פורום נדל"ן
פורום נדל"ן הוקם כדי לתת מענה לשאלות משפטיות בתחום המקרקעין. רכישת דירה, חוזה שכירות, רישום בטאבו, סוגיות מול רמ"י ועוד – אתם מוזמנים לשאול ולהתייעץ. אנחנו כאן, לרשותכם.
בניה קלה בשטח של המנהל
זכיתי במכרז של מנהל מקרקעי ישראל וקיבלתי הסכם פיתוח. אני מעוניין לבנות על המגרש בית מבניה קלה ואולי אפילו בניה יבילה. חבר אמר לי שהמנהל לא יאפשר בניה כזו על המגרש ושצריך לבנות באופן קונבנציונאלי כדי שהמנהל יחתום על ההיתר. האם זה נכון? האם יש הנחיות שהמנהל פרסם לגבי זה?
בניה במינהל מקרקעי ישראל
תומר שזר, עו"ד ומגשר
שזר משרד עורכי דין וגישור
מנהל הפורום.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
מס שבח
מכרתי דירה. לפני שנה מכרתי דירה אחרת כך שאין לי פטור של מס שבח. להערכתי אין גם כמעט לשלם כיוון שהדירה נקנתה לפני כ-20 שנה, ומן הסתם לא עלתה הרבה יותר מהאינפלציה.
האם אני ממלא במש"ח המשותף שאין לי פטור או שאני צריך למלא מש"ח משלי? ואם אני צריך, איפה עושים את כל החישובים מה מס השבח אם בכלל?
תודה
מס שבח
תומר שזר, עו"ד ומגשר
שזר משרד עורכי דין וגישור
מנהל הפורום.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
העלאת מחיר ארנונה ללא סיבה
אודה לתשובתכם בנושא הבא: כל השנים ארנונה עבור הבית של אמי הייתה עבור כמות מ"ר קבוע שנחשבים בניין עזר וכמות מ"ר קבוע שנחשבים בניין מגורים. מחיר למ"ר של בניין מגורים גבוה פי 5 ממחיר מ"ר בניין עזר. בתחילת השנה הוחלט בעירייה להשוות את המחיר לשני הסוגים לפי הגבוה. זאת מבלי לספק איזשהו הסבר היגיוני/חוקי. ז"א, שעכשיו אמי תיאלץ לשלם כמה אלפי שקלים יותר לשנה עבור הארנונה. האם הדבר מקובל?מה ניתן לעשות?
אודה לעזרתכם.
קרין
חוב ארנונה
תומר שזר, עו"ד ומגשר
שזר משרד עורכי דין וגישור
מנהל הפורום.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
מכירת דירה
אני אמורה לקבל דירה בעוד 3 שנים (אולי אף יותר) במסגרת עסקת קומבינציה. ברשותי דירה נוספת. האם אשלם מס שבח בעת מכירת הדירה ובאיזה שיעור? האם אשלם אותו שיעור מס שבח אם אמכור אותה לפני סיום הבניה או לאחר סיום הבניה ?
פטור ממס שבח
אם לא נמכרה דירה - יש פטור מס שבח.
מתי פעם אחרונה נמכרה דירה?
תומר שזר, עו"ד ומגשר
שזר משרד עורכי דין וגישור
מנהל הפורום.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
עזיבת דירה שכורה
עזיבת דירה שכורה
אולי מנסים לבוא בדין ודברים מול בעל הדירה ומנסים להגיע להסדר .
אם החוזה לא לטובתך
ואין סיבה אמיתית לעזיבה (ריח רע זה לא סיבה), אז את בבעיה.
תומר שזר, עו"ד ומגשר
שזר משרד עורכי דין וגישור
מנהל הפורום.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
שוכר ומשכיר
שוכר חדש מבקש לבנות רצפת פרקט בדירה.
הסכמתי כאשר בחוזה נכתב שבעוזבו את הדירה- הפרקט נשאר ולא יהיו לו תביעות לגבי הפרקט.
האם זה מספיק או שאני חשוף לתביעות אפשריות ממנו?
תודה על תשובה
חוזה שכירות
כסית את עצמך.
