פורום נדל"ן

פורום נדל"ן הוקם כדי לתת מענה לשאלות משפטיות בתחום המקרקעין. רכישת דירה, חוזה שכירות, רישום בטאבו, סוגיות מול רמ"י ועוד – אתם מוזמנים לשאול ולהתייעץ. אנחנו כאן, לרשותכם.

מנהלי פורום נדל"ן

עו"ד לילך עתני

בעלת נסיון של יותר מ- 30 שנה בתחום המקרקעין

עו"ד הילה אליקים

עוסקת בתחום המקרקעין, ייצוג ברכישת ומכירת דירות, הסכמי שכירות ועוד.

עו"ד עמית מתן

ייצוג בעסקאות נדל"ן ומקרקעין ומתן שירותים משפטיים בהיבטים המסחריים והמיסויים הנלווים להן.

ירושה

דוד 16/04/15
שלום רב. יחד עם אבי גר אחי, מה זכויותיו של אחי לאחר 120 שלא אבי, האם הירושה מתחלקת שווה בין האחים או בגלל שגר איתו יש לו זכויות יתר כגון שאי אפשר לממש ירושה.



תודה

מהן זכויות ירושה של צאצא המתגורר עם המורש

עו"ד יהודה וישניצקי מנהל 21/04/15

שלום רב


בהיעדר צוואה שהותיר אביכם המנוח הירושה מתחלקת בין האחים בחלקים שווים (אם יש בת זוג היא זכאית למחצית מזכויות הירושה)


יחד עם זאת לאח ישנן זכויות המעוגנות בסעיף 115 לחוק הירושה שלשונו כדלקמן:


 


(א) דירה שהמוריש היה ערב מותו בעלה וגר בה, רשאים בן-זוגו, ילדיו והוריו שהיו גרים בה אותה שעה עם המוריש, להוסיף ולגור בה כשוכרי היורשים שבחלקם נפלה הדירה; דמי השכירות, תקופתה ותנאיה ייקבעו בהסכם בין הנשארים בדירה לבין אותם היורשים, ובאין הסכם ביניהם - על-ידי בית המשפט.




(ב) בית המשפט רשאי לקבוע, לפי בקשת היורשים האמורים:


(1) שיוסיפו לגור בדירה רק אלה שאין להם דירה אחרת למגורים;


(2) שהנשארים בדירה יוסיפו לגור רק בחלק מן הדירה, ובלבד שחלק זה יכלול את המטבח וחדרי-השירות, אם ישנם

דיני נדל"ן

ויצמן 2, תל אביב

03-6097577

lawforums65@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

מכירת דירה בבית משותף משנת 1975

דוד 15/04/15
מכרתי דירה בבית משותף משנת 1975 בחוזה נכתב שהקונה רוכש את הדירה כפי שהיא . וצויין בחוזה לגבי מזגן

שיושארו בדירה והוא תקין. 

יום לאחר מסירת המפתחות לקונה . לפי טענתו יש נזילה בדוד שמש.

האם תיקון הדוד שמש חל על המוכר ?

נא עזרתכם

על מי חלה החובה לתקן נזילה שנתגלתה -

עו"ד יהודה וישניצקי מנהל 21/04/15

שלום רב


על מנת להשיב על שאלתך יש לעיין בחוזה המכר


באופן כללי אם ישנן הוראות בחוזה לפיהן הצהרת על כך שכל מתקני הדירה ומערכותיה תקינים לשימוש וכן התחייבת למסור אותם כך במועד המסירה ולאחר מכן יום לאחר מסירת הדירה נתגלתה תקלה - יכול הקונה לטעון כי  הפרת התחייבות זאת 


בברכה


מנהל הפורום 

דיני נדל"ן

ויצמן 2, תל אביב

03-6097577

lawforums65@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

שכר דירה

יהורם 15/04/15
שלום רב. קיימת דירה בבעלות אבי ובעלותי בחלקים שווים. יחד עם אבי מתגורר אחי :

א. קיימת אפשרות להוציא את האח ללא רצון אבי.

ב. כיצד אני מאלץ את אחי לשלם שכר דירה יחסי וכל ההוצנות מים, ארנונה ועד - קיימים חובות בגין אי תשלום.



