פורום נדל"ן

פורום נדל"ן הוקם כדי לתת מענה לשאלות משפטיות בתחום המקרקעין. רכישת דירה, חוזה שכירות, רישום בטאבו, סוגיות מול רמ"י ועוד – אתם מוזמנים לשאול ולהתייעץ. אנחנו כאן, לרשותכם.

מנהלי פורום נדל"ן

עו"ד לילך עתני

בעלת נסיון של יותר מ- 30 שנה בתחום המקרקעין

עו"ד הילה אליקים

עוסקת בתחום המקרקעין, ייצוג ברכישת ומכירת דירות, הסכמי שכירות ועוד.

עו"ד עמית מתן

ייצוג בעסקאות נדל"ן ומקרקעין ומתן שירותים משפטיים בהיבטים המסחריים והמיסויים הנלווים להן.

בניה על הגג בשטח של 40 מ"ר

מיכאל 25/08/15
שלום רב,בבעלותנו דירת גג ברמת גן. הבנתי שלפי הנחיות העירייה, אני רשאי לבנות 40 מטר על הגג. האם דרוש אישור מיוחד של העירייה?אם זכויות הבניה על הגג שייכות לכל הדיירים, האם זה רלוונטי גם ל - 40 מטר המאושרים? אני צריך לקבל את הסכמת כל הדיירים בשביל לבנות בהם?תודה.

האם יש צורך בקבלת אישור השכנים לבנייה על הגג?

עו"ד ענת קציר מנהלת 27/08/15
מיכאל שלום,



לא ציינת בשאלתך, האם הגג מוצמד לדירתך בטאבו? האם הוא או חלק ממנו שייך לרכוש המשותף?



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

מה משמעות אישור סופי זה מבחינתי כבעל דירה

אלי 25/08/15
מתחם ביאליק נמצא באזור הוותיק של בית שמש על מדרון ההר, מול נוף פתוח. כיום נמצאות בו 333 יחידות דיור קיימות בבנייני מגורים נמוכים מרובי כניסות, שנבנו בתקופת קום המדינה במסגרת השיכון הציבורי. פרויקט פינוי-בינוי שאושר אתמול למתן תוקף, כלומר באופן סופי, צפוי להוסיף למתחם קרוב ל-2,000 דירות בבנייה רוויה לגובה.

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4692017,00.html

מה משמעות אישור סופי זה מבחינתי כבעל דירה

עו"ד ענת קציר מנהלת 27/08/15
אלי שלום,



הקישור שצירפת אינו תקין.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

הוצאות ועד הבית למי שעוזב דירה

יגאל מהמרכז 25/08/15
שלום רב, בעקבות חדירת מים מהגג בסביבות ינואר השנה, בהיותי ועד הבית החלטנו עם ועד הכניסה השכנה לעשות זיפות יחד. קבלן האיטום אמר שחייבים לחכות לקיץ. באתו זמן לערך שכנים שלי החליטו למכור דירתם וסיכמנו בעל פה שאנחנו ניקנה ונחתום חוזה כשהם ימצאו דירה. בסוף האביב הודיע הועד השכן שאיסוף הכסף ייקח אצלהם מספר חודשים. בסוף יוני חתמתי חוזה על קניית דירת השכנים. תאריך מסירת החזקה ותשלום אחרון 8 לספט. בסוף יולי נאסף הכסף והקבלן ביצע ב 19 באגוסט את הזיפות. כשביקשתי את השכן שעדיין גר בדירה את חלקו 633 ש"ח הוא סירב ועורך הדין שלו אמר שזה מחטף. עורך דיני אמר שהוא צריך לשלם. מה אתם אומרים? תודה, יגאל

על מי חלה חובת תשלום בעד שיפוץ- מוכר או קונה דירה?

עו"ד ענת קציר מנהלת 27/08/15
יגאל שלום,



לטעמי, אם לא סוכם אחרת בין הצדדים לחוזה, לאחר חתימת החוזה, על הקונה לשלם בעד הזיפות.

