פורום נדל"ן
פורום נדל"ן הוקם כדי לתת מענה לשאלות משפטיות בתחום המקרקעין. רכישת דירה, חוזה שכירות, רישום בטאבו, סוגיות מול רמ"י ועוד – אתם מוזמנים לשאול ולהתייעץ. אנחנו כאן, לרשותכם.
0% מע״מ
יש לי מס׳ שאלות לגבי החוק החדש שנכנס
אם במידה ורכשתי דירה מקבלן לפני 3 חודשים שתהיה מוכנה רק עוד שנתיים האם החוק תקף גם עלי?
ובמידה וכרגע אנחנו נשואים ללא ילדים מתחת לגיל 35 ועשינו שירות מלא בצבא ומילואים .
האם הגיוני שחלק מהדיירים בבניין שלנו ירכשו דירה ללא מעמ וחלק עם מעמ?
אשמח לתשובה שתבהיר לי קצת את העניינים, כי אני מאוד מוטרד מההפסד שלנו כעת .
למרות שאם רכשתי דירה ב1320000 וכעת הדירה שלנו עולה קרוב ל1500000 איך זה מסתדר? לגבי המעמ?
חוק המע"מ דירות
"משרד האוצר פרסם הערב (א') את הקריטריונים לזכאות להטבת מע"מ 0% על רכישת דירה ראשונה. בעקבות סירובו של היועץ המשפטי לממשלה לאשר את ההטבה עם קריטריון המחייב שירות צבאי-לאומי, הושגה פשרה לפיה מי ששירת בצבא יהיה זכאי להטבה בגין רכישת דירה ששווייה עד 1.6 מיליון שקלים; זאת בעוד שמי שלא שירת יהיה זכאי להטבה בגין רכישת דירה ששוויה עד 600 אלף שקל בלבד.
פשרה זו תאפשר לממשלה להעביר את ההחלטה ללא התנגדות משפטית, על רקע פגיעה בעיקרון השוויון. זאת כאשר למעשה, היא מעניקה את ההטבה רק לאזרחים ששירתו שירות צבאי או לאומי. על פי הקריטריונים לזכאות שפורסמו היום להערות הציבור, הזכאים להטבה הם: זוג נשוי, לרבות ידועים בציבור, שלהם ילד אחד לפחות; הורה במשפחה חד הורית שלו ילד אחד לפחות בחזקתו; זוגות ללא ילדים שאחד מבני הזוג בן למעלה מ-35; רווקים מעל גיל 35; וזכאים לקצבת נכות כללית או בעלי דרגת נכות של לפחות 75% המקבלים קצבת נפגעי עבודה או קצבה לפי חוק הנכים. על שני בני הזוג יהיה לרכוש את מלוא הזכויות בדירה ולהוכיח כי מעולם לא הייתה בבעלותם דירה, ושמעולם לא ביצעו עסקה לרכישת דירה שבוטלה.
תומר שזר, עו"ד ומגשר
מנהל הפורום
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
חסימת רכוש משותף
בבניין משותף בו אני מתגורר, הייתה לנו סתימה בביוב המשותף לכלל הדיירים.
אחד מבורות הביוב שהיה צריך לפתוח לצורך שחרור הסתימה היה ממוקם ב"פטיו" של אחד
הדיירים.
הדייר כיסה את אותו בור ביוב לצורך איבזור ה"פטיו" באבני חצץ, סלעים
וצמחים. לצורך שחרור הסתימה נאלץ אותו דייר להביא פועל בכדי ש"יחשוף" את הבור.
חשיפת הבור הייתה כרוכה בעקירת צמחים וסילוק האבנים.
כשרצינו לחלוק את עלות
העבודה שווה בשווה, טען אותו דייר שכלל הדיירים צריכים להשתתף בהוצאה שנגרמה עקב
חישוף הבור (יום עבודה של פועל).
אני טוען שמלכתחילה היה אסור לאותו דייר
לחסום את בור הביוב, והוא היה צריך לאפשר גישה למתקן המשותף (בור הביוב), ומשעשה
זאת, עליו לשאת בנזקים שלטענתו נגרמו לו.
מה אומר החוק בעניין זה?
יש
לציין שאין ועד בית, אין תשלום חודשי קבוע ואין תקנון או משהו כזה בין הדיירים
שחיים בשקט ובשלווה האחד עם השני.
תודה.
רכוש משותף
יתכן ויש צדק עימו.
הייתי ממליץ שתפנה ליעוץ פרטני.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
מה עושים עם 21 מ"ר?
הבנין בנוי ואי אפשר להוסיף דירה חדשה.
כיצד, ואם בכלל, ליצור כאן ערך כספי?
שאלה לא ברורה
תומר שזר, עו"ד ומגשרמנהל הפורום
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
הבהרה
מה היורשים יכולים לעשות עם המגרש?