תודה

זכות השותפים בדירה לעשות שימוש סביר בה

עו"ד יהודה וישניצקי מנהל 21/04/15

שלום רב


לכל אחד מהשותפים בדירה יש חלק בלתי מסויים וזכות לעשות שימוש סביר בדירה מבלי לפגוע באפשרות של הצד השני לעשות שימוש סביר בדירה


אתה יכול להתגורר בעצמך בדירה או לבקש להשכירה חלק מהדירה לשוכר משנה. לחלופין- אם הם מונעים ממך זכות להשתמש בדירה אתה זכאי לשכר ראוי עבור מחצית הדירה


כמובן שעל מי שמתגורר בדירה חלות כל ההוצאות החלות על מחזיק.


בברכה


מנהל הפורום

דיני נדל"ן

ויצמן 2, תל אביב

03-6097577

lawforums65@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

השתתפות בתשלום גג רעפים

בר 14/04/15
שלום.

בבעלותי דירה בקומה השנייה (בניין רכבת , 2 קומות) בבניין משותף המונה 16 דיירים.

הגג בבניין הינו גג רעפים, כאשר הגג מעל דירתיי ישן מאוד והרעפים לא הוחלפו כבר 50 שנה, יש הרבה רטיבות ומים נכנסים אל תוך הבית וממש לא בטיחותי לגור בבית.

לא הייתה לי ברירה אלא להחליף את הרעפים רק בגג שמעל דירתי (ולא את הגג כולו) ולפני שביצעתי את החלפת הרעפים ניסיתי לדבר עם השכנה שגרה מתחתי - שלחתי אליה כתבים רשומים, הודעות SMS אולם היא התעלמה. ביצעתי את החלפת הרעפים ואז היא הגיעה לפגישה והיא הביאה עמה עו"ד. העו"ד טען שאם הבניין המשותף מונה 16 דיירים אזי כולם צריכים להשתתף למרות שתוקן רק הגג שמעל דירתי. ישנם דיירים בבניין שהחליפו את גג הרעפים שמעל לדירתם והתחלקו רק עם הדייר שגר מתחתם. מה עושים במצב כזה? אני צריכה ללכת לדרוש מ- 16 דיירים לשלם את החלק שלהם??

תודה רבה



בר.

 

האם כל דיירי הבניין צריכים להשתתף בשיפוץ הגג?

עו"ד ענת קציר מנהלת 15/04/15
בר שלום,



בעיקרון, אם איטום גג הרעפים מונע חדירת גשמים לכל הדירות, אתה יכול לפנות בדרישה לועד הבית לשם השתתפות של יתר הדיירים בסכום ששילמת עבור האיטום.

אם לא יסכימו דיירי הבית להשתתף עמך, ניתן אף לפנות בתביעה כנגדם אל מול המפקחת על הבתים המשותפים.

החוק קובע כי אחזקה תקינה של בית משותף צריכה להתחלק בין כלל בעלי הדירות על פי חלקם היחסי בשטח המשותף או על פי הוראה אחרת אשר קבועה בתקנון הבית המשותף.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

רישום דירה מקבלן

דינה 14/04/15
עולים חדשים רכשו דירה מקבלן לפני יותר מ-9 שנים. בזמנו חתמו על החוזה בלי עו"ד. 

עד היום הדירה טרם רשומה על שמם. רישום הבית המשותף עדיין לא נעשה. בחוזה קבלן אין שום סעיף המחייב את הקבלן לרשום את הדירה / לבצע רישום בית משותף תוך תקופה מסוימת.

מה ניתן לעשות על מנת שהדירה תירשם במהרה? 

תוך כמה זמן צריך קבלן לרשום בית משותף?

עו"ד ענת קציר מנהלת 15/04/15
דינה שלום,



יש לבדוק עם עוה"ד מטעם הקבלן אשר מטפל ברישום, מהי הסיבה בגינה טרם נרשם הבית המשותף ועל פי תשובתו נוכל לייעץ כיצד כדאי לפעול.

לעיתים קיימת מניעה לרישום בית משותף שאינה תלויה בקבלן עצמו או בעוה"ד המייצגים אותו אלא מדובר במניעה התלויה ברשויות השונות.







בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

מכירת 50 אחוז מדירה

מיכאל 14/04/15
יש לי ולחברי שתי דירות שבכל אחת מהן יש לי 50 אחוז והחצי השני שייך לו. אני רוצה להעביר את החצי שלי אליו והוא את החצי שלו אלי כך שלכל אחד תהיה דירה שלמה משלו. מה הפרוצדורה הכי טובה להעברת הזכויות מאחד לשני בכדי לשלם הכי פחות מס שבח

מכירה ורכישה של חצאי דירות

עו"ד ענת קציר מנהלת 15/04/15
מיכאל שלום,



שאלתך כללית ומחסירה פרטים מהותיים ולכן לא ניתן לבדוק כך מהו גובה מס השבח והרכישה שיהיה על כל אחד מכם לשלם.

