פורום נדל"ן

פורום נדל"ן הוקם כדי לתת מענה לשאלות משפטיות בתחום המקרקעין. רכישת דירה, חוזה שכירות, רישום בטאבו, סוגיות מול רמ"י ועוד – אתם מוזמנים לשאול ולהתייעץ. אנחנו כאן, לרשותכם.

מנהלי פורום נדל"ן

עו"ד לילך עתני

בעלת נסיון של יותר מ- 30 שנה בתחום המקרקעין

עו"ד הילה אליקים

עוסקת בתחום המקרקעין, ייצוג ברכישת ומכירת דירות, הסכמי שכירות ועוד.

עו"ד עמית מתן

ייצוג בעסקאות נדל"ן ומקרקעין ומתן שירותים משפטיים בהיבטים המסחריים והמיסויים הנלווים להן.

העברת מתנה בין אחים

נאוה 05/12/13
שלום רב, אחי בעל דירה . הוא מעוניין להסיר את שמו מהבעלות של הבית ולהעביר ולי ולאחותי ללא תמורה.לי ולאחותי יש בית על שמנו. לפי מה שהבנתי מעורכת דין , יש הנחה על העברה שכזו ואמורים לשלם רק שליש כיוון שאנו אחים. האם הנחה זו בוטלה באוגוסט 2013 ? או שעדיין ניתן להנות מההנחה הנ"ל?

תודה. 

פטור ממס שבח בהעברה ללא תמורה לאחר התיקון לחוק מיסוי מקרקעין

עו"ד ציפי רוזנברג מנהלת 06/12/13
נאוה שלום,

לאחר התיקון לחוק, החל מ-1.8.2013 הפטור ממס שבח בהעברה ללא תמורה בין אחים בטל, אלא אם מדובר בדירת ירושה או דירה שהתקבלה מהורה או מהורי הורה ללא תמורה.

לגבי מס הרכישה, עדיין ניתן ליהנות משליש מס רכישה בהעברה בין אחים.

בהצלחה

עו"ד ציפי רוזנברג

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

הגשת ראיות בעבירה לפי סע' 210

אבנר 05/12/13
שלום רב,



הוגש כתב אישום עקב אי ביצוע צו שיפוטי לפי סע' 210 לחוק התכנון והבניה. השאלה היא פרוצדורלית: האם על התביעה להגיש ראיות לעבירה נמשכת זו? האם תוכל להתבסס על גזר הדין הקודם?

הגשת ראיות בעבירה לפי סעיף 210

עו"ד ציפי רוזנברג מנהלת 05/12/13
אבנר שלום,

אני מציעה שתפנה את השאלה לפורום פלילי.

בהצלחה

עו"ד ציפי רוזנברג

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

מעלית שבת בבית משותף

שאול 05/12/13
בבניין שאני גר בו 20 דירות ומעלית אחת עם מנגנון פיקוד שבת.מתוך 20 הדיירים 15 משפחות דתיים והשאר לא.4 דיירים מתוך החילוניים שוכרים את הדירה מבעלי בית.היום שני דיירים מסרבים לשלם מסי וועד בטענה ששעות פעילות מעלים השבת לא מוצאות חן בעיניהם.מה אומר החוק לגבי שעות הפעילות של מעלית השבת (יש סעיף בנושא בחוזה הרכישה לגבי זה שתהיה מעלית עם מנגנון כנ"ל בבניין)מקריאה של סעיף 59 והתיקון שלו לא ברור מה עושים כאשר יש רק מעלית אחת בבניין.אודה לתשובתך בפורום ובמייל.

שעות הפעלה של מעלית שבת

עו"ד ציפי רוזנברג מנהלת 05/12/13
שאול שלום,



שעות ההפעלה של המעלית כמעלית שבת תקבענה ע"י רוב בעלי הדירות בהתחשב בכלל המשתמשים ובצורכיהם. (כל עוד לא קבע שר המשפטים שעות הפעלה). 



בהצלחה

עו"ד ציפי רוזנברג

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

שאלה בנוגע למס רכוש

יוסי 05/12/13
יש ברשות דודתי אישור מס רכוש המראה שהיא רשומה כבעלים של דירה, ואולם אין לה מסמכי בעלות על הדירה (הנסח אינו רשום על שמה). הייתי במשרדי מס רכוש הודיעו לי כי אין להם המסמכים בגין הרישום, ואף לא נמצא בארכיב.



