פורום דיני עבודה

פורום דיני עבודה הוקם כדי לתת מענה לכל פונה בתחום כה חשוב של זכויות עובד ועובדת. אל תהססו לשאול בנוגע לפיצויי פיטורין, הרעת תנאים, דמי חופשה והבראה ועוד. אנחנו כאן, לרשותכם.

מנהלי פורום דיני עבודה

עו"ד נטלי אבני

מלווה מזה למעלה מ 15 שנים מעסיקים ועובדים רבים בכל הנוגע לתחום של דיני עבודה.

עו"ד דן קלדרון

בעל ניסיון של למעלה מ-15 שנים בתחום דיני העבודה. עוסק בייצוג עובדים ומעסיקים בבתי הדין לעבודה.

עו"ד אליס שמאי

מתמקדת בייצוג מקצועי ולווי משפטי עד לתוצאה הרצויה תוך התמחות מיוחדת בדיני עבודה ובתביעות הטרדה מינית.

עו"ד משה בן בסט

מתן ייעוץ משפטי וליווי שוטף לעובדים ומעסיקים וייצוג בבתי הדין לעבודה.

חשיפת פרטים אישיים ותלושי שכר

אבנר 07/05/17
במסגרת הליכים משפטיים עם גרושתי בהוצל"פ , התקבלה החלטת רשמת הוצל"פ למקום עבודתי להצגת גובה שכרי. מקום עבודתי במקום להציג את גובה השכר בלבד העביר תלוש שכר מלא שלי המכיל את כל פרטיי האישיים והכספיים ( כולל חסכונות , קרנות השתלמות , פנסיה,רכב  וכו' ) . מיותר לציין כי לאחר חשיפת כל הפרטים הנ"ל , גרושתי משתמשת בכל הפרטים הללו כנגדי !! 
א. האם מותר למקום עבודתי לחשוף פרטים שלא התבקשו ? 
ב. האם למקום עבודתי מותר לנהל שיחות עם גרושתי ולהעביר לה מידעים ללא קבלת אישור ממני ?

חשיפת פרטיים אישיים.

עו"ד עדי אורן פריאנטי מנהלת 09/05/17

עקרונית על המעסיק לשמור על פרטיותך. עם זאת המעסיק חייב להיענות לצו ביהמ"ש. ולכן אני לא יודעת ה נתבקש להציג. זה יש לברר מולו. אלי כדי שתברר זאת מול הפורום לענייני משפחה 
בברכה, 



עדי אורן פריאנטי, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שדרות ירושלים 18, אשדוד.

טל': 08-8671200; מייל: lawadio@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

האם ההליך של הרמת מסך ארוך …

(חנוך)שם בדוי 07/05/17
האם הליך הרמת מסך הינו ארוך ,יקר ומצריך מינוי עו"ד או שהתובע יכול לעשות זאת בעצמו ואיך? כמה העלות ?{ המשך לשאלה בעיניין תביעת חברת שליחויות ששינתה שמותיה כמה פעמים...}

טענה של הרמת מסך ההתאגדות

עו"ד עדי אורן פריאנטי מנהלת 09/05/17
הליך של הרמת מסך בשיני עבודה הוא פחות קשה ארוך ומסובל. יש להראות כי החברה משנה את שמה ומשתמשת לרע במסך ההתאגדות. אפשר לעשות זאת באמצעות ייצוג - אבל לא ניתן להפריד את הייצוג רק לזה של טענת הרמת מסך ההתאגדות ואפשר לעשות זאת גם לבד. הטענה צריכה להיטען לראשונה בכתב התביעה. 

בברכה, 



עדי אורן פריאנטי, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שדרות ירושלים 18, אשדוד.

טל': 08-8671200; מייל: lawadio@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

פצויי פיטורין

דני 06/05/17
שלוםאני עובד מספר שנים במקום עבודה שמפריש לי 6% לפצויים בקרן מבטחים הוותיקה. המעסיק מתכוון לפטר אותי האם הוא אמור לתת לי רק 28% פיצויים בגלל שהוא הפריש לי לקופת הפנסיה מבטחים הוותיקה באופן קבוע 6%?כי הפיצויים שאני אמור לקבל במלואם נועדו לעזור לי לאחר הפיטורים,הבעיה שהבנתי שאני לא יכול למשוך את חלק הפיצויים ממבטחים הוותיקה כי אז אני פוגע בזכות הפנסיה שלי.אז אם כך אני בבעיה ולא יכול לקבל את מלוא הפיצויים 100% ולא יפגעו לי זכויות הפנסיה במבטחים הוותיקה, כדי שתהיה לי עזרה לאחר הפיטורים(כי אני מעל גיל 50 ואצטרך למצוא פרנסה חדשה אם אמצא) כמו לכל עובד שיכול למשוך את החלק של הפיצויים מקרן הפנסיה הלא גרעונית 28%+72% של המעביד.האם זה כך הדבר?עזרתכם בבקשה.תודה

פיצוי פיטורים

עו"ד לילך אקרמן מנהלת 07/05/17
שלום רב, 
ככל והמעסיק הפריש לך רק חלק מרכיב הפיצויים ולא פיצוים מלאים והמעסיק מפטר אותך אז על המעסיק לבצע השלמה לתשלום פיצוים מלאים.
לגבי האפשרות למשוך או לא ומה נכון לעשות או לא יש לבדוק עם תקנון הקרן וכן עם יועץ פנסיוני ולהבין את המשמעויות

