פורום דיני עבודה

פורום דיני עבודה הוקם כדי לתת מענה לכל פונה בתחום כה חשוב של זכויות עובד ועובדת. אל תהססו לשאול בנוגע לפיצויי פיטורין, הרעת תנאים, דמי חופשה והבראה ועוד. אנחנו כאן, לרשותכם.

מנהלי פורום דיני עבודה

עו"ד נטלי אבני

מלווה מזה למעלה מ 15 שנים מעסיקים ועובדים רבים בכל הנוגע לתחום של דיני עבודה.

עו"ד דן קלדרון

בעל ניסיון של למעלה מ-15 שנים בתחום דיני העבודה. עוסק בייצוג עובדים ומעסיקים בבתי הדין לעבודה.

עו"ד אליס שמאי

מתמקדת בייצוג מקצועי ולווי משפטי עד לתוצאה הרצויה תוך התמחות מיוחדת בדיני עבודה ובתביעות הטרדה מינית.

עו"ד משה בן בסט

מתן ייעוץ משפטי וליווי שוטף לעובדים ומעסיקים וייצוג בבתי הדין לעבודה.

שאלה

יוגב 22/02/17
עובדת בת 62 מקבלת קצבת זקנה מהביטוח הלאומי. במקביל, עובדת כשכירה. האם זכאית לקבל דמי חל"ת אם מעסיקה בקיץ לא פעיל? יצוין כי לפני הפנסיה קיבלה. האם עתה זכאית לקבל דמי חל"ת אם מעסיקה בקיץ לא פעיל אפילו אם מקבלת קצבת זקנה?

פנה לפורום ביטוח לאומי

עו"ד צילה ניהוז מנהלת 23/02/17


בברכה,



צילה ניהוז, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שמעון בן חמו 35/5, ירושלים

טל': 073-7319465; מייל: tzila.n@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

המעסיק פרסם את המשרה שלי ללא שימוע וללא הודעה מראש

רותם 22/02/17
שלום,

אני נמצא בתפקיד ניהולי בכיר בחברה - מנהל מערך כח האדם. כבר מספר שנים שהנהלת החברה (המנכ"לים) לא משלמת שכר ונותנת תנאים על פי חוק לעובדי החברה. כאשר נכנסתי לתפקידי שמתי לי יעד לעשות תיקון ולהגן על מקום עבודתי ועליהם מפני תביעות.
לצערי במקום לקבל את הצעותיי ולהבין את המשמעות שיכולה לנבוע מאי עמידה בחוקים מנכלי החברה חושבים שאני נגדם ורק "נלחמים" בי.
אתמול גיליתי שפרסמו את המשרה שלי באתר גיוס עובדים תחת פרטים בדויים שלא אזהה את הפרסום (אך זיהיתי בכל זאת ויש גם הוכחה) וכל זאת ללא יידוע מראש או ביצוע שימוע בדבר כוונה לפטר או להלחליף אותי.

אשמח לדעת האם הליך זה הינו חוקי ומה עלי וניתן לעשות בנידון (שלא לדבר על זה שאיני מתכוון להמשיך במקום עבודה זה) ?

פורסמה מודעת דרושים בלי שאדע, מה עושים?

עו"ד צילה ניהוז מנהלת 23/02/17
רותם שלום,
ייתכן שהמודעה פורסמה כדי לבדוק דופק או מסיבה אחרת השמורה עם החברה.
כל עוד החברה לא הודיעה לך אחרת - אתה עדיין עובד שלה ופרסום מודעת דרושים לכשעצמה היא לא עבירה על חוקי העבודה.
אם אתה רוצה להתפטר, אתה כמובן יכול. לא בטוח שהתפטרות בנסיבות כאלה תזכה אותך בפיצויים.
אם החברה תזמן אותך לשימוע שתוצאתו תהיה פיטורים, ייתכן שתוכל לטעון שהשימוע נעשה שלא כדין.

לרשותך בכל שאלה נוספת,
בברכה,



צילה ניהוז, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שמעון בן חמו 35/5, ירושלים

טל': 073-7319465; מייל: tzila.n@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

קנס על עזיבה

טליה 22/02/17
שלום,
רציתי לדעת אם אני מתחילה לעבוד לצורך העניין בשירות לקוחות והם מחתימים על התחייבות שאם עוזבים לפני תום תקופה מסוימת  משלמים קנס.
האם זה עדיין בתוקף? כי שמעתי שאסור כבר לחייב ולתת קנסות למי שעוזב מקום עבודה .
נא עזרתכם מה נכון ואיך אני מוכיחה את נכונות העניין לכשיגיע הרגע .
תודה

מעסיק יכול לחייב אותי בקנס עזיבה?

