פורום דיני עבודה

פורום דיני עבודה הוקם כדי לתת מענה לכל פונה בתחום כה חשוב של זכויות עובד ועובדת. אל תהססו לשאול בנוגע לפיצויי פיטורין, הרעת תנאים, דמי חופשה והבראה ועוד. אנחנו כאן, לרשותכם.

מנהלי פורום דיני עבודה

עו"ד נטלי אבני

מלווה מזה למעלה מ 15 שנים מעסיקים ועובדים רבים בכל הנוגע לתחום של דיני עבודה.

עו"ד דן קלדרון

בעל ניסיון של למעלה מ-15 שנים בתחום דיני העבודה. עוסק בייצוג עובדים ומעסיקים בבתי הדין לעבודה.

עו"ד אליס שמאי

מתמקדת בייצוג מקצועי ולווי משפטי עד לתוצאה הרצויה תוך התמחות מיוחדת בדיני עבודה ובתביעות הטרדה מינית.

עו"ד משה בן בסט

מתן ייעוץ משפטי וליווי שוטף לעובדים ומעסיקים וייצוג בבתי הדין לעבודה.

הפרשה לקות גמל הופסקה

גיגי 02/11/16
שלום רב, בחודש אוקטובר 2015 התפטרתי כדין מפוטר עקב תאונת דרכים בה היה מעורב בעלי. התאונה התרחשה שלושה חודשים לפני ההתפטרות. המעסיקה וויתרה על חודש הודעה מראש. לאחר 4 חודשים, בחודש פברואר, שבתי לעבודה (בעלי הרגיש טוב יותר והמעסיקה ביקשה שאשוב) מאז ששבתי ועד היום המעסיקה לא משלמת קופת גמל ואומרת שאני חדשה. אדגיש שלא שבתי לעבוד במתכונת שלפני ההתפטרות וכיום הנני עובדת 15 שעות שבועיות.
הנני בת 70 ואני מרגישה שמרמים אותי. אודה לכן באם תסייעו לי, שאדע את זכאותי.
תודה רבה

חזרתי לעבודה לאחר 4 חודשים, מה עם הפרשות לגמל?

עו"ד צילה ניהוז מנהלת 04/11/16
גיגי שלום,
את אינך נחשבת עובדת חדשה מאחר שיחסי העבודה נותקו לתקופה של פחות מ-6 חודשים והוותק צריך היה להישמר לך לצורך פיצויים וכו'.
בנוסף, ככל שהיתה לך קופה קודם לכן, המעסיקה היתה צריכה להפריש לך בתום 3 חודשי עבודה רטרואקטיבית ליום העבודה הראשון.
לכן, העובדה שלא הפרישה עד היום היא לא חוקית.
גם אם את עובדת במתכונת מצומצמת יותר את זכאית להפרשות.
פני למעסיקה ובקשי שיפרישו לך מיום חזרתך לעבודה.

לרשותך בכל שאלה נוספת,

בברכה,



צילה ניהוז, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שמעון בן חמו 35/5, ירושלים

טל': 073-7319465; מייל: tzila.n@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

ימי חופשה וצבירה

אני 02/11/16
ע"פ החוזה -
העובד יהיה זכאי לחופשה שנתית בשכר של 11 יום , לא תותר צבירת חופשה והעובד ינצל את ימי החופשה במהלך כל שנת עבודתו בתאום עם הממונה עליו. בכל מקרה בו יבקש העובד לנצל ימי חופשה עליו לעשות זאת לפחות 14 יום מראש ולאחר קבלת אישור 
אני מניחה כי למעשה מדובר בניסוח שאומר - 11 ימי חופשה בשנה?
דבר נוסף - האם המעסיק יכול להכריח לנצל את כל ימי החופשה בשנה?

ימי חופשה

עו"ד צילה ניהוז מנהלת 04/11/16
שלום,
אכן, מדובר ב-11 ימי חופשה בשנה והמעסיק יכול לא לאפשר צבירת חופשה משנה לשנה.

לרשותך בכל שאלה נוספת,

בברכה,



צילה ניהוז, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שמעון בן חמו 35/5, ירושלים

טל': 073-7319465; מייל: tzila.n@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

תשלום עבור נסיעות

אני 02/11/16
בוקר טוב!
מתגוררת בירושלים, תעריף חופשי חודשי עומד היום על 213 שח. נסיעה בודדת עומדת על 5.9 שח. 
בהסכם עבודה רשום:
הוצאות נסיעה: בנוסף לשכר תשלם החברה לעובד החזר בגין הוצאות נסיעה לעבודה וממנה וזאת בגין ימי עבודתו בפועל של העובד , או לפי הוצאות כרטיס חופשי חודשי– הנמוך מבניהם, וזאת בכפוף לתקרה הקבועה בחוק ובסה"כ 180.
האמת בחיים לא שמעתי שיש תקרה כזו. ומה באמת עושים אם מחיר החופשי חודשי עולה יותר? 

