פורום נדל"ן

פורום נדל"ן הוקם כדי לתת מענה לשאלות משפטיות בתחום המקרקעין. רכישת דירה, חוזה שכירות, רישום בטאבו, סוגיות מול רמ"י ועוד – אתם מוזמנים לשאול ולהתייעץ. אנחנו כאן, לרשותכם.

מנהלי פורום נדל"ן

עו"ד לילך עתני

בעלת נסיון של יותר מ- 30 שנה בתחום המקרקעין

עו"ד הילה אליקים

עוסקת בתחום המקרקעין, ייצוג ברכישת ומכירת דירות, הסכמי שכירות ועוד.

עו"ד עמית מתן

ייצוג בעסקאות נדל"ן ומקרקעין ומתן שירותים משפטיים בהיבטים המסחריים והמיסויים הנלווים להן.

רכשנו דירה שבדיעבד מסתבר שיש ממנה נזילה לדירה למטה

רחל 26/02/15
שלום, רכשנו דירה לפני מספר חודשים כשנאמר לנו שלפני 4 שנים היו ליקויי רטיבות מהדירה המדוברת לדירה שמתחתיה - ליקויים אשר לדברי המוכר תוקנו בזמנו. כשרצינו לשוחח עם בעלי הדירה נאמר לנו שהם חיים בחו"ל. בדיעבר מסתבר שמאז אותו "תיקון" בכל שנה יש נזילות לשכנים למטה וכי השכנים גרים בעיר סמוכה (ונמצאים למעשה בארץ) - האם עצם העובדה שיש בידינו עדויות לכך שהמוכר ידע (מן הסתם) כי היו ליקויים גם בשנים האחרונות והסתיר את זה מאיתנו יכולה להיות בסיס לתביעה על הפרת חוזה?

רק להוסיף - בחוזה מצויינת רק הבעייה מ2010 ולא מעבר

רחל 26/02/15
כלומר, המוכר הצהיר על הבעייה ב- 2010 אבל "שכח" לעדכן שמאז היו עוד המון בעיות.

תביעה נגד המוכר בגין הצהרה חוזית כוזבת

עו"ד יהודה וישניצקי מנהל 08/03/15

שלום רב


הנסיבות אותן אתם מתארים בהחלט עשויות לכאורה להצדיק תביעה בגין הפרת חוזה ו/או מצג שווא טרום חוזי וחוזי - אולם יש לבחון היטב את נוסח החוזה ובמיוחד את הצהרות המוכר באשר למצב הדירה ואת הצהרות הקונה באשר לבדיקות שבוצעו על ידו


בברכה


עו"ד יהודה וישניצקי


מנהל פורום נדלן ומקרקעין

דיני נדל"ן

ויצמן 2, תל אביב

03-6097577

lawforums65@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

שכר טרחת עורך דין ברכישה מקבלן

מיטל 26/02/15
שלום, בעקבות התקנה החדשה המגבילה את שכר הטרחה של העורך דין מטעם הקבלן לחצי אחוז או 5000 ₪.במידה וחתמנו על מסמך הסכמה המציין כי תשלום לעורך דין הינו 1.5 אחוז. כאשר נקבל חוזה נוכל לדרוש שיהיה תקף לגבינו?

האם התיקון המגביל שכ"ט עו"ד הקבלן חל רטרואקטיבית?

עו"ד ענת קציר מנהלת 09/03/15
מיטל שלום,



מתי חתמתם על מסמך ההסכמה?

אם חתמתם לפני כניסתו של התיקון לחוק המכר (הגבלת גובה הוצאות משפטיות) (15.12.14) החוק לא חל עליכם, שכן אינו חל רטרואקטיבית.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין



בברכה,

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

האם אפשר לבטל היתר בנייה לחלק מהנהנים

רחל 26/02/15
עירייה הוציאה היתר בנייה משותף על הגג לשלושה דיירים. האם אני יכולה לבקש לבטל את ההיתר רק לדייר אחד שבנה דירה שלא בהרחבה, בטענה כי זייף את חתימת דייר אחר כדי לקבל 100% חתימות? או שביטול היתר הבנייה יגרור ביטול לכל 3 הדיירים?

