פורום דיני עבודה
פורום דיני עבודה הוקם כדי לתת מענה לכל פונה בתחום כה חשוב של זכויות עובד ועובדת. אל תהססו לשאול בנוגע לפיצויי פיטורין, הרעת תנאים, דמי חופשה והבראה ועוד. אנחנו כאן, לרשותכם.
תנאים שהובטחו לעובדים בחברה לפני שנמכרה
אני עובד בחברת הייטק שבתהליכי מכירה מתקדמים (מיזוג לחברה אחרת).
לפני מספר חודשים הובטח לי ולעוד מספר עובדים מענק הישארות במידה ונישאר עד 31.12.2022. ההבטחה הייתה בכתב אך כללה מספר הסתייגויות:
In appreciation of your special contribution and subject to the sole discretion of the board...
The Bonus is subject to a formal board approval and to your continuous employment by the
Company until December 31, 2022, and shall be paid on the salary of January 2023.
כחלק מתהליך המכירה (המיזוג) קיבלתי חוזה של החברה החדשה בה מובהר כי כל התמריצים שהובטחו על ידי החברה הקודמת מבוטלים ורק תמריצים של החברה החדשה יהיו תקפים.
כששאלתי לגבי הבונוס את החברה הנוכחית נענתי בתשובה שהעניין עדיין לא סגור לגמרי ונמצא במשא ומתן מול החברה הקונה אך לא יכולים להבטיח לי אותו כעת.
בנוסף, מספר ימי החופש שמוצע לי במסגרת החוזה החדש נמוך מזה שאני מקבל מהחברה הנמכרת.
האם ביטול הבונוס והפחתת ימי החופשה חוקי מבחינה משפטית? האם הסעיף שמבטל כל תמריץ בחברה הנמכרת בעל תוקף משפטי?
אודה לתשובתכם בנושא,
בתודה מראש, דורון
שינוי תנאים במסגרת מיזוג חברות
מדובר בשאלה חוזית, שמצריכה לימוד מעמיק של המערכת ההסכמית. דיני עבודה פרופר אינם רלוונטיים במקרה הזה זולת נושא של הרעת תנאים, שמאפשר, כך נדמה, גם במקרה הזה התפטרות בדין מפוטר.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
פיטורים שלא כדין
שינוי עבודה בתקופת ההודעה המוקדמת
שלום רב,
המעסיק יכול להחליט שבתקופת ההודעה המוקדמת תגיעי לעבודה.
לאור העובדה שמדובר בתקופת עבודה קצרה מאוד, לא ממליצה לנקוט באיזה הליך משפטי.
בכל מקרה, אשמח לסייע תמיד גם באופן פרטי 0502551800
ביטול חלף הודעה מוקדמת
היי מיכאלה,
השאלה מורכבת למדי והנסיבות העובדתיות מאוד ספציפיות. ממעוף הציפור אסביר כי פיטורים מבלי שקדמו להם הזמנה מסודרת לשימוע ולאחר מכן שימוע, עשויים להיחשב פיטורים שלא כדין.
בתקופת ההודעה המוקדמת ישנה חובה להגיע לעבודה (אם יש דרישה מהמעסיק). חלף הודעה מוקדמת לא מתרחש בד"כ כפרשנות למצב עובדתי מסוים, אלא בהודעה מפורשת של המעסיק.
הבטחות בעל פה בד"כ לא מועילות (לא ניתן להוכיחן אלא אם כן הוקלטו) ולא הייתי מתבסס עליהן.
בברכה,
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
מעסיק פוטנציאלי נתן לי מבחן/מטלה האם הוא צריך לשלם
האם עבודה מהבית מזכה בתשלום שכר?
שלום רב,
התשובה היא בוודאי.
עבודה מהבית מזכה בשכר עבודה לכל דבר ועניין.
שבת שלום,
הארכת חופשת לידה
אישה-עובדת כ-5 שנים שיצאה לחופשת לידה ועומדת להסתיים חופשת הלידה- והיא מעוניינת להיות עוד כמה שבועות/חודשים עם התינוק.
