פורום נדל"ן
פורום נדל"ן הוקם כדי לתת מענה לשאלות משפטיות בתחום המקרקעין. רכישת דירה, חוזה שכירות, רישום בטאבו, סוגיות מול רמ"י ועוד – אתם מוזמנים לשאול ולהתייעץ. אנחנו כאן, לרשותכם.
תביעת צד ג בשכירת דירה
אחריות משכיר ושוכר בהסכם שכירות
הסעיפים הנ"ל מסדירים את חלוקת האחריות במקרה של נזק לצד ג' או למושכר.
מקובל שהמשכיר הוא זה שנושא באחריות לנזקי צד ג' ושהשוכר אחראי לנזקי רכושו ולנזקי צד ג'.
בברכה,
עו"ד יפית יוחפז
מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
שינויי בעלות ברכוש משותף אחרי הוספת ממ"ד
למח שבנה את הממ"ד והמרפסת, או שדינם כדין המעטפת המקורית- משותפים ?
בעלות בקירות חיצוניים בעקבות בנייה של דייר
הקירות החיצוניים בבעלות מי שבנה את הממ"ד.
ככל שמי מהדיירים מעוניין לעשות בהם שימוש- יש למנות שמאי שיקבע את תשלום האיזון שעליו לשלם.
בברכה,
עו"ד יפית יוחפז
מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
מס רכישה
האם עלי לשלם מס רכישה כרגע
מה הדרך לדחות התשלום?
דחיית תשלום מס רכישה
ניתן לפנות למיסוי מקרקעין ולבקש לדחות את התשלום.
ככל שהעסקה לא תבוטל, דחיית התשלום תחויב בריבית ובהצמדה.
בברכה,
עו"ד יפית יוחפז
מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
לגבי ערבים לדירה מושכרת
אם אני רוצה לשכור דירה אבל אין לי פנקס שקים, ואני רוצה לתת את כל הסכום של שנה בבת אחת בהעברה בנקאית, האם אני אוכל לשכור גם אם אין לי ערבים?
הרי הוא מקבל את כל הכסף בפעם אחת..
האם זה חוקי??
תשלום דמי שכירות מראש
מדובר בסיכום מסחרי בין המשכיר לשוכר.
עקרונית אין בעיה.
יחד עם זאת, סביר להניח שהמשכיר עדיין ירצה ערבויות למקרה שלא תפנו את הדירה במועד ו/או שייגרם נזק לדירה.
בברכה,
עו"ד יפית יוחפז
מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
האם מותר למכור את הזכויות בגג בלי למכור דירה?
בבניין שיש בו 4 דיירים, האם מותר לשכן אחד למכור את זכויותיו בגג, בלי שהוא מוכר את דירתו לאותו קונה? תודה!
מכירת גג ללא הדירה
ככל שהגג רשום כהצמדה לדירה ולא כתת חלקה נפרדת, לא ניתן למכור את ההצמדה ללא הדירה.
בברכה,
עו"ד יפית יוחפז
מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
זיכרון דברים
האם זכרון דברים למכירת דירה ביני לבין המוכר תקף גם אם רעיתי ורעייתו שותפים לדירה לא חתמו על זכרון דברים. בברכה דוד
תוקף של זיכרון דברים
כל עניין נבחן בהתאם לנסיבותיו.
לאור העובדה שקיימת פסיקה לשני הכיוונים, אני מציעה לך לפנות לעורך דין לצורך קבלת ייעוץ פרטני בעניין זה.
בברכה,
עו"ד יפית יוחפז
מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
עיכוב במסירת דירה חדשה מקבלן
להבנתי, עפ"י חוק מכר לאחר איחור של 60 יום מיום המסירה מגיע לנו לקבל פיצוי.
בחוזה מצאתי שורה שואמרת שהקונים מוותרים על פיצוי באופן סופי ומוחלט לתקופה של 3 חודשים ממועד המסירה.
האם הנ"ל חוקי?
מה גובר? חוק המכר או החוזה?
תודה
פיצוי בגין עיכוב במסירת דירה מקבלן
חוק המכר הוא קוגנטי, כלומר לא ניתן להתנות עליו, אלא לטובת הקונה.
החוק קובע שניתן להסכים על איחור עד 60 יום ללא פיצוי.
מעבר לכך- הקונה זכאי לתשלום דמי שכירות ראויים כפול 1.5 לתקופה של 9 חודשים, ומעבר לכך דמי שכירות ראויים כפול 1.25.
