פורום נדל"ן

פורום נדל"ן הוקם כדי לתת מענה לשאלות משפטיות בתחום המקרקעין. רכישת דירה, חוזה שכירות, רישום בטאבו, סוגיות מול רמ"י ועוד – אתם מוזמנים לשאול ולהתייעץ. אנחנו כאן, לרשותכם.

מנהלי פורום נדל"ן

עו"ד לילך עתני

בעלת נסיון של יותר מ- 30 שנה בתחום המקרקעין

עו"ד הילה אליקים

עוסקת בתחום המקרקעין, ייצוג ברכישת ומכירת דירות, הסכמי שכירות ועוד.

עו"ד עמית מתן

ייצוג בעסקאות נדל"ן ומקרקעין ומתן שירותים משפטיים בהיבטים המסחריים והמיסויים הנלווים להן.

נזקים לדירה בעקבות נזילה מים מתמשכת מדירה מעלי

נרכה 05/11/13
שלום רב

יש לי דירה בבניין משותף. הדירה נמצאת בבניין בן 3 קומות כאשר הדירה שלי נמצאת בקומה שניה. בזמן בניית הבנין הונחה צנרת המים מתחת למרצפות.

במשך השנים היו אין ספור דליפות מים בתקרת השרותים והאמבטיה שתוקנו ע"י חברת הביטוח (במסגרת המשכנתה) ולא נעשה מצדם כל נסיון לפתור את הבעיה מהיסוד. תיקוני

סיוד נעשו על חשבוני.

שנה שעברה קנו את הדירה בעלים חדשים ולאחר זמן קצר כל תקרת הבית כמעט הוצפה. טיח נפל מתקרת האמבטיה ומרפסת השרות. קירות האמבטיה השרותים ומרפסת השרות התקלפו עם הטיח ארונות שתלויים על הקירות העלו עובש. הבעלים של הדירה טען שזאת הבעיה של הבעלים הקודמים ולא רצה לתקן לאחר חילופי דברים הוא הסכים להביא את חברת הביטוח והם היו מוכנים לתקן באותו יום את הטיח ולסייד מבלי לחכות לייבוש הקירות והתקרה. ולא לקחת אחריות על מה שיקרה בגלל הקירות הרטובים. לא הייתי מוכנה לכך. לקחתי טייח שקילף את כל הטיח הרטוב ואת כל

הסיד המקולף. נתן לקירות להתייבש כמה שאפשר ולאחר מכן ביצע את התיקונים. כל התהליך הזה ארך כ-2 חודשים

ושלמתי עבורו  -.3000 ש"ח. שבעל הדירה לא השתתף בהוצאות.

לאחרונה החלו להופיע שוב קילופים בכל מיני מקומות בדירה כאשר באמבטיה הטיח בתקרה נפל. בעקבות החול הרטוב

האצור בין המרצפות והתקרה של שתי הדירות. (הבעלים שיפץ את הדירה וטוען שהוציא את הצנרת מהרצפה). כשנאמר לו ששוב ישנה בעיה של רטיבות והוא ראה את הנזק הנוכחי הוא שוב טוען שזה לא שייך אליו.

דירתי בשנים האחרונות מושכרת ובגלל התיקונים בשנה האחרונה הדירה עמדה ריקה מעל חודשיים, החודש עזבו את הדירה הדיירים האחרונים וכעט אני חייבת לתקן שוב את הדירה. יש דיירים חדשים  הממתינים לדירה. ואני חייבת 

שאלתי היא האם אני יכולה לדרוש מבעלי הדירה מעלי לתקן את הנזקים, או שאני יכולה לדרוש את התשלום עבור התקון. אני לא מעוניינת שחברת הביטוח שלו במידה והוא יתרצה תתקן את הנזקים היות וכל הפרשה הזאת שנמשכת כבר מעל 20 שנה, היא בגלל חברות הביטוח שלא היו מוכנות ןלא מוכנות לעשות עבודה יסודית אלה לפתור מקומית את הבעיה. הדייר הנוכחי הוא בעל הבית השלישי מאז שאני רכשתי את הדירה וכל ה-3 תיקנו את הנזילות דרך חברות הביטוח.