בברכה,



לילך אקרמן, עו"ד 


מנהלת פורום דיני עבודה



העמק 52, כפר יונה

טל': 8833030 -077; מייל: lilachakerman@netvision.net.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

התעמרות בעבודה – שעות ימים ויחס

שמעון 06/05/17
שלום, עבדתי במקום עבודה 10 חודשים אחרי זה יצאתי לחופש אחרי תאונה 3 חודשים עכב אי כושר עבודה. אחרי שחזרתי עם אישורים לא רוצים לקבל אותי בעבודה והתחילו להמציא סיבות כדי לא להחזיר אותי לעבודה. ביקשתי לחזור בתקופה לפני חג פסח.- רוצה לדעת מה מגיע לי כמו ימי הודעה מוקדמת, הבראה, פיטורים, ותימי חגים כי המעסיק לא שיבץ אותי לעבודה בכוונה, וגם תלושי שכר בתקופת החופש המעסיק מסרב לתת לי אותם. תודה 

מה הן זכויותיו של עובד שפוטר בעקבות חופשת מחלה?

עו"ד לילך אקרמן מנהלת 07/05/17
שלום רב,

על פניו פעולות המעסיק אינן חוקיות וניתן לדרוש פיצוי בגין אי ביצוע שימוע והליך פיטורים לא תקין וכן את כל הזכויות הסוציאליות המגיעות לך. ממליצה לפנות ליעוץ משפטי ובחינה מקיפה של המסמכים והנתונים על מנת לקבל החלטה כיצד לפעול



בברכה,



האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

תנאיי סף במכרז לתפקיד

גל 05/05/17
במכרז לתפקיד רשומים תנאיי סך: ״ בוגר תיכון, בעל בגרות מלאה ומעלה״.
האם בעל השכלת טכנאי/הנדסאי/ מהנדס ללא בגרות מלאה עומד בתנאיי הסף?
הרי אינו רשום ו/או אחרי צירוף ״ בעל בגרות מלאה״!

תנאי סף במכרז

עו"ד לילך אקרמן מנהלת 07/05/17
על פניו נראה שיש דרישה לבגרות אבל יש לבחון את המכרז עצמו וניתן גם לפנות בשאילתא לגוף שרשם את המכרז

בברכה,



לילך אקרמן, עו"ד 


מנהלת פורום דיני עבודה



העמק 52, כפר יונה

טל': 8833030 -077; מייל: lilachakerman@netvision.net.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

התפטרות גננת מגן

עינת 05/05/17
שלום ,
אני עובדת כגננת בגן פרטי כ8 שנים.
ואתמול בעלת הגן הודיעה לי שהיא מעבירה את העסק על שם הבת שלה. הבת שלה לא מבינה כלום בנושא גן, והעבודה די נמאסה עליי. אני שחוקה. בעלת הגן ציינה שמכיוון שב1/9/17 הגן עובר בעלים יש לכל עובד אופצייה לעזוב ולקבל פיצויים. בעלת הגן מפרישה כל חודש לקרן ביטוח מנהלים שבתוכו מגולם לפנסיה ופיצויים והטענה שלה שאני יכולה לקחת את הפיצויים משם. בשנתיים הראשונות לא הופרש.
העניין שלא חתמתי איתה שום הסכם. 
אני עובדת 5 ימים בשבוע. 5 שעות כל יום. 
השאלה אם יש לי זכות לדרוש על השנתיים האלה את הפיצויים?

כמה זמן אני צריכה לתת לה שתמצא מחליפה הודעה מוקדמת?

אודה לתשובתכם.

התפטרות

עו"ד לילך אקרמן מנהלת 07/05/17
שלום רב
על פניו לא נראה שהשינוי בבעלות מקים עילה לפיצוים כל עוד המעסיקה החדשה מוכנה להמשיך ולהעסיק אותך באותם התנאים.
מכ מקום מה שבקופה והופרש מכוח צו ההרחבה הוא שלך בכל מקרה .
באם המעסיקה מסכימה לשלם פיצוים מלאים או שהמעסיקה החדשה לא מסכימה להמשיך ולהעסיק אותך באותם התנאים אז את זכאית להשלמה כך שתקבלי פיצויים מלאים.
לגבי הודעה מוקדמת עליך לתת חודש של הודעה מוקדמת ולעבוד בהם.

בברכה,



לילך אקרמן, עו"ד 


מנהלת פורום דיני עבודה



העמק 52, כפר יונה

טל': 8833030 -077; מייל: lilachakerman@netvision.net.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

תביעת שכר והלנת שכר

מאיה 05/05/17
שלום, במידה ואני מגישה תביעה על שכר שלא שולם, האם אני חייבת להגיש תביעה על הלנת שכר במועד או שאני יכולה להגיש תביעה אחרת אחרי זה על הלנת השכר שנתבעה מקודם לכן?