בברכה,
עו"ד יפית יוחפז
מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
השתלטות על שטח תוך שיתוף פעולה של העירייה
דייר בבניין המשותף (12 דירות סה"כ) הוא עבריין בעל עבר עשיר של הטרדות וסכסוכי שכנים (בכמה מקומות). לפני יותר מעשור הוא חזר לבניין וכביכול ביקש לפתוח דף חדש. הוא ניגש לשכנים, רובם זקנים וחסרי אונים, וביקש שיחתמו לו על היתר בניית ממ"ד בצמוד לדירת הקרקע של אביו (כשלמעשה הוא היחיד שגר בה).
9 מהשכנים חתמו לו מתוך חשש, שלושה לא חתמו לו. מכל מקום, הוא במקום לבנות ממ"ד בנה וילה בגודל של דירה נוספת, עם 2 חדרי מגורים ואת כל החצר האחורית-בשטח של כמה מאות מ"ר חסם לכניסת דיירים. צד אחד באופן פיזי ממש, אם כי מטעמי זהירות מבחינתו באופן מאולתר (אבל לא כזה שניתן לפרק ולחצות בקלות בכלל, שער לא ניתן לפתיחה שעשוי ממשטח עץ שמחובר לאדמה) ומהצד השני הוא השאיר פתח צר למעבר מובילי גז אבל כששכנים מנסים להיכנס לחצר ובתזמון או מי שלא מתאים לו הוא מאיים עליהם.
פניתי לפני כמה שנים לחבר עירייה לבדוק מה נעשה בעניין הוא קיבל תשובה שנשלחה לשכן התרעה לפני פתיחה בהליך משפטי, על תיק של הפיקוח על הבניה.
בפגישה של דיירים עם התובעת העירונית, מאוחר יותר, נאמר להם כי העירייה כבר הכינה כתב אישום.
לאחר מכן השכן התרוצץ ודיבר עם כל מיני פונקציונרים בעירייה (יש לו קשרים) והעירייה החליטה לבטל את הגשת כתב האישום(היא לא שלחה לנו תשובה וכשדיירת ניגשה לקחת את ההחלטה, לאחר תקופת הערעור כי פשוט לא ידענו, נכתב שם שלא נמצאו חריגות בניה).
כשביקשנו את תיק הפיקוח העירייה מסרה לנו שהם לא מוצאים אותו. כשחיפשתי את מספר ההיתר באתר של העירייה (וגם מצאתי אותו) לא מופיע שם פירוט הבקשה רק רשום שמדובר בבקשה לתוספת בניה וכי ההתנגדויות של שלושה דיירים נדחו בהיעדר נימוקים תכנוניים.
אני זוכר בוודאות שבעבר היו שם גם תכניות הבניה וציון שמדובר בתוספת של 35 מ"ר בלבד (הוא בנה לפחות 100 מ"ר נוספים). העובדה שאני לא מוצא את זה עכשיו היא או כי שכחתי היכן לחפש או כי העירייה הסירה את זה בכוונה (אני לא חושב שהחשד לשחיתות הוא מופרך, אבל אני לא מתעסק בזה כי זה לא קל להוכחה).
האם יש מה לעשות במצב כזה? רציתי לתבוע אצל המפקח על הבתים המשותפים אבל איך אני אבוא לעורך דין בלי החומרים?
קבלת מסמכים בעירייה
בהחלט יש לעשות בדיקה בעירייה על מנת לוודא את מצב הדברים בטרם נקיטת הליכים משפטיים.
יש לבדוק בתיק בניין את ההיתר שניתן, וכן מדוע כתב האישום הוסר.
ככל שבעירייה מסרבים למסור לך את המידע, ניתן לבקש מבית משפט צו לגילוי מסמכים.
בברכה,
עו"ד יפית יוחפז
מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
רק שאלונת נוספת
הסכם עם מתווך
לפני כחודש ימים ראיתי דירה שהינה בבלעדיות משרד תיווך לחודשיים (עם מוכר הדירה) עד 31 ביולי.
אני חתמתי הסכם עם המתווך בעת שראיתי את הדירה שאם ארצה לקנות וכו אשלם לו 1.5%.