בד"כ נהוג, כי תשלומים וחיובים שהוטלו על מי מהצדדים עד למועד חתימת החוזה, יחולו על המוכר ולאחר חתימת הצדדים על הקונה. יש להדגיש, כי אין מדובר פה בתשלומי ועד הבית רגילים וחודשיים , בהם כן צריך המוכר לשאת עד למועד מסירת החזקה בדירה, אלא על הוצאות של שיפוץ חד פעמי.

כמו כן, גם מבחינה הגיונית, השכן המוכר, כבר לא "ייהנה" מהזיפות היות והוא לא יתגורר עוד בדירה. 



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

העברת דירה בתהליך גירושין

בן 25/08/15
אני ובת זוגתי החלטתנו להתגרש. לפני כמה שנים רכשנו דירה (גם לקחנו משכנתא) והגענו להסכמה שהדירה תעבור על שם האישה, וזאת בתמורה של סכום ההשקעה בדירה (כ-200 אלף ש"ח).

האם יחול מס בעת העברת הדירה והכסף?

האם חייבים לחתום על הסכם אצל עורך דין או מספיק שנחתום על הסכם רק שנינו?

מתי לבצע את העברת הכסף והדירה בטאבו - לאחר גירושין?

העברת דירה אגב גירושין

עו"ד ענת קציר מנהלת 27/08/15
בן שלום,



האם האשה התחייבה לשלם 200,000 ש"ח בגין העברת הדירה על שמה?



בעיקרון, רצוי לחתום על הסכם גירושין מסודר ולהגיש אותו לבית המשפט לקבלת תוקף של פסק דין.

העברת מקרקעין אגב גירושין אינה מהווה עסקת מכר ועל כן בד"כ פטורה מתשלום מיסים.

כדאי להסתייע בעו"ד לצורך כך.





בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

רכישת דירה בחוזה תמ"א

מיכל 24/08/15
שלום,אני בתהליך רכישת דירה בבניין שעתיד לעבור תמ"א. הגעתי לפגישה עם עו"ד ועם נציג של החברה, בפגישה חתמתי על חוזה רכישה וכן העברתי צ'ק ראשון בסך 300,000 שקל לפקודת עו"ד של החברה שהוא הנאמן בנושא הכספים (כך רשום בחוזה). לאחר העברת הצ'ק וחתימת החוזה, עו"ד שלי אמרה שהחוזה יעבור לחברה לטובת חתימות ואז יחזור אלי העותק.לאחר כשבועיים זומנתי לפגישה אצל עו"ד שלי יחד עם יזם הפרוייקט והוא ביקש שאשנה את הצ'ק על סך 300 אלף ש"ח לפקודת החברה עצמה ולא לפקודת הנאמן. הוא אמר שעו"ד של החברה טעה בתום לב כשאמר לרשום לפקודתו את הצ'ק. אני אמרתי שזה מפחיד אותי להעביר סכום כזה לפקודת החברה עצמה, והיזם אמר או שאני אשלם או שאין עסקה על הדירה (החברה טרם חתמה על החוזה).רציתי לדעת ראשית האם החברה רשאית לדרוש ממני לשנות את פקודת הצ'ק לאחר שכבר רשמתי אותו ולמרות שזה מה שרשום בחוזה וזה גם מה שעשו עם רוכשים שקנו לפני (אני יודעת זאת בוודאות). ושנית, האם יש לי משהו לעשות במידה והיזם אומר לי שהחוזה פשוט לא ייכנס לתוקף ואין עסקה?

תודה רבה, מיכל.

האם חוק הבטחת השקעות של רוכשי דירה חל על תמ"א 38?

