פורום נדל"ן

פורום נדל"ן הוקם כדי לתת מענה לשאלות משפטיות בתחום המקרקעין. רכישת דירה, חוזה שכירות, רישום בטאבו, סוגיות מול רמ"י ועוד – אתם מוזמנים לשאול ולהתייעץ. אנחנו כאן, לרשותכם.

מנהלי פורום נדל"ן

עו"ד לילך עתני

בעלת נסיון של יותר מ- 30 שנה בתחום המקרקעין

עו"ד הילה אליקים

עוסקת בתחום המקרקעין, ייצוג ברכישת ומכירת דירות, הסכמי שכירות ועוד.

עו"ד עמית מתן

ייצוג בעסקאות נדל"ן ומקרקעין ומתן שירותים משפטיים בהיבטים המסחריים והמיסויים הנלווים להן.

שינוי תצהיר זיהוי

שושנה 17/09/15
שלום,החתמתי את הלקוח שלי על תצהיר זיהוי בעניין שינוי דרכון לשם רכישת נכס, אך טעיתי בספרה.האם אני יכולה לשנות ידנית את הספרה (כמובן שעם חתימה וחותמת) בצירוף ייפוי כח בלתי חוזר שניתן לי?  הלקוח לא נמצא בארץ וצפי חזרה די רחוק....תודה מראש.

אשמח לקבל תושבה בעניין

שושנה 28/09/15

ירושה של עסק בדמי מפתח

שירה 17/09/15
האם יורש של עסק בדמי מפתח, אשר עבד עם היורש כמה שנים לפני המוות וממשיך את העסק, מחוייב בתשלום דמי שימוש לשאר היורשים בעבור ההחזקה של הנכס.? 

חנות בדמי מפתח

שירה-איני עו"ד 21/09/15
במקרה של עסק או חנות בדמי-מפתח, יהפוך בן-זוגו של הדייר המוגן שנפטר לדייר מוגן במקומו, בתנאי שהשניים היו בני-זוג לפחות שישה חודשים סמוך לפטירת הדייר והתגוררו יחד בתקופה זו. אם לא היה לדייר שנפטר בן-זוג, תעבור זכות הדיירות המוגנת לילדיו. ואם אין לו ילדים, תעבור הזכות ליורשים על-פי דין של בעל הזכות, בתנאי שעבדו עם הדייר בעסק, או בחנות, לפחות שישה חודשים סמוך לפטירתו.

הבעלים יכול לדרוש עמידה דווקנית בתנאים שמציב החוק לצורך העברת הזכות מהדייר המקורי לדייר שנכנס בנעליו. כמו: עליו להוכיח שהבן-זוג מבקש את הזכות לא התגורר עם הדייר המקורי בששת החודשים האחרונים לחייו.

ומה כוונתך דמי שימוש? התשלום חודשי? ברור שישלם.

קנית דירה בחו"ל

מלי 17/09/15
שלום,

האם אדם שהוא אזרח ישראלי ויש לו את הסכום הדרוש יכול לקנות דירה ברוסיה אם הוא רוצה? או שזה כפוף לתנאים מסוימים?

אם הפורום הזה לא מתאים לשאלה אבקש להפנות אותי לפורום מתאים.

קניית דירה בחו"ל

עו"ד יהודה וישניצקי מנהל 20/09/15

שלום רב


איני מכיר אכן את החקיקה הרוסית באשר לרכישת נכסים על ידי אזרחים זרים בכלל ואזרחים ישראלים בפרט


ואף לצערי אין פורום מתאים להפנותך אליו


בברכה


עו"ד יהודה וישניצקי


מנהל פורום נדלן ומקרקעין


 

דיני נדל"ן

ויצמן 2, תל אביב

03-6097577

lawforums65@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

נכס בלירות

ערן 17/09/15
שלום אני ממלא טופס הצהרת מכירת מקרקעין על נכס שרכשתי בשנת 1962 ב14,000 לירות.

כמה אני צריך לכתוב כיום ?

תודה ערן

רכישת נכס בלירות

עו"ד יהודה וישניצקי מנהל 20/09/15

שלום רב


תוכל לקבל מענה לשאלתך במחשבון ההמרה שבאתר בנק ישראל


בברכה


עו"ד יהודה וישניצקי


מנהל פורום נדלן ומקרקעין

דיני נדל"ן

ויצמן 2, תל אביב

03-6097577

lawforums65@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

ליקויי בניהשיפוץ

ענת 17/09/15
בבנין משותף שופץ הקיר המשותף בין שתי דירות ולכל הפחות הוכנסה בו תשתית של חשמל. הקיר אינו מבודד יותר מבחינה אקוסטית וטרמית (ת"י 1004). השכנים מסרבים לתקן. 

מהו ההליך בו ניתן לחייבם לבודד את הקיר כנדרש ע"פ חוק?

בתודה מראש,

ענת

מחוברים במיצר

עו"ד יהודה וישניצקי מנהל 20/09/15

שלום רב


מדובר במחוברים במיצר ולפיכך יש חובה על הבעלים במשותף לשאת בכל הוצאה נדרשת לשם תחזוקו.