מסביב הכל בנוי
דירה + יחידת דיור
פיצול דירה
תומר שזר, עו"ד ומגשרמנהל הפורום
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
שוכר שמתעלם ולא משלם כבר מעל 3 חודשים שכירות
אלא שהשוכר לא שילם שכר דירה משך יותר מ3 חודשים והוא
מתעלם מהמשכיר ולא עונה לא לטפונים לא לאס אמ אסים וכו....
מה ניתן לעשות במקרה כזה?
מענה
ניתן להגיש תביעה לפינוי מושכר בהליך מקוצר.
בברכה,
עו"ד אייל בניסטי
דיווח למס שבח
תודה
מס שבח
תומר שזר, עו"ד ומגשרמנהל הפורום
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
מה לעשות עם שטרי מכר חתומים מהטאבו
קיבלתי מהטאבו שטרי מכר חתומים ושטרי משכנתא חתומים (שלושה העתקים) מה עלי לעשות איתם? אחד הולך לעוה"ד אחד ללקוח ואחד לבנק?
שטר משכנתא
אתה יכול להוציא נסח
העסקה הסתיימה
תומר שזר, עו"ד ומגשרמנהל הפורום
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
ציוד ושירותים בבנין
לאחרונה הותקנו בבנין בו אני גר (אני בעל דירה בבנין זה ) מצלמות מעקב הפזורות ברחבי הבניין, זאת ע"מ לשמור על הבנין.
מי שכרגע מפעיל ועובד עם אותם מצלמות הוא ועד הבית.
לאחרונה ביקשתי גישה אל מצלמות אלו מתוך דאגה משותפת לבנין בו אני גר.
עד נכון להיות ועד הבית מתעלם מבקשותי להתחבר למצלמות אלו.
המצלמות האלו נקנו ושולמו מכספי הועד- כסף שכולנו משמלמים מידי חודש לאחזקת הבנין.
האם יש סיבה חוקית לועד הבית לסרב לתת לי גישה למצלמות אלו?
ציוד ושירותים בבניין
תומר שזר, עו"ד ומגשר
מנהל הפורום
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
רכוש משותף בבנין דירות
בגג מלבד משאבות ישנו אזור די גדול בו ניתן להשקיף על נופים באזורינו.
ועד הבנין מונע גישה לגג זה ואינו מתייחס לבקשותי לקבל גישה אל הגג(קבלת מפתח).
אין לי עניין בשימוש תכוף בגג פרט לפעמים בודדות בשנה.
מה ניתן לעשות כדי לקבל גישה אל הגג (להזכירך, הבניין בן שנה ואני חושב שעדיין אין רישום בטאבו)
אסיפת דיירים
תומר שזר, עו"ד ומגשר
מנהל הפורום
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
ניכוי ממס שבח
רכשתי דירה בסך כולל של 400K ושילמתי לתיווך 20K על העסקה.
האם כעת במכירה אוכל לנכות את סך התשלום ששולם לתיווך מהרווח?
מס שבח - ניכוי
כל עוד מדובר בסכום סביר של תיווך כשני אחוז - כן.
תומר שזר, עו"ד ומגשרמנהל הפורום
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
שכירות דירה
בחוזה מצויין שאם אחת מהן עוזבת היא מחויבת לשלם את השכירות עד סיום מועד החוזה.
אחת מהבנות מעוניינת לעזוב והציע להביא במקומה מישהי, שאר הבנות מתנגדות להכניסנה לדירה בטענה שהיא לא חלק מהחוזה שלהן.
האם אני כבעלת הדירה יכולה למנוע את כניסת של דיירת חדשה או לחילופין להביא מישהי במקומה האם זה ייחשב כהפרת חוזה ??
שכירות דירה
חוזה של שותפים - אמור להיות מנוסח בצורה שונה מחוזה רגיל.
תומר שזר, עו"ד ומגשר
מנהל הפורום
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
שטר חוב
ומה זה "ערבות אוואל" ?
תודה על התשובה
ערבות אוואל
ערבות אוואל - ערבות מאוד חזקה - אין עליה הגנות מסויימות בחוק.
תומר שזר, עו"ד ומגשרמנהל הפורום
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
שאלה לגבי בניה
הרחבות זהות בוצעו כבר על ידי השכן בדירה המקבילה, באישור מלא של העיריה.
היגשנו תכניות, אבל נאמר לנו שייקח זמן רב עד למתן האישור, בשל ביורוקרטיה.
אנחנו שוקלים לבנות את הפיר מבלי לחכות לאישור, מתוך הסתמכות על התקדים של השכן ומתוך מחשבה שבניית הפיר אינה בולטת והיא פנימית לבניין.
לאיש מן הדיירים אין התנגדות לבניית הפיר.