מה עלי לעשות כדי להיות בטוח, שהעסקה הנ"ל בוטלה, וזאת מכיוון שלדודתי אין כל חוזה או מסמך בנושא ?  



בתודה 

אישור מס רכוש

עו"ד ציפי רוזנברג מנהלת 05/12/13
יוסי שלום, 

אישור מס רכוש אינו משקף את מצב הבעלות בקרקע. אתה יכול להוציא נסח רישום המתייחס לנכס, ולוודא על שם מי הוא רשום.



בהצלחה

עו"ד ציפי רוזנברג

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

צינור ביוב בבית משותף

מור 05/12/13
שלום, רכשתי מגרש הנמצא בחלקה של 5 מגרשים שבעבר היו אמורים להיות פרויקט אך בסופו של דבר כל מגרש בנה בית באופן פרטי אך כנראה שהתשתית כבר בוצעה מטעם בעל הפרויקט כך שצינור הביוב של השכנים עובר לי במגרש. יש לי היתר לבניית בריכה והבעיה שבמיקום הנ״ל עובר צינור הביוב והזזתו כרוכה בתשלום של7000 שח מי אמור לשאת בתשלום? האם אני זכאית לדרוש מהשכנים? כמו כן, האם אני רשאי לדרוש מהם שלכל אחד יהיה מערכת ביוב משל עצמו מבלי שזה יעבור לי בגינה?

העברת צינור ביוב

עו"ד ציפי רוזנברג מנהלת 05/12/13
מור שלום,

יש לקבל מידע נוסף כדי לענות על השאלה. יש לפנות לייעוץ מסודר.



בהצלחה

עו"ד ציפי רוזנברג

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

מכירת בית ראשון

05/12/13
שלום,

לפני שנה וחצי אני ואשתי רכשנו מקבלן את הבית הראשון שלנו.

בית ראשון שלי ובית ראשון שלה. הנכס רשום על שנינו.

את הבית רכשנו ב870,000 ואנחנו מעוניינים למכור אותו בסביבות 1.1 מליון.

האם אנחנו צריכים לשלם מס שבח על המכירה?

תודה

מס שבח במכירת דירה יחידה

עו"ד ציפי רוזנברג מנהלת 05/12/13
שלום רב,

גם לאחר 1.1.2014 יש פטור לדירה יחידה שהוחזקה על ידכם במשך 18 חודשים טרם למכירה.

בהצלחה

עו"ד ציפי רוזנברג

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

מס רכישה

אביעד 05/12/13
שלום רב,

יש ברשותי נחלה (+בית) שעברה אלי בירושה לפני מס' שנים כעת ברצוני לרכוש בית בעיר מבלי למכור את הנחלה.

מחיר הבית בעיר עומד על 800,000 ₪.

האם אצטרך לשלם מס רכישה על הבית בעיר? או שאני פטור?

תודה מראש

מס רכישה

עו"ד ציפי רוזנברג מנהלת 05/12/13
אביעד שלום,

קיימות מדרגות מס רכישה לדירה נוספת וכן לדירה יחידה.

אם ברשותך דירה נוספת, תצטרך לשלם מס רכישה בהתאם למדרגות הקיימות לדירה נוספת.



בהצלחה

עו"ד ציפי רוזנברג

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

מחפש ספר טוב המדריך עורכי דין על מכירת נכס בנדל"ן

עו"ד צעיר 05/12/13
שלום רב,



אני עו"ד צעיר, ומעוניין לעסוק בליווי משפטי לרוכשי / מוכרי דירות.



אני מחפש ספר בהיר ועדכני, ברמה טובה, שנותן הסברים מסודרים כיצד למכור / לרכוש דירה, החל משלב המו"מ ועד לשלב העברת הנכס. 



חבר סיפר לי שבעבר נתקל בספר המכיל מעין צ'ק ליסט, שלב אחרי שלב, של תפקיד עורך הדין במכירת הנכס. הספר מכיל גם תרשים זרימה נוח, ומאיר בצורה ברורה את הנושא.



בספריית האונ' העברית מצאתי ספרים לרוב העוסקים בחוזי מכר ובהעברת בעלות במקרקעין, אך הם ספרים "אקדמיים" מדי: כלומר, מלאים בניתוחים משפטיים וכמעט שלא נוגעים בת'כלס.



