פורום דיני עבודה
פורום דיני עבודה הוקם כדי לתת מענה לכל פונה בתחום כה חשוב של זכויות עובד ועובדת. אל תהססו לשאול בנוגע לפיצויי פיטורין, הרעת תנאים, דמי חופשה והבראה ועוד. אנחנו כאן, לרשותכם.
הערה לעובד על ריח רע של זיעה
מורן
26/06/12
שלום רב,
יש לי עובד שנודף ממנו ריח חזק של זיעה, העובדים האחרים פנו אליי בנושא, מדובר בחדר בו נמצאים לפחות 20 עובדים יחדיו.
האם מבחינת חוקית יש מניעה להעיר לעובד / להסב תשומת ליבו לנושא?....
אשמח לעזרה.
תודה
יש לי עובד שנודף ממנו ריח חזק של זיעה, העובדים האחרים פנו אליי בנושא, מדובר בחדר בו נמצאים לפחות 20 עובדים יחדיו.
האם מבחינת חוקית יש מניעה להעיר לעובד / להסב תשומת ליבו לנושא?....
אשמח לעזרה.
תודה
תגובה- הערה לעובד
עו"ד רועי שעיה
28/06/12
ללא צורך בפנייה רישמית על עובד ספציפי, אתה יכול לתלות מודעה אשר מבקשת מהעובדים לשים אפטר שייב/דאודוראנט כדי להקל על העבודה המשותפת בחדר.
דמי אבטלה במקרה פיטורין ממקום עבודה עיקרי
שירלי
26/06/12
אני עובדת בשני מקומות עבודה.היום פוטרתי ממקום העבודה העיקרי שלי.בעבודה השניה אני משתכרת הרבה פחות.מה קורה לגבי דמי אבטלה מביטוח לאומי??
האם הטבות כמו אחזקת רכב וביטוחים נחשבים לפיצויים?
שירלי
27/06/12
אני מקבלת הטבות כמו ביטוחים לרכב ותשלום רשיון נהיגה בנוסף אני מקבלת פעמיים בשנה מענק כספי.האם אלה נחשבים לחישוב תשלום פיצויים?
תביעה לשחרור קרן פיצויים
אלונה
26/06/12
שלום רב
לאחר שהמעסיק שלי אינו שחרר את הקרן פיצויים על פי חוק פניתי לבית משפט, הבית משפט פסק כי עליו לשחרר אלי את הקרן בתסספת הלנה. המעסיק שלי אינו עונה לעורך דין שלו ועד היום לא העביר את ההוראה, פניתי להוצאה לפועל אמרו שהחברה עברה לכונס נכסים. אולם החברה עדיין רשומה על שמו ברשם החברות. אינני יודעת לאן לגשת כדי לקבל את הכסף שלי.
לאחר שהמעסיק שלי אינו שחרר את הקרן פיצויים על פי חוק פניתי לבית משפט, הבית משפט פסק כי עליו לשחרר אלי את הקרן בתסספת הלנה. המעסיק שלי אינו עונה לעורך דין שלו ועד היום לא העביר את ההוראה, פניתי להוצאה לפועל אמרו שהחברה עברה לכונס נכסים. אולם החברה עדיין רשומה על שמו ברשם החברות. אינני יודעת לאן לגשת כדי לקבל את הכסף שלי.
תגובה- תביעה לשחרור קרן פיצויים
עו"ד רועי שעיה
28/06/12
לא ברור אם פתחת תיק בהוצאה לפועל. אתה יכול לברר ברשם החברות(בהגעה פיזית) וכן אצל הכנ"ר האם החברה אכן בהליכי פשיטת רגל, אם כן תוכל להגיש לאחר מינוי כונס תביעת חוב תוך 6 חודשים.
תשלום החזר נסיעות-הפרשים בעקבות צו ההרחבה החדש25.2
יוסי
26/06/12
שלום,
קיבלתי עד עכשיו מהמעסיק 24.40 ש"ח עבור נסיעות, וכעת בעקבות צו ההרחבה של 25.20 ש"ח, האם המעסיק חייב להשלים לי את ההפרש
(0.8 אג') מינואר 2012 ועד לעכשיו? (תשלום הפרשים רטקואקטיבי) או שהתשלום של ה-25.20 ש"ח יחול מהחודש?
קיבלתי עד עכשיו מהמעסיק 24.40 ש"ח עבור נסיעות, וכעת בעקבות צו ההרחבה של 25.20 ש"ח, האם המעסיק חייב להשלים לי את ההפרש
(0.8 אג') מינואר 2012 ועד לעכשיו? (תשלום הפרשים רטקואקטיבי) או שהתשלום של ה-25.20 ש"ח יחול מהחודש?
תגובה-תשלום החזר נסיעות
עו"ד רועי שעיה
28/06/12
על כל מעסיק לשלם את ההפרש רטרואקטיבית החל מיום 1.1.12
טופס 106
מיכאל
26/06/12
מעסיק לא מוכן לתת טופס 106 לעובד שסיים את עבודתו .מה ניתן לעשות כנגד המעסיק ע"מ שיתן את הטופס
מעסיק מסרב לתת טופס 106
עו"ד שי בן נתן
26/06/12
תוכל להגיש תלונה במשרד התמ"ת.