ביטול חלק מהיתר בנייה

עו"ד יפית יוחפז מנהלת 11/03/15
שלום,



אם הוגשה בקשה אחת להיתר בנייה- הדיירים נדרשו לחתום על הסכמה לבקשה שהוגשה.

הם לא יכולים להסכים לה באופן חלקי.



לכן שאלתך אינה ברורה לי- איך יכול הדייר לזייף חתימה באופן חלקי? כלומר לא ייתכן שניתנה הסכמה עבור שני דיירים ואילו עבור דייר שלישי לא ניתנה הסכמה, כל עוד הגישו שלושתם ביחד את הבקשה להיתר הבנייה.



בברכה,

עו"ד יפית יוחפז

מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין


האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

לכמה זמן תקף אישור הרחבת הדירה

יוני 26/02/15
קבלנו אישור מעירייה להוספת ממ"ד ומרפסת לדירה שלנו בבית משותף אבל עדיין איננו יכולים לבנו מסיבות כלכליות. לכמה זמן תקף האישור. האם ניתן לקבל הארכת תוקף, במה זה כרוח?

תוקפו של היתר

עו"ד יפית יוחפז מנהלת 11/03/15
שלום,



לעניין שאלתך, תקנות התכנון והבנייה קובעות כדלקמן:

"20.     תקפם של החלטה לתת היתר ושל היתר 

(א)      החלטת מוסד תכנון לתת היתר או לחדשו, תיחשב כבטלה בתום שנה מהיום שבו הודיע מוסד התכנון למבקש על אישור בקשתו, אם במשך התקופה האמורה לא הוצא ההיתר; מוסד תכנון רשאי להאריך את התקופה בשנה נוספת אם ראה צורך לעשות כן מטעמים מיוחדים שיירשמו.

(ב)       תוקפו של היתר הוא לשלוש שנים מיום הוצאתו, ואולם מוסד התכנון המוציא את ההיתר רשאי, מטעמים מיוחדים שיירשמו, לתת היתר לתקופה של עד חמש שנים, אם שוכנע כי היקפו ומורכבותו של נושא ההיתר מצדיקים זאת.

(ג)        לא הוחל בעבודה או בשימוש בתוך שנה מיום הוצאת ההיתר, בטל ההיתר.

(ד)        הופסקה העבודה לתקופה העולה על שנה בטל ההיתר. 



בברכה,

עו"ד יפית יוחפז

מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין

"20.     תקפם של החלטה לתת היתר ושל היתר

 (א)      החלטת מוסד תכנון לתת היתר או לחדשו, תיחשב כבטלה בתום שנה מהיום שבו הודיע מוסד התכנון למבקש על אישור בקשתו, אם במשך התקופה האמורה לא הוצא ההיתר; מוסד תכנון רשאי להאריך את התקופה בשנה נוספת אם ראה צורך לעשות כן מטעמים מיוחדים שיירשמו.

(ב)       תוקפו של היתר הוא לשלוש שנים מיום הוצאתו, ואולם מוסד התכנון המוציא את ההיתר רשאי, מטעמים מיוחדים שיירשמו, לתת היתר לתקופה של עד חמש שנים, אם שוכנע כי היקפו ומורכבותו של נושא ההיתר מצדיקים זאת.

(ג)        לא הוחל בעבודה או בשימוש בתוך שנה מיום הוצאת ההיתר, בטל ההיתר.

(ד)        הופסקה העבודה לתקופה העולה על שנה בטל ההיתר.

 

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

הסכם מתנה בין בן לאימו

ד.כ 26/02/15
שלום רב,

אני עו"ד ומייצגת את היורשים.