בהנחה ואכן מדובר בהוצאה שהייתה נדרשת - ניתן לפנות למפקח על הבתים המשותפים ולתבוע את הדיירים הסרבנים


בברכה


עו"ד יהודה וישניצקי


מנהל פורום נדלן ומקרקעין

דיני נדל"ן

ויצמן 2, תל אביב

03-6097577

lawforums65@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

תקנה 14(ב)

אביהו 17/09/15
מהי האחריות של עו"ד המאמת שטר העב"ז לפי תקנה 14(ב). אם נראה לי שהמסמכים מתאימים - אם אחד מהם פגום? מזוייף? ומיני אחרים מה האחריות שלי. כמובן שעל פניו הכל נראה בסדר

אחריות עו"ד לפךי תקנה 14

עו"ד יהודה וישניצקי מנהל 20/09/15

שלום רב


האחריות היא כמובן אחריות מקצועית  ונושאת עמה לפחותאת חובת הזהירות כלפי הלקוח ואו הקונה ,  מציע שתעיין בפסיקה הנוגעת לרשלנות עורכי דין בנושא ותחכים לגבי פרשנות חובת הזהירות שהוחמרה לאחרונה בפסיקה

דיני נדל"ן

ויצמן 2, תל אביב

03-6097577

lawforums65@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

החלפת גג רעפים בבניין ללא ועד

גגדולף 16/09/15
שלום, רכשתי דירה בקומה עליונה בבניין ישן בשכונה ישנה. מצב הגג לא טוב ויש צורך לא רק לתקן, אלא להחליף את כל הרעפים. בבניין ובבניין הצמוד אליו (השכונה בנויה משני בניינים צמודים עם כניסות שונות, לדוגמא: בניין 17 ו-19 בעלי קיר משותף אך בעלי כניסות שונות) אין וועד בבניינים ואני חייבת לבצע את התיקון לפני הגשם הראשון. שאלותיי הן: האם דיירי שני הבניינים אמורים לשאת בנטל הכלכלי? כיצד אני פועלת על מנת לידע את הדיירים על התיקון (כ20,000 ש"ח) ללא ועד מתפקד? חלק מהדיירים הם דיירי עמידר ואני מניחה כי עמידר אמורה לכסות את ההוצאות. האם אני צודקת? הבניין אמור לעבור פינוי בינוי בחמש עד עשר השנים הבאות. במידה ולא אקבל את הכספים מהדיירים האחרים (קשיי יום) האם אפוצה על ידי קבלן הפינוי בינוי? מה עליי לעשות על מנת לקבל פיצוי מהקבלן? האם עליי לקבל הערכת מומחה על מנת לתבוע במקרההצורך? מי נחשב מומחה?   תודה רבה.

מי אחראי לתשלום בגין גג דולף

עו"ד יהודה וישניצקי מנהל 20/09/15

שלום רב


בהנחה שהגג הוא רכוש משותף ולא הוצמד לאחת הדירה (הדבר טעון בדיקה בתקנון הבית המשותף המצוי בטאבו) - הרי שחלה חובה על כל הדיירים לתקנו.


כדי לדעת האם דיירי שני הבתים הצמודים חייבים בתשלום- יש לבחון את התקנון ולראות אם מדובר בבית מורכב לפי סעיף 59 לחוק המקרקעין שבו נקבע למשל שכל בנין אחראי לגג שלו או שלא. מסקנתך כי על שני הבניינים לשאת בתשלום הגג נכונה ככל שאין הוראה מיוחדת בתקנון


הבית המשותף.


גם אם אין ועד - אין בכך כדי לפטור את כל הדיירים ועלייך לפנות בכתב אליהם ולדרוש את השתתפותם בתיקון


ניתן ואף רצוי לפעול לכינוס אסיפה כללית של הדיירים ולקבל החלטה מסודרת על התיקון מאחר והתיקון אמור להתבצע על ידי נציגות הבית המשותף ולא באופן פרטי על ידי אחד הדיירים . רק אם אין יכולת לכנס אסיפה באופן מוכח יכול בעל דירה לבצע את התיקון בעצמו ולתבוע משאר הדיירים לפצותו בגין הנזק


ניתן לפנות בענין למפקח על הבתים המשותפים ויש חשיבות לקבלת פסק דין בענין גם אם הדיירים חדלי פרעון מאחר וכך תוכלי להציג את החוב לקבלן בבוא העת ולדרוש את התשלום מהנציגות כאשר יהיה גורם חזק יותר כלכלית בתמונה או תוך גלגולו על הקבלן.


על עמידר חלה כמובן חובה לשלם כמו כל בעל דירה-  אולם דווקא מאחר ומדובר בגוף ציבורי ומסודר יחסית רצוי כי התיקון ייעשה בתיאום מראש איתה


וכמובן בהצלחה


בברכה


עו"ד יהודה וישניצקי


מנהל פורום נדל"ן ומקרקעין

דיני נדל"ן

ויצמן 2, תל אביב

03-6097577

lawforums65@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

טאבו או מינהל?