החזר הוצאות נסיעה

עו"ד צילה ניהוז מנהלת 04/11/16
שלום,
בהתאם לצו ההרחבה בדבר השתתפות המעביד בהוצאות נסיעה לעבודה וממנה, גובה החזר הנסיעות נקבע לפי עלות כרטיסייה לכל הנסיעות הנדרשות, או לפי עלות כרטיס "חופשי חודשי" (לפי הזול מביניהם).
התקרה שיש היא תקרה יומית, שעומדת ע"ס 22.60 ש"ח.

לרשותך בכל שאלה נוספת,



צילה ניהוז, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שמעון בן חמו 35/5, ירושלים

טל': 073-7319465; מייל: tzila.n@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

פיצויי פיטורים

יוסי 01/11/16
שלום, אמא שלי התפטרה לפני כמה חודשים ממקום עבודתה שעבדה בו משנת 97 שכמובן כמו כל מפעל שמכבד את בעליו התחיל להפריש לה לפנסיה רק מאז התקנה שנכנסה ב2008 וכספי הפיצויים שהיא יכולה למשוך עכשיו כמובן בהתאם. השאלה שלי היא האם אפשר לקבל בדרך כלשהי פיצויים מאז תחילת העבודה ב97 ולא מ2008?

פיצויי פיטורים לפני שנת 2008

עו"ד צילה ניהוז מנהלת 04/11/16
יוסי שלום,
פיצויי פיטורים כשמם הם - משולמים לעובד שפוטר.

יחד עם זאת, ישנם מקרים בהם ניתן להתפטר בדין מפוטר, היינו, לקבל את פיצויי הפיטורים על אף שהעובד התפטר.
במידה ואמך התפטרה בדין מפוטר, והיא אינה חתומה על סעיף 14, על המעסיק לערוך חישוב פיצויי פיטורים שחלקם ישולמו מהסכום שנצבר בקופת הפיצויים ואת היתרה יהיה עליו לשלם מכיסו.

לרשותך בכל שאלה נוספת,

בברכה,



צילה ניהוז, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שמעון בן חמו 35/5, ירושלים

טל': 073-7319465; מייל: tzila.n@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

הפרשת פנסיה למלצרים

ספיר 01/11/16
האם מחובתו של המעסיק להפריש כספים לקרן פנסיה עבור מלצרים?
בדיעבד גיליתי כי בצעירותי, לפני כ4-5 שנים לא הפרישו לי פנסיה כשעבדתי כמלצרית.
האם יש מה לעשות בנדון?

מלצרים זכאים להפרשות לפנסיה?

עו"ד צילה ניהוז מנהלת 04/11/16
ספיר שלום,
מלצר הוא עובד ככל שאר העובדים ומשכך הוא זכאי להפרשות לפנסיה.
את יכולה לפנות למעסיק בדרישה לתשלום ההפרשות ו/או לפנות בתביעה לבית הדין לעבודה.

לרשותך בכל שאלה נוספת,

בברכה,



צילה ניהוז, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שמעון בן חמו 35/5, ירושלים

טל': 073-7319465; מייל: tzila.n@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

יפוי כוח נוטריוני

אלן 01/11/16
ערב טוב !
אני מיוצגת כמייצגת את נכדתי בביה"ד לעבודה בעניין של ביטוח לאומי . בכל פעם הנכדה נאלצת להופיע אתי , למרות שהיא לא בקיאה בנעשה וזאת מפאת חוסר זמן (עובדת הרבה שעות ומטופלת ב- 2 פעוטים) . 
ושאלתי , האם ע"י ביצוע יפוי כוח נוטריוני , נפתור את בעיית התייצבות הנכדה ? הנכדה בביה"ד אינה מעורבת ואינה מתערבת בנעשה כלל . 
אציין הנושאים בהם אנו דנים הם : דמי לידה ודמי אבטלה .

אשמח לקבל תשובה בהקדם . תודה ויום טוב . 

לא שייך לדיני עבודה. פני לפורום הרלוונטי

עו"ד צילה ניהוז מנהלת 04/11/16


בברכה,



צילה ניהוז, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שמעון בן חמו 35/5, ירושלים

טל': 073-7319465; מייל: tzila.n@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

הרעה בתנאי עבודה

א 01/11/16
 אין לי ולא הייתה לי התחייבות על אחוזי משרה מסוימים, ועבודה שלי היא לפי שעות כאשר אין מספר שעות שאני חייב לעבוד אלא איך שיוצא אם מציעים לי וזה מתאים לי. עבדתי כמה שנים מספר שעות מספר שעות בשבוע שמספרם השתנה מדי פעם. העבודה שהייתה עד עכשיו לא תמשיך. כרגע אני לא עובד. האחראי אמר לי שאמורים לתת לי עבודה חלופית במקומה. אם יציעו לי עבודה עם יותר שעות בשבוע(שאני לא מעוניין בזה) ממה שהיה לי כאשר העבודה הופסקה, האם זה נחשב כהרעה בתנאי העבודה?

הוספת שעות עבודה מהווה הרעת תנאים?

