פורום נדל"ן
פורום נדל"ן הוקם כדי לתת מענה לשאלות משפטיות בתחום המקרקעין. רכישת דירה, חוזה שכירות, רישום בטאבו, סוגיות מול רמ"י ועוד – אתם מוזמנים לשאול ולהתייעץ. אנחנו כאן, לרשותכם.
עצים בגינה
קניתי בית עם שטח לפני חמישה חודשים. השטח לא היה מגודר בגדר הפרדה עם השכן עד כה ואני החלטתי להציב גדר בשביל הכלב. לפי מדידת השטח (מתוכניות הבנייה) העברנו את הגדר בדיוק במקום בו עובר הגבול.
הבעיה מתחילה: לפני שנים רבות השכן ובעל הבית הקודם נטעו שורת עצים יחדיו באופן משותף.
העצים נמצאים בתחומי השטח שלי והגדר עוברת מאחוריהם (ז"א מכניסה את העצים לשטח שלי כי שם הגבול).
השכן עכשיו טוען שהעצים שלו מכוון שהוא שתל אותם בעבר ולמרות שהם בשטח שלי הם רכושו והוא רוצה לעקור אותם ולהעביר אותם לשטחו. אני כשקניתי את הבית קניתי אותו עם השטח כמו שהוא וזו בהחלט הפתעה בשבילי.
האם מבחינה משפטית העצים שלי כי הם בשטח שלי (למרות שהוא נטע אותם) או שמא הם שלו כי הוא נטע אותם?
תודה רבה...
זכות הקניין בעצים שנטעו
יש לבדןק אם היתה הסכמה בכתב או בע״פ לגביהם.
בהצלחה
עו״ד ציפי רוזנברג
מנהלת פורום נדל״ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
השתלטות על מרווח בין חניות
הדירה היא מקבלן ובעבר הקבלן טען שהשטח בין החניות שייך לו (לקבלן).
שלש שאלות:
האם אני יכול לתבוע אותו על השתלטות על שטח ציבורי? כיצד תובעים?
האם נכון שהמרווח שייך לקבלן או שזה שטח ציבורי ששייך לדיירי הבניין?
בנוסף, לשכני יש חנייה נוספת אולם הוא סגר אותה כמחסן ללא אישור, (לכן הוא משתלט על המרווח), האם ניתן להתלונן עליו ולאלצו לפתוח את החנייה שלו?
אני ממש מיואש ממנו כי כל בקשותי נענו בשלילה.
הוא טען שהקבלן נתן לו חנייה גדולה בשל נכותו אבל הוא משתלט גם על המרווח שזה ודאי הקבלן לא נתן לו.
אני ממש מיואש ולא יודע מה לעשות, כל שיחותי עימו נענו בשלילה ולא אכפת לו שאני לא יכול לפתוח את דלתות הרכב בנוחות אלא ממש בצמצום.
תודה רבה
השתלטות על חנייה
בהתאם לדבריך אני מניח כי מדובר בבית משותף.
צריך לבדוק של מי השטח שבין החניות, לכאורה נראה כי מדובר בשטח שהינו חלק מהרכוש המשותף אבל לצורך קביעה חד משמעית צריך לעיין במסמכי הבית המשותף לרבות התשריט.
בכל מקרה, באם אופן חנייתו של השכן מונעת ממך שימוש בחנייה שלך ניתן לפנות למפקח על הבתים המשותפים (בהנחה כי מדובר בבית משותף) שיכריע בסכסוך.
ביחס לחנייה אותה הפך שכנך למחסן, צריך לבחון מול וועדת התכנון והבניה האם המחסן הוקם כחוק והינו בעל כל האישורים הנדרשים לרבות היתר בנייה. במידה ואין בידיו את האישורים הנדרשים הינך רשאי לפנות לעירייה / ועדה מקומית בבקשה למתן צו הריסה.
ממליץ לך לפנות לעו"ד העוסק בתחום.
