פורום דיני עבודה

פורום דיני עבודה הוקם כדי לתת מענה לכל פונה בתחום כה חשוב של זכויות עובד ועובדת. אל תהססו לשאול בנוגע לפיצויי פיטורין, הרעת תנאים, דמי חופשה והבראה ועוד. אנחנו כאן, לרשותכם.

מנהלי פורום דיני עבודה

עו"ד נטלי אבני

מלווה מזה למעלה מ 15 שנים מעסיקים ועובדים רבים בכל הנוגע לתחום של דיני עבודה.

עו"ד דן קלדרון

בעל ניסיון של למעלה מ-15 שנים בתחום דיני העבודה. עוסק בייצוג עובדים ומעסיקים בבתי הדין לעבודה.

עו"ד אליס שמאי

מתמקדת בייצוג מקצועי ולווי משפטי עד לתוצאה הרצויה תוך התמחות מיוחדת בדיני עבודה ובתביעות הטרדה מינית.

עו"ד משה בן בסט

מתן ייעוץ משפטי וליווי שוטף לעובדים ומעסיקים וייצוג בבתי הדין לעבודה.

תיקון לחוק דמי מחלה 2013

ליז 30/03/17
שלום רב
אשמח לקבל הסבר לתיקון חוק דמי מחלה ב 2013
ומהן הזכויות החדשות להורה לילד עם מוגבלות. הנובעות מהתיקון לחוק .
תודה למשיבים. 

חוק דמי מחלה

עו"ד לילך אקרמן מנהלת 03/04/17
שלום רב
שאלתך כללית מדי - באם ישנה שאלה ספציפית אנא שאלי ואשמח לענות
בעיקרון התיקון שהיה בשנת 2013 בעצם שינה את אופן התשלום בגין הימים כך שבעבור היום השני והשלישי משלמים 50 % ולאחר מכן 100% .


בברכה,



לילך אקרמן, עו"ד 


מנהלת פורום דיני עבודה



העמק 52, כפר יונה

טל': 8833030 -077; מייל: lilachakerman@netvision.net.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

פיטוריו

ימית 28/03/17
ערב טוב ,
התקבלתי למקום עבודה לפני שבוע ויומיים (התהליך היה ארוך 2 ראיונות + מבחן אמינות שעברתי אותו )בהמלך השבוע עשיתי את כל המטלות שהוטלו עליי על הצד הטוב ביות,ר במשך הזמן לא היה לי מה לעשות ותמיד ביקשתי מה עוד אפשר לעשות ואף הגדלתי ראש ,כעבור שבוע פוטרתי בטענה שהיו דברים שלא מצאו בעינייה ( אך לא הסברה מה ) ביקשתי הסבר מה היה לא טעין ולא קיבלתי , שאלתי מה עשיתי לא בסדר ומדוע לא הסברו לי שעשתי משהו לא תקין
האם זה תקין מבחינת חוק ? האם היא הייתה צריכה לעשות שימוע ? האם ניתן לפטר עובד לאחר שבוע ללא סיבה ?
אודה לתשובתכם

המשך פיטורין

ימית 29/03/17

בהמשך לשאלתי מאתמול , קיבלתי היום זימון לשימוע

התנהלות לקויה עם טעויות מקצועיות וחוסר התאמה מבחינה מקצועית

איך אפשר לא לעשות טעויות לאחר שבוע עבודה ?

ומה אני צריכה לעשות עכשיו ? להגיע לשימוע ?

העסקה בכל 7 ימי השבוע

דניאל קרן 28/03/17
שלום רב,
אני נמצא באותו מקום עבודה כבר כמה שנים והיו הרבה מאוד מקרים בהם המעסיק חייב אותי לעבוד 7 ימים בשבוע.
האם זה חוקי?

העסקה 7 ימים רצופים חוקית?

עו"ד צילה ניהוז מנהלת 29/03/17
דניאל שלום,
חוק שעות עבודה ומנוחה קובע מחייב שלעובד יהיה יום אחד לפחות במהלך השבוע שיהיה יום המנוחה שלו.
ניתן להעסיק עובד בשבת רק אם קיים היתר, שבו צריך להיות כתוב מתי יהיה יום המנוחה החלופי שלו.

