פורום דיני עבודה
פורום דיני עבודה הוקם כדי לתת מענה לכל פונה בתחום כה חשוב של זכויות עובד ועובדת. אל תהססו לשאול בנוגע לפיצויי פיטורין, הרעת תנאים, דמי חופשה והבראה ועוד. אנחנו כאן, לרשותכם.
שואלתי לא נענתה- פיצויי פיטורין
גל
16/08/12
שלום רב.אני עובדת כגננת של משרד החינוך זו שנתי הראשונה. עבדתי מתאריך ספטמבר 2011 עד 30יוני 2012 [סיום שנת הלימודים].ובמהלך חודשים יולי אוגוסט מקבלת אני משכורת. במהלך חודש יולי מסרה לי המפקחת כי אין לה גן בשבילי לשנה הבאה.כמו כן מסרה כי מכתב הפיטורין נשלח אלי [טרם קיבלתי אותו].ואני שואלת:
1. יש לי 12 תלושי שכר.האם זכאית אני לדמי אבטלה?
2.האם זכאית אני לפיצויי פיטורין?
תודה
1. יש לי 12 תלושי שכר.האם זכאית אני לדמי אבטלה?
2.האם זכאית אני לפיצויי פיטורין?
תודה
האם זכאים לפיצויי פיטורים אחרי שנה
עו"ד אחז אגם
16/08/12
גל שלום,אתחיל עם הפיטורים, שכן ממה שכתבת את בהחלט זכאית לפיצויי פיטורים.לגבי דמי אבטלה, צריך יותר מ-12 חודשים, אולם תוכלי להכנס לאתר הביטוח הלאומי ולהבין טוב יותר מה התנאים הרלוונטיים לענין זה.אחז אגם, עו"דמנהל פורום דיני עבודה
מספר שעות עבודה מקסימלי בחודש
אבי
16/08/12
אני עובד קבלן, ונמצא בעבודה שיש בה כמה בעיות ואי סדר.הבעיה העיקרית מבחינתי היא מספר שעות העבודה שאני עושה בחודש.היו חודשים שהגעתי ל-300 שעות, אבל בדרך כלל אני עושה בין 240 ל 270 שעות בחודש.השאלה היא מה אני יכול לעשות בקשר לזה?האם אני יכול לתבוע את החברה שמעסיקה אותי?
האם ניתן לתבוע על שעות נוספות
עו"ד אחז אגם
16/08/12
אבי שלום,לא פירטת בהודעתך אבל אני מניח שהמעביד לא משלם לך על שעות נוספות. לאור כמות השעות אותן אתה עובדת אתה זכאי לשעות נוספות רבות ובהחלט תוכל לתבוע את המעביד על כך. דע כי חודש נורמלי נחשב ל-186 שעות בלבד.אחז אגם, עו"דמנהל פורום דיני עבודה
עבודה מהבית בשמירת הריון
הריונית
16/08/12
בתחילת ההריון היו לי דימומים ואובחנתי עם המטומה = הפלה מאיימת. בהוראת רופא הייתי בשמירת הריון למשך 7-8 שבועות. הודעתי בעבודה שאני אמשיך לעבוד כרגיל - רק מהבית וכך היה. כשחזרתי לעבודה נאמר לי שכל ימי שמירת ההריון הורדו לי מצבירת ימי המחלה וכרגע אני במינוס 20 ימי מחלה למרות שעבדתי במשרה מלאה (ואפילו יותר), כל זאת בטענה, שאין אופציה לרשום זאת כעבודה מהבית. עניין זה נראה לי לא מאוד הגיוני בעוד שחלק מסגנון העבודה שלי זה נסיעות לחול ופגישות מחוץ למשרד בחלק מהזמן. אמנם לא עשו עניין מהמינוס של ימי המחלה אך לדעתי העניין אינו חוקי. כמובן, שגם לא טבעתי את הסכום לשמירת הריון מביטוח לאומי.
אשמח מאוד אם תוכלו לברר עבורי:
1) מהם החוקים/דיני עבודה בהקשר זה. האם יש משהו בכתב (קישור)שאני יכולה להעביר למעסיק שלי בטענה שיחזירו לי את ימי המחלה.
2) האם אני יכולה בנוסף, לטבוע את ביטוח לאומי ולקבל מהם סכום מסוים?
בתודה מראש,
הריונית
אשמח מאוד אם תוכלו לברר עבורי:
1) מהם החוקים/דיני עבודה בהקשר זה. האם יש משהו בכתב (קישור)שאני יכולה להעביר למעסיק שלי בטענה שיחזירו לי את ימי המחלה.
2) האם אני יכולה בנוסף, לטבוע את ביטוח לאומי ולקבל מהם סכום מסוים?
