פורום נדל"ן

פורום נדל"ן הוקם כדי לתת מענה לשאלות משפטיות בתחום המקרקעין. רכישת דירה, חוזה שכירות, רישום בטאבו, סוגיות מול רמ"י ועוד – אתם מוזמנים לשאול ולהתייעץ. אנחנו כאן, לרשותכם.

מנהלי פורום נדל"ן

עו"ד לילך עתני

בעלת נסיון של יותר מ- 30 שנה בתחום המקרקעין

עו"ד הילה אליקים

עוסקת בתחום המקרקעין, ייצוג ברכישת ומכירת דירות, הסכמי שכירות ועוד.

עו"ד עמית מתן

ייצוג בעסקאות נדל"ן ומקרקעין ומתן שירותים משפטיים בהיבטים המסחריים והמיסויים הנלווים להן.

האם יש הבדל במיסוי מקרקעין

רוחי 05/04/15
האם יש הבדל במיסוי מקרקעין בין מכירת בניין למכירת דירה?

מכירת בניין לצורכי מס שבח

עו"ד יפית יוחפז מנהלת 09/04/15
שלום,



ככלל, מכירת כל נכס מקרקעין, ובכלל זה דירה, בית מגורים מגרש, בניין, וכל המחובר לקרקע חיבור של קבע חייבת במס שבח. חובת תשלום מס השבח חלה, אלא אם כן חלה לגביה פטור מתשלום מס שבח.



מס שבח חל בגין השבח במכירת זכות במקרקעין.



בברכה,

עו"ד יפית יוחפז

מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

המשך חכירה

משה 04/04/15
לעו"ד וישניצקי שלום רב ותודה על התשובה הקודמת 

השבת לי- בענין חכירה שנגמרת כעבור 99 שנים

המשכתי לשאול- לא שמת לב

שאלתי בשאלה נפרדת- ואחזור שוב-

 

הבנתי מתשובתך שאם אין ציון אחר- בנושא חכירה מחברה פרטית של בעלי דירות שהלכו לעולמם מזמן- אין אפםשרות לאיש לפנות בעל דירה מדירתו= כאשר נגמרות 99 השנים

אך איך ממשיכים את החכירה לעוד 99 שנים בלי לשלם כסף

תודה

הארכת חכירה

עו"ד יפית יוחפז מנהלת 09/04/15
שלום,



לאור העובדה ששאלתך היא שאלת שרשרת, אינני בטוחה שהבנתי את כוונתך.



אענה תשובה כללית- לאור העובדה שחכירה היא למעשה זכות שכירות ארוכת טווח, הארכת החכירה (כמו בהארכת שכירות), טעונה הסכמה של הבעלים המחכיר וחתימה על הסכם חכירה בין הצדדים אשר יסדיר את תנאי החכירה ואת משך החכירה.



בברכה,

עו"ד יפית יוחפז

מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

חג שמח ותודה על פועלכם ושאלה

שגיא 03/04/15
אני גר בדו משפחתי עם הסכם שיתוף שכל צד רשאי לעשות בשטחו מה שהוא רוצה והצד השני חייב לחתום על בקשות שינוי מהעיריה על עבודות בשטחו, השכן עשה פרגולה במקום החנייה הכפולה שלו , ומנסר וקודח , אני לא חתמתי על השינוי בגמושקה גם לא בתור מתנגד , לא ידעתי שהוא הולך לעשות כך , האם העיריה יכולה לאשר לו לעשות ולהפעיל כלי נגרייה בשטח זה ? זה משגע אותי כל חג וכל חופשה , אני מצלם ומתעד הכל , הוא אפילו משתמש באוזני ות מגן , אני רוצה למצות איתו את הדין אבל מבין שזה כרוך בהשקעה כספית אני מתכוון לכתוב לעיריה ולקרוא לזה החתמת גרמושקה חלקית , וגרימת רעש בלתי סביר , יש סיכוי כאן למשהו הגיוני שיקרה כתוצאה מזה ?

היתר בניה

עו"ד יפית יוחפז מנהלת 09/04/15
שלום,



קודם כל, יש לבחון את הוראותיו המפורשות של הסכם השיתוף,



ככל שישנה חריגה מהוראות ההסכם וככל שניתן היתר הבניה שלא כדין, ניתן להגיש התנגדות לוועדה לתכנון ובנייה.