בעיקרון, לא מדובר בהעברת זכויות אלא שתי עסקאות מכר נפרדות.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

ביטול חוזה שכירות

רונית 14/04/15
מה ואיך אפשר לבטל או לסיים חוזה שכירות לפני סיום תקופת השכירות ?



בחוזה שלי לא מופיע סיום חוזה לפני הזמן ,

מה עליי לעשות על מנת לסיים את החוזה לפני מועדו ?



פשוט מצאתי דירה הרבה יותר גדולה במחיר ממש מצחיק

של 2500 ש"ח לחודש

במקום 3300 ש"ח לחודש



תודה מראש לעונים !!!

האם ניתן לבטל חוזה שכירות לפני סיום תקופת השכירות?

עו"ד ענת קציר מנהלת 15/04/15
רונית שלום,



אם לא נקבעו תנאים לסיום החוזה לפני תום תקופת השכירות בחוזה עליו את חתומה, ולא קיימת מניעה אחרת בחוזה לסיום השכירות לפני תום התקופה, על פי חוק השכירות והשאילה יחול הדין הבא:



"פרטים של חוזה שכירות שלא נקבעו בהסכם בין הצדדים יהיו לפי הנוהג שהצדדים להסכם ראו אותו כמקובל עליהם בעסקאות קודמות שביניהם, ובאין נוהג כזה - לפי הנוהג שצדדים סבירים רואים אותו כחל בעסקאות מאותו סוג".



לטעמי, הודעה מראש תוך זמן סביר (לפחות חודש) הוא פרק זמן שצדדים סבירים היו מסכמים לסיום שכירות.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין






הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

שאלה

דני 13/04/15
שלום,



חוק המקרקעין עוסק בבניה על קרקע של אחר בלא היתר. הוא אינו עוסק בבניה על קרקע של אחר באישורו של בעל הקרקע.



אם כן, איזה חוק מתייחס למצב בו אדם הקצה קרקע לאדם אחר בידיעה שהוא יבנה עליה מבנים?



השאלה מתייחסת לזכויות של האדם שבנה את המבנים, בהתחשב בהוראת סעיף 12 לחוק המקרקעין לפיו המבנים הולכים אחר הקרקע ובפועל הם נעשים רכוש בעל הקרקע גם אם לא הוא בנה אותם.



תודה

הסכם בנייה

עו"ד ענת קציר מנהלת 15/04/15
דני שלום רב,



האם קיים הסכם בנייה או הסכם אחר כלשהו בין בעל הקרקע לבין האדם שבנה את המבנים על הקרקע?





בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

רישום בטאבו

ערן 13/04/15
ברצוני לתבוע את החברה הקבלנית שממנה רכשתי דירה בשנת 2003 על כך שעדיין לא ביצעה עבורה רישום בטאבו (רישום ביית משותף). אני שילמתי כבר לפני שנתיים לעו"ד הקבלן את מלוא הוצאות הרישום.אני מעוניין לתבוע את הסכום המרבי שניתן בתביעות קטנות , ללא הוכחת נזק , שיהווה עונש לחברה . בחוזה הרכישה הקבלן דאג לכתוב במפורש שהוא אינו מתחייב לבצע את הרישום בטווח זמן מוגדר . האם יש סיכוי לתביעה ? מדובר ב 12 שנה של עיכוב ברישום. האם אני יכול להגיש את התביעה בעיר מגורי ת"א , על אף שהדירה והקבלן נמצאים בב"ש ?

תוך כמה זמן קבלן צריך לרשום בית משותף?

עו"ד ענת קציר מנהלת 15/04/15
ערן שלום,



הצעתי לך היא בדיקה של סיבת העיכוב. 12 שנים זהו בהחלט פרק זמן ארוך, אולם, לעיתים קיימות נסיבות שאינן תלויות בקבלן או בעורך הדין מטעמו אשר מבצע את הרישום, אלא ברשויות השונות.

אם תמצא סיבה המהווה עילת תביעה תוכל לתבוע את הקבלן.



לטעמי, יהיה עליך להוכיח נזק היות שאין מדובר בהפרת חוזה (לא נקבע בחוזה מועד לרישום), ואז ניתן להגיש תביעת נזיקין בבית משפט שלום.





