פורום דיני עבודה
פורום דיני עבודה הוקם כדי לתת מענה לכל פונה בתחום כה חשוב של זכויות עובד ועובדת. אל תהססו לשאול בנוגע לפיצויי פיטורין, הרעת תנאים, דמי חופשה והבראה ועוד. אנחנו כאן, לרשותכם.
פדיון ימי חופש בסיום העסקה
ברשותי 22 ימי חופש יתרה מהשנתיים האחרונות ורציתי לשאול מה יעלה איתם במידה ואחליט לעזוב את מקום העבודה לפי חוק?
החוזה שלי מגדיר צבירה מקסימלית של 6 ימי חופש, אך בפועל בתלוש יש לי 22 ימי חופש.
מה אומר החוק במקרה של סיום יחסי עובד מעביד? האם אני זכאי לפדות את כולם בכסף?
או שהמעסיק על פי החוזה יכול לבטל לי אותם ולתת לי פדיון רק של 6 ימים לפי חוזה העסקה?
מה יותר חזק? החוק? או החוזה מול המעסיק?
צבירה של ימי חופש
אמנם על פי ההסכם לטענתך מותר לך לצבור רק 6 ימים אולם ךא אחת קבע בית הדין, כי שתיקת המעסיק תיחשב כהסכמה לצבירה. מכאן שאם הגעת לצבירה של 22 ימים והמעסיק לא טרח למחוק לך אותם או לחילופין לא עמד על כך שתצא לחופשה ייראו אותו כמי שהסכים לצבירה ויהיה עליו לשלם לך את הימים הללו עם סיום העבודה.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
פדיון ימי חופשה
שלום רב,
בעת סיום יחסי העבודה, על המעסיק לפדות (בכסף) את הימים שנותרו.
שבת שלום,
ימי מחלה
הפועל המעסיק ניכה מהצבירה 30 ימים.אני מועסק 6 ימים בשבוע,לא עובד שבתות.
האם זה חוקי לנכות שבתות ,שבפועל אני לא עובד בהם.
ניכוי ימי מחלה
המעסיק מנכה לעובד את כל תקופת מחלתו כולל ימי מנוחה שבועית וחגים, ועד למספר ימי המחלה שצבר העובד במהלך עבודתו
בריאות
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
פיצויי הלנת שכר – הפרשות לפנסיה
האם עובד רשאי לתבוע פיצויי הלנת שכר - בגין אי הפרשות לפנסיה, או שמא רק הקופה רשאית לתבוע?
במידה ואכן רק הקופה רשאית לתבוע, מה ניתן לעשות במידה והקופה מסרבת לכך?
אשמח להסבר בנושא
תודה
מירב
מה עושים כאשר המעסיק לא מפריש לקרן הפנסיה?
שלום רב,
היה והמעסיק לא מבצע הפרשות לפנסיה, יכול עובד להגיש תביעה בגין הנזק שנגרם לו בשל אי ביצוע תשלומי המעסיק לקופת הגמל.
כך למשל, כאשר אין הפקדות משך חצי שנה, עלולה הקופה להיסגר, או אז, העובד לא מבוטח בקרן הפנסיה, שמבטחת אובדן כושר עבודה (העניין חשוב אף יותר לעניין תאונת עבודה או מחלה חלילה).
דוגמא נוספת היא שהעובד יכול לאבד את הרצף הביטוחי בשל סגירת הקופה.
יש עוד נזקים בגינם יכול העובד לתבוע בשל אי הפרשות לפנסיה.
בהצלחה,
שבוע טוב,
חופשה בחוה"מ
אני עובדת בחברה של קרנות פנסיה לדתיים במחלקת סריקה שלהם כעובדת חיצונית והחברה לא עובדים בחוה"מ ולפי הבנתי אם אין לי ימי חופש צבורים משולמים לי רק ימי החג (לא כולל את ערב החג) וימי חוה"מ על חשבוני. שאלתי האם זה חוקי? והאם זה נחשב לחופש כפוי כיוון שהחברה שאני מועסקת דרכה עובדים רגיל בחוה"מ. והחברה שאני עובדת בה בפועל בחופש חוה"מ. אשמח לתשובה מה ביכולתי לעשות
ניצול ימי חופשה כאשר הסתיימה מכסת ימי החופשה שלי
שלום רב,
המעסיק יכול לנכות מימי החופשה שלך ולהכניס ליתרה שלילית, רק כאשר הדבר בא לידי ביטוי בהסכם העבודה, ועל כן, יש צורך לבדוק את תוכנו.