בברכה,

עו"ד יפית יוחפז

מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

הסכם שיתוף

נעמי 02/04/15
שלום, אנו עומדים בפני רכישת בית דו משפחתי שמעולם לא עשו הסכם שיתוף עם השכנה. השכנה טוענת שיש לה 260 מ"ר ולמוכרים שלנו 230 מ"ר. על פי היא אומרת את זה? בכל היירת יש התייחסות למגרש כחלקה אחת של 490 מ"ר . עכשיו אנו רוצים לערוך הסכם שיתוף. כיצד להתייחס לדרכי הגישה לחנייה (שעוברות בשטח שלנו) ושביל גישה לביתה שגם עובר בשטח שלנו. זה מהווה חלק מה 260 מ"ר שהיא מדברת עליהם? אנו לא מצליחים להבין מאיפה צצו ה 260 מ"ר שהיא טוענת שיש לה. 

אי התאמה בין הרישום בטאבו לבין מצב החזקה בפועל

עו"ד יהודה וישניצקי מנהל 09/04/15

שלום רב,


לא פרטת בשאלתך האם הזכויות של המוכר והשכנה רשומות בטאבו אם לאו, וכן האם מדובר בבעלות פרטית או בקרקע בבעלות המדינה ובחכירה של המחזיקים ושמנוהלת על ידי רשות מקרקעי ישראל- יש חשיבות לכך באשר למצב המשפטי


יש להניח שהשכנה רכשה מחצית מהזכויות בלבד והיא או מי שרכשה ממנו את החלקה עשה בפועל שימוש ביותר מאשר מחצית מהחלקה - ללא כל הסכם בכתב אך תוך הסכמה בדרך של התנהגות מהשכן.


מנסיון בטיפול בתיקים כאלה  -ניתן להוכיח שהיא שאין לה יותר מאשר מחצית בלתי מסויימת מהזכויות - הן באמצעות הרישום בטאבו, כלל שקיים וכן: על פי הסכם המכר של השכנה- בו בודאי רשום שהיא רוכשת מחצית מהזכויות ולא יותר, באמצעות דיווח למס שבח שלה על הרכישה, באמצעות כתב ההתחייבות לרישום משכנתא שהשכנה לקחה כולל חוות דעת השמאי מטעם הבנק


כפתרון פרקטי - ניתן להכין הסכם שיתוף בו יירשם שלכם יש מחצית מהזכויות כולל דרכי המעבר ומנגד יינתן לשכנה זכות מעבר בלבד שתירשם על דרך של זיקת הנאה בלבד ולא על דרך של בעלות/ חכירה


מעבר לכך - יש צורך בבחינה עובדתית מעמיקה יותר של נסיבות ההחזקה


בברכה


עו"ד יהודה וישניצקי


מנהל פורום נדל"ן ומקרקעין


 

דיני נדל"ן

ויצמן 2, תל אביב

03-6097577

lawforums65@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

הסכם שכירות

שוכר 02/04/15
בהסכם השכירות שלי רשום כי במידה ואסיים את החוזה לפני התקופה אאלץ לשלם את דמי השכירות עד סוף החוזה. יחד עם זאת לאחר מכן ישנו ס' הקובע כי "למרות האמור לעיל, כל אחד מהצדדים יהיה רשאי להביא הסכם זה לכלל סיום ובלבד שימסור הודעה מוקדמת מראש לצד השני 90 יום מראש".



החוזה שלי מסתיים בעוד 8 חודשים ואני מעוניין לסייימו בעוד 7 חודשים. הס' למעשה מאפשר לי לעשות זאת ע"י מתן הודעה מראש של 90 יום וללא תשלום דמי השכירות לחודש האחרון או שבכל מקרה אאלץ לשלמם לאור האמור ברישא??



תודה.

קיצור תקופת השכירות

עו"ד יהודה וישניצקי מנהל 09/04/15

שלום רב


בהתאם לשתי ההוראות שהזכרת, ובהנחה שאין הוראות רלבנטיות אחרות, הרי שאתה רשאי לקצר את תקופת השכירות בהודעה מראש של 90 יום מאחר והוראה זו היא ספציפית ומסייגת את הרישא - יש להקפיד על הפרוצדורה באשר לכך הקבוע בחוזה (הודעה בכתב, בדואר רשום וכו').


בברכה


עו"ד יהודה וישניצקי


מנהל פורום נדל"ן ומקרקעין

דיני נדל"ן

ויצמן 2, תל אביב

03-6097577

lawforums65@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

איחור במסירת דירה חדשה

יהודה 01/04/15
תיקון חוק המכר לסעיף 5 -"נאמר שלא העמיד המוכר את הדירה לרשות הקונה לאחר שחלפו שישים ימים

מהמועד הקבוע לכך בחוזה המכר ( המועד החוזי )זכאי הקונה לפיצויים".