לכן, לשאלתך, העסקת עובד 7 ימים ברצף אינה חוקית.

לרשותך בכל שאלה נוספת,

בברכה,



צילה ניהוז, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שמעון בן חמו 35/5, ירושלים

טל': 073-7319465; מייל: tzila.n@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

זכאות לדמי אבטלה במקרה של התפטרות מעבודה

לידיה 28/03/17
שלום רב,
 חבר עובד בכלל ביטוח ומעוניין להתפטר מעבודתו 
החברה שמעסיקה אותו היא חברת כוח אדם
באילו סיבות התפטרות הוא יהיה זכאי לחתום אבטלה מהיום הראשון ולא לחכות את ה 90 יום? אשמח לקבל תשובה בנושא 

פני לפורום ביטוח לאומי

עו"ד צילה ניהוז מנהלת 28/03/17


בברכה,



צילה ניהוז, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שמעון בן חמו 35/5, ירושלים

טל': 073-7319465; מייל: tzila.n@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

חוב ביטוח לאומי בגין עבודה עם חשבונית לשכיר

אורית 27/03/17
בעקבות עבודה של מספר חודשים עם חברה של חשבונית לשכיר נוצר לי חוב גדול בביטוח לאומי.

הם הטעו אותי וגרמו לי לחשוב שאני עובדת שכירה אצליהם. (כך גם רשום אצליהם באתר שבו נרשמתי לשירות) כאשר בפועל מסתבר שלא כך הדבר, מבחינת ההגדרות של ביטוח לאומי, עכשיו הם לא מוכנים לשלם את החוב בביטוח לאומי שנוצר בעקבות אי אמירת האמת, וביטוח לאומי אומר שאני צריכה להסדיר את החוב בעצמי, מולם.

איך יוצאים מזה?

חוב ביטוח לאומי

עו"ד עדי אורן פריאנטי מנהלת 28/03/17
אורית בוקר טוב,
ראשית ועל מנת שלא ליצור חובות ריביות ופיגורים מול ביטוח לאומי אני מציעה לך לשלם את החוב. אח"כ לבדוק את סוגיית הסטטוס מול המעסיק . האם את נחשבת לעובדת שכירה או עצמאית. הבחינה לענין זה נבחנת לגופו של מקרה ע"פ קריטריונים שקבע ביה"ד. 
בברכה, 



עדי אורן פריאנטי, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שדרות ירושלים 18, אשדוד.

טל': 08-8671200; מייל: lawadio@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

שימוע פיטורים

יויו 27/03/17
עובד מחוייב להגיע לשימוע לקראת פיטורים בע"פ? ניתן לקיים בכתב? אם המשכורת היא שעשית, על פי מה קובעים את הפיצויים? תודה 

שימוע לפני פיטורים

עו"ד עדי אורן פריאנטי מנהלת 28/03/17
שימוע, באופן עקרוני צריך להיות בכתב. אבל כל מקרה נבחן לגופו של ענין. חישוב פיצויים לפי שכר שעתי נחשה ע"פ ממוצע שעות שנתי פול שכר אחרון פול וותק. 

בברכה, 



עדי אורן פריאנטי, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שדרות ירושלים 18, אשדוד.

טל': 08-8671200; מייל: lawadio@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

סעיף בהסכם העסקה בעבודה חדשה

דפ 27/03/17
שלום, 
אני מתחיל בעבודה חדשה והועברה אליי טיוטת חוזה העסקתי לעיון. ישנו סעיף אחד שקצת הפריע לי ורציתי לדעת האם הוא סטנדרטי או מוגזם. הסעיף בזה הלשון: "החברה שומרת לעצמה את הזכות לעדכן את הנהלים הקיימים ולהוסיף נהלים מעת לעת ולעובד לא תקום טענה על הרעה או שינוי בתנאי העבודה שלו עקב שינוי נהלי החברה. הנהלים המעודכנים ו/או החדשים יועברו לידיעת העובד ויהפכו לחלק בלתי נפרד מחוזה זה". 
אשמח לחוות דעת בנושא. 
תודה.