השתלטות שכן על רכוש משותף
בהצלחה
עו״ד ציפי רוזנברג
מנהלת פורום נדל״ן ומקרקעין
קיר גובל בשצ"פ
המגרש שלי גובל בשטח ציבורי כאשר גובה 00 גבוה משמעותית מטוואי הקרקע. לאור האמור נדרשתי להקמת קיר תמך גבוה במיוחד הגובל בשצ"פ. האם המושב או גוף אחר אמור להתחלק עימי בהוצאות ההקמה??
בברכה
קיר גובל
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
עסקאות נוגדות
פורום אחר
נא פנה לפורום המתאים.
בהצלחה
עו״ד ציפי רוזנברג
מנהלת פורום נדל״ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
קבלת תשלום יחסי מההפחתה של היטל ההשבחה
רציתי לדעת בבקשה אם סגרתי אם שמאי סכום יחסי מההפחתה של היטל ההשבחה, האם השמאי צריך לקבל את הסכום היחסי מההחלטה של השמאי המכריע או מההחלטה של ועדת הערר שבאה אחרי החלטת השמאי המכריע.
תודה,
שחר.
תשלום לשמאי
בהצלחה
עו״ד ציפי רוזנברג
מנהלת פורום נדל״ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
השכרת דירה לנכה
מעמד המחייב הוספתו לחוזה
2 . האם יש להוסיף את האפוטרופוס של הנכה
לחוזה כאחד מהשוכרים
השכרת דירה לנכה
בהצלחה
עו״ד ציפי רוזנברג
מנהלת פורום נדל״ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
חכירה
קנינו דירה עם משכנתא, והבנק רוצה לדעת אם היא הייתה פעם על קרקע של המנהל בחכירה.
הוצאנו נסח טאבו היסטורי דרך האינטרנט, ראינו שאכן הקרקע הייתה שייכת למנהל, והדירה הייתה בעבר בבעלות של עמידר.(אנחנו קנינו אותה מבעלות פרטית שקנו אותה מעמידר)
אך לא מפורש בנסח הטאבו האם הדירה הייתה בחכירה.
כמוכן, נסח הטאבו הוא רק משנת 93, והבניין קיים משנת 1970. (ואולי זו הסיבה שהחכירה לא מצויינת..)
רצינו לדעת איך אפשר לברר אם הדירה הייתה מוחכרת.
תודה
חכירה
בהצלחה
עו״ד ציפי רוזנברג
מנהלת פורום נדל״ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
רכישת דירה מעמידר
סבתי שתחייה גרה בדירת עמידר זה כ20 שנה, היו לה 2 ילדים ששניהם נפטרו, עכשיו סבתי רומה לקנות את הדירה שהיא חייה בה {של עמידר}, פנינו לעמידר והם טוענים כי אין באפשרותה לרכוש את הדירה מיכיון שהיא מבוגרת מידי,
שאלתי האם אני יכולה לרכוש את הדירה כאחת שחייה איתה כ-4 חודשיים, האם יש לי את הזכות לרכוש את הדירה עם ההנחה שמגיעה לה?
והאם אני רוכשת את הדירה הדירה צרכה להיות על שמה?
תודה.
רכישה מעמידר
בהצלחה
עו״ד ציפי רוזנברג
מנהלת פורום נדל״ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
מכירת נכס
אבי הוריש לי דירה שקיבל בירושה מהוריו. לאבי היו בנוסף דירות אחרות. האם הדירה המסוימת הנ"ל שקיבל מהוריו והיתה דירתם היחידה יכולה להקנות לי פטור של יורש או שבגלל והיו לאבי דירות נוספות אין פטור יורש.
פטור ממס שבח בגין ירושה
בהצלחה
עו״ד ציפי רוזנברג
מנהלת פורום נדל״ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
תשלום לועד הבית
מדוע איני מקבלת תשובה?
תבדקי מה כתוב במסמכי הבית המשותף: תקנון צו רישום וכו'
תשלום דמי ועד
בכבוד רב
תבדוק את מסמכי הבית המשותף
בדרך כלל צריך לשלם לועד בית בהתאם לחלקך ברכוש המשותף, ללא כל קשר באם אתה עושה שימוש במעלית או לא.
תשלום בגין מעלית
בהצלחה
עו״ד ציפי רוזנברג
מנהלת פורום נדל״ן ומקרקעין
כאב ראש
יש לי בעיה לא פשוטה, ומשרדי הממשלה מטרטרים אותי מאחד לאחר.
