פורום דיני עבודה
פורום דיני עבודה הוקם כדי לתת מענה לכל פונה בתחום כה חשוב של זכויות עובד ועובדת. אל תהססו לשאול בנוגע לפיצויי פיטורין, הרעת תנאים, דמי חופשה והבראה ועוד. אנחנו כאן, לרשותכם.
טפ211
רן
23/07/12
המעסיק שלי מסרב לחתום על טופס 211 (הכרה במחלת מקצוע) אלא אם כן אני אחתום שאין לי ולא יהיו לי כל תביעות כלפיו. האם זה חוקי ומה יש באפשרותי לעשות? תודה
טופס 211
עו"ד עדי פריאנטי
23/07/12
ראשית אין זה לגיטי מצד המעסיק שלך להתנות את חתימתו בחתימתך וקל וחומר שעל דבר שכזה. מעסיקך אינו נפגע מתביעתך את המוסד לביטוחלאומי ולדעתי יש באפשרותך להגיש את הטופס למוסד לביטוח לאומי אף ללא חתימתו אך בצירוף מכתב נלווה המסביר את אי חתימתו .ץ המוסד כבר יזמן אותו לחתימה.
פיצוים בהתפטרות
דניאל
23/07/12
אני מתפטר עקב העתקת מקום מגורים לרגל נישואין, לישוב שמרחקו עולה על 60 ק"מ ממקום העבודה שלי.
נאמר לי ממחלקת הכספים בעבודה שלי שאני יהיה זכאי לפיצויי התפטרות רק אם אתחתן תוך 6 חודשים מיום ההתפטרות, ובנוסף עליי להציג להם תעודת נישואין ( שאת תעודה זו ניתן להנפיק רק 3 חודשים לפני מועד החתונה... ) האם מותר להם לדרוש את התנאים האלו ממני ? תודה
נאמר לי ממחלקת הכספים בעבודה שלי שאני יהיה זכאי לפיצויי התפטרות רק אם אתחתן תוך 6 חודשים מיום ההתפטרות, ובנוסף עליי להציג להם תעודת נישואין ( שאת תעודה זו ניתן להנפיק רק 3 חודשים לפני מועד החתונה... ) האם מותר להם לדרוש את התנאים האלו ממני ? תודה
מעבר לרגל נישואין
עו"ד עדי פריאנטי
23/07/12
החוק דורש כי מעבר העובד יהיה לישוב בישראל בו היה גר בן-זוגו, ובלבד והמרחק בין מקום מגוריו החדש לבין מקום מגוריו הקודם הוא 40 ק"מ לפחות, ומקום מגוריו החדש רחוק יותר ממקום עבודתו מאשר מקום מגוריו הקודם. (ראה הערת שוליים 1) יושם לב כי אין המדובר בהעתקת מגורים משותפת, כי אם במעבר של העובד למקום המגורים בו התגורר בן זוגו טרם הנישואים. בחוק לא קיימת דרישה לפרק זמן מינימאלי של מגורים במקום החדש אולם נפסק כי 'מגורים' אינם הימצאות פיזית אלא יש להוכיח כוונה להישאר דרך קבע במקום החדש, וכי אין המדובר במעבר למקום מגורים חולף וארעי.
הלנת פיצויי פיטורין
אבי
23/07/12
אבי פוטר לפני 5 שנים קיבל מכתב והוא לא קיבל פיצוי פיטורים , עד כמה רטרואקטיבית ניתן לחשב הלנת פיצוי פחטורין
בהמשך לשאלתך
שוחר דיני עבודה
23/07/12
לענין פיצויי פיטורים - ראשית על אביך להזדרז ולתבוע פיצויי פיטורים כמה שיותר מהר בטרם יחלפו 7 שנים מיום פיטוריו.
לענין הלנת פיצויי פיטורים -
סעיף 17 לחוק הגנת השכר, התשי"ח-1958, קובע כי
פיצויי הפיטורים לא שולמו כלל, הזכות לתבוע את פיצויי ההלנה תתיישן תוך שנה מהיום שבו רואים אותם כמולנים.
בהצלחה
בהצלחה
לענין הלנת פיצויי פיטורים -
סעיף 17 לחוק הגנת השכר, התשי"ח-1958, קובע כי
פיצויי הפיטורים לא שולמו כלל, הזכות לתבוע את פיצויי ההלנה תתיישן תוך שנה מהיום שבו רואים אותם כמולנים.
בהצלחה
בהצלחה
התיישנות הלנת פיצויי פיטורין
עו"ד עדי פריאנטי
23/07/12
אם השכר / פיצויי הפיטורים לא שולמו כלל, הזכות לתבוע את פיצויי ההלנה תתיישן תוך שנה מהיום שבו רואים אותם כמולנים.
שלום, שאלה בנוגע לקנס יציאה.
אורי
22/07/12
שלום, אני עובד בהוט מובייל.חתמתי חוזה, שאם אתפטר אז אשלם קנס יציאה של 1300 ש"ח? זה לפי החוק לקחת קנס יציאה מעובד?במיוחד ששילמו חצי משכורת החודש ואחרי 10 ימים עוד חצי? וששינו את החוזה "כי יש להם סעיף בחוזה שהם יכולים לשנות אותו כשירצו"?תודה:)
קנס יציאה
עו"ד עדי פריאנטי
23/07/12
ההסכם עם המעסיק כפי שאתה מציג אותו - או לפחות חלקים ממנו אינו ברור. קנס יציאה - הוא קנס שבא לשמור על המעסיק מפני עובדים שעברו הכשרה מקיפה שעולה למעסיק כספים רבים ואינםם עומדים בהתחייבויותיהם לעבודה. ז"א שאם המעסיק שלך לא ערך לך הכשרה - הקנס הוא ככל הנראה רק לשם הפחדה והתראה. בכל אופן אני מציעה לך לבדוק מהו גובה הקנס ןמה תוקפו. שים ליבך שהכל צריך להיות מידתי
פיטורין שלא כדין וללא שימוע
דוד
22/07/12
עבדתי כ9 חודש במשרה מלאה ופוטרתי שלא על רקע מקצועי אלא בגלל שלא עברתי על החוק כאשר המעביד ביקש לא נערך לי שימוע רק נאמר לי שאני מפוטר ושאני מסיים את עבודתי כשבועיים וחצי מהיום.