לפני כ- 10 שנים ניתן צו ירושה לאם ובנה. כעת משבנה הגיע לגיל 18 הם מבקשים להעביר את זכויותיו בדירה מכוח הירושה לאימו. משלא ניתן לתקן צו ירושה בחלוף כמעט עשור, ניתן לערוך הסכם ביניהם.



שאלתי היא האם לערוך הסכם מתנה בין הבן לאימו שהוא מעביר לה את זכויותיו ללא תמורה ומכח זה להעביר בטאבו את רישום הדירה על שמה?

האם זה יהיה חייב במיסוי? האם חייב להודיע על ההעברה במיסוי?

או שמא יש דרך אחרת לטיפול בעניין?



בתודה,

העברת זכויות מכוח צו ירושה

עו"ד יפית יוחפז מנהלת 11/03/15
שלום,



עסקת מתנה היא עסקה לכל דבר ועניין. בדרך זו- תצטרכי קודם לרשום את הירושה בטאבו, ולאחר מכן להכין תצהירים, לדווח לרשויות המס ולאחר קבלת אישורי מיסים- להעביר בעלות בטאבו.

העברה בין בין לאם אינה חייבת במס שבח לפי ס' 62 לחוק מיסוי מקרקעין ומחוייבת ב- 1/3 מס רכישה של עסקה "רגילה".



יש אופציה נוספת- הכנת הסכם חלוקת עיזבון. הסכם חלוקת עיזבון אינו אירוע מס, ולפיכך זו הדרך העדיפה בעניין זה.



בברכה,

עו"ד יפית יוחפז

מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

פיצוי על אי רישום דירה בטאבו

תמר 26/02/15
שלום,

משרד עו"ד בתחום המקרקעין פנה לבניין בו אני מתגוררת והציע לדיירים להתאגד ולהגיש תביעת עוגמת נפש נגד קבלן הבניין, שלא רשם את הדירות בטאבו מזה כ- 20 שנה. לצורך כך מבקשים מכל דייר ובין היתר ממני לעמוד בתנאים הבאים:



1. תשלום אגרת בית משפט להגשת התביעה בסך 2.5%

2. תשלום סכום של 1,500 ש"ח שכ"ט כיום להצטרפות

3. 10% שכ"ט מסכום הפיצוי שיתקבל

4. חתימה על ייפוי כוח בלתי חוזר לטובת עוה"ד המטפל



התנאים שמפריעים לי ואשמח לעזרתכם:

מדוע עליי לחתום על ייפוי כוח בלתי חוזר? (אציין כי נאמר לי שמשרד עוה"ד לא יטפל אחכ ברישום הדירה בטאבו לכל דייר, זה ידרוש עלות נוספת של כמה אלפי שקלים). לא מספיק ייפוי כוח רגיל? זה קצת מלחיץ אותי עניין זה.



וגם ידוע לי שהאגרה היא 1.25% בהגשת התביעה ואחכ עוד 1.25% ועוה"ד דורש את מלוא האגרה בהתחלה. יש דיון הוכחות בכלל בתביעה מסוג זה? 



אודה מאוד לעזרתכם. אני די מבולבלת ועוה"ד לא סיפקו לי תשובות ענייניות לשאלות אלו שניסיתי להעלות כבר בפניהם. 




הגשת תביעה לבית משפט

עו"ד יפית יוחפז מנהלת 11/03/15
שלום,



1. ייפוי כוח בלתי חוזר הוא מקובל בהגשת תביעות לבית משפט והמשמעות שלו שעורך הדין מייצג אותך, מבלי יכולת להתחרט והוא יהיה תקף חו"ח אחרי 120 שלך, והוא יחייב גם את יורשייך.

2. אכן, בהתחלה האגרה הינה בסך של מחצית מ- 2.5%. אפשר לבקש שמחצית תהיה במזומן והיתרה בשיק דחוי לעוד מספר חודשים.



בברכה,

עו"ד יפית יוחפז

מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

קיזוז מס משכר דירה

נורית 25/02/15
שלום ,

ברשותי דירה גדולה. לאחר שהילדים נטשו את הקן ברצוננו להשכירה ולשכור דירה קטנה יותר . שאלתי היא : במידה ודמי השכירות שנקבל יעברו את תקרת הפטור - האם נהיה זכאים לקזז את השכירות שנשלם כך , שנהיה זכאים לפטור ממס ?