שעות נוספות גלובליות
AG
26/06/12
במקום עבודתי ביקשו ממני לחתום על נספח לחוזה עבודה שבו ביקשו לפצל את שכרי לשכר בסיס + שכר עבור שעות נוספות. להלן נוסח הנספח:
"בשנת 2009 נכנס לתוקפו תיקון לחוק הגנת השכר, אשר בין היתר, הרחיב את חובת פירוט התשלומים אותם משלמים מעסיקים במשק לעובדיהם והוסיף חובת פירוט, בין היתר של שעות ימי עבודתם של העובדים. לאור האמור, מתעדכנים תלושי השכר בחברה, באופן התואם את דרישת התיקון לחוק. להלן אפוא מספר הבהרות בנוגע לתשלומים אותם הנך מקבל, ולפירוט השעות וימי העבודה, כפי שיבוא לידי ביטוי בתלוש השכר, בהתאם לדרישות החוק.
כפי שידוע לך, וכפי שסוכם איתך בתחילת עבודתך, הרי לאור תפקידך ומעמדך, לא חלות עלייך הוראות חוק שעות עבודה ומנוחה, תשי"א – 1951, ואינך זכאי לתוספת בגין עבודה בשעות נוספות, או בימי עבודה בלתי שגרתיים. יחד עם זאת, ולאור תיקון החוק, יפורטו בתלוש השכר מספר ימי העבודה ומספר שעות העבודה. נשוב ונבהיר, כי פירוט זה נובע מדרישות התיקון לחוק, ואין להסיק מכך, כי הוראות חוק שעות עבודה ומנוחה חלות עליך או כי תתחיל להיות זכאי לתשלומים בגין שעות נוספות.
לאור האמור לעיל, משכורתך החודשית בסך _______ ₪ ברוטו לחודש, מורכבת ממשכורת בסיסית בסך של _______ ₪ (להלן "המשכורת הבסיסית") ברוטו לחודש וכן מתשלום נוסף עבור עבודה בשעות נוספות בסך של ________ ₪ ברוטו לחודש (להלן "התשלום הנוסף"). התשלום הנוסף משולם לך לאור העובדה שמצופה ממך לעבוד לעיתים, ובהתאם לצרכי העבודה, גם במהלך שעות נוספות והוא חושב בהתאם להערכת החברה את ממוצע השעות הנוספות אותן יתכן ותידרש לבצע מידי חודש, בהתבסס על ניסיון החברה עם עובדים בתפקידך. התשלום הנוסף הינו תשלום כולל עבור כל השעות אותן תבצע מעבר לשעות העבודה הרגילות בחברה ומוסכם כי מספר זה מבטא, הלכה למעשה, את השעות הנוספות אותן תבצע בפועל. יובהר כי התשלום הנוסף ישולם בכל מקרה כחלק מהמשכורת החודשית.
בתלושי השכר יבואו לידי ביטוי כל ניכויי החברה בגינך לקופות השונות (אשר ימשיכו להיות מכל משכורתך – קרי הן מהשכר הבסיסי והן מהתשלום הנוסף), וזאת בנוסף למצב הקיים כיום, בו מופיעים בתלושים רק כל הניכויים והקיזוזים ממשכורתך, כדוגמת: מיסים, חלקך בביטוח לאומי, ותשלומי חובה אחרים, חלקך בהפרשות הסוציאליות, וקיזוזים נוספים המוסכמים עמך כגון הוצאות מעבר לתקרות מסוימות המפורטות בחוזה העבודה וכו'. לא יחול שינוי בתנאי השכר ובתנאים הסוציאליים.
מכתב זה מהווה גם נספח להסכם העבודה וכן, ככל שהדבר נדרש, הודעה על תנאי עבודה בהתאם להוראות חוק הודעה לעובד (תנאי עבודה), תשס"ב – 2002."
שאלותיי:
1. האם על פי החוק במקרה של פיטורין, פיצויי הפיטורין יכללו את שני המרכיבים לצורך תשלום הפיצויים?
2. האם לא יפגעו זכויותי השונים בעקבות חתימה על נספח זה?
3. במקרה של אבטלה האם יכללו שני המרכיבים?
תודה ויום טוב.
"בשנת 2009 נכנס לתוקפו תיקון לחוק הגנת השכר, אשר בין היתר, הרחיב את חובת פירוט התשלומים אותם משלמים מעסיקים במשק לעובדיהם והוסיף חובת פירוט, בין היתר של שעות ימי עבודתם של העובדים. לאור האמור, מתעדכנים תלושי השכר בחברה, באופן התואם את דרישת התיקון לחוק. להלן אפוא מספר הבהרות בנוגע לתשלומים אותם הנך מקבל, ולפירוט השעות וימי העבודה, כפי שיבוא לידי ביטוי בתלוש השכר, בהתאם לדרישות החוק.