עו"ד צילה ניהוז מנהלת 23/02/17
טליה שלום,
קנס עזיבה יהיה חוקי במקרה בו העובד עבר הכשרה חיצונית, הקנס הוא מידתי והעובד יודע בדיוק מה יהיה סכום הקנס והסכים לכך מראש ובכתב. 

לרשותך בכל שאלה נוספת,

בברכה,



צילה ניהוז, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שמעון בן חמו 35/5, ירושלים

טל': 073-7319465; מייל: tzila.n@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

לימודים ועבודה

נטע 22/02/17
שלום רב, אודה לעזרה לעניין החוקים החלים על מקום עבודה בעל חוזים קיבוציים:
1. האם מעסיק רשאי למנוע מעובד לימודי תואר שני, כאשר הדבר לא הובהר והובא לידיעת העובד מראש ומבעוד מועד שעליו לבקש רשות? (קחו בחשבון שהעובד עובד משמרות, עומד ב% המשרה שלו - משרה מלאה, ולצורך התואר מחליף משמרות ולוקח ימי חופשה המגיעים לו. כדין (צבר הרבה) ואשר אושרו לו מראש) המנהל פשוט אמר לו שלא מתאים לו שעובד ילמד מאחר ומניח שירצה לעזוב. אציין שהעובד עשה את התואר הראשון שלו בצורה זו ממש ללא כל בעיות מההתחלה ועד הסוף.

2. כעת העובד בחופשת סמסטר אך חוזר ללמוד בקרוב והמנהל מסרב בכל תוקף לאפשר לו להחליף משמרות ו/או לקחת חופש (המגיע לו!) בימים ספציפיים בהם המנהל יודע שהעובד לומד. האם חוקי?

3. קביעות - העובד אמור לקבל קביעות לאחר 60 חודשים (5 שנים). הקביעות מתעכבת כ-3 חודשים. האם זה תקין? על פניו נראה כי לימודי התואר השני הם אלו אשר יוצרים את הבעיה ולא התנהגות העובד שהיתה ללא רבב והוא גם הוערך עליה לא פעם ולא פעמיים. ההערכות המדוברות נמצאות בתיקו הממוחשב ואין לו אסמכתאות לכך. 

תודה רבה!!

המעסיק יכול למנוע ממני ללמוד לתואר?

עו"ד צילה ניהוז מנהלת 23/02/17
נטע שלום,
הזמנים בהם חלה העבדות חלפו מן העולם מזמן.
מעסיק שלא מתאים לו שהעובד ילמד, מוזמן לפטרו (לאחר שימוע).
יחד עם זאת, המעסיק הוא שקובע את זמני המשמרות ותדירותם (ככל שאין חוזה הקובע מפורשות מהן שעות וימי העבודה) בהתאם לצורכי העבודה. כמו כן, המעסיק הוא שקובע את מועדי החופשה ואורכן, תוך התחשבות ברצון העובד ובכפוף לצורכי העבודה.
ייתכן שהתנהלות שכזו, כולל אי מתן קביעות (אם יש חובה מפורשת כזו) תהווה נסיבות בהן לא ניתן לדרוש מהעובד להמשיך בעבודתו, דבר שעשוי להקנות לעובד את האפשרות להתפטר בדין מפוטר.

מציעה לפנות למעסיק בכתב ולדרוש ממנו לאפשר ללמוד לתואר במקביל לעבודה (כמו שאת טוענת שנעשה בתואר הראשון) ולקבל את הקביעות.

לרשותך בכל שאלה נוספת,

בברכה,



צילה ניהוז, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שמעון בן חמו 35/5, ירושלים

טל': 073-7319465; מייל: tzila.n@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

פיצויים לפני שנה

מרי 22/02/17
שלום,
אם פוטרתי אחרי 11 חודשים ו-10 ימים בגלל שהחברה נסגרה האם מגיעים לי פיצויים?
תודה מראש

פוטרתי לפני תום שנת עבודה, אני זכאית לפיצויים?

עו"ד צילה ניהוז מנהלת 22/02/17
מרי שלום,
סעיף 3 לחוק פיצויי פיטורים קובע כי פיטורים שנעשו סמוך לסיום שנת עבודה מזכים בפיצויים, אלא אם המעסיק יוכיח שהפיטורים לא נבעו מכוונה להימנע מתשלום פיצויים.

