פורום נדל"ן

פורום נדל"ן הוקם כדי לתת מענה לשאלות משפטיות בתחום המקרקעין. רכישת דירה, חוזה שכירות, רישום בטאבו, סוגיות מול רמ"י ועוד – אתם מוזמנים לשאול ולהתייעץ. אנחנו כאן, לרשותכם.

מנהלי פורום נדל"ן

עו"ד לילך עתני

בעלת נסיון של יותר מ- 30 שנה בתחום המקרקעין

עו"ד הילה אליקים

עוסקת בתחום המקרקעין, ייצוג ברכישת ומכירת דירות, הסכמי שכירות ועוד.

עו"ד עמית מתן

ייצוג בעסקאות נדל"ן ומקרקעין ומתן שירותים משפטיים בהיבטים המסחריים והמיסויים הנלווים להן.

העברת זכויות כאשר יש הערת אזהרה

גילה 09/11/15
אני נמצאת בהליכי גירושין ואני ובעלי רכשנו ביחד דירה מקבלן. הרישום על הבית טרם הושלם ויש רק הערת אזהרה על שמי ובעלי. בהסכם הגירושין אני אמורה לקבל את הבית. האם יש צורך בהעברת הזכויות אגב גירושין או ישנו צורך רק להסיר את הערת האזהרה. ישנו חוזה מכר החתום ע״י שנינו.

העברה אגב גירושין

עו"ד רקפת שפיים 11/11/15
גילה שלום,



אכן יש צורך בהעברה אגב גירושין. אומנם טרם נרשמו הזכויות שלכם, אולם בוצעה עסקה על פי הגרוש לך זכאי להירשם כבעלי הנכס.



בברכה,



רקפת שפיים, עו"ד

האם יש זכוכויות לסטודנטים

עיסאוי אלא 09/11/15
אני סטודנטית שנה שנייה שעומדת להנשא לסטודנט שנה שלישית והבעיעה שאין לנו בית וכעת קשה לקנות
האם יש הנחה לסטודנטים בהשכרת דירת עמידר?

עזרה מעמידר

עו"ד רקפת שפיים 11/11/15
עיסאוי שלום,



אני מצרפת לך לינק מהאתר של חב' עמידר על מנת שתוכלי לבחון אם, על פניו, את זכאית.

אני מציעה גם לבדוק פרויקטים של מעונות סטודנטים שלעיתים מותאמים לסטודנטים שהקימו תא משפחתי משותף.



בהצלחה,



רקפת שפיים, עו"ד

בטאבו ראיתי שרשום מכר ללא תמורה

טל 09/11/15
למה הכוונה "מכר ללא תמורה" ברישום של הבית שלנו?

תשובה

עו"ד דינה בנבנישתי 11/11/15
מכר ללא תמורה משמע עסקאות שבגינם לא שולמה תמורה כגון עסקאות מתנה. מדובר על עסקה במקרקעין לעל דבר ועניין המחוייבת בדיווח לרשויות המס ויש לסיימה ברישום בטאבו.  

לכתוב הערת אזהרה

עמי 09/11/15
מה התנאים לכתוב  הערת אזהרה  בלשכת רישום מקרקעין  ?

רישום הערת אזהרה

עו"ד רקפת שפיים 11/11/15
עמי שלום,



ככל שאתה שואל לגבי הפרוצדורה אזי יש סט מסמכים הנחוצים לרישום  - ישנו מדריך של לשכת רישום המקרקעין. מצ"ב הלינק. בעקרון יש לצרף בקשה חתומה + מסמך ההתחייבות+ אגרה.

מבחינת מהות הדברים - יש להבין בגין מה נרשמת ההערה? כאן יתכנו מס' אפשרויות.

פרוק שיתוף

מימון פאר 09/11/15
שלום רב

מבקש להוציא מכתב הודעה לשותפים בנכס מקרקעין על הרצון לקבל הסכמתם להליך פרוק שיתוף. אשמח לעזרה. 

פירוק שיתוף

עו"ד רקפת שפיים 11/11/15
שלום רב,



לצערי זו סוגיה מורכבת מדי על מנת לסייע באמצעות פורום. ממליצה בחום לפנות לעו"ד בתחום על מנת שיסביר לך את זכויותיך וחובותיך ובהתאם תוכל לפעול.