עו"ד ענת קציר מנהלת 27/08/15
מיכל שלום,



אם הבנתי נכון את תיאור הנסיבות בשאלתך, לפיו את רוכשת דירה מחברה שמבצעת פרויקט עתידי של תמ"א 38, דהיינו הדירה שרכשת טרם נבנתה, על המוכר לתת לך בטוחה בגין כל תשלום עבור הדירה העולה על 7% ממנה.

ראי ס' 2 חוק המכר (דירות) (הבטחת השקעות של רוכשי דירות), תשל"ה-1974.



נא הבהרתך



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

לקיחת צד

צבי 23/08/15
שלום רב,

עו"ד שהינו דייר בבניין משותף, חבר לוועד הבית ויצא כנגד דיירת אחרת בבניין.

האם מותרת לקיחת צד?

אודה לתשובתכם

הבהרה

עו"ד ענת קציר מנהלת 27/08/15
צבי שלום,



צר לי, לא הבנתי את שאלתך

נא הבהרתך



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

השכרת נכס מסחרי לתקופה ארוכה

גיא 23/08/15
שלום והרבה הצלחה!

ברשותי נכס מסחרי אשר אני משכיר אותו לאותו שוכר כבר 10 שנים ברציפות:

תחילה השכרתי לשוכר למשך 4 שנים (שנה שכירות ואח"כ עוד 3 שנות אופציה ,שנה אחת כל פעם ) .

לאחר מכן חוזה לשנתיים ( שנה שכירות ועוד שנת אופציה )

לאחר מכן השכרתי שוב למשך שנתיים ( בתנאים של שנה שכירות ושנה אופציה ) ואח"כ שוב למשך שנתיים בתנאים הנ"ל .

סה"כ השוכר בנכס למשך 10 שנים .

כעת השוכר רוצה לחדש את חוזה השכירות .

והשאלה שלי : 

לכמה שנים עליי להשכיר לשוכר את הנכס באופן שבו לשוכר לא יהיה יתרון כלשהו בתביעה לבעלות על הנכס ?שאני מדבר על יתרון אני מדבר על זכויות בטאבו וכן על מושג ששמעתי לאחרונה שנקרא רשיון הדיר שתמורה בצידה (אני מקווה שאני מדיייק)?אשמח אם תפרטו בנושא זה ותמליצו לכמה שנים כדאי לי לחתום עימו ?

בתודה

ברכה והצלחה


מהו "רשיון הדיר תמורה בצידה "?

עו"ד ענת קציר מנהלת 27/08/15
גיא שלום,



רשיון הדיר תמורה בצידה הוא מושג שמתייחס לאדם שהוא בבחינת "בר רשות במקרקעין", דהיינו לאדם המחזיק בפועל במקרקעין במשך שנים רבות, בידיעת בעלי המקרקעין, אך אין בידו הסכם המעניק לו זכות מוגדרת כגון זכות שכירות, חכירה.

מושג זה אינו רלבנטי לעניינך.



מציעה לך לחדש את הסכם השכירות לתקופות קצרות בכל פעם (שנתיים) ולבדוק כי חוזה השכירות מגן עליך היטב בכל מקרה שתרצה להביא את השכירות לסיומה עוד בטרם תסתיים תקופת השכירות.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין


הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

האם רכישת חצי דירה חייבת במס רכישה

תם 23/08/15
האם רכישת חצי דירה חייבת במס רכישה?

אם כן, אודה להפניה למקור (חוק, פסיקה וכדומה).

בתודה מראש!

האם רכישת חצי דירה חייבת במס רכישה?

עו"ד ענת קציר מנהלת 27/08/15
תם שלום,



אם מדובר בדירה ראשונה ויחידה לרוכש, דירה ששוויה עד 1568800 תהיה פטורה ממס רכישה.

על פי החוק- כל עוד מדובר בחלק מדירה שהוא שליש ומעלה.