סעיף על שינוי תנאים בחוזה העסקה

עו"ד עדי אורן פריאנטי מנהלת 28/03/17
על פניו הסעיף לא נראה מאיים עם זאת אני הייתי מוסיפה כי סעיף זה לא יפגע בעובד ו/או בתנאי עבודתו ו/או שכרו ע"פ הדין וההסכם. 

בברכה, 



עדי אורן פריאנטי, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שדרות ירושלים 18, אשדוד.

טל': 08-8671200; מייל: lawadio@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

שיחת שימוע

אלירן 27/03/17
שלום רב.
הבוקר, יום שני, זומנתי לשיחת שימוע ממקום העבודה שלי לעוד כיומיים בתאריך ה29.3.
 מסרו לי שבימים האלה עד לשימוע אינני מורשה לעבוד - האם מקום העבודה  מחויב לשלם לי עבור ימי העבודה של  היום, מחר ויום השימוע?

שיחת שימוע

עו"ד עדי אורן פריאנטי מנהלת 28/03/17

בוודאי. במידה והמעסיק מחליט שהוא מוותר על עבודתך עד השימוע הוא מחוייב לשלם לך שכר מלא בגין ימים אלה. 
בברכה, 



עדי אורן פריאנטי, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שדרות ירושלים 18, אשדוד.

טל': 08-8671200; מייל: lawadio@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

מקדמה ע"ח טיפ

עופר 27/03/17
שלום האם מעסיק יכול לרשום בתלוש שכר מקדמה בגובה הטיפים שהתקבלו וכך בנטו לרשום אפס לתשלום לעובד

מקדמה ע"ח טיפ

עו"ד עדי אורן פריאנטי מנהלת 28/03/17

לא. גם מקדמה או מפרעה או הלוואה - אופן ההחזר חייב להיות ע"פ סעיף 25 לחוק הגנת השכר ולכן אסור לקזז זאת בפעם אחת. 
בברכה, 



עדי אורן פריאנטי, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שדרות ירושלים 18, אשדוד.

טל': 08-8671200; מייל: lawadio@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

ניכויי פנסיה

דנה 27/03/17
בת 50  וותק בעבודה כ 20 שנים
ניכויי הפנסיה משכרי 
5% עובד
5% מעביד
8.33% מעביד - פיצויים
זאת לקרן פנסיה גלעד (קופה וותיקה)

האם אין חובה על המעביד להגדיל
את הפרשתו לאור החוק החדש - (תיקון 16)
אציין שגלעד לא מעוניינים בהעברת אחוזים גבוהים יותר

תודה!

הגדלת ההפרשות גם בביטוח מנהלים

עו"ד עדי אורן פריאנטי מנהלת 28/03/17
אני מבינה שברשותך ביטוח מנהלים ולא קרן פנסיה. ולכן  החל מחודש ינואר 2017. לפי ההסכם החדש תהיה זכאי להגדלת הפקדות המעסיק רק בפעימה השנייה, בינואר 2017, במסגרתה הפקדות המעסיק לרכיב תגמולים עולות מ- 6.25% ל- 6.5% והפקדות העובד לרכיב תגמולים עולות מ- 5.75% ל- 6%.

בברכה, 



עדי אורן פריאנטי, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שדרות ירושלים 18, אשדוד.

טל': 08-8671200; מייל: lawadio@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

פיצויים חלף הודעה מוקדמת

יוסי 27/03/17
שלום, אם אני זכאי לקבל פיצויים חלף הודעה מוקדמת שניתנו לי ל30 הימים הבאים, בנוסף אני זכאי לקבל פיצויי פיטורין, מתי אני אמור לקבל את פיצויי הפיטורין רק בתום 30 הימים של ההודעה המוקדמת? או ביום סיום העסקתי? יודגש שיחסי עובד מעביד הסתיימו מיד.