עו"ד צילה ניהוז מנהלת 04/11/16
שלום,
הוספת שעות עבודה עשויה להוות הרעת תנאים. צריך לבחון כל מקרה לגופו.
לא דומה מקרה ששעות העבודה היו לא מוגדרות ובכל חודש מספר השעות השתנה לבלי הכר למקרה שבו שעות העבודה היו לא מוגדרות אבל כל חודש מספר השעות היה דומה.

לרשותך בכל שאלה נוספת,
בברכה,



צילה ניהוז, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שמעון בן חמו 35/5, ירושלים

טל': 073-7319465; מייל: tzila.n@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

מעבר למושב עובדים

עידן 01/11/16
שלום,

עברתי למושב עובדים. אני מתגורר במושב מעל 6 חודשים.
האם אני זכאי לקבלת פיצויי פיטורין ?
אני מדגיש - המעבר הוא למושב עובדים !!!

מעבר למושב עובדים מזכה בפיצויים?

עו"ד צילה ניהוז מנהלת 04/11/16
עידן שלום,
על מנת שהתפטרות בשל מעבר דירה תזכה בפיצויים, המעבר צריך להיות למקום המרוחק 40 ק"מ לפחות מהמקום הקודם וממקום העבודה. בנוסף לכך, צריכה להתקיים נסיבה נוספת כגון מעבר ליישוב חקלאי/עיירת פיתוח/מעבר לצורך נישואין וכו'.
החוק לא מתייחס למושב עובדים. לכן, ככל שמדובר ביישוב חקלאי, המעבר יזכה בפיצויים אם הוא מרוחק 40 ק"מ, כאמור.
במידה ולא מדובר ביישוב חקלאי המעבר לא יזכה.

לרשותך בכל שאלה נוספת,

בברכה,



צילה ניהוז, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שמעון בן חמו 35/5, ירושלים

טל': 073-7319465; מייל: tzila.n@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

שמירת הריון הפרשים ופיטורים

מורן 01/11/16
שלום רב,
יש לי מספר שאלות:
חזרתי לאחר שמירת הריון וחופשת לידה, האם בתקופה זו על המעסיק היה לשלם לי פנסיה? מה עם התשלום שאני הייתי אמורה להפריש? מי דואג לזה?
אם תקופה זו מנתקת את הוותק שלי?
במידה וארצה להתפטר לטובת הטיפול בילד, האם אוכל לעשות זאת למרות שהייתי בשמירת הריון ולא עבדתי? איך עושים זאת ואיזה תלושים נלקחים בחשבון?

המעסיק צריך להפריש לפנסיה בשמירת הריון וחל"ד?

עו"ד צילה ניהוז מנהלת 04/11/16
מורן שלום,

המעסיק צריך היה להפריש לך לפנסיה במהלך שמירת ההריון אם עמדת ב-3 התנאים הבאים:

1. היית זכאית לגמלה לשמירת הריון מהמוסד לביטוח לאומי

2. המעסיק נהג להפריש עבורה תשלומים לקופת גמל (קופת גמל, קרן פנסיה, ביטוח מנהלים או קרן השתלמות) לפני שהיית בשמירת הריון

3. עבדת אצל המעסיק לפחות 6 חודשים לפני תחילת ההריון.



באשר לחלק שלך, היית צריכה להעביר למעסיק מדי חודש את חלקך בהפרשות.



במהלך חופשת הלידה המעסיק צריך היה להפריש עבור 14 שבועות, כלומר, במידה והארכת את חופשת הלידה הוא לא היה צריך להפריש עבור התקופה כולה אלא רק עבור התקופה בה מקבלים דמי לידה מהמוסד לביטוח לאומי.



בזמן שמירת ההריון וחופשת הלידה הוותק לצורך פיצויים ודמי הבראה נמשך.



את רשאית להתפטר לצורך טיפול בילד עד 9 חודשים מיום הלידה. ככל שעבדת לפחות שנה, תהיי זכאית לפיצויי פיטורים.

עלייך לכתוב מכתב התפטרות, לציין שההתפטרות היא לצורך טיפול בילד ולתת הודעה מוקדמת על פי חוק.



שאלתך בעניין התלושים לא ברורה.



לרשותך בכל שאלה נוספת, 



 





בברכה,



צילה ניהוז, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שמעון בן חמו 35/5, ירושלים

טל': 073-7319465; מייל: tzila.n@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

דיני עבודה

אסנת 01/11/16
איך עובר מידע למעסיקים, על הסיבות שבגללן אני מקבלת קצבת נכות מהביטוח
לאומי. איך זה עובר? איזה מידע עובר? מי מעביר את המידע הזה בדיוק? אשמח לקבל
תשובות..

מענה

מתמחה 01/11/16
שלום,
מידע למעסיק ציבורי ככלל עובר ללא בעייה. אולם, מעסיק פרטי מוגבל למידע מעין זה. למידע נוסף, נא פרטי את שאלתך.
בהצלחה

מעסיק מקבל מידע אודות קצבת נכות שהעובד מקבל?