תביעת שכר והלנת שכר

עו"ד לילך אקרמן מנהלת 07/05/17
שלום רב
יש להגיש ביחד.
כמו כן שימי לב למועדי ההתישנות של הלנת שכר בחוק שהם מאוד קצרים

בברכה,



לילך אקרמן, עו"ד 


מנהלת פורום דיני עבודה



העמק 52, כפר יונה

טל': 8833030 -077; מייל: lilachakerman@netvision.net.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

פוליסה פעילה

מוטי 04/05/17
,תבעתי את מעסיקי לשעבר אצלו עבדתי כחצי שנה בסוף 2014 עד אפריל 2015 , והוא בתגובה תבע אותי על כך שהוא שילם לי בתום עבודתי עבור פוליסת הביטוח עבור הפנסיה ודורש החזר, כי לטענתו נודע לו שהיא לא הייתה פעילה ערב עבודתי .
פניתי לסוכן הביטוח שלי והוא נתן לי אישור שהפוליסה פעילה משנת 1996.
האם בכך בית הדין לעבודה ידחה את התביעה?
תודה

פוליסה פעילה

עו"ד לילך אקרמן מנהלת 07/05/17
שלום רב 
יש לראות את המסמכים אך ככל ותוכל להוכיח כי הייתה לך פוליסה פעילה ( רצוי מהקופה ולא מהסוכן) וזו עילת התביעה היחידה אז על פניו אכן סביר שהתביעה תידחה

בברכה,



לילך אקרמן, עו"ד 


מנהלת פורום דיני עבודה



העמק 52, כפר יונה

טל': 8833030 -077; מייל: lilachakerman@netvision.net.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

פיצוי פיטורין

דרור 04/05/17
הי .
אני עובד כ16 שנה באותו מקום עבודה .. לעיתים אני חושב על עזיבה , אך מידי עולה מחשבה על פיספוס של הפיצויים.
האם אני יכול לבקש מהמעסיק שלי מכתב שבוא הוא מתחייב לשלם לי מלוא הפיצויים גם במצב של עזיבה מיוזמתי ?
אם כן מה הנוסח ?

בברכה ..

מענה

אזרח 04/05/17
שלום,
אפשרי לקבל מסמך כזה, אם כי זה נתון לשיקול דעת המעסיק. קשה לי להאמין שמעסיק יפצה אותך בסכום ניכר על עזיבת מקום העבודה ללא סיבה המזכה בפיצויים. ממליץ לפנות לעו"ד בטרם נקיטת אמצעים שעשויים להזיק לך.

פיצויי פיטורים

עו"ד לילך אקרמן 07/05/17
שלום רב, 
ראשית יש לבחון האם לא חל עליך הסכם קיבוצי או צו הרחבה כלשהו שקובע שאתה זכאי לפיצוים בכל מקרה ובאיזה שיעור.
שנית יש לבחון למול הקופה האם אין לך זכאות שכזו.
מכל מקום באם לא חל כזה ואין הוראה אחרת חל צו ההרחבה המקיף במשק כך שמה שהופרש לך מכוחו לקופת הפיצוים הוא שלך ממילא והשאלה היא רק בגין ההשלמה ואכן- ניתן להגיע להסכמה עם המעסיק על תשלום פיצויים מלאים בכל מקרה.
בנוסף ישנם מקרים המזכים בפיצוים מלאים גם למתפטר וכדאי לבחון אם אינך נכנס לאחד ממצבים אלה טרם ביצוע פעולה כלשהי

בברכה,



לילך אקרמן, עו"ד 


מנהלת פורום דיני עבודה



העמק 52, כפר יונה

טל': 8833030 -077; מייל: lilachakerman@netvision.net.il

חברת הקבלן לא שולחים לי 106

אנונימי 04/05/17
שלום רב.
ביקשתי טופס 106 מחברת הקבלן שאיתה עבדתי
ובמחלקת שכר אומרים לי שעדיין לא יצא 106
לשנת 2016,כי אני צריך את זה בשביל החזר
מס הכנסה על כספי תגמולים שמשכתי.
מה אפשר לעשות שהם דוחים כבר הרבה
זמן ככה?
תודה רבה.

מענה

אזרח 04/05/17
שלום,
מומלץ להגיש מכתב בכתב לחברה ותבקש מהם שימסרו לך טופס זה. בהצלחה

טופס 106

עו"ד לילך אקרמן 07/05/17
שלום רב
לרוב נוהגים להמציא טופסי 106 בתקופה זו של השנה. עם זאת פנה בכתב לחברה ובמידה והם לא ממציאים לך והמציאו ליתר העובדים ניתן לפנות לבית הדין במתן צו

בברכה,



לילך אקרמן, עו"ד 


מנהלת פורום דיני עבודה



העמק 52, כפר יונה

טל': 8833030 -077; מייל: lilachakerman@netvision.net.il

הפרשה של 8.33% לפיצויים

יוסי 04/05/17
שלום, רציתי לדעת במקרה ואני חתום על סעיף 14, האם חובה על המעסיק להפריש 8.33% לרכיב הפיצויים בפנסיה? ואם הוא מפריש רק 6% מה זה אומר? שהוא יצטרך להשלים את ה2.33% הנוספים בסיום עבודה גם במקרה של התפטרות וגם פיטורים? והאם אפשר למשוך את רכיב הפיצויים ללא מס גם במקרה התפטרות וגם פיטורים? שאלה קצת ארוכה מצטער :) תודה לעונים