מועד לתשלום חלף הודעה מוקדמת ופ"פ

עו"ד עדי אורן פריאנטי מנהלת 28/03/17

במידה ואתה לא עבדת במועד ההודעה המוקדמת מגיע לך תשלום חלף הודעה מוקמת
 וזאת במועד המשכורת הקרובה כך גם לענין עריכת גמר חשבון ותשלום פ"פ כולל מתן טופס 161 והודעת שחרור לקרן הפנסיה . בברכה, 



עדי אורן פריאנטי, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שדרות ירושלים 18, אשדוד.

טל': 08-8671200; מייל: lawadio@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

עוזרת בית – פיטורין

זוהרה 26/03/17
שלום רב, יש לנו עוזרת בית כ-5 שנים /פעם בשבוע, 6 ש' , אשר בקשה לפני כחודשיים העלאה בשכר מ-45 ש"ח ל-60 ש"ח לשעה. בכל התקופה הנ"ל,  לא הצלחנו לשכנע אותה להסתפק בתוספת נמוכה יותר כמקובל בשוק. העוזרת התעקשה על 60 ש"ח. היום בתום שעות העבודה, היא הודיעה שזו הפעם האחרונה ולא תגיע יותר. אנחנו משלמים לה הכל לפי החוק: ביטוח לאומי, פנסיה, חופש,הבראה וכו'. האם במקרה שהפיטורים מצידה - מגיעים לה פיצויים ? תודה מראש , זוהרה

עוזרת בית פ"פ

עו"ד עדי אורן פריאנטי מנהלת 28/03/17

כן, עקרונית לפי שיעור ההפרשות לפ"פ כאמור בפנסיית חובה החל משנת 2009, לפי השיעורים בהתאמה לכל שנה. צריך לבדוק מה היה שכרה בכל שנה ואז לערוך את החישוב. 



עדי אורן פריאנטי, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שדרות ירושלים 18, אשדוד.

טל': 08-8671200; מייל: lawadio@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

זכיין שעוזב את החברה – השלכות לעובדים

מוכרת 26/03/17
הבוס שלי שהוא זכיין עוזב את החברה. האם זכיין שיחליף אותו או החברה יכולים לאפס את הוותק שלי ולשנות לי את המשכורת ואת התנאים?

זכיין שעוזב את החברה - ההשלכות לגבי העובדים

עו"ד עדי אורן פריאנטי מנהלת 28/03/17
עקרונית אין בעיה לבכך  שהזכיין מתחלף, כל עוד מקום העבודה ותנאיה נשארים בדיוק אותו דבר. אבל כלה תנאים צריכים להשאר כל שהם ללא כל שינוי. במידה והוותק מתאפס - את זכאית לעזוב את עבודתך - להתפטר. בכל מקרה את זכאית לפ"פ,  פדיון חופשה , הבראה וכו ' העברת קרן הפנסיה וכו'.. 
בברכה, 



עדי אורן פריאנטי, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שדרות ירושלים 18, אשדוד.

טל': 08-8671200; מייל: lawadio@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

מעסיק חייב אותי לעבוד 7 ימים בשבוע

דניאל קרן 26/03/17
שלום רב, 
אני נמצא באותו מקום עבודה כבר למעלה משלוש שנים.
לאורך התקופה היו הרבה מאוד מקרים בהם המעסיק חייב אותי לעבוד 7 ימים בשבוע ראשון עד שבת .
האם זה נחשב להראת תנאים מוחשית שמזכה בפיצויי פיטורים?

העסקה בשבת

עו"ד עדי אורן פריאנטי מנהלת 28/03/17
העסקה בשבת אסורה אלא באם המעסיק קיבל אישור/היתר מיוחד לכך. במידה ויש אישור מיוחד אזי עליו לשלם לך שכר בהתאם של 150%. 

בברכה, 



עדי אורן פריאנטי, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שדרות ירושלים 18, אשדוד.