הגשתי בקשה לתעודת זכאות על מנת שאוכל לרכוש את דירתי שאני חיה בה משנת 1983 מעמידר במסגרת חוק הדיור הציבורי. במהלך תהליך הוצאת התעודה, נמצא שבעלי שנפטר בשנת 1987 רכש דירה - לפני נישואינו. לאחר בדיקה במס רכוש התברר שהמידע נכון, אך אינו מדויק. בעלי היה גרוש והעביר את הדירה לאשתו בהסכם הגירושין. כנראה שקרתה איזו תקלה ברישומי מס רכוש והנכס עדיין רשום על שמו. כעת, כדי לרכוש את הדירה, מס רכוש דורשים שאמציא את הסכם הגירושין שבו הוא העביר את הדירה כדי להוכיח שנכס זה אינו ברשותי. דבר שהוא הזוי לחלוטין - אין לי את המסמך הנ"ל, וממש אין סיכוי שגרושתו (אם היא בכלל חיה) תמציא אותו עבורי. מה אוכל לעשות?
רכישה מעמידר
מלבד להתנהל בעצמך מול עמידר או לקבל ייעוץ משפטי אין לי עצות נוספות.
בהצלחה
עו״ד ציפי רוזנברג
מנהלת פורום נדל״ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
מטרדי רעש -תלונות שווא
יש לי חבר ששוכר דירה ושכנתו מתלוננת כל יום יומיים על כל רעש קטן מדירתו. אני מכיר את הבן אדם והוא מתנהל בסטנדרטיות מופתית ולא עושה לה שום דבר בכוונה.
ישנה בעיה של אקוסטיקה בין הדירות (קירות דקים) מה שגורם לכל רעש קטן להשמע. עלי לציין כי גם מדירתה ניתן לשמוע שיחות מעומעמות לעיתים או כל מיני רעשים, אך חברי חי עם זה בשלום ולא התלונן עליה במשטרה ולו פעם אחת.
תלונותיה למשטרה מפריעות לו בסדר יומו, מה ביכולתו לעשות בנידון ?
מטרדי רעש
הנושא אינו שייך לפורום זה.
בהצלחה
עו"ד ציפי רוזנברג
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
פרפלציה
קיבלתי הצעה לעשות פרצלציה לשטח קטן (700מר במושב) ל 2 חלקות ולקבל חלקה אחת.
רציתי לדעת מלבד הוצ' המודד וההרשמה מחדש של 2 החלקות, האם יש עוד הוצאות ודברים שאינני מודע להם,
ואם כן מה יכול להיות בהערכה גסה סכ"ה הוצאות של כל התהליך.
פרצלציה
יש לבדוק גם את הדרישות של המושב ורשות מקרקעי ישראל.
בהצלחה
עו"ד ציפי רוזנברג
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
תשלום ועד הבית
תשלום ועד הבית
את מחויבת בתשלום עבור אחזקת הבית אלא אם כן נקבע אחרת בתקנון הבית המשותף. ניתן לעיין בתקנון בלשכת רישום המקרקעין אליה שייכים המקרקעין עליהם בנוי הבנין.
בברכה
ענת קציר, עו"ד
מנהלת הפורום
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
העברת זכויות בטאבו
אם רוכש הזכויות במקרקעין הינו תאגיד זר, הבנתי שלצורך העברת זכויות בטאבו נדרשים: מסמכי התאגיד וכן חוו"ד של עו"ד הבקיא בדיני המדינה בה התאגיד התאגד.
השאלה היא, האם די במסמכים המקוריים לעיל, או שיש לאמת אותם בחותמת אפוסטיל לצורך העברת הזכויות.
אם נדרש אפוסטיל איפה אני מקבל אותו? האם בארץ או במדינה בה התאגיד התאגד? על איזה מסמכים להיות מאומתים?
אודה לתשובתכם בהקדם על מנת שאוכל לכלכל את צעדיי.