שאלתי מה פרוש המועד החוזי, האם אני זכאי לפיצוי ממועד תום החוזה או ממועד תום החוזה + 60ימים? הדירה נמסרה לאחר 25 חודשים כאשר בחוזה נכתב 18 + 7 חודשים

החוזה נחתם לאחר התיקון לחוק המכר.

מהו המועד החוזי לפיצוי בגין איחור במסירה

עו"ד יהודה וישניצקי מנהל 09/04/15

שלום רב


המועד הקובע  מעבר אליו אתה זכאי לפצוי לפי התיקון לחוק המכר דירות הינו מועד המסירה הקבוע בחוזה שלך ללא 60 הימים, כלומר הפיצוי אינו מהיום ה - 61 ואילך אלא מהיום הראשון לאיחור (כמובן שיש לקרוא היטב את החוזה שלך בענין מועד הפיצוי לרבות הסעיפים הנוגעים לדחיית מועד המסירה בשל עיכובים "מוצדקים" כגון: מצב לחימה, שביתות ברשויות השונות וכו')


בברכה


עו"ד יהודה וישניצקי


מנהל פורום נדל"ן ומקרקעין

דיני נדל"ן

ויצמן 2, תל אביב

03-6097577

lawforums65@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

עורך דין מטעם הדיירים בפרוייקט בינוי פינוי

origal 01/04/15
שלום, בפרוייקט פינויי בינוי החברה שמארגנת ומרכזת את כל ההתקשרויות ושפנתה לדיירים מציעה עורך דין שאמון לטפל מול הרשויות וסייע לדיירים בטיפול ב3 דיירים סרבנים ובמו"מ מול היזמים.

שאלתי: האם הדיירים/נציגות הדיירים יכולים למנות עורך דין מטעמם? אם כן, מה עלות שכר הטרחה? ושלישית: מי נושא בעלות התשלום לעורך הדיר - הדיירים או החברה המארגנת או יזם?  

ייצוג משפטי של הדיירים בפרויקט פינוי בינוי

עו"ד יהודה וישניצקי מנהל 09/04/15

שלום רב,


הדיירים/ נציגות הדיירים אכן רשאים למנות עורך דין מטעמם והדבר אף מתבקש. נושא מימון עורך הדין הינו תנאי מסחרי במסגרת ההתקשרות עם הקבלן, ומקובל כי הקבלן מקצה סכום מסוים למימון עורך הדין, אולם עליכם לדרוש שזהות עורך הדין תיקבע על ידכם וכך גם ההתקשרות עמו תהא ישירה מולכם ולא באמצעות הקבלן.


עלות שכר הטרחה/ גובה ההשתתפות של הקבלן נתונה למשא ומתן - למיטב נסיוני היא "מכסה" את מלוא העלויות או את רובן


בברכה


עו"ד יהודה וישניצקי,


מנהל פורום נדל"ן ומקרקעין

דיני נדל"ן

ויצמן 2, תל אביב

03-6097577

lawforums65@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

הזמנה לחקירה בדבר חשד לעבירת בניה

דני 01/04/15
זומנתי לחקירה בהתראה של יומיים מראש, מבלי לדעת במה המדובר,אך המליצו להתיעץ עם ען"ד.

בעבר התלוננתי בפני המבקר על " שרונים " וברור לי שהם מחפשים עילה להפחידני.

מה עלי לעשות ?

הזמנה לחקירה בגין עבירות תכנון ובניה

עו"ד יהודה וישניצקי מנהל 09/04/15

שלום רב


אין לי אלא לחזור על ההמלצה שנתנו לך - להתייעץ עם עורך דין.


אגב, אם הזימון נעשה אך ורק על מנת להתעמר בך - הרי שלכאורה מדובר בעוולה אזרחית  של נגישה כלפיך מצד הגורם ברשות שמבקש להלך עליך אימים


בברכה


עו"ד יהודה וישניצקי


מנהל פורום נדל"ן ומקרקעין


דיני נדל"ן

ויצמן 2, תל אביב

03-6097577

lawforums65@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

האם דוד שמש מחייב את התקנתו על משטח בטון?

מאור 01/04/15

היכן ניתן להתקין דוד שמש

עו"ד יהודה וישניצקי מנהל 09/04/15

שלום רב


התקנת דוד שמש פטורה מקבלת היתר בניה בהתאם לתקנות התכנון והבניה (עבודות ומבנים הפטורים מהיתר)- וראה סעיף 18 הקובע לאמור


א)  הצבת דוד שמש וקולטי שמש על גג מבנה פטורה מהיתר, ובלבד שנפח הדוד אינו עולה על 220 ליטרים ואם נקבע לכך מקום בהיתר באותו מקום; בגג משופע יונחו דוד השמש בחלל הגג במקום מוסתר, והקולטים בצמוד לגג, ככל האפשר, ובכיוון שיפוע הגג.