         תודה

פטור ממס הכנסה- הכנסות מדמי שכירות

עו"ד יפית יוחפז מנהלת 11/03/15
שלום,



שאלתך אינה משפטית, אלא חשבונאית.



אני ממליצה לך לפנות לרואה חשבון לצורך קבלת מענה לשאלתך.



בברכה,

עו"ד יפית יוחפז

מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

לגיטימציה בדיעבד לחריגות בניה

ברנרד שוורץ AS PROXY 25/02/15
במסגרת הליך משפטי נגד שכן שבנה ללא היתר תכנוני (לא הגיש תכנית לוועדה לתו"ב ולא בקש הסכמות שכנים), בקשנו שיהרוס את החריגות. השכן מגיב על ידי ניסיון להחתים שכנים על אישור בדיעבד, כדי להשיג הסכמה של 75%. האם אישור כזה בדיעבד קביל ?

הכשרת חריגת בניה

עו"ד יפית יוחפז מנהלת 11/03/15
שלום,



ניסיונותיו של השכן לקבל היתר בדיעבד לא מכשירים את העבירה.



עם הגשת בקשתו להיתר, יינתן לכם זמן להגיש התנגדויות, כפי שהיה צריך להיות מלכתחילה.



בברכה,

עו"ד יפית יוחפז

מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

שכ"ט עו"ד – תיקון 7

לללוי 25/02/15
חברים אשמח לעזרתכם , תיקון 7 מגביל שכט של עוד ל 5000 או 0.5 אחוז משווי הנכס לדירת מגורים חדשה , מאיזה תאריך ? אשמח לעזרתכם לדוגמא חוזה שנחתם ביום ...... יכול עליו תיקון מס 7 ?

תחולת תיקון מס' 7 נדחתה, נקבעה ליום 10 בינואר 2015

אסף 25/02/15

תשלום ראשון

אורטל 25/02/15
שלום רב,



העו"ד שלי מחזיק המחאה בנאמנות עד שתרשם הערת אזהרה על הנכס.

בחוזה כתוב תוך 2 ימי עסקים.... מה זה אומר? באיזה שעה אוכל לקבל את הצק בתום היום השני?



תודה

רישום הערת אזהרה בעסקת מכר

עו"ד יפית יוחפז מנהלת 11/03/15
שלום,



ניתן לרשום הערת אזהרה בטאבו עד השעה 12:30 בצהריים.

ככל שלא תרשם הערת אזהרה תוך שני ימי עסקים, עד אז (בשל רשלנות של הקונה, ולא בשל שביתה בטאבו לדוג'), תוכל לקבל את השיק.



בברכה,

עו"ד יפית יוחפז

מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

מס רכישה על נכס שני

דש 25/02/15
שלום רב,

 

אשמח לדעת מהו אחוז מס הרכישה על בית קרקע פרטי בקיבוץ כנכס שני. כשהנכס הראשון הוא שטח מסוג מגורים א' שטרם פותח.

תודה, דש

מדרגות מס רכישה עבור דירה שאינה דירה יחידה

עו"ד יפית יוחפז מנהלת 11/03/15
שלום,



ככל שבבעלותך דירת מגורים אחת או יותר, מדרגות מס הרכישה הן כדלקמן:



עד לשווי של 1,162,120- 5%

משווי של 1,162,12 ועד ל- 3,486,350- 6%

משווי של 3,486,350 ועד ל- 4,800,605- 7%

משווי של 4,800,605 ועד ל- 10,000,000- 8%



אציין כי לא ברור לי מהו השטח שבבעלותך. יש לבחון האם מדובר בדירת מגורים מזכה לפי חוק מיסוי מקרקעין.

ככל שלא מדובר בדירת מגורים מזכה, תוכל להשתמש במדרגות המס של דירה ראשונה.