ירון 16/09/15
שלום רב,

א. כיצד ניתן לבדוק אם דירה רשומה בטאבו או במינהל?  

ב. האם נסח טאבו מציג מידע גם מלשכת רישום מקרקעין וגם ממינהל מקרקעי ישראל?

ג. ראיתי עסקת נדל"ן ברשות המיסים בה צויין כי קיימת חכירה ל- 49 שנים, האם בהכרח מדובר במינהל ולא בטאבו?

ד. האם ההבדל בין טאבו למינהל הוא בעלות מלאה על הדירה (טאבו) מול זכות קניין שנקנית באמצעות תשלומי היוון תקופתיים אחת ל- 49 שנים (מינהל)?

תודה ושנה טובה!





הערת מערכת: ראה הוצאת נסח טאבו

טאבו או מינהל ? זו השאלה

עו"ד יהודה וישניצקי מנהל 20/09/15

שלום רב


דומני שאתה יודע להשיב לעצמך על רוב השאלות


אכן ניתן לבדוק רישום של דירה באמצעות הוצאת נסח טאבו ביחס למקרקעין הרלבנטיים.


נסח הטאבו מציג מידע הן ביחס לנכסים שבבעלות פרטית והן ביחס לנכסים שנמצאים בבעלות המדינה (רשות הפיתוח, מדינת ישראל, קק"ל וכו'). ככל ובנסח הטאבו לא קיים רישום של החוכר - אין משמעות הדבר שאין לו זכויות אלא שהן רשומות במינהל בלבד. במקרה כזה יש לפנות למינהל ולבקש אישור זכויות (לעומת זאת המינהל אינו נוהג להוציא אשור זכויות על נכסים שרשומים כבר בטאבו)


חכירה ל - 49 שנים ממשמעה שמדובר בקרקע מינהל ושהזכויות הן זכויות חכירה מהוונות ל - 49 שנים, כאשר עליך לבקש לעיין גם בחוזה ההחכירה ולבדוק האם הזכויות ניתנות להארכה לתקופה או תקופות נוספות ומה התנאים לכך.


תשומת לבך לכך שעל פי הרפורמה בחלק ניכר מהנכסים שבחכירה ניתן היום להקנות בעלות כנגד תשלום נמוך יחסית או אף בפטור מתשלום. לכן ההבחנה שבסעיף ד תלך ותתעמעם בשנים הבאות


 בהצלחה


 


בברכה


עו"ד יהודה וישניצקי


מנהל פורום נדל"ן ומקרקעין


 

דיני נדל"ן

ויצמן 2, תל אביב

03-6097577

lawforums65@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

העברת קרקע בטאבו עפ"י צו קיום צוואה / צו ירושה

איריס 16/09/15
חלקת אדמה נמכרה בחלקה ע"י משרד האפוטרופוס כיוון שבעל הנכס, שנפטר ב 1974, הוכרז כנעדר.



כחודש לפני המכירה נכנסנו (המשפחה) לתמונה אך לא הצלחנו לעצור את ההליך.



יש שלושה דורות יורשים - סבא, סבתא ודודה כולם תושבי חוץ - כולל צו קיום צוואה ושני צווי ירושה.



כיצד מבצעים רישום בטאבו? האם יש לשלם שלוש אגרות? האם אמורים לשלם מס שבח / מס רכישה? מה קורה עם החלק שנמכר ובמקומו אנו אמורים לקבל את הכסף ממשרד האפוטרופוס ביורשלים?

העברת קרקע בטאבו על פי צו קיום צוואה

עו"ד יהודה וישניצקי מנהל 20/09/15

שלום רב


רישום הירושות נעשה אכן באופן משולש . יש להמציא אישור מסים ביחס לדור הראשון, ובהנחה שאין תיעוד ברשות המסים או שלא הייתה חובת תשלום במס בעת העברת הזכויות- יש להביא תימוכין לכך מרשות המסים


לגבי החלק שנמכר על ידי האפוטרופוס - ניתן לייעץ רק לאחר עיון במסמכים עצמם ולימוד המצב המשפטי


בברכה


עו"ד יהודה וישניצקי


מנהל פורום נדל"ן ומקרקעין

דיני נדל"ן

ויצמן 2, תל אביב

03-6097577

lawforums65@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

עיסקת החלפה

נתי 14/09/15
יש כאן אנשים שיודעים איך עושים החלפה בין דירות נגיד שאדם א' מחזיק בדירה ששווה 500k  ואדם ב' מחזיק בדירה ששווה 800k  והם מחליטים על החלפה עם תוספת של ההפרש  300k  איך מבצעים פעולה כזואת?





תודה מרואש

האם חלים מיסים בהחלפת דירות?

עו"ד ענת קציר מנהלת 14/09/15
נתי שלום,



מדובר בשתי עסקאות מכר לכל דבר ועניין, הטומנות בחובן תשלומי מיסים בהתאם לחוק.



אדם א' מוכר את דירתו לאדם ב'

אדם ב' מוכר את דירתו לאדם א'.