עו"ד צילה ניהוז 04/11/16
אסנת שלום,
למיטב ידיעתי אין מקור כלשהו שמעביר מידע למעסיקים אודות קצבאות נכות שהעובדים מקבלים והסיבה לכך.

לרשותך בכל שאלה נוספת, 
בברכה,



צילה ניהוז, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שמעון בן חמו 35/5, ירושלים

טל': 073-7319465; מייל: tzila.n@gmail.com

דמי לידה במהלך חופשת הקיץ

אני 01/11/16
שלום וברכה

 

 עבדתי במשך כשנה וחצי כמורה במרכז למידה השייך לרשת פרטית.

במהלך חופשת הקיץ (יולי-אוגוסט), כל המורים שהו בחופשה בתשלום וקיבלו משכורת
מלאה עבור חודשים אלו.

ילדתי ב1.8 בשעה טובה. לאחר שכבר שולם לי משכורת קיץ עבור חודשים יולי
ואוגוסט כמו שאר המורים, קיבלתי מייל במהלך חופשת הלידה ובו אני מתבקשת להחזיר את
הכסף שקיבלתי עבור חודש אוגוסט מכיוון שילדתי.

למיטב הבנתי, תגמול קיץ עבור החופש הגדול הינה זכות המתבססת על שנת
העבודה ואינה קשורה לשעות עבודה בפועל במהלך החופש. אם כן, נראה שאהיה זכאית לשמור
את הכסף שקיבלתי עבור אוגוסט למרות שילדתי?


 שאלה נוספת – בסיום השנה שעברה (לפני שילדתי) שוחחתי עם המנהלת על כך
שאיני מתכוונת לחזור אחרי חופשת הלידה מכיוון שאני נשארת בבית לטפל בתינוק. כאשר
פניתי למעסיק לבקש שימלאו לי טפסים עבור דמי לידה מביטוח לאומי, ביקשו שאגיש מכתב
התפטרות, כל זה במהלך חופשת הלידה. עכשיו התברר לי שייתכן שהייתי זכאית לקבל
פיצויים על התפטרות זו?

המון תודה מראש

החל"ד שלי חל בחופש הגדול, אני זכאית לשכר?

עו"ד צילה ניהוז מנהלת 04/11/16
שלום,
למיטב ידיעתי, התשלום עבור חודשי הקיץ אינו קשור לשעות העבודה בפועל ולכן נראה שאת זכאית הן לתשלום השכר והן לקבלת דמי הלידה.

לשאלתך השניה, התפטרות לצורך טיפול בילד אכן מזכה בפיצויי פיטורים. 

לרשותך בכל שאלה נוספת,

בברכה,



צילה ניהוז, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שמעון בן חמו 35/5, ירושלים

טל': 073-7319465; מייל: tzila.n@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

מחיקת ימי חופש ומחלה ללא ידיעת העובד

אני 31/10/16




אני עובד בארגון
המוגדר כעמותה מעל עשור שנים. בינואר 2015 נוסח הסכם קיבוצי אשר נחתם באפריל 2015
ונשלח אז גם לעובדים. רק באוקטובר 2015 נשלחה לעובדים הודעה על תנאי עבודה לחתימה.
באותה תקופה שלאחר חתימת ההסכם ועד היום לא הייתה מנהלת משאבי אנוש, תחלופה גבוהה
של שאר העובדים במחלקה ולאחר מכן גם פיטורי מנכ"ל. עם חתימת ההסכם גם נתבקשנו
לא לפנות למחלקת כח אדם בשל העומס. אך מרגע שנשלח המסמך לחתימה על תנאי העבודה,
בדקתי את תלושי השכר רטרואקטיבית ולתדהמתי גיליתי שעוד מאפריל 2015 נמחקו לי ימי
מחלה (כ-30 בבת-אחת) וימי חופשה (כ- 10), שצברתי בתום לב מעבר למכסה (של
שנתיים), מבלי שקיבלתי התראה מראש לפני מחיקה לקראת חתימת ההסכם ואף מבלי לידע
אותי לאחר ביצוע מחיקה.


רציתי
לברר אם מעסיק רשאי להתנהל כך, למחוק לי ימי חופש ללא ידיעתי בשום שלב?


לפי מה שקראתי: "על מנת שהעובד "יאבד" את ימי החופשה הצבורים
לזכותו, ובכדי שמעסיק יהיה רשאי "למחוק" אותם, על המעסיק להראות כי נתן
לעובד אפשרות לצאת לחופשה, וכי העובד לא יצא לחופשה מסיבות התלויות בו (למשל אם העובד סירב לצאת לחופשה(.עם זאת חשוב להדגיש כי החובה
להוציא את העובד לחופשה חלה על המעסיק. אם המעסיק מונע מהעובד לצאת לחופשה ולנצל
את ימי החופשה שמגיעים לו, הוא לא יוכל למחוק את ימי החופשה הללו ממכסת החופשה
הצבורה".


 


יש לציין שמעולם לא יודעתי שיש מגבלה על צבירת ימי
מחלה ומעולם קודם לכן לא קיבלתי התראה על חריגה בימי מחלה.