איני רואה בתקנות קביעה מפורשת כי הדבר יעשה על משטח בטון - אולם מציע לך לבדוק נושא זה מול הועדה המקומית לתו"ב / רשות הרישוי באזור מגוריך. התקנה מעבר לתנאי הפטור כאמור - דורשת קבלת היתר.


בברכה


עו"ד יהודה וישניצקי


מנהל פורום נדל"ן ומקרקעין


 

דיני נדל"ן

ויצמן 2, תל אביב

03-6097577

lawforums65@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

צו הפסקת עבודות + הריסה

תום 01/04/15
שלום.
אחרי שסיימתי להפוך חלון לדלת בבית פרטי, קיבלתי צו כאמור בכותרת. הרכבתי את הדלת כדי לא להשאיר פתוח והפסקתי את העבודה. על פניו, לא נראית סיבה שלא יינתן היתר לפעולה כנ"ל ובכוונתי לפנות בבקשה כזו. (לא ידעתי שצריך היתר )
האם אני צריך להחזיר חלון במקום דלת לפני שאני פונה אל הוועדה?
האם כדאי לפנות בטלפון אל הוועדה כדי לברר פרטים? (או שאם אפנה אליהם יהיה מדובר ב"שאלת קידבק")
מה המועצה תעשה כצעד הבא אם לא אפנה אליה כדי להסדיר?
למעט המלצה לפנות לעו"ד, מה עוד מומלץ לעשות כצעד ראשוני?
תודה מראש

בקשה ללגליזציה לאחר צו הפסקת עבודה

עו"ד יהודה וישניצקי מנהל 09/04/15

שלום רב,


מציע לך להגיש  לועדה המקומית באופן מיידי בקשה ללגליזיציה של הבניה שנעשתה - ובד בבד להיות עם אצבע על הדופק לגבי פעולות שהועדה נוקטת, ככל שתחליט לנקוט, באשר לבניה הבלתי חוקית שבוצעה - המדיניות של הועדות השונות משתנית ואינה אחידה כך שלא ניתן לייעץ לך מעבר לכך ללא פרטים נוספים.  מציע לך להתייעץ דווקא עם אדריכל או גורם תכנוני בשלב זה ולא עם עו"ד.


בברכה


עו"ד יהודה וישניצקי


מנהל פורום נדל"ן ומקרקעין


מנהל

דיני נדל"ן

ויצמן 2, תל אביב

03-6097577

lawforums65@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

סגירת פרגולה ליחידת דיור

אייל שרביס 30/03/15
הי,

ביצענו סגירה של הפרגולה בחצר עם פאנל מבודד, ואף הרחבנו את הפרגולה ב3 מ"ר. השכן שלנו, נכנס לחצר ללא רשות, וכמה דקות אחרי שהוא נכנס נכנסו  ( בלי ידיעתנו ובלי אישור שלנו ) אנשים מקצועיים שמדדו את היחידה שנבנתה. מה מומלץ לעשות?

מה מומלץ לעשות?

סגירת פרגולה ליחידת דיור

עו"ד ענת קציר מנהלת 01/04/15
אייל שלום,



איני יודעת מה כוונותיו של השכן והמודד, אך בכל מקרה אני מציעה "להכשיר" את הבניה ולהשיג עבורה את כל האישורים וההיתר הנדרש על פי חוק.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

מס רכישה לנכה

בנימין 30/03/15
שלום רב. נכה 100% מביטוח לאומי זכאי לקבל הנחה במס רכישה פעמים - למיטב ידיעתי ישלם 0.5% מס. השאלה היא האם זכאות זו תקפה גם במצב שלנכה יש דירה נוספת בבעלותו ?

נכה בעל דירה- זכאי להנחה במס עבור רכישת דירה שניה?

עו"ד ענת קציר מנהלת 01/04/15
בנימין שלום,



לפי מיטב ידיעתי הזכות לקבלת הנחה במס רכישה לנכה ניתנת סה"כ פעמיים בחיים גם עבור רכישת זכות במקרקעין נוספת, למשל, בבעלותך דירה ואתה רוכש מקרקעין נוספים על מנת להקים בהם בית עסק או על מנת להפוך אותם לדירה להשקעה.