מציעה בחום להתייעץ עם עו"ד בטרם ביצוע עסקאות מעין אלו.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

טופס

בן 14/09/15
שלום,

היכן אפשר לראות בתקנות לגבי הוצאת טופס רישום עסקה שהיה מוגש לטאבו בדרך כלל עם שאר המסמכים ?

להבנתי כעת לא הטופס הנ"ל לא נדרש בטאבו.

שאלתך אינה ברורה. נא הבהרתך

עו"ד ענת קציר מנהלת 14/09/15

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

דירה רשומה בטאבו ללא תשריט

דוד 14/09/15
שלום רב, יש ברשותי דירה ברמת גן הדירה רשומה בטאבו עם חלקה ותת חלקה בבדיקה שנעשה בטאבו אין לדירה תשריט בית משותף אבד בטאבו 

בשרטוט בעירייהה הדירה לא מופיעה (הדירה בקומת קרקע  -, בנסח טאבו מרוכז מופיע 10 דירות כמו בגמר ביצוע והיתר בנייה)כיצד ניתן להתגבר על מכשול זה בקבלת משכנתא מהבנק תודה דודי





הערת מערכת: ראה הוצאת נסח טאבו

דירה רשומה בטאבו ללא תשריט

עו"ד יפית יוחפז מנהלת 16/09/15
שלום,



תפקיד השמאי מטעם הבנק להתגבר על המכשול ולבצע את כל הבדיקות התכנוניות האפשריות, בהתאם למצב הקיים.



ייתכן שהדירה תוערך בפחות מערכה על מנת לגלם את "סיכון" הבנק.



בברכה,

עו"ד יפית יוחפז

מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

המצאת כתב תביעה לנתבעים

שי אלפר 13/09/15
שלום0 הגשתי תביעה לפינוי מושכר, וקבלתי מהמזכירות של בית משפט השלום להעביר לנתבעים. האם אני יכול להעביר את הכתב תביעה עם שליח (לא מחברת שליחויות) שגר ליד הנתבעת. ואם כן האם צריך איזה שהוא תצהיר כתב מינוי לשליח או משהו דומה?



תודה

פנה לפורום בתי משפט בבקשה

עו"ד ענת קציר מנהלת 14/09/15

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

עסקת לא כשרה עם מתווך

אלונה 12/09/15
ביום חמישי יצאתי מהדירה ונתקלתי במתווך שפנה אלי ושאל אותי אם אני מוכרת את הדירה. מתוך לחץ בזמן אמרתי שכן אבל לא כרגע וכך בעצם הוא השתכנע לבוא אלי בעוד חצי שעה כשאספתי את הילדים מהגן. כשהכנסתי אותו לבית הבהרתי במפורש שאני לא חותמת על חוזים אלא רק רוצה את דעתו המקצועית בנוגע למחיר הדירה.

הוא נכנס והתחיל למלא טופס תוך כדי שיחה ותוך כדי שהוא משמיץ את הדירה שלא תמכר מעל 600000 ש"ח.

בעלי לא היה בבית והתקשרתי להתייעץ אתו, וכך מתוך לחץ והתלהבות חתמתי איתו על הסכם בלעדיות וכמובן התחרטתי על כך יום אחרי, פחות מ24 שעות.

כשהתקשרתי הוא גמגם וטען שכבר ביצע 4 פעולות שיווק ולא ניתן לבטל.

הקלטתי את השיחה ואני שולחת לחברתם מכתב ביטול בדואר רשום מחר.

אשמח לדעת האם אני יכולה לבטל את החוזה לפי החוק בתווך של פחות מ14 יום והאם זה נחשב לעסקת רוכלות?

תודה רבה.

ביטול הסכם בלעדיות עם מתווך

עו"ד יפית יוחפז מנהלת 16/09/15
שלום,



תקנות הגנת הצרכן (ביטול עסקה) תש"ע-2010 אינן חלות על שירותי תיווך. על כן, על מנת לבטל את הסכם התיווך, עלייך להיכנס לגדר אחת מעילות הביטול הקבועות בחלק ב' לחוק החוזים (חלק כללי) תשל"ג-1973, שכותרתו "ביטול חוזה בשל פגם בכריתתו".



בין העילות: טעות, הטעייה, עושק, כפיה.



על מנת לבדוק האם הינך עונה על התנאים הקבועים בסעיפים הנ"ל או בסעיפים אחרים המעניקים זכות ביטול, יש לבדוק באופן יסודי את כל פרטי המקרה.

חשוב לציין כי ביטול חוזה אינו עניין של מה בכך וכי העיקרון השולט הוא כי "חוזים יש לכבד". 