לגבי לימי חופשה, קיבלתי התראה על יתרת מכסה אחת לשנה, שחלק השתדלתי לנצל ובחגים
לאחריהם (אך זו תקופת לחץ במקום העבודה וכרגיל השתדלתי לא להיעדר יותר מדי בהתאם לדרישות
המנהל הישיר וצרכי עמיתים). אולם בינואר ובחודשים שלאחר מכן נמחקו ימי חופשה ברצף
מבלי שמחלקת כח אדם טרחה להרים טלפון שאני חורג וגם לא ליידע בדיעבד שמחקו.


בהסכם כתוב שהארגון רשאי למחוק ימי חופשה מעל
המכסה, חוץ ממקרים שלא ניתן לעובד האפשרות לנצל 
את חופשתו בתיאום בין המעסיק לעובד 
זמן סביר מראש.





מחיקת ימי חופדה ומחלה

עו"ד עדי אורן פריאנטי מנהלת 01/11/16
ראשית על פי החוק ניתן לצבור ימי חופשה עד 3 שנים ועד 90 ימי מחלה. במידה וחל עליך הסכם קיבוצי מיוחד שאומר וקובע אחרת - יש לבדוק האם חלה על העובדים תחולה רטרואקטיבית - מה שקשה לי להאמין. ובכל מקרה גם אם כן - על המעסיק היה לתת לעובדים את האפשרות לנצל את ימי החופשה ולצאת לחופשה. ולכן יש וראוי לבדוק את המקרה שלך לגופו לפני קבלת החלטות בענין. 

בברכה, 



עדי אורן פריאנטי, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שדרות ירושלים 18, אשדוד.

טל': 08-8671200; מייל: lawadio@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

התפטרות מעבודה

ניקיטה 31/10/16
תפקידי נהג חלוקה,לפני חודשיים נפצעתי בגבי,לאחר ביקור אצל רופאה תעסוקתי,נקבע שאני יכול לחזור לעבודה אם מוגבלויות פיזיות,בחברה מציע לי לעבוד במפעל בתפקיד חלופי,שלא הולם את כישוריי מקצועיים,אם אני יכול לסרב,ו להתפטר בדין מפותר,ו לזכות בפיצויים?

התפטרות מהעודה עקב מצב בריאותי

עו"ד עדי אורן פריאנטי מנהלת 01/11/16
הואיל והאישור הרפואי מהרופא התעסקותי ניתן עם מגבלות - המעסיק חייב להעסיק אותך בהאם למגבלות הרפואיות. ולכן ככל הנראה התפקיד החלופי. על מנת להתפטר בדין מפוטר על הרופא התעסוקתי היה להמליץ על מיצוי זכויותייך הסוציאליות ולקבוע כי אינך כשיר לעבודה לצמיתה. 

בברכה, 



עדי אורן פריאנטי, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שדרות ירושלים 18, אשדוד.

טל': 08-8671200; מייל: lawadio@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

המלתן הפסרותית של מנהלות הפורום

אברהם 31/10/16
שלום רב,
הופניתי אליכם מהפורום השכן לעורכי דין צעירים.

יש לי משרד העוסק בעיקר במפשט מסחרי וטכנולוגיה. לעיתים אני נשאל על ידי החברות להם אני מייעץ גם שאלות בדיני עבודה. בעוד ידוע לחברות אותן אני מייצג שדיני עבודה הוא לא תחום המומחיות שלי, עדיין אני שומע מהם שנוח להם לפנות אלי למענה ראשוני. 

לכן, חשבתי להצטייד בספרות המשפטית המומלצת בתחום למי שזהו לא עיקר עיסוקו. אודה אם מנהלות הפורום היקרות, ישתפו בהמלצתן לגבי הספרות הבסיסית המומלצת על ידן לעורך דין שהוא לא פיינברג או חלד הבאים (-: אשמח גם לשמוע אם הפסרות היא עדכנית יחסית.

תודה רבה וכל הכבוד לעוסקות במלאכה

צ.ל. המלצתן הספרותית - ט.ל.ח.

אברהם 31/10/16
ט.ל.ח.  - -זה מה שקורה כשלא עושים הגהה (-:

המלצה על ספרות

עו"ד עדי אורן-פריאנטי 01/11/16
אברהם בוקר טוב, 
המלצתי החמה היא לקרוא פסיקה והרבה. אין טוב יותר מפסיקה עדכנית. 

בברכה, 



עדי אורן פריאנטי, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שדרות ירושלים 18, אשדוד.