האם יש אפשרות לתבוע את המעסיק? ואם כן מה יצא לי מזה. יש לציין שהמעסיק עקב לי את המשכורת של חודש יוני ונתן אותה רק ב16 ליולי בגלל תאונה שעשיתי תודה
האם יש אפשרות לתבוע את המעסיק? ואם כן מה יצא לי מזה. יש לציין שהמעסיק עקב לי את המשכורת של חודש יוני ונתן אותה רק ב16 ליולי בגלל תאונה שעשיתי תודה
בהמשך לשאלתך
שוחר דיני עבודה
22/07/12
הפסיקה קובעת שגם מעסיק פרטי חייב לקיים שימוע לעובדו בטרם יפטרו .
כדאי לך לפנות לעו"ד המתמחה בדיני עבודה שיכתוב מכתב למעסיקך (לשעבר). פעמים רבות מכתב אחד יכול לחסוך כאב ראש של ניהול תביעה, בפרט שמודבר בתביעה מעין זו.
בהצלחה
שוחר דיני עבודה
כדאי לך לפנות לעו"ד המתמחה בדיני עבודה שיכתוב מכתב למעסיקך (לשעבר). פעמים רבות מכתב אחד יכול לחסוך כאב ראש של ניהול תביעה, בפרט שמודבר בתביעה מעין זו.
בהצלחה
שוחר דיני עבודה
פיטורין שלא כדין ואי עריכת שימוע
עו"ד עדי פריאנטי
23/07/12
לבי הפיטוריןש לא כדין - הואיל ולא פרטת את הסיבה האמיתית לפיטורין אייני יודעת מה הסיכוי שלך לגבי אי עריכת שימוע - המעסיק בהחלט מחוייב לערוך לך ישמוע טרם פיטורייך. אך, יש לבדוק היטב מה היו נסיבות המקרה ועקב זאת הייתי מציעה לך לפנות לייעוץ משפטי באופן פרטני.
דחוףףףףףףףףףף !!
רונה
22/07/12
בסוף יום העבודה יום לפני נסיעתו לחופשה של הבוס אמר לי לעבוד עד השעה 14:00 בצהרים במקום שאעבוד עד 16:30. (אני עובדת 8 שעות ביום מ 8:30 עד 16:30.
אמרתי לו שאני צריכה את הכסף ושאני צריכה לעבוד עד 16:30.
אמר לי שאין מהלעשות פה כי זו פגרה.
הוא גורם שאני אתפטר ועושה זאת בכל מיני דרכים בשביל לא לשלם לי פיצויים.
אני מבקשת להתייעץ עם עו"ד מה אני צריכה לעשות ?
אני רוצה לעזוב את העבודה כמה שיותר מהר.
אמרתי לו שאני צריכה את הכסף ושאני צריכה לעבוד עד 16:30.
אמר לי שאין מהלעשות פה כי זו פגרה.
הוא גורם שאני אתפטר ועושה זאת בכל מיני דרכים בשביל לא לשלם לי פיצויים.
אני מבקשת להתייעץ עם עו"ד מה אני צריכה לעשות ?
אני רוצה לעזוב את העבודה כמה שיותר מהר.
בהמשך לשאלתך
שוחר דיני עבודה
22/07/12
נראה כי את צריכה להתייעץ עם עו"ד שמתמחה בדיני עבודה אשר לא יעשוק אותך מהבחינה הכלכלית.
בהצלחה
בהצלחה
הרעת תנאי עבודה
ניר ברקון, עו"ד
22/07/12
לכאורה מדובר בהרעת תנאי עבודה, אך יש לבחון נושאים נוספים כגון, חוזה עבודה במידה וישנו, ואופן ההתנהלות, משך עבודתך במקום העבודה ועוד.
כמו כן, מומלץ שלא להתפטר בעילה של הרעת תנאי עבודה, מבלי למסור למעסיק מכתב המציין כי תנאי עבודתך הורעו.
צעד כזה יש לעשות לאחר התייעצות עם עו"ד הבקיא בתחום.
בהצלחה
כמו כן, מומלץ שלא להתפטר בעילה של הרעת תנאי עבודה, מבלי למסור למעסיק מכתב המציין כי תנאי עבודתך הורעו.
צעד כזה יש לעשות לאחר התייעצות עם עו"ד הבקיא בתחום.
בהצלחה
קיזוז באחוזי משרה
עו"ד עדי פריאנטי
23/07/12
ראשית על המעסיק לשלם לך שכר רגיל גם באם הוא מחליט באופן חד צדדי = לשלוח עובדים הביתה. עליך לציין באם התנהגות זאתחוזרת על עצמה או שמא זהו עין חד פעמי.
שאלה בנוגע ליחס בין אזרחי עובדי צה"ל לבין קצונה
אייזיק בור
22/07/12
שלום רב,
ברצוני לדעת האם מותר למפקד הבסיס לפגוע כספית בעובד שהוא אזרח צה"ל? ספציפית באי תשלום בימי עבודה. וועד הבסיס מתחמק מהגנת הזכויות של אזרח עובד צה"ל. האם מחלוקת קטנה בין קצין לאזרח מובילה לפגיעה בפרנסתו של האזרח- האם מותר לצה"ל לעשות את זה?
לתשובתכם אודה.