בתודה מראש,
הריונית
האם עבודה מהבית בזמן ימי מחלה מזכה בשכר
עו"ד אחז אגם
16/08/12
שלום רב,מהודעתך עולות כמה בעיות. ראשית, אסור למעסיק להעסיקך בתקופת ימי מחלה. בהחלט יתכן שעל כן, המעביד הוריד לך את ימי המחלה שלך, למרות שעבדת בפועל. מדובר בעבירה של המעביד. תוכלי למצוא בחוק דמי מחלה. לגבי הביטוח הלאומי, אכן, אם למעביד אין יתרה של ימי מחלה, תוכלי לתבוע ימים אלו מהביטוח הלאומי ועלייך להגיש תביעה לדמי שמירת הריון. תוכלי להכנס לאתר הביטוח הלאומי ולבחון את תנאייך.אחז אגם, עו"דמנהל פורום דיני עבודה
קיצוץ שעות למורה בהריון
אלונה
16/08/12
סיימתי בשנה שחלפה את שנת הסטאז' שלי בבי"ס תיכון. בשנה זו עבדתי 19 שעות. השנה הובטח לי ע"י המנהל 20 שעות. אלא שהודיעו לי לבסוף שאקבל רק 16.
אין לי קביעות (כזו מקבלים רק אחרי שלוש שנים) ואני בהריון בחודש שמיני (הודעתי למנהל על כך ככתוב בחוק)
האם יש לי מה לעשות כדי לקבל את ה 20 שהובטחו לי?
את ההבטחה הקלטתי כי המנהל לא הסכים לתת לי מסמך כתוב
אין לי קביעות (כזו מקבלים רק אחרי שלוש שנים) ואני בהריון בחודש שמיני (הודעתי למנהל על כך ככתוב בחוק)
האם יש לי מה לעשות כדי לקבל את ה 20 שהובטחו לי?
את ההבטחה הקלטתי כי המנהל לא הסכים לתת לי מסמך כתוב
האם מותר לפגוע בתנאי העסקה של עובדת בהריון
עו"ד אחז אגם
16/08/12
אלונה שלום רב,אסור בתכלית האיסור לפגוע בתנאי העסקה של עובדת בהריון ותוכלי לדרוש את אותם תנאים שהיו לך מלכתחילה.אחז אגם, עו"דמנהל פורום דיני עבודה
פיטורים מהרגע להרגע
מרסל
16/08/12
שלום,
עבדתי בחברה 8 חודשים לאחר צמצומי עבודה של חודש, הוחלט לפטר אותי על רקע של התנהגות לקויה (מה שלא נכון), את הודעת הפיטורים קיבלתי בתחילת יום עבודה וכמובן ששלחו אותי הביתה,לי נאמר באותה שיחה שתעונק לי הזכות של הודעה מוקדמת וישלמו לי עבור שבוע שלם (לאחר שאני כבר אינני עובדת) אולם לאחר שביררתי זאת מול סמנכל"ית החברה נאמר לי שמכיון שאני עובדת משמרות (ללא שישי ושבת) ולא משרה מלאה כניראה לא מגיע לי, חיכיתי לתלוש המשכורת ולפיו בסוף לא שולמו לי עבור הימים של ההודעה המוקדמת, ובנוסף פדיון ימי חופשה עמד רק על 3.5 לאחר שכל תקופה העבודה לקחתי ימיי חופש על חשבוני בלבד. (חוץ מערבי חג שזה היה גביי חשבון החברה). האם לא מגיע לי תשלום עבור אי הודעה מוקדמת? והאם הגיוני שצברתי ב 8 חודשים רק 3.5 ימי חופש?(שממוצע שעות עבודתי בחודש עומד על 110 שעות)
תודה מראש
עבדתי בחברה 8 חודשים לאחר צמצומי עבודה של חודש, הוחלט לפטר אותי על רקע של התנהגות לקויה (מה שלא נכון), את הודעת הפיטורים קיבלתי בתחילת יום עבודה וכמובן ששלחו אותי הביתה,לי נאמר באותה שיחה שתעונק לי הזכות של הודעה מוקדמת וישלמו לי עבור שבוע שלם (לאחר שאני כבר אינני עובדת) אולם לאחר שביררתי זאת מול סמנכל"ית החברה נאמר לי שמכיון שאני עובדת משמרות (ללא שישי ושבת) ולא משרה מלאה כניראה לא מגיע לי, חיכיתי לתלוש המשכורת ולפיו בסוף לא שולמו לי עבור הימים של ההודעה המוקדמת, ובנוסף פדיון ימי חופשה עמד רק על 3.5 לאחר שכל תקופה העבודה לקחתי ימיי חופש על חשבוני בלבד. (חוץ מערבי חג שזה היה גביי חשבון החברה). האם לא מגיע לי תשלום עבור אי הודעה מוקדמת? והאם הגיוני שצברתי ב 8 חודשים רק 3.5 ימי חופש?(שממוצע שעות עבודתי בחודש עומד על 110 שעות)
תודה מראש
כיצד מחשבים ימי חופש
עו"ד אחז אגם
16/08/12
מרסל שלום,הודעתך מציגה מספר בעיות. ראשית, לא משנה מה תקופת עבודתך, לא ניתן לפטר מהרגע להרגע ויש לערוך הליך פיטורים כדין (שימוע וכד)בכל הנוגע להודעה מוקדמת, את זכאית ליום הודעה מוקדמת על כל חודש עבודה.לגבי ימי החופש, ככל שעבדת יותר מ-200 ימי עבודה, את זכאית ל-שני שליש מ-14 ימי החופש שמגיעים לך.אם עבדת פחות מ-200 ימים מספר ימי העבודה בפועל, לחלק ל-200 כפול 14 ימי החופש.אחז אגם, עו"דמנהל פורום דיני עבודה
דמי הבראה
קים
16/08/12
היי אני חיילת שעובדת כשנה ושלושה חודשים במקום העבודהאני עובדת כמעט כל יום כמו משרה מלאה.האם מגיע לי דמי הבראה כמו כולם זאת אומרת 5 ימים?