תומר שזר, עו"ד ומגשר
שזר משרד עורכי דין וגישור
מנהל הפורום.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
מה אני צריך לבדוק על דירה שברצוני לקנות
1. מה עלי לבדוק במבנה הבית, בפנים ובחוץ, בעת רכישת דירה ישנה? למה לשים לב?
2. אישורים, טפסים, טאבו, מקרקעין חריגות בנייה- האם את זה בודק העו"ד טרם הקנייה?
תודה.
מה לבדוק
בכל הסכם מכר דירה קיים סעיף שאומר שבדקת את הדירה ומצבה ומצאת אותה ראויה לצרכים שלך. משכך רצוי מאוד לעשות כפי שאתה מתחייב ולבדוק את הדירה בפנים ובחוץ.
אם אתה רוצה אתה יכול להגדיל ראש ולקחת מומחה בעניין שייתן לך חוות דעת מקצועית לעניין מצב הדירה. משום שהדירה ישנה כדאי מאוד לבחון סדקים למיניהם בקירות, נזילות מהצנרת, חיווטי חשמל וכו'. היה לי מקרה שדירה אף שקעה מעט בקרקע ונוצרה זווית קטנה ברצפת הבית - דבר שיכול להוזיל לך את מחיר הדירה.
לעניין אישורים טפסים וכו' זה עניין לבדיקת עו"ד.
האם להיעזר בעו"ד משותף בעת מכירת דירה בעת גירושין
מכירת דירה לאחר גירושין
בדרך כלל במכירה של דירה מייצג עורך דין אחד.
אם מטרת המכירה היא חלוקת הרווח בין האשה והגבר לטעמי ניתן לבצע זאת באמצעות עו"ד משותף ניטרלי.
בברכה,
ענת קציר, עו"ד
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
דייר שנעלם
שימוש בשיק ביטחון של שוכר שנעלם
יש לבדוק את הסכם השכירות כדי לדעת מהם התנאים בהם אתה רשאי לפדות את שיק הביטחון.
בברכה,
ענת קציר, עו"ד
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
הגדלת דירה בבית משותף
האם הגג על התוספת והקירות החיצוניים שנבנו הם חלק מהבית המשותף.
נניח שיש צורך לתקן את הגג או הקירות הנ"ל האם ועד הבית צריךך לתקן אותם?
הגדלת דירה בבית משותף
האם תוקן צו הבית המשותף באופן שישקף את תוספת הבניה?
לטעמי, ועד הבית לא צריך להשתתף.
בברכה,
ענת קציר, עו"ד
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
רכישת חלקו של הגרוש בדירה
1. אם אני רוכשת את חלקו של הגרוש בדירה (הדירה רשומה על שנינו, שייכת לשנינו), האם זה נחשב כרכישת דירה חדשה, מבחינת מס רכישה, מס שבח ומיסים אחרים?
2. אני יודעת שכיום, אם אקנה דירה אחרת, לא אצטרך לשלם מס רכישה, מס שבח. כי אני קונה דירה חלופית, אחרי 7 שנים שקניתי את הדירה שאני מוכרת כרגע. אולם, אם אשאר בדירה שלי כיום, אחרי שקניתי את חלקו של הגרוש בה, האם עוד שנה, במידה ולא אעמוד בתנאי המשכנתא וארצה למכור את הדירה, האם אז אחוייב במס רכישה ומס שבח על דירה אחרת שאקנה?
התשובה קריטית בשבילי. חשובה לי מאוד. זה צעד גדול שאני עושה.
אשמח למענה לשתי השאלות.
תודה רבה.
תודה רבה.
רכישת מחצית דירה ומכירתה לאחר מכן
1. אם זו דירתך היחידה ושווי הרכישה לא עולה על 1,500,000 ש"ח ככל הנראה לא תחויבי במס רכישה.
2. תחויבי במס שבח אלא אם כן זו תהיה הדירה היחידה שלך+ לאחר הרכישה מבן הזוג תחזיקי את הדירה לפחות 18 חודשים לפני המכירה. תחויבי במס רכישה לפי שווי הדירה הנרכשת בהתאם למדרגות המס.