ברצוני לדעת האם מותר למפקד הבסיס לפגוע כספית בעובד שהוא אזרח צה"ל? ספציפית באי תשלום בימי עבודה. וועד הבסיס מתחמק מהגנת הזכויות של אזרח עובד צה"ל. האם מחלוקת קטנה בין קצין לאזרח מובילה לפגיעה בפרנסתו של האזרח- האם מותר לצה"ל לעשות את זה?
לתשובתכם אודה.
יחסי עבודה
עו"ד עדי פריאנטי
23/07/12
ראשית בין צה"ל לבין חיילה אין יחסי עובד ומעביד - גם לא כאנשי קבע. מעמדך הוא שונה . הייתי מעוננינת לדעת כיצד משולם לך כרך ואיזה חוזה יש לך מול צה"ל.
ימי מחלה
אופיר רוני
22/07/12
עבדתי 6 שעות מיום א לא הרגשתי טוב במהלך היום הלכתי לקופח וקבלתי 3 ימי מחלה, מהיום המחלה הראשון עבדתי בפועל בערך 6 ש
לא הגעתי לעבודה בשני הימים הבאים,הייתי רוצה לדעת מה מגיע לי
לא הגעתי לעבודה בשני הימים הבאים,הייתי רוצה לדעת מה מגיע לי
בהמשך לשאלתך
שוחר דיני עבודה
22/07/12
עבור היום הראשון שלא באת לעבודה- כלום. עבור היום השני 50% משכרך.
תשלום ימי מחלה
עו"ד עדי פריאנטי
23/07/12
ממתי ימי המחלה שקיבלת? עקרונית בעבור היום הראשון - אין תשלום ימי מחלה. בעבור ימי המחלה השני והשלישי- 50% והחל מהיום הרביעי - 100%.
האם מגיע לי פיצויי פיטורין?
דנה
22/07/12
אני עובדת כבר שלוש שנים בחנות, בעל העסק הודיע לי שעוד חודש חודשיים הוא סוגר את החנות, בנוסף לכך אני בהריון בחודש השישי. לא קיבלתי דמי הבראה ולא שולמו לי ימי חופשה כל הזמן שעבדתי.החנות ככל הנראה תיסגר לפני שאני אמורה לצאת לחופשת לידה. יש לי 3 שאלות: 1.האם אוכל לדרוש כעת את דמי ההבראה וימי החופשה שלא שולמו לי? 2.האם סגירת בית עסק נחשב כמו פיטורין ומכך, האם מגיע לי פיצויי פיטורין? 3. האם כדי לקבל חופשת לידה בתשלום עלי לעבוד ממש עד הרגע האחרון, עד הלידה או שמגיעה לי חופשת לידה בתשלום (זה 3 חודשים היום נכון? וזה 70אחוז מהמשכורת האחרונה?) אפילו אם אסיים לעבוד לפני שאני יולדת בחודש או חודשיים? אשמח לתשובה, בתודה מראש, דנה.
פיצויי פיטורין
עו"ד עדי פריאנטי
23/07/12
הואיל והינך בהריון ההתנהלות שלך חייבת להיות אחרת ובמיידית. למעסיקך אסור פטרך !!! עקב הריונך - את חייבת לפנות למשרד תמ"ת בבקשה למנוע את פיטורייך ןכן לבית הדין לעבודה מעסיקך יהיה ככלהראה חייב לשלם לך בעבור על חודשי עבודתך עד הלידה וכן 60 ימים לאחר חופשת הלידה כולל קבלת פיצויים לפי הוותק הנ"ל , דמי הבראה ושאר זכויותייך הסוציאליות. בשום פנים ואופן על תשניעל זכויותייך.
שינויי חוזה עבודה – הרעת תנאים
רועי
22/07/12
שלום,
אני עובד בתפקיד מסויים בחברה ולאור שינויים שנעשים בחברה, התפקיד שלי מועבר מאיזור רחובות לירושלים.
היו לי שתי שיחות עם המנהלים שלי, באחת מהן הוצע לי לקבל רכב ע"מ שאשאר ובשניה עם שני מנהלים הוצע לי תוספת שכר.
בסיכום הוחלט על תוספת שכר.
וזאת בידיעה מוחלטת שאני עובר לגור באיזור ירושלים וכן גם נרשם ללימודים אקדמאים.
בנתיים אני עובד מפוצל, הן במשרדים ברחובות והן בירושלים.
היום קרא לי מנהל מש"א ואמר שצריך לחתום על החוזה של העבודה בירושלים, והוא כולל ביטול של 1000 שקל בשעות נוספות גלובליות והן ביטול אחזקת הרכב (דלק, ביטוח וכו').
הסברתי לו שאני עובר לאותו תפקיד רק בירושלים ואין סיבה שהוא יוריד לי את התנאים. טענתו הייתה, שאין אנשים שמקבלים את ההטבות האלו בירושלים.
הסברתי לו שהוא לא יכול לעדכן אותי בדבר הזה בייחוד אחרי שהם יודעים שהתחייבתי לדירה ולימודים.
הוא אמר שמבחינתו הם לא חייבים שם את התפקיד, אז או שאבחר בתנאים החדשים או שיפטרו אותי.
מה אני יכול לעשות במצב הזה?
אני עובד בתפקיד מסויים בחברה ולאור שינויים שנעשים בחברה, התפקיד שלי מועבר מאיזור רחובות לירושלים.
היו לי שתי שיחות עם המנהלים שלי, באחת מהן הוצע לי לקבל רכב ע"מ שאשאר ובשניה עם שני מנהלים הוצע לי תוספת שכר.
בסיכום הוחלט על תוספת שכר.
וזאת בידיעה מוחלטת שאני עובר לגור באיזור ירושלים וכן גם נרשם ללימודים אקדמאים.
בנתיים אני עובד מפוצל, הן במשרדים ברחובות והן בירושלים.