אני מתנצלת על אורך השאלה. אבל זה נמשך יותר מדי שנים שבהם נגרמו לי נזקים חומריים וכספיים.



תודה ברכה 

  





    

 

      

 

נזילת מים מדירה שכנה

עו"ד ענת קציר מנהלת 05/11/13
שלום רב,

את יכולה לדרוש מבעל הבית לתקן בתיקון יסודי את הבעיה, או לחילופין לתקן בעצמך ולחייב אותו.

במידה ולא יסכים, תוכלי לתבוע אותו בגין הנזקים שהדירה שלו גורמת לשלך.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

קניית דירה – שאלה לגבי התיווך

עמית 05/11/13
שלום רב,

ראיתי השבוע דירה ואני מעוניין לרכוש אותה. 

לדירה הגעתי באמצעות מתווך שהחתים אותי על הסכם תיווך (הוא לא נתן לי עותק ממנו...), אולם מאוחר יותר ראיתי שבעלי הדירה פרסם אותה ביד 2 לאור העובדה שההתחייבות למתווך מטעמו הסתיימה...

שאלתי היא אם אני רוצה עכשיו לקנות את הדירה וכבר אין בלעדיות למתווך, האם אני אצטרך לשלם את דמי התיווך למרות שהבעלים מפרסם אותה באופן עצמאי?  

תשלום דמי תיווך למתווך בבלעדיות

עו"ד ענת קציר מנהלת 05/11/13
עמית שלום,



אם הגעת לדירה באמצעות המתווך ולא באמצעות המודעה ובזמן שהיה למתווך בלעדיות על הדירה, אזי, בכפוף לחתימה על הסכם תיווך עליך לשלם לו דמי תיווך.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

מכירת דירה

אתי 05/11/13
שלום. ברשותי 2 דירות. ברצוני למכור 1 .ממתי אחשב שיש ברשותי דירה 1 לצורך מדרגות מס רכישה כדירה יחידה (אקנה אחרת ואז אמכור גם את השנייה)?,מרגע ביצוע חוזה המכירה של הדירה ה-1או רק לאחר רישום הדירה ה1 הנמכרת, בטאבו?

מדרגות מס רכישה

עו"ד ענת קציר מנהלת 05/11/13
אתי שלום,



תחשבי כבעלים של דירה יחידה מרגע שידווח למיסוי מקרקעין על מכירת הדירה הראשונה.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

העברה מבן לאב ומס רכישה

אילנה 05/11/13
רכשתי דירה עם פטור ממס רכישה. עכשו ברצוני להעביר את הדירה להוריי ללא תמורה בתשלום 1/3 מס רכישה? השאלה היא:אם בעתיד בעוד מספר שנים ( האם יש תקופת צינון) ארצה שוב לרכוש דירה האם אהיה שוב פטור ממס רכישה עד סכום שיהיה קבוע בחוק? או בגלל שהיתה לי כבר דירה והיה לי פטור עליה -יבוטל לי הפטור? תודה

תקופת צינון בהעברה ללא תמורה

עו"ד ענת קציר מנהלת 05/11/13
אילנה שלום,



תקופת הצינון היא לגבי מס שבח. כמו כן, תקופת הצינון חלה על מקבל המתנה.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

דמי חכירה

שי 05/11/13
שלום,

האם יש הגבלה של דמי החכירה שמותר לגבות?

האם קיימת הגבלה על דמי חכירה?

עו"ד ענת קציר מנהלת 05/11/13
שי שלום,



האם הכוונה לגבי דמי חכירה שנגבים על ידי רשות מקרקעי ישראל?



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

הערת אזהרה

אבי 05/11/13
מה ההבדל בין בקשה לרישום הערת אזהרה לבין בקשה לרישום הערת אזהרה בהסכמת הצדדים?

האם נכון הוא שבהע"א בהסכמת הצדדים אין צורך להציג הסכם? מה שאין כן בבקשה לרישום הע"א שחובה להציג הסכם?

רישום הערת אזהרה

אדם 05/11/13
רישום הערת אזהרה בהסכמת הצדדים מחייבת חתימת הצדדים על גבי הטופס ואינה מחייבת צירוף הסכם (יש לצרף אגרה וצילומי ת.ז.).



לבקשה הרגילה יש להוסיף הסכם שמכוחו נרשמת ההערה (כגון - הסכם).