האם מישהו מכיר ספר כזה ויכול להמליץ לי עליו? אולי אפילו קורס מעין זה?

ספר על מכירת נכס

עו"ד ציפי רוזנברג מנהלת 05/12/13
שלום רב,

שמחתי לשמוע שאתה נחוש ללמוד את התחום.

לדידי, רק באמצעות הפרטיקה וליווי צמוד של עו"ד וותיק בהתחלה, תוכל ללמוד את התחום.

אני לא מכירה ספר כזה.



בהצלחה

עו"ד ציפי רוזנברג

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

מס שבח

עוזי 05/12/13
ברשותי וברשות אשתי דירת מגורים.לאחרונה אשתי ירשה חלק מדירה. חלקה הינו 1/6.האם חלק זה נחשב יחשב כבעלות בדירה שניה לצורך תשלום מס שבח .האם בשעת מכירה יחשב כמכירה של דירה שניה.

חלק בדירה לצורך מס שבח

עו"ד ציפי רוזנברג מנהלת 05/12/13
עוזי שלום

כל עוד חלקה קטן משליש, זה לא נחשב לדירה נוספת החל מיום 1.1.14 לצורך הפטור ממס שבח לדירה יחידה.



בהצלחה

עו"ד ציפי רוזנברג

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

הפקעת קרקע לטובת כביש

אבנר 04/12/13
שלום,

לפני שלוש שנים בערך שלחו לי מסמכים מנציגים של מעצ לגבי קרקע שיש לי שרוצים להפקיע לטובת כביש.

במסמכים היה חוזה מכירה.

לא חתמתי על החוזה ולא החזרתי אותו.

לפני שנה בערך התקשרו אליי ואמרו לי שהמדינה לוקחת ממני את הקרקע בהפקעה וכי יגיעו לשטח לבדוק את המחוברים שיש עליו.

לפני שנה בערך קיבלתי מסמך שבו מצוין סכום כסף שאקבל במידה ואחתום על החוזה.

עד היום לא חתמתי על החוזה אך השכלתי לעשות ושכרתי שמאי שהעריך את הקרקע שהמדינה רוצה להפקיע בכמעט פי 5 ממה שהציעו לי.

שאלתי היא מה לעשות כיום?

האם צריך לערער? וכן האם הם בכלל מפקיעים לי את הקרקע? שהרי הם היו רוצים להפקיע היו מפקיעים לפני 3 שנים ולא מחכים שאחתום על חוזה.

תודה מראש

הפקעה

עו"ד ציפי רוזנברג מנהלת 05/12/13
אבנר שלום,

אני מציעה לפנות לעו"ד שמתמחה בהפקעות ולנהל ההליך עם ייעוץ מתאים.



בהצלחה

עו"ד ציפי רוזנברג

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

מס שבח בירושה כפולה

יריב 04/12/13
שלום. 

אשמח לתשובה בעניין הבא: 

נמכרה דירה על ידי מוכרת, 

הדירה היתה שייכת להורי בעלה של המוכרת. 

בעלה של המוכרת והוריו נפטרו. 

הדירה עברה בירושה מכוח צווי ירושה , מהורי בעלה אל המוכרת (העברת זכויות אחת אבל בשתי פעימות, מההורים לבעל ומהבעל למוכרת) 

הורי הבעל היו זכאים לפטור (דירה יחידה וכו') לבעל המוכרת ולמוכרת עצמה יש דירה נוספת. 

האם המוכרת תהיה זכאית לפטור מס שבח ? 

בעצם אני חושב שהשאלה היא האם המוכרת נכנסת בנעלי בעלה שנפטר ? שכן אם בעלה היה מוכר את הדירה הוא היה זכאי לפטור מכוח סעיף 49ב (5).. 

תודה מראש !

מס שבח בירושה

עו"ד ציפי רוזנברג מנהלת 05/12/13
יריב שלום, 

הפטור לפי 49 ב (5) מדבר על מצב שבו למוריש היתה דירה אחת בעת פטירתו וזה לא המצב.

ניתן לשקול פטורים נוספים וכדאי להזדרז לפני תום השנה.