לידיעתך, מיקום הגשת תביעה קטנה היא על פי הקריטריונים הבאים:

1. מקום מגוריו של הנתבע;

2. מקום עסקו של הנתבע;

3. המקום שבו בוצעה העסקה או נחתם החוזה;

4. המקום שבו הייתה העסקה אמורה להתבצע;

5. המקום שבו אמור היה המצרך להימסר.



לפיכך, ככל שתבחר להגיש את התביעה רוב הזיקות מפנות אותך להגשת התביעה בבימ"ש בב"ש.



בהצלחה

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין




הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

כשל תיווכי

כוכבה 13/04/15
היי

איפה אפשר להתלונן בעד מתווך דירה שלא אמר לי כל מיני פרטים בקשר לדירה ואכר כך הכשיל את העסקה

תודה רבה

תלונה על מתווך

עו"ד ענת קציר מנהלת 14/04/15
כוכבה שלום,



שאלתך לא מפרטת מספיק את העילה בגינה את מעוניינת להתלונן על המתווך, וכן האם המתוך עבר על "חוק המתווכים".



אם מתקיימת עילת תביעה כנגד המתווך המקום הוא הגשת תביעה בבית המשפט.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

שכירות

רינת 13/04/15
סבא שלי גר בשכירות מעל 10 שנים וכיום חודשיים לפני סיום החוזה הנוכחי בעל הדירה שלו הודיע לו כי שכר הדירה עולה בכ-55% וכי עליו לחתום על החוזה ל-5 שנים.

בחוזה הנוכחי שלו לא מצוין דבר על חידוש חוזה.

אם זה חוקי לעלות את המחיר ב-55% חודשיים לפני סיום החוזה?

תודה רבה לעונים!!!

האם בעל הבית רשאי להעלות את שכר הדירה?

עו"ד ענת קציר מנהלת 13/04/15
רינת שלום,



על פניו, אם אין מניעה בחוזה, והעלאה בשכר הדירה מתייחס לתקופה החדשה (לאחר תום 10 שנות שכירות), בעל הדירה יכול להעלות את שכר הדירה כרצונו, גם אם אין הדבר הוגן.



בברכה,



ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

מה ניתן לעשות בשפ"פ

דוד 13/04/15
מה ניתן לעשות בחצר בקדמת הבית שלי (בבעלות פרתית) שמוגדר כשפ"פ?  כיום יש חומת בטון נמוכה שתוכם את החצר מהרחבה הציבורית וקו החומה עובר בין שטח החצר בקדמת הבית (המוגדר כשפ"פ) לרחבה הכללית שהוא שצ"פ.  רמ"י טוען שפלשנו לשטח לא שלנו ודורש את פינוי השטח שמוגדר כשפ"פ.  האם אסור לתחום בחומה נמוכה?  בזה מדובר?  האם מותר להעמיד גדר חי (צמחיה) או קו עציצים בקו שבין השפ"פ לשצ"פ שמהווה סוג של גדר?  אפשר לשים דק מעץ או דשה סינטטי ועציצים בחצר וזה יהיה בסדר מבחינת שפ"פ?  אני יודע שאסור לבנות בשטח ולהרחיב על חשבונו את הבית, אבל מה כן אפשר לעשות בשטח הזה?

מה ניתן לעשות בשפ"פ?

עו"ד ענת קציר מנהלת 13/04/15
דוד שלום,



שאלתך דורשת בדיקה מעמיקה הן של הקרקע עליה מדובר מבחינה משפטית ותכנונית ולכן היא מתאימה יותר לייעוץ פרטני מאשר למענה דרך הפורום.



אני ממליצה לך לפנות לייעוץ משפטי אישי עם עו"ד העוסק בתחום.



בהצלחה

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

שכירות

אלמוני 13/04/15
המשכיר דורש ממני לחתום על חוזה חדש ובו יש וויתור על חוק הגנת הדייר באופן מפורש לחתום שאיני יכול לטעון בגינו.



האם חתימה על וויתור שכזה יכול לגרום לי נזק?

חוק הגנת הדייר

עו"ד ענת קציר מנהלת 13/04/15
שלום רב,



חוק הגנת הדייר מתייחס לשכירות בדמי מפתח.

אם מדובר בשכירות דירה בדמי שכירות "רגילים", ויתור על חוק הגנת הדייר לא יפגע בך.





בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

פטור ממס שבח דירה יחידה

מור 13/04/15
אשמח לדעת מהו המועד ממנו סופרים את ה-18 חודשים וזאת כדי לקבל פטור ממס שבח, דירה יחידה, האם מהמועד בו הדירה ראויה למגורים (תשלומי ארנונה) או טופס 4 -טופס אכלוס?

מהו המועד ממנו יש למנות 18 חודשים לקבלת פטור?

עו"ד ענת קציר מנהלת 13/04/15
מור שלום,



המועד ממנו סופרים 18 חודשים הוא ממועד השלמת בניית הדירה (לדוגמא מיום קבלת טופס 4) ולא מיום רכישתה.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

שינוי יעוד קרקע

דנה 13/04/15
שלום רב,

יש לי דונם באזור השרון, לפי התב"ע ניתן לבנות בתים צמודי קרקע, כפי שהיה עד היום ובתים הצמודים הינם צמודי קרקע.
עם זאת, אני תוהה האם יהא זה ראלי לבקש שינוי יעוד לבניה רבויה..?? אם כן לאן עליי להגיש בקשה והאם מקבלים תשובה לאחר זמן סביר.

תודה מראש

שינוי יעדו קרקע

עו"ד ענת קציר מנהלת 13/04/15
דנה שלום,



יש לקבל לכך היתר.

פני לעירייה אליה שייכים המקרקעין וכן לרשות מקרקעי ישראל לבדיקה האופציה לבנייה רוויה.





בהצלחה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

אי-הסכמת בעל הנכס להעביר זכויות מדייר מוגן

איטה ישראלי 13/04/15
היה ובעל הנכס דוחה את הדייר המוצע להיכנס בנעלי הדייר המוגן הקיים. בזכות האחרון לפנות לבימ"ש.

כמה זמן אורך משפט כזה (הדייר הפוטנציאלי עלול לסגת אם הדבר יארך מאוד)?ו

האם השינוי בתקנות סדר הדין האזרחי שנועדו לצמצם למינימום את הטיפול חל גם במקרה זה?

כמה זמן ימשך הליך משפטי בעניין דיור מוגן?

עו"ד ענת קציר מנהלת 15/04/15
איטה שלום,



למרות הניסיון לצמצום הזמנים הליך כזה יכול להימשך גם חודשים. 



בברכה

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

חניה

גלי 13/04/15
שלום רב!
אני גרה בבניין וחניתי בחניה ששייכת בטאבו לשכנה מבוגרת מאוד וסנילית אשר בניה הבוגרים אף הם באים לבקרה אולי פעם בחודש. לאישה שנה בנים ולאחר שיחה עם אחד מהם קיבלתי את רשותו והסכמתו לחנות שם ואף שאלתי אם זה כרוך בתשלום כלשהו ואמר לי שלא. לא חתמנו על שום מסמך והשיחה נעשתה בטלפון.
יש לי את הרכב כשנתיים ועכשיו לאחר שנתיים האח השני (לא זה שנתן הסכמתו) החליט להשאיר לי פתק (פעם ראשונה שעשה זאת) ובו הוא טוען שאני חונה שם 3 שנים ( יש לי רכב רק שנתיים) ודורש דמי שכירות/שימוש של 7 שנים 250 שח לחודש (לדבריו עלות חניה חודשית באזור) ואיים בפנייה לערכאות משפטיות. נסערת התקשרתי לאח שאישר את החניה והוא אמר שאכן נתן הסכמתו והוא ידבר כם אחיו. ההקלטה בשל תקלה לא הצלחתי להקליט את השיחה.
אינני מכירה כלל את אותו אך שדורש תשלום מעולם לא ראיתי אותו והוא מעולם לא פנה אליי בבקשה להזיז את הרכב או לשלם שכירות.
ברצוני לברר עמכם האם יש לו איזושהי עילת תביעה? האם הסכמתו של האח השני עומדת לטובתי? ואיך הוא בכלל יכול להוכיח שחניתי (הוא לא מתגורר באזור ובקושי מגיע לאימו). בנוסף, יכול להיה להתריע בפניי הרבה לפני ולא לחכות שנתיים..אני ישרה מאוד ולא הייתי חונה אלמלא הסכמתו של האח השני. כרגע לא יצרתי קשר עם האח שדורש כסף. מה עליי לעשות? (סליחה על ההודעה הארוכה)..

האם בעל חניה יכול לדרוש תשלום שכירות בדיעבד?