לידיעתך, בתקנות קיימת הסתייגות לפיה, במידה ותרכוש קרקע עליה ניתן לבנות יותר מדירה אחת, ההנחה במס הרכישה תינתן רק עבור החלק שישמש למגורים.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

בבקשה להשיב על השאלה הנוספת בעניין חכירה- תודה

משה 30/03/15

על איזו שאלה מדובר

עו"ד יהודה וישניצקי מנהל 31/03/15
נא הבהר

דיני נדל"ן

ויצמן 2, תל אביב

03-6097577

lawforums65@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

הסגת גבול

שגיא 30/03/15
השכן עבר את גבול הגדר המשותף בארבע סנטימר לאורך 8 מטר

, דבר שמונע ממני להצמיג גדר בשל הגגון שפולש לשטח שלי בארבע סנטמימטר .

שאלה 1:

האם מותר לי לנסר לו את הגג בארבע סנטימטר ?

ולבנות את הגדר ?

שאלה 2:

האם אני לוקח את הגרמושקה ומזמין מודד מוסמך וניגש לבית המשפט אחרי ששלחתי לשכן התראות , בית המשפט ישקול בכובד ראש ?

 

תודה רבה.

הסגת גבול במקרקעין

עו"ד ענת קציר מנהלת 30/03/15
שגיא שלום,



איני מציעה לך לנסר באופן עצמאי וללא ידיעתו של השכן את החלק שפולש לשטח שלך.

כדאי לשלוח לשכן מכתב התראה בטרם נקיטת הליכים משפטיים.

במידה והשכן לא יתקן את הדרוש תיקון, ניתן לפנות לבית המשפט בכתב תביעה בעילת הסגת גבול במקרקעין וקבל צו עשה.



בברכה,

ענת קציר, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין

הנפת הדגל 9, נס ציונה

054-4738662

law@anatkatzir.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

האם מותר לנושה להיות כונס נכסים על נכסי החייב ?

יעל 29/03/15
האם מותר לבית משפט לאשר בקשה של נושה להתמנות ככונס נכסים על נכסי החייב ?

כן

דניאל 29/03/15
מותר,  וביה"מ רשאי להעתר לבקשת הנושה לפי שיקול דעתו..

מינוי נושה ככונס נכסים על נכסי החייב

עו"ד יפית יוחפז 29/03/15
שלום,



כן. אין מניעה שמושה או עורך דין של נושה יתמנה ככונס נכסים על נכסי החייב.



בפועל, לדוגמא, כאשר בעלי דירה לא מצליחים לעמוד בהחזרי המשכנתא, לרוב מי שמתמנים ככונסי נכסים הינם עורכי הדין מטעם הבנק.



בברכה,

יפית יוחפז, עו"ד

מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין

עזרה לקניית בית לבן

ג'קי 28/03/15
שלום. אני מעוניין לעזור לבני לקנות דירה בסכום 1700000 ש"ח. אין לבני את כל הכסף ואני רוצה להיכנס איתו שותף לדירה כאשר אני משלם מכיסי 500000 ש"ח. קרי, אני ארשם כאחד הבעלים לדירה שלו (למרות שלא אגור בה בפועל). מה גודל מס רכישה שאני שאני עשוי לשלם, כאשר למעשה יש לי דירה נוספת בבעלותי ? מבחינתו של בני, זאת הדירה היחידה בבעלותו. אשמח לקבל תשובה.

מס רכישה- חלק מדירה

עו"ד יפית יוחפז מנהלת 29/03/15
שלום,



אילו היית רוכש את הדירה במלואה, מס הרכישה היה עומד על סך של 90,379 ש"ח.



היות ואתה רוכש 29.4117647% בדירה, מס הרכישה עבור חלקך יהיה בגובה של 26,582 ש"ח.



אילו בנך היה רוכש את הדירה במלואה, מס הרכישה היה עומד על סך של 4,592 ש"ח.



היות והוא רוכש 70,5882353% בדירה, מס הרכישה עבור חלקו יהיה בגובה של 3,241 ש"ח.



בברכה,

עו"ד יפית יוחפז

מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

ירושה ללא צוואה

נילי 28/03/15
שלום רב,

אבי נפטר לפני חצי שנה. לא השאיר אחריו שום צוואה.

אימי שתבדל לחיים ארוכים מעוניינת למכור את הדירה של שניהם. היא רוצה לתת לי חלק מהזכויות של אבא שלי אך טוענת שמגיע לי רק שמינית, ערך הדירה 700 אלף שקלים ויש עוד אח אחד שאמור לקבל. איך זה מתחלק?

מבינה שגם בחצי של אבא שלי זה עוד מתחלק לחצי של אמא ואז רק חצי אני וחצי אחי?