בברכה,
ענת קציר, עו"ד
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
החזר מס רכישה
2007 רכשתי דירה. שילמתי כ-25000 ש"ח מס רכישה מאחר והיתה לי חצי דירה בבעלותי יחד
עם הגרוש שלי. עורך הדין שלי אמר לי שאין שום דרך לקבל הנחה , למרות שאני מחזיקה רק
במחצית הדירה.
כיום, שנים לאחר מכן, רכש הבעל לשעבר שלי דירה חדשה. הוא קיבל 50%
הנחה במס הרכישה, לאור העובדה שיש לו רק מחצית דירה בעקבות גירושין. מה ניתן לעשות
כדי לקבל החזר על המס הגבוה ששילמתי? אני יודעת שחלפו 5 שנים...
מס רכישה
תומר שזר, עו"ד ומגשר
שזר משרד עורכי דין וגישור
מנהל הפורום.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
עוקף טופס 4
הקבלן מכריח אותי לחתום על טופס שלטענתו הוא קיבל מהעירייה ועליי לחתום עליו.
ללא חתימתי על טופס זה, לטענת הקבלן הערייה לא תיתן טופס 4 ולכן הוא אינו מוכן לשלם לי שכירות.
בטופס זה רשום בגלל שיש עוד עבודות פיתוח באזור, על כל פציעה שתיגרם לי תהייה באחראיותי בלבד ולא אוכל לתבוע אף אחד.
האם אני באמת צריך לחתום על תופס זה ? או ללכת לבית המשפט ?
לפי בדיקתי, טופס זה באמת ניתן מעירייה לקבלן , וללא חתימת הדייר על טופס זה, העירייה לא תיתן טופס 4
טופס 4
תומר שזר, עו"ד ומגשר
שזר משרד עורכי דין וגישור
מנהל הפורום.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
אישור עיריה לטאבו
מכרתי את דירתי ואני אמורה לתת מפתחות ב-10.3.14. כמו כן במועד זה עליי להגיש אישור עיריה. שאלתי היא אם מר כבר אגש לעיריה להוציא את האישור זה בסדר או מוקדם מדי? תודה
אישור עירייה
עדיף יהיה אם תוציאי אישור עירייה אחרי ה-28.02 כי אם תוציאי לפני האישור יהיה תקף רק עד ה-28 אלא אם תשלמי מראש עבור החודשיים הבאים.
נסח טאבו – קרקע "מירי" + נכסים בבעלות חברה
הוצאתי נסח טאבו על דירה שאני מעוניינת
לקנות בקרוב, הקרקע היא מסוג "מירי" – מה זה אומר?
כמו כן, בנסח מופיע כי הנכסים בבעלות "חברת
גוש __ חלקה ___", מה זה אומר? איפה הרישום שלהם? איך מבצעים בהן עסקאות אם
לצורך העניין אני רוכשת כעת דירה ממוכר שכתוב על אותו הנסח?
האם יש משהו ספציפי וקריטי שעליי לבדוק
טרם ביצוע עסקת המכר?
מהי הפרוצדורה להעברת הבעלות במקרה כזה?
אודה לקבלת תשובה בהקדם.. ככל שיש גם פסיקה
/ חקיקה / אסמכתאות משפטיות בעניין –
יעזור לי מאוד!
בברכה,
נטלי.
מקרקעין מסוג מירי
רק לידיעה כללית:
מירי - קרקעות שגופם וזכות הבעלות עליהם נמצאת ביד המדינה המוחכרות לתקופה ארוכה ללא הגבלת זמן לאנשים פרטיים (חכירה תמורת תשלום מס מעשר מהתוצרת החקלאית או תקופת שירות צבאי) לצורך שימוש חקלאי בלבד. גם קרקעות מרעה המשמשות רועה אחד נכללת בסוג זה. קרקעות אלו ניתנות להעברה בין בעלים שונים, בכפוף להסכמת הפקיד האחראי על רישום המקרקעין. קרקע מוגדרת כקרקע מסוג 'מירי' בהתקיים אחד משני תנאים: קרקע המשמשת לעיבוד חקלאי או קרקע הנמצאת עד 2.5 ק"מ מהבתים הקיצוניים של ישוב (ובתנאי שאינה קרקע מסוג 'מתרוכה'). ישנה אי בהירות בשאלה האם המרחק נמדד מהשטח המיושב בשנת 1858, או מהשטח המיושב בזמן הווה.