בהצלחה
הסכם חד צדדי , לאחר בקשת תוספת במשכורת.
ביקשתי העלאה במשכורת והסכימו בתנאי שאחתום על הסכם .
כשקראתי את ההסכם ( 18 עמדים ) , לא האמנתי.
יש לציים שאני עובד בחברה בה הרכב,המחשב והטלפון - שייכים לחברה.
בהסכם כתוב בקצרה ;
1- שהחברה רשאית לדרוש במיידי את הרכב, המחשב,הטלפון - גם אם אני חולה, גם אם לא פוטרתי.
2- החברה רשאית לחדור לתיבת הדואר שלי כרצונה .
3-החברה רשאית להתקין מכשיר זיהוי ברכב, ע"מ לזהות בכל רגע נתון היכן אני נמצא.
4- עד היום עבדתי 5 ימים בשבוע, עכשיו- נקבע שיום המנוחה שלי הינו רק יום שבת.
5-אני נדרש לענות טלפונית/ דרך מייל- בכל זמן שידרש, לשם כך יש תוספת כלשהי.
6- אסור לשנות את ההסכם לעולמי עד.חשוב לציין- במידה ואני לא חותם, שכרי לא יועלה.
ואני שואל- זה חוקי כל הסיפור הזה ??
הרי אני נאלץ לחתום על ההסכם בלית ברירה כי אחרת, שכרי לא יועלה.
כמו כן- במידה ואני מתפטר- אפסיד את פיצויי הפיטורין ( לפחות עד שנת 2008 ,אני עובד החל משנה 97 )
מה עושים ?
שינויים בהסכם העבודה
שלום רב,
אתייחס לסעיפים, להלן:
;1- שהחברה רשאית לדרוש במיידי את הרכב, המחשב, הטלפון - גם אם אני חולה, גם אם לא פוטרתי - הרכב, המחשב והנייד נועדו לצרכי העבודה, ולכן אם אתה חולה, המעסיק כנראה יצטרך אותם על מנת להמשיך בעבודה הסדירה.
2- החברה רשאית לחדור לתיבת הדואר שלי כרצונה - חד משמעית לא.
3-החברה רשאית להתקין מכשיר זיהוי ברכב, ע"מ לזהות בכל רגע נתון היכן אני נמצא - לאור העובדה שהרכב נועד לצרכי העבודה, יכול המעסיק להתקין איתורן ברכב.
4- עד היום עבדתי 5 ימים בשבוע, עכשיו- נקבע שיום המנוחה שלי הינו רק יום שבת - מדובר ביום עבודה נוסף ועל כן, הוא אמור להיות בתוספת תשלום. לאור העובדה שציינת כי ההסכם נולד כתוצאה מבקשתך להעלאת שכר, הרי שצריך לבדוק כי התוספת אכן מבטאת את יום העבודה הנוסף.
5-אני נדרש לענות טלפונית/ דרך מייל- בכל זמן שידרש לשם כך יש תוספת כלשהי - על אף העובדה כי יש תוספת תשלום כפי שאמור להיות, הרי שיש את עניין הסבירות והמידתיות. כך, אם מדובר בדרישה לעבודה של שעה מהבית בתוספת תשלום, הרי שהדבר הגיוני, אולם אם אתה נדרש להיות זמין כל העת, בכל שעה ובכל מקום, אין הדבר הגיוני ונוגד את החוק.
6- אסור לשנות את ההסכם לעולמי עד - מי יודע מה יהיה? הסכם ניתן לשנות לפי רצון הצדדים.
אני ממליצה להיוועץ בעו"ד על מנת לראות איך לפתור את המחלוקת, כך שתשמור על זכויותיך.
בהצלחה,
האם זה עליה נכונה לפיטורין ?
פיצויי פיטורים
שלום רב,
ככל שפוטרת, בהחלט שאתה זכאי לפיצויים מלאים.