מהן האופציות שלה להאריך את החופשה כדי להיות עם תינוקה (מלבד חופשת מחלה)?
הארכת חופשת לידה, הכיצד?
שלום רב,
מזל טוב ????
האפשרות היא לבקש להאריך את חופשת הלידה ללא תשלום.
בהצלחה רבה,
ני עצמאית ובהריון,מה קורה אם אשכור עובדת וגם היא ב
בחודשים הראשונים אחפוף אותה ואלמד אותה וכשאצא לחופשת לידה היא תחליף אותי.
אני כרגע בחודש שני, מה קורה אם גם היא בהריון או תיכנס להריון ואז לא תוכל להחליף אותי כאשר אצטרף אותה?
האם אוכל להחתים אותה על חוזה המחתים אותה על כך שהיא מודעת למצב ויודעת שמצופה ממנה לעבוד במשרה מלאה בחודשים שבהם אצא לחופשת לידה?
תודה מראש
חתימה על מסמך עבודה מנוגד לחוק
שלום רב,
מזל טוב, שיעבור בקלות, בידיים מלאות ובריאות בעה.
התשובה היא לא.
כאשר עובדת מגוייסת לעבודה, מצופה ממנה לעבוד באופן מלא ולמלא את כל דרישות התפקיד וזה ברור ומובן מרליו.
יחד עם זאת, אין אפשרות והדבר לא חוקי להחתים אותה על מסמך לפיו היא תתחייב לעבוד במידה שלא תוכל, אם למשל, תחלה, תלד או כל דבר חוקי אחר שימנע ממנה.
המסמך אותו את מבקשת להחתים אותו מרמז בדיעבד כי אסור לה להרות ולכן אין זה חוקי.
אשמח לסייע גם באופן פרטי,
שבת שלום ??
ימי חופש בחג
תשלום דמי חגים
שלום רב,
השאלה קצת לא מובנת.
אנסה להשיב ומקווה שאסייע.
עובד שעובד מעל 3 חודשים זכאי לתשלום בעד חגים בהתקיים התנאים האלה:
העובד אמור לעבוד ביום שחל בו החג אך לא עבד בשל החג, או שהועסק בחג בכורח (לא מתוך בחירה).
העובד עבד ביום שלפני החג וביום שאחריו, אלא אם כן נעדר בימים אלה בהסכמת המעסיק שניתנה מרצון או מכח הדין.
שבת שלום??
שינוי תנאי שכר
חישוב שכר גלובלי
שלופ רב,
אין נוסחה שמגדירה חישוב כזה מלבד היקף המשרה.
כך למשל, אם העבודה תמורת 182 שעות (היקף משרה מלא) מזכה בשכר שעתי בסך 50 שח לשעה, אזי, שכר גלובלאי יהיה חודש עבודה מלא כפול 50 שח.
אולם, אין זה אומר ששכר גלובאלי מאפשר לקבל שכר מלא ללא עבודה בהיקף משרה מלא.
שבת שלום,
שכר שווה לעובד ועובדצ
הנני עובדת בחברה כ 4 שנים כאחראית גביה
הגיעה מישהי חדשה באותו תפקיד כמוני עובדת כ 4 חודשים ללא ניסיון ומרוויחה יותר ממני שאני עם ניסיון רב וותק יותר ממנה ןשנינו באותו תפקיד האם יש לי זכות וחובת המעסיק להשוות לי את השכר
שכר שונה לעובדים - האם חוקי?
שלום רב,
ככל שלא מדובר באפליה (למשל בין גבר לאישה), למעסיק יש את הפררוגטיבה להחליט על השכר שישולם לעובד.
ככל שיש אפליה, ודאי זו אינה חוקית.
אשמח לסייע גם באופן פרטי.
שבת נפלאה ??
עבודה בשמירה שבת רביעית רצוף
רציתי לשאול האם מותר להעסיק עובד שעובד בשמירה שבת רביעית ברצף ?אני שואל כי נאמר לי בזמנו על ידי המעסיק שזה אסור.
העסקת עובד בשבת
שלום רב,
העסקת עובד בשבת דורשת היתר ממשרד התמ"ת, בו נקבעים תנאי העבודה, חופשות וכו'.