בברכה,



רקפת שפיים, עו"ד

מצלמה

שרון 09/11/15
האם לשכן בבית משותף מותר להתקין מצלמה בגינה המשותפת ובקומת המחסנים בלי אישור שאר השכנים

התקנת מצלמה

עו"ד ציפי רוזנברג מנהלת 11/11/15
שרון שלום

זוהי שאלה שחורגת מתחום המקרקעין

בהצלחה

עו"ד ציפי רוזנברג

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

מחסן

מרינה 09/11/15
שכרתי דירה

יש בבניין מחסן משותף

ולא כתוב בחוזה שזה שלי ולא כתוב גם שלא

האם מעשית יש לי זכות שימוש במחסן?

תשובה

דינה בנבנישתי 11/11/15
זכות השימוש בבניין הינה מכח האמור בחוזה השכירות. היה והנושא איננו מוסדר במסגרת חוזה השכירות אזי הוא נתון לפרשנות. אני מציעה כי למען הסדר הטוב תעדכני את המשכיר של דירת כי בדעתך לעשות שימוש במחסן כיתר בדיירים בבניין. בהצלחה

שאלה לגבי קניית דירה

מיכל 09/11/15
אם אני רוצה לרכוש דירה יד 2 שלמוכר יש עליה משכנתא.

האם כל התשלומים הראשונים שאני משלמת לו

מההון העצמי וממכירת הדירה שלי - הולכים קודם כל ישירות לבנק שלו שבו יש לו משכנתא, לכיסוי המשכנתא?

או למוכר ?

תשובה

דינה בנבנישתי 11/11/15
פריסת התשלומים הינה הסדר מסחרי בין הקונה למוכר. ככלל התשלום הראשון מהווה כ-10-15% ממחיר התמורה ומשולם במישרין לקונה בכפוף לרישום הע"א יתר התשלומים מועברים לכיסוי המשכנתא והיתרה לקונה. בהצלחה. 

מס שבח מקרקעין על דירה בירושה

אבי 09/11/15
מכרתי דירה לפני 3 שנים בפטור ממס שבח לפי פעם בארבע שנים.

עכשיו יש לי דירה שקיבלתי בירושה ויש לי רק שליש מהדירה.

אני מחוייב למכור אותה ולא לחכות לסיום ארבע שנים.

האם אני צריך לשלם מס שבח???

האם זה שליש זה נחשב דירה לצרכי מס שבח?



אולי אני צריך לשלם מס שבח רק על התקופה מ שנת 2014 לערך ועד עכשיו?

כמה % זה מס שבח?

אם אין לי הכנסות ואני לא עובד האם אני זכאי לערוך קיזוז בדו"ח שנתי . הדירה היא לא מלאי עסקי . ?



האם לפני העיסקה אני יכול לגשת למס שבח ולקבל שיערוך או חישוב של המס.

אשמח לקבל תשובות .

תודה רבה מראש.

 

 

מס שבח על דירת ירושה

עו"ד ציפי רוזנברג מנהלת 11/11/15
אבי שלום

חסרים נתונים בשאלתך.

יש להיוועץ עם עו"ד מומחה בתחום.

בהצלחה

 עו"ד ציפי רוזנברג

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

הוצאת אישור על פטור ממס שבח בעסקה רטרואקטיבית

שי 08/11/15
אני זקוק לאישור על תשלום. פטור ממס שבח לדירה שקניתי לפני שנתיים. הדירה רשומה על שמי אולם לא הושלמה העברת הבעלות בחברה המשכנת. הכוונה היא לפטור ממס שבח של המוכר של הדירה שלי. כיצד אוכל להנפיק אישור כזה?



תודה.

הוצאת אישור על פטור ממס שבח בעסקה רטרואקטיבית

עו"ד ענת קציר מנהלת 08/11/15
שי שלום,



חובת המוכר להעביר לידך אישור זה עם תשלום מלוא התמורה על ידך.

בעיקרון, ללא קבלת יפוי כוח על ידי המוכר לא תוכל לקבל בשמו את האישור במשרדי מיסוי מקרקעין.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

אישור מס שבח

עו"ד רקפת שפיים 11/11/15
שי שלום,



בעקרון הנושא אמור להיות מטופל ע"י עוה"ד שייצג אותך בעסקת המכר. האם בדקת עמו?