מתי מקבלים דמי הבראה
עו"ד אחז אגם
16/08/12
קים שלום,לאחר שנת עבודה מלאה את זכאית לדמי הבראה וכן בגין החלק היחסי של השנה השניה.אחז אגם, עו"דמנהל פורום דיני עבודה
קבלת דמי אבטלה לעוסק מורשה
רן
16/08/12
שלום,שאלתי נוגעת לאבא שלי שעובד בתור שכיר כ-40 שנה, הוא פוטר לאחרונה ומעוניין לפתוח עוסק מורשה, האם לאחר היותו עוסק מורשה הוא זכאי לקבלת דמי אבטלה כפי שמגיע לו בחוק. בתודה מראש,רן.
דמי אבטלה למי שהפך לעצמאי
עו"ד אחז אגם
16/08/12
רן שלום,לאביך מוקנית היום הזכות לדמי האבטלה. על מנת לעודד אנשים לעבוד, הביטוח הלאומי מאפשר גם למי שהפך להיות עצמאי, לנסות את מזלו במשך שנתיים וככל שהעסק שלו לא יצליח יוכל לקבל את דמי האבטלה אז.אחז אגם, עו"דמנהל פורום דיני עבודה
חזרה לעבודה אחרי לידה
אפרת
16/08/12
שלום,אני יודעת שעל פי החוק אסור למעביד לגעת בהיקף משרתה של אישה אחרי לידה, אבל מה קורה כמו אצל רבות מאיתנו, כשרוצים לצמצם את היקף המשרה??כאמא (יחידנית) לא אוכל לעבוד משרה מלאה עד שש בערב ואצטרך לצאת כבר עד ארבע.האם יכול המעסיק להתנגד? האם מותר לו לפטר אותי?איפה המענה בחוק לנשים שחייבות להוריד בשעות העבודה??
הפחתה במשרה לאחר הריון אותו מבקשת האם
עו"ד אחז אגם
16/08/12
אפרת שלום,עם כל ההגנות הקיימות לאישה בהריון, אין בחוק כל התייחסות המאפשרת לאישה לחייב את המעביד להעביר אותה למשרת אם, לאחר חזרה מהריון. יש שעות הנקה, ואישה אף יכולה להתפטר בדין מפוטרת לגידול ילדיה אולם לבעייתך אין מענה בחוק.אחז אגם, עו"דמנהל פורום דיני עבודה
מיון
ישראלה
16/08/12
שלום,
אני משרתת בשירות לאומי, והייתי חולה למשך כשבוע שבמהלכו הגעתי למיון ועליי לשלם אגרת מיון לקופת החולים בסך כ-170 ש"ח.
האם יש אפשרות שהסכום ישולם דרך השירות לאומי? כלומר דרך הביטוח?
(אם השאלה לא מתאימה לכאן - למי עליי לפנות על מנת לקבל תשובה?)
תודה רבה מראש
אני משרתת בשירות לאומי, והייתי חולה למשך כשבוע שבמהלכו הגעתי למיון ועליי לשלם אגרת מיון לקופת החולים בסך כ-170 ש"ח.
האם יש אפשרות שהסכום ישולם דרך השירות לאומי? כלומר דרך הביטוח?
(אם השאלה לא מתאימה לכאן - למי עליי לפנות על מנת לקבל תשובה?)