טל': 08-8671200; מייל: lawadio@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

ימי אבטלה

יוסי 26/03/17
האם יש אפשרות לקבל יתרת ימי אבטלה שנשארו לי למרות ששיחלפו 12
חודש

אנא פנה לפורום הביטוח הלאומי

עו"ד עדי אורן פריאנטי מנהלת 28/03/17


בברכה, 



עדי אורן פריאנטי, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שדרות ירושלים 18, אשדוד.

טל': 08-8671200; מייל: lawadio@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

מכתב סיום העסקה

שקד 26/03/17
האם במכתב סיום העסקה (פיטורים) יש חובה לציין את הסיבות שהובילו לסיום העסקת העובד?

האם חובה לציין במכתב פיטורים את הסיבה שהובילה לכך

ענבל תמם 26/03/17
שלום רב,

אין חובה לציין את הסיבות שהובילו לפיטורי העובד.

חשוב לבדוק שבמכתב כן מופיע תאריך תחילת וסיום העסקתו של העובד.

בהצלחה

בברכה,



ענבל תמם, עו"ד

מנהלת פורום דיני חוזים



המשוט 6, יבנה

טל': 050-2551800; מייל: inbalta2@gmail.com

זכויות מאבטח שלא עובד בחברת שמירה

אביגדור לוי 25/03/17
בודק בטחוני/שומר/מאבטח שעובד לא בחברת שמירה, חוק השומרים החדש, והסכם הקיבוצי החל על שומרים תקף לגביו?

המעסיק טוען מכיון שהם לא חברת שמירה, הם לא מחויבים לחוק השומרים והסכם הקיבוצי, האם הוא צודק?.

תודה.

האם ההסכם הקיבוצי של מאבטחים חל על כל המאבטחים ?

ענבל תמם 26/03/17
שלום רב,

המעסיק צודק. ההסכם הקיבוצי חל על המעסיק מקום בו עיקר עסקו הוא באבטחה.

בברכה,



ענבל תמם, עו"ד

מנהלת פורום דיני חוזים



המשוט 6, יבנה

טל': 050-2551800; מייל: inbalta2@gmail.com

נוסח מכתב התפטרות

ירון 25/03/17
לפני 5 שבועות (ולאחר 14 חודשי עבודה) הודעתי במקום העבודה שאני מעוניין לעזוב, ונתתי להם את הזמן למצוא עובדת חדשה שתחליף אותי. כעת המזכירה ביקשה שאחתום על מכתב התפטרות בזה הנוסח (מיועד לאגף משאבי אנוש במקום העבודה) : "הריני להודיע בזאת על הפסקת עבודתי במחלקת____ מתאריך 1/4/17, מסיבות אישיות". האם עלי להסכים לנוסח זה? אני ניסחתי מכתב ארוך יותר שמפרט על החוויה החיובית שלי במקום העבודה לצד הקושי האישי שלי וההחלטה לעזוב, בהמשך לשיחה שהייתה לי עם הממונית עלי. האם זה משמעותי לתת להם את הנוסח שלי?תודה

האם עליי לחום על מכתב התפטרות שניסח המעסיק ?

ענבל תמם 26/03/17
שלום רב,

במידה והתפטרת, אין משמעות לנוסח אחר של המעסיק.
תוכל לבקש לצרף אליו את המכתב שלך.

בהצלחה בדרכך החדשה,

בברכה,



ענבל תמם, עו"ד

מנהלת פורום דיני חוזים



המשוט 6, יבנה

טל': 050-2551800; מייל: inbalta2@gmail.com

כריתת רחם וחופשת מחלה

מיה טלדם 25/03/17
שלום 
עברתי כריתת רחם רדיקלית בשל סרטן צוואר הרחם. נאמר לי שאני זכאית לקבל 30 ימי מחלה על חשבון המעביד. האם ימים אלה יורדים מי 90 ימי המחלה שצברתי או שהם בנוסף?

האם אני זכאית לימי מחלה נוספים על חשבון המעסיק ?

ענבל תמם 26/03/17
שלום רב,

אקדים לתשובתי איחולי בריאות איתנה.