מהו רישום הערת אזהרה בהסכמת כל הצדדים?

עו"ד ענת קציר 05/11/13
מסכימה עם תשובתו של אדם.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

דמי תיווך

LAMA LAW 05/11/13
שלום רב,

מתווך קישר אותנו עם יזם לעסקת בניה (היזם הוא בעל השטח, הוא ימכור לנו את השטח ואז יבנה את הבית ואנחנו נשלם לו תוך כדי לפי ההתקדמות, עד לתשלום מלא כשהבית מוכן). לפני שנפגשנו עם היזם וראינו את השטח, המתווך אמר שהמחיר הסופי (כולל שטח+בנייה) יהיה עד מחיר  X עבור שטח בנוי מסוים ומפרט מסוים (לדבריו המחיר לא יהיה גבוה מ-X, וכנראה שניתן יהיה להוריד אותו מתחת ל-X). מיד אחרי הפגישה עם היזם החתים אותנו המתווך על  טופס הזמנה ובו הופיע אכן הסכום X.

מס' ימים אח"כ שלח לנו היזם את ההצעה בכתב ושם מופיע הסכום X+200,000 ש"ח. פנינו למתווך ואמרנו שדובר על מחיר X (המפרט וגודל השטח הבנוי לא השתנו). המתווך אמר שידבר עם היזם על המחיר. המתווך לא הצליח להוריד את המחיר אפילו לא באגורה (כנראה שהמתווך הציע לנו את המחיר הראשוני, למרות שידע שזה לא מקובל על היזם, רק כדי למשוך אותנו לעסקה). עכשיו אנו שוקלים בכל זאת ללכת על העסקה הזו (במחיר X+200,000). האם אנו מחויבים לשלם למתווך, למרות שהטעה אותנו וחתמנו לו על עסקה בסכום נמוך בהרבה?

בנוסף, האם מקובל בעסקאות מסוג זה (אין מדובר בבית מוכן, אנו קונים תחילה את השטח מהיזם ומתחייבים שהוא יהיה הקבלן שלנו), לשלם 2% + מע"מ על הסכום הכולל(שטח+עלויות בניה)? האם לא יותר הגיוני שהמתווך יקבל את עמלתו רק ממחיר השטח? (ניסינו לדבר איתו על כך לפני החתימה על המסמך - אך הוא סירב ואמר שמדובר בעסקה כוללת).

מקווה שהשאלה ברורה.

תודה רבה!!!

תשלום דמי תיווך

עו"ד ענת קציר מנהלת 05/11/13
שלום רב,



לגבי שאלתך הראשונה, להבנתי אם חתמתם על הסכם תיווך עליכם לשלם למתווך את דמי התיווך, הרי שבזכותו הגעתם לעסקת הבניה.

לגבי שאלתך השניה, אין מחירון לדמי תיווך, גובהם משתנה בין עסקה לעסקה ובהתאם למשא ומתן בין הצדדים לבין המתווך.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

שכירות

אור 05/11/13
אני נמצאת בשנת האופציה לחוזה השכירות. אין באפשרותי להמשיך לשלם. בחוזה לא מוסדר סעיף יציאה ובעלת הבית לא מוכנה שאצא כרגע רק בעוד חצי שנה.

האם החוק מגן עליי ומספיקה לי הודעה מוקדמת שאין לי אפשרות לשלם ושהיא תמצא שוכר חלופי ?

כי אין לי כסף ולא אוכל להשאר עוד 8 חודשים...

יציאה מהסכם שכירות טרם סיומו

עו"ד ענת קציר מנהלת 05/11/13
אור שלום,



האם הוסדר בחוזה השכירות נושא מציאת דייר חלופי במקומך?

אם כן, אם ימצא שוכר חלופי הרי שנפתרה הבעיה.

אם לא, בעיקרון לבעלת הבית עומדת זכות לדרוש ממך לאכוף את החוזה.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

החלפת כיריים דולפות – שוכר או משכיר?

גדי 05/11/13
שלום,



בחוזה השכירות נקבע כי "המשכיר מתחייב לתקן כל תיקון שוטף כגון "דוד, מזגן, נזילות וכו'".