היום קרא לי מנהל מש"א ואמר שצריך לחתום על החוזה של העבודה בירושלים, והוא כולל ביטול של 1000 שקל בשעות נוספות גלובליות והן ביטול אחזקת הרכב (דלק, ביטוח וכו').
הסברתי לו שאני עובר לאותו תפקיד רק בירושלים ואין סיבה שהוא יוריד לי את התנאים. טענתו הייתה, שאין אנשים שמקבלים את ההטבות האלו בירושלים.
הסברתי לו שהוא לא יכול לעדכן אותי בדבר הזה בייחוד אחרי שהם יודעים שהתחייבתי לדירה ולימודים.
הוא אמר שמבחינתו הם לא חייבים שם את התפקיד, אז או שאבחר בתנאים החדשים או שיפטרו אותי.
מה אני יכול לעשות במצב הזה?
הרעת תנאי עבודה
ניר ברקון, עו"ד
22/07/12
אם הבנתי נכון, כתנאי למעברך לעיר אחרת הוסכם על תוספת תשלום לשכר, ולאחר מכן בוטלה ההסכמה הזאת לאחר שהתחלת לעבוד בסניף מרוחק.
לכאורה מדובר בהרעת תנאי עבודה, במצב כזה אתה יכול להתפטר כדין מפוטר ובהתאם לעמוד על זכותך לפיצויי פיטורים, אך בטרם תתפטר יש להודיע בכתב למעסיק על הרעת התנאים.
מומלץ להיוועץ בעו"ד הבקיא בתחום לפני שמבצעים מהלך כזה.
לכאורה מדובר בהרעת תנאי עבודה, במצב כזה אתה יכול להתפטר כדין מפוטר ובהתאם לעמוד על זכותך לפיצויי פיטורים, אך בטרם תתפטר יש להודיע בכתב למעסיק על הרעת התנאים.
מומלץ להיוועץ בעו"ד הבקיא בתחום לפני שמבצעים מהלך כזה.
בהמשך לשאלתך
שוחר דיני עבודה
22/07/12
שאלתך אינה ברורה.
ראשית הרעת תנאים (במידה וקיימת במקרה שלך) דינה כפיטורים ותיהיה זכאי לפיצויי פיטורים כדין (בכפוף לכך שגם השופטים יסכימו שמדובר בהרעת תנאים מוחשית).
אם ברצונך להמשיך בעבודה על אף ההרעה אז תמשיך (יתכן אך לא בטוח שתוכל לטעון בהמשך להרעת תנאים).
אם אינך רוצה להמשיך בעבודה, עדיף לך שהמעסיק יפטר אותך בדרך המקובלת מכתב פיטורין וכו', מאשר שתתפטר בעצמך ותטען שדינך כמפוטר מהטעם של "הרעת תנאים".
זכור - פעמים טענה של עובד ל"הרעת תנאים" בנסיבות ובמיקרים מסויימים, אינה בהכרח מקובלת על השופטים שיושבים בדין. המשמעות היא שתוכל "לפספס" את פיצויי הפיטורים.
בהצלחה
ראשית הרעת תנאים (במידה וקיימת במקרה שלך) דינה כפיטורים ותיהיה זכאי לפיצויי פיטורים כדין (בכפוף לכך שגם השופטים יסכימו שמדובר בהרעת תנאים מוחשית).
אם ברצונך להמשיך בעבודה על אף ההרעה אז תמשיך (יתכן אך לא בטוח שתוכל לטעון בהמשך להרעת תנאים).
אם אינך רוצה להמשיך בעבודה, עדיף לך שהמעסיק יפטר אותך בדרך המקובלת מכתב פיטורין וכו', מאשר שתתפטר בעצמך ותטען שדינך כמפוטר מהטעם של "הרעת תנאים".
זכור - פעמים טענה של עובד ל"הרעת תנאים" בנסיבות ובמיקרים מסויימים, אינה בהכרח מקובלת על השופטים שיושבים בדין. המשמעות היא שתוכל "לפספס" את פיצויי הפיטורים.
בהצלחה
זכויות עובד עקב חתונה
שי
22/07/12
שלום,זוגתי הודיעה לבוס שלה שאנו מתחתנים ובמסגרת החתונה היא עוברת צפונה(העבודה היא בת"א). היא מצידה אמרה שהיא מוכנה לבוא כרגיל ולהמשיך בעבודה והיא באה לדבר רק על ההחזרים וכמובן לעדכן אותו בנושא. הבוס שלה קטע אותה באמצע ואמר שהחזרים הם לא בעיה אבל שכל העניין לא נראה לו. היא הבהירה לו שהיא לא באה להתפטר ושהיא באמת מוכנה לבוא לספוג על עצמה את נושא השעות .. בסופו של דבר הוא אמר לה שיחשוב על זה ויראה אבל זה לא נראה לו. מבחינתה היא מבינה שזה כנראה הסוף(משהו שלא צפינו אותו) ולכן ברצוננו לשאול מהן זכויותיה במקרה זה עקב החתונה? האם היא זכאית לפיצויים בין אם הוא מפטר ובין אם היא מחליטה להתפטר? תודה.
בהמשך לשאלתך
שוחר דיני עבודה
22/07/12
סע' 8 לחוק פיצויי פיטורין קובע כי יראו עובד שמתפטר עקב העתקת מגורים כמפוטר הזכאי לפיצויי פיטורים - בכפוף לתנאים האמורים בסעיפי החוק.
העתקת מגורים מהי?
הסע' מונה מספר מצבים שיחשבו העתקת מגורים:
1. העתקת מגורים לרגל נישואין- מדובר כי על העובד להראות, כי בעקבות נישואין לבן/לבת הזוג העובד עבר לישוב מגורים בישראל בו גר בן הזוג השני. קרי, כאן יש להראות כי בן הזוג העובד עבר לישוב בישראל בו נמצאת בן/בת הזוג השני. יש להראות כי מקום המגורים החדש של העובד מרוחק לפחות 40 ק"מ ממקום המגורים הקודם של העובד.