לרשותך בכל שאלה נוספת,

בברכה,



צילה ניהוז, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שמעון בן חמו 35/5, ירושלים

טל': 073-7319465; מייל: tzila.n@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

שעות היעדרות לצורך בדיקות בהריון

אביבית 22/02/17
שלום רב,
אני עובדת ב-67% משרה, 5 ימים בשבוע, 5 שעות ביום.
לכמה שעות היעדרות בשל בדיקות בזמן ההריון אני זכאית?
אודה לתשובתכם:)

לכמה שעות היעדרות לצורך בדיקות בהריון אני זכאית?

עו"ד צילה ניהוז מנהלת 22/02/17
אביבית שלום,
ככל ששבוע העבודה במקום העבודה שלך הוא בן 5 ימים, את זכאית ל-40 שעות היעדרות בתקופת ההריון.

לרשותך בכל שאלה נוספת,
בברכה,



צילה ניהוז, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שמעון בן חמו 35/5, ירושלים

טל': 073-7319465; מייל: tzila.n@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

עריכת הסכם או חוזה עבודה בין נותן ומקבל שרות

אלון 22/02/17
שלום רב.
אני גר בבנין והדיירים החליטו להעסיק מנקה בבנין שהוא עוסק פטור ואחרי כל ביקור שבועי יתן לנו קבלה.
האם אנחנו מחוייבים לעשות איתו הסכם או חוזה עבודה מסודר או שניתן להעסיקו גם ללא חוזה או הסכם שכזה?(ורק להסתפק בכך שאחרי כל ביקור יתן לנו קבלה).

לערוך או לא לערוך הסכם עם מנקה?

עו"ד צילה ניהוז מנהלת 22/02/17
אלון שלום,
תמיד מומלץ לערוך הסכם עם נותן שירותים.
מאחר שציינת שהתשלום יתבצע כנגד קבלה, נראה שאין כוונה שיתקיימו יחסי עובד-מעסיק ולכן לא מדובר בחוזה עבודה אלא בהסכם בין מזמין לבין נותן שירותים שיחולו עליו דיני החוזים הרגילים.

לרשותך בכל שאלה נוספת,
בברכה,



צילה ניהוז, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שמעון בן חמו 35/5, ירושלים

טל': 073-7319465; מייל: tzila.n@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

פ"פ בשכר יסוד משתנה תחת סעיף 14

זיוה 22/02/17
 עובדת 1.5 שנים , במשרה חודשית מלאה
אני חתומה על סעיף 14 והמעסיק פיטר אותי, משכורתי 6500  ש"ח ברוטו שכר יסוד למשרה חודשית מלאה ולעיתים פחות אם החסרתי שעות, הופרשו לי רק 6% לפיצויים .

האם חישוב ההשלמה  לצורך חישוב פיצויי פיטורין יהיה 2.33% כפול שכר היסוד  באותו חודש  או בשכר היסוד לחודש מלא (6500)?

תודה  

מאיזה שכר על המעסיק להשלים לי לפיצויים?

עו"ד צילה ניהוז מנהלת 22/02/17
זיוה שלום,
השלמת הפיצויים תיעשה משכר היסוד לחודש מלא.

לרשותך בכל שאלה נוספת,
בברכה,



צילה ניהוז, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שמעון בן חמו 35/5, ירושלים

טל': 073-7319465; מייל: tzila.n@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

זכאות לשי לחג בתקופת הודעה מוקדמת

זיוה 22/02/17
אמורה לסיים את עבודתי אצל המעסיק ב22.3.17  (פיטורים), האם אני אהיה זכאית לקבל שי לחג פסח (תו קניה )?

תודה 

אני זכאית לשי לחג בהודעה המוקדמת?

עו"ד צילה ניהוז מנהלת 22/02/17
זיוה שלום,
בזמן ההודעה המוקדמת את עדיין נחשבת עובדת מן המניין. לכן, ככל שאת עובדת בפועל בעת חלוקת שי לחג, את זכאית לקבלו.
אם אינך עובדת בפועל, לא תהיי זכאית לו.
לרשותך בכל שאלה נוספת,

בברכה,



צילה ניהוז, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שמעון בן חמו 35/5, ירושלים

טל': 073-7319465; מייל: tzila.n@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

נוהג מתן פיצויים בעבודה

לירון 22/02/17
אצלי בחברה יש נוהג של שנים לתת פיצויים גם למתפטרים מרצונם. האם הם יכולים לשנות זאת ככה סתם? כמו כן אני מקבלת בונוס כל חודש האם זה נכנס לחישוב הפיצויים? 
אודה לתשובות

ניתן לשנות נוהג מתן פיצויים?

עו"ד צילה ניהוז מנהלת 22/02/17
לירון שלום,
ככל שהנוהג קיים מספר שנים וכל עובד שהתפטר ללא יוצא מן הכלל קיבל פיצויי פיטורים מלאים, נראה שלא ניתן לשנות את הנוהג.