לאחר כמה שנות מגורים הכיריים נפסלו לשימוש ע"י טכנאי גז מאחר שהן ישנות ודולף מהן גז.

כשביקשתי מהמשכיר לטפל בהחלפה הוא כתב לי "טפל בזה בעצמך".

טיפלתי והחלפתי. על מי העלות של הכיריים החדשות וההתקנה שלהן? להבנתי הן חלק מהמבנה, לא הולכות עם השוכר לשום מקום...



תודה.

על מי חלה חובת האחריות לתיקון ציוד בדירה מושכרת?

עו"ד ענת קציר מנהלת 05/11/13
גדי שלום,

אם הכיריים הם חלק מהפריטים שהדירה המושכרת מצוידת בהם, ונכתב בהסכם השכירות כי על בעל הבית לתקן ליקויים (יש לבדוק בדיוק איך כתוב הסעיף), אז נראה כי האחריות על החלפת הכיריים חלה עליו.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

פינוי שוכר לאחר שלושה שבועות

עדי 05/11/13
שלום, 

אני וחברתי שכרנו דירה באזור הצפון , יצרנו קשר עם בעל נכס לשכירות, תיאמנו ציפיות, הסכמנו על שנה שכירות עם המשכיר, עשינו הובלה ,התמקמנו בדירה ושילמנו על חודש,

ימים חלפו והמשכיר דחה כל פעם את מועד חתימת החוזה, לאחר שלושה שבועות ללא חוזה חתום המשכיר החליט שלא מתאים לו שנגור בדירה ובקש לפנות תוך חודש ימים

אני חייב לציין שבמושב שאנחנו שוכרים קשה מאוד למצוא דירה, מצאנו דירה כמעט פי שניים ממחיר שכירות זה, ואין לי בררה אני חייב לשלם את המחיר ולעבור

עברנו ממרכז הארץ לצפון ועלה לנו המון כספים כל המעברים, ההובלה,עבודה וכאב ראש

השאלה עם יש איזו הגנה בחוק לטובתי?

העם הוא צריך לשלם על מה שעשה ועם כן אז איזה חלק?

תודה מראש

עדי

פינוי שוכר לאחר שלושה שבועות

עדי 06/11/13
עם אפשר לקבל תשובה אני ממתין, עם לא תגידו

תודה.

מס שבח פטור

דביר 05/11/13
קניתי דירה לפני שנתיים מכספים שקבלתי בהלוואה מצד ג'

כעת אני מתכוון למכור את הדירה

האם יש סיכון שלא יאושר לי פטור ממס שבח?

מהו

פטור ממס שבח במכירת דירה

עו"ד ענת קציר מנהלת 05/11/13
דביר שלום,



קבלת פטור מתשלום מס שבח תלויה בכמה פרמטרים.

האם מכרת דירה אחרת ב- 4 שנים האחרונות?



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

מס שבח – פטור

yosi 05/11/13
עפ"י החוק החדש שייכנס לתוקף החל מינואר 2014, פטור ממס שבח יינתן לאדם שזוהי דירתו היחידה, לאחר שהיה בעלים של הדירה לפחות 18 חודשים.

האם על המוכר להיות בעל זכות בדירה הראויה למגורים ל-18 חודשים לפחות כדי לקבל פטור?



כלומר: אם קניתי דירה על הנייר ובעוד 18 חודשים ניתן לאכלס אותה אקבל פטור ? או שהכוונה ל- 18 חודשים החל מהרגע בו ניתן לאכלס את הדירה?

פטור ממס שבח

עו"ד ענת קציר מנהלת 05/11/13
שלום,



הכוונה היא ל- 18 חודשים החל ממועד הרכישה (דיווח למיסוי מקרקעין על הרכישה) ולא מועד האכלוס.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

שוכרים יחידת דיור בבית פרטי בישוב

רעות 04/11/13
שלום

אני ובעלי גרים ביחידת דיור בבית פרטי.

בחוזה חתמנו שנשלם את תשלומי המים והחשמל על פי המופיע בחוזה על פי תעריף חברת החשמל והמים הנלקחים בישוב בו אנו גרים.