כמו כן היא צברה חובות בבנק מכוונים של 400 אלף שקלים על מנת לא להשאיר לנו למרות שהבטיחה שתשאיר משהו לילדיה. מה החוק קובע לגבי זה?

הרי כל אדם יכול פשוט לצבור חובות בשווי מליונים ובשעת חלוקה לומר שלא נשאר שקל.



אשמח מאוד להכוונתכם.

חלוקת נכסים על פי דין

עו"ד יפית יוחפז מנהלת 28/03/15
שלום,



אני מבינה שהדירה רשומה מחצית על שם אימך ומחצית על שם אביך המנוח.



צו הירושה יקבע כי רכושו של אביך המנוח יתחלק חצי לאימך וחצי לילדיו.

הדירה תרשם 3/4 על שם אימת, 1/8 על שמך ועוד 1/8 על שם אחיך.



באופן זה גם יתחלקו הכספים בחשבון הבנק.



בברכה,

עו"ד יפית יוחפז

מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

הערת אזהרה על שם מנוח

TERK 28/03/15
על שם המנוח רשומה ה"א

1. במידה ואין הערה "אין הגבלה על העברה" האם ה"א עוברת ליורשים בכל מקרה ?

2. והאם צדדים שלישיים יכולים לטעון נגד תקפות ההערה רק בגלל עצם העובדה שהיא נרשמה לטובת מנוח ?

כ3. מו כן, איפה אפשר לבדוק אם כתובה הערה "אין הגבלה על העברה בירושה" ??

הערת אזהרה לטובת נפטר

עו"ד יפית יוחפז מנהלת 28/03/15
שלום,



לאור העובדה שלא ברורות לי נסיבותיו הספציפיות של המקרה ואת מהות הערת האזהרה אענה באופן כללי.



לפי חוק הירושה, הזכויות של המנוח עוברות ליורשיו.



לפיכך, ובאופן כללי, ככל שהערת האזהרה הינה הערה שנרשמה בעקבות  עסקת מקרקעין שלא הושלמה, יש להוציא צו ירושה ולהשלים את העסקה כך שהבעלות תועבר על שם היורשים.



ככל שיש מגבלה על העברת הזכויות ליורשים- היא תהיה רשומה בנסח הטאבו.



אני מציעה לך לפנות לעורך דין לצורך קבלת ייעוץ ספציפי.



בברכה,

עו"ד יפית יוחפז

מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין


האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

צנרת מחוץ לבניין

דניאל כהן 27/03/15
שלום רב
השכן החדש בבניין שתי התקין צנרת חדשה חיצונית לבניין אשר עוברת ממש לחלון של המטבח שלי. האם מותר לו? מה עליי לעשות על מנת לגרום לו להוציא את זה. אגב הבניין שאנו גרים בו הוא בן 15 אם זה רלוונטי. בתודה מראש.

צנרת חיצונית לבניין- עבירת בניה

עו"ד יפית יוחפז מנהלת 28/03/15
שלום,



לשם ביצוע שינוי חיצוני בבניין, יש צורך בקבלת היתר מהועדה לתכנון ובניה.



ככל שלא ניתן היתר בניה כדין, מדובר בעבירת בנייה, שהינה עבירה פלילית.



באפשרותכם לפנות לוועדה לתכנון ובנייה ולהודיע על דבר ביצוע עבירת הבנייה.



בברכה,

עו"ד יפית יוחפז

מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין


האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

חכירה בחברה פרטית שהוקמה לפני שנים רבות ומסתיימת

משה 26/03/15
שלום

חכירה ל- 99 שנים העומדת להסתיים וקשורה בחברה פרטית שהקימו דיירי הבניין העבר-

מה עושים כאשר מסתיימות 99 השנים?- האם מישהו רשאי לפנות אדם מביתו?

לפי איזה חישוב משלמים- אם בכלל?- ולמי?

אנא- תשובות קונקרטיות ככל שאפשר ולא משהו כללי.

תודה

 

האם קיימת זכות להארכת תקופת חכירה פרטית

עו"ד יהודה וישניצקי מנהל 28/03/15

שלום רב


התשובה לשאלתך טמונה בנוסח הוראות חוזה החכירה ושטר החכירה - יש לבדוק  מה קבעו הצדדים ביחס לזכות להאריך את חוזה החכירה לתקופה נוספת. בהיעדר התייחסות מפורשת בחוזה- יש לטעון כי אומד דעת הצדדים הייתה להקנות בעלות ומטעם כלשהו הדבר לא התאפשר אז ולכן כיום יש להכיר בבעלות דה פקטו ולהאריך את זכות החכירה אף ללא הוראה מפורשת.