לשאלתך בעניין הבונוס, יש לבחון את מהות הבונוס בכדי להשיב אם הוא ייחשב כרכיב לצורך חישוב פיצויים או לא.

לרשותך בכל שאלה נוספת,

בברכה,



צילה ניהוז, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שמעון בן חמו 35/5, ירושלים

טל': 073-7319465; מייל: tzila.n@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

מכתב פיטורין

רינת 22/02/17
אני עובדת במפעל חמישה חודשים.. האם לפי החוק המעביד חייב לתת לי מכתב פיטורין במקרה שהוא מפטר אותי? אני מבינה שאיני זכאית לפיצויים. אך האם למכתב פיטורין אני זכאית? 

אני זכאית למכתב פיטורים?

עו"ד צילה ניהוז מנהלת 22/02/17
שלום רינת,
בוודאי. כל עובד שמפוטר זכאי לקבל מכתב פיטורים.
אכן, בוותק שלך אינך זכאית לפיצויי פיטורים אך ככל שהופרשו לך כספים לפנסיה, את זכאית לקבלם.

לרשותך בכל שאלה נוספת,

בברכה,



צילה ניהוז, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שמעון בן חמו 35/5, ירושלים

טל': 073-7319465; מייל: tzila.n@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

תנאים משופרים לעובדים חדשים ולא לעובדים ותיקים

לירון 22/02/17
שלום.
בחברת חשמל העלו את התנאים לעובדים חדשים החל משנת 2014, ואני עובדת שם משנת 2013 ולא קיבלתי את אותם תנאים כי הם רק לעובדים החדשים ככה הם טוענים.
האם אין זו אפלייה? האם אני יכולה לדרוש השוואת תנאים? 
אודה לתשובות

ניתן להחיל תנאים משופרים רק לעובדים חדשים?

עו"ד צילה ניהוז מנהלת 22/02/17
לירון שלום,
המעסיק רשאי לקבוע תנאים אחרים לעובדים שהחלו עבודתם בשנה מסויימת.
בהנחה שאף עובד שהחל עבודתו בשנת 2013 לא מקבל את התנאים החדשים, נראה שלא מדובר באפליה.
ניתן תמיד לבקש להשוות את התנאים, אך המעסיק לא יהיה חייב להשוות.

לרשותך בכל שאלה נוספת,

בברכה,



צילה ניהוז, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שמעון בן חמו 35/5, ירושלים

טל': 073-7319465; מייל: tzila.n@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

חובת ביטוח פנסיוני

עבודה בעסק משפחתי 22/02/17
שלום רב,

אודה להכוונתכם בעניין ביטוח פנסיוני לעסק משפחתי.
אבי עובד בעסק המשפחתי שבבעלותי כבר 4 שנים לערך.
לא הפרשתי לו ביטוח פנסיוני ו/או קרן השתלמות.
מכאן משמע שאני עובר על החוק או שאין חובה להפריש את האמור?
במידה ואבי יפסק לעבוד, האם בדרך זו שלא הפרשתי לו ביטוח פנסיוני כל שהוא-משמע שלא יקבל כל כספי פנסיה בעתיד או שישנה קרן בסיסית שתחייב אותי לשלם סכום מסויים, ואשר תיקבע על פי חישוב אקטוארי של השנים בהן עבד.

מודה מראש
אביב




עבודה בעסק משפחתי מחייבת הפרשות סוציאליות?

עו"ד צילה ניהוז מנהלת 22/02/17
שלום,
ככל שאביך עובד שכיר בעסק המשפחתי, הוא זכאי לכל זכות כמו כל עובד שכיר אחר, לרבות הפרשות פנסיוניות.
החוק מחייב לבצע הפרשה לביטוח פנסיוני אך אין כל חובה לבצע הפרשות לקרן השתלמות. 

במקרה שלא הפרשת לו, ככל הנראה לא ניתן יהיה להפריש לחברת ביטוח רטרואקטיבית אך יש לבדוק את זה מול החברה עצמה.
בכל מקרה, עליך כמובן להתחיל לשלם לו ככל שהוא עדיין עובד ולהעביר לו את הסכומים להם הוא זכאי בהתאם לצו ההרחבה לפנסיית חובה לשנים הרלוונטיות.