בביתו של בעל הבית יש 5 נפשות ואני בעלי והילד זה עוד 3

אך בדיקה מוכרזים רק 5 נפשות לכן בעל הבית לוקח מאיתנו כל חודשיים מעין סכום "ממוצע" של תעריף המים הגבוה והנמוך מכיוון שלוקחים ממנו יותר כי אנחנו כמובן לא מוצהרים.

האם אני צריכה להתחלק איתו בצריכת המים אם הדירה לא מוצהרת ואם יש לו 5 נפשות וגינות??

והאם אני צריכה לשלם לו כל חודש מלבד תשלום החשמל גם תחצי מהתשלום החודשי הקבוע שמגיע לו בחשבון החשמל שלו?הוא לוקח מאיתנו 20 שח כל חודשיים

תודה על העזרה

תשלומי מיסים בדירה שכורה

עו"ד ענת קציר מנהלת 05/11/13
רעות שלום,



אם סיכמת עם המשכיר בהסכם השכירות שכך יהיה אופן תשלום חשבון החשמל והמים אז ככל הנראה זה מה שתאלצי לשלם.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

גן ילדים מתחת לדירה

יעל 04/11/13
שלום רב, אנו זוג צעיר המעוניין לרכוש דירה בשכונת אבני חן ברחובות, מתחת לדירה ישנו גן ילדים השייך לעיריה, המוכר טוען כי העירייה מתעתדת לסגור את הגן ולהשתמש בנכס כמחסנים.

כששאלתי בגן - לא ידעו על כך.

שאלתי היא היכן את מי וכיצד אני יכולה לברר מה עתיד להיות באזור הספציפי הזה.

 ושאלה נוספת, בנסח מצוינת הערה שיש על הדירה צו בית משפט בנוסף למשכנתא בגובה של כ70 אחוז- מה המשמעות של זה ?תודה         

היכן בודקים מהו הייעוד של קרקע מסוימת?

עו"ד ענת קציר מנהלת 04/11/13
יעל שלום,



לגבי גן הילדים- את יכולה להוציא את התב"ע החלה על המקרקעין ולראות מה הייעוד של המקרקעין.

בנוסף את יכולה לפנות לרשות המקומית לבדוק האם מה שטוען המוכר נכון.



לגבי הנסח- כדי לענות על השאלה בדייקנות יש לבדוק מהו הנוסח המדויק של ההערה בנוגע לצו בית המשפט.

המשמעות של 70% משכנתא היא שהמוכרים נטלו משכנתא כדי לרכוש את הנכס.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

אני חותם על חוזה שכירות לשנתיים + 3 שנים אופציה

גלעד 04/11/13
אני חותם על חוזה שכירות לשנתיים + 3 שנים אופציה

האם אני יכול לרשום את השכירות בטאבו בלי הסכמת המשכיר ?

פשוט לא שאלתי אותו כי בטח ירצה לעלות לי את השכירות בגלל זה כמו שעושה תמיד.

רישום שכירות בטאבו

עו"ד ענת קציר מנהלת 04/11/13
גלעד שלום,

ניתן לרשום שכירות בטאבו לתקופה שאינה קצרה מ- 5 שנים.

אולם, אתה זקוק להסכמת המשכיר לכך.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

התיעצות בקשר לחוקיות התקנת משאבות מים פרטיות ברב קומות

נורית 04/11/13
שלום רב

אנחנו גרים בבנין בן 9 קומות (בן 40 שנה).עם השנים פחת לחץ המים בבנין לדירות ורוב המשפחות שיפצו והחליפו צנרת והבעיה נפתרה. אולם בשתי דירות בהן לא נעשתה החלפת צנרת או רק בצורה חלקית בקומות 6ו7 החליטו הדיירים להתקין משאבות מים קטנות המחוברות לקו המים שלהן ושואבות בלחץ מים לדירות שלהם. המשאבות מותקנות בחדר המדרגות בארון שעוני המים (אחת מהן)והשניה מעל הארון בחדר המדרגות, המשאבות פוגעות בהספקת המים לשאר הדירות ומקימות רעש רב.

הסברנו לדיירים כי המשאבות מהוות מטרד אך הם מסרבים לנתקן בטענה שהן מחוברות לקו הפרטי של הדירות.

ברצוני לשאול האם התקנתן חוקית וכיצד יש לנהוג?

תודה מראש על העצה הטובה.