השאלה שלי היא כזאת: הסכם הבלעדיות בין התיווך לבין מוכר הדירה נגמר בסוף יולי(כלומר במועד זה המוכר לא יצטרך לשלם יותר לתיווך ויוכל למכור את דירתו באופן פרטי)
מה קורה לגביי? האם אני מחוייב בכל אופן לשלם לתיווך גם אם ההסכם בנינו יחתם לאחר ה 31 ביולי? האם בכל מצב אני אצטרך לשלם לתיווך בגין קניית הדירה הנ"ל? גם עם אקנה בעוד חודשיים?
תודה מראש,
דמי תיווך
משמעות פקיעת הבלעדיות היא שכל עסקה שנעשית לאחר ה- 31 ליולי, שלא באמצעות תיווך של המתווך, אינה מחוייבת בדמי תיווך.
יחד עם זאת, המתווך היה הגורם היעיל בהתקשרות בינך לבין המוכר, וזאת בטרם פקיעת הבלעדיות, ולכן הוא זכאי לדמי תיווך.
בברכה,
עו"ד יפית יוחפז
מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
מס רכישה
רכשתי קרקע מרשות מקרקעי ישראל.
קיבלתי הנחה ברכישת הקרקע עקב שירות מילואים פעיל.
האם מס הרכישה הוא נגזרת של התשלום שאני משלם על העסקה (כלומר לאחר כל ההנחות), או שמא המס נגזר מהסכום ללא הנחת המילואים?
תודה.
מס רכישה
מס הרכישה נגזר מסכום התמורה הנקוב בהסכם המכר.
יחד עם זאת, רשות המיסים יכולה שלא לקבל את השומה אם מחיר התמורה לא משקף את ערך המקרקעין.
בברכה,
עו"ד יפית יוחפז
מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
משכיר הדירה חובות ועיקול
4.על פי החווזה עשיתי ועושה כל מה שצריך אין לו כלום נגדי אם נלך למשפט
חובות ארנונה
ליאת שלום,
העירייה יכולה לעקל בגין חובות ארנונה שלא שולמו, אך רק את רכושו של המשכיר ולא את רכושך. אל תשלמי את חובותיו של המשכיר.
במידה ותרצי לממש את סעיף האופצייה ותנאיו, לא תהיה לבעל הבית זכות להוציאך מהדירה.
בהצלחה!
הריסת גדר משותפת
שבירת גדר משותפת ע"י קבלן משפץ
שלום,
שבירת הגדר המשותפת צריכה להיות בהסכמתכם ועידכונכם בדבר. כמו כן, עליכם לברר מדוע היה עליו להרסה ודאגו שיבנה גדר במקום.
בהצלחה!
תקנון מצוי
האם במידה ואני גר בבית משותף אשר יש בו תקנון מוסכם שהינו מאוד לקוני אפשרי למזג אליו את התקנון המצוי
לשון אחרת באם יש לי תקנון מוסכם שהוא לקוני אני יכול להשלים אותו ע"י התקנון המצוי מבלי לערוך אסיפה?
הסכמה לתיקון תקנון בית משותף
אהרון שלום,
הכל תלוי באילו שינויים ו/או תוספות ברצונך להוסיף לתקנון. ישנם שינויים ו/או תוספות שדורשים הסכמת כל הדיירים ויש שפחות. הנני ממליצה לבדוק בלשכת מפקח המקרקעין את הדרוש בהתאם לשינויים ו/או תוספות אשר אתה מייחל להם בתקנון.
בהצלחה!
התקנון המצוי משלים אוטומטית מה שחסר בתקנון המוסכם
"64. מקום שלא נרשם תקנון לפי סעיף 62, ובמידה שאין בתקנון שנרשם הוראה בנדון,
יראו את התקנון המצוי שבתוספת כתקנון שנרשם על ידי בעלי הדירות."
ביטוחים על דירה שכורה
האם חוקי לחייב את השוכר לשאת בתשלום הביטוחים ?
תודה לעונים.
ביטוח מבנה של דירה שכורה
ציון שלום,
בעל הדירה יכול לדרוש שהשוכר יעשה ביטוחים הן על המבנה והן על תכולתו.
בהצלחה!
שינוי שכ"ד ע"י בעל הבית
שכרתי דירה לשנה בסכום של 3000 ש"ח לחודש , החלטנו אני והשותף שלי להשאיר בדירה לעוד שבועיים בהסכמת בעל הבית כמובן, רק שבעל הבית החליט שהוא לא מחשב את החלק היחסי של 15 ימי שכירות אלה החליט לגבות 2000 ש"ח על 15 ימים..