בכל מקרה, יש לפנות למיסוי מקרקעין בו מתנהלת השומה (מיקום המשרד נקבע לפי מיקומו של הנכס. תוכל לבדוק באתר משרד המשפטים היכן המשרד המטפל לפי היישוב בו מצוי הנכס). עליך להצטייד במס' שומה ות.ז. שלך (אם אין לך מס' שומה ניתן לאתר לפי ת.ז. וגוש חלקה).

בהצלחה,



רקפת שפיים, עו"ד

אדם המחזיק 2 דירות מעוניין למכור קרקע בבעלותו

אתי בן דהן 08/11/15
האם המס שבח גבוה מאוד במכירת קרקע השייכת לאדם אשר בבעלותו 2 דירות, וזאת לאור שינוי חוק מיסוי מקרקעין

מהו המס החל במכירת קרקע?

עו"ד ענת קציר מנהלת 08/11/15
אתי שלום,



שאלתך כללית ולא ניתן לענות עליה מבלי לקבל נתונים מלאים אודות המכירה.



מציעה לך לפנות לעו"ד המתמחה בנדל"ן על מנת שיחשב עבורך את החשיפה הצפויה לתשלום מיסים.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

מכירת קרקעי

עו"ד רקפת שפיים 11/11/15
אתי שלום,



שאלת שיעור מס השבח נגזרת ממועד הרכישה. מכיוון שמדובר בקרקע (ריקה) המכירה לא נהנית מפטורים/הטבות החלות על דירות מגורים. אני מציעה להיוועץ עם עו"ד בטרם ביצוע העסקה. ניתן לבקש תחשיב, קודם לעסקה, במשרדי מיסוי מקרקעין. השירות כרוך באגרה.



בברכה,

רקפת שפיים, עו"ד

מכירת קרקע

דינה בנבנישתי 11/11/15
במכירת קרקע לא מבוצעת בדיקה לגבי מספר דירות הנישום. מספר הדירות נוגע לקביעת שיעורי המס בגין מכירת דירת מגורים מזכה ותו לו.

כידוע ועדת הכספים החליטה להפחית את מס השבח לבעלי קרקע פרטית שימכרו אותה לבנייה למגורים ל-25% מערך העסקה. בהצלחה

איתור בעלים בבית ישן

דוד 08/11/15
אני מנסה לאתר בעלים של מבנה ישן שככל הנראה יש לי קשר משפחתי לבעלים אך מדובר באיזור ישן שככל הנראה הרישום בו הוא לפי דף ספר ולא לפי גוש חלקה, שאלתי איך אני יכול לדעת באיזה דף ספר מדובר בתודה מראש

כיצד ניתן לאתר בעלים של בית ישן?

עו"ד ענת קציר מנהלת 08/11/15
דוד שלום,



נסה לאתר גוש וחלקה לפי כתובת המבנה.

קיים באינטרנט "מחשבון גוש חלקה".

בעיקרון, הרישום של דף וספר מקבילים לרישום של גוש וחלקה.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

מכירת שתי דירות וקנייה של דירה גדולה

מיכאל 08/11/15
יש לי שתי דירות שנקנו לפני 1.1.14 . אני רוצה למכור את שתיהן ולקנות דירה גדולה. האם חל עלי פטור מלא ממס שבח על שתי הדירות או ישנו חוק חדש.

פטור ממס שבח

עו"ד רקפת שפיים 11/11/15
מיכאל שלום,



יש לבחון את הנתונים באופן פרטני כדי לוודא אם הנך זכאי לפטור המיוחד בגין מכירת 2 הדירות (פטור חד פעמי המוגבל לסכומים מסוימים). ככל שלא, יש לבחון את זכותך ליהנות משתי מכירות במס מוטב.

ממליצה לפנות לעו"ד הבקיא בתחום לשם ביצוע הבדיקות הנ"ל.



בברכה,

רקפת שפיים, עו"ד

תיקון בית משותף

מירב 08/11/15
בבניין המונה מספר דירות הורחבו חלקם ואף הוספה מעלית. האם ניתן לתקן את רישום אחת הדירות בבניין בלבד מבלי לתקן את כל הרישום של יתר הדירות? 