לגבי השהייה במקום המגורים החדש אין חיוב בזמן מינימאלי אך הפסיקה פירשה זאת כי הכוונה היא כי על העובד קיימת דרישה שיוכח כי מדובר במעבר למקום מגורים חדש עם כוונה ולא באופן זמני.
2. העתקת מגורים לישוב חקלאי או לאיזור פיתוח - כאן יש להראות כי העובד אינו גר בישוב חקלאי או באזור פיתוח וכי ההתפטרות באה מתוך כוונה להתיישב בישוב חקלאי או אזור פיתוח לפחות לתקופת זמן של 6 חודשים. הרציונאל במקרה זה הוא, לעודד מעבר לישובים חקלאים ולאזורי פיתוח. לכן יש להוכיח, כי המניע להתפטרות הוא העתקת מגורים לצורך ישוב חקלאי ואזור חקלאי. באם המניע של העובד הוא הפסקת עבודה וזוהי, בעצם, תופעת הלוואי אזי הוא רשאי ליהנות מפיצוי פיטורין. לעניין זה הפסיקה הרחיבה את המונח ישוב חקלאי (ראה להלן) ושם נאמר כי גם אם בן מושב התגורר בעבר במושב ועזב לעיר וחזר להתגורר במושב בכדי לסייע להוריו בעבודת המשק במושב אזי הוא גם יכנס בגדר הסעיף.
פירוש המונחים ישבו חקלאי ואזור פיתוח:
"ישוב חקלאי" — קיבוץ, מושב, או ישוב שמרבית תושביו הם חקלאים.
מאחר וההגדרה של ישוב חקלאי הינו מעומעם במקצת, פירשה הפסיקה את המונח הנ"ל בצורה רחבה. כך, לדוגמה, חקלאי יחשב לא רק בעלים של משק אלא גם מי שעוסק בחקלאות כל גווניה.
"ישוב באזור פיתוח" — אחד הישובים: אופקים, אילת, בית-שאן, בית-שמש, דימונה, חצור, ירוחם, כרמיאל, מגדל-העמק, מדרשת שדה בוקר, מצפה-רמון, מעלות-תרשיחה, נתיבות, נצרת-עילית, ערד, צפת, קרית-גת, קרית-מלאכי, קרית-שמונה, שדרות, שלומי, יקנעם-עלית, עכו, טבריה, עפולה, גילון, עצמון, יודפת, יעד, קורנית, שכניה, מורשת, מנוף, מרכז ספיר, יבנאל, כפר-ורדים, הילה, מתת, אדר, עמקה, תרשים, כמון, מכמנים, ורד הגליל, ארשת, עדי, הררית, פרחי אביב, צורית, טל אל, כליל, קציר, מנחמיה, מטולה, מגדל, רמת ישי, ראש פינה, כנרת (המושבה), כפר תבור, יסוד המעלה, מסד, מצפה נטופה, חיספין, אשחר, הר חלוץ, יובלים, מעלה צביה, רקפת, חורפיש, מצפה הושעיה, גבעת אלה, גבעת אבני, אלון הגליל, אבטליון, שרשים.
3. סיבות נוספות המצדיקות התפטרות עקב העתק מגורים
א. העתקת מקום מגורים למקום התנחלות או מאחז- אם העובד מחליט להתפטר עקב העתקת מקום מגורים בהתנחלות או מאחז, ייחשב הדבר כהתפטרות כדין, ולכן יהיה זכאי לפיצויים. יש להראות כי מדובר בתקופה שלא תפחת מ-6 חודשים רצופים.
ב. עקב הצטרפות בן הזוג למקום עבודה אחר בישראל- יש להראות כי מקום העבודה מרוחק לפחות כ-40 ק"מ ממקום המגורים הקודם בו העובד התגורר, וכי במקום המגורים החדש מתגורר העובד לפחות 6 חודשים.
ג. מעבר עקב העברת תפקיד של בן הזוג המשרת בצבא קבע או משטרת ישראל או בשירות בתי הסוהר.
ד. העובד העתיק את מקום מגוריו עקב הצטרפותו לבן זוגו היוצא לשליחות מטעם המדינה או ההסתדרות הציונית העולמית — הסוכנות היהודית לארץ-ישראל, קרן קיימת לישראל או קרן היסוד — המגבית המאוחדת לישראל, למעלה מ-6 חודשים ובלבד שהמעביד סירב לאשר לעובד "חופשה ללא תשלום" בתקופת השליחות.
גם כאן פירש ביהמ"ש את התכלית בצורה מרחיבה.
ה. העתקת מגורים כאשר בן הזוג של העובד הוא מועסק בשירות המדינה או בגוף ציבורי, כאשר בן הזוג של העובד נאלץ לעבור לירושלים על פי החלטת הממשלה ובלבד שמקום המגורים של העובד מרוחק 40 ק"מ (מירושלים).
ו. עקב גירושין- כאשר העובד מעתיק את מגוריו, לישוב מרוחק 40 ק"מ, ממקום מגוריו הישן והוא מתגורר בו לפחות 6 חודשים, וזאת בגלל סיבת גירושין. במצב זה הכירה הפסיקה גם לאחר תקופה ארוכה בין הגירושין להתפטרות.
יש לציין כי חישובי המרחקים יחשבו לפי מה שנקבע בפירסומי מרחקי הדרך של מחלקת המדידות במשרד העבודה.
חשוב להדגיש, כי אין חובה על העובד להודיע מראש למעביד את סיבת ההתפטרות. (ראוי לציין, כי המלומד י'. לובוצקי ממליץ להגיש את הבקשה לפיצויי התפטרות רק בחלוף 6 חודשים בהם העובד עבר להתגורר במקום החדש).
אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
העתקת מגורים מהי?
הסע' מונה מספר מצבים שיחשבו העתקת מגורים:
1. העתקת מגורים לרגל נישואין- מדובר כי על העובד להראות, כי בעקבות נישואין לבן/לבת הזוג העובד עבר לישוב מגורים בישראל בו גר בן הזוג השני. קרי, כאן יש להראות כי בן הזוג העובד עבר לישוב בישראל בו נמצאת בן/בת הזוג השני. יש להראות כי מקום המגורים החדש של העובד מרוחק לפחות 40 ק"מ ממקום המגורים הקודם של העובד.
לגבי השהייה במקום המגורים החדש אין חיוב בזמן מינימאלי אך הפסיקה פירשה זאת כי הכוונה היא כי על העובד קיימת דרישה שיוכח כי מדובר במעבר למקום מגורים חדש עם כוונה ולא באופן זמני.
2. העתקת מגורים לישוב חקלאי או לאיזור פיתוח - כאן יש להראות כי העובד אינו גר בישוב חקלאי או באזור פיתוח וכי ההתפטרות באה מתוך כוונה להתיישב בישוב חקלאי או אזור פיתוח לפחות לתקופת זמן של 6 חודשים. הרציונאל במקרה זה הוא, לעודד מעבר לישובים חקלאים ולאזורי פיתוח. לכן יש להוכיח, כי המניע להתפטרות הוא העתקת מגורים לצורך ישוב חקלאי ואזור חקלאי. באם המניע של העובד הוא הפסקת עבודה וזוהי, בעצם, תופעת הלוואי אזי הוא רשאי ליהנות מפיצוי פיטורין. לעניין זה הפסיקה הרחיבה את המונח ישוב חקלאי (ראה להלן) ושם נאמר כי גם אם בן מושב התגורר בעבר במושב ועזב לעיר וחזר להתגורר במושב בכדי לסייע להוריו בעבודת המשק במושב אזי הוא גם יכנס בגדר הסעיף.
פירוש המונחים ישבו חקלאי ואזור פיתוח:
"ישוב חקלאי" — קיבוץ, מושב, או ישוב שמרבית תושביו הם חקלאים.
מאחר וההגדרה של ישוב חקלאי הינו מעומעם במקצת, פירשה הפסיקה את המונח הנ"ל בצורה רחבה. כך, לדוגמה, חקלאי יחשב לא רק בעלים של משק אלא גם מי שעוסק בחקלאות כל גווניה.
"ישוב באזור פיתוח" — אחד הישובים: אופקים, אילת, בית-שאן, בית-שמש, דימונה, חצור, ירוחם, כרמיאל, מגדל-העמק, מדרשת שדה בוקר, מצפה-רמון, מעלות-תרשיחה, נתיבות, נצרת-עילית, ערד, צפת, קרית-גת, קרית-מלאכי, קרית-שמונה, שדרות, שלומי, יקנעם-עלית, עכו, טבריה, עפולה, גילון, עצמון, יודפת, יעד, קורנית, שכניה, מורשת, מנוף, מרכז ספיר, יבנאל, כפר-ורדים, הילה, מתת, אדר, עמקה, תרשים, כמון, מכמנים, ורד הגליל, ארשת, עדי, הררית, פרחי אביב, צורית, טל אל, כליל, קציר, מנחמיה, מטולה, מגדל, רמת ישי, ראש פינה, כנרת (המושבה), כפר תבור, יסוד המעלה, מסד, מצפה נטופה, חיספין, אשחר, הר חלוץ, יובלים, מעלה צביה, רקפת, חורפיש, מצפה הושעיה, גבעת אלה, גבעת אבני, אלון הגליל, אבטליון, שרשים.
3. סיבות נוספות המצדיקות התפטרות עקב העתק מגורים
א. העתקת מקום מגורים למקום התנחלות או מאחז- אם העובד מחליט להתפטר עקב העתקת מקום מגורים בהתנחלות או מאחז, ייחשב הדבר כהתפטרות כדין, ולכן יהיה זכאי לפיצויים. יש להראות כי מדובר בתקופה שלא תפחת מ-6 חודשים רצופים.
ב. עקב הצטרפות בן הזוג למקום עבודה אחר בישראל- יש להראות כי מקום העבודה מרוחק לפחות כ-40 ק"מ ממקום המגורים הקודם בו העובד התגורר, וכי במקום המגורים החדש מתגורר העובד לפחות 6 חודשים.
ג. מעבר עקב העברת תפקיד של בן הזוג המשרת בצבא קבע או משטרת ישראל או בשירות בתי הסוהר.
ד. העובד העתיק את מקום מגוריו עקב הצטרפותו לבן זוגו היוצא לשליחות מטעם המדינה או ההסתדרות הציונית העולמית — הסוכנות היהודית לארץ-ישראל, קרן קיימת לישראל או קרן היסוד — המגבית המאוחדת לישראל, למעלה מ-6 חודשים ובלבד שהמעביד סירב לאשר לעובד "חופשה ללא תשלום" בתקופת השליחות.
גם כאן פירש ביהמ"ש את התכלית בצורה מרחיבה.
ה. העתקת מגורים כאשר בן הזוג של העובד הוא מועסק בשירות המדינה או בגוף ציבורי, כאשר בן הזוג של העובד נאלץ לעבור לירושלים על פי החלטת הממשלה ובלבד שמקום המגורים של העובד מרוחק 40 ק"מ (מירושלים).
ו. עקב גירושין- כאשר העובד מעתיק את מגוריו, לישוב מרוחק 40 ק"מ, ממקום מגוריו הישן והוא מתגורר בו לפחות 6 חודשים, וזאת בגלל סיבת גירושין. במצב זה הכירה הפסיקה גם לאחר תקופה ארוכה בין הגירושין להתפטרות.