כפי שידוע לך, וכפי שסוכם איתך בתחילת עבודתך, הרי לאור תפקידך ומעמדך, לא חלות עלייך הוראות חוק שעות עבודה ומנוחה, תשי"א – 1951, ואינך זכאי לתוספת בגין עבודה בשעות נוספות, או בימי עבודה בלתי שגרתיים. יחד עם זאת, ולאור תיקון החוק, יפורטו בתלוש השכר מספר ימי העבודה ומספר שעות העבודה. נשוב ונבהיר, כי פירוט זה נובע מדרישות התיקון לחוק, ואין להסיק מכך, כי הוראות חוק שעות עבודה ומנוחה חלות עליך או כי תתחיל להיות זכאי לתשלומים בגין שעות נוספות.
לאור האמור לעיל, משכורתך החודשית בסך _______ ₪ ברוטו לחודש, מורכבת ממשכורת בסיסית בסך של _______ ₪ (להלן "המשכורת הבסיסית") ברוטו לחודש וכן מתשלום נוסף עבור עבודה בשעות נוספות בסך של ________ ₪ ברוטו לחודש (להלן "התשלום הנוסף"). התשלום הנוסף משולם לך לאור העובדה שמצופה ממך לעבוד לעיתים, ובהתאם לצרכי העבודה, גם במהלך שעות נוספות והוא חושב בהתאם להערכת החברה את ממוצע השעות הנוספות אותן יתכן ותידרש לבצע מידי חודש, בהתבסס על ניסיון החברה עם עובדים בתפקידך. התשלום הנוסף הינו תשלום כולל עבור כל השעות אותן תבצע מעבר לשעות העבודה הרגילות בחברה ומוסכם כי מספר זה מבטא, הלכה למעשה, את השעות הנוספות אותן תבצע בפועל. יובהר כי התשלום הנוסף ישולם בכל מקרה כחלק מהמשכורת החודשית.
בתלושי השכר יבואו לידי ביטוי כל ניכויי החברה בגינך לקופות השונות (אשר ימשיכו להיות מכל משכורתך – קרי הן מהשכר הבסיסי והן מהתשלום הנוסף), וזאת בנוסף למצב הקיים כיום, בו מופיעים בתלושים רק כל הניכויים והקיזוזים ממשכורתך, כדוגמת: מיסים, חלקך בביטוח לאומי, ותשלומי חובה אחרים, חלקך בהפרשות הסוציאליות, וקיזוזים נוספים המוסכמים עמך כגון הוצאות מעבר לתקרות מסוימות המפורטות בחוזה העבודה וכו'. לא יחול שינוי בתנאי השכר ובתנאים הסוציאליים.
מכתב זה מהווה גם נספח להסכם העבודה וכן, ככל שהדבר נדרש, הודעה על תנאי עבודה בהתאם להוראות חוק הודעה לעובד (תנאי עבודה), תשס"ב – 2002."
שאלותיי:
1. האם על פי החוק במקרה של פיטורין, פיצויי הפיטורין יכללו את שני המרכיבים לצורך תשלום הפיצויים?
2. האם לא יפגעו זכויותי השונים בעקבות חתימה על נספח זה?
3. במקרה של אבטלה האם יכללו שני המרכיבים?
תודה ויום טוב.
שינוי בהתאם לתיקון 24 לחוק הגנת השכר
עו"ד שי בן נתן
26/06/12
1. כן. על פי המכתב גם שכר הבסיס וגם התוספת הגלובלית עבור שעות נוספות ייחשבו כנכליים בחישוב השכר הקובע לצורך פיצויי פיטורים.
2. על פי המכתב- זכויותייך לא אמורות להיפגע. על מנת להסיק כל ספק בקש כי ייכתב כי חישוב הפיצויים יכלול גם את חלק השעות הנוספות הגלובליות.
3. פנה לפורום ביטוח לאומי.
2. על פי המכתב- זכויותייך לא אמורות להיפגע. על מנת להסיק כל ספק בקש כי ייכתב כי חישוב הפיצויים יכלול גם את חלק השעות הנוספות הגלובליות.
3. פנה לפורום ביטוח לאומי.
עזרה בבקשה! (פיטורין)
שמי גבריאל
26/06/12
שלום רב!
אני גבי בן 22 עבדתי במקום עבודה במשך 3 שנים, ב1.1.12 הפסקתי לעבוד (עקב שיפור בגרויות) עכשיו חזרתי לעבוד במשך 4 חודשים כבר.
ואני מרגיש שהולכים לפטר אותי לפי מה אני צריך לחשב את הפיצויים שלי ?
תודה לעוזרים!
אני גבי בן 22 עבדתי במקום עבודה במשך 3 שנים, ב1.1.12 הפסקתי לעבוד (עקב שיפור בגרויות) עכשיו חזרתי לעבוד במשך 4 חודשים כבר.
ואני מרגיש שהולכים לפטר אותי לפי מה אני צריך לחשב את הפיצויים שלי ?
תודה לעוזרים!
חישוב פיצויי פיטורים
עו"ד שי בן נתן
26/06/12
יש לראות את כל תקופת העבודה כאחת מאחר ולא הייתה בה הפסקה של שישה חודשים.