הפרשה לפיצוים

עו"ד לילך אקרמן מנהלת 07/05/17
שלום רב, 
סעיף 14 ללא הפרשה על 8.33% הוא משולל תוקף וניתן לטעון כי יש לבצע תשלום פיצוים מלא אם אתה מפוטר באם לשון החוזה תומך בכך. אם אתה מתפטר מאידך אכן באם החוזה שלך קובע הפרשה מלאה לפיצוים אז על המעסיק יהיה להשלים ל8.33% אך יש לבחון את לשון החוזה כדי לענות בודאות.
6% זה מה שמופרש מכוח החוק לקופת הפיצוים וזה שלך בכל מקרה מכח צו ההרחבה לביטוח פנסיוני מקיף במשק ( חל על זה סעיף 14 אוטומטי)


בברכה,



לילך אקרמן, עו"ד 


מנהלת פורום דיני עבודה



העמק 52, כפר יונה

טל': 8833030 -077; מייל: lilachakerman@netvision.net.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

לגבי המס פנה לפורום מסים

עו"ד לילך אקרמן 07/05/17


בברכה,



לילך אקרמן, עו"ד 


מנהלת פורום דיני עבודה



העמק 52, כפר יונה

טל': 8833030 -077; מייל: lilachakerman@netvision.net.il

פגיעה בזכויות מורים למתמטיקה

ש. 03/05/17
שלום. לאחרונה התפרסם נוהל חדש המחייב את כלל מורי המתמטיקה שאינם בעלי תואר ראשון במתמ' או בהנדסת מחשבים/אלקטרוניקה, ללמוד מסלול לימודים של שנתיים לצורך הרחבת רישיון ההוראה לחט"ע ולהגשה לבגרות ברמה של 5 יח"ל. אציין, כי היה נוהל דומה היה קיים תיאורטית, אולם מעולם לא נאכף! למעשה, הנוהג ששרר במשך כל השנים היה שכל מורה חופשי ללמד ע"פ צרכי ביה"ס. כעת מגבילים אותנו בלימודים כפי האמור לעיל, ומי שלא יעבור את המסלול - לא יוכל עוד להגיש, אף אם הגיש ל-5 יח"ל במשך שנים. 
האם אין מדובר בפגיעה ממשית בזכויות עובדי ההוראה? האם אין זה בגדר שינוי נוהג שהשתרש, ולכן הוא בעל תוקף משפטי כלשהו?  תודה מראש. 




זכויות מורים למתמטיקה

עו"ד לילך אקרמן מנהלת 07/05/17
שלום רב
ראשית יש לבחון את הנוהל ואת תוקפו ומי קבע אותו וכיו"ב על מנת לענות. 
מכל מקום ככל ומדובר בדרישה של גוף מוסמך / אכיפה של נוהל קיים אז על פניו אכן אין בעיה להחליט לאכוף אותו כיום וקשה לי להאמין שניתן יהיה לטעון להרעת תנאים שכן ידעתם על קיומו.
ככל ומדובר בנוהל חדש ייתכן ויש מקום לטעון להרעה- אך כאמור יש לבחון אותו לעומק.
ניתן לטעון שמדובר בפגיעה בחופש העיסוק וכיו"ב אך לשם כך יש לבצע פניה כוללת לבג"צ לשם ביטול הנוהל

בברכה,



לילך אקרמן, עו"ד 


מנהלת פורום דיני עבודה



העמק 52, כפר יונה

טל': 8833030 -077; מייל: lilachakerman@netvision.net.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

פוריות

צילה 03/05/17
שלום
אני נמצאת בבירורים לקראת הבאת ילד לעולם לבד. בירורים פירושם בדיקות דם גנטיות ופתיחת תיק בבנק הזרע. הודעתי על כך למקום העבודה כבר לפני שנה ולכן נמנעו פיטוריי אז.
כעת שינוי ל את התפקיד למשמקות ואני מתנגדת. ברור לי שזה כדי לדחוק אותי החוצה ואף נאמר כי התפקיד קטן עליי, ויבינו אם אעזוב.
מה מותר על םי חוק לעשות לי?

מותר לשנות את תנאי עבודתי בבירור לטיפולי פוריות?

עו"ד צילה ניהוז מנהלת 04/05/17
צילה שלום,
אין הגדרה בחוק שתוחמת בדיוק מאיזה שלב מדובר בטיפולי פוריות. 
לעניות דעתי, הגנת החוק חלה על מי שהתחילה את ההליך הרפואי עצמו. לא בטוחה שהמחוקק התכוון לפרוש את הגנתו על בירורים.
לכן, ומבלי שתהיה לכך תשובה חד משמעית בחוק, כל עוד מדובר בבירורים והליכים מקדמיים מאוד, נראה שהמעסיק יכול לשנות את תנאי העסקתך ו/או לפטר אותך.