ראה ס' 9(ג1ג)(4) לחוק מיסוי מקרקעין



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

חישוב מחיר לצורך חישוב מס בהעברה ללא תמורה

גדי 23/08/15
שלום רב,

כיצד ניתן לקבוע מחיר של דירה המועברת ללא תמורה, לצורך חישוב מס רכישה (כאשר למקבל אין יש כבר שתי דירות)?

כיצד נקבע שווי דירה בהעברה ללא תמורה?

עו"ד ענת קציר מנהלת 27/08/15
גדי שלום,



למקבל יש או אין שתי דירות? לא ברור משאלתך

בכל אופן שווי הרכישה מוגדר על פי שווי שוק של דירה דומה באזור בה נמצאת הדירה.

מס הרכישה יחושב כשליש ממס רכישה רגיל שהיתה חובה לשלמו אם הדירה היתה נרכשת בעסקה רגילה שאינה העברה ללא תמורה.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

הערת אזהרה

צחי 23/08/15
חברי קנה דירה, בנסח הטאבו בגין המוכר רשומה עדיין משכנתא לזכות הבנק שנתן לו הלוואה וטרם הוסרה. האם במצב זה באפשרותו לרשום הערת אזהרה לזכותו ואם כן מה ערכה? והאם באפשרותו לתת הערת אזהרה לבנק שלו שעומד לתת לו הלוואה ואם כן מה ערכה?

איזו הערת אזהרה גוברת?

עו"ד ענת קציר מנהלת 27/08/15
צחי שלום,



טכנית ניתן לרשום הערת אזהרה לטובת רוכש כאשר קיימת הערת אזהרה לטובת בנק מלווה של המוכר. עם רישום הדירה על שם הקונה ומחיקת רישום שמו של המוכר יש להגיש מסמכים לביטול רישום המשכנתא. מעמדה של הערת אזהרה כזו יהיה כשל הערת אזהרה על זכויות הבעלות של המוכר מבלי שהייתה רשומה משכנתא לטובת הבנק שלו.



מבחינת הערת אזהרה לטובת בנק מלווה של הקונה, יש להבדיל בין מצב שלא שולמה המשכנתא לטובת הבנק המלווה לבין מצב שכן שולמה אך רק הרישום לא הוסר.

במקרה הראשון, בו לא שולמה המשכנתא ככל הנראה יהיה צורך בקבלת הסכמת הבנק לרישום המשכנתא לטובת הקונה, מאחר ובד"כ בנק מלווה מעוניין להירשם בדרגה ראשונה.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

תביעה נגד שוכר שהעלים את עצמו

ללא 23/08/15
בתום תקופת השכירות השוכר נעלם והוא מסתיר את כתובתו ומונע כל יכולת להגיע אליו.



שוכר זה השאיר חובות בחשבונות, ואף גנב מהדירה מקרר.

מה שאותר זה הכתובת והשם של ההורים שלו. 

איך ניתן לתבוע אותו בנתונים הללו?



האם יש דרך לאתר את פרטיו ( אולי דרך משרד הפנים)?

או שניתן ומקובל לתבוע אותו על יסוד הכתובת של הוריו (ומבלי שיש את הכתובת שלו)?



מה ניתן לעשות?

איתור שוכר

עו"ד יפית יוחפז מנהלת 23/08/15
שלום,



ניתן לפנות למשרד הפנים ולקבל דו"ח רישום איכלוסין על פי שם מלא ומס' תעודת זהות.



בברכה,

עו"ד יפית יוחפז

מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

הצמדת גג בטאבו

יצחק סולימני 23/08/15
ברשותנו בניין עם 2 קומות (קרקע, קומה א וגג שטוח) הבניין מחולק חצי חצי עם שותף חדש.
כמו כן יש הסכם עם השותף הקודם שהגג מחולק חצי חצי בין בעלי הבניין.
ברצוננו להצמיד את החצי גג שלנו לדירה שלנו בטאבו.
האם השותף יכול להתנגד או לסרב למהלך זה?