עזרה דחופה – פיטורים
יניב
26/06/12
שלום לכולםלפני כשבוע פוטרתי מעבודתי בשל העדרויות חוזרות שלי - בשל מחלה,לכל העדרויות שלי צורפו אישורי מחלה חתומים ע"י רופאים מומחים + מסמכי אישפוז.לצערי המעסיק "החביב" שלי פיטר אותי מהעבודה אך לא הסכים להביא לי מכתב פיטורים והודעה מוקדמתמה עליי לעשות ? האם המעסיק מחוייב ע"פ חוק למסור לי מכתב פיטורים הודעה מוקדמת ?אודה לתשובתכם
פיטורים
עו"ד שי בן נתן
26/06/12
על מעסיק לתת בידי עובד מפוטר מכתב פיטורים ולציין בה את תקופת עבודתו של העובד. כמו כן על המעיק לתת הודעה מוקדמת לפיטורים בהתאם להוראות חוק הודעה מוקדמת לפיטורים ולהתפטרות. היה ולא עשה כן ניתן להגיש כנגדו תביעה בבית הדין לעבודה וכן תלונה למשרד התמ"ת.
שינוי זמני בתנאי העסקה לאחר לידה ביוזמת העובדת
ענבר
26/06/12
האם יש צורך לקבל את אישור התמ"ת במקרה בו עובדת מבקשת לשנות באופן זמני את תנאיי העסקתה לאחר חזרה מלידה ? (עד מציאת פתרון קבוע לתינוק).
האם למרות שמדובר ברצון ויוזמה של הועבדת יש צורך בפינה לתמ"ת ?
תודה
האם למרות שמדובר ברצון ויוזמה של הועבדת יש צורך בפינה לתמ"ת ?
תודה
שינוי זמני מיוזמת העובדת
עו"ד שי בן נתן
26/06/12
אם המדובר בשינוי מיוזמת העובדת, אין צורך לקבל אישור ממשרד התמ"ת, אך על המעסיק לדאוג כי יוזמת העובדת תועבר אליו בכתב על מנת שתהיה אסמכתא שהעובדת היא זו שיזמה את השינוי.
סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורין
חוה
26/06/12
האם עובד שעבד פחות משנה (חודשיים) שחתום על סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורין זכאי לפיצויים שהפריש לו המעביד ויכול למשוך אותם עם פיטוריו?
כן.
עו"ד שי בן נתן
26/06/12
סעיף 26 לחוק פיצויים
מרינה
26/06/12
האם זה נכון שלפי סעיף 26 לחוק פיצויים עובד שעזב עבודה בנסיבות שלא מזכות בפיצויי פיטורים יכול להביר סכום לפיצויים לקצבה ומעביד לא יהיה רשאי למשוך כספים?מה לעשות במקרה הזה? חברות ביטוח לא יודעים ולא מכירים סעיף 26 ורוצים להביר כסף למעביד
סעיף 26 לחוק פיצויי פיטורים
עו"ד שי בן נתן
26/06/12
סכום ההפקדה לקופות בסעיף פיצויי הפיטורים צריך להיות משולם לעובד שסיים עבודתו אצל המעסיק ולא קיבל פיצויי פיטורים, הואיל ואילו היה המעסיק מפקיד עבורו כספים לקרן פנסיה, לא היה רשאי להחזיר את הכספים שהופקדו לרשותו בהתאם להוראות סעיף 26(א) לחוק פיצויי פיטורים. סעיף 26 קובע 4 חלופות (חליפיות ולא מצטברות) של כספים עליהם הוא חל: חלופה ראשונה - סכומים ששולמו במקום פיצוי פיטורים לפי סעיף 14 או חלופה שנייה - סכומים שהופקדו לפי סעיף 20 או לפי סעיף 21 או חלופה שלישית - סכומים ששולמו לקופת גמל לתשלום פיצויי פיטורים או חלופה רביעית - סכומים ששולמו או שהופרשו לקופת גמל לקצבה. סעיף 1 לחוק קרנות פנסיה (קרנות חדשות) (הוראת שעה), תשנ"ד–1994, מגדיר כי קרן פנסיה היא קופה לקצבה. הפרשנות לעיל נכונה גם על פי עמדת המפקח על שוק ההון הביטוח והחיסכון בחוזר שהפיץ לעניין זה.
האזנה לעובדים דרך המצלמה
יניב
26/06/12
שלום, בעל החנות שבא אני עובד התקין מצלמות עם מיקרופון בחנות, ובמשך היום הוא יושב בביתו ומאזין למה שקורה בחנות ולשיחות בין העובדים.האם האזנה מסוג זה מותרת?תודה
האזנת סתר - אסורה
avv
26/06/12
המדובר בהאזנת סתר אשר היא אסורה, כמו כן חל איסור על המתקין מכשיר למטרת האזנת סתר. ( ראה ס' 2 לחוק האזנת סתר )
האזנה לעובדים דרך מצלמות
עו"ד שי בן נתן
26/06/12
על מנת שהקלטה תוגדר בתור הקלטה חוקית, ולא תוגדר כהאזנת סתר בלתי חוקית, על ההקלטה להיות מבוצעת כאשר לפחות אחד מן המשתתפים מודע לביצוע האזנת הסתר ומסכים לקיומה. על כן אם העובדים אינם מסכימים להאזנה דרך המצלמה, אזי היא אסורה, על אף שהם יודעים שהיא קיימת.