לרשותך בכל שאלה נוספת,



בברכה,



צילה ניהוז, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שמעון בן חמו 35/5, ירושלים

טל': 073-7319465; מייל: tzila.n@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

מקרה מורכב של הפרות רבות מצד מעסיק

חנוך[שם בדוי] 03/05/17
לאחר העסקה בת כשנתיים וחצי ע"י חברת משלוחי אוכל ממסעדות ללקוחות הודיע המעסיק מאותו יום למחרת לא להגיע כי המקום נסגר.שתי משכורות לא שולמו,לא ניתן מכתב פיטורין, שלושה תלושי שכר לא ניתנו,לא הופרשו דמי פנסייה,דמי הבראה פיצויים וכיוצ"ב.המעסיקים הינם בני משפחה כאשר בכל אותה תקופת העסקה כמה פעמים שינו את שמם ומספר ח.פ.
מבדיקה ברשם החברות החברות הינן פעילות אך בפועל אין להן מקום פעילות פיזית כמו משרד ,טלפונים וכו".מה הדרך המהירה ביותר לקבל המגיע לי עפ"י דין,האם הליך של הרמת מסך הינו ארוך מורכב ויקר ומה כדאי לי לעשות כאשר היינו עובדים שאינם מאוגדים והסכום המגיע לי נאמד להערכתי רק בכמה אלפי ש"ח?

כיצד לפעול במקרה של הפרות דיני עבודה מצד המעסיק?

עו"ד צילה ניהוז מנהלת 04/05/17
שלום,
ניתן להתחיל בשליחת מכתב דרישה למעסיק.
במידה וזה לא עוזר, אפשר כמובן להגיש תביעה בבית הדין לעבודה. 
על מנת להרים את מסך ההתאגדות יש לתבוע את המעסיק באופן אישי ולהראות שמדובר בתביעה שמצדיקה הרמת מסך בהתאם לקבוע בחוק. המעסיק, במסגרת כתב הגנתו, יטען ככל הנראה שלא מדובר בהליך שמצדיק הרמת מסך ובסופו של דבר בית הדין הוא זה שיכריע. במרבית מהמקרים ההכרעה בעניין הזה תהיה לפני שיתקיימו דיונים בבית הדין.

לרשותך בכל שאלה נוספת,

בברכה,



צילה ניהוז, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שמעון בן חמו 35/5, ירושלים

טל': 073-7319465; מייל: tzila.n@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

החמרת מצב רפואי

מיה 03/05/17
שלום,
אני עובדת ברשות מקומית כ13 שנים. ב6 שנים הראשונות עבדתי כעובדת שטח וב7 שנים האחרונות עובדת משרד.
ב10 שנים האחרונות סובלת ממחלת עור(אורטירקיה), ב4 חודשים האחרונים ישנה החמרה במצבי הרפואי. אציין שהעברת התפקיד קשורה לחוסר כוח אדם באותה תקופה במשרד ולא למצבי הרפואי, למרות שיש לי פטור משטח שלעולם לא הצגתי אותו.
ברצוני לדעת האם ניתן לפטר עובד עקב החמרת מצב רפואי?
בנוסף במידה והמנהל הישיר קובע פגישה אצל מנהל האגף עקב המצב, האם ישנה חובה לציין בפני העובד אם מדובר בשיחת בירור או שימוע?

ניתן לפטר עובד עקב החמרה במצבו הרפואי?

עו"ד צילה ניהוז מנהלת 04/05/17
מיה שלום,
אתחיל בשאלתך השניה - בהחלט כן. המעסיק צריך לציין אם מדובר בשיחת בירור או שיחת שימוע לפני פיטורים.

באשר לשאלתך הראשונה - כשמדברים על פיטורי עובד חולה צריך לערוך אבחנה בין האפשרות לפטר ובין סיבת הפיטורים.
ניתן לפטר עובד חולה (בכפוף למתן האפשרות למיצוי כל ימי המחלה ומתן הודעה מוקדמת כנדרש).
אבל ככל שסיבת הפיטורים היא מחלתו/מצבו הרפואי - פיטורים כאלה יהיו אסורים וייחשבו כאפליה.

לרשותך בכל שאלה נוספת,
בברכת בריאות איתנה,

בברכה,



צילה ניהוז, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שמעון בן חמו 35/5, ירושלים

טל': 073-7319465; מייל: tzila.n@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

משכורת גלובלית ושעות כוננות

Aviv 03/05/17
שלום,
אני עובד במשכורת גלובלית המחולקת לשכר בסיס +סכום קבוע כלשהוא כגמול לשעות נוספות. (בין אם עשיתי אותן אם לאו)
ימי ושעות העבודה הרגילות הן א-ה 8:00-17:00.
שאלתי הראשונה היא:
האם בגלל שהמשכורת היא גלובלית, יכול המעסיק לדרוש להעמיד את שרותי מעבר לימי העבודה הרגילים הווה אומר, שישי,שבת ומוצ"ש, ובהנחה שעשיתי את מכסת 9 השעות היומיות?
שאלתי השניה היא:
במידה ועלי לתת לאחר יום עבודה רגיל גם  "שעות כוננות" מהבית בהן אעמיד את זמני לרשות המעסיק (5 שעות בערב, 4-5 ימים בחודש, בסה"כ 20-25 שעות כוננות), האם זה נחשב במסגרת המשכורת הגלובלית? האם זה נחשב במסגרת "השעות הנוספות"? האם עלי להיות מתוגמל על כך ללא קשר למסגרת השכר המשתלם לי בחודש, כלומר לבקש הסכם תגמול נפרד בעד "שעות הכוננות".





איך יחושבו ש.נ ושעות כוננות במשכורת גלובלית?