תומר שזר, עו"ד ומגשר
שזר משרד עורכי דין וגישור
מנהל הפורום.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
היכן החבר רשומה
לא ענו לך על החברה.
נחברה צריכה להיות רשומה ברשם החברות.
תוכלי להזמין את תיק החברה, בדרך כלל באינטרנט.
שם תקבלי את כל הפרטים על החברה.
אפשר גם להזמין "נסח" של חברה המפרט מי הבעלים.
שאלה בענין סמכות המפקח על בתים משותפים
סמכות מפקח על בתים משותפים
תומר שזר, עו"ד ומגשר
מנהל הפורום
שזר משרד עורכי דין וגישור
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
האם לרשות מקומים יכולה להתנהג בבריונות?
לרשות מקומית יש מספר יחידות דיור בו היו דירים שהתגוררו במשך 40 שנה ברשות, תוך תשלום כספי מידי חודש.
כדי לנפנף דירים מחוץ לדירות. בניית נדלן חדש..
הרשות הפעילה משרדי חקירות פרטיות שהגיעו עד לחשבונות הבנק של הדירים. לגילוי מצבם הפיננסי.
האם מותר לרשות שלטונית לפעול כך תוך הפרה בוטה של הפרטיות והכול מכספי משלם המסים?
האם זה תקין? האם זה חוקי? למי מתלוננים מה התיחסות של בית המשפט להתנהגות כזו?
איך יתכן שיוצא מידע בנקאי על אזרח מרשות הבנקים כאילו אין חוק סודיות בנקאית?
תודה על העזרה.
רשות מקומית
אם יש לך הוכחה כי בנק נתן מידע שכזה לעירייה- יש לך קייס.
קשה לי להאמין שיהיה ראיה חד משמעית למשהו כזה.
תומר שזר, עו"ד ומגשר
שזר משרד עורכי דין וגישור
מנהל הפורום
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
מזגן מרעיש על גג הבניין
מה ניתן לעשות נגד דייר בבניין מגורים משותף שהתקין מזגן על גג הבניין באזור חדרי השינה והמזגן מרעיש במיוחד בשעות הלילה המאוחרות?
נשלח לבעל המזגן מכתב בו הוא מתבקש להעביר את המזגן לאזור אחר בגג והנ"ל לא עשה דבר.
אני דייר המתגורר בקומה העליונה מתחת לגג ובעל המזגן מתגורר לו בשקט ובשלווה בקומה השנייה.
מדובר בגג משותף לכלל הדיירים.
אודה לתגובה,
מטרד ליחיד
רצוי לנסות לבוא בדברים עם הדייר בעל המזגן המרעיש לפני כן אבל במידה וניסיונות אלו יעלו חרס הרי תוכל להגיש תביעה.
לשם כך עליך לפנות לעורך דין ולשכור את שירותיו של מומחה שיבוא ויבחן מהיכן בדיוק בוקע הרעש ומדוע המזגן מרעיש.
ישנם פסקי דין רבים בנושא שם התביעה הושתתה על רעש ממעלית אבל העיקרון זהה.
סיום יחסי שכירות
תודה~
כן
המשכיר מאשר כי כל חובות השוכר שולמו במלואם וכי אין לו ולא תהייה לו כל דרישה ו/או בקשה ו/או תביעה כנגד השוכר לעניין השכירות בדירה. המשכיר מחזיר במעמד חתימה זה את הערבות שניתנה ביום _____ ע"ס ______.
אין נוסח קבוע
רישום בטאבו לצורך מכירה כאשר חצי דירה רשומה על שם בן הזוג שנפטר
רישום בטאבו
לאחר קבלת צו קיום הצוואה עליה לפנות אל הטאבו עם צו קיום הצוואה ועם בקשת רישום במקרקעין חתומה על ידה ומאומתת ע"י עו"ד.