לרשותך בכל שאלה נוספת,

בברכה,



צילה ניהוז, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שמעון בן חמו 35/5, ירושלים

טל': 073-7319465; מייל: tzila.n@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

חופשה כפויה והלנת שכר

נאור 21/02/17
שלום וברכה, אני מועסק במקום עבודתי ב75% משרה כשכיר במשכורת חודש. העבודה היא עבודה במשרד - יומית ממקום העסק בו אני עובד בימים א-ה. היום הוזמנתי למשרד מנהל החברה ובחדר ישבה גם מנהלת החשבונות.  בנוכחותי וללא התראה  הודיע מנהל החברה למנהלת החשבונות כי בגלל שביומיים הבאים אין לו מספיק עבודה לתת לי הוא כופה עליי חופש ללא תשלום. וכך מסר למנהלת החשבונות בחברה. בשיחה עימו מסרתי לו שאין לי עבודה נוספת וזו עיקר פרנסתי. ברצוני לדעת האם הדבר שהוא עשה הינו חוקי? והאם באין עבודה ביומיים הבאים למרות הודעתו מחוייב על המעסיק לשלם לי את הימים מתוקף איסור בהלנת שכר?תודה לעונים. 

המעסיק יכול להוציא אותי לחופשה כפויה?

עו"ד צילה ניהוז מנהלת 22/02/17
נאור שלום,
מעסיק יכול להוציא לחופשה כפויה ואם מדובר בחופשה בת פחות מ-7 ימים רצופים, הוא יכול לעשות זאת בלי להודיע על כך מראש.
במידה ויש לך ימי חופשה צבורים, החופשה הכפויה תהיה על חשבון ימי החופשה.
אם אין לך ימי חופשה צבורים, על המעסיק לשלם לך עבור הימים הללו.

לרשותך בכל שאלה נוספת,

בברכה,



צילה ניהוז, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שמעון בן חמו 35/5, ירושלים

טל': 073-7319465; מייל: tzila.n@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

חופשיה כפויה

שחר ציון 21/02/17
שלום,

אני מבין שהחוק לא מאפשר למעביד להוציא עובד לחופשה כפויה כאשר לעבוד אין מכסת ימי חופש. ואם ישנו אקט של חופשה כפויה על המעביד לשלם לעובד את שכרו.

השאלה היא - האם החוק מאפשר בהסכמה של עובד מול המעביד להוסיף בחוזה להוסיף סעיף של צבירה שלילית, כזו או אחרת? כמובן בהסכמת שני הצדדים.

תודה

עובד יכול להסכים על חופשה שלילית?

עו"ד צילה ניהוז מנהלת 22/02/17
שחר שלום,
הפסיקה קבעה שמעסיק לא יכול להכניס עובד לצבירה שלילית של ימי חופשה, אלא אם קיבל מהעובד הסכמה מפורשת, בכתב, ומראש.
לכן, לשאלתך, התשובה היא כן. 

לרשותך בכל שאלה נוספת,

בברכה,



צילה ניהוז, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שמעון בן חמו 35/5, ירושלים

טל': 073-7319465; מייל: tzila.n@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

מעבר לעבוד אצל לקוח

גיל בראון 21/02/17
שלום,

אני עובד בחברה הנדסית קבלנית הנותנת שירותי תוכנה לחברות הייטק. בחוזה העבודה כתוב שאיני רשאי לעבור לעבוד אצל לקוחות החברה. אחד הלקוחות שלנו הוא מוסד אקדמי (אוניברסיטה).
לאחרונה קיבלתי ממוסד זה הצעת עבודה, אך מיחידה שכלל לא קשורה אל החברה בה אני עובד, וכמו כן התפקיד שונה לחלוטין ממה שאני עושה היום. האם במקרה כזה החוזה עדיין מגביל אותי? יש לציין שעדיין לא הודעתי דבר למנהל הנוכחי שלי.

תודה רבה,
גיל

תניית אי תחרות חלה עליי?

עו"ד צילה ניהוז מנהלת 22/02/17
גיל שלום,
במקרה הספציפי נראה שחופש העיסוק גובר על תניית אי התחרות עליה אתה חתום והחוזה לא יגביל אותך.
בסופו של יום, בית הדין לעבודה הוא שיכריע בסוגייה אם יידרש לה.

לרשותך בכל שאלה נוספת,

בברכה,



צילה ניהוז, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שמעון בן חמו 35/5, ירושלים

טל': 073-7319465; מייל: tzila.n@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

הפרשה לפנסיה

מתמחה 20/02/17
היי, אם עשיתי תאונת עבודה ואני שוכב בבית כבר שנה וחצי, האם על המעסיק להפריש לי לפנסיה?