עו"ד צילה ניהוז מנהלת 04/05/17
אביב שלום,
ראשית, המעסיק יכול לבקש ממך, בין אם אתה עובד גלובלי ובין אם לא, לבצע עבודה בשעות נוספות.
השאלה היא רק אם הוא יחוייב בתשלום גמול שעות נוספות בגינן או לא. התשובה היא שאם תשלום השעות הנוספות הגלובלי מהווה גמול אמיתי לשעות הנוספות שאתה מבצע, המעסיק לא יצטרך לשלם סכום נוסף. אם התשלום לא מהווה גמול אמיתי, בהחלט ייתכן שהמעסיק יחוייב בתשלום נוסף בגין עבודתך בשעות הנוספות.

לשאלתך השניה, החוק לא מתייחס לשעות כוננות והשאלה שצריך לשאול בעניין הזה היא האם אתה חופשי לעשות כרצונך בשעות אלה או שאתה כונן במקום העבודה.
ככל שהפגיעה בזמנך החופשי בשעות האלה היא גדולה יותר, כך ייטה בית הדין, אם הדבר יגיע לפתחו, לקבוע שמדובר בשעות עבודה שמזכות בתשלום. ככל הנראה יהיה מדובר בגמול שעות נוספות, תלוי במספר השעות שעבדת באותו היום.
בכל מקרה, תמיד ניתן לנסות להגיע להסדר בעניין מול המעסיק.

לרשותך בכל שאלה נוספת,
בברכה,



צילה ניהוז, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שמעון בן חמו 35/5, ירושלים

טל': 073-7319465; מייל: tzila.n@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

הצעת עבודה במייל שאלה

אבי 01/05/17
שלום נשלח לי ממעביד חוזה העסקה במייל ורשמתי לו שאני מאשר.
לאחר 12 שעות התחרטתי ושלחתי לו הודעת ביטול כך וכך. האם יכול לתבוע אותי ואם כן על מה וכמה? 

מענה

אזרח 02/05/17
שלום,
חסרים פרטים נוספים על מנת להעריך את הסיטואציה שלך. 
באיזה עבודה מדובר? האם נתבקשת להתחיל את העבודה בתאריך מסוים? האם יש קורס לעבודה? תודה

חישוב יום הזיכרון והעצמאות

אימי 01/05/17
שלום, אני עובדת משעה 16:30 עד 22:00 ביום הזיכרון וגם בעצמאות, איך זה אמור להיחשב מבחינת תשלום? 200% ?

עבודה ביום העצמאות

עו"ד עדי אורן פריאנטי מנהלת 03/05/17
עובד שמקום עבודתו כלול ברשימת המקומות שיש להפעילם ביום העצמאות והוא עובד בחג, זכאי לגמול בגין עבודתו, ובנוסף ליום חופשה חלופי (או תשלום של 200% בגין  העבודה בפועל ובגין השבתון).החג נחשב כמתחיל בשעה 20:00 בערב החג ומסתיים ב-20:00 בערב שלמחרת (כלומר בשנת 2017 הגמול ישולם רק עבור עבודה שנעשתה אחרי השעה 20:00 ביום שני ה-01.05.2017, ולפני השעה 20:00 ביום שלישי ה-02.05.20177).

בברכה, 



עדי אורן פריאנטי, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שדרות ירושלים 18, אשדוד.

טל': 08-8671200; מייל: lawadio@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

התניה לחתימה על העדר תביעות

מוטי 01/05/17
מעסיקי לשעבר מתנה תשלום שמגיע לי בכך שאחתום על העדר טענות ותביעות.
אני שוקל לתבוע אותו בעתיד האם חתימה על מסמך כזה קבילה וחוקית בבית המשפט?
תודה

מענה

אזרח 01/05/17
שלום,
חתימה על מסמך מעין ז תשתיק אותך מיכולת תביעה נגדו. רצוי לפנות לעו"ד לבחינת הנסיבות לעומק.
בהצלחה

כתב ויתור וסילוק

עו"ד עדי אורן-פריאנטי 03/05/17
חתימה כזו לרוב אינה מתקבלת במידה והעובד מוכיח כי החתימה נגבתה תחת לחץ ונגבתה על מנת לקבל או לשחרר כספים. דע כי אתה בכל מקרה אינך חייב לחתום והמעסיק אינו יכול להתנות את חתימתך בקבלת הזכויות הסוציאליות המגיעות לך. בכל מקרה במדיה ומגיעים לך כספים וחתמת - אזי חתימה זו לרוב לא תהיה קבילה  

בברכה, 



עדי אורן פריאנטי, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שדרות ירושלים 18, אשדוד.

טל': 08-8671200; מייל: lawadio@gmail.com

מה העונש על מתן תצהיר ועדות שיקרית בבית משפט

יצחק גור 01/05/17
שאלה רצינית- אם הצלחתי להוכיח והשופט קיבל זאת שעדים נתנו עדות שיקרית גם בתצהיר וגם בעדות לפני השופט כולל מסמכים מזויפים וכד' , העו"ד של העדים ידע מזה וגיבה את כל השקרים והזיופים שהוכחו - מה  העונש או הקנס שעדים אלו והעו"ד שלהם יכולים לקבל מהשופט

מתן תצהיר כוזב

עו"ד עדי אורן פריאנטי מנהלת 03/05/17
השופט לא יקבל את התצהיר - יכול או לא לתת משקל לתצהיר רו למחוק את התצהיר וכן  במידה והמדובר בתצהיר הגובל בשקרים ובפלילים של ממש דהיינו על מרמה חמורה או עבירת זיוף -  זה תלוי. אפשר לפנות לגורמים המתאימים להגשת כתב אישום נגד מוסר הדברים ומי שאימת את התצהיר באם הדברים נעשו ביודעין.  