תיקון צו רישום בית משותף

עו"ד רקפת שפיים 11/11/15
מירב שלום,



אכן יש להגיש בקשה לתיקון צו בתים משותפים רק בגין השינויים שבוצעו. ודאי שאין צורך לתקן את הצו ביחס לדירות שלא חל בהן שינוי.

מצ"ב לינק עם תדריך מאתר משרד המשפטים - אגף רישום והסדר מקרקעין.



בהצלחה,



רקפת שפיים, עו"ד

הסכם מכר רישום בטאבו והערת אזהרה

שכר טרחה 05/11/15
שלום רב

1. כמה צריך לגבות שכ"ט עבור עריכת הסכם  מכר ,רישום בטאבו, ורישום הערת אזהרה ? [ וראיתי בתקנות אבל זה לא ברור למדי ].



תודה רבה

מראש

שכ"ט בגין הסכם מכר

עו"ד רקפת שפיים 11/11/15
שלום רב,



שכר הטרחה נקבע בהתאם להיקף העבודה, מורכבות העסקה, בדיקת מיסוי וכו'. הוא בד"כ נע בין 0.5%-1.5% בתוספת מע"מ. מה שראית בתקנות מתייחס, כך נראה, לשכ"ט של עו"ד מטעם הקבלן בעסקאות רכישה מקבלן.



בברכה,



רקפת שפיים, עו"ד

חוזה דירה

דוד 05/11/15
לעו"ד שלום,



לאחרונה התעניינתי בקניית דירה חדשה מקבלן. לקחתי את החוזה לעיין בו לפני חתימה וכמו כן פניתי לעו"ד מטעמי שיעבור על החוזה וילווה אותי במהלך העסקה. השכר עבור טרחת עו"ד נקבע בשיחת טלפון על 5,000 + מע"מ. לאחר מס' ימים נשלחה אליי למייל ע"י סוכן המכירות תוכניות מקוריות ומסתבר שהמידות של הדירה שונות ממה שהוצג בפרוספקט. הודעתי לעו"ד מטעמי (לאחר מס' ימים) כי ברצוני לרדת מהעסקה. העו"ד דורש את מלוא שכר הטרחה. אין ספק שהעו"ד עבד ומגיע לו שכרו אבל  5,000 נשמע לי מופרז. האם עליי לשלם את מלוא שכר הטרחה למרות שהעסקה התבטלה..? האם עליי לשלם משהו בכלל..?

חוזה עו"ד - מחלוקת שכ"ט

עו"ד רקפת שפיים 11/11/15
שלום רב,



מדובר במחלוקת חוזית. אני מציעה שתפנה את השאלה לפורום דיני חוזים. מעבר לכך אוסיף שיש לבחון את ההסכם שנחתם בינך לבין עוה"ד והאם ישנה התייחסות להפסקת ייצוג בטרם סיום הטיפול.

רישום זכויות בדירה שרשומה בטאבו ע"ש שני נפטרים

גלעד 04/11/15
שלום.

שאלה בעניין אופן רישום זכויות בטאבו בדירה שאחי ואני קיבלנו בירושה מהורינו.

אמי נפטרה בשנת 2013 ואבי נפטר ב- 2014. היתה להם צוואה הדדית שקבעה שלאחר מות אחד מהם כל הרכוש עובר לשני. הצוואה לא פירטה מה יקרה לרכוש במות השני (ולכן פעלנו לפי חלוקה ע"פ דין).

יש לי רק אח אחד.

לאחר ששני הורינו נפטרו הגשנו בקשה לצו קיום הצוואה של אמי על כך שכל רכושה עובר לאבי. לאחר שאבי נפטר הגשנו בקשה לצו ירושה על פי דין וקיבלנו את הצו שאומר שכל רכושו של אבי יחולק בינו ובין אחי חצי-חצי.

בעזבון יש דירת מגורים ללא משכנתא, רשומה בטאבו על שם שני הורי בחלקים שווים.

אחי ואני רוצים לרשום את הדירה על שמנו בטאבו.

והנה סוף סוף השאלה:

חפרתי באתר האינטרנט של הטאבו ולא ברור לי ההליך של "בקשת רישום ההורשה" שצריך להגיש.