רישום הצמדה בטאבו

עו"ד יפית יוחפז מנהלת 23/08/15
שלום,



לצורך ביצוע הצמדות, יש לקבל את הסכמת הבעלים השכן.



ככל שהוא מתנגד מסיבות שאינן סבירות, ניתן להגיש תביעה לצו עשה למפקחת על המקרקעין.



בברכה,

עו"ד יפית יוחפז

מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

שומה עצמית – שאלות טכניות

איתמר 23/08/15
 

האם כאשר מגישים שומה עצמית מס שבח בודק את כל הנתונים שצורפו לשומה ומחליט לבד מה גובה המס שצריך להיות, או שהוא מסתמך על השומה העצמית בלבד ?

במידה ומס שבח מוצא שהשומה העצמית שגויה - האם הוא יכול לעשות שומה משלו ? (זה משנה אם השגיאה היא לטובת הנישום או לרעתו ???)

 

שומה עצמית ושומה סופית

עו"ד יפית יוחפז מנהלת 23/08/15
שלום,



על פי חוק מיסוי מקרקעין, יש להגיש שומה עצמית תוך 40 ימים מיום חתימת ההסכם.

תוך 60 ימים מבצעים תשלום לפי שומה עצמית.

המפקח בודק את התיק תוך עד 8 חודשים. הוא יכול לקבל את השומה ולהוציא אישור מס שבח סופי לטאבו ויכול שלא לקבל את השומה ולהוציא הפרש לתשלום על פי השומה שהוא ערך, במידה והיא שונה מהשומה העצמית.



בברכה,

עו"ד יפית יוחפז

מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

מישהו יודע היכן רשומות זכויות של נכסים בעין כרם ?

526 23/08/15
חיפשתי בטאבו, חיפשתי ברשות מקרקעי ישראל. לא מצאתי היכן רשומים נכסים בעין כרם ירושלים (רחוב הצפצפה) ובכלל אין במפות ישראל סימון של גוש  חלקה.

מישהו יודע ?

רישום זכויות בעין כרם

עו"ד יפית יוחפז מנהלת 23/08/15
שלום,



האם יש בידך את הסכם המכר או שטר המכר המקורי?

אם כן- זה יכול לעזור באיתור.



בנוסף, ניתן לפנות למיסוי מקרקעין על מנת לאתר מהארכיב את תיק העסקה כפי שדווחה בזמנו בעת הרכישה.

ניתן יהיה לקבל משם פרטים.



בברכה,

עו"ד יפית יוחפז

מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

היתר בנייה של דירה בבניין ישן

גילה 23/08/15
שלום רב,


זקוקה לעיצה דחופה:


מצאתי קונה מתאים לדירה והנה העורך דין של הקונה מגלה שבתיק הבניין לא נמצא תיעוד של היתר בנייה לדירה שלי.הבניין נבנה לפני 54 שנים.אינני יכולה למכור את הדירה ובעוד כחודש עלי לשלם תשלום שני לדירה חדשה שקניתי.


יש לציין שבידי יש את כל המסמכים כגון: חוזה ,שטר מכירה,נסח טאבו ועדיין משלמת על משכנתא לדירה הישנה.


כמו כן מדובר בבניין שיש בו גוש,חלקה ועדיין רשום כחברה למרות שמי שטיפל בחברה נפטר לפני כעשר שנים וכרגע יש לחברה חובות




אודה מאוד לתשובה מהירה






הערת מערכת: ראה הוצאת נסח טאבו

היתר בנייה שלא נמצא וחברת גוש חלקה

עו"ד יפית יוחפז מנהלת 23/08/15
שלום,



מדובר בעניין פרטני ומורכב.



אני מציעה לך לפנות עם כל המסמכים לעורך דין לצורך קבלת חוות דעת פרטנית.