בברכה, 



עדי אורן פריאנטי, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שדרות ירושלים 18, אשדוד.

טל': 08-8671200; מייל: lawadio@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

שימוע בעבודה

אמיר 01/05/17
שלום , אני רוקח ולפני 8 חודשים התחלתי לעבוד במקום עבודה רחוק מביתי 250 אלף ק"מ והעתקתי את מקום מגוריי לשם ושכרתי דירה והובטח לי כי העבודה היא לטווח ארוך ולאחרונה לאחר 8 חודשים התחלתי לגלות עבירות בניגוד לתקנות והנוהל של משרד הבריאות בעבודה (בבית מרקחת) ודיברתי עם המנהל והרוקח האחראי בעניין ועל הרעת תנאים בעבודה והחליטו לזמן אותי לשימוע ולמחרת מסרו לי מכתב זימון לשימוע ביד ועקב מחלה לא הגעתי והמצאתי אישורים והשבתי לכל טענותיהם בכתב , אני מפחד להמשיך לעבוד שם כי הם מבצעים עבירות ואני חושש לאבד שם את הרישיון שלי , הם זימנו אותי לשימוע עוד פעם כי אני במצב בריאותי לא טוב , האם כדאי לי להתפטר? או להמתין ? גם תשובתי לזימון נשלחה בכתב , הם טוענים נגדי טענות סרק שלא היו ואני מבין שהם רוצים לפטר אותי , מה אפשר לעשות ואני גם כך אאבד את זכויותיי הסוציאליות . תודה

שימוע בעבודה

עו"ד עדי אורן פריאנטי מנהלת 01/05/17
אמיר שלום, שאלתך לא ממש מובנת לי..מחד אתה טוען שאתה לא יכול להמשיך לעבוד שם כי מבצעים שם עבירות שעלולות לגרום לאיבוד רשיונך. מאידך אתה חושש
 משימוע? לא ברור לי למה.  במקרה שלך יש לבדוק את גורם ההסתמכות. ואולי תוכל לדרוש מספר משכורות אבל זה חריג ויש לבחון את המקרה היטב. 
בברכה, 



עדי אורן פריאנטי, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שדרות ירושלים 18, אשדוד.

טל': 08-8671200; מייל: lawadio@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

זימון לשימוע

אמיר 01/05/17
אני מודה לתגובתכם , אינני מתחמק ומפחד מהשימוע אבל הם כבר העלו את כל טענותיהם בכתב ואני השבתי להם בכתב והתייחסתי לכל הטענות לכן אני לא רואה צורך שאתייצב מאחר והשבתי בכתב לכל הטענות שהעלו והתייחסתי לכל טענה והסברתי את עמדתי ואת הליקויים בבית מרקחת ואני יודע שאני סתם אתייצב , שלחתי את תגובתי בכתב והם יכולים לקבל החלטה לפי תגובתי 

הצעת עבודה במייל

אבי 30/04/17
שלום קיבלתי חוזה עבודה במייל ושלחתי בתשובה שאני מאשר. עכשיו למקום עבודתי הישן אני נותן 30 יום. במידה ואני מתחרט ובעל הבית יוסיף לי כסף ולא אכבד את החוזה במייל?  ניתן לתבוע אותי?  ובאילן סכומים?

הצעת עבודה במייל

עו"ד עדי אורן פריאנטי מנהלת 01/05/17
אפשרות לתבוע תמיד ניתן. עם זאת אני לא מאמינה שמעסיק או עובד יתבעו על כך שגם העובד או המעסיק יתחרטו . במיוחד לאור העובדה כי גם לאחר תקופה עבודה קצרה המעסיק או העובד יכולים להחליט שהם מתחרטים והעבודה או הכימיה לא כפי שציפו. כמובן כי קיים חריג של גורם ההסתמכות - אבל במקרה זה מדובר על עזיבת מקום עבודה למשל שינוי מקום מגורים וכו'...

בברכה, 



עדי אורן פריאנטי, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שדרות ירושלים 18, אשדוד.

טל': 08-8671200; מייל: lawadio@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

ממתי משלמים פנסיה

בתאל 30/04/17
עבדתי ברשת סופרים.התחילו להפריש לנו פנסיה אחרי 7 חודשי עבודה.זה חוקי?כי הבנתי שצריך להפריש מהיום הראשון.

מענה

אזרח 30/04/17
שלום,
המעסיק נדרש להפריש לאחר חצי שנה, ובהפרשות אלו עליו לשלם רטרו- החל מהיום הראשון להעסקתך. 
בהצלחה.

חופשת מחלב בכפייה

רותי 30/04/17
שלום רב, אני דיילת אוויר בחברת תעופה

במהלך עבודתי חליתי פעמיים לתקופה שמצטברת לכדי חודש.

כל מחלה כזו לוותה בקשר רציף עם העבודה , סגירת ימי המחלה נעשו בשיחת טלפון עם רופא החברה והצגת האישורים מהרופא האישי שלי.