טל': 08-8671200; מייל: lawadio@gmail.com

התפטרות לצורך גידול הילד

אני 31/10/16
בוקר טוב!
אני עובדת היום משרה מלאה, כמעט שנתיים באותו מקום עבודה. אני רוצה להתפטר. ילדתי במרץ האחרון. אני מבינה שאני יכולה להתפטר בגין גידול הילד. כמובן עד שהילד בן 9 חודשים.
אני מבינה כי עלי לתת התראה של חודש מראש לפי החוק - האם יש עניין של התראה שונה במקרה התםטרות זה?
בנוסף, באותו חודש - אני יכולה לקחת ימי מחלה וימי בחירה? כל עוד יש לי כמובן. יש יש לי לא מעט, בעיקר ימי מחלה שאותם לא ניתן לפדות... ויש לי לדעתי עוד יום בחירה אחד.
תודה

התפטרות לצורך גידל ילד

עו"ד עדי אורן פריאנטי מנהלת 01/11/16
את בהחלט יכולה להתפטר בדין מפוטרת עד 9 חודשים מיום הלידה וכן חלה עליך חובה לתת הודעה מוקדמת כדין - 30 ימים ועבד בתקופה זו. כמובן כי אם תחלי או שתחליטי לנצל את ימי החופשה שלך בתקופת ההודעה המוקדמת - תוכלי לעשות כן והם יכללו בתקופת ההודעה . ימי חופשה - באישור המעסיק ימי מחלה - בהתאם לצבירה ובכפוף לאחשור רפואי מתאים. 

בברכה, 



עדי אורן פריאנטי, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שדרות ירושלים 18, אשדוד.

טל': 08-8671200; מייל: lawadio@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

נסיעות לאחר פיטורין

ליאת 31/10/16
שלום, פוטרתי והבוס שלי החליט שאין צורך שאגיע למשרד בחודש שהייתי אמורה לתת, יחד עם זאת, כשהוא שילם לי, הוא לא הוסיף את מרכיב הנסיעות לתלוש ולא קיבלתי עליו כסף, האם זו זכותו לעשות דבר כזה ? תודה רבה מראש.

תשלום דמי נסיעות

עו"ד עדי אורן פריאנטי מנהלת 01/11/16
במידה ואכן לא הגעת לעבודה אין כל צורך בתשלום דמי נסיעות. אלא רק בתשלום חלף הודעה מוקדמת. 

בברכה, 



עדי אורן פריאנטי, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שדרות ירושלים 18, אשדוד.

טל': 08-8671200; מייל: lawadio@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

תצהיר חשוב לי מאוד

שלומי 31/10/16
1. אם אני מגיש תצהיר , האם עליי לכתוב בכל סעיף עליו אני מצהיר את סכום הכסף אותו אני מבקש בכל סעיף וסעיף?
2. האם עליי גם לתת תחשיב מסוים , אם כבר עשיתי זאו בכתב התביעה?

תודה רבה..

תצהיר

עו"ד עדי אורן פריאנטי מנהלת 01/11/16
אם זאת בידיעתך האישית אז כן חשוב לציין כל עובדה אשר הינה בידיעתך. במידה וקיבלת ייעוץ משפטי והחישובים נעשו ע"פ ייעוץ משפטי - אזי זה מה שעליך לציין. 

בברכה, 



עדי אורן פריאנטי, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שדרות ירושלים 18, אשדוד.

טל': 08-8671200; מייל: lawadio@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

בונוס או עמלות

גלית 31/10/16
שלום,
אני עובדת שנתיים בתפקיד אשת מכירות, השכר שאני חתומה עליו הוא 5500  וגם בונוס בממוצע של 2000  , ביום החתימה על הסכם עבודה המעסיק לא החתים אותי על הבונוס , חתמתי רק על שכר חודשי,על הבונוס המעסיק סיכם איתי בעל פה שאני אקבל מהמכירה הראשונה ומעלה בהתאם לכמות המכירות שאני אעשה וכך אני מקבלת כל חודש בחודשו, על פי מה שקראתיבפרומואים שונים המעסיק קורא לבונוס כפיקציה וזה בעצם עמלות ולא בונוס , אני מקבלת בונוס על כל מכירה  שאני עושה וגם בנוסף על כל 10 מכירות אני מקבלת עוד 250 שקלים נוספים , האם אני צריכה לדבר על כך עם המעסיק ולהגיד לו שזה עמלות או הוא צודק במונח שהוא מגדיר את זה כבונוס ואין מה לעשות עם זה? הרי הבנתי אם זה עמלות הוא צריך להכליל לי את זה  כחלק מהשכר ולצרף הפרשות לפנסיה , חופש ,מחלה ופיטורין בחישוב העמלות  ,האם הבנתי נכון? מה עליי לעשות ?
תודה ,  גלית

הגדרת בונוס או עמלות

עו"ד עדי אורן פריאנטי מנהלת 01/11/16
ההגדרה בתלוש צריכה לשקף את המציאות על מנת שלא לגרור את המצדדים לויכוחים מיותרים אחר כך. עם זאת ההגדרה למעשה אינה חשובה באמת - 
דהיינו באם המדובר בעמלות ולא בבונוס  - שנגזר ממכירות אני מציעה לך לצרף לכל תלוש שכר את אופן חישוב בהעמלות שקיבלת בכל חודש . כך שאם קיבלת 2000 או 3000 או 1000 - תוכלי להסביר אח"כ איך הדברים /העמלות חושבו ושלא מדובר בסכום שרירותי שנחשב כבונוס. 
בברכה, 



עדי אורן פריאנטי, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שדרות ירושלים 18, אשדוד.