האם צריך לבקש שני סעדים לחילופין או רק אחד
שואלת האם בכתב התביעה מספיק לדרוש ריבית על הקצבה החל ממועד ההכרה בנכות, ולסמוך על כך שאם בית משפט לא מקבל שיש לשלם ריבית ממועד ההכרה אז בית משפט לבד יפסוק ריבית החל ממועד אחר?
או שצריך מראש לבקש סעד של ריבית החל ממועד ההכרה ולחילופין החל ממועד הפניה לקרן שאם לא כן ואבקש רק ממועד ההכרה בית משפט עלול לא לקבל את התביעה לריבית ממועד ההכרה ובכך יסתיים העניין? איך בית משפט יתנהג אם אבקש את הריבית רק ממועד ההכרה בנכות?
תודה רבה
תוספת ריבית בגין הפרשי פנסיה
שלום רב,
מומלץ לבקש בתוספת ריבית והצמדה בהחלט.
בהצלחה
האם מותר לחייב לעבוד ביום הבחירות?
אשמח מאוד למענה בעניין - האם המעסיקה שלי יכולה לחייב אותי לעבוד ביום הבחירות ?
אני עובדת בשוק הפרטי, בחברה ציבורית שנסחרת בבורסה (לא במגזר ציבורי) שעושה פרויקטים בתחומים שונים, בין היתר. קיבלנו הודעה מהמעסיקה שנצטרך לעבוד ביום הבחירות הקרוב בגלל פרויקטים שנכנסו. חשוב לי לציין כי החברה אינה נכללת בשום קטגוריה של העסקים שמוחרגים מיום השבתון ואינה שייכת לועדת הבחירות המרכזית ו/או עובדת בשמה ועבורה. החברה גם אינה נותנת שירותים חיוניים.
אני מבקשת לדעת האם זה חוקי לחייב אותנו לעבוד באותו יום ומה ניתן לעשות ? האם מנכל החברה יכול להחליט שמכיוון שמדובר בעסק שלו הוא יכול לחייב את העובדים לעבוד ? הדבר מכעיס מאוד.
תודה
עבודה ביום הבחירות
שלום רב,
לא ניתן לחייב עובד לעבודה ביום זה, אלא אם מדובר בעובד המועסק אצל מעסיק שנמנה על השירותים שאמורים לפעול כסדרם.
תוכלי להנות את המעסיק לחוק ולבקש שלא לעבוד.
בהצלחה,
תשלום עבור כיפור
עבודה ביום כיפור
שלום רב,
לא הבנתי מהתיאור, האם עבדת במהלך כל יום הכיפור, מתחילתו ועד סופו?
אם כן, ודאי שאת אמורה לקבל תשלום מלא.
רכיב בתנאי העבודה
מה ההבדל בין קה"ל, לבין ביטוח מנהלים?
האם שניהם פיקדונות חיסכון? והאם שניהם נחשבים כבונוס לעובד?
תודה
קרה"ש או פנסיה?
שלום רב,
החל מ-2008 מעסיקים מחויבים לבצע הפרשות חודשיות לביטוח פנסיוני של עובדיהם (בקרן פנסיה, קופת גמל או ביטוח מנהלים).
קרן השתלמות היא חובה לפי צווי הרחבה בענפים מסויימים או כבונוס.
בהצלחה
אובדן כושר עבודה
אובדן כושר עבודה
מציעה לפנות בשאלה לפורום ביטוח לאומי או לפורום נזיקין
המון בריאות
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
תשלום מס הכנסה לחייל משוחרר
אם חייל משוחרר שסיים עכשיו שירות חובה וישר מתחיל לעבוד מבלי לחכות חודש , צריך לרדת לו מס הכנסה ? ואם ירד לו מס האם יקבל החזר מס רטרו אקטיבי בחודש שאחרי ?
אודה לתשובה
נא לפנות עם השאלה לרו"ח
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
החלפת בעלים
מצפה לתשובתכם
תודה רבה
החלפת מעסיקים
ערב טוב,
בעת החלפת מעסיקים נערך גמר חשבון לעובדים הקיימים והם מתחילים העסקה חדשה אצל המעסיק החדש.
היה ולא נעשה כן, יוכל כמובן העובד לתבוע את 2 המעסיקים.
שים לב שתקופת ההתיישנות הנה 7 שנים.