הפרשה לנסיה בזמן תאונת עבודה

עו"ד עדי אורן פריאנטי מנהלת 21/02/17
בחוקי העבודה אין כל התייחסות להפרשות סוציאליות כלשהן מצד המעביד בתקופות בהן העובד נעדר עקב תאונת עבודה ומקבל דמי פגיעה או בתקופה בה העובד נמצא בחופשה ללא תשלום, שלקח בהסכמת מעבידו / חופשה ללא תשלום לאחר חופשת לידה. לפיכך, תיתכן פרשנות לפיה המעביד אינו חייב להפריש כספים לקרן פנסיה / קרן השתלמות / ביטוח מנהלים / קופת גמל בתקופות אלה, אלא אם הוסכם אחרת בין העובד למעביד בחוזה אישי, או באם ישנו הסכם קיבוצי / צו הרחבה החל על הצדדים וקובע אחרת, או קיים נוהג אחר במקום העבודה. בצו ההרחבה לביטוח פנסיוני מקיף במשק אין התייחסות להפקדות בתקופות הנ"ל. יחד עם זאת יצויין, כי עפ"י פסק דינו של בית הדין האזורי לעבודה בתע"א 3488/07 חנוך חשאי נ' דן רכב ותחבורה ד.ר.ת. בע"מ (ניתן ביום 10.4.2011, ע"י כב' השופט ד"ר י. לובוצקי ונ.ע. מר י. כהן), במקרה בו לא קיימת הסכמה ברורה מראש אימתי מחוייב מעביד להמשיך ולהפריש לקרן פנסיה, הדבר ייעשה כל אימת שממשיכים להתקיים יחסי עובד ומעביד ובלבד שהפסקת העבודה בפועל היתה בעל כורחו של העובד ומטעמים הקשורים בעבודתו - וכך הוא המקרה של תאונת עבודה.

בברכה, 



עדי אורן פריאנטי, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שדרות ירושלים 18, אשדוד.

טל': 08-8671200; מייל: lawadio@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

פיטורים ללא הודעה

שרון 20/02/17
היי, עבדתי כארבעה חודשים במשרה חלקית- משמרות של 8 שעות שלוש פעמים בשבוע והמעסיק הבטיח לי שכשהעובדת השנייה תעזוב אכנס למשרה מלאה. לקראת העזיבה שלה הוא הכניס עוד עובדת, לא שלח לי משמרות והפסיק לענות לי לטלפונים. כשהצלחתי להשיג אותו שאלתי אם הוא מתכנן לתת לי משמרות או שאמצא עבודה אחרת, הוא בתגובה נתן לי שתי משמרות באותו השבוע ואמר שאני לא צריכה לחפש עבודה ובשבוע שאחר כך אקבל יותר משמרות. 
בשבוע שאחר כך לא שמעתי ממנו וככה בעצם הבנתי שאני מפוטרת. 
רציתי לדעת האם זה חוקי להטעות עובד בצורה כזו?

פיטורים

עו"ד עדי אורן פריאנטי מנהלת 21/02/17
פיטורייך נעשו בניגוד לדין. אף על תקופת עבודתך הקצרה. מאידך, פרט לחוסר ההגינות והצדק במוחלט בעניינך - אני הייתי מיעה לך כמובן לאחר קבלת שכר עבודה על התקופה בה עבדת, תקופת הודעה מוקדמת, תשלום לפנסיה כדין ופדיון ימי חופשה לחפש לך מקום אחר שיכבד אותך ואת עצמו קצת יותר. 

בברכה, 



עדי אורן פריאנטי, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שדרות ירושלים 18, אשדוד.

טל': 08-8671200; מייל: lawadio@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

שאלה

אזרח 20/02/17
שלום,
האם בתי הדין לעבודה מתערבים וכיצד אם מעסיק לא דיווח על העבוד שלו למל"ל? אשמח לדעת כיצד ניתן הסעד ואם בכלל לאותו עובד.

אי דווח על עובד

עו"ד עדי אורן פריאנטי מנהלת 21/02/17
אי דווח על עובד הינו עבירה. מעבר לנזקים הממשיים אותם מסכן המעסיק את העובד שאי דווח עליו לביטוח לאומי העובד ניזוק - בכך שהוא לא מדווח כעובד ולכן באם חו"ח מתרחשת תאונת עבדה, או העובד רוצה לחתום אבטלה ו לקבל דמי לידה   -הוא אינו יכול ולכן הוא ניזוק. ביה"ד בוחן כלמקרה לגופו . 
בברכה, 



עדי אורן פריאנטי, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שדרות ירושלים 18, אשדוד.