טל': 08-8671200; מייל: lawadio@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

הרעה בתנאי העבודה

א 30/10/16
אני עובד מספר שעות בשבוע. העבודה שהייתה עד עכשיו לא תמשיך. אמורים לתת לי עבודה חלופית במקומה. אם יציעו לי עבודה עם יותר שעות בשבוע האם זה נחשב כהרעה בתנאי העבודה?

שינוי בתנאי העסקה

עו"ד עדי אורן פריאנטי מנהלת 01/11/16

תלוי. כל מקרה נבחן לגופו ולא כל שינוי הוא שינוי המהווה הרעה מוחשית בתנאי העבודה. תלוי האם אתה מחוייב בהסכם למינימום שעות - לאחוזי משרה קבועים או  משתנים ומה קורה היום בפועל. 
בברכה, 



עדי אורן פריאנטי, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שדרות ירושלים 18, אשדוד.

טל': 08-8671200; מייל: lawadio@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

אילו אמצעים משפטים ניתן לנקוט על התעמרות בעבודה?

מני 30/10/16
מעסיק מתעמר בו ועושה כל מה שכתוב בערך של התעמרות בעבודה.



https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%AA%D7%A2%D7%9E%D7%A8%D7%95%D7%AA_%D7%91%D7%A2%D7%91%D7%95%D7%93%D7%94



מה האפשרויות המשפטיות שלי נגדו? מכוח איזה חוק? חוק הנזיקין? חוק איסור לשון הרע? חוק הגנת הפרטיות?

התעמרות בעבודה

עו"ד עדי אורן פריאנטי מנהלת 01/11/16
בשנת 2015 הגישה קבוצה של חברי הכנסת את הצעת חוק למניעת התעמרות בעבודה אך הצעה זו טרם אושרה. עם זאת בשנת 2016 פסק בית הדין האזורי לעבודה בירושלים פיצוי בסך 80,000 ש"ח בגין התעמרות בעבודה. כיום בהיעדר חקיקה ספציפית למתן פיצוי בגין התעמרות בעבודה ניתן הפיצוי בגין הנימוק הכללי של עגמת נפש. תביעה בגין לשון הרע או הוצאת דיבה היא תביעה ללא הוכחת נזק ועליך להוכיח את העילות המנויות בחוק . 
בברכה, 



עדי אורן פריאנטי, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שדרות ירושלים 18, אשדוד.

טל': 08-8671200; מייל: lawadio@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

תלוש שכר על חודש לא נכון

נון 30/10/16
בחודש יוני עבדתי בשני אירועים בחברת קייטרינג בה התשלום מתבצע במזומן וביקשתי שינפיקו לי תלוש שכר.
כחודש אחרי שעבדתי ביקשתי את תלוש השכר וכעבור זמן מה קיבלתי אותו במייל.
רק לאחרונה הסתכלתי על התלוש וראיתי שכתוב שהתלוש הונפק עבור חודש יולי כאשר בפועל עבדתי בחודש יוני.

מלבד לעובדה שלא שולם עבורי ביטוח לאומי לחו דש יוני, יש לי צורך בתלוש לשם הגשת בקשה למלגה.
המעסיק אומר שאין לו איך לתקן את הטעות (שלו) בדיעבד ואין לו איך להנפיק לי תלוש עבור החודש בו עבדתי.
מה ניתן לעשות במצב כזה?

תודה

תיקון תלוש

עו"ד עדי אורן פריאנטי מנהלת 01/11/16
ראשית יש אפשרות להוציא תלוש מתוקן . שנית במידה והוא לא מוכן לכך תוכל לפנות לגרומי סיוע משפטי או ההסתתדרות שיעזרו לך בפניה למעסיק. ואם גם זה ללא יעזור תוכל לפנות לבה"ד בבקשה לקבלת צו שיורה למעסיק לעשות כן. דרך אגב על תלוש שנעשה בניגוד לחוק קיים פיצוי עונשי של 5000 ש"ח. 

בברכה, 



עדי אורן פריאנטי, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שדרות ירושלים 18, אשדוד.

טל': 08-8671200; מייל: lawadio@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

שימוע לעובדת בטיפולי פוריות

שנטילה 30/10/16
שלום , 
התקבלתי לעבודה כזמנית , הסכם העסקה זמני להחלפה לחופשת לידה, העובדת בחופשת לידה האריכה את התקופה וכרגע אני 12 חודשים בהחלפה . לאחר שחזרה נקבע לי שימוע , 
האם אני מוגנת מפיטורין , לא עדכנתי את המנהל שאני בטיפולי פוריות. אני כרגע בטיפולי פוריות והטיפול האחרון היה בפבוראר 2016. 