בברכה,

עו"ד יפית יוחפז

מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

עזרה בנושא טופס 4

אילן 24/02/15
שלום.


יש לי שכן דו משפחתי שעושה לי צרות צרורות .


ונכנס לגור בביתו ולא קיבל טופס 4 על פי חוק מהעירייה הוא על חשמל זמני .


מה אומר החוק ומה הזכיות שלי יש במקרה כזה .




תודה מראש

השכן נכנס לדירה בבניין שלא קיבל טופס 4

עו"ד ענת קציר מנהלת 24/02/15
שלום לך,



בעיקרון קבלן לא יכול למסור דירה מבלי שהבית קיבל טופס 4.

השאלה היא אילו צרות עושה לך השכן?





בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

כמה אני צריך כסף כדי לא לחשב משכנתא … בהון עצמי

יאיר 24/02/15
שלום רב, מעניין אותי ... כמה אני צריך כסף כדי לא לחשב משכנתא ... בהון עצמי... כוונה בלוואות... ללא לוח שפיצר

הבהרה

עו"ד ענת קציר מנהלת 24/02/15
יאיר שלום,



צר לי, לא הבנתי את שאלתך.

נא הבהרתך.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

החזר מס רכישה אחרי רכישה

אלי 24/02/15
שלום,



אני רוצה לדעת מה התהליך להחזר חלק ממס רכישה ששילם.

אכן, רכשתי דירה כתובש חוץ ובשנה עליתי ארצה ואני עכשיו אזרח ותושב ישראלי.

איך מסמך להגיש למיסוי המקרקעין?

תודה

החזר מס רכישה לעולה חדש

עו"ד ענת קציר מנהלת 24/02/15
אלי שלום,



מתי עלית לארץ ומתי נרכשה הדירה?





בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

ציאה מדירה בתום חוזה שכירות

אנונימי 24/02/15
אנחנו היינו שוכרים דירה במשך 3 שנים , כרגע מסתיים לנו חוזה בסוף החודש. אנחנו החלטנו להעבור לדירה אחרת וניסינו להודיע לבעל דירה. חוזה שכירות הוא ללא אופציה. בעל דירה היה אצלנו לפני חודשים ואז אמרנו לו זאנו מתלבטים ונודיע על האם נשארים או לא בהמשך. חודש לפני תום חוזה התקשרנו להודיע איך בעל דירה לא ענה , השארנו מלא הודעות ומסרונים עם הודעה שאנו עוזבים איך ללא תגובה. לאחר שבועיים מרגע שהתחלנו לנסות להשיג אותו התקשרה נשפחה של בעל דירה שבחיים לא היה לנו קשר איתם ולא ראינו אותם במשך שלוש שנים האלו (כל ההתקשרות הייתה מול בעל דירה ) ומסרנו למשפחה שאנו עוזבים ומחפשים את בעל דירה , נמסר לנו שהוא בחו"ל ואז הצעתי לעזור להם ולפרסם בנתיים הודעה על שכירות. שבועיים נוספום עניתי על טלפונים ופגשתי מעיניים לראות דירה. עכישו ברגע שנראשו ימים ספורים לפני שאנו עוזבים משפחה של בעל דירה שעדיין לא חזר ולא ברור איפה הוא מאיימת אלינו שהיינו צריכים להודיע 60 יום מראש (אין כזה סעיף בחוזה ) . האם יש להם זכות משפתי לעשות משהו נגדנו ?

האם יש להודיע על סיום חוזה גם אם הגיע לסופו?

עו"ד ענת קציר מנהלת 24/02/15
שלום רב,



אם לא נקבע בחוזה מועד ספציפי בו עליכם להודיע האם אתם נשארים או לא, וכן לא קיימת אופציה, עם תום תקופת השכירות שנקבעה בחוזה אתם משוחררים ממנו.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

אחרעות ועד הבית על כספו של שוכר

מאיר ט 24/02/15
שלום.
אני שוכר דירה בבניין גדול (מעל ל-40 דירות).
לדעתי, ועד הבית מנהל ברשלנות את כספי הועד וגורם להפסדים רבים.
בנוסף, נציגי הועד לא מפרסמים דוחות מלאים אם בכלל.
האם אוכל לתבוע את נציגי הועד בבית משפט לתביעות קטנות על בזבוז כספי כשוכר?