האם מותר להתקין משאבות מים פרטיות ברכוש המשותף?

עו"ד ענת קציר מנהלת 04/11/13
נורית שלום,

אם משאבות המים הותקנו בשטח המשותף,  על הדיירים שהתקינו את משאבות המים היה לקבל אישור מנציגות ועד הבית המשותף טרם התקנתן.



כדאי לפנות לדיירים בדרישה להסרת המשאבה ובמידה ולא יסכימו, ניתן לפנות בתביעה למפקחת על רישום המקרקעין בעניין.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהל פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

מס רכישה על חברה

אילנה 04/11/13
מישהו יודע האם היה שינוי באחוז מס הרכישה של חברה במקרקעין?

מה אחוז המס?

פשוט נראה לי שלאור החוקים החדשים לתושב חוץ עדיף לרכוש עם חברה מאשר בעצמו לאור מדרגות המס שרק מתחילות מ5%.

אשמח לשמוע את תגובתכם בעניין

האם כדאי לרכוש מקרקעין כחברה או כיחיד?

עו"ד ענת קציר מנהלת 04/11/13
אילנה שלום,



הסוגיה הינה מורכבת וראוי לבחון אותה לאור המיסוי שיחול ברכישה וגם במכירה (מימוש הזכות).

מומלץ להיוועץ עם עו"ד בתחום מיסוי המקרקעין.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

איחור במסירת דירה מקבלן

בוריס 04/11/13
רכשתי ב 02.05.2010 דירה מקבלן " על הנייר" .

לפי חוזה היה כתוב ,

שתאריך מסירה היא 32 חודשים מקבלת היתר בניה. ההיתר בנייה התקבל ב

12/09/2010 וזאת אומרת ,שתאריך מסירה היא 12/5/2013.

במשך כל ה 3 שנים האלה קיבלתי כבר 2 מכתבי איחור. ראשון ל 31/12/2013 והשני ל 30/06/2014 . ללא סיבות מאוחדות לאיחור.

כמובן יש בחוזה את ה"גרייס" 3 חודשים ואת הדחייה עקב שינויים , שעשיתי בדירה ( 28 יום).

יש בחוזה גם סכום פיצוי מוסכם 650 דולר על כל חודש איחור.

שאילה שלי , האם יש אשפרות לקבל יותר מהסכום הפיצוי שמופיע בחוזה ?

יש בחוזה סעיף די מעניין ,שאולי יכול לעזור לי. :



"במיקרה

של פיגור מצד המוכר במסירת החזקה בדירה , מעבר למועדים הקבועים לכך בסעיף 6

לעיל , ישלם המוכר לקונה פיצוי קבוע ומוערך מראש, כמפורט בנספח 1.2.2 .

ככל שבכפוף לאמור בסעיף 6 לעיל , לא יעלה הפיגור במסירה על שישה חודשים ,

יהיה הפיצוי הנ"ל , תרופתו היחידה של הקונה כלפי המוכר , והקונה לא יהיה

רשאי לתבוע במקרה כזה מהמוכר , סעד אחר ו/או נוסף כלשהו. "



בסעיף 6 מדובר על גרייס של 3 חודשים



בסעיף 1.2.2. מופיע פיצוי 650 דולר .



האם

איחור של יותר מ6 חודשים אחרי גרייס והשינויים בדירה בוצעו , פותח לי

אפשרות לדרוש פיצוי יותר גדול גם על התקופה של 6 חודשים ראשונים של איחור

וגם על התקופה , שאחרי ?

פיצוי מוסדכם במקרה של איחור במסירת דירה על ידי קבלן

עו"ד ענת קציר מנהלת 04/11/13
בוריס שלום,



על פניו לפי הציטוט מההסכם ייתכן כי קיימת עילה לתבוע מהקבלן פיצויים נוספים.

אולם, יש לראות את כל החוזה על כל סעיפיו לפני מתן תשובה מדויקת.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

תשתית חשמל בדירה שכורה

מיכאל 04/11/13
שלום רב,



לפני כשבועיים עברתי להתגורר בדירה שכורה מחולקת לשתי דירות שבעל הדירה שוכר לשתי אנשים שאין ביניהם שום קשר.