פיטורים בעת טיפולי פוריות

עו"ד עדי אורן פריאנטי מנהלת 01/11/16
ראשית במידה ואת בטיפולי פוריות (וגם תלוי אילו טיפולים אלה) האיסור הוא לגבי עובדת העוברת טיפולי פוריות או הפריה חוץ גופית בימי ההיעדרות בגין הטיפולים ובמשך 150 ימים שלאחר תום ההיעדרות. ואז המעסיק יצטרך לבקש את אישור פיטורייך ממשרד התמת . אם הוא יצליח להוכיח כי הוא לא ידע על הטיפולים וכי הבקשה לפיטורים לא נוסעת בעקבות הטיפולים וכן יש הסכם להעסקה קצובה - יכול להיות מאוד כי משרד התמת יאשר לו לפטרך.  

בברכה, 



עדי אורן פריאנטי, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שדרות ירושלים 18, אשדוד.

טל': 08-8671200; מייל: lawadio@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

פיטורים או התפטרות

דור בס 30/10/16
שלום, 
אני עובד כ-7 שנים בעבודה במשרה חלקית (ערב בעיקר). 
עכשיו סגרו את המקום שאני עובד בו ועוברים למקום אחר לא רחוק בהרבה, אבל שיהיה לי בעיה עם לעבוד בו. 
רציתי לשאול מה ההבדל בין התפטרות לפיטורים בנושא הכספי. 
תודה על תשובתכם

פיטורים והתפטרות

עו"ד עדי אורן פריאנטי מנהלת 01/11/16
עובד שמתפטר באופן עקרוני לא זכאי לפ"פ. אלא לכספים המצויים לו בקרן הפנסיה .ובכפוף לחריג של תחולת סעיף 14 לתקנות פ"פ ובמקרה של עובד שמתפטר בדין מפוטר - מה שמזכה את העובד בפיצויים מלאים.  עובד שמתפטר - זכאי לפיצויים מלאים.  

בברכה, 



עדי אורן פריאנטי, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שדרות ירושלים 18, אשדוד.

טל': 08-8671200; מייל: lawadio@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

שעת הנקה

מרים 30/10/16
בלידה הראשונה (אוגוסט 2014) הייתי בחופשה בת 6 חודשים. כשחזרתי לעבוד, נאמר לי ששעת ההנקה שלי היא עד גיל 7 חודשים (כלומר חודש מרגע שחזרתי) ולא טרחתי לבדוק זאת. כשנה וארבעה חודשים לאחר מכן (ינואר 2016) ילדתי שוב, ולאחר חזרה מחופשת לידה בת 8 חודשים, בדקתי שמגיעה לי שעת הנקה עד גיל 10 חודשים של התינוק (בעבודה קיבלו זאת לאחר בדיקה מצידם). אם חוק שעת הנקה הוא אכן עד 10 חודשים לגיל התינוק ובעבודה הטעו אותי בלידה הראשונה. האם אני יכולה לדרוש ולהוסיף את החודשים שחסרו לשעת ההנקה של הילד השני?
תודה מראש 

שעת הנקה

עו"ד עדי אורן פריאנטי מנהלת 01/11/16
עובדת במשרה מלאה זכאית להיעדר מעבודתה שעה אחת ביום, ללא ניכוי מהשכר, במשך 4 חודשים מתום חופשת הלידה (גם אם אינה מניקה). 

בברכה, 



עדי אורן פריאנטי, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שדרות ירושלים 18, אשדוד.

טל': 08-8671200; מייל: lawadio@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

הפרשה ופיצויי פיטורין וקיזוז

נירית 30/10/16
שלום,
העסקתי מזכירה ובשל טעות לא הפרשתי לה לפנסיה. המזכירה סיימה את עבודתה ואני כמובן רוצה לשלם כל מה שמגיע לה על פי חוק. בנוסף, הוסכם בינינו שאשלם לה פיצויי פיטורין. האם אני צריכה להפריש לה את החלק של פיצויים לקופה או שאם אני משלמת לה פיצויי פיטורין אין צורך להפריש חלק זה? 

בנוסף, מאחר ולא הפרשתי לה לפנסיה, גם החלק שהוא על חשבון העובד, לא קוזז לה מהשכר. מה אני עושה אם החלק הזה? אני חייבת להפריש אותו עכשיו? ואם כן, האם אוכל לקזז לה את החלק ששילמתי במקומה מפיצויי הפיטורין? 



הפרשה לפנסיה ולפיצויים

עו"ד עדי אורן פריאנטי מנהלת 01/11/16
כרגע  לגבי הפיצויים - במידה והיא זכאית לפיצויים עליך לשלם לה פיצויים מלאים. במידה והיית מפרישה לעובדת לפיצויים אזי היית יכולה לשלם רק את ההפרשים. 
לגבי הפנסיה - לשלם לעובדת רק את חלקך לפנסיה בתלוש השכר. לא מפרשים את הכספים לפנסיה אלא משלמים לעובדת בתלוש חלף פנסיה - לפי חלק מעסיק בלבד ללא קיזוז כספי עובד. 

בברכה, 



עדי אורן פריאנטי, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שדרות ירושלים 18, אשדוד.

טל': 08-8671200; מייל: lawadio@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

דילוג לתוכן