זו הדרך לרישום הזכויות ע"ש אימך.
בהצלחה.
פגם שהתגלה בדירה יד 2 שרכשנו
פנינו למוכרים, אך הם טוענים שלא מודעים לבעיה וכי "אנחנו אולי עשינו זאת"...
פניניו אל חברת הביטוח שלנו - של הנכס והם שולחים אדם מקצועי להבין את הדבר.
השאלה היא מה לעשות הלאה לאחר הערכת הנזק של האיש מקצוע?. בחוזה רכישת הדירה מצוין כי עליהם להשאיר את הדירה ללא נזק או מום.
נזילה = קורוזיה
נסו לתעד את גודל הנזילה אם כתם המים גדול / קטן. האם יש עובש או רק רטיבות. יתנו לכם רמז למועד התרחשות הנזילה. לאחר שאספתם מספר נתונים אוביקטבים התייעצו טלפונית עם מספר אינסטלטורים הצליבו מידע אפשר להיעזר בפורומים לבניית הבית.
מעלית
מצ"ב תמונה מהבנין בו אני גרה.
כפי שניתן לראות בתמונה כדי להגיע למעלית
יש לטפס 5 מדרגות.
אני מתגוררת בדירה בסמוך למעלית, במפלס
המעלית, כך שגם אם אני מאוד רוצה או צריכה, למשל לארח אדם נכה, אין לי כל אפשרות לעשות
שימוש במעלית.
במצב כזה, האם עלי להשתתף בהוצאות אחזקת
המעלית?
תודה לעונים.
מענה
יש לבחון את שאלתך בצורה משמעותית יותר. מבלי להיכנס למקרה דנן יש מס חלופות שניתן יהא לשקול אולם כאמור זה מצריך התעמקות בפרטי המקרה הספציפי.
בברכה,
עו"ד אייל בניסטי
מקווה שזה הפורום המתאים
השכנים בעייתיים מאוד!!אחד מהם אף היה בכלא ומגיע לבקר שם מידי פעם.
אותו אדם מצליח לדבר בכל פעם מחדש עם רוכשים פוטנציאלים ו.או שוכרים וגורם לאנשים לסגת.
כמובן שאין לי כל עניין לדבר איתו מכיוון שאני מפחדת מאנשים שכאלה וגם לא להגיש נגדו תלונה לאיזשהו גורם.
מה ניתן לעשות?
מענה
לא כל כך הבנתי מה הבעיה? אם הוא לא נמצא שם איך הוא יודע מתי להגיע? מה האינטרס שלו וכו'?
באופן כללי ניתן לנקוט בכמה פעולות אשר יש לבחון אותן בטרם.
בברכה,
עו"ד אייל בניסטי
מכירה – מס שבח
אם במסגרת עסקת הקומבינציה לא עשיתי שימוש בפטור של יורש ( דירה שקיבלתי בירושה) מאחר והוסכם שהקונה ישלם מס שבח, אני יכול לנצל כעת את הפטור במכירה של הדירה שקיבלתי?
מס שבח
תומר שזר, עו"ד ומגשר
שזר משרד עורכי דין וגישור
מנהל הפורום
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
חניה בבניין
אותם דיירים שאין להם חניה בטאבו חונים בחניות המשותפות.
דיירים שיש להם רק חניה אחת בטאבו מכניסים שני רכבים כאשר אחד חונה בחנית טאבו ורכב אחר חונה בחניה משותפת. קורה מצב שלדייר שאין חניה בטאבו ויכול להשתמש בחניות המשותפות לא מוצא היכן להחנות כי דיירים מכניסים שני רכבים כאשר יש להם רק חניה אחת בטאבו.
מותר לדייר להכניס שני רכבים ע'ח דייר אחר שמשתמש בחניה המשותפת ?
מה החוק אומר על כך ?
והאם קיפוחן של אותם דיירים שאין להם חניה רק משותפת ,חוקי ???
חניה משותפת
כשר אבל מסריח...
תומר שזר, עו"ד ומגשר
שזר משרד עורכי דין וגישור
מנהל הפורום
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!