בברכת שנה טובה וחג שמח,
התפטרות מהעבודה
התפטרתי מעבודתי באוגוסט האחרון
התחלתי לחתום אבטלה
קיבלתי מכתב מביטוח לאומי שבו נכתב שאני לא מקבל דמי אבטלה על 90 ימים ראשונים בגלל שהתפטרתי
האם ישנה דרך לקבל כן תשלום על הימים האלו ?
אשמח לעזרה
דמי אבטלה לאחר התפטרות
שלום רב,
התשובה שקיבלת נכונה.
הזכאות במקרה כזה תקום אם ההתפטרות הייתה בדין מפוטר.
למשל, אם התפטרת בגלל הרעת תנאים תהיה זכאי לשמי אבטלה.
חג שמח ושנה טובה
עבודה כשכיר ובמקביל עצמאי באותו תחום .
תודה
עבודה נוספת
שלום רב,
עבודה נוספת מחוץ לעבודתך כשכיר צריכה לקבל את אישור המעסיק, שכן, לא תהיינה התנגשויות, ניגוד אינטרסים וכיו"ב.
בברכת שנה טובה וחג שמח,
עבודה בחג
אני עובד במשכורת גלובלית. מידי פעם אני צריך לייצג את החברה שלי בכנסים בחו"ל בימי שבת וחג. מהו התשלום שמגיע לי?
תודה
חישוב שעות עבודה בשכר גלובלי
שלום רב,
בחישוב מאוד גס ובאופן כללי, יש לחלק את שכר היסוד ל182 שעות.
ערך השעה כפול 125%, 150% - הוא התשלום בעבור עבודה שעות נוספות.
האמור נכון באופן כללי ועל מנת לקבל ייעוץ פרטני, מומלץ לפנות לבדיקה מעמיקה.
שנה טובה וחג שמח
צבירת ימי חופש
המעסיק החליט פתאומי לבטל את ימי החופשה שנצברו בשנים הקודמות.
אני חייבת לציין שאף פעם לא נאמר לעובדים שהם אמורים לסיים את ימי החופש שלהם לאותה השנה.
יש עובדים עם ותק מעל 30 שנה שמפסידים המון ימים/כסף
האם חוקי לעשות?
מחיקת ימי חופשה
שלום רב,
מחיקת ימי חופשה באופן פתאומי אינה אלא פגיעה והרעת תנאים.
ככלל, צבירת ימי חופשה משך 30 שנה נשמעת חורגת מהנורמה ומתכלית חוק חופשה שנתית, אולם, אם מדובר בצבירה וגרירה של ימי החופשה, כדאי להיוועץ באופן פקטני.
כך או כך, מחיקה של ימי חופשה באופן כזה אינה חוקית.
שנה טובה וחג שמח,
תשלום ימי חג לעובד חודשי
אני עובד חודשי, בשכר גלובלי. ע"מ לקבל את השכר הקבוע שלי, עליי לעבוד 165 ש"ע בחודש. בחודש שיש בו חג, אני לא מקבל תוספת תשלום עבור אותו חג כמו שעובד שעתי מקבל אבל מנגד אני צריך להשלים את 165 שעות עבודה. כלומר, ימי חג גם לא נספרים לי בשעות עבודה שעליי לעבוד בחודש רגיל. האם המצב הזה תקני?
תודה
שכר גלובלי
שלום רב,
על מנת להשיב לשאלתך, עולות מס' שאלות. למשל, מהו השכר הגלובלי? האם הוא מעל שכר המינימום? מה קורה בחופשה? מחלה? איך היה נהוג עד כה?
אשמח לסייע באופן פרטי.
שנה טובה וחג שמח,
חופשה מרוכזת
יתרה שלילית של חופשה
שלום רב,
על מנת להכניס עובד ליתרה שלילית של ימי חופשה, יש לציין זאת בהסכם העבודה בתחילת ההעסקה.
כך גם באשר לחופשה המרוכזת.
היה ואין התייחסות לכך בהסכם העבודה, הרי שהדבר אינו חוקי ויש לשלם בעד הימים האלה.