טל': 08-8671200; מייל: lawadio@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

כיצד לבצע חישוב פדיון ימי חופשה

תומר 20/02/17
שלום אני עובד 5 ימים בשבוע במשכורת חודשית של 12,000שח לחודש9 שעות ביום ללא שעות נוספות.אני התחלתי את העבודה ב01/08/14 וסיימתי את העבודה ב10/01/17יש לי חופשה שלא פדיתי ,רציתי לדעת אם אני צריך לעשות חשוב שנתי קלנדרי פר שנה או לפי מה שכתוב בתלשו ?כיצד עליי לחשב את המשכורת עבור כל שנה ושנה או יש הצטברות 
תודה תומר

צבירת ימי חופשה

עו"ד עדי אורן פריאנטי מנהלת 21/02/17

צבירת חופשה לעובד חודשי במשרה מלאה שעובד 5 ימים בשבוע היא כדלקמן:
בין השנה בראשנה לרביעית - הזכאות היא ל 10 ימי חופשה נטו לכל שנה. 
בברכה, 



עדי אורן פריאנטי, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שדרות ירושלים 18, אשדוד.

טל': 08-8671200; מייל: lawadio@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

הסכם עם מעסיק עתידי

דור 19/02/17
האם אפשרי לערוך חוזה עם אדם שאני לא עובד אצלו היום,
 שיממן לי את הלימודים  כסוג של הלוואה ולאחר סיום הלימודים הוא יעסיק אותי ואז יוציא לי תלוש, אבל בפועל יקח את הכסף ישר לעצמו כהחזר ההלוואה?
האם זה תקין וחוקי?

ניכוי הלוואה משכר עתידי

עו"ד עדי אורן פריאנטי מנהלת 21/02/17

כרגע עדיךף לכם לעשות הסכם הלוואה. אין בעיה לעשות חוזה העסקה עתידי - אבל אתה לא יכול לעבוד בחינם - זה לא חוקי והמסיק לא יכול לנכות לך מהללואה את הסכומים -באופן שמוסכם בינכם - אלא פי סעיף 25 לחוק הגנת השכר. 
בברכה, 



עדי אורן פריאנטי, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שדרות ירושלים 18, אשדוד.

טל': 08-8671200; מייל: lawadio@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

סעיף 14 כאשר המעסיק לא משלם 8.33% לקרן

דודו 19/02/17
אני עובד במפעל 10 שנים, כאשר ב2011 החתימו אותי על סעיף 14 ועד היום המפעל מפריש לי לפיצויים 6%( שזה עלה עם השנים ב2008 היה 0.083% , ואף פעם לא הופרש לי 8.33%% לחברת ביטוח, כעת אני רוצה לעזוב האם על המעסיק לשלם לי השלמה ל8.33%,או שהוא יהיה חייב לתת לי רק מה שיש בקופת הפיצויים של החברת  ביטוח?
יש לציין שאני התפטרתי לבד

משמשעות סעיף 14

עו"ד עדי אורן פריאנטי מנהלת 21/02/17
סעיף 14 לחוק פ"פ הוא סעיף שבו הכספים המופרשים באים על חשבון פיצויים ולא במקום אלא באם המעסיק מפריש לך 8.3%. מכוון שהמעסיק מפריש לך פחות מכך - הוא יהיה חייב להשלים לך במידה ותתפטר בדי מפוטר או תפוטר. 

בברכה, 



עדי אורן פריאנטי, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שדרות ירושלים 18, אשדוד.

טל': 08-8671200; מייל: lawadio@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

פיצווי פיטורין

אפרים 19/02/17
ערב טוב
הריני עובד בחברת ההייטק כשמונה שנים ברצוני לעזוב ולהתקדם במידה ואני מתפטר אני מקבל את כל הפיצויים אין לי סעיף 14 בתודה מראש

פיצויי פיטורין

עו"ד עדי אורן פריאנטי מנהלת 21/02/17
 לא. אלא באם אתה והמעסיק הסכמתם וחתמתם על הסכם אישי שבו כלול סעיף 14. כמו כן, אני מציעה לך לבדוק 
את תנאי הפוליסה עליה אתה חתום - את ההצעה ליתר דיוק .  
בברכה, 



עדי אורן פריאנטי, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שדרות ירושלים 18, אשדוד.

טל': 08-8671200; מייל: lawadio@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

התפטרות וחוסר התייחסות של המעסיק לכך

ד 19/02/17
שלום.