שינוי בסיס שכר מחודשי לדעתי
אור
26/06/12
הבוס שלי שינה ללא ידעתי את סוג השכר מחודשי לשעתי למרות שתמיד הייתי שעתית כמו כן נתתי לו ימי מחלה שעולים על המכסה שיש לי והוא התעלם מחלקם והשאיר לי יתרה של חצי יום ככול הנראה הוא מפחד שאצא לשמירת הריון אז בכוונה משאיר לי יתרה בתלוש
שינוי חד צדדי של שכר מחודשי לשעתי
עו"ד שי בן נתן
26/06/12
שינוי חד צדדי של תנאי הסכם ההעסקה אינו אפשרי. הדבר ניתן לביצוע רק עם קבלת הסכמת העובד. אם העובד לא הסכים לשינוי מתכונת שכרו, השינוי מהווה הפרה של תנאי ההעסקה ועלול להתפרש כהרעה מוחשית בתנאי ההעסקה.
הלנת שכר
עובדת טובה
26/06/12
אני עובדת בחברה מזה כשנתיים, בחודש האחרון המנכל הודיע יום לפני קבלת המשכורות כי המשכורת החודש תפוצל ל-2 ב-9 וב-22.
אלה שהציק של ה-22 חזר, ובחברה נאמר שמטפלים בזה.
מה גם שהשייק של הקרן השתלמות חזר ובנוסף קרן פנסיה לא שולמה 3 חודשים.
שאלתי היא, האם אני יכולה להפסיק לעבוד מבלי לתת חודש מראש?
מה הפרוצדורה?
אלה שהציק של ה-22 חזר, ובחברה נאמר שמטפלים בזה.
מה גם שהשייק של הקרן השתלמות חזר ובנוסף קרן פנסיה לא שולמה 3 חודשים.
שאלתי היא, האם אני יכולה להפסיק לעבוד מבלי לתת חודש מראש?
מה הפרוצדורה?
הלנת שכר
עו"ד שי בן נתן
26/06/12
במקרה בו ברור כי אין ודאות בתשלום המשכורת, אשר גם כך משולמת בהלנה, המדובר בתנאים בהם לא ניתן לדרוש מעובד להמשיך בעבודתו. אם המדובר במקרה חד פעמי, יש לתת הודעה מראש. אם המדובר במקרים חוזרים ונשנים או שהמעסיק הודיע כי כך יהיה מעתה והלאה- אין חובה לתת הודעה מוקדמת.
ימי חופשה שלילים
בת
26/06/12
יש לי מינוס בימי החופשה, קיבלנו הודעה מרכזת מההנהלה כי כל מי שיש לו ימי חופשה שלילים הם ינוקו מהמשכורת הבאה.
האם זה מותר?
האם זה חוקי?
יש לי את האופציה לכסוף את ימי המינוס האלה עד סוף השנה למה אני צריכה לספוג את זה במשכורת?
האם זה מותר?
האם זה חוקי?
יש לי את האופציה לכסוף את ימי המינוס האלה עד סוף השנה למה אני צריכה לספוג את זה במשכורת?
ימי חופשה במינוס
עו"ד שי בן נתן
26/06/12
תלוי מהי סיבת היתרה השלילית של החופש. אם העובד יזם יציאה לחופשה הארוכה מזו לה הוא זכאי- ניתן לקזז את היתרה השלילית מהמשכורת. אם המעסיק אחראי לחופש הארוך מזה שהעובד זכאי לו- הוא לא יכול לעשות כן.
הפסקה בין משמרת למשמרת של פחות משמונה שעות
זהבית
26/06/12
אני עובדת שעתית בחברת אבטחה ובין משמרת למשמרת יש הפסקה של פחות משמונה שעות האם הדבר מותר ? האם מגיע לי בשל זאת תשלום של שעות נוספות? בנוסף כמה פעמים מותר להחזיר אותי למשמרת בהפסקה קצרה שכזאת ברציפות?
הפסקה בין משמרת למשרת בת פחות משמונה שעות.
עו"ד שי בן נתן
26/06/12
1. הדבר אסור בהתאם להוראות חוק שעות עבודה ומנוחה.
2. לא. הבדיקה של שעות נוספות היא יומית- כמה שעות נוספות עבדת באותו היום.
3. עקרונית אסור לעשות כן כלל.
2. לא. הבדיקה של שעות נוספות היא יומית- כמה שעות נוספות עבדת באותו היום.
3. עקרונית אסור לעשות כן כלל.
חוזה העסקה
מושיקו
26/06/12
אני עובד כבר מספר שנים במקום עבודתי הנוכחי ומעולם לא קיבלתי חוזה העסקה. האם המעביד תמיד מחויב לספק לכל עובד חוזה העסקה ?
האם כאשר משתנה גובה השכר חיב המעסיק להחתים את העובד על חוזה העסקה חדש או על השינוי בלבד ? האם יש סנקציות כלשהם כלפי מעסיק שלא מחתים את העובדים שלו על חוזי העסקה ?