בברכה,

עו"ד יפית יוחפז

מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

היטל השבחה

ענת מור 22/08/15
אני משכירה מגרש לאדם שמבקש לפתוח שם עסק לשטיפת מכוניות ולשם כך הוא נדרש לרישיון מהעיריה. העיריה אישרה הרישיון אך טוענת כי כל עוד הוא יפעיל את העסק הנכס יושבח ולכן יש חשלם מס השבחה על השבחת הנכס כל עוד העסק לשטיפת מכוניות יעבוד. שאלתי היא, מי נדרש לשלם את ההשבחה, בעלי הנכס או השוכר, או אולי שניהם יחד, מאחר והיא ספיציפית לעסק ולא לנכס עצמו. כלומר, ברגע שהעסק לשטיפה יפסיק, ״תעלם״ השבחתו של הנכס. תודה.

היטל השבחה

עו"ד יפית יוחפז מנהלת 23/08/15
שלום,



לאור העובדה שמדובר בעניין פרטני, יש לבחון את הסכם השכירות ואת דרישת העירייה.



אני מציעה לך לפנות לעורך דין על מנת לקבל חוות דעת בעניין זה.



בברכה,

עו"ד יפית יוחפז

מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

מס רכישה עבור נכה

רון 22/08/15
על פי מה שקראתי נכה משלם חצי אחוז מס רכישה על רכישת דירה ,ברצוני לשאול מה ההגדרה של נכה ?ואם מדובר בדירה שנייה האם גם כן עדיין החיוב הינו של חצי אחוז או יותר ?? 

מס רכישה עבור נכה

עו"ד יפית יוחפז מנהלת 23/08/15
שלום,



ההגדרה של נכה לפי תקנות מס רכישה:



  "נכה" - אחד מאלה:(1)   נכה כהגדרתו בחוק הנכים (תגמולים ושיקום), התשי"ט-1959 [נוסח משולב], או בחוק נכי המלחמה בנאצים, התשי"ד-1954, שדרגת נכותו לצמיתות כפי שנקבעה לו על פי אחד מהחוקים האמורים, אינה פחותה מ-19%;(2)   נכה כהגדרתו בחוק נכי רדיפות הנאצים, התשי"ז-1957, שדרגת נכותו לצמיתות, כפי שנקבעה על פי החוק האמור, אינה פחותה מ-50% והוא זכאי לתגמולים מאוצר המדינה על פי החוק האמור;(3)   נכה תאונת עבודה כמשמעותו בסעיף 59 לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשכ"ח-1968 (להלן - חוק הביטוח הלאומי) הזכאי לקבל מהמוסד לביטוח לאומי קצבה או מענק לפי פרק ג' לחוק האמור ודרגת נכותו לצמיתות כתוצאה מתאונת עבודה כפי שנקבעה על פי החוק האמור אינה פחותה מ-50%;(4)   נכה על פי פרק ו'2 לחוק הביטוח הלאומי שנקבעה לו לצמיתות על פי החוק האמור דרגת אי-כושר להשתכר כדי מחייתו בשיעור של 75% לפחות;(5)   אחד מהמנויים להלן שאחוז נכותו נקבע על פי תקנות מס הכנסה (קביעת אחוז נכות), התש"ם-1979 –(א)   נכה תאונת דרכים שנקבעה לו לצמיתות, נכות שאינה פחותה מ-50%;לענין זה, "תאונת דרכים" - כהגדרתה בחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשל"ה-1975;(ב)   נכה משיתוק או קטוע יד או רגל שאחוז נכותו לצמיתות כתוצאה מפגימות אלה אינה פחותה מ-50%;(ג)    נכה שנקבעה לו נכות לצמיתות של 100% או נכות של 90% לפחות מחמת שלקה באיברים שונים והאחוז האמור הוא תוצאה של חישוב מיוחד של הליקוי באברים השונים, שבלעדיו היה נקבע אחוז נכות של 100% לפחות.