בהצלחה

עו"ד ציפי רוזנברג

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

ירושה

דני 04/12/13
שלום רב,

הורדתי נסח טאבו (בתשלום) ממשרד המשפטים, בנסח טאבו ישנו סעיף שרשום כי חצי מבעלות הדירה זה אבא שלי והחצי השני של אמא שלי שנפטרה ואז רשום כי החלק שלה בטל ואז יש חלק שרשום בירושה - ושם רשום 1/4 אבא שלי ואז לכל אחד מהאחים שאנחנו 4 רשום 1/16 - הבנתי שזה החצי השני בדירה של אמא ז"ל שמחולק בינינו ובין באבא, השאלה שלי היא כזאת אם רשום בנסח טאבו ירושה ואת כולנו לפי חלוקה של 1/16 ואת אבא 1/4 האם זה ירושה של צוואה זאת אומרת שאבא שלי ערך צוואה ? או שזה ירושה על פי דין ? ולאבא שלי שאין צוואה ( אבא עדיין בחיים כמובן)

תודה על העזרה

ירושה על פי דין

עו"ד ציפי רוזנברג מנהלת 05/12/13
דני שלום,

על פי דיני הירושה, האב יורשת מחצית מנכסי האם למעט חריגים מסויימים ובמחצית האחרת הילדים מתחלקים, כך שה-1/4 של אביך הוא למעשה מחצית מהחצי של אמך וה-1/4 התחלק בינך לבין אחיך.

בהצלחה

עו"ד ציפי רוזנברג

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

מס שבח ומס רכישה

ילנה גרינבלט 04/12/13
שלום רב, אני בעלת נכס. אני שוקלת לרכוש שטח לבניה ולבנות בית נוסף כדי למכור אותו. לעולם לא מכרתי נכס. האם אני אצטרך לשלם מס שבח אם אני מוכרת את הבית השני תוך 12 חודשים. ואם חל עלי גם מס רכישה?

פטור ממס שבח במכירת נכס נוסף

עו"ד ציפי רוזנברג מנהלת 04/12/13
ילנה שלום,

צמ-1.1.14 מתבטל הפטור ממס שבח במכירה אחת לארבע שנים. הפטור שיוותר הינו פטור לדירה יחידה, מכוח סעיף 49 ב (2) לחוק מיסוי מקרקעין. על מי שמחזיק למעלה מדירה אחת, שנרכשו לפני 1.1.14 יחול חישוב לינארי מיוחד, בהתקיים יתר התנאים הכלולים בו.

בהצלחה

עו"ד ציפי רוזנברג,

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

תוספת בנייה על גג משותף

לילך 04/12/13
שלום, אני גרה בקומה אחרונה בבניין בן 4 קומות (כניסה בקומה 1 ולא 0 - בנין מדורג) 3 דיירים בקומה. ברצוני לבנות קומה נוספת לדירתי. הגג הינו גג משותף ונאמר לי שאני צריכה הסכמה של 75% מהדיירים. ישנו דייר אחד שמתנגד לבנייה, הוא בעל דירה בקומת הכניסה (קומה 1) הטוען שבניית קומה נוספת מורידה לו מערך הדירה שלו. האם הדבר נכון? אם כן, בכמה אחוזים ישנה ירידת הערך ומדוע? 



תודה,

בניית קומה נוספת

עו"ד ציפי רוזנברג מנהלת 04/12/13
לילך שלום,



בניית קומה נוספת מעלה את הצפיפות בבנין. ככל וקיימות זכויות בנייה נוספות שניתן לממש מכוח התב"ע הקיימת, צפי להתנגדות מצד בעל הדירה.

בהצלחה

עו"ד ציפי רוזנברג

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

בניית תוספת על הגג

עו"ד יובל גרינשטיין 08/12/13
שלום רב, 

כעיקרון יש צורך בהסכמת הדיירים לבניה על הגג המשותף (75%). בדר"כ מתנגד אחד אינו יכול להביא למניעת הבנייה, אך הוא רשאי להתנגד לה, לרבות ע"י הגשת התנגדות להוצאת ההיתר ע"י לעירייה בתנאים מסוימים. 

אם התוספת תואמת את תוכנית בניין העיר, אזי בדרך כלל יתקבל גם היתר בעירייה, למרות התנגדות הדייר הבודד. 