תודה רבה מראש
הפני את השאלה לפורום ביטוח לאומי
עו"ד אחז אגם
16/08/12
עמלת גבייה
איתן
16/08/12
שיווקתי מוצרים כעוסק עצמאי(על עמלות,והסכם בעל-פה) עבור חברה על חשבוניות
החברה.לאחר תקופה קצרה החליטה החברה להפסיק את הסכם השיווק ביננו. כעת
מסרבת החברה לשלם עמלה בטענה שעלי מוטלת חובת הגביה.האם חלה עלי חובת הגביה
כאשר הסכם ההפצה נלקח ממני?תודה מראש
החברה.לאחר תקופה קצרה החליטה החברה להפסיק את הסכם השיווק ביננו. כעת
מסרבת החברה לשלם עמלה בטענה שעלי מוטלת חובת הגביה.האם חלה עלי חובת הגביה
כאשר הסכם ההפצה נלקח ממני?תודה מראש
על מי מוטלת האחריות כשאין יחסי עובד מעביד
עו"ד אחז אגם
16/08/12
איתן שלום,אין תשובה לשאלתך וכל מה שניתן לעשות הוא להפנות אותך להסכם ביניכם. ככל שההסכם לא מתייחס לכך והוסכם אחרת, תוכל לפנות לבית המשפט ולדרוש את הסכום שהתחייבו לשלם לך.אחז אגם, עו"דמנהל פורום דיני עבודה
שלום,אני צריכה עזרה
חן
16/08/12
יש לי בעיה ואני אשמח אם תעזרו לי..עבדתי בחנות במשך חודש וחצי,ולאחר מכן פיטרו אותי,בתלוש משכורת הראשון הכל היה בסדר,בתלוש השני שילמו לי על נסיעות 12 שקל על 7 ימים.כמובן שזה טעת התקשרתי להנהלת חשבונות,הם לא רצו לטפל בי והפנו אותי לדבר עם המנהל שהיה לי,הוא הבטיח לחזור אלי ונעלם,מנתק לי את השיחות ולא חוזר.הסכום שהם צריכים להחזיר לי הוא 70 שקל.האם אני יכולה לפנות בנוגע לסכום כזה לבית דין לעבודה?
האם לפנות לבית הדין לעבודה על סכום פעוט
עו"ד אחז אגם
16/08/12
חן שלום,עילה בהחלט יש לך. כדאיות ??? אני לא בטוח.אחז אגם, עו"דמנהל פורום דיני עבודה
התחייבות לעבודה בע"פ
תמר
16/08/12
שלום
הוזמנתי לראיון עבודה, אותו עברתי ועל כך קיבלתי הודעה טלפונית בע"פ. קבעתי פגישת הדרכה (שבלעדיה לא ניתן להתחיל את העבודה) - ליום שני האחרון. אלא שנאלצתי להודיע על דחיית הפגישה בבוקרו של יום, בשל כך שהייתי "תקועה" בים המלח ( התיק נגנב והמפתחות לרכב בתוכו). יצרתי קשר עם המעסיקה עוד באותו היום בערב (שני), ביום שאחרי- דרך המייל, טלפון למשרד, פלאפון, אך ללא מענה. בבוקר יום רביעי התקשרתי אליה שוב למשרד ולפלאפון אך זכיתי לניתוק. מיד לאחר מכן קיבלתי מייל בנוסח: "בשבועיים האחרוניים קיבלנו מספר אנשים לתפקיד, כך שאין לנו צורך בעוד אנשים בשלב זה". יש לציין כי לא הייתי בהמתנה לקבלה לעבודה!!! אלא התקבלתי כבר, וכפי שכתבתי לעיל, כבר נקבעה פגישה להדרכה ע"מ שאוכל להתחיל בעבודה. כתבתי לה מייל חזרה בו אני דורשת הסבר, אך כמובן, ללא מענה...
יש משהו שאוכל לעשות? איני רוצה לעבוד אצלה, אך זו נראית לי התנהגות לא מקצועית ואף אולי אסורה(?!) בייחוד כאשר המעסיקה היא עו"ד.
הוזמנתי לראיון עבודה, אותו עברתי ועל כך קיבלתי הודעה טלפונית בע"פ. קבעתי פגישת הדרכה (שבלעדיה לא ניתן להתחיל את העבודה) - ליום שני האחרון. אלא שנאלצתי להודיע על דחיית הפגישה בבוקרו של יום, בשל כך שהייתי "תקועה" בים המלח ( התיק נגנב והמפתחות לרכב בתוכו). יצרתי קשר עם המעסיקה עוד באותו היום בערב (שני), ביום שאחרי- דרך המייל, טלפון למשרד, פלאפון, אך ללא מענה. בבוקר יום רביעי התקשרתי אליה שוב למשרד ולפלאפון אך זכיתי לניתוק. מיד לאחר מכן קיבלתי מייל בנוסח: "בשבועיים האחרוניים קיבלנו מספר אנשים לתפקיד, כך שאין לנו צורך בעוד אנשים בשלב זה". יש לציין כי לא הייתי בהמתנה לקבלה לעבודה!!! אלא התקבלתי כבר, וכפי שכתבתי לעיל, כבר נקבעה פגישה להדרכה ע"מ שאוכל להתחיל בעבודה. כתבתי לה מייל חזרה בו אני דורשת הסבר, אך כמובן, ללא מענה...