באשר לימי החופשה, בן הזוג יכול לזקוף עד 60 ימי היעדרות, על חשבון ימי מחלה או חופשה, לבחירתו.
אולם, לא קיימת הוראה ספציפית של 30 ימי מחלה נוספים על חשבון המעסיק.

בברכה,



ענבל תמם, עו"ד

מנהלת פורום דיני חוזים



המשוט 6, יבנה

טל': 050-2551800; מייל: inbalta2@gmail.com

האם המעסיק חייב להפריש פיצויי פיטורים לקרן הפנסיה?

נעמה 24/03/17
היי. אני עובדת במשרה חלקית כבר שנה וחצי, ומעוניינת להתפטר עקב שחיקה נפשית ( פשוט לא טוב לי שם. השכר נמוך מאוד יחסית לשוק, הבטיחו לי העלאה ולא קיימו, ומאוד בא לי חודש-חודשיים להיות בבית) במהלך עבודתי , רק אחרי 8 חודשים שמתי לב כי לא מפרישים לי לפנסיה בכלל. הם טענו שמדובר באשמה שלי שלא דיווחתי לאן להפריש, והחלו להפריש לי, גם עבור התקופה שלא הופרש. אני לא רואה סעיף של הפרשה לפיצויי פיטורים בתלוש, וגם לפי הסכום שמפורש (6.5 אחוז) ברור שאין הפרשה כזו.
 השאלה שלי היא, לא ממש הבנתי אם סעיף 14 הוא חובה עבור המעביד, או לא? אם אני מתפטרת, האם הוא חייב לשלם לי את זה או לא? 

האם אני זכאית לפיצויי פיטורין ?

ענבל תמם 24/03/17
שלום
רב,




על פי
החוק, עובד זכאי לפיצויי פיטורין אם פוטר או התפטר בנסיבות מסויימות.

 

במקרה
בו פוטר העובד, יהא זכאי האחרון לפיצויים אם עבד שנה אחת לפחות טרם פיטוריו.




במקרה
בו התפטר העובד, יהא זכאי לפיצויים בנסיבות מסוימות, למשל, מחמת הרעה מוחשית בתנאי
העבודה, או אם התגייס העובד למשטרת ישראל, או העתיק את מקום מגוריו לרגל נישואיו
ממקום אחד למקום אחר בו גר בן זוגו ועוד.

 

שיעור
הפיצויים יעמוד על שכר חודשי כפול מספר שנות העסקתו אצל אותו מעסיק.




החל
משנת 2008, נכנס לתוקף צו הרחבה המחייב את המעסיק להפריש כספים לביטוח פנסיוני
לעובד. חלק מהכספים המופרשים באים במקום חלק מפיצויי הפיטורים. במקרה כזה, ישלם
המעסיק רק את החלק היחסי מהפיצויים שאותו לא הפריש לביטוח הפנסיוני.




במידה
והמעסיק הפריש את מלוא הפיצויים, כלומר, 8.33% מהשכר החודשי, לביטוח הפנסיוני או
לקופת גמל אחרת, בהסכמת העובד ובהתאם לתנאי סעיף 14 לחוק, לאורך כל התקופה, הרי
שבעת הפיטורים יהא פטור המעסיק מתשלום פיצויים לעובד והעובד יהא זכאי למשוך את
הכסף שצבור בקופה.

 



לשאלתך,
סעיף 14 נחתם בהסכמת הצדדים, ומשכך, אינו חובה. במידה ואת מתפטרת ואינך זכאית
לפיצויי פיטורין בשל אחת הסיבות שמניתי לעיל, תהיי זכאית רק לכסף שהופרש משכרך
ונמצא כעת בקופת הפיצויים.

 

 



בהצלחה



בברכה,



ענבל תמם, עו"ד

מנהלת פורום דיני חוזים



המשוט 6, יבנה

טל': 050-2551800; מייל: inbalta2@gmail.com

פיטורין לאחר חופשת לידה

דניאל 23/03/17
שלום רב,

אשתי חזרה מחופשת לידה ב9/16, וביקשה לעזוב את העבודה בסוף פברואר 2017.