חג שמח ושנה טובה,
חישוב ימי חופשה
האם מחשבים לפי 1.17 לכל חודש
או לפי הוראות החוק ימי עבודה חלקי ימי חופשה מלאים
בחישוב לפי הוראות החוק יוצא לי כ4-5 ימים יותר מהחישוב השני אבל חשב השכר מתעקש על החישוב של 1.17
חופשה שנתית
שלום רב,
עובדים שעבדו אצל המעסיק לאורך כל השנה, לפחות 200 ימים (כולל ימי מחלה בתשלום) זכאים לצבור במהלך שנת עבודה את מספר ימי החופשה, כלהלן:
שנות ותק 1-4
מספר ימי היעדרות בפועל מהעבודה (ימי זכאות נטו) - 14 מספר ימי חופשה ברוטו (כולל שבת) - 16.
שנה טובה,
ביצוע חפיפה בזמן מחלה
הוכרתי בתאונת דרכים שהוכרה כתאונת עבודה , נעדרתי מעבודתי 5 חודשים..
עתה קיבלתי המשך אובדן כושר לעוד 3 חודשים.. המעביד מכניס עובד שימלא את מקומי והוא דורש ממני לבצע חפיפה! מה לעשות?
דרישה לעבודה בזמן חופשת מחלה
שלום רב,
חופשת מחלה שניתנה על ידי רופא, משמעה היא אחת- על העובד לשהות בביתו ולא לעבוד.
למעט העובדה כי עבודה בימים אלה מסוכנת לאור העובדה כי העובד לא מבוטח, הרי שאין לדרוש ממנו לעבוד והדרישה אף היא אינה חוקית.
אולם, לאור משך זמן המחלה ולאור העובדה כי העבודה צריכה להימשך במקום העבודה, נשאלת השאלה האם ניתן לבצע חפיפה בטלפון, בשיחת וידאו וכו.
ככל שכן, הרי שאין מניעה לסייע בחפיפה כזו על מנת לשמור על שגרת העבודה התקינה.
שנה טובה וחג שמח,
הזמנה אישה בהריון לבית דין לפני שימוע
זימון לבית הדין
שלום רב,
לא הבנתי כל כך את המקרה.
האם הוגשה תביעה כנגד העובדת בגין מעילה בזמן עבודתה?
חסרים מעט פרטים.
אשמח לסייע באופן פרטי.
הודעת התפטרות
על פי חוק אני צריך לתת הודעה מוקדמת 3 ימים (תקופת עבודה - 3 חודשים).
שאלתי היא, האם תקופת חול המועד סוכות נחשבת כימים שניתן לספור אותם כהודעה מוקדמת? (הודעה ב 09/10 וסיום העסקה ב 12/10)
יש לציין כי בחול המועד סוכות אני עובד במשרד.
אודה לתשובתך.
הודעה מוקדמת
שלום רב,
כן.
בית דין לדיני עבודה
האם בית דין לדיני עבודה יכול להחליט על פיטורי אישה בהריון ולשלול פיצוים בגלל מעילה? או זה רק באישור משרד התמ"ת.
שלילת פיצויי פיטורים
שלום רב,
הזכות לפיצוי פיטורין יכולה להישלל מהעובד בשני מצבים הבאים לביטוי בסעיפים 16 ו-17 לחוק פיצויי פיטורים ואלו הם:
פיצויי פיטורים
אני מועסקת 28 שנים באותו מקום עבודה . 9 שנים ראשונות עבדתי במשרה מלאה (השכר בשנת 2003 עמד 5500 ש"ח )החל משנת 2003 ביוזמת המעסיק עברתי לחצי משרה בשכר של 2750 ,עם השנים השכר עלה והיום עומד על 5200 לחצי משרה .
האם פיצויי הפיטורים של 9 השנים הראשונות אמורים להיחשב כמשרה מלאה כשהבסיס לחישוב אמור להיות משכורתי האחרונה ? כלומר האם אני אמורה לקבל פיצויים עבור 9 שנים 10400 ואת יתרת השנים על פי השכר האחרון 5200 ?
חישוב פיצויי פיטורים כאשר השכר השתנה לאורך השנים
היי דידי,
זה תלוי אם את חתומה על ס' 14 לחוק פיצויי פיטורים - שבמקרה זה תהיי זכאית ל-8.33 אחוז מכל שכר שקיבלת, או אם אינך, שאז יחושבו הפיצויים לפי החלוקה לתקופות השונות.
בהצלחה
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!