התקבלתי לעבודה לפני שלושה חודשים, לתפקיד ספציפי שמצוין בחוזה שחתמתי עליו- ובו גם כתוב "העובד יעסוק בעבודות הקשורות לתפקיד". זמן קצר אחרי שהתחלתי, שלחו אותי ללקוח של המעסיק לבצע עבודות שלא קשורות ישירות לתפקיד שלי. בגלל שהלכתי לאותו לקוח הפסדתי הרבה מאוד חומר שקשור לתפקיד שלי, אותו הובטח לי עם תחילת עבודתי שילמדו אותי. במקביל האווירה במשרד נהייתה עכורה ומאוד עוינת, וגם אצל אותו לקוח התחיל להיות לי מאוד לא נעים - עד שאפילו פניתי מספר פעמים למשאבי האנוש בבקשה להחליף אותי, בגלל שאותו לקוח היה מתקשר אחרי שעות העבודה ושולח הודעות ומדבר אליי מאוד לא יפה, דבר שגרם לי לסטרס רב בעבודה וגם אחריה. סטרס זה גם בא לידי ביטוי בהידרדרות בבריאות שלי.



אחרי שבמשך שבוע לא התייחסו לפנייה שלי החלטתי להתפטר. שלחתי מכתב התפטרות באימייל לאחראית משאבי אנוש, כי כאמור פנים אל פנים לא היה עם מי לדבר. כבר עברו מספר ימים מאז שליחת המייל ואף אחד לא הגיב על כך.

בינתיים אני חולה וקיבלתי מהרופא שלי אישור מחלה.היום במשך כמה שעות ניסיתי להשיג את משאבי האנוש ואחרי שלא ענו לי, שוב שלחתי מייל הפעם לכתובת אחרת. אין מענה. אין לי אפילו אנשי קשר בחברה הזו בגלל שינויים שהיו בחודש האחרון. פעם ראשונה שאני נתקלת בתופעה כזו, של התעלמות מוחלטת מעובד.



מה אפשר לעשות במקרה כזה, אם אני חולה וגם בכללי מרגישה מאוד מאוד לא בנוח לחזור למקום העבודה הזה? אני צריכה לתת להם 3 ימים - אחד על כל חודש עבודה - אבל בכל מקרה יש לי אישור מחלה. האם שליחת המייל הספיקה כהודעה על סיום עבודה גם אם הם בוחרים לא להתייחס? 

אי התייחסות המעסיק למכתב הפיטרים

עו"ד עדי אורן פריאנטי מנהלת 21/02/17
אני היית מציעה לך להגיש את המכתב גם בדואר רשום כולל אישורי המחלה. ואף לאחר המחלה לפנות למשרדי המעסיק / החברה לבדוק את קבלת המסמכים. 
בברכה, 



עדי אורן פריאנטי, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שדרות ירושלים 18, אשדוד.

טל': 08-8671200; מייל: lawadio@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

קביעת דיון בבית הדין לעבודה בחודש ספטמבר

מוריס 19/02/17
שלום רב,

הגשתי ערעור על החלטה של ביטוח לאומי בתביעה לקצבת נכות כללית, ונמסר לי מהמוקד של בית הדין לעבודה שנקבע דיון בנושא בחודש ספטמבר (!!!), אצל רשמת. בכך למעשה נדחתה בקשה שלי לדיון דחוף (שהגשתי נוכח מצבי הנפשי והכלכלי ולאור העובדה שאין לי איך לקיים את עצמי כרגע), ובנוסף נמסר לי שבקשתי לדיון בדלתיים סגורות עדיין "בטיפול".

ברצוני לשאול האם זה סביר שעלי להמתין שבעה חודשים כדי שהתיק יידון בבית המשפט, או שייתכן שהיה עלי לנסח את הבקשות שהגשתי באופן מפורט ומודגם יותר, עם אסמכתאות למצבי הכלכלי? אני לא מיוצג (סיוע משפטי אפילו לא שלחו לי זימון לעורך דין עדיין) והשתדלתי להתנסח כהלכה אבל לא בטוח שזה מספיק מבחינה משפטית.

כמו כן האם מועד הדיון נקבע בסדר רץ בהתאם למועד הגשת הערעור, או שמקדישים מס' דקות לעיין בחוות הדעת הרפואיות לפני שקובעים מועד רחוק שכזה?

אני נמצא בבעיה של ממש בעקבות ההחלטה הזאת. תודה מראש על העזרה, מוריס.

מועדים בביה"ד

עו"ד עדי אורן פריאנטי מנהלת 21/02/17

מוריס שלום רב,
בביה"ד אין כל חובה להיות מיוצגים והדבר ידוע. אין לדעתי האישית כל קשר בין קביעת מועד לדיון לבין ההתנסחות שלך. ביה"ד עמוס לעייפה ולכן עליך להמתין לדיון. . 
בברכה, 



עדי אורן פריאנטי, עו"ד

מנהלת פורום דיני עבודה



שדרות ירושלים 18, אשדוד.

טל': 08-8671200; מייל: lawadio@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

דילוג לתוכן