בברכה,

עו"ד יפית יוחפז

מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

דייר סרבן מנסה לסחוט

צחי 12/09/15
שלום רב 

ברשותי דירה בבת-ים שנמצאת בשכירות לדייר  , הדייר קיבל דירה מעמידר עקב 2 פשיטות רגל , הדייר ביקש להתפנות מהדירה לפני תום תקופת השכירות , בחוזה רשום שהדייר יכול להתפנות לפי תום תקופת השכירות אם הוא משלם את כל השכירות או מביא דייר אחר תחתיו , אמרתי לדייר שיעזוב את הדירה ושלא יביא לי שום דייר אחר תחתיו , הדייר פרסם מודעה ביד 2 ומנסה להשכיר את הדירה במחיר יותר גבוה ומבקש לקבל את ההפרש, אמרתי לדייר שאסור לו להשכיר את הדירה לאף אחד , הדייר פינה את הדירה ועבר לדירה אחרת אך הוא אינו מביא לי את המפתח , הוא מנסה לסחוט אותי ודורש 7200 שקל עבור " השקעות בדירה " ועוד 1600 עבור חצי חודש זכירות כי טוען שפינה את הדירה בתחילת החודש , הוא אמר לי שאם אני לא ישלם לו הוא ימשוך אותי שנה שלמה בבתי משפט , יש לציין שהוא לא השקיע כלום בדירה ובחוזה רשום במפורש שאם הוא משקיע בדירה הוא חייב לקבל על זה הסכמה בכתב , וכמו כן לא יוכל לדרוש החזר כספי , יש לציין שהוא עובד כמאכר של הצועה לפועל מגשר ויודע את החוקים טוב , מה אני צריך לעשות במצב זה ? האם אני יכול להכינס לדירה ולהחליף צלנדר ? ולשנות את כל התשלומים על שמי מכיוון שהדירה ריקה הוא לא מתגורר בה .. 

דייר סרבן

עו"ד יפית יוחפז מנהלת 16/09/15
שלום,



יש להגיש תביעת פינוי לבית המשפט לצורך קבלת פסק דין.



בנוסף, באפשרותך להגיש תלונה במשטרה על סחיטה.



בברכה,

עו"ד יפית יוחפז

מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

הערת אזהרה וועד בית שמסרב להשתתף

מאי 12/09/15
שלום.  2 שאלות.

1- הערת אזהרה- אני מקבל הלוואה מחבר לרכישת דירה הצעתי לו שישים הערת אזהרה על הסכום הלוואה איך זה מתבצע? מה הנוסח?בעיקרון אני לא יוכל למכור הדירה עד שאשלם לו את ההלוואה .לציין כי החבר בא מרצון טוב ולא לוקח לי ריביות וכל זה. 

2 . זיפות גג -קומה אחרונה. הוועד לא רוצה לשלם. למרות שהחוק מחייב אותו. האם  עליי לפנות  לבית משפט??



תודה על התשובות

הערת אזהרה על מתן הלוואה+ חיוב וועד בית בתשלום

עו"ד יפית יוחפז מנהלת 16/09/15
שלום,



1. ניתן לרשום הערת אזהרה בטאבו או לרשום משכנתא לטובת החבר על סכום ההלוואה. 

יש להכין מסמך/ הסכם הלוואה שמכוחו תירשם ההערה או המשכנתא. 

יובהר כי הערת אזהרה אינה מקנה זכות במקרקעין, לעומת משכנתא.

2. ככל שהוועד לא משלם, ניתן לתבוע את הוועד אצל לשכת המפקחת על רישום המקרקעין או לבית המשפט לצורך קבלת הסעד.



בברכה,

עו"ד יפית יוחפז

מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

מס רכישה על דירה

אינה 11/09/15
שלום רב,

רציתי לברר על התקנות מס רכישה החדש. אני מחזיקה בדירה 50%. אני רוצה לקנות דירה נוספת בה אחזיק לפחות ב-75% מבלי למכור דירה נוכחית. כמה מס אשלם? וכמה מס אשלם במידה ואמכור דירה נוכחית? וכמה מס אשלם במידה ואחזיק בפחות מ-25 % בדירה נוכחית? תודה רבה!

אינה

מס רכישה על דירה

עו"ד יפית יוחפז מנהלת 16/09/15
שלום,



אקדים ואומר כי בעלות ב1/3 ומעלה נחשבת בעלות בדירת מגורים לצורכי מס לפי חוק מיסוי מקרקעין.



1. אם תקני דירה נוספת, תשלמי מס רכישה בסך של 8% ממחיר התמורה.

2. אם תמכרי את הדירה ותרכשי דירה אחרת- תשלמי לפי מדרגות של דירת מגורים יחידה (עד כ- 1.5 מיליון 0%).

3. בעלות בפחות 1/3 דירה אינה נחשבת בעלות לצורכי מס רכישה, וברכישת דירה נוספת על הבעלות ב- 25% תוכלי ליהנות ממדרגות מס נמוכות של דירת מגורים יחידה.



בברכה,

עו"ד יפית יוחפז

מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

המצאת כתב תביעה לנתבעים

שי כהן 11/09/15
אני הגשתי תביעת פינוי מושכר, בבית משפט השלום, אך נתנו לי להעביר את הכתב תביעה לשוכרים. אני יודע שהם לא יקחו את זה מהדואר,

שאלותיי הם: 1)  כמה זמן אני אמור לחכות, לתהליך של הדואר?