במסגרת מעבר הדירה הזמנתי טכנאי של בזק להתקנת תשתית אינטרנט + טלפון בדירה.

במהלך הביקור של הטכנאי יתבשר לי כי אין כלל תשתית חשמל עבור טלפון בחלק של הדירה שאני שוכר.

בחוזה רשום כי בעל הדירה אחראי על אחזקה ותיקון של כלל מערכות הקבע בדירה.

מצרף את השורה מהחוזה:

"5.4     נזקים שייגרמו במערכות הקבע של הדירה

והבניין (כגון אינסטלציה, ביוב, קירות / גג וכו') יהיו באחריות המשכיר ויתוקנו על ידו ובתנאי כי נעשה שימוש סביר בהם."



בעל הדירה טוען כי בדירה היה טלפון בעבר ומתנגד לקחת על אחריותו התקנה של שקע טלפון בדירה. 

האם הנ"ל באחריותו או באחריותי? וכיצד אוכל לפתור את הסוגייה הנ"ל?



נ.ב.

בחלק השני של הדירה (של השוכר השני) קיימת תשתית חשמל עבור טלפון ויש אינטרנט מחובר.



תודה,

מיכאל

אחריות משכיר לתשתית של טלפון ואינטרנט

עו"ד ענת קציר מנהלת 04/11/13
מיכאל שלום,

על פניו נראה כי לא מדובר בנזק לדירה או מתקניה.

השאלה היא האם בחוזה השכירות התחייב המשכיר לתשתית של טלפון ואינטרנט.

במידה ולא, הוא לא חייב להסדיר זאת על חשבונו.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהל פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

הסכמה למתן התר בניה

אייל גורביץ 04/11/13
שכן שלי "גנב"שלא בתום לב מהדיירים 15 מטר ושיפץ לו עסק בביתו. מישהו התלונן עליו וכעת הוא צריך להחתים דיירים למתן ההתר, שאלתי, השכן הולך עם בנו שהוא עורך דין לשכנים זקנים שאינם יודעים לקרוא ואומר להם שהאיש שאיתו עורך דין - לא שהוא בנו והוא גם עורך דין , ומבקש שיחתמו לו על ההיתר היות והשטח בעצם היה שלו וזה סתם הליך פורמלי להחתים. האנשים אינם מבינים וחותמים לו.. לצערי אני חייב לעשות משהו על מנת להפסיק את הניצול והגנבה שלו מאותם חסרי ישע, לאן עליי לפנות  על מנת לספר על ההתנהלות? המון תודות ,, אייל גורביץ

קבלת הסכמה להיתר בניה בחוסר תום לב

עו"ד ענת קציר מנהלת 04/11/13
אייל שלום,



צר לי לשמוע שכך מתנהג אדם בכלל ועורך דין בפרט.

אתה יכול להגיש התנגדות לקבלת ההיתר בפני הועדה המקומית ולהעלות בהתנגדותך את הנסיבות שאתה מתאר. כדאי שתגיד לטענותיך גם הוכחה כלשהי.



מעבר לכך הייתי פונה לאותם קשישים בשפה המובנה להם או באמצעות "מתווך" על מנת שיסביר להם מהי משמעות  המסמך עליו הם חותמים.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין


הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

נסח טאבו – פרצלציה

יעל 04/11/13
כיצד ניתן לראות בנסח טאבו שחלקה עברה פרצלציה?

(טרם נרשם בניין משותף על ידי החברה המשכנת),

כיצד ניתן לראות בנסח טאבו שחלקה עברה פרצלציה?

עו"ד ענת קציר מנהלת 04/11/13
יעל שלום,



בד"כ אם בוצעה פרצלציה, זה יהיה רשום בחלק העליון של נסח הטאבו . למשל יכול להיות כתוב: "פרצלציה רצונית".