תודה

החלפת ועד הבית בשל ניהול לקוי של כספי הועד

עו"ד ענת קציר מנהלת 24/02/15
מאיר שלום,



בעקרון, בעל הדירה אותה אתה שוכר או אתה עם יפוי כוח מבעל הדירה, יכול לפנות לועד הבית ולדרוש לקבל דו"ח הוצאות והכנסות של כספי ועד הבית.

לאחר המצאת הדו"ח ובדיקתו, אם אכן יתגלה כי הכספים אינם מנוהלים כראוי, יהיה ניתן להגיש תביעה אישית כנגד ועד הבית. 

כמו כן,ניתן לנסות להחליף את הועד בועד חדש בהחלטה חוקית של אסיפת דיירי הבית.



בהצלחה

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

האם עליי לשלם מס שבח?

יניב 23/02/15
יש לי כמה דירות בבעלותי.



בפעם אחרונה מכרתי דירה במאי 2011.



אני רוצה כיום למכור דירה נוספת שבבעלותי, אותה השכרתי בשנים האחרונות. קניתי בעבר את דירה זו בסכום של 250,000 ש"ח ואני מעוניין למכור אותה בסכום של 700,000 בערך.



האם עליי לשלם מס שבח? אם כן - כמה?

האם עליי לשלם מס שבח?

עו"ד ענת קציר מנהלת 24/02/15
יניב שלום,



שאלתך מתאימה יותר לייעוץ פרטני מקצועי ולא למענה דרך הפורום.



ממליצה לך לפנות לעו"ד.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

רטיבות בדירה

עו"ד צעיר 23/02/15
שלום רב חברים,

השאלה היא כזאת,



הקונים רוצים לרכוש דירה, בדקו את הנכס,

אפילו הביאו חבר שהוא איזה אדריכלמהנדס וראה את הדירה,

שני הצדדים מודעים לכך (מוכריםרוכשים) כי בדירה ישנה רטיבות, באזור מסויים ויש צורך בשיפוץ, לכן גם המחיר היה בהתאם.

האם בהסכם המכירה יש צורך להוסיף הערה על הרטיבות?

כי המוכר למשל לא מעוניין להעלות עניין זה.



תודה

האם יש להזכיר בחוזה מכר כי קיימת רטיבות בדירה?

עו"ד ענת קציר מנהלת 23/02/15
עו"ד צעיר שלום,



כן. להזכיר את הרטיבות למניעת תביעות עתידיות של הקונה בעילה של פגם שהוסתר ממנו על ידי המוכר.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

האם קירות מרפסת

אתי 23/02/15
שלום
האם קירות של מרפסות בבניין נחשב לשטח משותף? בשיפוץ בניין, האם תיקון
קירות של המרפסות יחשבו לתיקון שטח משותף של הבניין או פרטי של בעל הדירה
בה נמצאת המרפסת?
תודה

האם קירות של מרפסות נחשבות שטח משותף?

עו"ד ענת קציר מנהלת 23/02/15
אתי שלום,



באילו מרפסות מדובר? פרטיות של כל דירה?



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

שכ"ט על עסקאות נדל"ן

$ 23/02/15
כמה זה העמלה על עסקאות נדל"ן אצל עו"ד (מהצד של הקונה)?

מהו שכ"ט של עו"ד בעסקה מכר?

עו"ד ענת קציר מנהלת 23/02/15
שלום רב,



שכ"ט עו"ד משתנה בין עו"ד לעו"ד.

מציעה לך לבדוק מהו שכר הטרחה המינימלי המומלץ על ידי לשכת עורכי הדין.