יש לציין כי חישובי המרחקים יחשבו לפי מה שנקבע בפירסומי מרחקי הדרך של מחלקת המדידות במשרד העבודה.
חשוב להדגיש, כי אין חובה על העובד להודיע מראש למעביד את סיבת ההתפטרות. (ראוי לציין, כי המלומד י'. לובוצקי ממליץ להגיש את הבקשה לפיצויי התפטרות רק בחלוף 6 חודשים בהם העובד עבר להתגורר במקום החדש).
אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
פיטורים עקב החתונה
עו"ד עדי פריאנטי
23/07/12
באם המעסיק של זוגתך יהיה מעוניין לפטרה - אין זה משנה מהי הסיבה האם זה עקב החתונה או המרחק הוא יהיה חיב לערוך לה שימוע ליתן לה הודעה מוקדמת כדין ואת שאר זכויותיה הסוציאליות.
המעבידה שלי לא שילמה לנו פנסיה
אורית
22/07/12
היי,המעבידה שלי החלה לשלם פנסיה רק בחודש דצ' אשתקד. האם כאשר אני מתפטרת עדיין מגיעים לי דמי הפיצויים? תודה
הרעה בתנאי העבודה
עו"ד עדי פריאנטי
23/07/12
באם הינך מתכוונת להתפטר עקבה אי תשלום פנסיה - אזי לאו. עליך להתריע בפני עסיקתך על חובתה ועל המחדל וליתן לך אפשרות לתקן את המחדל. רק לאחר מכן באם ההפרה לא תתוקן אני מציעה לך להוועץ באופן פרטני עם עוה"ד בתחום דיני העבודה לענין האפשרות של פיטורין בדין מפוטר - ובאם יש לך עילה לכך.
פיטורין
מיה
22/07/12
שלום. בעוד כחודש יוחלפו המנהלים בעמותה בה אני עובדת. היום הודיע לי המנהל הקיים (בשיחת טלפון) כי הוא מעוניין לדבר איתי ביום רביעי. כאשר שאלתי על מה השיחה נאמר לי שהמנהל החדש מביא איתו עובדת והיא תשב על התקן שלי ושהמנהל החדש ביקש ממנו שיפטר אותי.ממה שאני מבינה אסור היה לו להגיד את זה בטלפון ולא נעשתה שיחת שימוע. ובכלל מה הדין כאשר יש החלפת מנהלים?תודהמיה
החלפת מנהלים
עו"ד עדי פריאנטי
23/07/12
כאשר מנהלים מתחלפים - באם מדובר במנהלים להבדיל מבעלי העמותה אזי אין לכך שום משמעות. לענין פיטורייך נכון שטרם פיטורייך עלהם לערוך לך ישמוע - ונראה כי פיטורייך כבר באו ולכן הפיטורים יהיו שלא כדין. אני מציעה לך ללכת לשיחה עםמכשיר הקלטה ולהקליט את השיחה. ובמידה ותפוטרי אני מציעה לך לשקול מיצוי זכותייך מולהמעסיק- כולל הסעד של אי עריכת שימוע.
פיטורים ללא מכתב
פנסיונר
22/07/12
שלום רב, עבדתי כ-5 שנים בניקיון בביה"ס. בחודשיים האחרונים הם הודיעו לי על קיצוץ בשעות עבודתי ולאחר מכן הם הביאו חברת ניקיון ואמרו שהם לא צריכים אותי יותר. ביקשתי מכתב פיטורים ואת הפיצויים שלי והמנהל שאיתו שוחחתי פשוט סובב לי את הגב והמשיך ללכת כאשר הוא מתעלם לחלוטין מפנייתי. מה עלי לעשות או לאן לפנות כדי לקבל את המגיע לי?
פיטורים
עו"ד עדי פריאנטי
23/07/12
אני מציעה לך לפנות או להתסדרות במקום עבודתך או לעוה"ד מתחום דיני העבודה למיצוי זכויותייך. את עבדת 5 שנים ולן מדיעים לך פ"פ, חלף הודעה מוקדמת, הבראה, חגים, פנסיה ופיצויי בדין אי עריכת שימוע.
תשלום עבור ימים בהם לא עבדתי- דחוף
הילה
22/07/12
שלום, עבדתי אצל מעסיק אשר בשל הקשרים החמים שנוצרו ביננו נתן לי את חופשת סוכות במתנה. זאת אומרת שנרשם ביומן עבודה שעבדתי וקיבלתי ע"כ תשלום מלא. בנוסף, כעבור חודשיים התחתנתי ושוב קיבלתי- מבלי שביקשתי, 5 ימים במתנה (נרשם כאילו עבדתי למרות שלא). בעקבות פיטורי ותביעתי לפיצויים מבקש המעסיק חזרה את הכספים. האם אני חייבת להחזיר לו? הרי לא הייתי לוקחת את כל הימים אם הייתי יודעת שהם ירדו לי מהמשכורת. אודה לתשובה.
תשלום עבור ימים שהם לא עובדים
עו"ד עדי פריאנטי
23/07/12
הילה שלום,
למצער נראה כי הצדק עימך אך אין לדעת כיצד בית הדין יראה את הדבר - לו התביעה תגיע לפתחו ולכן אני מציעה לך לנסות ולהגיע עם צעסיקך להסדר.
למצער נראה כי הצדק עימך אך אין לדעת כיצד בית הדין יראה את הדבר - לו התביעה תגיע לפתחו ולכן אני מציעה לך לנסות ולהגיע עם צעסיקך להסדר.
פיטורים מעבודה- דחוף…
ורד
22/07/12
שלום רב
ברצוני לשאול מס' שאלות בעניין פיטורים מעבודה.