1.  האם עלינו להגיש בקשה אחת לרישום צו הירושה (הזכויות בדירה) מאבי שנפטר מאוחר יותר, שהזכויות יועברו אלינו ,ולצרף גם את צו קיום הצוואה שהעביר את הזכויות מאימי לאבי?

 או:

2.  להגיש 2 בקשות נפרדות – הראשונה להעביר את רכושה (החלק בדירה) של אימי לאבי לפי צו קיום הצוואה ואז להגיש בקשה שניה להעביר את הזכויות בדירה מאבי - לאחי ואלי.

אציין שבצו הירושה של אבי נקבע על פי הדין שכל רכושו של אבי יחולק בין אחי וביני, לא ניתן שום פירוט מה כולל העיזבון. פשוט חלוקת כל העיזבון באופן שווה.

ובקיצור :

האם בבקשה אחת לטאבו אנו צרכים לבקש להעביר את הזכויות בדירה ומאבי אלינו ורק לצרף את הזכויות של אבי בדירה לפי צו קיום הצוואה של אמי, או  לעשות את כל התהליכים בנפרד.

תודה,

גלעד.


רישום הזכויות בטאבו אגב ירושה

עו"ד יוסף(יוסי) מאור 11/11/15

שלום גלעד,



1. על פניו, בהתאם לתיאורך מדובר באופציה הראשונה שהבאת שכן לא ניתן לעשות העברת הזכויות מאמך ז"ל לאביך ז"ל שכן הן המעביר והן המועבר אינם בינינו.



2. אתם מבצעים כאן חלוקת עזבון לפי חוק הירושה באין צוואה - בהתאם לתיאורך, אתה ואחיך היורשים היחידים ועל כן בהתאם לסעיף 13 לחוק הירושה שבו זכאים יורשים לחלקים שווים בירושה מדובר ב-1/2 - 1/2.



3. לאחר ההליך ברשם הירושות ניגשים לטאבו ומבקשים לעשות העברה על פי ירושה בחלקים שנקבעו --- כאן, כאמור, מדובר ב-1/2 / 1/2.



שים לב שלעניין רישום זה אין, כרגע, חבות מס. עם זאת, במידה ותרצו למכור ישנם כל מיני שיקולי מיסים שיש לקחת בחשבון.



בהצלחה.



יוסף(יוסי) מאור, עו"ד

מקרקעין, מיסוי מקרקעין, תכנון ובניה





מובן כי הדברים המובאים
להלן לא ייחשבו כייעוץ משפטי וכל הסתמכות עליהם יהא על אחריות השואל בלבד. מומלץ
לבדוק כל מקרה ספציפי קבלת ייעוץ פרטני ומעמיק עם עו"ד בתחום המתאים.





נ.ב.

מצ"ב קישור לחוק הירושה.

תשלום ועד בית – חובת השתתפות

אייל 03/11/15
בבניין חדש ישנה דירה אחת של הקבלן שעדיין לא מכורה , ודירה אחת מכורה אבל לא מאוישת עדיין , על מי חלה החובה על תשלום ועד בית ...אם בכלל ? סימוכין ? תודה

סימוכין בחוק המקרקעין

עו"ד יוסף (יוסי) מאור 11/11/15
שלום אייל,



המענה לשאלתך הוא כי בעל דירה צריך לשלם ועד בית. הסימוכין לכך מצוי בסעיף 58(א) לחוק המקרקעין.



בהתאם לסעיף הנ"ל, המענה לשאלותייך הוא:

1. לגבי הדירה שלא נמכרה עדיין, בעל הדירה הוא עדיין הקבלן ולפי סעיף זה עליו לשלם תשלום ועד בית.

2. לגבי הדירה שנמכרה ולא מאויישת, בעל הדירה (כלומר, הרוכש הנ"ל) צריך לשלם ועד בית.



ואולם, ופה יש "ואולם" גדול -

הסעיף גם קובע שהדברים דלעיל נכונים 

"זולת אם נקבע בתקנון שיעור השתתפות אחר".



צריך לבדוק מה קובע התקנון לעניין.



בכבוד רב ובברכה,

יוסף(יוסי) מאור, עו"ד

מקרקעין, מיסוי מקרקעין, תכנון ובניה



נ.ב.

מצ"ב קישור לחוק המקרקעין.