דיני נדל"ן

ויצמן 2, תל אביב

03-6097577

lawforums65@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

עסקה סיבובית בדירות עמידר

ירון 26/03/15
שלום רב, אני יזם ולאחרונה הציע לי מתווך לרכוש מגרש עליו מספר דירות של דיירי עמידר, כאשר הבעלות על המגרש היא של עמידר (רשות הפיתוח). המתווך הציע לי עסקה סיבובית, בה ארכוש עבור דיירי עמידר את דירותיהם מעמידר, במחירים מוזלים בהתאם לזכאותם בעמידר (חוק הדיור הציבורי), ובפעימה שניה, ארכוש את הדירות מהדיירים, לצורך הריסת הדירות ובניית בנייין חדש עם מספר מוגדל של דירות ביחס לקיים. ראיתי בחוק, שהמענק המותנה כפוף לשימוש של 5 שנים לפחות בדירה אשר רכש הדייר מעמידר. האם המשמעות היא, כי אם ארכוש את הדירה מדייר עמידר תישלל זכאותו למענק? האם התשובה תלויה בסוג העסקה אותה אבצע אם הדייר, עסקת קומבינציה או עסקת תמורה כספית רגילה? שאלה נוספת, האם כאשר הדייר קונה את הדירה מעמידר, הוא רוכש את זכויות הבנייה הנלוות (ישנה תב"ע משביחה), האם הדבר נתון לבחירת צד כלשהו (עמידר או הדייר)?  

עסקה סיבובית בדירות עמידר

עו"ד יהודה וישניצקי מנהל 28/03/15

שלום רב


איני בטוח כי מתווה העסקה שהוצעה לך עולה בקנה אחד עם הוראות חוק הדיור הציבורי ובזכאות הדיירים למענק המותנה.


לפני ביצוע התקשרות כזו מוצע לך לקבל ייעוץ פרטני מעו"ד הבקיא בתחום


בברכה


עו"ד יהודה וישניצקי,


מנהל פורום נדל"ן ומקרקעין

דיני נדל"ן

ויצמן 2, תל אביב

03-6097577

lawforums65@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

מכר ומשכנתא . . . . .

חנוך 26/03/15
בעסקת מכר בין מוכר לקונה יש לבנק ה"א על משכנתא ...

איזה מסמכים אני צריך כדי להעביר את הנכס ע"ש הקונה, למרות שיש ה"א לבנק ומי מנפיק אותם ?

 

 

מכר ומשכנתא

עו"ד יהודה וישניצקי מנהל 28/03/15

שלום רב


בנוסף לכל מסמכי הרישום המקובלים - מאחר והע"א היא כל ההתחיבות לרישום משכנתא לטובת הבנק - יש לקבל מהבנק שטרי משכנתא ובקשה לרישום מקרקעין


בברכה


עו"ד יהודה וישניצקי,


מנהל פורום נדל"ן ומקרקעין

דיני נדל"ן

ויצמן 2, תל אביב

03-6097577

lawforums65@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

ריבית על עיכוב בתשלומים לקבלן

רוני 25/03/15
שלום,

בחוזה רכישת דירה חדשה שקניתי יש סעיף בו רשום , כי על עיכוב בתשלומים לקבלן ישולמו 18% רבית שנתית?  האם זה חוקי ותקין?  אודה לתגובתכם. 

ריבית על עיכוב בתשלום

עו"ד יהודה וישניצקי מנהל 28/03/15

שלום רב


בהתאם לתיקון החדש לחוק המכר דירות נקבעה בסעיף 5ב לחוק הגבלה על גובה הריבית שיוכל הקבלן לדרוש בגין פגור בתשלום וזו לא אמורה לעלות על השיעור המירבי שקבע שר האוצר בתקנות. למיטב ידיעתי טרם הותקנו התקנות ויש לצפות שהדבר ייעשה לאחר כינון הממשלה


מעבר לכך, הדרישה נראית לי מופרזת - גם אם אין חקיקה האוסרת על כך, ניתן לראות בכך פיצוי מוסכם ובהתאם לסעיף 14 לחוק החוזים תרופות לטעון להפחתת הפיצוי או לתניה מקפחת בחוזה אחיד-  ככל שלא התאפשר ניהול משא ומתן על נוסח החוזה


בברכה


עו"ד יהודה וישניצקי,


מנהל פורום נדל"ן ומקרקעין

דיני נדל"ן

ויצמן 2, תל אביב

03-6097577

lawforums65@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

אי מתן אינפורמציה לגבי שכנים בבנין חדש

רוני 25/03/15
שלום רב,

  רכשתי דירה חדשה מקבלן , שעדיין בשלבי בנייה , כל הדירות נמכרו , כאשר שאלתי את היזם מי השכנים , סירב לענות לי בטענה שאסור לו לספר מי הרוכשים .