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

פטור מס שבח בהעברה ללא תמורה

ישי 04/11/13
בס"ד



שלום רב,



ידוע כי העברה ללא תמורה לבן זוג אינה שורפת פטור לדירת מגורים מזכה (על 4 שנים), האם יש משמעות לדירה הנמכרת, כלומר:



אדם העביר לאשתו מחצית מהדירה שהייתה רשומה על שמו (הם מתגוררים בדירה בה בוצעה העברת מחצית הזכויות וזוהי דירתם היחידה), לאחר שהעביר הבעל מחצית לאישה (כעבור פחות משנה) הם מעוניינים למכור את הדירה שבה רשומים כעת שניהם כבעלים, האם יש משמעות לכך שהדירה שהם מוכרים זו הדירה שבה ביצעו את העברה ללא תמורה, והאם הבעל שהוא מכר כביכול לאישתו את מחצית הדירה יחוייב במס כתוצאה ממכירת הדירה כרגע לצד ג'.



תודה 

תקופת צינון לאחר העברה ללא תמורה בין קרובים

עו"ד ענת קציר מנהלת 04/11/13
ישי שלום,



לאחר ביצוע העברה ללא תמורה בין בני זוג, קיימת תקופת "צינון" אשר בה לא ניתן למכור את הדירה בפטור ממס שבח.

אם בכל מקרה תחליט למכור בתוך תקופת הצינון, ייתכן ויהיה לך פטור ממס שבח רק עבור מחצית הדירה שהייתה שלך טרם העברת המחצית השנייה, כלומר, לא בגין החלק שהועבר.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

קנית דירה

אלונה 04/11/13
שלום רב

בן דוד שלי שהוא לא תושב ישראל רוצה לקנות בארץ דירה

איך עושים את זה איזה שלבים? מיסים.? האם צריך עורך דין?

אילו מיסים חלים על קנית דירה על ידי תושב חוץ?

עו"ד ענת קציר מנהלת 04/11/13
אלונה שלום,

הליך רכישת הדירה על ידי תושב שאינו  ישראלי דומה להליך רכישת דירה על ידי ישראלי. בגין הרכישה יש לשלם מס רכישה (גובה המס תלוי בהאם מדובר בדירה יחידה או נוספת בארץ).

אם בן דודך אינו מעוניין להגיע לארץ, עליו לחתום על יפוי כוח לטובת מיופה כוח בארץ מאומת על ידי נוטריון.

יש כמובן צורך בעורך דין כבכל עסקת רכישה.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין


הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

בית משותף ובניה ללא חתימת אחד הדיירים

אימוש 04/11/13
אנו גרים בבית משותף של 4 דיירים בשתי קומות, שלפי נסח הטאבו רשום על המנהל למקרקעי ישראל.



אנו גרים בקומה העליונה.



השכן מלמטה עשה תכניות ורוצה להגדיל את הבית שלו מאחורה.

הוא מבקש את הסכמתנו (קיבל את חתימתם של שני הדיירים האחרים שלהם הקרקע הזו לא נוגעת).

האם הוא יכול לבנות אם אנו לא חותמים?

והאם הקרקע הזו לא שייכת לנו בעצם מאחר והוא קיבל את החצר הקדמית ועשה לו גינה מגודרת?



אבקש עצתכם.תודה.

מה הרוב הדרוש לביצוע שינויים בבית משותף?

עו"ד ענת קציר מנהלת 04/11/13
שלום רב,



אם השכן השיג רוב של 75% מדירי הבית המשותף, הוא יכול לבנות בהיתר גם ללא הסכמתך.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

מס שבח – בעקבות התיקון הצפוי

עו"ד צעיר - תודה ! 04/11/13
שלום,

אם יש לי דירה, רכשתי לפני חודש דירה נוספת ואני מנסה למכור את הדירה שברשותי, בטופס למס רכישה סימנתי שאני ימכור תוך 24 חודש כדי להנות מהפטור (ואני גם באמת מנסה למכור ללא הצלחה...) מה יהיה גורלי המיסויי לאחר 01/2014?

מס רכישה - עדיין ישאר פטור?

מס שבח - הקריטי יותר - לא אוכל לבקש פטור??? כי זו כבר לא תהיה דירתי היחידה?



תודה מראש!!!

אילו מיסים חלים על מכירה של דירה נוספת?

עו"ד ענת קציר מנהלת 04/11/13
שלום רב,



לא ידוע כרגע שיתבטל הפטור ממס רכישה אם התחייבת על מכירת דירה נוספת תוך שנתיים.



אם לא תמכור את הדירה השניה, ייצבר מס שבח בגינה החל מה- 1.1.14 ועד למכירתה.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

דילוג לתוכן