2) מה השלב הבא אחרי הדואר?

3) האם יש אפשרות בפקס'

4)מופיע על האישור מסירה אפשרות למילוי ע"י עובד בית המשפט. באיזה שלב עובד בית המשפט שולח להם? ואיך מבקשים זאת מבית המשפט?

5)באיזה שלב מבקשים מהשופט תחליף המצאה ע"י פרסום בעיתונות וכד'



תודה מראש 

המצאת כתב תביעה לנתבעים

עו"ד יפית יוחפז מנהלת 16/09/15
שלום,



ככל שהשוכרים לא יאספו את הדואר הרשום, אני ממליצה לך לנסות ולשלוח את כתב התביעה באמצעות שליח.



ניתן לעקוב אחר שליחת דואר רשום באתר דואר ישראל.



בברכה,

עו"ד יפית יוחפז

מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

רכישת דירה מבלי להביא לידיעת המוכר את זהות הקונה

יעקב ש 11/09/15
שלום רב,



האם קיימת דרך לרכוש דירה מאדם פרטי (או בעזרת חברת תיווך) מבלי שהמוכר ידע את זהות הקונה?



תודה מראש וחג שמח!

רכישת דירה בנאמנות עבור צד ג'

עו"ד יפית יוחפז מנהלת 16/09/15
שלום,



ניתן לרכוש דירה בנאמנות עבור צד ג'.



יחד עם זאת, לא כל מוכר יסכים לביצוע עסקה כזו.



בברכה,

עו"ד יפית יוחפז

מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

קצת מורכב ירושה צוואה בתים

אסי 11/09/15
סבא שלי נפטר לפני המון שנים והוא השאיר אחריו שתי בתים קטנים.אח של אמא שלי נפטר לפניי חודשיים והוא השאיר  בית  וקצת ירושה.יש לנו במשפחה 5 אחים והם מהם רווק .אחד האחים הייה גר בהתחלה בבית של סבא הקטן ועבר לבית של האח שנפטר והוא דרש לגור שם . ולהתחלק שווה בשווה בין כולם  הייו חילוקי  דעות וכול מיני ... בסוף הוחלט שמאחד הבתים של סבא הוא לא יקבל כסף ... והוא יגור בהשאלה בבית של האח שנפטר עד 120 ללא אפשרות שינוי אבל הבית יהיה רשום עליו . אם הוראה בטאבו לא למכירה... אמא שלי לא צלוצה בראש והיא קלת דעת ואין לה דעה והיא לא קוראת אפילו מסמכים שצריך לכתוב כי היא לא מבינה כלום גם אין לה דעה  ....   האח מצד אחד רוצה שהבית יהיה רשום עליו שלא במקרה בעתיד יוציאו אותו מהבית מצד שני אני אישית לא רוצה שבגלל שהבית רשום עליו אז יתחיל לשלוט על בני המשפחה עם הירושה של הבית .. הוא יוכל לרשוםם את כול הבית על מי שהוא רוצה...נכון ? אז בגלל זה רשמתי לעורך דין שלי בפרוט את ההסבר הזה ובבקשתי שתיהיה חסימה לאח מכול הכוונים ... שלא תיהיה אפשרות לשנות ושלוט על הבית.. מבחינת צווואה או כול סיבה שהיא.. ורשמתי לו בפירוש שמכול סיבה שהיא הבית יחולק שווה בשווה וצלמתי את מה שרשמתי האם זה יעזור לי ? מה הכי נכון לעשות ? אנחנו פשוט רוצים הגנה משתי הכיוונים . הבעיה גם שהאחים הם לא אנשים קלים הם קשים ושקרנים מאוד מאוד מאוד! תודה רבה:)

סכסוך ירושה

עו"ד יפית יוחפז מנהלת 16/09/15
שלום,



מדובר בעניין מורכב ואני מציעה לך לפנות לעו"ד לצורך קבלת ייעוץ משפטי פרטני.



בברכה,

עו"ד יפית יוחפז

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

מים מהשכנים

שירן כהן 11/09/15
שלום. אני מתגוררת בדירת גן ומעליי יש שכנה שבערך פעמיים בשבוע שוטפת את הזכוכיות של המרפסת שלה עם מים. המים נשפכים כמובן לגינה שלי. למרפסת. לריצוף. זה מצריך אותי לנקות אחריהם כל הזמן. ואם איני יכולה אחריהם אז פשוט הגינה שלי נשארת מסריחה בגללם. כמה פעמים הם גם לא ארחו להודיע ופשוט שפכו והרסו לי מזוודה שהייתה לי וכל מיני דברים שהמים הרסו. כיסתי אז עכשיו הם מואילים בטובם להודיע לפני. האם מותר להם לשפוך על הגינה שלי מים??

שפיכת מים מזוהמים מהשכנים

עו"ד יפית יוחפז מנהלת 15/09/15
שלום,



אני מציעה לך לפנות אל השכנים בכתב וככל שהם לא מפסיקים לגרום למטרד, ניתן להגיש למפקחת על רישום מקרקעין תביעה לקבלת צו מניעה להפסקת המטרד.