שאלתי: האם חל איסור על קבלן שבונה בניין חדש למסור מי הם  האנשים שרכשו בו דירות?  תודה על תגובתכם.

האם הקבלן רשאי למסור פרטים על רוכשי הדירות האחרות

עו"ד יהודה וישניצקי מנהל 28/03/15

שלום רב


השאלה בדיוק הפוכה ממה ששאלת - האם הקבלן חייב למסור לך את פרטי רוכשי הדירות (כי בכל סטואציה אחרת - אינך יכול לחייב אותו לעשות כן והדבר נתון לרצונו הטוב). התשובה לכך היא שלילית.


בנוסף אכן נראה לי כי מסירת פרטי רוכשי הדירות חושפת את הקבלן לטענה בדבר פגיעה בפרטיותם - גם אם הדבר גבולי ודאי אין לו סיבה להתנדב לכך.


יחד עם זאת, אתה יכול לדעתי להיכנס לאתר של רשות המסים להקיש את פרטי הגוש חלקה של המקרקעין ולקבל את שמות כל הרוכשים שדיווחו על העסקאות שנערכו עמם למס שבח...


בברכה


עו"ד יהודה וישניצקי,


מנהל פורום נדל"ן ומקרקעין

דיני נדל"ן

ויצמן 2, תל אביב

03-6097577

lawforums65@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

התשובה מעניינת אותי

אזרחית 25/03/15
שאלתי בעבר שאלה דומה, וקיבלתי תשובה, מנוגדת למה שעו"ד,  שאני מכירה, (שאני סומכת עליה ) השיבה לי.




(או שלא הבנתי את התשובה כאן...)

------

נניח שאמכור דירה ב 1,500,000ש"ח.




ותאורטית, נניח שהמיסים שעלי לשלם עבורה: 100,000 ₪.




(היטל השבחה, מס שבח, וכדומה)









האם דמי-טירחה של 1% -לעו"ד שעמל לבצע עבורי את הליכי המכירה, מחושבים מתוך:




א. 1,500,000?....או:




ב.  מתוך 1,400,000 ? (מחיר המכירה של מיליון וחצי פחות מאה אלף של המיסים)









כאן קיבלתי תשובה, ששכר הטרחה מחושב "ללא המיסים". והעו"ד שאני מכירה אמרה לי, שהאחוז מחושב לפי מחיר המכירה הכתוב בחוזה - מיליון וחצי.




(ובמקרה האחרון יוצא, שאשלם אחוז גם מתוך המיסים, שבעצם  מועברים ממני - לרשות המיסים...).






תודה וחג שמח!

 *שאלתי נשאלת מתוך סקרנות, ולא  כדי לצמצם עלויות. שכר טרחה מתוך סכום שבעצם אינו מגיע אלי - נראה לי מוזר.

כיצד מחושב שכר טרחת עורך הדין ?

עו"ד יהודה וישניצקי מנהל 28/03/15

שלום אזרחית,


אין כאן נכון ולא נכון - אלא התשובה לשאלתך טעונה במה שסוכם בין הצדדים, לאמור-  אין חיקוק שקובע כיצד מחושב שכר טרחת עורך דין ברכישת דירה (יד שניה) ומה שקובע הוא ההסכמות בין הצדדים. יחד עם זאת, בהיעדר הסכמה מפורשת בין הצדדים, כלומר - כשהחוזה "שותק" התשובה לשאלתך היא ששכר הטרחה המקובל מחושב ממחיר המכירה ברוטו ולא מהתמורה שתישאר בידי המוכר לאחר תשלום המסים. עורך הדין שביצע את העסקה וסיכם איתך על אחוז מסוים מהתמורה  לא אמור להיות מושפע מפרמטרים אשר אינם רלבנטיים לעבודה שביצע עבורך כמו השאלה אם את חבה במס שבח או היטל השבחה  (במאמר מוסגר בלבד, המצב בדיוק הפוך - ככל שלא תהיי פטורה ממס העבודה שלו רבה יותר והוא יצטרך להגיש עבורך שומה עצמית ולהתנהל מול רשות המסים בנושא החבות במס).


דיני נדל"ן

ויצמן 2, תל אביב

03-6097577

lawforums65@gmail.com

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

דילוג לתוכן