האם עולה חדש יכול לרכוש שליש דירה מבלי לאבד את מדרגות מס הרכישה הנמוכות?

מדרגות מס רכישה נמוכות

מרדכי 23/06/26
שלום רציתי לשאול עולה חדש שמקבל מדרגות מס רכישה נמוכות לפי תקנה 12 א האם יכול לרכוש שליש 1 או אפי' כמה שלישים נפרדים בכמה דירות ,שכידוע לפי החוק אינם נחשבים לדירה ואפשר לכל אזרח רגיל לשמור את מדרגות מס רכישה הנמוכות לדירה השלמה שיקנה לאחמ"כ או שבעולה חדש יקבל את המדרגות הנמוכות כבר בשליש הראשון שיקנה וכל נכס שיקנה לאחמ"כ יתחייב מס רכישה מלא דהיינו 8 % כמו כל אזרח בישראל {שהרי זה אחד מההבדלים בין תקנה 12 ל12 א שלא יכול לבחור באיזה מהנכסים יזוכה על המדרגות הנמוכות רק בנכס הראשון כבר יזוכה ושאלתי אם שליש דירה נחשב נכס לענין זה?}

האם עולה חדש יכול לרכוש שליש דירה מבלי לאבד את מדרגות מס הרכישה הנמוכות?

עו"ד עמית מתן מנהל.ת 23/06/26

מרדכי שלום רב,

 

על פניו, הניתוח המשפטי המקובל בנושא זה נוטה לומר שהתשובה היא חיובית, אך הדבר תלוי בנסיבות ודורש בדיקה פרטנית.

 

ככלל, תקנה 12א החדשה מותנית בכך שהנכס הנרכש ייחשב כ"דירה יחידה". מכיוון שהתקנה מפנה להגדרות חוק מיסוי מקרקעין, החזקה של עד שליש בדירה לרוב מוחרגת ממניין הנכסים, וזה עשוי לחול גם אם השליש נרכש בתקופה שלאחר העלייה.

כדי שזכאות העולה לא "תתבזבז" ותישמר לדירה המלאה בעתיד, הפרקטיקה המקובלת היא לשלם מס רכישה רגיל על עסקאות השליש (מבלי לבקש להחיל עליהן את תקנה 12א), ובכך לשמור את הזכות החד פעמית לדירה השלמה.

 

בכל מקרה, מומלץ מאוד לבדוק את הנושא וכן את המקרה הפרטני מראש מול עורך דין או יועץ מס הבקיאים במיסוי מקרקעין.

 

נשמח לעמוד לרשותך בכל שאלה נוספת.

מנהל פורום נדל"ן

ביל"ו 62 תל אביב

054-9987566

amit@amitmlaw.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

קבלו עכשיו ייעוץ משפטי אישי





    דילוג לתוכן