חוזה שעתי
וימי שישי 4 שעות
הוא אמר לי מעבר ל182 שעות חודשיות יהיו נוספות זה נכון ככה מחשבים? כי לפי השעות יוצא לי מעל 200 שעות בחודש
חישוב תשלום בעבור שעות נוספות
שלום רב,
הדבר נכון חלקית.
אכן חןדש עבודה בהיקף משרה מלא הוא 182 שעות, אולם, תחילה, השעות הנוספות מחושבות יומית, משמע, יש לשלם גמול שעות נוספות על כל עבודה מעבר ל8.36 שעות ביום.
שבת נפלאה,
טופס 106 לעוזרת בית
חובת הפקת תלוש שכר למנקה / עוזרת בית
היי אסי,
חוק הגנת השכר ס' 24(ד) קובע לעניין חובת הפקת תלושי שכר: "הוראות סעיף זה לא יחולו על יחיד לגבי עובדו שאותו הוא מעסיק שלא במסגרת עסקו או משלח ידו".
כך שעל פניו אין עליכם חובה להפיק תלוש ו/או טופס 106.
כעניין פרקטי, תמיד שווה לעשות רישום מסודר לעניין השכר והזכויות שמשולמים לעובדים, גם בניקיון בית. הדבר עשוי להועיל במסגרת מחלוקת משפטית.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
מחלה
תשלום ימי חג שנופלים על חופש מחלה
שלום רב,
לא ניתן לקבל תשלום כפול על אותו יום, מצד אחד יום מחלה ומצד שני יום חג. זאת, בהנחה שיש זכאות לדמי חגים מלכתחילה (אם מדובר בעובד שעתי או יומי).
בהצלחה
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
משך חופשת לידה
אני בהריון ורציתי לברר לגבי הזכויות בנושא חזרה לעבודה לאחר חופשת הלידה.
אם אני עובדת במקום העבודה במשך שלוש שנים ותשעה חודשים בטרם יציאתי לחופשת הלידה -כמה זמן אני יכולה לצאת לחל״ת לאחר הלידה?
שאלה נוספת האם זמן החל״ת כולל בתוכו את שלושת החודשים הראשונים שהביטוח הלאומי משלם?
מה אורך חופשת הלידה שלי?
שלום שירה,
תוכלי להיות בחופשת לידה ללא תשלום עד שנה מיום הלידה:
בברכת לידה קלה,
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
משכה של חופשה ללא תשלום לאחר חופשת לידה
היי שירה,
בהתאם לחוק עבודת נשים, ס' 7(ד)(1) - "עובדת רשאית להיעדר מהעבודה, מתום תקופת הלידה וההורות, מספר חדשים כרבע מספר החדשים שבהם עבדה אצל אותו מעסיק או באותו מקום עבודה, אך לא יותר משנים עשר חודשים מיום הלידה"
לפי שאלתך, עבדת 45 חודשים - מתוכם רבע הוא 11.25 חודשים של חל"ת, אשר לכאורה יכולים להתווסף על תקופת חופשת הלידה. יחד עם זאת, התקופה של חופשת הלידה יחד עם החל"ת מוגבלת לשנה. כך שבמקרה שאת מתארת תוכלי לצאת לכל היותר לשנה, כולל חופשת הלידה.
יש מספר חריגים לנושא ושווה להתייעץ לפני כן בצורה מסודרת.
בהצלחה,
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
חולה לב
פנה לפורום ביטוח לאומי
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
מה ההבדל בין להתפטר ללהיות מפוטר מכל הבחינות?
אקבל פיצויים אם אתפטר?
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
ההבדל בין התפטרות לפיטורים למי שעבד תקופה ארוכה
הי שרי,
ראשית, אני מצטער לשמוע.
לשאלתך - עבור מישהו שעבד שנים רבות, כמוך, יש משמעות כספית גדולה להבדל בין פיצויים מלאים לבין קבלת הסכומים שהופרשו בלבד (מה שיקרה במידה שתתפטרי). זאת, בין השאר לאור העובדה שסכומי ההפרשה לפיצויים היו בעבר נמוכים למדי, כלומר ההפרש בין מה שהופרש לעניין פיצויים לבין מה שמגיע במקרה של פיטורים, אמור להיות נכבד.