יש משהו שאוכל לעשות? איני רוצה לעבוד אצלה, אך זו נראית לי התנהגות לא מקצועית ואף אולי אסורה(?!) בייחוד כאשר המעסיקה היא עו"ד.
מה תוקפה של הבטחת עבודה
עו"ד אחז אגם
16/08/12
תמר שלום,ככל שתוכלי להוכיח זאת, הבטחה להעסיק אותך מחייבת את המעסיק (גם אם הוא עו"ד)אחז אגם, עו"דמנהל פורום דיני עבודה
הלנת שכר – צ'ק שנשלח בדואר
שרגא
16/08/12
עבדתי בתור חובש בחברת אבטחההתלוש וצ'ק אמור להשלח בדואר ועד היום ה16.8 הצ'ק לא הגיעהאם זה נחשב הלנת שכר? תודה רבה!
מתי משלוח משכורת בדואר נחשבת להלנת שכר
עו"ד אחז אגם
16/08/12
שרגא שלום,המעסיק שלך בהחלט מלין את שכרך שכן השכר אמור להיות משולם עד ליום ה-9 לכל חודש.אני לא יודע אם כדאי לך אולם ככל שתרצה לתבוע הלנת שכר, צלם את המעטפה המגיעה אליך, על מנת שתראה כי המכתב יצא לאחר אותו תאריך (שכן מעבידים שמאחרים עדיין רושמים על הצ'ק 9 לחודש על מנת שלא תהיה הוכחה להלנה).אחז אגם, עו"דמנהל פורום דיני עבודה
שכר מינימום ועמלות
ערן
16/08/12
שלום רבאני עובד בתחום המכירות. במקום עבודתי השכר הנהוג מורכב משכיר בסיס שהינו כ20 ש״ח לשעת עבודה שהם כידוע פחות משכר מינימום ובנוסף עמלות ובונסים המשולמים על פי התפוקה החודשית.סך שעות העובדה הינו בממוצע כ150 שעות בחודש ,כלומר פחות ממשרה מלאה על פי החוק.יש לי מספר שאלות1האם זה חוקי ששכר הבסיס נמוך משכר המינימום ?שהרי ישנם ימים בהם אינני מוכר ואז יוצא שעל פי יום אני מקבל פחות ממנימום .מאחר והשכר שאני מקבל הוא על בסיס יומי ושעתי ולא על בסיס חודשי האם אני זכאי לדרוש לפחות בימים אלה שכר מינימום?.2.האם כאשר אני לוקח ימי חופשה השכר שאני מקבל אמור לכלול את ממוצע השכר של החודשים האחרונים כולל עמלות ובונוסים או רק מינימום לפי שעה?3.אני עובד במקום מעל 4 שנים ללא העלאה בשכר ,האם יש חוק כלשהו המחייב העלאה בשכר הקשורה לוותק.בתודה מראש
האם מותר לשלם פחות ממינימום במקום המשלם עמלות
עו"ד אחז אגם
16/08/12
ערן שלום,1. זה בהחלט חוקי לשלם פחות ממינימום לשעה, כאשר בחישוב הסופי עם העמלות, השכר שלך עולה על שכר המינמום. כאשר בחישוב החודשי השכר איננו עולה על שכר המינמום על המעביד להשלים את השכר.אין חובה לתשלום שכר מינימום חודשי כל עוד בסופו של חישוב קיבלת שכר מינימום.2. חישוב ימי חופשה אמור להיות בהתאם לרבע השנה האחרונה בה עבדת.3. אין חובה במגזר הפרטי להעלות שכר.אחז אגם, עו"דמנהל פורום דיני עבודה
שינוי חוזה עבודה תחת אותם מנהלים
מזי
16/08/12
אני עובדת בחברה במרכז הארץ תחת הסכם קיבוצי כבר 19 שנים ועוברת כיום לפריפריה חיפה ,מנהל החברה רוצה לשנות לי את החוזה לחוזה אישי ולחתום על יציאה מההסכם הקודם הניהול ממשיך תחת אותם מנהלים רק שהעבודה בשלוחה דורשת חוזה אישי,מה הדין לגבי שינויי חוזה תוך כדי העבודה והאם מגיע לי פיצויים בגלל שינוי חוזה ומעבר לחוזה עם הרעת תנאים-לדבריהם כי זה פריפריה? מודה מראש על התשובה
העברת עובד לחוזי אישי
עו"ד אחז אגם
16/08/12
מזי שלום,התשובה כאן היא פשוטה. הסכם קיבוצי, הופך למעשה לחלק מחוזה ההעסקה שלך. ככל שרוצים להחתים אותך על חוזה חדש המרע בתנאים, הרי שדינו כדין הרעת תנאים ותוכלי להתפטר כדין מפוטרת.אחז אגם, עו"דמנהל פורום דיני עבודה
סליחה, משום מה ההודעה פורסמה ללא תוכן. השאלה כאן:
יונתן גמרניק
16/08/12
שלום לכולם.שאלתי היא: מהו הדין הנוהג לגבי מצב בו עובד מפוטר ומועסק מחדש אצל אותו המעביד ותחת אותם התנאים בדיוק. העובד עבד כ-8 חודשים פוטר והועסק מחדש אחרי חודשיים. לצורך העניין, כספי הפיצויים נמשכו מקרן הפנסיה וימי החופשה נפדו, כמו כן שולם לעובד "חלף הודעה מוקדמת". האם קיימת איזושהי תקופת צינון בטרם יוכל המעביד להעסיקו מחדש? מה לעניין רצף צבירת הזכויות השונות, המשך הפקדות לקרן הפנסיה, ימי מחלה? עוד חשוב לדעת, מה קורה עם מניין הזמן לזכאות דמי הבראה, האם הוותק נשמר או לא?תודה מראש לעונים.