היא ביקשה מהמעסיק לקבל מכתב פיטורין כדי לקבל דמי אבטלה, המעסיק הסכים.

אחרי שעזבה המעסיק התחרט, כיון ששמע ממנהלת החשבונות שאסור לו לפטר אותה.



ידוע לי שהיא גם יכולה להתפטר עבור הטיפול בילד, ולהיות זכאית לאבטחה, אם הסדרי התחבורה למקום העבודה אינם מתאימים למסגרת הגיל הרך - מה ניתן להציג כהוכחה לכך לביטוח הלאומי?



מעיון בחוק עבודת נשים, כתוב שאסור למעסיק לפטר עובדת 60 יום אחרי חזרה מחופשת לידה.



האם ישנה מניעה חוקית לפטר עובדת לאחר מכן?

אולי עניין של אפליה?

אשמח למענה.

דן

אחרי שעזבה, המעסיק התחרט כי שמע ממנהלת החשבונות שאסור לפטר אשה שחזרה מחופשת לידה. מה אומר החוק?

ענבל תמם 24/03/17
שלום רב,



עובדת אשר חזרה מחופשת לידה זכאית לדמי אבטלה לאחר 90 יום מהמועד בו התפטרה.



משכך, אם אשתך התפטרה לצורך גידול הילד, למשל, עליה להמתין 90 יום על מנת שתהיה זכאית לדמי אבטלה, למעט מקרים בהם רואים אותה כמפוטרת.



לעניין חזרתו של המעסיק ממתן מכתב פיטורים, לא ניתן לחייב אותו במתן מכתב כזה, שהרי העובד התפטר מיוזמתו.



בברכה,



אי תשלום פנסיה וקרן השתלמות

שי 23/03/17
שלום, לפני כ-7 חודשים התחלתי לעבוד בחברה מסויימת, בפגישתי עם סוכנת הביטוח של החברה ( לאחר משהו כמו 4 חודשים מתחילת עבודתי ) פתחתי קופה חדשה. ומכיוון שהייתה לי קופה קיימת מעבודה שסיימתי חודשיים לפני עבודתי הנוכחית, המעסיק היה אמור להפריש לי פנסיה לאחר 3 חודשים רטרואקטיבית. בנוסף, לפי חוזה העבודה שלי, אני זכאית לקרן השתלמות החל מיום עבודתי הראשון. למעשה, מתוך כל הזמן שאני עובדת פה, הופיע לי פעם אחת בלבד כי שולמה לי פנסיה וקרן השתלמות (יש לציין שהכספים ירדו לי מהתלוש אך בפועל הכסף לא הועבר לקופות בטענה כי לחברה כעת אין כסף). בגלל התנהלות בזויה שכזאת, החלטתי להתפטר. כעת מעסיקיי רוצים להוריד לי את כל הפנסיה וקרן ההשתלמות שהם חייבים לי בתלוש אחד והאחרון שלי, כלומר הורדה של מעל 2000 ש"ח. כמובן שהורדה כזאת היא משמעותית עבורי, ואם החברה הייתה פועלת לפי חוק הכספים היו נפרשים לי פר חודש בצורה שווה. שאלתי היא האם יש משהו שאני יכולה לעשות בנדון על מנת שלא יורידו לי סכום כל כך גדול בפעם אחת? האם מכיוון שהם לא פעלו כחוק אני יכולה לדרוש שיפרישו לי את הכספים בתשלומים? מציינת כי קופות הפנסיה וקרן ההשתלמות נפתחו, אך לא הופרש אליהם דבר. 
תודה

האם המעסיק יכול לגבות את תשלומי הפנסיה שלא הפריש ?

ענבל תמם 24/03/17
שלום רב,

ככלל, מעסיק רשאי לחייב עובד בגין הפרשות לפנסיה שלא הופרשו במועד, הגם שבאשמתו.