לדאבוני, המשבר שאת עוברת, אלא אם כן תקבלי חוות דעת רופא תעסוקתי מתאימה, אינו יכול לעלות כדי התפטרות בדין מפוטר, כלומר התפטרות שמזכה אותה בפיצויי פיטורים.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
הודעה מוקדמת על התפטרות
הודעה מוקדמת לאחר גיל הפרישה
שלום רב,
אביך יכול להגיע להסכמה עם המעסיק בדבר הודעה מוקדמת או ויתור מצידו על חלק מתקופת ההודעה המוקדמת ובכך ישלם חלק קטן יותר.
שבת שלום,
שעות נוספות גלובליות
האם המעסיק יכול להוסיף יום עבודה ללא תוספת שכר?
שלום רב,
הוספת יום עבודה ללא תוספת שכר מהווה הרעה בתנאי העבודה.
הרעה זו מאפשרת לך להתפטר בדין מפוטר בתנאי שתיתן למעסיק התראה ואפשרות לתקן את ההרעה קודם להתפטרות.
אם לא יעשה כן, תוכל להתפטר בדין מפוטר ולקבל מלוא הפיצויים.
אשמח לסייע בכל שאלה,
שבת שלום
עובדת חדשה באותו תפקיד עם שכר התחלתי גבוה משלי
יש לציין שבתחילת ההעסקה שלי ביקשתי שכר גבוה יותר אבל סירבו להעלות ונאלצתי להתפשר.
אני עובדת מסורה ומוערכת ומבצעת את התפקיד שלי בצורה טובה ומקצועית כך שהעניין לא נובע מפער ביכולות.
מקום העבודה שלי נמצא בקיבוץ ומנוהל על ידיו. אני גרה בקיבוץ בשכירות בכמה שנים האחרונות, לעומת זאת העובדת החדשה היא חברת קיבוץ ולכן אני חושדת שמכאן האפליה.
האם זה חוקי לעשות דבר כזה?
נפגעתי מאוד מהמהלך ואני שוקלת להתפטר. יש לי עילה לדרוש פיצוי?
תודה מראש
האם מדובר באפליה כשהשכר שונה לאותו תפקיד?
שלופ רב,
פגיעתך מאוד מובנת, אולם על מנת להוכיח אפליה, נדרשת בדיקה מעמיקה יותר.
יחד עם זאת, אין ודאות מוחלטת באשר לסיבה בגינה השכר שלה דומה לשלך בנסיבות העניין והאם בטוח שמקורה באפליה.
נטל ההוכחה מוטל לפתחך והוא אינו פשוט כלל ועיקר.
כפי שציינתי, נדרשת בדיקה מעמיקה לניתוח הדברים.
אשמח לסייע,
שבת שלום
צריך את תשובתכם באופן דחוף
רציתי לדעת אם בפסח ראשון ושני אני זכאי ל150% או 200% בשעות עבודתי אלו ואילו עוד זכויות?
חג ראשון 14.4.22 16.4.22 17.4.22 עבדתי
חג שני 20.4.22 עבדתי
21.4.22 הוציאו אותי לחופש ולא הציעו לי מקום אחר לעבוד ו22.4.22 זה יום חופש
23.4.22 עבדתי
האם עבןדה בחג מזכה בשכר גבוה יותר?
שלום רב,
עבודה בשעות הלילה בלבד אינה חוקית, בטח כשהיא מתפרסת על תקופה ארוכה.
באשר לעבודה בחג עצמו, התשובה היא כן. הנך זכאי לשכר גבוה יותר. אם אולצת לעבוד בלילה של החג, משמע, ליל הסדר, זכאותך עומדת על 250%.
עבודה בחול המועד איננה מזכה ב150%.
שבת שלום,
חשד להלנת שכר
אני עובד כאיש מכירות בשכר בסיס + עמלות.
רכיב העמלות בתלוש מופיע כסכום כולל שהוא סיכום כל עמלות המכירה החודשית.