עו"ד ענת קציר מנהלת 15/04/15
גלי שלום,



על פניו היה עליך לקבל את הרשות לחנות בחניה מבעלת החניה ולא מבניה, אלא אם בניה משמשים כאפוטורופסים שלה לענייני רכוש בשל חוסר יכולתה לתפקד.



לטעמי, אישורו של אחד מבניה יכול לעמוד לטובתך במקרה של פניה לערכאות משפטיות על ידי האח הנוסף, אולם, קחי בחשבון שייתכן ובית המשפט אכן יטיל עליך לשלם תשלום כלשהו בעד השימוש בחניה אם ימצא כי בנסיבות העניין היה עליך לבקש רשות משני האחים או מבעלת החניה.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

רכישת דירה מירושה

אסף 13/04/15
שלום



אני בשלבים אחרונים של מו"מ לרכישת דירה. הדירה רשומה בטאבו על שם ההורים של האדם מולו אני מנהל את המו"מ. ההורים נפטרו.

הוא טוען שהדירה הועברה בירושה לילדים שלו (הנכדים של הבעלים) אך בטאבו זה עדיין לא כך.

לפני שאכנס לדירה אצטרך לבצע בה שיפוץ בסכום מאוד גבוה.



אנחנו רוצים להיכנס לדירה כמה שיותר מהר.

אני חושש כי יהיה עיכוב במימוש צו הירושה ואז אצטרך לחכות עם השיפוץ והכניסה לדירה מצד אחד, או שמצד שני אני אתחיל לשפץ מייד תוך לקיחת סיכון שבסוף יהיה בעיה בהעברת הדירה על שמי.



כמובן שאני אקח עו"ד מומחה לעניין, אך לפני שאני נכנס להרפתקאה רציתי לשמוע את דעת הפורום בנושא.

מה הייתם מייעצים לי לעשות?

על מה כדאי להקפיד בחוזה הרכישה?



תודה

האם כדאי לרכוש דירה שבעליה מכוח ירושה טרם נרשמו?

עו"ד ענת קציר מנהלת 13/04/15
אסף שלום,



מניסיוני, רצוי שלא לחתום על חוזה לרכישת הדירה בטרם יוסדר הרישום על שם היורשים.

לעיתים, כאשר מגישים בקשה לקבלת צו ירושה או לרישום צוואה עלולות לעלות התנגדויות שונות לרישום וכן לעיתים יש צורך בקבלת אישור בית משפט לרישום על שם יורש, והדבר עלול לעכב מאוד ואולי אף למנוע בכלל את הרישום על שם היורשים.



לטעמי, עדיף שלא לסמוך על אמירות כגון אלה של בנו של בעל הדירה המנוח ולבצע בדיקות מעמיקות לגבי הבעלים של הנכס בטרם חתימה על הסכם.



קח בחשבון, שרבים יעדיפו לרכוש את הדירה כשהרישום שלה מוסדר, כך שככל הנראה לא "תפספס" את המכר.



בהצלחה

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין




הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

רישום בטאבו

ערן 12/04/15
ברצוני לתבוע את החברה הקבלנית שממנה רכשתי דירה בשנת 2003 על כך שעדיין לא ביצעה עבורה רישום בטאבו (רישום ביית משותף). אני שילמתי כבר לפני שנתיים לעו"ד הקבלן את מלוא הוצאות הרישום.אני מעוניין לתבוע את הסכום המרבי שניתן בתביעות קטנות , ללא הוכחת נזק , שיהווה עונש לחברה . בחוזה הרכישה הקבלן דאג לכתוב במפורש שהוא אינו מתחייב לבצע את הרישום בטווח זמן מוגדר . האם יש סיכוי לתביעה ? מדובר ב 12 שנה של עיכוב ברישום. האם אני יכול להגיש את התביעה בעיר מגורי ת"א , על אף שהדירה והקבלן נמצאים בב"ש ?

תוך כמה זמן קבלן צריך לרשום בית משותף?

עו"ד ענת קציר מנהלת 15/04/15
ערן שלום,



ראה תשובה לשאלתך לעיל מיום 15.4.15



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

ברור מידע

דותן 12/04/15
האם אפשר לדעת על נכס/דירות/מגרשים שבבעלות אדם שנפטר?
אין לי כתובת מדויקת ואין לי גוש וחלקה
יש לי רק מספר תעודת זהות

האם ניתן לאתר נכסים של נפטר לפני מספר זיהוי?

עו"ד ענת קציר מנהלת 15/04/15
דותן שלום,



לצערי לא ניתן לאתר כסים של אדם רק על פי מספר תעודת הזהות שלו.