במקרים כגון דא, נהוג להגיע להבנות בדבר פריסת התשלום. מאחר שזוהי המשכורת האחרונה שלך, קיים קושי אמיתי בפריסת התשלום, ועל כן, אמליץ, כי תנסו להגיע להבנות בנושא.

בהצלחה, 

בברכה,



ענבל תמם, עו"ד

מנהלת פורום דיני חוזים



המשוט 6, יבנה

טל': 050-2551800; מייל: inbalta2@gmail.com

מחלת ילד לעובד שאשתו עקרת בית

רונן 23/03/17
עובד שאשתו עקרת בית שמגדלת את הילדים.

אחד הילדים מאושפז בבי"ח ואשתו או הוא צריכים להתחלק ולשמור על הילד ושאר הילדים בבית.

ההנהלה לא מוכנה לשלם לעובד מחלת ילד כיוון שאשתו עקרת בית.

האם חוקי?

האם הורה זכאי למחלת ילד כשבן זוגו לא עובד ?

ענבל תמם 24/03/17

שלום רב,

על פי חוק דמי מחלה, עובד יהא זכאי לזקוף עד 8 ימי היעדרות בשנה בשל מחלת ילד שמתחת לגיל 16, על חשבון ימי המחלה הצבורים שלו.

זכאות זו אינה ניתנת להורה שבן זוגו לא עובד מהסיבה שהקטין נמצא תחת השגחה של ההורה השני.



ענבל תמם, עו"ד

מנהלת פורום דיני חוזים



המשוט 6, יבנה

טל': 050-2551800; מייל: inbalta2@gmail.com

מעסיק הפסיק את שירותי הנקיון ודורש ממני לנקות

דניאל קרן 22/03/17
שלום רב,
המעסיק שלי החליט שהוא מפסיק את שירותי הנקיון בחנות ושמעתה אנשי המכירות יצטרכו לנקות את החנות.
האם מותר לו לחייב אותי לעשות משהו שאינו תואם את הגדרת התפקיד שלי?

האם המעסיק יכול לשנות את תפקיד העובד ?

ענבל תמם 24/03/17
שלום רב,

המעסיק יכול לשנות את תפקידו של העובד או להוסיף לו תפקיד נוסף, באם יש צורך בכך.

במידה ושינוי זה עונה על ההגדרה של הרעת תנאים, הרי שהינך זכאית להתפטר בדין מפוטרת, כלומר, תהיי זכאית לפיצויי פיטורין באם עבדת שנה אחת לפחות.

בברכה,



ענבל תמם, עו"ד

מנהלת פורום דיני חוזים



המשוט 6, יבנה

טל': 050-2551800; מייל: inbalta2@gmail.com

הפסקת תשלום עמלות על הובלה

דניאל קרן 22/03/17
שלום רב,
אני עובד על בסיס שעתי + עמלות מכירה.
עד לפני כשנה המעסיק היה משלם לי עמלה עבור המכירה + עמלה עבור הובלת הרהיט.
לפני כשנה הוא החליט שהוא מפסיק לשלם לי עמלה עבור ההובלה.
האם זה נחשב להרעה בתנאים?

האם פגיעה בשכרי מהווה הרעת תנאים ?

ענבל תמם 24/03/17
שלום רב,

פגיעה של המעסיק בשכר העובד, כמוה כהרעת תנאים שבגינה זכאי העובד, בנסיבות מסויימות, להתפטר ולקבל פיצויי פיטורין.

יחד עם זאת, יש לבדוק את מכלול הנסיבות ולוודא, טרם ההתפטרות, כי מתקיימת הרעה זו המזכה את העובד בהתפטרות בדין מפוטר.

כמו כן, טרם התפטרות כאמור, יש להתריע בפני המעסיק בכתב כי עליו לתקן את ההרעה וליתן לו הזדמנות לתקנה.

בהצלחה,

בברכה,



ענבל תמם, עו"ד

מנהלת פורום דיני חוזים



המשוט 6, יבנה

טל': 050-2551800; מייל: inbalta2@gmail.com
דילוג לתוכן