חוקי ?
הארכת שכירות והגדלת דמי שכירות
רפאל שלום,
בעל הבית יכול להחליט זאת ואין הוא עובר על החוק.
בהצלחה!
הפרה של הסכם שכירות
אני וחברה חתמנו על הסכם שכירות באמצעות מתווך. בסופו של יום הופר ההסכם והדירה לא הייתה מוכנה לכניסה אחרי שיפוץ בתאריך שהובטח (עיכוב של 4 ימים) וכן סורג שהובטח לנו לא הותקן...
רדפנו אחרי בעלי המקצוע במשך שבועיים עם נזילות ובעיות חשמל שהתגלו בזמן ששיפצו את הדירה לקראת הכניסה שלנו. ההסכם נחתם כשבועיים לפני הכניסה המיועדת כך שהיה מספיק זמן לכל התיקונים (כולל דברים נוספים כמו נזילה גילנו רק אחרי הכניסה...). ביקשתי מהמתווך הנחה בדמי התווך בגלל כל הסבל והזמן והפרת ההסכם אך הוא טוען שאין לו קשר לכך בכלל שלא ידע על כל הבעיות ואם הייתי פונה אליו היה מפעיל לחץ על בעל הדירה. האם יש לי איזהן זכויות בשל כל הבעיות הללו?
הפרת הסכם שכירות
מיקי שלום,
במישור שלך אל מול המתווך- יש לבדוק היטב את הסכם התיווך עליו חתמתם כדי לשלול כל מחוייבות של המתווך לגבי התנערות מכל משבר הגורם להפרת הסכם השכירות בניכם לבין המשכיר. אם יופיעו כאלו- אזי סביר שלא תוכלו לבוא בטענות כלפיו.
בהצלחה!
חלוקת דירה- קבלת אישור
אמי רכשה דירה מחולקת
ונמצאת במהלך תהליך של אישור החלוקה בעירייה.
כרגע היא נמצאת בשלב
בו אמרו לה שהמהנדס צריך להכין עבורה שישה עותקים של תרשים הדירה עבור מחלקות שונות:
מכבי אש, תברואה, מים, חברת חשמל וכ'ו. האם לפי החוק כל מחלקה כזאת צריכה תרשים משלה
(יש 4 מחלקות שנמצאות באותו בניין) כי עלות כל תרשים כ130 ש"ח?
בנוסף, העירייה אמרה
ששמאי מטעם העירייה יעריך את הערך המחודש של שווי הדירה ומתוך זה היא צריכה לשלם לעירייה
כ-10% מהערך. האם זה לפי חוק? מה החוק אומר?
יש לציין כי כל זה לא
נאמר לה כשהיא התחילה בתהליך.
בתודה מראש.
אישור חלוקת דירה
טלי שלום,
אין זה בסדר כי תהליך זה לא הובהר לאמך מראש חרף התעניינותה. בנוגע לעניין הטכני חוק התכנון והבנייה מחייב לאשר דירה שחולקה. אישור זה כרוך בהערכות של שמאי וכמו כן ביתר הנחיות אשר נקבעות ע"י הועדה המקומית שעליכם למלא אחריהן.
בהצלחה!
שכ"ט על עסקת מקרקעין שלא מומשה
תשלום שכ"ט על עיסקה שנפלה
יוסי שלום,
לדעתי, יש לשלם לעוה"ד שכ"ט בעבור העבודה אשר ביצע.
לגבי הסכום- ניתן לבדוק ע"י סקר שוק וע"י התעריף המינימאלי המומלץ של לשכת עוה"ד לבדיקת סבירות דרישת תשלומו.
בהצלחה!
נזק לצד ג
אנא פנה לפורום דיני ביטוח
הסכמת שכנים לשינויים ברכוש המשותף
עד כמה שהבנתי, כלא משפטן, מגיעה, הרי שלממ"ד נדרש רוב של שני שלישים מבעלי הדירות בבניין.
האם יש שינויים שלא יתבצעו בלא הסכמה מלאה (=100% של הדיירים) ?
מה הם השינויים שלביצעום נדרש רוב העולה על הרוב לאישור ממ"ד אך קטן ממאה אחוזים ?