האם כאשר משתנה גובה השכר חיב המעסיק להחתים את העובד על חוזה העסקה חדש או על השינוי בלבד ? האם יש סנקציות כלשהם כלפי מעסיק שלא מחתים את העובדים שלו על חוזי העסקה ?
חוזה העסקה
עו"ד שי בן נתן
26/06/12
1. המעסיק אינו מחוייב בעריכת הסכם העסקה כתוב. יחד עם זאת המעסיק חייב במתן טופס הודעה לעובד על תנאי העסקתו.
2. כאמור, אינו חייב להחתים על חוזה כלל, אך צריך לתת טופס הודעה על שינוי בתנאי העסקה.
3. לא, אבל יש סנקציה על אי מתן טופס הודעה לעובד על תנאי העסקתו- קנס ופיצוי של 15,000 ש"ח.
2. כאמור, אינו חייב להחתים על חוזה כלל, אך צריך לתת טופס הודעה על שינוי בתנאי העסקה.
3. לא, אבל יש סנקציה על אי מתן טופס הודעה לעובד על תנאי העסקתו- קנס ופיצוי של 15,000 ש"ח.
שינוי תנאים
מרים
26/06/12
אני עובדת כמנהלת חשבונות מזה כ-5 שנים באותו מקום עבודה.
לאחר למעלה משנה בה הונהגו במקום עבודתי שיטת תגמולים עבור הספקים המוגדרים באופן זהה לכול העובדים במשרד החליטו המעסיקים על הוספת עבודה לכל עובד באופן אשר אני כעת לא מצליחה יותר לקבל את הבונוסים להם הורגלתי. האם הדבר ייחשב להרעת תנאי העסקה המזכה אותי להתפטר ושזה ייחשב לפיטורין? בהקשר לכך אבקש גם לציין כי המעסיקים שלי קבעו לי באופן מיוחד שיטת תגמול מיוחדת בקשר להתנהלות מול אחד מהלקוחות ואחרי תקופה ארוכה בה קיבלתי תגמול באופן שנקבע, החליטו המעסיקים שזה "לא מתאים להם" וביטלו במחי יד את התגמולים המיוחדים שהיו לי בהקשר זה. אם זה יחשב להרעת תנאים?
אני ממש נפגעתי מבחינה כספית עקב השינויים הנ"ל ואודה לתשובתכם המלומדת, כדי שאוכל להבין היכן אני עומדת ומהם זכויותי במצב אליו נקלעתי.
לאחר למעלה משנה בה הונהגו במקום עבודתי שיטת תגמולים עבור הספקים המוגדרים באופן זהה לכול העובדים במשרד החליטו המעסיקים על הוספת עבודה לכל עובד באופן אשר אני כעת לא מצליחה יותר לקבל את הבונוסים להם הורגלתי. האם הדבר ייחשב להרעת תנאי העסקה המזכה אותי להתפטר ושזה ייחשב לפיטורין? בהקשר לכך אבקש גם לציין כי המעסיקים שלי קבעו לי באופן מיוחד שיטת תגמול מיוחדת בקשר להתנהלות מול אחד מהלקוחות ואחרי תקופה ארוכה בה קיבלתי תגמול באופן שנקבע, החליטו המעסיקים שזה "לא מתאים להם" וביטלו במחי יד את התגמולים המיוחדים שהיו לי בהקשר זה. אם זה יחשב להרעת תנאים?
אני ממש נפגעתי מבחינה כספית עקב השינויים הנ"ל ואודה לתשובתכם המלומדת, כדי שאוכל להבין היכן אני עומדת ומהם זכויותי במצב אליו נקלעתי.
שינוי תנאים
עו"ד שי בן נתן
26/06/12
קשה לענות על שאלתך ללא קבלת פרטים נוספים. פני לייעוץ אישי אצל עו"ד.
שאלה לגבי הרעת תנאים.
אלון
26/06/12
אני עובד שנה וחצי ובמסגרת עבודתי קיבלתי טלפון מהעבודה מהיום שבו התחלתי לעבוד. ב-2 המשכורות האחרונות פתאום הופיע בתלוש הורדה של השתתפות עצמית על הטלפון (הדבר נעשה ללא ידיעתי וללא הסכמתי) האם זו עילה להתפטרות על הרעת תנאים ?תודה מראש.
הרעת תנאים
עו"ד שי בן נתן
26/06/12
לא. זו אינה הרעת תנאים המצדיקה התפטרות בדין מפוטר. זו אינה הרעת תנאים מוחשית.
הרעת תנאים ?
מיכה כהנא
26/06/12
אני עובד במשרד שמספק שירותי יעוץ כלכלי. בתחומי מקובל להגיע למקום העבודה לבושים בחולצות מכופתרות, אך במשרד בו אני עובד כשנתיים מעולם אף אחד לא נדרש לכך. ביום בהיר אחד החליט המעסיק שכולם צריכים לבוא מכופתר. האם זה נחשב להרעת תנאים ? מי אמור לממן לי רכישה של חולצות מכופתרות ללבישה יום יומית ?