האם אנחנו בכל זאת מסתכנים בצו הריסה וברישום פלילי?
צו הריסה
צריך לבדוק את המקרה יותר לעומק
תומר שזר, עו"ד ומגשר
מנהל הפורום
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
מיהו בעלי הנכס?
מהו בעלי הנכס
כל עוד אתה רשום - אתה בעל הנכס
תומר שזר, עו"ד ומגשר
מנהל הפורום.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
משרד בבניין מגורים
שעות העבודה הם מהבוקר ועד אחת עשרה בלילה וכל הזמן יש פעילות במשרד
האם אפשר לדרוש מהם לעבוד בשעות פעילות מתאימות לאזור מגורים? האם יש מגבלה בכלל על משרד בתוך בנין?
הם לא מרעישים באופן חריג אולם שיחות עבודה ורדיו עד 23:00 כל לילה הופך את החיים למאוד קשים
תודה
משרד בבניין
תומר שזר, עו"ד ומגשר
מנהל הפורום.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
בעיות רעש עם ילדים
אני משכיר דירה ובבית שמולי יש ילדים שמשחקים כדורגל ,צועקים . זה קורה כמעט כל יום באמצע שבוע ותמיד בשישי שבת.זה קורה בדרך כלל אחרי השעה 16:00 ונמשך בדרך כלל עד 19:00 .זה מאוד מציק , ילדים משחקים בכדור וצועקים אחרי שהערתי להם הרבה פעמים ופעמיים דברתי עם אחד מהאבות שלהם . זה לא עוזר !
הצעתי שישחקו במקום אחר או שיהיה בשקט וזה לא עוזר.
האם אפשר לעשות משהו מבחינת עורך דין ? או משהו אחר ? אני עובד עצות ! תודה רבה.
מטרד
כל עוד מדובר ברעש דביר - בשעות סבירות ואתה אומר שזה בין 16-19 אז אין מה לעשות
אם זה כל היום כולל כל השישי שבת וזה רעש לא סביר
יש עילה שנקראת מטרד ליחיד או לרבים.
יתכן שיש כאן איזה עילת תביעה
תומר שזר, עו"ד ומגשר
מנהל הפורום.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
בעיה עם החלפת שוכר
סליחה שהכל יצא ארוך כל כך. אשמח לתשובה. זה די דחוף כי הם לוחצים עלי כל הזמן. תודה רבה
דייר חלופי
בכל מקרה, לטעמי באם הדייר החלופי מסרב לחתום על חוזה שזהה לדייר שיוצא - בתקופה של עד היציאה - הצדק איתך.
תומר שזר, עו"ד ומגשר
מנהל הפורום.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
מס רכישה והסכם ממון
לפני שהתחתנתי, עשינו הסכם ממון ובו נכתב שכל נכס שיירכש יתחלק לפי הרישום בטאבו/לפי החלק היחסי בהסכם המכירה.
הדירה אותה קנינו התחלקה באופן הבא: 2/3 מהדירה רשום על שמי ו-1/3על אישתי. כעת אנו מעוניינים לעשות את הדבר הבא:
להעביר את מלוא הזכויות על שמי ולרכוש דירה נוספת על שם שנינו בחלקים שווים. האם במידה ונעשה את הנ"ל נקבל פטור חלקי ממס רכישה בדירה החדשה? (מכיוון שלאשתי זאת תהיה דירה יחידה). אנו מוכנים במידת הצורך לעדכן גם את הסכם הממון.
מס רכישה
תומר שזר, עו"ד ומגשר
מנהל הפורום.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
דרישת תשלום של הקבלן בשל תוספת בגינה
רכשתי דירה בשרון לפני מספר שנים מקבלן, הרכישה הייתה טרם קבלת היתר בניה. בחוזה המכר שלדירה 110 מ"ר של גינה. בפועל, עקב טעות תכנונית של הקבלן, קיבלתי 150 מ"ר גינה, כלומר הקבלן טעה לטובתי.
כעת, לאחר קבלת המפתח, הקבלן טוען כי עליי לשלם לו על 40 מ"ר נוספים של גינה (ובמחיר מופקע לדעתי). אמרתי לו שאינני מחויב לכך משום שאני חתמתי ושילמתי על 110 מ"ר, ואין סיבה שאני אשלם על הטעויות שלהם, אך הוא טוען שמכיוון שהחוזה נחתם לפני קבלת היתר מותר לו לדרוש את הנ"ל (בחוזה אין שום זכר לסיכום שכזה). הקבלן מאיים בתביעה.
האם בתנאים שציינתי הקבלן באמת יכול לדרוש ממני תשלום על התוספת?
תודה רבה
דרישה של קבלן
הוא יכול לתבוע על עשיית עושר.