לגבי ירידת הערך - רשויות דורשות היום הקמת ממ"ד כתנאי לבנייה על הגג והדבר מחייב אף הכנת הכנה לבניית ממ"ד לקומות התחתונות. לפיכך לא בטוח כלל שתהיה ירידת ערך (ייתכן שאף עלייה בערך המבנה). בכל מקרה על מנת לבחון שינויים בערך המבנה יש לפנות לשמאי מקרקעין. לא בטוח שזה הכרחי בנסיבות שאת מתארת. 

אם יש לך הסכמה של 75% מהדיירים ומתנגד אחד בלבד, סביר להניח, שלכל הפחות בעירייה (ובהנחה ותוכנית הבניה תואמת את תוכנית בניין העיר) לא תהיה בעיה בקבלת ההיתר בהתאם לדרישות הרשות.

בהצלחה

עו"ד יובל גרינשטיין

מס שבח 2014

מיכאל 04/12/13
שלום,

ברצוני להעלות שאלה:

אני לא זכאי לפטור ממס שבח של אחד לארבע שנים, היות ומכרתי דירה בפברואר השנה.

נכון להיום, ברשותי שתי דירות.

אני רוצה למכור אחת משתי הדירות שלי.

במידה ואמכור אחת משתי הדירות שלי ביום ה- 02.01.2014, האם אהיה זכאי לחישוב מס שבח ליניארי ?

כלומר, האם אהיה פטור על השבח שהצטבר עד ה 01.01.2014 ואשלם רק מס שבח 25 אחוז על השבח שבין ה- 01.01.2014 ליום 02.01.2014, שזה הלכה למעשה פטור ליניארי / הגנה ליניארית ?

אודה על תשובתכם,

מיכאל 

 

חישוב לינארי מיוחד החל מיום 1.1.2014

עו"ד ציפי רוזנברג מנהלת 04/12/13
מיכאל שלום,

בין יתר התנאים שנקבעו לשם תחולת החישוב הלינארי המיוחד, קיים התנאי שאומר שבתקופת המעבר מיום 1.1.2014-31.12.2017 כדי ליהנות מהחישוב הלינארי הלינארי, אחת הדירות הנמכרות צריכה להיות זכאית לפטור לפי סעיף 49 ב 1 בנוסחו הקודם (פטור אחת לארבע שנים) ובכל מקרה זה מוגבל לשתי דירות.

בהצלחה

עו"ד ציפי רוזנברג

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

פטור ממס שבח לפי החוק החדש

דודו 04/12/13
שלום,



1. אימי נפטרה לפני 7 שנים וברשותה היו 2 דירות.

2. דירה אחת היא הורישה לי, ואת השנייה הורישה לאח שלי.

3. ברשותי דירה נוספת (השייכת לי ולאישתי) אשר נרכשה בכספנו המשותף לפני כשנה.

4. הדירה שקיבלתי בירושה רשומה על שמי בלבד.



ברצוני למכור את הדירה שקיבלתי בירושה. האם לפי החוק החדש (שנכנס ב 1.1.2014) קיים פטור כלשהו ממס שבח בו אני יכול להשתמש?

לפי מיטב הבנתי, הפטור אחת ל-4 שנים בוטל, הפטור של דירה יחידה לא מתאים למקרה שלי (ברשותי 2 דירות) והפטור של ירושה לא מתאים למקרה שלי (לאימי היו 2 דירות טרם פטירתה).



בברכה,

דודו

חישוב לינארי מיוחד

עו"ד ציפי רוזנברג מנהלת 04/12/13
דודו שלום,

שים לב שהפטור לפי סעיף 49 ב(1) שחל אחת לארבע שנים מתבטל רק ביום 1.1.2014 ועד אז ניתן לנצלו.

בכל מקרה, עדיין קיים חישוב לינארי מיוחד החל מיום 1.1.2014, לפיו השבח שחל עד ליום 1.1.2014 הינו בשיעור אפס ואילו השבח החל מיום זה הינו בשיעור של 25%. קיימים מספר תנאים כדי ליהנות ממנו.



בהצלחה

עו"ד ציפי רוזנברג

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

תביעה לאכיפת הסכם שיתוף במקרקעין

יוגב 03/12/13
אני חושב להגיש תביעה לאכיפת חוזה לשיתוף במגרש מסוים. האם בגלל שהחוזה עוסק בחזקה ושימוש במקרקעין התביעה תוגש לשלום? האם השווי הכספי של החוזה רלוונטית?

