כיצד ניתן לתקוף החלטות של הביטוח הלאומי בטענה לאי חוקיות תשלום קצבאות?
האם ניתן לתבוע את הביטוח הלאומי
היש דבר כזה לתבוע את הביטוח הלאומי לקבלת כספים שהועברו לא כחוק
או שהתביעה היא אישית מול זה שחתום על המסמך שהחליט את אשר החליט?
באיזה בימ"ש מגישים תביעה?מדובר כאמור בקצבה
כיצד ניתן לתקוף החלטות של הביטוח הלאומי בטענה לאי חוקיות תשלום קצבאות?
שלום רב,
מה עושים אם לא מרוצים מהחלטת ביטוח לאומי? ו/או טענה של אי חוקיות?
ניתן לתקוף החלטות של הביטוח הלאומי הנוגעות לתשלום או אי תשלום קצבאות, אך לא מדובר בדרך כלל ב”תביעה רגילה” להשבת כספים אלא בהליך משפטי ייעודי נגד החלטת המוסד.
כאשר נטען שכספים שולמו או לא שולמו שלא כדין, המסלול העיקרי הוא ערעור או תביעה נגד המוסד לביטוח לאומי עצמו, ולא נגד עובד ספציפי.
הסיבה לכך היא שהחלטות בענייני קצבאות נחשבות החלטות של גוף מנהלי, והאחריות המשפטית היא של המוסד ולא של הפקיד.
תביעה אישית נגד עובד הביטוח הלאומי בטענה של פעולה אישית זדונית, חריגה קיצונית מסמכות או עוולה אישית נפרדת כנגד הניזוק. במרבית המקרים בתי המשפט אינם מאפשרים מסלול כזה.
הערכאה המוסמכת העיקרית לדון במחלוקות על קצבאות היא בית הדין האזורי לעבודה, שהוא הגוף המוסמך לדון בערעורים על החלטות הביטוח הלאומי.
לסיכום, התביעה היא בדרך כלל נגד הביטוח הלאומי בלבד, והמסלול הוא בבית הדין לעבודה, ולא נגד עובד מסוים.
בברכה
מנהלת פורום ביטוח לאומי
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