תודה מראש
ברק
תאגיד זר
יש להגיש את המסמכים בצירוף תרגום מאושר כדין לשפה העברית וכן אישור עורך דין ישראלי הבקיא בדיני המדינה שהתאגיד רשום בה, כי התאגיד כשיר לבצע את הפעולה לפי אותם דינים.
בהצלחה
עו"ד ציפי רוזנברג
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
ועד הבית – מספר שאלות
מספר שאלות לגבי ועד הבית :
1. האם בשביל לפתוח חשבון בנק על שם ועד הבית , צריך אישור של כל הדיירים או שועד הבית יכול לפתוח חשבון על דעת עצמו ?
2. ועד הבית הוציא לדיירים מכתבים מעו"ד על אי תשלום של כספים שועד הבית החליט על דעת עצמו שהוא דורש מהדיירים (ללא קשר להוצאות השוטפות החודשיות) אלא הוצאות לעניינים משפטיים , האם זה חוקי?
3. ועד הבית קיבל תביעה מבית עסק שהיה אמור להיפתח בבניין(בבניין יש קומה מסחרית) ועכשיו הם דורשים מהדיירים 500 שח עבור התביעה. האם לא אמור להיות לועד הבית ביטוח לתביעות ?
לתשובתך אודה,
אריאל
ועד בית
1. יש להראות פרוטוקול של ועד הבית על פתיחת החשבון ומינוי מורשי חתימה.
2. האם התקבלה החלטה כנדרש על גביית ההוצאות?
3. אני לא מכירה חובה כזאת.
בהצלחה
עו"ד ציפי רוזנברג
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
עלויות פיתוח גבוהות מההון העצמי בבנייה עצמית
אני במהלכה של בנייה באחד מהמצפים בישובי הגליל.
הישוב הכפיף את פיתוח הקרקע (פרטית וציבורית) לחברה מנהלת
שתבצע את העבודות. כתנאי להגשתינו לממ"י לצורך קבלת השובר
הישוב והחברה שלעיל מחייבות את המשתכנים לשלם את מלוא עלויות
הפיתוח הציבורי והפרטי. עלויות אלו הינן בגובה של כ43% מסך ירך הדירה
אותה אני מתכוון לבנות (מובן שהנ"ל כתלות בגודל הבית וככל שהבית קטן יותר
האחוז גבוה יותר שכן העלויות הן קבועות ומחולקות שווה בשווה בין כלל הדיירים).
מהלך זה בעצם שם אותי בבעיה חמור, מצד אחד יש לי די הון עצמי (כ35%) ע"מ
לקבל משכתנא מהבנק, אך המהלך של הישוב והחברה המנהלת מכניס אותי לבעיה
תזרימית, לא מימונית, ובעצם עושים סוג של אוברולינג על תקנות בנק ישראל שקובע
שנדרש הון עצמי של 30% לצורך קבלת משכנתא. האם ישנה תקנה כלשהי, או חוק
שבא להגן על דיירים במקרים כמו שתיארתי לעיל?
תודה רבה,
מתי.
הון עצמי
זו שאלה מתחום אחר.
בהצלחה
עו"ד ציפי רוזנברג
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
תשלום עבור רישום בטאבו
אני גר בבנין משותף ,קיבלתי מכתב מהחברה המשכנת שהיא בתהליך רישום לטאבו ועלי לשלם לעו"ד של החברה 1000 שח בהעברה בנקאית על הוצאות רישום.
האם זה חוקי לבקש סכום כזה ? (קראתי שיש צו פיקוח האם הוא בתוקף?)
תודה
תשלום עבור רישום בטאבו
תשלום עבור רישום בטאבו
בדוק בחוזה הרכישה מה סוכם לגבי תשלום הוצאות בעד רישום בית משותף, תשריטים והוצאות בגין רישום זכויות. בד"כ מוסכם כי ישולם סכום כלשהו בגין ביצוע פעולות אלו.
לגבי צו הפיקוח, בד"כ מדובר בהגבלה של סכומים בקשר להנפקת אישור זכויות בשל העברת זכויות בחברה המשכנת עצמה.