פולש

גדי 03/11/15
שלום רב,



קיבלנו ירושה שע"פ דודי מוריש לי ולאחי את דירתו שרשומה בטאבו על שמו ובצוואה אנחנו מופיעים כיורשים - לימים אנו רוצים למכור את הדירה- ונגלה לנו שיש פולש בדירה משנת 2006 שההורים שלו גרים קומה מעל והוא החליט שהוא פולש לבית שאמור להיות שלנו לפי צוואה- כאשר אין לפולש שום זכות בנכס חוץ מהעובדה שהוא משלם ארנונה -מהאמור רציתי לדעת מה סיכויי תביעה שלי ומה סוג התביעה שצריך לצאת בה 

תודה מראש לעונים.

בחינת סיכויים

עו"ד יוסף(יוסי) מאור 11/11/15
שלום גדי,



על פניו, בהתאם לתיאורך, קיים סיכוי לתביעה להוצאת פולש כאמור ותביעות בסגנון זה אינן נדירות, בלשון המעטה.

הדירה רשומה בטאבו ועל כן אין כל התיישנות לתביעת בעלות על נכס.



עם זאת, ממליץ לך לפנות לעורך דין מתחום המקרקעין לפגישת ייעוץ בארבע עיניים ולבחון סיכויים באופן פרטני ומעמיק יותר לתביעה כזאת.



יוסף(יוסי) מאור, עו"ד

מקרקעין, מיסוי מקרקעין, תכנון ובניה

רכישת בית בתהליך של טאבו

חגי 02/11/15
אני בתהליך של רכישת בית 

הבית שייך למנהל ועדיין לא רשום בטאבו 

לדברים המכרים והעוד הוא בתהליך של להעביר את הבית לטאבו תהליך שייקח עד 3 חודשים

המוכרים גם הם קונים בית והם צריכים כסף התחלתי על מנת לרכוש את הבית .

שאלתי היא כזו - ברור שלא ניתן לרכוש את הבית ללא טאבו מבחינת המשכנתא שאני אמור לקחת . 

האם ניתן לוודא שאין שום שיעבוד על הבית ולתחיל בתשלומים מההון העצמי או שלא ניתן לשלם כלום ללא נוסח טאבו - האם יש פה סיכון הוא אוכל לבטח את כספי

אישור זכויות מהמנהל

עו"ד יוסף(יוסי) מאור 11/11/15
שלום חגי,



ראשית כל, שאלה קצרה ברשותך, האם יש לך עו"ד המלווה אותך בעסקת המכר הנ"ל?

במידה ולא, אני ממליץ בכל עסקה לשכור עו"ד המבין ועוסק בתחום מקרקעין ומיסוי מקרקעין באופן ספציפי שישכיל לענות לך על שאלות כאלו כמו גם יגן על זכויותייך בצורה אופטימלית.



וכעת לעניין המענה לשאלתך  -

ציינת כי הבית שייך למינהל (ובשמו כיום, רשות מקרקעי ישראל - רמ"י). על פניו, לוודא כי אין כל שעבוד על הבית הוא בקשה מהמוכר או עורך דינו להוציא אישור זכויות מרמ"י.

לגבי השאלות האחרות - מה כדאי ומה לא כדאי והאם זה מסוכן..... אני אחזור לשאלתי הראשונה

ואמליץ לך בחום לשכור עו"ד מטעמך העוסק בתחום זה ---



בית מגורים לא קונים כל יום והעלות היא גבוהה מאוד כך ששווה להיות בטוח ומוגן ככל הניתן ובצורה אופטימלית.



בהצלחה.



יוסף(יוסי) מאור, עו"ד

מקרקעין, מיסוי מקרקעין, תכנון ובניה.

האם מותר להפריע לי ברכוש המשותף ?