בנוסף הנני בעל תואר וניסיון בתחומי וביום בהיר אחד החליט המעסיק כי אני חייב לשטוף את כוסות השתייה של האנשים שבאו להיפגש עימי. האם זה ייחשב להרעת תנאים או שלא ?
בנוסף הנני בעל תואר וניסיון בתחומי וביום בהיר אחד החליט המעסיק כי אני חייב לשטוף את כוסות השתייה של האנשים שבאו להיפגש עימי. האם זה ייחשב להרעת תנאים או שלא ?
הרעת תנאים- קוד לבוש
עו"ד שי בן נתן
26/06/12
1. הנהגת קוד לבוש אינה מהווה הרעת תנאים מהותית המצדיקה התפטרות בדין פיטורים. יחד עם זאת, אם המעסיק דורש תלבושת מסויימת עליו לשאת בהשתתפות בעלויות הביגוד. אם המדובר בדרישה לגיטימית של לבוש מכובד או צנוע- המעסיק לא יידרש להשתתףבעלויות הביגוד.
2. אין המדובר בהרעת תנאים מוחשית המצדיקה התפטרות בדין פיטורים.
2. אין המדובר בהרעת תנאים מוחשית המצדיקה התפטרות בדין פיטורים.
הגעה למקום העבודה ושהייה שם עד להתחלת לחץ בלי תשלו
ארתור
25/06/12
עורכי דין מכובדים שלום,
אני עובד בבית קפה בתור מלצר, השאלה שלי היא כזאת,
תחילת המשמרת שלי רשומה לשעה 4 בערב לדוגמא, אני מגיע למשמרת ומקבל הוראה לשבת בצד ולחכות לתחילת לחץ בעבודה ורק אז לעלות, זמן ההמתנה לוקח בין שעה לשעה וחצי. כמו כן כאשר יורד הלחץ שוב אני מקבל הוראה לרדת מהמשמרת ולחכות עד שיחזור הלחץ שוב, במקרים מסוימים הלחץ לא חוזר ואני יושב שם בחוסר מעש זמן ממושך ובסוף משוחרר מהמשמרת.
כל הזמן שאני מחכה לעלות למשמרת הוא ללא תשלום.
א. האם זה חוקי לא לשלם לי על שעות אלה?
ב. האם זה חוקי בכלל לתת לי לחכות ?
יצויין שזמני ההמתנה הללו בכלל לא הוזכרו במהלך הסבר תנאי העבודה.
תודה מראש.
אני עובד בבית קפה בתור מלצר, השאלה שלי היא כזאת,
תחילת המשמרת שלי רשומה לשעה 4 בערב לדוגמא, אני מגיע למשמרת ומקבל הוראה לשבת בצד ולחכות לתחילת לחץ בעבודה ורק אז לעלות, זמן ההמתנה לוקח בין שעה לשעה וחצי. כמו כן כאשר יורד הלחץ שוב אני מקבל הוראה לרדת מהמשמרת ולחכות עד שיחזור הלחץ שוב, במקרים מסוימים הלחץ לא חוזר ואני יושב שם בחוסר מעש זמן ממושך ובסוף משוחרר מהמשמרת.
כל הזמן שאני מחכה לעלות למשמרת הוא ללא תשלום.
א. האם זה חוקי לא לשלם לי על שעות אלה?
ב. האם זה חוקי בכלל לתת לי לחכות ?
יצויין שזמני ההמתנה הללו בכלל לא הוזכרו במהלך הסבר תנאי העבודה.
תודה מראש.
הזמן שהעובד עמד לרשות המעביד
גלובלי
25/06/12
מהרגע שהתייצבתה במקום העבודה ועד לרגע שעזבתה את מקום העבודה נחשב לזמן עבודה, כי בזמן הזה העמדת את עצמך לרשות המעביד. אם עשה בך שימוש או לא, זה בעיה שלו.
פיטורים בהריון
לאה
25/06/12
שלום רב.
קיבלתי מיכתב הזמנה לשימוע ליפני פיטורין.במכתב היו מפורטים מיספר דברים שלדעתי מאוד שיקריים ולא תואמים את המציאות.אחת מהם היה שאבטל תור לרופאת נשים שלי ואבוא לעבוד בהתראה של כמה שעות.(ליפני שהיא ידעה על ההריון)
לאחר מכן הודעתי למנהלת שלי על כך שאני בהריון (חודש 3) והיא כתבה לי מיכתב שלמרות הודעה על ההריון השימוע יתקיים במועד.
האם הם יכולים לפטר אותי?
מה הסיכוי שמשרד הת"מת יאשר זאת?
אם אני מקבלת מכתב פיטורים בכל זאת מה צריך להיות המשך התהליך?
בתודה מראש.
קיבלתי מיכתב הזמנה לשימוע ליפני פיטורין.במכתב היו מפורטים מיספר דברים שלדעתי מאוד שיקריים ולא תואמים את המציאות.אחת מהם היה שאבטל תור לרופאת נשים שלי ואבוא לעבוד בהתראה של כמה שעות.(ליפני שהיא ידעה על ההריון)
לאחר מכן הודעתי למנהלת שלי על כך שאני בהריון (חודש 3) והיא כתבה לי מיכתב שלמרות הודעה על ההריון השימוע יתקיים במועד.