בברכה,
ענת קציר, עו"ד
מנהלת הפורום
רכישת דירה מעמידר
שאלתי היא: יש לי סבתא כבת80 שתחיה, גרה כ20שנה בדירת עמידר בשכירות, היו ל2 ילדים שנפטרו. סבתי מעוניינת לרכוש את הבית אך עמידר לא מאשרים זאת מיכיון שהיא זקנה מידי,
האם ישנה באמת מגבלת גיל ?
האם אני יכולה לרכוש את הדירה?
האם הוותק שהיא צברה נחשב כשאני קונה את הבית?
תודה.
רכישת דירה מעמידר
יש לפנות ישירות לעמידר לבדיקת מדיניות ונהלים ברכישת הדירה.
בברכה,
ענת קציר, עו"ד
מנהלת הפורום
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
מס שבח ??
בקרוב אני מוכר את הבית, איך אני יודע כמה מס שבח עלי לשלם ?
חישוב מס שבח במכירת דירה
חסרים פרטים על מנת לענות על שאלתך כמו מספר הדירות שבבעלותך, משך זמן החזקת הדירה בבעלותך, מכירות קודמות שביצעת וכיו"ב.
בברכה
ענת קציר, עו"ד
מנהלת הפורום
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
עיקולי הוצל"פ על המוכר
עיקולי הוצל"פ על המוכר
בעיקרון בד"כ רוכש לא משלם את כל כספי התמורה לפני שהמוכר ממציא נסח טאבו נקי מעיקולים.
האם נותר כסף בנאמנות?
בברכה,
ענת קציר, עו"ד
מנהלת הפורום
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
חניית נכה בטאבו
הצמדת חניית נכה לדירה בבית משותף
ראשית, יש לבדוק האם החניה שהוצמדה לדירתך בפועל היא החניה שנמכרה לך בהסכם המכר על ידי הקבלן.
שנית, יש לבדוק אם מדובר בעניין פרוצדורלי , מאחר שצריכה להיות חניית נכים בבניין.
שלישית, יש לבדוק האם החניה שהוצמדה מיועדת לעמוד לרשות הציבור.
אני מציעה לפנות לקבלן או לעורך דינו בשאלות אלו.
בברכה,
ענת קציר, עו"ד
מנהלת הפורום
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
שיכון ציבורי
הבנתי שכשאשר רושמים זכויות על דירה שנמצאת על חלקה שמוגדרת כשיכון ציבורי, לא צריך לצרף אישור עירייה או מס רכישה או כל מיני אישורים כאלו. האם זה נכון?
איפה אני יכולה למצוא רשימה של כל גוש וחלקה שנחשבים שיכון ציבורי?
תודה
שיכון ציבורי
יש לפנות למשרד השיכון והבינוי לגבי שתי שאלותיך באופן ישיר.
בברכה,
ענת קציר, עו"ד
מנהלת הפורום
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
היכן תובעים את נציגות הבית המשותך בגין תיקון שביצעתי על חשבוני
הזמנתי אינסטלטור שאיתר נזילה בצינור המרכזי של הבניין.
מקום התקלה צולם. הדיר מתחתיי, שכיהן באותה עת בוועד הבית, עלה וראה את התיקון.
כשהגשתי את חשבון האינסטלטור לנציגות הבית המשותף הם סרבו לשלמו.
האם אני רשאי לתבוע אותם בבית המשפט לתביעות קטנות או שרק הממונה על המקרקעין רשאי לדון בתביעה זאת?
אם התביעה תתגלה כצודקת. האם הממונה על המקרקעין יפסוק לי החזר אגרת בית משפט?
תביעת נציגות הבית המשותף בפני המפקח על המקרקעין
ניתן לתבוע בפני המפקח על המקרקעין.
לגבי תביעה בבית משפט לתביעות קטנות - ראשית, סכום המקסימלי שתוכל לדרוש הוא 32,700 ש"ח ובנוסף, יהיה עליך להוכיח שהייתה הפרה של חוזה, מעשה או מחדל נזיקיים ולכן איני בטוחה שזה המקום המתאים להגיש תביעה.
בד"כ שהתביעה מתבררת כמוצדקת, ביהמ"ש פוסק הוצאות לטובת הזוכה.
בברכה,
ענת קציר, עו"ד
מנהלת הפורום
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!