לפני כ25 ימים חזרתי מטיסה וחליתי שוב, לאחר כ4 ימי מחלה הבראתי וכאשר ביקשתי לחזור לפעילות טיסתית נאמר לי על ידי החברה כי כיוון שאני חולה הרבה הרופא יצטרך לעבור על מצבי  הרפואי ולאשר לי חזרה לעבודה 



כאשר התקשרתי לרופא חברה ראשית הוא לא ענה במשך יומיים

כאשר כן ענה שאל אותי שוב לגבי כל ימי המחלה במהלך זמן עבודתי ( למרות שהוא ידע ויתרה מכך כל המסמכים אצלו)

הרופא אמר לי שהוא לא מוצא את המסמכים וכי עליי לדבר עם המזכירה שלו שתכין את המסמכים על שולחנו ב18 לחודש, ורק אז נוכל להתקדם

מהרגע בו נבראתי, דיברתי עם החונכת שלי על כך, עד ה18 לחודש עברו כ8 ימי עבודה בהם אני בריאה ולא עובדת. 

ב18 הרופא אמר שהוא ייגש לזה היום, אני בספק אם יקרה עקב חוסר הסדר שמשתקף מהרופא.  הייתי בקשר עם דיילים מההנהלה ושיקפתי להם את המצב, הם מצדם ענו לי שכרגע אני תחת אחריות הרופא ועד שהוא לא יאשר שאני כשירה לא אוכל לטוס, הבהרתי להם את אופן התנהגותי הלקוי של הרופא, אך תשובתם נשארה זהה.

רק ב25 הרופא שב ללשכתו ורק יום אחרי אמר לי שאינו מוצא את המסמכים ושעלי להוציא מחדש, מיד ניגשתי לרופא האישי והוצאתי מחדש. כיום אני כ19 ימים ללא עבודה

עוד יום עובר ואני לא עובדת, ומונעים ממני פרנסה כשאני בריאה. 

לא משלמים לי על הימים האלו

לכן,

האם זה תקין? 

האם כפיית חופשה ללא תשלום מעוגנת בחוק באיזשהי צורה? 

האם זו עילה עבורי להתפטר מבלי לשלם את הקנס של התפטרות לאחר פחות משנה בעבודה?

האם יש דרך שהעבודה תשלם לי על הימים האלו? 19 ימים שאני בבית בהם אני בריאה 

ולא יכולה לעבוד,

תודה לעונים! 

אי שיבוץ לעבודה לאחר מחלה

עו"ד עדי אורן פריאנטי מנהלת 01/05/17
רותי בוקר טוב, ראשית אני לא יודעת מה אומר ההסכם עליו את חתומה לגבי מקרים כאלה - ויש לבחון זאת. לכן תשובתי הנה בפן הכללי וכמובן הכל בכפוף להסכם החל עליך. 
באם יהנך בריאה ואין לך עוד אישורי מחלה את זכאית לעבוד ולהיות משובצת. במידה והמעסיק רוצה לבצע בדיקות משלו הוא רשאי לכך אבל ככל שזה מתעכב ממחדל שלא נעוץ בך - את זכאית לחלף שכר. שוב, כל זאת אם לא סוכם אחרת בהסכם העבודה עם המעסיק.   
בברכה, 



עדי אורן פריאנטי, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שדרות ירושלים 18, אשדוד.

טל': 08-8671200; מייל: lawadio@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

חזרה מחופשה ללא תשלום

יעל מלמוד 30/04/17
שלום שמי יעל הנני עובדת בעיריית בש מזה כ 6 שנים ויש לי קביעות בתחילת חודש דצמבר יצאתי לחל"ת  לבקשתי לשנה מהעירייה בתחילת חודש אפריל ביקשתי לחזור מהחל"ת ממנהל משאבי אנוש של העירייה אך תשובתו הייתה כי אין מקום כרגע בעירייה להחזרתי ושאני יכולה לבחור באחת משני אופציות שהוא מציע .

1 . להפסיק את העסקתי בעירייה בהסכם עם משאבי אנוש.
2 . להאריך את החל"ת מכיוון שאין כרגע תפקידים פנויים בשבילי

האם מותר למנהל משאבי אנוש על פי חוק לא להחזיר אותי לעירייה? 

חזרה מחופשה ללא תשלום

עו"ד עדי אורן פריאנטי מנהלת 01/05/17
יעל ככלל אם המעביד הסכים לאשר את החופשה, נשמרת המסגרת של יחסי עובד מעביד על כל המשתמע ממנה. מנגד על העובד חלים החובות עליהן התחייב כמו שמירה על סודיות ושמירה על ביטחון ואינטרסים מקצועיים של החברה.
יציאה לחופשה אינה מעוגנת בחוק מיוחד אלא מוסדרת בדרך כלל בחוזה עבודה או בהסכם קיבוצי. כעקרון מקום העבודה נשמר בדרך כלל לאחר החזרה מהחופשה. אך,  המעביד לא חייב לשמור על אותה משרה אם ראה צורך ניהולי לבצע שינויים.
במקרה של עובדי מדינה או משרד החינוך או עובדי עירייה חלים חוקים קצת שונים וצריך לבדוק כל מקרה לגופו.

בברכה, 



עדי אורן פריאנטי, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שדרות ירושלים 18, אשדוד.

טל': 08-8671200; מייל: lawadio@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

דילוג לתוכן