ראה הקישור המצ"ב.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

דיירי בית משותף שלא מעוניינים בהוצאה משותפת

סימה 23/02/15
בדירה שבו אני מתגוררת יש נזילה רצינית מהגג, והמצב מחייב זיפות. כל דיירי הבנין כולל השכן שלי שגם אצלו ישנה נזילה, לא מעוניינים להוציא סכום כסף רציני בעבור תיקון הגג.


1. האם ניתן לחייבם?


2. איך אדע שהבית שלי באמת נכלל בהגדרה של "בית  משותף"?


3. האם אני צריכה להוכיח שדיברתי איתם טלפונית בעניין והם מסרבים לשלם, או שאני חייבת לשלוח להם מכתב רשמי?


4. האם באיזו שהוא אופן, בית המשפט אליו אפנה, לא יקבל את טענותיי ויחייב רק אותי בתיקון הגג? 

דיירי בית משותף שלא מעוניינים בהוצאה משותפת

עו"ד ענת קציר מנהלת 23/02/15
סימה שלום,



כדי לחייב את הדיירים, ראשית, יש לפנות אליהם באופן רשמי בדרישה להשתתפות. ככל שלא יסכימו, ניתן להגיש נגדם תביעה אל מול המפקח על המקרקעין אשר בסמכותו פתרון סכסוכי שכנים מעין אלו.

כדי לדעת האם מדובר בבית משותף ניתן להוציא נסח טאבו ולבדוק האם הדירה רשומה בפנקס הבתים המשותפים או בפנקס הזכויות.

איני יכולה לצפות את החלטת בית המשפט, אולם אם מדובר בתיקון שנוגע לכל הבית המשותף, קשה להאמין שתחויבי את בלבד בתיקון.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

כיור מטבח נשבר- מי משלם

גליה 23/02/15
שלום,

בדירה שאני שוכרת, נפלה כוס על כיור המטבח והוא נשבר לגמרי. ממש חתיכה ענקית ממנו נשברה ונפלה.

האם חלה עלי החובה לקנות כיור חדש, או על המשכיר?

נראה לי מוזר שכיור נשבר מכוס שנופלת עליו.



אודה על תשובתכם בהקדם!

כיור מטבח נשבר- מי משלם?

עו"ד ענת קציר מנהלת 23/02/15
גליה שלום,



לפי הנתונים בשאלתך, נראה כי הכיור לא היה תקין מלכתחילה. על פי ההיגיון לא סביר שכוס תשבור כיור מטבח.

אם אכן היה הכיור לא תקין מלפני תחילת תקופת השכירות, על פניו בעל הדירה אמור לתקנו, משום שמדובר בבלאי סביר של מתקני הדירה.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

דירה שלא רשומה בטאבו

אור 23/02/15
התקשרתי בחוזה לרכישת דירה שרשומה בחברה המשכנת וברשות מקרקעי ישראל ולא בטאבו בבניין שקיבל לא מזמן טופס 4.על הדירה רשומה משכנתא ברשם המשכונות ובחברה המשכנת, ברשות מקרקעי ישראל אין שום הערה לעניין המשכנתא.בנסח לעיון של רשם המשכונות ישנה הערה " קיימת קביעה לגבי משכון נוסף"... מה זה אומר שלא ניתן לרשום אותי כנושה נוסף??האם עליי לרשום הערה לגבי האיסור לביצוע עסקה בנכס ברשם המשכונות,ברשות מקרקעי ישראל ובחברה המשכנת?? תודה רבה!

קיימת קביעה לגבי משכון נוסף

עו"ד ענת קציר מנהלת 23/02/15
אור שלום,



לרוב משמעות הערה זו היא כי אסור לחייב למשכן את הנכס לנושה נוסף, אולם יש לבדוק את הסכם המשכון.



אם התכוונת בשאלתך להערת אזהרה בגין התחייבות לעסקה, אז אותה ניתן לרשום בטאבו.