ברנרד שוורץ 01/11/15
השתמשתי לתומי היום בצינור השקיה שמוצאו בגינה וקצהו השני רב שימושים (השקיה, שטיפת רחבות/שבילים  ובעבר גם שטיפת מכוניות-לפני שעברו לדליים). כיוון שמה ששטפתי הוא מדרגות חיצוניות וכיוון שהמים טבעם לרדת, טפטפו מים אל רחבה (שנבנתה תוך עבירת בנייה) והקפיצו את הפיוזים לשכנה, שבעת תחילת העבודה בכלל לא הייתה בחצר, אלא בביתה. תגובתה הייתה: פעמיים חבלה במעשי על ידי סגירת ברז גינה ראשי, דבר שחייב אותי לנטוש את ההחזקה הידנית של הצינור (אותה שכנה, במסגרת אותה מלחמה דאגה לסלק מחבר בין הברז לצינור) ולגשת פעמיים (!) לפתוח מחדש את הברז הראשי. מה האפשרויות החוקיות העומדות לרשותי על מנת להגיב על המעשה של היום ו/או למנוע חזרות עליו ?

שימוש ברכוש המשותף

עו"ד תומר ישראל 03/11/15
ברנרד,

לא בדיוק ברור מהשאלה האם השימוש שלך נעשה לצרכים אישיים או לטובת הבית המשותף. 

בכל מקרה, מה שאני הייתי ממליץ לך הוא לפנות לעו"ד שמכיר את הדין אבל למישהו שהכיוון שלו הוא הסדרה. שיהיה לצידך מישהו שיעמוד על זכויותך אבל שלא יעורר מלחמה. להילחם בין שכנים זה קל מאוד. . .  

האם מותר להפריע לי ברכוש המשותף ?

עו"ד ענת קציר 08/11/15
ברנרד שלום,



בעיקרון, אין שימושו של הצינור למטרה אישית שלך, אלא למטרת מילוי צרכי הבניין.



מציעה לך לשוחח בדרכי נועם עם השכנה. ככל השיחה לא תועיל, והיא גורמת לך נזק במכוון או הטרדה עקבית, מציעה לך לפנות לפורום הפלילי לקבלת מענה.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

גג אסבסט שהתגלה לאחר חתימת חוזה שכירות

שירה 01/11/15
שלום,

חתמתי על חוזה שכירות,

יומיים לאחר החתימה גיליתי שכל גג הדירה עשוי לוחות אסבסט, וזאת כי באו איתי קרובי משפחה לחתום על שטר בטחון, שמקצועם בתחום הבנייה (ידעו לזהות גג אסבסט, לא כמוני).

 יידעתי את המשכיר שאני לא מוכנה לגור תחת גג אסבסט.

המשכיר מצא שוכרת חלופית לאחר חודש וחצי, וכעת הוא רוצה לחייב אותי לשלם לו שכר דירה עבור חודש שני של שכירות (את הראשון הוא כבר פדה), וזאת באמצעות ההוצאה לפועל.

היה פה לדעתי חוסר גילוי נאות של המשכיר לגבי האסבסט ממנו עשוי גג הדירה.



בחוזה השכירות יש סעיף סטנדרטי שטוען שבדקתי את המושכר ואין לי טענות עליו. אבל עדיין, אסבסט זאת מומחיות, אני אדם רגיל שלא יודע לזהות אסבסט.

האם חוסר גילוי נאות הוא טיעון מספיק חזק שגובר על הסעיף שבשכירות?



תודה מראש על כל תשובה

קיומו של מום נסתר במושכר

אסף 02/11/15
מסוכנות האסבסט קבועה בחוק ובתקנות.

יש גם פסקי דין הקובעים זאת.

אם בעל הדירה יפעל נגדך באמצעות ההוצאה לפועל, תגישי "התנגדות" בהוצאה לפועל כולל תצהיר, והעניין יועבר לבית משפט.

הטענה שלך היא, כמובן, קיומו של מום נסתר שמונע שימוש סביר לצורך מגורים של בני אדם.

את גם יכולה ליידע את השוכר החדש, שבא במקומך, על קיומו של האסבסט ועל מסוכנותו הרבה. תסבירי לו שהפגיעה בבריאותו תתגלה זמן רב לאחר מכן, והוא יתקשה להוכיח קשר סיבתי לאסבסט שבדירה.

.

דמי היתר למינהל

משה 31/10/15
שלום, 



ברצוני לקבל הסבר עקרוני על חישוב דמי היתר שיש לשלם למינהל עבור תוספת בניה מעבר ל- 160 מ"ר (שזה מה שמופיע בחוזה החכירה). 