ההנחה מתקבלת גם אם מדובר בדירה שנייה או שלישית. התנאי הוא שהדירה תשמש למגוריו של הנכה.



בברכה,

עו"ד יפית יוחפז

מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

דמי תיווך

רון 22/08/15
פרסמתי את דירת למכירה , קיבלתי טלפונים רבים מתווכים ,ברצוני לשאול אם לא חתמתי לאף אחד ובכל זאת הדירה תימכר ע"י אחד מהם על ידי הבאת קונה האם יוכל לתבוע אותי בעתיד על דמי תיווך מכיוון שהוא היה הגורם למכירה 

קבלת דמי תיווך ללא חתימה על טופס

עו"ד יפית יוחפז מנהלת 23/08/15
שלום,



תנאי הכרחי על פי חוק המתווכים לקבלת דמי תיווך הוא החתמת הלקוח על ופס קבלת שירותי תיווך.



ככל שלא חתמתם על הטופס- אינכם חייבים בתשלום דמי תיווך. סביר להניח שהמתווך החתים את הקונה והוא יקבל את דמי התיווך מהקונה, במקרה והוא יהיה הגורם היעיל בעסקה.



בברכה,

עו"ד יפית יוחפז

מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

קרווילה

שירי09 21/08/15
יש לי קרקע, ואין לי כסף לבניה, רעיון שעלה לרכוש קרווילה אילו אישורים נדרשים עפ"י חוק?

קרווילה

עו"ד יפית יוחפז מנהלת 23/08/15
שלום,



עליך לבדוק את הדרישות בוועדה המקומית.



בברכה,

עו"ד יפית יוחפז

מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

בניה על שטח משותף

איה 21/08/15
חלק מהדירה שאני גרה בה נמצאת כבר שנים על שטח משותף בבנין.  האם יש דרך להעביר את השטח על שמי?   האם יש משמעות לזה שכבר שנים זה בשימושי ואף אחד לא אומר כלום?

בניה על שטח משותף

עו"ד יפית יוחפז מנהלת 23/08/15
שלום,



לאור העובדה שמדובר בשטח משותף, יש צורך בהסכמת כל הבעלים על מנת להעביר את השטח לבעלותכם הפרטית.



ככל שאין הסכמה ויש לך טענות בעניין, ניתן להגיש תביעת בעלות לבית המשפט המחוזי.



בברכה,

עו"ד יפית יוחפז

מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

חוק התיישנות על חריגה

דניאל 21/08/15
שלום,



האם קיים חוק התיישנות על חריגות בניה?

קניתי דירה שיש בה חריגה כבר למעלה מ 10 שנים, האם יש לי אפשרות להכשיר את זה?  האם יכולים לדרוש ממני לפרק את החלק הבנוי החורג?



תודה מראש,

דניאל

התיישנות בנוגע לעבירות של חריגת בנייה

עו"ד יפית יוחפז מנהלת 23/08/15
שלום,



חריגת בנייה היא עבירה נמשכת, כלומר כל יום מבוצעת העבירה ולכן היא אינה מתיישנת.



ניתן לפנות לעירייה בבקשה לקבלת היתר לשימוש חורג/ הקלה ולנסות להכשיר את החריגה. ייתכן שהעירייה תקבל את הבקשה.



העירייה רשאית להגיש כתב אישום ולדרוש הריסה ו/או קנס.



בברכה,

עו"ד יפית יוחפז

מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

מס שבח במכירת דירה

חנן 21/08/15
יש ברשותי שתי דירות.



אחת נרכשה ב-1993 והשנייה ב-1999.



מחיר הרכישה לשתיהן זהה, וגם ההוצאות לצורך חישוב המס.



על איזה דירה יש צפי לשלם יותר מס שבח במידה ואחת תימכר עוד השנה ?



אודה על תשובה.