בברכה,

עו"ד יפית יוחפז

מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

הערת אזהרה על דירה

דוד יפרח 11/09/15
שלום לכולם
אני מסייע לזוג צעיר מהמשפחה שחי מס שנים בשכירות בהון עצמי ראשוני 300 אשח לקניית נכס דירת גג .

ההסכם העקרוני בנינו שהגג שאליו כניסה פרטית ויחידת דיור בנויה בהיתר יהיה שייך לי והם יגורו בדירה למטה .
הרכישה שלהם היא על בסיס 75 אחוז משכנתא מחיר דירה 1.3 משח.
שאלתי
האם אוכל במסגרת הרכישה שלהם להכניס הערת אזהרה בטאבו שהדירה לא תימכר בלי שאקבל את כספי בחזרה או לחלופין לקבל בעלות על 20 אחוז מהבית בחוזה .
מה הדרך הנכונה להבטיח את כספי משפטית ולקיים את העסקה .
תודה

רכישת חלק מדירה

עו"ד יפית יוחפז מנהלת 15/09/15
שלום,



אני מבינה שהדירה ויחידת הדיור על הגג רשומות כתת חלקה אחת בלשכת רישום המקרקעין.



משכך- לא ניתן לרשום את הזכויות בנפרד.



קיימות מספר אפשרויות להסדרת רישום הזכויות:



1. לרשום את כל הדירה בבעלות הזוג, ולרשום משכנתא לטובתך בלשכת רישום מקרקעין על הסכום אותו השקעת בדירה. ככל שהדירה תמכר- הזוג יהיה קודם כל חייב לך את סכום המשכנתא. משכנתא היא זכות במקרקעין והיא קודמת לכל הערת אזהרה או עיקול או כל זכות צד ג' שתירשם מאוחר יותר, ככל שתירשם.



2. ניתן לרשום את הדירה בחלקים. לדוגמא 80% בבעלות זוג ו- 20% בבעלותך. יש לשים לב שהבעלות היא במושע על הדירה+ היחידה על הגג ולא ניתן להפריד. ככל שתהיו מעוניינים להפריד- ניתן להכין הסכם שיתוף שיסדיר בדיוק את החלוקה בנכס בניכם, ולהגישו לרישום בטאבו.



3. ניתן לרשום את כל הדירה בבעלות הזוג ולרשום לטובתך הערת אזהרה על הימנעות מעשיית עסקה. אופציה זו פחות מגנה עליך, כיוון שהיא לא מעניקה לך זכות במקרקעין, אלא רק מבטיחה לך את הזכות שהדירה לא תימכר ללא הסכמתך. אם חלילה יוטל עיקול על הדירה בסכום כל הדירה, אזי גם החלק שלך חשוף, שכן הוא רשום בבעלות הזוג.



אני ממליצה לך לפנות לעורך דין על מנת לקבל ייעוץ פרטני שיתאים לצרכיך בעניין זה.



בברכה,

עו"ד יפית יוחפז

מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

סעיפים בחוזה שכירות

אלעד 11/09/15
שלום, אני שוכר דירה ועומד לחתום על חוזה שכירות שבו מס' סעיפים שנראים לי קצת כבדים ורציתי לדעת אם הם חוקיים: 1.במקרה והשוכר לא ישלם תשלום כלשהו החל עליו עלפי הסכם זה, יהיה המשכיר רשאי, אך לא חייב, לשלם במקומו את התשלום והשוכר יהיה חייב להחזירו למשכיר בתוספת הפרשי הצמדה למדד המחירים לצרכן וריבית פיגורים בשיעור של 1% לחודש. האם מותר לגבות ריבית כזו? האם בעל הדירה באמת יוכל לתבוע אותי עם הריבית הזו? היא ריבית חוקית? 2.השוכר מתחייב לשמור על המושכר שמירה מעולה ולתקן על חשבונו לשביעות רצון המשכיר כל פגם, קלקול או ליקוי במושכר שייגרמו כתוצאה משימושו של השוכר או מטעמו, או להחליפו בחדש הכל לפי שיקול דעתו של המשכיר, וזאת מיד עם התגלה הפגם או הקלקול, והוא מתחייב להחזיר לידי המשכיר את המושכר כשהוא במצב טוב ותקין כפי שהושכר. האם יכול להיות מצב בו המשכיר לא מתקן אפילו נזק של בלאי סביר והכל חל עליי? 3.בסעיף בטחונות- היה והשוכר לא פרע ו/או לא שילם אחד התשלומים שהתחייב בהם על פי הסכם זה ו/או לא תיקן הטעון תיקון במושכר ו/או לא נהג על פי אחת או יותר מהוראות הסכם זה כי אז יהיה המשכיר רשאי לפרוע ו/או לשלם מתוך הבטחונות הנ"ל את התשלום הנ"ל ו/או לשלם כל תשלום על מנת להחזיר את מצב המושכר לקדמותו ו/או על מנת לשפות את המשכיר על כל נזקיו וזאת מבלי צורך להודיע על כך לשוכר מראש. 4.במקרה של פיגור בהחזרת הדירה אשלם לכל יום 450 ש"ח שזה יוצא 13500 ש"ח בחודש כאשר השכירות היא 4,000 ש"ח - האם בית משפט יאשר את זה? ברצוני לדעת האם סעיפים אלה יוכלו לעמוד בבית משפט ובית המשפט יאשר אותם?