תביעה לפירוק שיתוף

עו"ד ציפי רוזנברג מנהלת 04/12/13
יוגב שלום,

תביעה לפירוק שיתוף מוגשת לבית משפט שלום.

בהצלחה

עו"ד ציפי רוזנברג

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

העברה מקרוב ללא תמורה

אסי לוי 03/12/13
אני אזרח ותושב חוץ ואני רוצה להעביר לאימא שלי את הבעלות שלי בדירה .

האם הפטור ממס שבח לפי סע' 62 של העברה מקרוב ללא תמורה חלה גם עלי כתושב חוץ  או שהפטור הזה חל רק על תושבי ישראל?

העברה ללא תמורה לקרוב על ידי תושב חוץ

עו"ד ענת קציר מנהלת 04/12/13
אסי שלום,



אם הדירה היא בארץ, חל הפטור ממס שבח בהעברה לקרוב. על אמך יחול תשלום מס רכישה מופחת (שליש).



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

בניה על הגג

חנה 03/12/13
לעו"ד שלום

יש לי דירה בבית משותף, הייתי זמן מה בחו"ל והדירה היתה מושכרת. עכשיו גיליתי ששכן בקומה העליונה בנה חדר על הגג וקיבל את אישור העירייה על כך. כל זאת בלי שהעירייה טרחה ליידע אותי (כמדומני צריך לשלוח לכל בעלי הדירות מכתבים רשומים), בבדיקה שערכתי ראיתי שאותו שכן חתם במקומי על בקשת הרשיון לבניה. מובן שהערייה לא בדקה אם אני חתמתי וכי מגיש הבקשה זייף את חתימתי. הבנייה נעשתה לפני מספר שנים שאלתי אם יש לעירייה חובה ליידע את בעלי הדירות בבנין ולבדוק את אימות החתימות. ושאלה אחרונה מה אפשר לעשות עכשיו. תודה.

בניה על הגג ללא הסכמת כל בעלי הדירות

עו"ד ענת קציר מנהלת 03/12/13
חנה שלום,



אם מדובר בגג שאינו מוצמד רק לדירתו של השכן אלא הוא שייך לכלל בעלי הדירות, על מנת לבנות עליו, אין צורך לקבל את הסכמת כל הדיירים (מספיק רוב מסוים) כך שגם אם לא היית חותמת על בקשת הרישיון לבניה, יכול היה השכן לקבל היתר.

לעירייה קיימת חובה ליידע את בעלי הדירות, אולם, לצערי כרגע מה שניתן לעשות הוא להגיש תלונה במשטרה על זיוף חתימה.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

כמה זמן לוקח לרישום בטטאבו

יואב 03/12/13
שלום. הוגשו לפני כשבוע כל האישורים הנדרשים לרישום נכס בטאבו (אישור עירייה, אישור מס רכישה ואישור מס שבח). מדובר בהעברה במתנה בין אחים.

לדירה אין קשר למינהל מקרקעי ישראל, אין בעיות פרצלציה, אין עיכובי קבלן, אין בעיות הוכחת בעלות על הדירה, אין הערות אזהרה מצד גורמים כלשהם, אין משכנתא ולמעשה הכל נקי.

כמה זמן יכול לקחת הרישום הסופי בטאבו?

משך רישום עסקה בטאבו

עו"ד ענת קציר מנהלת 03/12/13
יואב שלום,



זמן הרישום תלוי בעומס שקיים בטאבו.

מניסיון, ככל שהעסקה פשוטה יותר הרישום מהיר יותר.

לדעתי מינימום שבועיים-שלושה.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

גדר בגינה פרטית

אלי 03/12/13
שלום,

שאלתי קצרה 

ברשותי גינה פרטית המרוצפת בחלקה, ובחלקה האחר דשא הגינה צמודה לדירתי (טאבו)

האם אני יכול לחצות אותה בגדר אבן( לתחום את השטח הישיבה המרוצף בגדר בגובה של כמטר, ולהשאיר פתח ליציאה לדשא?

תודה

תיחום של גינה פרטית

עו"ד ענת קציר מנהלת 03/12/13
אלי שלום,



לפי הידוע לי אין מניעה לתחום את השטח המרוצף בגדר גם ללא קבלת היתר בניה.