למיטב הבנתי, שמאי של המינהל מעריך את התוספת בשווי של הנכס לאחר אישור תוספת הבניה. התשלום הנדרש הוא 31% + מע"מ (נכס מהוון). האם הכוונה לעליית ערך הקרקע בלבד או עליית הערך כולל בנית התוספת?



דוגמה:

נניח שוי קרקע עם היתר ל- 160 מ"ר הוא 1 מיליון. שווי קרקע עם היתר ל- 300 מ"ר מוערך ל 1.5 מיליון. לאחר בניה בפועל עד 300 מ"ר שוי הכנס עולה ל- 2.8 מיליון. 

האם תוספת השווי היא 500 אלף או שתוספת השווי כוללת את הבניה ואז היא מגיעה ל1.8 מיליון ? 



תודה 

משה.

חישוב דמי היתר למנהל

עו"ד ענת קציר מנהלת 08/11/15
משה שלום,



לצערי הרב, אין באפשרותו במסגרת הפורום לבצע חישובים פרטניים.

מציעה לך לפנות לעו"ד המתמחה בתחום.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

העברת זכויות בטאבו שטרם הושלמו ורכישת דירה נוספת

מירי 31/10/15
אחיותיי ואני מכרנו את דירת הירושה של הדודה (חלקי היה מעל שליש וזה היה הנכס היחיד שברשותי), הסכם המכר נערך בפועל בחודש אפריל השנה. אימי ז"ל, הייתה גם אחת היורשות בדירה וצו קיום הצוואה שלה התקבל רק חודשיים לאחר מכן, בחודש יוני.עד עצם הרגע הזה רישום הדירה ע"ש רוכשת הדירה בטאבו לא התבצע וכמו-כן, העו"ד מחזיק אצלו את התשלום האחרון אותו העבירה רוכשת הדירה טרם כניסתה לדירה, עוד בחודש יולי!!! (העו"ד טוען שמס שבח אוסר עליו להעביר לנו הכספים, עד אשר יתברר כי אין לנו כל חבות ומאידך כשבדקנו מול מס שבח, עולה כי אין כל רישום על בקשה כלשהי על שמנו...) האם ההליך שלו תקין?במקביל, החלטתי לרכוש מאחיותיי את חלקן (50% סה"כ) בדירה אשר הורישו הוריי ואני חוששת כי אצטרך לשלם מס רכישה, למרות שכרגע אין כל נכס אחר בבעלותי.האם העובדה כי העברת הזכויות של הדירה הראשונה בטאבו טרם בוצעה טרם בוצעה/ הושלמה תגרום לחיוב במס רכישה בעסקה השנייה (כדירה שניה)? או שתאריך החתימה על החוזה (אפריל 2015) הוא הקובע?תודה, מירי

העברת זכויות בטאבו שטרם הושלמו ורכישת דירה נוספת

עו"ד ענת קציר מנהלת 05/11/15
מירי שלום,



כדי לענות על שאלתך הראשונה יש לבדוק אם חוזה המכר עליו חתמת. בעיקרון, בד"כ מוחזקים כספים בנאמנות אצל עוה"ד של המוכר עד להמצאת כל האישורים להעברת הזכויות בנכס לידי הקונה (לרוב מדובר באישור מס שבח ובאישור עירייה).כנראה שחסר עדיין אישור מס שבח ולכן כך אמר העו"ד.



לגבי שאלך השניה, המועד הקובע לגבי בעלות בדירה הוא מועד החתימה על החוזה. אם מכרת את הדירה באפריל, וכך דווח גם לרשות המיסים, למעשה החל מאותו מועד אינך בעלים של דירה, ועל כן אם תרכשי כעת דירה אחרת, היא תחשב דירתך היחידה.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

האם בן בן 22 צריך לחתום חוזה שכירות יחד עם הוריו

עדנה 31/10/15
אני מעוניינת להשכיר דירה לזוג עולים חדשים שיש להם בן בן 22 שנים . האם גם הוא צריך לחתום על חוזה השכירות או רק הוריו? ( הוא לא קטין). האם יכול להיות מצב שאם הוא לא חותם אי אפשר יהיה להוציא אותו מהדירה בתום התקופה?

לדעתי אין קשר בכלל

אני 01/11/15
לדעתי אין קשר בכלל,את עושה חוזה עם הוריו לא איתו,הם לא נכנסים כשותפים לדירה.
דילוג לתוכן