כבר מעל שנה שאני דורש מהנהלת חשבונות ומהמנכל מפרט של הסכומי עמלות של המכירות שלי עבור כל חודש וחודש, כדי לוודא שאכן כל העמלות על המכירות שביצעתי שולמו לי בשכר, אך בכל חודש אני מקבל דחייה. ולכן לא יכול לעקוב וחושש בגלל ההסתרה שיש הפחתה בתשלום שמגיע לי .
והאם ניתן להתפטר בדין מפוטר עקב חוסר שקיפות של השכר למרות בקשות חוזרות ומתועדות?
תודה.
פגיעה בשכר - האם ניתן להתפטר בדין מפוטר
דיון מהיר בבית דין לעבודה
מהם שלבי ההליך בדיון מהיר, קבעו לנו דיון אצל רשמת, האם זה אומר שאנו מחוייבים לקבל פסק באותו דיון?
ומה במידה ונבקש להעלות את התיק לדיון אצל שופט?
הליך בדיון מהיר
שלום רב,
משמעו של הליך בדיון מהיר הוא סכום התביעה שעומד עד סכום של 31,300 שח.
ההחלטות ניתנות ביום הדיון ואין זכות ערעור אוטומטית, אלא באישור.
ההליך מאוד יעיל ואני מקווה שביהד יסייע בידכם לפתרון.
בהצלחה,
שבת שלום,
נסיעות והעלאה
מקום העבודה דואג עבורי לחניה בחניון כחלופה לתשלום נסיעות. האם זה חוקי? ובנוסף, קיבלתי תפקיד ואחריות לניהול מחלקה נוספת ועקב זה קיבלתי העלאה. אחרי מס' חודשי ניהול החליטו להעביר את המחלקה לניהול שונה. לא נפגעתי בשכר למעט העובדה שהיו אמורים להעלות לי את שכר הבסיס כעבוד 3 חודשים בעוד סכום. מאחר והתפקיד כבר לא באחריות שלי האם אני זכאית לדרוש עדיין את מה שהובטח?
תשלום דמי חניה כחלופה לתשלום נסיעות- האם חוקי?
שלום רב,
לענייןן הנסיעות, אם זה סוכם איתך בחוזה עבודה, כן, זה חוקי.
לעניין ההעלאת השכר, האם הנושא סוכם אף הוא בחוזה?
האם ההעלאה הייתה מוגדרת לתפקיד בלבד?
התפטרות והודעה מוקדמת
המעסיק לא רוצה שתמשיך לעבוד בתקופת ההודעה מוקדמת הוא רוצה סיום שלה
האם במקרה הזה מעסיק צריך לשלם לה עבור הודעה מוקדמת למרות שהיא התפטרה
מתן הודעה מוקדמת
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
נער עובד
אני יודע שנער עד 8 שעות ליום מותר לו לעבוד אבל אם עבד נוספות
מאיזה שעה תהיה הנוספות האם לאחר 9 שעות ליום מה תקרה של היום ומה התקרה לשבוע
העסקת נוער - שעות?
בוקר אור
חבל שלא ציינת בן כמה הנער.
בכל מקרה, במקומות בהם עובדים 5 ימים בשבוע אפשר להעסיק נוער בגילאי 16 - 18 עד 9 שעות ביום, אך לא יותר מ-40 שעות בשבוע. מתחת לגיל 16 ין להעסיק יותר מ- 8 שעות ביום. העסקה בשעות נוספות הינה מנוגדת לחוק.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
פיצויים לאחר לידה
עיקר סיבת ההתפטרות היא מעבר למקום עבודה עם שכר גבוה יותר, אך בנוסף בעבודה החדשה אעבוד מהבית ויהיו לי יותר שעות עם התינוק, וזה אכן יהיה לטובת הילד. (ללא העלאת השכר בעבודה החדשה לא הייתי מתפטרת למרות טובת הילד)
האם זה מספיק כדי לקבל פיצויים, או שצריך שעיקר סיבת ההתפטרות תהיה עבור הטיפול בתינוק.
תודה
זכאות לפיצויים לאחר לידה
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!