האם הם יכולים לפטר אותי?
מה הסיכוי שמשרד הת"מת יאשר זאת?
אם אני מקבלת מכתב פיטורים בכל זאת מה צריך להיות המשך התהליך?
בתודה מראש.
פיטורים בהריון
עו"ד עדי פריאנטי
25/06/12
כמה זמן את עובדת במקום העבודה?
חישוב פיצויי פיטורין
דני
25/06/12
האם במסגרת פיצויי הפיטורין נכללים גם רכיבים בשכר כמו אש"ל ונסיעות? תודה
שכר קובע לצורך פיצויי פיטורין
עו"ד עדי פריאנטי
25/06/12
לא לצורכי פיצויי פיטורין אין מחשבים את רכיבי הנסיעות והאשל, חוק פיצויי פיטורין מגדיר בדיוק רב מה נחשב לשכר ומה לאו. אלה מניין הרכיבים שלא נכנסים להגדרת השכר.
דחיית שופט טענות סף
מ
25/06/12
שופט בבית דין לעב' בתביעה בנוגע לקצבת נכות מקרן פנסיה, שנמסרה להחלטתו (מצידו של התובע) בקשה לדון ולהחליט בטענות סף, כאשר השופט החליט כנגד טענות הסף לגופן.
במידה ורוצים לערער על החלטת השופט, האם חייבים לעשות זאת באופן מיידי, או שניתן לערער על כך גם בהימשכות הדיון?
באם הטענות לא היו מוצגות לשופט כטענות סף, האם האפשרויות לערער על ההחלטה לדחותם היו שונות מאלה של טענות הסף?
תודה מראש
במידה ורוצים לערער על החלטת השופט, האם חייבים לעשות זאת באופן מיידי, או שניתן לערער על כך גם בהימשכות הדיון?
באם הטענות לא היו מוצגות לשופט כטענות סף, האם האפשרויות לערער על ההחלטה לדחותם היו שונות מאלה של טענות הסף?
תודה מראש
דחיית טענות הסף
עו"ד עדי פריאנטי
25/06/12
לא ברור באם הטענות התקבלו והתביעה נמחקה או נדחתה או שטענותיה לא התקבלו. אנא הבהר.
פיטורים בחופשת לידה
רוני
25/06/12
שלום,
את עבודתי כמורה במשרד החינוך התחלתי ב - 1.9.10 (מורה בתקן).
ב - 15.3.12 ילדתי את ביתי וכחודשיים אחרי התבקשתי לחתום על מכתב סיום העסקה ב 31.8.12 (על אותו פורמט חתמתי גם בשנה שעברה).
יש לציין כי ברצוני לנצל את כל חופשת הלידה ע"פ חוק - 14 שבועות בתשלום + 12 שבועות בתנאי חל"ת.
בשבוע שעבר קיבלתי שיחה מבית הספר לפיה אינני ממשיכה איתם בשנה הבאה ושהם מחזירים אותי למשרד החינוך להמשך טיפול.
במשרד החינוך הסבירו לי שאין הם מחוייבים כלפיי לשנה"ל הבאה - ז"א שייתכן ואפוטר וכל זה עומד בתנאי החוק וזאת משום שאני עובדת זמנית ומראש חתמתי בתחילת השנה על חוזה העסקה של שנה...
לעניות דעתי החוק איננו מבדיל בין עובדת זמנית לקבועה.
אנא עזרתכם.
תודה
את עבודתי כמורה במשרד החינוך התחלתי ב - 1.9.10 (מורה בתקן).
ב - 15.3.12 ילדתי את ביתי וכחודשיים אחרי התבקשתי לחתום על מכתב סיום העסקה ב 31.8.12 (על אותו פורמט חתמתי גם בשנה שעברה).
יש לציין כי ברצוני לנצל את כל חופשת הלידה ע"פ חוק - 14 שבועות בתשלום + 12 שבועות בתנאי חל"ת.
בשבוע שעבר קיבלתי שיחה מבית הספר לפיה אינני ממשיכה איתם בשנה הבאה ושהם מחזירים אותי למשרד החינוך להמשך טיפול.
במשרד החינוך הסבירו לי שאין הם מחוייבים כלפיי לשנה"ל הבאה - ז"א שייתכן ואפוטר וכל זה עומד בתנאי החוק וזאת משום שאני עובדת זמנית ומראש חתמתי בתחילת השנה על חוזה העסקה של שנה...
לעניות דעתי החוק איננו מבדיל בין עובדת זמנית לקבועה.
אנא עזרתכם.
תודה
פיטורי עובדת זמנית
עו"ד עדי פריאנטי
25/06/12
ראשית חל עליך התקשיר והחוק. ותמיד החוק המטיב עם העובד. ולכן תמוה בעיני מאוד מה שאת מספרת כאן. אשמח לעמוד לשירותך, אין המדובר בפירוט בפורום. צרי קשר דרך ייעוץ אישי.