יש כל מיני דרכים.
תומר שזר, עו"ד ומגשר
מנהל הפורום.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
האם היתר הריסה הוא היתר בניה?
היתר בניה
תומר שזר, עו"ד ומגשר
מנהל הפורום.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
מס רכישה
כיום אני מעוניינת לקנות דירה השאלה שלי האם זה נחשב כדירה שניה שלנו למרות שאני מתכוונת לקנות את הדירה על שמי בלבד?
באילו מקרים לא משלמים מס רכישה?
תודה מראש
פיצול מס רכישה
על פניו נראה כי את תוכלי לקבל את מדרגות המס המוטבות של דירה יחידה.
בהצלחה
עו"ד ציפי רוזנברג
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
בנית בריכה בדירת גן
בניית בריכה
צריך לקבל גם היתר מהרשות המקומית וגם יש לבחון את העניין במערכת היחסים ההסכמית שבין הדירים בבית המשותף.
בהצלחה
עו"ד ציפי רוזנברג
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
הסכם שיתוף משנת 1997
אני מצטט את הסעיף: "שלומי מתחייב לשלם מחצית מתשלום דמי היתר שיידרש שיידרש ע"י מנהל מקרקעי ישראל בקשר עם אישור המינהל על תכנית בניה..."
אכן תשלום זה שולם בשנת 1997 ע"י הצד השני בלבד, מבלי שיידע אותי, ומבלי שניתנה לי כל הזדמנות להגיש השגה או כל דבר אחר בעניין סכום התשלום למנהל. למותר לציין שלא הובא לידיעתי מעולם על התשלום אותו דרש המנהל, עד לקבלת מכתב ההתראה- היום לאחר 17 שנים קיבלתי מכתב התראה מהצד השני לתשלום אסטרונומי המורכב מרביות והצמדות (הסכום ששולם למנהל על ידיהם היה נמוך פי אחד וחצי מדרישתם כיום). חשוב לי לציין שכל אותם שנים לא קיבלתי שום דרישה מהצד השני או מהמנהל לתשלום כל שהוא, ומעולם לא ידעתי על התשלום הנ"ל ו/או על אותו סעיף בהסכם. דרישה זו באה לאחר שעו"ד מטעמם של התובעים עיין במסמכי השיתוף והאיר את עיניהם לגבי התשלום ששולם על ידיהם ולגבי אותו סעיף המחייב אותי לשלם מחצית מהסכום.
מה עליי לעשות?
(האם זה הגיוני שבשל מחדלם של התובעים אני אמור לשאת בסכומים המופרזים שצברו רביות עתק? האם לא חלה התיישנות במקרה הנ"ל? אילולא ניתנה לי ההזדמנות בפעם הראשונה שנדרש התשלום מהמנהל, יכול להיות שהייתי מגיש השגה בעניין גובה התשלום. לא ניתנה לי כל הזדמנות ולא הובא ליידיעתי עניין התשלום מאף גורם וכמובן שלא ידעתי על הסעיף האמור עד לקבלת מכתב ההתראה.)
תשלום דמי היתר
בהצלחה
עו"ד ציפי רוזנברג
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
דמי שכירות וזיקת הנאה בנכס
יש לי שאלה שנוגעת לתחומי המקרקעין והחוזים.
קרובה שלי שוכרת במשך כ-10 שנים מבנה בו הקימה גן ילדים, כשלצורך כך גם השביחה את הנכס בהשקעה של כ-40,000 ש"ח. במשך כ-5 שנים עמדו דמי השכירות בהתאם לחוזה בסך 1,200 דולר וב-5 השנים הבאות עודכנו ל-1,400 דולר.
כיום החוזה עומד להסתיים בעוד כחודש והמשכיר בא בדרישה לשלש (!) את דמי השכירות לכ-12,000 ש"ח בחודש כתנאי לחידוש חוזה השכירות. השאלה שלי האם יש עילה משפטית כלשהי בה ניתן לתקוף את הדרישה הנ"ל, למשל קיומה של זיקת הנאה, נוהג שהתפתח לגבי עלות השכירות, התחשבות בהשבחת הנכס או כל דבר אחר שעשוי לסייע בהדיפת הדרישה הנ"ל. יש לציין שהחוזה אינו מתייחס לשיעור דמי השכירות בתום 10 השנים ואין בו כל מנגנון שקובע את שיעור העלאת דמי השכירות. אודה לתשובה אם יש פה איזו אפשרות לקייס כנגד המשכיר. בתודה גדולה מראש.
הסכם שכירות חדש
בהצלחה
עו"ד ציפי רוזנברג
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
ירושה ונכסים
תודה - אור
חלוקת ירושה
לאיזה צורך אתם מדווחים?
בהצלחה
עו"ד ציפי רוזנברג
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!