מה תקופת ההפסקה לצורך וותק
עו"ד אחז אגם
16/08/12
שלום רבככל שלא הפסקת את העבודה לתקופה של יותר משישה חודשים, הרי שהוותק שלך בעבודה ימשיך וכך גם כל הזכויות.אחז אגם, עו"דמנהל פורום דיני עבודה
פיטורים בתום חופשת לידה
קלרה
16/08/12
שלום רב,
בימים הקרובים אני מסיימת חופשת לידה ואני חוזרת למקום העבודה שלי. במקום זה אני עובדת כעובדת מהמניין כ14 חודשים.
המעביד הזמין אותי לשיחה והודיע לי לפני כמה ימים שהוא מעוניין לפטר אותי.
אני עובדת מסורה ואחראית ואינני רואה כך סיבה אמיתית לפטירים אלא שכניראה המעביד אינו מעוניין להעסיק אימהות לתינוקות..
אני יודעת היטב שיש הגבלות חוקיות על פיטורי אישה בשנה הראשונה לאחר הלידה - האם תוכלו להסביר את העניין - באיזה תנאי כן אפשר לפטר אותי ? ואם כבר יפטרו אותי אילו הן זכויותי וממי ?
אני מודעת לכך ששאלותי קצת מבולבלות אך כל העסק הזה מלחיץ אותי כהוגן.
תודה מראש - קלרה
בימים הקרובים אני מסיימת חופשת לידה ואני חוזרת למקום העבודה שלי. במקום זה אני עובדת כעובדת מהמניין כ14 חודשים.
המעביד הזמין אותי לשיחה והודיע לי לפני כמה ימים שהוא מעוניין לפטר אותי.
אני עובדת מסורה ואחראית ואינני רואה כך סיבה אמיתית לפטירים אלא שכניראה המעביד אינו מעוניין להעסיק אימהות לתינוקות..
אני יודעת היטב שיש הגבלות חוקיות על פיטורי אישה בשנה הראשונה לאחר הלידה - האם תוכלו להסביר את העניין - באיזה תנאי כן אפשר לפטר אותי ? ואם כבר יפטרו אותי אילו הן זכויותי וממי ?
אני מודעת לכך ששאלותי קצת מבולבלות אך כל העסק הזה מלחיץ אותי כהוגן.
תודה מראש - קלרה
מתי מותר לפטר עובדת ששבה מחופשת לידה
עו"ד אחז אגם
16/08/12
קלרה שלום,בהתאם לחוק עבודת נשים, המעביד איננו יכול לסיים את עבודתך למשך 60 יום מהיום ששבת מחופשת הלידה.מעבר לכך אין לך כל הגנה, אלא אם תוכלי באמת להוכיח כי הפיטורים נעשו בשל היותך אימא, ואז מדובר בפיטורים שלא כדין בהתאפם לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה.אחז אגם, עו"דמנהל פורום דיני עבודה
קבלת דמי אבטלה עקב מעבר דירה
עמית
15/08/12
שלום רב.עבדתי במשך שנתיים וחצי בחצי משרה ובשלושה החודשים האחרונים במשרה מלאה.התפטרתי מהעבודה ועברתי לגור במעונות של האוניברסיטה המרוחקים מעל 60 ק"מ ממקום מגוריי בעת העבודה .כמו כן אני לומד בתוכנית לימוד של יום אחד מלא בשבוע ובשאר השבוע אני זמין לעבודה .האם אני זכאי לדמי אבטלה ואם כן לפי איזה אחוז משרה ?תודה רבה מראש!
פנה לפורום ביטוח לאומי
עו"ד שי בן נתן
16/08/12
ימי חופשה והבראה
עינת
15/08/12
שלום רב! אני עובדת שנה במשק בית,כ12 שעות שבועיות ומשכרת כ2500 ש"ח בחודש.לא לקחתי אף יום חופש השנה.אז כמה מגיע לי ימי חופשה+הבראה?תודה רבה.