הרוב הדרוש לתוספות ברכוש המשותף
ברנרד שלום,
עליך לבדוק את תקנון הבית המשותף שלכם. יכול מאוד להיות שהוא מאפשר רוב פחות מאשר 100% על השינויים הדרושים בכך. לכן, עליך לבדוקו היטב.
בהצלחה!
התקנת מזגן
שאלה:
האם רשאי השכן בקומה התחתונה להעתיק את המזגן שלו אל גג הממ"ד, כך שיימצא בסמיכות של סמטימטרים מועטים מתחת לאדן החלון של הקומה העליונה ?
אם אינו רשאי, באילו אמצעים ניתן לנקוט אם הוא מתעלם מהאיסור ?
העתקת מזגן
החלפת דירה שנקנתה בדירה אחרת אצל אותו קבלן- דחוף
טרם נמסרה לי דירת הגן, תיקונים אחרונים.
מה חשוב שאדע ואקח בחשבון לפני ביצוע העסקה.
במיוחד אילו עלויות יהיו לי?
בתודה מראש
החלפת דירה
שלום,
אם דבר זה יתאפשר ע"י הקבלן, אני ממניחה שעליך יהיה לשלם את ההפרשים בגין אותה דירה במידה והיא תעלה יותר, או החזר אם תעלה פחות.
סביר להניח כי שאר הכללים והתקנות ישארו על כנם.
בהצלחה!
מס רכישה על קרקע לבנייה עצמית
לאחר הגשת שומה עצמית של מס רכישה על 50% משווי פיתוח המגרש (לפי אישור מהנדס על שיעור פיתוח בפועל שנעשה עד ליום החתימה), קיבלתי ממס הכנסה שומה על בסיס השומה שלי ושילמתי את הסכום. לאחר מכן קיבלתי מכתב ממס הכנסה שהשומה העצמית נערכה על מחצית שווי הנכס ויש להמציא קבלה בגין עלות הוצאות הפיתוח ולכשתומצא הקבלה השומה תיבדק שנית. עוד בטרם שלחתי להם, כבר לאחר מספר ימים שלחו לי שומה על 100% מהשווי.
1. האם אני יכול בשלב זה להסתפק במשלוח קבלה/אסמכתא (בהתבסס על המכתב הראשון שנשלח לי) או שמרגע שקיבלתי שומה אני חייב תוך 30 ימים להגיש השגה עם טופס 7013?
2. הגשת השגה היא 30 ימים מהתאריך המופיע על המכתב או 30 ימים מיום קבלתו (התקבל בדואר רשום)?
3. עלי לשלם את השומה כבר בימים הקרובים. בהנחה שאגיש השגה, מה הן ההשלכות של תשלום או אי תשלום של סכום המס השנוי במחלוקת? האם נכון לשלם (הרי אם יקבלו את ההשגה יחזירו לי את הסכום עם ריבית והצמדה) או שזה עלול לפגוע בסיכויי קבלת ההשגה?אם לא אשלם ובסופו של דבר לא יקבלו את ההשגה אני עלול להתחייב בנוסף לריבית והצמדה גם בקנסות על אי תשלום בזמן?
תודה מראש על המענה!
אנא פנה לפורום דיני מיסים
•שאלה משפטית בנושא – סיבלוט
עמרי
הפרת חוזה שכירות
עמרי שלום,
בהחלט תוכל לתבוע אותם על הפרת חוזה. התביעה תעלה לך באגרת פתיחתה (אף לפי שוויה) ושכ"ט עו"ד (לפי תעריפו). אני מניחה, כי אם ימצא אותם ביהמ"ש כמפרים, יחייבם לשלם לך פיצוי כספי.
בהצלחה!
רכישת דירה ומס רכוש
אישתי ואני מעוניינים לרכוש דירה ראשונה.
נודע לי כי קיימת קרקע על שמה, האם נהיה מחויבים לשלם מס רכישה ואם כן מה השיעור ?
תודה.
תשלום מס רכישה
אייל שלום,
בכל מצב בו נרכשת זכות במקרקעין יש לשלם עליה מס רכישה לפי המדרגות המפורסמות באתר של רשות המיסים.
מדרגות מס רכישה – רכישת דירה נוספת (דירה שאינה יחידה) – בתוקף החל מה-24.6.2015 ועד ל-31.12.2020
– על חלק השווי שעד 4,800,605 ₪: 8%
– על חלק השווי שמעל 4,800,605 ₪: 10%
בהצלחה!