נסה לבדוק האם הוגשה בקשה לקיום צוואה, או בקשה לקבלת צו ירושה. ככל הנראה בצווים אלו ניתן יהיה לראות פירוט נכסיו של הנפטר.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

ביקורים בדירה לפני מסירת מפתח(מקבלן)

מרדכי 12/04/15
רכשתי דירה מקבלן ועכשיו , לפני מעמד מסירת מפתח דרשתי שאביא מהנדס בדיקות למציאת ליקויים  וסיכמנו על מועד. ( לא יצא לי מעולם לבקר בה לפני-כן)למרות בקשותיי להגיע לפני המהנדס ע"מ לוודא שהדירה שטופה ונקיה מספיק ע"מ שהוא יוכל למצוא את מירב הליקויים בקלות , נתקלתי בסירוב. ( בטענה הדירה שטופה כבר ונקייה).כשהגענו לדירה מצאנו שהיא בכלל לא נקייה לרבות שיירי מלט על הרצפה ועוד... + ליקויים רביםביניהם "סימני רטיבות בבסיס הקירות בפרוזדור כתוצאה מנזילות אינסטלציה ו/או מחדירת מים מחדר רחיצה"ברצוני לבקר שוב בדירה השבוע ע"מ :1. לבדוק עוד מספר דברים שלא נבדקו בפעם הראשונה. ( לדוגמא , שקעי החשמל ) 2. בזמן שהגשם הסוער יורד בגג , זו ההזדמנות מצויינת בה אוכל לראות בקלות אם ישנה נזילה בגג קירות    ( שמתי לב שהמהנדס לא בדק אילו ויזואלית את הגג שהיה נראה לי עם סימנים מוזרים...)האם הוא מחויב לאפשר לי להיכנס ?מה החיוב של הקבלן בנוגע לביקורים כאלו בדירה (בתאום) , לפני מסירת המפתח ?בתודה מראש    מרדכי

ביקור בדירה לפני מסירת מפתח

עו"ד יפית יוחפז מנהלת 12/04/15
שלום,



יש לבדוק את הסעיפים הרלוונטיים בהסכם המכר הנוגעים לביקורים בדירה לפני מסירת מפתח.



בעיקרון, אין מניעה לבקר בדירה, בתיאום מראש עם המוכר, יחד עם איש מקצוע מטעמך, על מנת לבדוק ליקויים בדירה.



בברכה,

יפית יוחפז, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

חיוב הצגת הדירה לקונים בתקופת השכחרות

מרדכי 12/04/15
שלום לכם,



לפני מספר חודשים חתמתי חוזה שכירות לתקופה של שנה וחצי.פתאום בעל הבית החליט שהוא מעוניין למכור את הדירה  ומסר להם את הטלפון שלי  כדי שאראה להם את הדירה.המון אנשים החלו להטריד אותי  וזה נהיה כאב ראש.



להלן הסעיפים שבחוזה שממתייחסים לנושא :



  8. המשכיר או בא כוחו יהא זכאי לבקר במושכר בכל עת שירצה, בתאום מראש עם השוכר, כדי שהמשכיר ו/או ב"כ יוכלו לבדוק ולוודא כי השוכר ממלא אחר כל התחייבויותיו על פי הסכם זה, ולרבות הצגת המושכר לשוכר אחר ו/או חלופי, לפי העניין.



 9. מוסכם בין הצדדים, כי המשכיר יהא רשאי למכור את הדירה ו/או להמחות את זכויותיו בה, בכל עת שימצא לנכון, ולכל אדם שימצא לנכון, וגם לצורך זה יחול האמור בסעיף 8 לעיל.

 למען הסר ספק מובהר בזאת, שאין באמור לעיל כדי לפגוע בזכות כלשהי של השוכר. ואף אם יימכר המושכר, בתוך תקופת השכירות ו/או כל תקופה מוארכת לאחר מכן, אם תהיה, זכותו של הקונה תהיה כפופה לזכות השוכר בנכס, אלא אם סוכם בין הצדדים להסכם זה אחרת, בכתב.





האם לפי הסעיפים האלו יש לי חובה להראות את הדירה לכל אדם שמעוניין אולי לקנותה ?מה חובותי בנידון ?    מה זכויותי ?

אני יכול לדרוש מהמשכיר שאראה את הדירה רק לשעתיים ביום ה בשבוע אחת ל-3 שבועות ?



בתודה מראש.