חישוב סכום מס שבח לפי מועד הרכישה

עו"ד יפית יוחפז מנהלת 23/08/15
שלום,



בהנחה שכל הנתונים זהים, למעט מועד הרכישה, כלומר בהנחה ששתי הדירות נרכשו באותו הסכום, יימכרו באותו הסכום ובאותו מועד, על הדירה שנרכשה מאוחר יותר (1999) יחול מס שבח גדול יותר, וזאת לאור העובדה שמדובר בחישוב לינארי.

ככל שתקופת הזמן לפני ה- 1.1.2014 ארוכה יותר (1993) אז התקופה שבין ה- 1.1.2014 למועד המכירה (שזאת התקופה החייבת היא קצרה יותר באופן יחסי, ולכן יחול עליה מס שבח נמוך יותר.



בברכה,

עו"ד יפית יוחפז

מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין  

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

שצפ שטח צבורי פתוח ולא מטופל כנידרש ניקיון

יוסי 21/08/15
שלום    אני גר בבית  דו מישפחתי צמוד קרקע    בעורף המיגרש   הגובל     ממערב  קיים שטח המוגדר  חלקה   שצפ  החלקה לא מטופלת כראוי מבחינת ניקיון וגידור המקום כתוצאה מיכך ניגרם לנו מיטרד  פניתי למינהל בנושא והם הפנו אותנו לרשות המקומית במקום  שהיא אמורה לדאוג לניקוי החלקה והטיפול  בא פנינו לרשות בנושא ולא נעשה דבר  מה עושים בהמשך  תודה

שטח ציבורי שלא מטופל

עו"ד יפית יוחפז מנהלת 23/08/15
שלום,



בשלב הראשון יש להגיש את התשובה של המנהל לרשות המקומית על מנת לבחון את תגובתה בנושא.



ייתכן שהרשות המקומית תתן לכם מענה בעניין.



בברכה,

עו"ד יפית יוחפז

מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

מס רכישה ברכישת דירה ראשונה כאשר ירשתי חלק מדירה

פלונית 21/08/15
שלום לצוות עורכי הדין,

כשנולדתי אבי נפטר וכתוצאה מכך ירשתי 1/4 מדירה בעל כורחי עוד בהיותי תינוקת. היום, בבואי לרכוש בע"ה דירה "ראשונה" האם אהיה חייבת במיסים כלשהם כפועל יוצא מחלק המזערי של הדירה שהועברה בירושה....אשמח לתשובתכם.

מס רכישה בדירה ראשונה כאשר ירשה 1/4 דירה

עו"ד יפית יוחפז מנהלת 23/08/15
שלום,



פחות מ- 1/3 דירה זו לא דירת מגורים לצורך מס רכישה, ולכן תהי זכאית למדרגות מס נמוכות של דירה ראשונה בעת רכישת דירה נוספת.



בברכה,

עו"ד יפית יוחפז

מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

ניקוש עשבים בתום תקופת השכירות

חיים הכהן 20/08/15
שלום ותודה מראש לעונים!
לפני כשנה שכרנו דירת קרקע קטנה על שטח של כחצי דונם.
בקבלתו את הבית שטח הגינה. הנחה מנוקש מעשבים שוטים. במהלך השנה בחלקים שלא טיפחנו ולא השתמשנו צמחה עשבייה מרשימה.
אציין שבחוזה השכירות לא היה כל איזכור לגינה או למצבה. או לחובות המשכיר או השוכרים.

בסיום השכירות בעלי הנכס דורשים ממנו לשלם שכר גנן שניקש את העשביה.

האם זו דרישה לגיטימית? האם זו מקובל?
תודה רבה!

ניקוש עשבים בתום תקופת השכירות

עו"ד ענת קציר מנהלת 27/08/15
חיים שלום,



אם לא הוזכר בחוזה אחרת, עליכם להשיב את הדירה ואת הגינה במצבה כפי ששכרתם אותה.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

דילוג לתוכן