חופשה והבראה
עו"ד שי בן נתן
16/08/12
לגבי חופשה- תלוי במספר הימים שאת עובדת בשבוע (ולא בשעות העבודה). בכל מקרה אם את עדיין עובדת את זכאית לצאת לחופשה אך לא לפדות אותה בכסף.
לגבי הבראה- את עובדת 28 אחוז משרה ולכן את זכאית ל- 1.4 ימי הבראה.
לגבי הבראה- את עובדת 28 אחוז משרה ולכן את זכאית ל- 1.4 ימי הבראה.
מעבר דירה
שחר
15/08/12
אני גר ועובד בפתח תקווה אני מעוניין לעבור לקרית שמונה מה אני צריך להעביר למעסיק כדי להוכיח את המעבר ולקבל פיצווים האם יש תקופת המתנה או זה מיידי
מעסק המזכה בפיצויי פיטורים
עו"ד שי בן נתן
16/08/12
מעבר לקריית שמונה מקנה זכאות לפיצויי פיטורים לאחר מגורים של 6 חודשים במקום. ניתן להוכיח העברה על ידי הצגת כתובת בתעודת הזהות או אישור ממשרד הפנים או מהרשות המקומית שאתה מתגורר בשטחה.
תאונת עבודה שלא טופלה בעבר ודירדור מתמיד התיפקוד.
רון
15/08/12
שלוםאמי בת 56 הסובלת מבעיות שמיעה, יציבות, איזון ,הליכה מנודנדת ומצבה הנפשי הופך להיות "רגיש" והפכפך יותר ויותר בכל שנה שעוברת.הסיפור:אימא איתה עובדת בכירה בבנק פועלים , אבל בסוף יום העבודה תמיד הרגישה שמקומה לא שם וחיפשה משהו שיעניק לה הרגשה טובה וסיפוק בסוף יום העבודה.כך מצאה עצמה מורה במוסד לאוטיסטים דבר שהיה אמור לספק לה סיפוק רב.אך באחד מימים היא קיבלה מאחד הילדים מה שנקרא לפי דוח הרופא "סטירה רוסית" (שזה סטירה חזקה מאוד עם 2 ידים על של האוזנים).הרופא רשם את המקרה וצפה לה ירידה בשמיעה ובאיזון.אמא שלי שלא רצת לעבד את עבודת ולא מבינה גדולה במשפטים וזכויות לא עשתה כלום עם זה והמשיכה לעבוד עד שלא הצליחה לעבוד שם יותר ועברה לעבוד כמזכירה בבית ספר תיכון רגיל עד היום.המקרה קרה לפני 8.5 -9 שנים, ההידרדרות הרצינית התחילה לפני 5 שנים ומשם אנחנו רק ממשיכים למטה.לפני שנתיים כשאמא שלי הלכה לפגישה ב"זכותי" אמרו לה "חבל על הזמן תחזרי לעבוד"האם באמת חבל על בזמן, האם חל חוק ההתישנות אחרי 7 שנים במקרה זה?מה אפשר לעשות עכשיו?תודה רון
תאונת עבודה
עו"ד שי בן נתן
16/08/12
אכן, מועד ההתיישנות לתאונת עבודה היא 7 שנים. לפרטים נוספים פני לפורום נזיקין.
מחלת ילד מעל 18
רעות
15/08/12
שלום, לא עניתם לי בפעם קודמת אשאל שוב, בתי שהיא מעל גיל 18 אושפזה בבית חולים, האם אפשר להוציא חופש מחלה במידה והייתי לצידה בבית החולים במשך 3 ימים מלאים אשר יחשבו כימי מחלה שלי ולא כימי חופש. אודה לתשובה
מחלת ילד
עו"ד שי בן נתן
16/08/12
חוק דמי מחלה (היעדרות בשל מחלת ילד), התשנ"ג-1993 אינו חל על מחלת ילדים מעל גיל 18. על כן החוק אינו מעניק זכאות להשתמש בימי המחלה שלך במקרה שילדך מעל גיל 18 וחלה. ניתן לזקוף ימים אלו על חשבון ימי החופשה.
זכאות לאבטלה
אריה
15/08/12
פוטרתי ממקום עבודתי בו עבדתי כ-10 שנים, התחלתי לקבל ימי אבטלה אך התחלתי לעבוד במקום חדש לפני שניצלתי את כל ימי האבטלה להם היני זכאי. לאחר כשלושה חודשי עבודה התפטרתי ממקום העבודה החדש. האם היני זכאי לדמי אבטלה? ובאיזו פרוצדורה אני יכול לקבלם.