 מרדכי

הצגת דירה בשכירות לקונים פוטנציאליים

עו"ד יפית יוחפז מנהלת 12/04/15
שלום,



כמובן שסעיפים אלו אינם מקנים למשכיר את הזכות למנוע ממך מגורים סבירים בנכס.



אני מציעה שתדבר עם המשכיר ותמצאו יום בשבוע, בשעה מסוימת, שבו תוכל להראות את הדירה.

הייתי מבקשת כמובן שגם לא יפנה אליך טלפונים, אלא יתאם איתם בעצמו באותו היום והשעה הקבועה שתקבעו.



בברכה,

עו"ד יפית יוחפז

מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

הסכם שיתוף

שירלי 12/04/15
לחמי יש מגרש בשטח של 750 מ"ר  מתוך זה יש מבנה מגורים חלק מהמגרש שיך לבעלי,. בעלי ואני רוצים לבנות על המגרש של חמי מהון של מכירת דירה שלי שנרכשה לפני הנשואים מגרש הוא חלקה אחת ולא ניתן לרשום אותה על שמי ועל שם בעלי כיוון שזה דורש הליך של חלוקה והוצאות רבות איך אוכל מגן את עצמי שאת כל הוני אני משקיע במגרש שהוא לא על שמי ולא על שם בעלי.

תודה על תשובתך

הסכם שיתוף

עו"ד יפית יוחפז מנהלת 12/04/15
שלום,



שאלתך לא כל כך ברורה לי.

למה הכוונה שחלק מהמגרש שייך לבעלך? האם חלק מהמגרש רשום על שם בעלך?

ככל שכן ושחמך ובעלך הם בעלים במושע בחלקה, ביחסים ביניהם ניתן לערוך הסכם שיתוף שיגדיר את החלוקה במגרש בין שניהם.



בנוגע ליחסים בינך לבין בעלך, באפשרותכם לחתום על הסכם ממון שיסדיר את החלקים בניכם בנכס שיבנה על המגרש.



בברכה,

עו"ד יפית יוחפז

מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

קבלת אשור מס רכישה

ארז 12/04/15
במידה והיתה ברשותי דירה ורכשתי דירה נוספת. על מנת שבדירה החדשה אוכל להנות ממדרגות מס של "דירה יחידה" התחייבתי למכור את הדירה הישנה תוך 24 חודש... מכרתי את הדירה הישנה ואף דיווחתי לגביה למס שבח,

כעת אני מעונין לקבל את אשור מס הרכישה בקשר לדירה החדשה, שהרי עד עכשיו השומה היתה "מוקפאת".

כיצד יש לעדכן את מיסוי מקרקעין כי מכרתי את הדירה הישנה?? האם מספיק שהגשתי משח על הדירה הישנה ואז ממילא מיסוי מקרקעין ישחררו לי אוטומטית את מס הרכישה של הדירה החדשה? יש טופס ספציפי למקרה שכזה?

שחרור שומת מס רכישה "מוקפאת"

עו"ד יפית יוחפז מנהלת 12/04/15
שלום,



השומה המוקפאת לא משוחררת אוטומטית.



יש להודיע למפקח בתיק השומה על מכירת הדירה ולבקש להנפיק אישור מיסים.

אנא פנה לעורך הדין שלך שביצע את העסקה על מנת להגיש מסמך מתאים למיסוי מקרקעין.



בברכה,

עו"ד יפית יוחפז

מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

מס רכישה

מריה 12/04/15
שלום רב,

אם ברשותי מגרש שמיועד לבניה ואני מעוניינת לרכוש דירת מגורים, האם אני אצטרך לשלם מס רכישה?

מס רכישה כבעלים של מגרש נוסף

עו"ד יפית יוחפז מנהלת 12/04/15
שלום,



מדרגות מס רכישה מופחתות ניתנות עבור רכישת דירה ראשונה, כלומר עבור מי שאין עבורו דירת מגורים מזכה.



סעיף 9(ג) לחוק מיסוי מקרקעין (שבח, מכירה ורכישה), מגדיר מהי "דירת מגורים" לצורכי מס רכישה:"דירת מגורים"- דירה המשמשת או המיועדת לשמש למגורים, ובדירה שבנייתה טרם נסתיימה, למעט דירה שאין עמה התחייבות מצד המוכר לסיים את הבניה.



מגרש, ללא הסכם בנייה שבו קיימת התחייבות לסיים את הבנייה, אינו נחשב לדירת מגורים.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

דילוג לתוכן