אם הנכס אינו רשום בטאבו, יש לבצע נוהל העברת זכויות בחברה המשכנת ובמנהל ולצורך כך יש לפנות לכל אחד מגופים אלו.





בהצלחה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

האם אפשר לדרוש החזר מס שבח לאחר 6 שנים

הדס 23/02/15
האם מוכר שהיה זכאי לפטור ממס שבח זכאי לדרוש החזר מס לאחר 6 שנים בטענה כי עו"ד והצד השני הונו אותו לשלם מס שאינו חייב בו?

האם אפשר לדרוש תיקון שומה לאחר 6 שנים?

עו"ד ענת קציר מנהלת 23/02/15
הדס שלום,



על פי חוק מיסוי מקרקעין, ניתן לתקן שומה תוך 4 שנים מיום שנעשתה.

ראי החוק:

85.  (א)  המנהל רשאי, בין ביזמתו ובין לפי דרישת מי ששילם מס, לתקן שומה שנעשתה לפי סעיף 78(ב) או (ג) או לפי סעיף 82, תוך ארבע שנים מיום שאושרה כשומה עצמית או מיום שנקבעה שומה לפי מיטב השפיטה, לפי העניין, בכל אחד מהמקרים האלה:

(1)   נתגלו עובדות חדשות העשויות, לבדן או ביחד עם החומר שהיה בידי המנהל, בעת עשיית השומה, לחייב במס או לשנות את סכום המס;

(2)   המוכר מסר הצהרה בלתי נכונה שהיה בה כדי לשנות את סכום המס או למנוע תשלום מס;



יחד עם זאת, למנהל מיסוי מקרקעין קיימת האופציה להאריך מועד זה אם ראה לנכון, וגם בפסיקה מתוארים מקרים בהם מנהל מיסוי מקרקעין נתן אישור לתיקון גם בחלוף 4 שנים.



לכן, הצעתי היא לפנות למשרדי מיסוי מקרקעין ולנסות.



בהצלחה

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

מספר שאלות לגבי מס רכישה

יעקב 22/02/15
ברצוני לרכוש דירה ואת הדירה הקיימת שיש כעת ברשותי (דירה
יחידה ) להעביר אותה על שם בתי כמתנה. מספר שאלות :
1. האם אני יכול  למנוע מבתי למכור את
הדירה ללא רשותי  ע"י הוספת הערת אזהרה
בטאבו ?
2. האם מס הרכישה שאצטרך לשלם על הדירה שאני רוכש יהיה כדירת יחיד ולא כדירה נוספת
?
3. האם בתי תשלם מס רכישה מופחת מאחר ומדובר בדירה ראשונה שלה ?  איך יחשב ערך הדירה לצורך תשלום המס , הרי אני
מעביר במתנה לבתי את הדירה ? 

מס רכישה בעסקת העברה ללא תמורה

עו"ד יפית יוחפז מנהלת 26/02/15
שלום,



1. כן. לאחר השלמת עסקת ההעברה ללא תמורה, ניתן לרשום הערת אזהרה בטאבו לטובתך על הימנעות מעשיית עסקה.

2. כן. לאחר ביצוע עסקת ההעברה ללא תמורה, וככל שאין בבעלותך דירות נוספות, תוכל להשתמש בעת רכישת דירה חדשה, במדרגות מס הרכישה של דירה ראשונה.

לחילופין, באפשרותך לא להעביר את הדירה ללא תמורה לביתך, ולרשום את הדירה החדשה על שם ביתך ולהשתמש במדרגות המס הנמוכות, ככל שאין בבעלותה דירות נוספות.

3. מס הרכישה בעסקת העברה ללא תמורה בין אב לביתו הוא 1/3 ממס הרכישה ה"רגיל", לפי ערך של עסקאות דומות שנעשו לאחרונה, כפי שמפורסם באתר רשות המיסים.



אני ממליצה לך לפנות לעורך דין על מנת לקבל ייעוץ פרטני וליווי בעסקאות אלה.



בברכה,

עו"ד יפית יוחפז

מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

דילוג לתוכן