למען הסר ספק, פנה גם לרשות המקומית בשאלה זו.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

אני גר בשכירות בבית שבו שני דיירים

רון 03/12/13
הדיר השני היינו בעל הנכס , בחוזה השכירות קיים ס' בגין דמי גינון בסך 200 ש"ח ,ע"פ ההסבר התוספת היינה בגין גנן שמגיע פעמים בחודש ,בפועל כבר חצי שנה הגנן לא מגיע ,פניתי לבעלת הדירה על מנת לקבל החזר , לטענתה אין קשר כי בעלה מטפל עכשיו בגינה 



מהי שאלתך?

עו"ד ענת קציר מנהלת 03/12/13

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

האם חידוש חוזה חכירה מהוון עם המנהל דורש תשלום למנהל?

דרור 03/12/13
שלום.

ברצוני לרכוש דירה אשר הבעלות בה היא של מנהל מקרקעי ישראל. בנסח טאבו כתוב שהחכירה מהוונת. תקופת החכירה מסתיימת בשנת 2020. האם במועד חידוש הסכם החכירה עם המנהל אדרש לשלם תשלום עבור חידוש החכירה?

תודה

חידוש חוזה חכירה עם מנהל מקרקעי ישראל

עו"ד ענת קציר מנהלת 03/12/13
דרור שלום,



התשובה לשאלתך שלילית. לא תצטרך לשלם.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

דירה יד 2 שעוד לא רשומה בטבו

איתי 03/12/13
שלום,לאחר בדיקה של הטאבו של הדירה שבבעלותי היה רשום "הנכס בהקפאת הליכים".

ברצוני לדעת כיצד אני יכול לקבל פרטים נוספים על הנכס?

האם מספיקה הערת אזהרה על הנכס ?

תודה מראש.

נכס בהליכי רישום

עו"ד ענת קציר מנהלת 03/12/13
איתי שלום,



ככל הנראה מתבצע רישום או הליך אחר באותם מקרקעין בהם מצויה הדירה שלך ולכן הנכס נמצא בהקפאת הליכים.

ניתן לגשת לטאבו הרלבנטי ולבקש מהם להוציא נסח. בדר"כ הם יכולים לעשות זאת למרות שאתה לא תוכל לעשות זאת בעצמך אם  הנכס מוקפא.



לשאלתך השניה- האם מספיקה הערת האזהרה על הנכס- מספיקה למה?



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

שיפוץ חנייה – שאלה

, 02/12/13
שלום,

אני גרה בבניין בו רק ל - 6 דיירים מתוך 9 יש חניה בטאבו ולפי הידוע לי רק הם אמורים לשלם על שיפוץ החנייה

שתי שאלות לי:

1. האם נכון שגם 3 הדיירים להם אין חניה בטאבו צריכים להשתתף בעלות שיפוץ החנייה? אם כן באיזה חלק / אחוז עליהם להשתתף? או שמא רק ששת הדיירים שבבעלותם חניה צריכים לשלם את עלות השיפוץ?

2. באם עלות השיפוץ אכן חלה על ששת הדיירים בלבד שלהם חניה בטאבו כפי שידוע לי, ושכן אחד בלבד מתוך השישה מסרב להשתתף מטעמים כלכליים, דבר שיוצר בעיה ומעכב את השיפוץ - האם יש דרך לפתור את העניין? האם אפשרי ל"הכריח" אותו לשלם או שמא בגללו כל העסק ימשיך להיות תקוע? מה אומר החוק בעניין?

תודה 

השתתפות בעלי דירות בהוצאות שיפוץ הבית המשותף

עו"ד ענת קציר מנהלת 03/12/13
שלום רב,



כדי לענות על שאלתך, יש לבדוק מה נקבע בתקנון הבית המשותף באשר להשתתפות בעלי הדירות בשיפוץ או אחזקה תקינה של הבית המשותף. ייתכן שלדירות ללא החניה אין חובה לתשלום עבור השיפוץ. ניתן לקבל תקנון זה גם בטאבו.



בעיקרון, אם אחד הדיירים לא מוכן לשלם, ניתן להגיש נגדו תביעה אל המפקח על רישום המקרקעין, שתפקידו בין היתר הוא פתרון סוגיות כאלו.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

דילוג לתוכן