סעיפים בהסכם שכירות

עו"ד יפית יוחפז מנהלת 15/09/15
שלום,



תחילה אציין כי תשובתי לא מהווה תחליף לייעץ משפטי פרטני ואני ממליצה לך לפנות לעורך דין שיעניק לך חוות דעת פרטנית בנוגע להסכם השכירות.

ולשאלותיך:



1. הריבית אכן גבוהה ומטרתה הרתעתית. אפשר לבקש ריבית של 0.5%, וכן שהמשכיר ישלם רק לאחר שהודיע לשוכר כי הוא לא שילם חוב והשוכר לא הסדיר את החוב תוך 14 ימים.



2. מקובל שהמשכיר משלם עבור כל ליקוי/ פגם עקב בלאי סביר ושהשוכר משלם עבור על ליקוי עקב שימוש/ מחדל לא סביר במושכר.



3. יש לבקש שהשימוש בביטחונות יעשו רק בהודעה בת 14 ימים לידי השוכר במהלכן השוכר לא תיקן את הנזק.



4. מדובר בקנס הרתעתי, ולכן הוא גבוה משמעותית מדמי השכירות. אפשר לבקש להוריד ל- 350. 



בברכה,

עו"ד יפית יוחפז

מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

פיצוי מוסכם בשל אי דיווחי המוכר

ליאת שטרום 10/09/15
1. האם מוכר שלא דיווח על הצפות שאירעו בבניין טרם המכירה הדבר גובל בהפרה יסודית בשל חובת הדיווח על דברים מהותיים ? לטענתו המדובר בתחזוקה לקויה ולכן לא דיווח שכן דבר שכזה אינו ליקוי בבניין עליו יש לדווח.

2. בחדר שירותים שנה אחר שנה יש לנו נזילה ומבדיקה שערכנו ואף אישר המוכר מה שלא עדכן בזמן המכירה הייתה גם לו נזילה באותו מקום אבל שנגרמה מבעיה אחרת ומאחר וזה היה בזמן שבין הקניה של הדירה למסירתה די שתיקן ולטענתו לא היה צריך לדווח.

אודה לדעתכם מעט בהרחבה ברשותכם בעניין שמאוד מטריד את מנוחתי,נראה לי שמדובר בהפרה יסודית שבגינה ניתן לתבוע את הפיצוי המוסכם.

חג שמח.

המוכר לא גילה על הנזילה. האם מדובר בהפרה יסודית?

עו"ד ענת קציר מנהלת 14/09/15
ליאת שלום,



התשובה לשני הסעיפים של שאלתך היא כדלקמן:

 לטעמי מדובר בחוסר תום לב. המוכר צריך להצהיר כי בדירה לא קיימים ליקויים כלשהם, והקונה מצהיר כי לא יהיו לו טענות בדבר ליקויים למעט לגבי ליקויים שהמוכר ידע אך לא גילה אודותם לקונה.

לעניין הפרה יסודית, יש לבדוק בחוזה המכר הפרה של אילו סעיפים בחוזה מהווה הפרה יסודית.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין 

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

עו"ד צעיר

אביהו 10/09/15


שלום רב,



שאלתי היא מהי אחריות עו"ד המאמת חתימה ע"ג שטר מכר של מוכר המוכר נכס באמצעות מיופה כח שהינו עו"ד.

האם עלי לבדוק שייפוי הכח תקין? שאינו מזויף? שהמוכר המקורי, מייפה הכח מודע להכל? האם עליי לבדוק את יתר מסמכי העסקה כגון חוזה המכר? יצויין כי לא הייתי מעורב בעסקה כלל ואני רק מאמת את החתימה שנעשית מכוח ייפוי כח. בשטר כתוב כי אני מעיד כי היום התייצבו בפניי הקונים והמוכרים ושהסברתי להם....., אמנם למעשה מי שהתייצב הוא מייופה הכח שהוא עו"ד אם כן מה היקף החובה שלי?

 

תודה רבה








מהי אחריות עו"ד המאמת חתימה על שטר מכר?

עו"ד ענת קציר מנהלת 14/09/15
אביהו שלום,



מציעה לך רק לאמת את החתימה ולשנות את הנוסח לכך שהתייצבו בפניך ב"כ המוכר, וכן, לבדוק את יפוי הכוח כדאי לראות נוסח מקור.

כמו כן, לא לחתום על אישור עו"ד על פי תקנה 14 ב לתקנות הרישום אם אינך מכיר את העסקה ופרטיה.



בברכה

ענת קציר, עו"ד

מהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

דילוג לתוכן