תודה מראש
תודה מראש
פנה לפורום ביטוח לאומי
עו"ד שי בן נתן
16/08/12
פנסיה למטפלת
סמדר
15/08/12
שלום, יש לי מטפלת שמועסקת אצלי 4 ימים בשבוע מינואר 2012 ומסיימת את עבודתה בסוף החודש הזה. השבוע גיליתי שהייתי אמורה להפריש לה כספים לקרן פנסיה ולא ידעתי זאת. שתי שאלות: 1. האם אני חייבת להפריש לה גם את האחוז לפיצויים למרות שברור שלא אמורה לקבל פיצויים (תעבוד אצלי סה"כ 8 חודשים וכבר מסיימת את עבודתה- לא פוטרה במהלכה)? 2. אני אמורה להפריש לה פנסיה לאחר חצי שנה, כלומר בגין חודשיים של עבודה. היא טוענת שקיימת לה קרן פנסיה פעילה עוד מהמעסיק הקודם (שם סיימה לעבוד כבר לפני כמה שנים), כדי לשמור על הזכויות שלה היא הפקידה מדי חודש לשם סכום מינימלי של 150 ש"ח. האם היא צודקת? תודה רבה
פנסיית חובה למטפלת
נדב טסלר
16/08/12
בוקר טוב,
1. צו ההרחבה מגדיר במפורש את אחוזי ההפקדה לפנסיה עבור שנת 2012. אחוזי ההפקדה האלה כוללים גם הפקדה עבור פיצויים. במידה והמטפלת תבקש למשוך את הכספים מקרן הפנסיה את תקבלי חזרה את כספי הפיצויים.
2. צו ההרחבה אומר כי במקרה של הסדר פנסיוני קיים, יש חובה להפקיד לעובד לפנסיה מהיום הראשון לעבודתו (תחילת הפקדות תוך שלושה חודשים).
תשובות לשאלות נוספות.
1. צו ההרחבה מגדיר במפורש את אחוזי ההפקדה לפנסיה עבור שנת 2012. אחוזי ההפקדה האלה כוללים גם הפקדה עבור פיצויים. במידה והמטפלת תבקש למשוך את הכספים מקרן הפנסיה את תקבלי חזרה את כספי הפיצויים.
2. צו ההרחבה אומר כי במקרה של הסדר פנסיוני קיים, יש חובה להפקיד לעובד לפנסיה מהיום הראשון לעבודתו (תחילת הפקדות תוך שלושה חודשים).
תשובות לשאלות נוספות.
פנסיה למטפלת
עו"ד שי בן נתן
16/08/12
1. התשובה היא בהחלט כן. בהתאם להוראות צו ההרחבה הכללי לביטוח פנסיוני מקיף במשק קיימת חובה להפריש כספים גם לחלק הפיצויים אשר משוחררים בכל מקרה בסופו של דבר לזכות העובד.
2. כן- אם קיימת לה קרן פנסיה קודמת היא זכאית להפרשות לאחר 3 חודשים רטרואקטיבית ליום תחילת עבודתה.
2. כן- אם קיימת לה קרן פנסיה קודמת היא זכאית להפרשות לאחר 3 חודשים רטרואקטיבית ליום תחילת עבודתה.
העלבה במקום העבודה
דניאלה
15/08/12
שלום רב,שותף של המעסיק שלי כתב למעסיק שלי מייל בו הוא מכנה אותי כ"דפוקה על כל הראש" וכתב שבגלל ההתנהלות שלי פרוייקט מסויים נכשל. המייל הזה הגיע במקרה לידי ומאד נפגעתי ונעלבתי. המעסיק שלי מיצידו, כשהבין שהמייל הגיע לידי, בחר שלא ממש להגיב עובדה פוגעת בפני עצמה בעיקר לאור הבוטות ולאור ההשקעה הרבה שאני משקיעה בעבודה. מעבר לצורה בה הוא כינה אותי הוא גם מוציא דיבה ופוגע בפרנסתי. לכתוב לבוס שלי שבגללי הפרוייקט נכשל למרות שלא היתה לי ולו אחריות בסיסית באשר להצלחת הפרוייקט היא פשוט שקר ונסיון להעליל.שאלתי היא: האם אין משהו שאני יכולה לעשות בנדון? אין שום חוק שמגן על עובדים מפני עמיתים/קולגות/בוסים במקום העבודה? הכל כתוב שחור על גבי לבן במייל מתועד.תודה
העלבה במקום העבודה
עו"ד שי בן נתן
16/08/12
אם המדובר בהעלבה בלבד- אין הרבה מה לעשות. החוק לא יודע לטפל במקרים כאלו. רק אם המדובר בהוצאת לשון הרע ניתן לתבוע את העובד שהוציא דיבתך רעה. אם ניתן לכמת את הפגיעה בפרנסתך וניתן להוכיח את הקשר בינה ובין העובד שהוציא דיבתך רעה- יש לך עילה לתביעה כנגדו.



