום בבעלותי ואין לי שכירות על הראש. ובכל זאת נקלעתי לקשיים
האם אתם סבורים מנהלי הפורום היקרים כי יש כאן קייס לתביעה בנסיבות העניין שהובא בפניכם? ומהם הסיכויים אם כן? והאם סעיף 197 לחוק התכנון והבניה רלוונטי לגביי?
תודה רבה
הערכת סיכויים לתביעה נזיקין במקרקעין
סעיף 197 לחוק התכנון והבניה מתייחס לקבלת פיצויים בגין תוכנית שגרמה לנזק של בעלי מקרקעין. אולם, כדי להשתמש בסעיף זה ואף כדי להגיש תביעת נזיקין שלא על פי סעיף זה, יהיה עליך להוכיח קשר סיבתי חזק בין התוכנית עצמה לבין הירידה בהכנסותיך.
כמו כן, לשם כך תצטרך להיעזר בשירותיו של שמאי מקרקעין.
בנושא קיימת פסיקה ענפה, ובמספר פסקי דין למרות שהוכח קשר סיבתי בין הדברים לא נפסקו פיצויים.
לפיכך, ללא בדיקה מעמיקה של פרטי התוכנית ונסיבות המקרה שלך אין באפשרותי להעריך את סיכויי התביעה.
אני מציעה לך לפנות לעו"ד המתמחה בתחום לשם קבלת חוות דעת בעניין.
בהצלחה!
ענת קציר, עו"ד
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
תשלום למתווך
האם יתכן שדירה שאכן יש עליה מתווך אבל לא הייתה שום התקשרות עם המתווך הזה לעניין החוזה הספציפי הזה ( כל הבניין הוא של אותו בעל בית ) וגם לא נתחם מולו שום מסמך שמעניק לו זכות מול הזוג - אכן צריך לשלם לו דמי תיווך ?
בדקתי את החוק ולא מופיעה שום זכות כזאת.
בעל הבית (נציגו ) לא מתערב ולא מענין להתערב... כבר מעלה חשדנות בעיני.
לעצתכם המועילה אודה.
תשלום למתווך
אם לא קיים כל הסכם תיווך, ולזוג היוצא ו/או הנכנס אין שום ידע לגבי קיומו של מתווך או הסכם תיווך ולא חתם על אף מסמך הקשור בתיווך אני לא רואה סיבה שהזוג צריך לשלם למתווך שהתעורר פתאום.
תבקשו מהמתווך שיציג את הסכם התיווך או לפחות שימסור מידע לגבי מי שהתקשר עמו. אולי מדובר בבעל הדירה.
כמו כן, באתר של משרד המשפטים קיימת רשימה של כל המתווכים המורשים לשנת 2014. ניתן לבדוק שם האם אכן מדובר במתווך מורשה.
על פי חוק המתווכים, אדם שאינו רשום כמתווך מורשה אינו רשאי לעסוק בתיווך.
בהצלחה!
ענת קציר, עו"ד
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
הסכם בלעדיות עם תיווך
דבר נוסף שאולי הוא חשוב תקופת הבלעדיות כתובה לא נכון כלומר במקום 2014 כתוב 2013 כ שחודשי הבלעדיות הם לא החודשים נכונים אלא לפני תקופת הבלעדיות האמיתית האם אני יכולה להשתמש בזה או שזה נחשב כטעות דפוס?
תודה רבה.
הסכם בלעדיות
בברכה
משה אלפסי,עורך דין ונוטריון