עבדתי כמנהלת שיווק ומכירות בחברה קטנה כ-5.5 שנים .ביום שני -16.7.12 הודיע לי מנכ"ל החברה על פיטוריי. הסיבה היא שהמצב הכלכלי בחברה קשה ומשכורתי גבוהה ומכבידה על החברה.
הוא אמר שאין צורך שאמשיך לעבוד בחודש הקרוב והוא ישלם לי על 30 יום הודעה מראש.
כמו כן הוא ביקש שאשאיר מיידית את המחשב,הנייד והרכב שברשותי מטעם החברה. ביקשתי שהות להתארגנות והתחשבות בכך שההודעה היתה מפתיעה וקיבלתי ברוב נדיבותו -שבוע.
האם זה חוקי ? האם זו דרישה סבירה ?
מעבר לכך המנכל חייב לי תשלומי הוצאות דלק שלי מחודשים מאי יוני ויולי שעדיין לא שולמומ לחשבוני. הוא טען שכרגע אין לו כסף ויעביר לי במהלך החודש....האם להחזיר לו את הדברים בלי שישלם קודם ?
אודה לתשובה
ורד
ברצוני לשאול מס' שאלות בעניין פיטורים מעבודה.
עבדתי כמנהלת שיווק ומכירות בחברה קטנה כ-5.5 שנים .ביום שני -16.7.12 הודיע לי מנכ"ל החברה על פיטוריי. הסיבה היא שהמצב הכלכלי בחברה קשה ומשכורתי גבוהה ומכבידה על החברה.
הוא אמר שאין צורך שאמשיך לעבוד בחודש הקרוב והוא ישלם לי על 30 יום הודעה מראש.
כמו כן הוא ביקש שאשאיר מיידית את המחשב,הנייד והרכב שברשותי מטעם החברה. ביקשתי שהות להתארגנות והתחשבות בכך שההודעה היתה מפתיעה וקיבלתי ברוב נדיבותו -שבוע.
האם זה חוקי ? האם זו דרישה סבירה ?
מעבר לכך המנכל חייב לי תשלומי הוצאות דלק שלי מחודשים מאי יוני ויולי שעדיין לא שולמומ לחשבוני. הוא טען שכרגע אין לו כסף ויעביר לי במהלך החודש....האם להחזיר לו את הדברים בלי שישלם קודם ?
אודה לתשובה
ורד
תשובה לשאלך
שוחר דיני עבודה
22/07/12
לפי מה שאת מתארת נראה לכאורה כי המעסיק רשאי לוותר על המשך עבודתך בימי ה"הודעה המוקדמת" ועליו לשלם לך את דמי ההודעה המוקדמת.
לענין הרכב - נראה כי המעסיק רשאי "לקחת" אותו ממך שכן למעשה אינך זקוקה עוד לרכב לצורך העבודה.
לענין החזרי דלק נראה כי על המעסיק לשלם לך הוצאה זו בכפוף למה שסוכם בטרם תחילת עבודתך.
במידה והמעסיק לא משלם לך את המגיע לך על פי דין, כדאי לשלוח לו מכתב מעו"ד ו/או להגיש נגדו תביעה. כדאי לבדוק הגשת תביעה בגין הכספים המגיעים לך על פי דין וכן אי קיום שימוע כדין (במידה ושייך) הכל לפי הענין.
אין בתשובה זו כדי להוות משום מתן ייעוץ.
לענין הרכב - נראה כי המעסיק רשאי "לקחת" אותו ממך שכן למעשה אינך זקוקה עוד לרכב לצורך העבודה.
לענין החזרי דלק נראה כי על המעסיק לשלם לך הוצאה זו בכפוף למה שסוכם בטרם תחילת עבודתך.
במידה והמעסיק לא משלם לך את המגיע לך על פי דין, כדאי לשלוח לו מכתב מעו"ד ו/או להגיש נגדו תביעה. כדאי לבדוק הגשת תביעה בגין הכספים המגיעים לך על פי דין וכן אי קיום שימוע כדין (במידה ושייך) הכל לפי הענין.
אין בתשובה זו כדי להוות משום מתן ייעוץ.
פיטורים לאלתר
עו"ד עדי פריאנטי
23/07/12
באם מעסיקך צישלם לך את כל זכויותייך הסוציאליות. כולל פ"פ, חלף הודעה מוקדמת שכרך כולל כל פרשי ההוצאות שהוא חייב לך וכןשילם לך במשך השנים הבראה חגים פנסיה באופן תקין לא נראה כי יש המעסיק שלך עשה משהו שאינו לגיטמי - פרט לכך שלא ערך לך ישמוע. אי אפשר לחייב מעסיק להעסיק עובד.
ייעוץ דחוף- דיני עבודה באבל
meravla
22/07/12
שלום ותודה מראש,
בעלי נמצא כיום בשנת אבל ( עברו 7 חודשים) על מות אביו.
עובד במשך -3 שנים כעובד מדינה בגוף בטחוני.
כחלק מן העבודה יש צורך ביציאה לחו"ל אחת לתקופה לא קבועה .
כיום- הוא 3 פעמים ביום מתפלל ע"מ לומר קדיש ( זו ההלכה על בן הנפטר).
במקום עבודתו- המנהל הישיר שלו- מכריח אותו לצאת לחו"ל,
האם הוא באמת יכול לעשות כך?
מודה לך מראש על התשובה הדחופה!!
בעלי נמצא כיום בשנת אבל ( עברו 7 חודשים) על מות אביו.
עובד במשך -3 שנים כעובד מדינה בגוף בטחוני.
כחלק מן העבודה יש צורך ביציאה לחו"ל אחת לתקופה לא קבועה .
כיום- הוא 3 פעמים ביום מתפלל ע"מ לומר קדיש ( זו ההלכה על בן הנפטר).
במקום עבודתו- המנהל הישיר שלו- מכריח אותו לצאת לחו"ל,
האם הוא באמת יכול לעשות כך?
מודה לך מראש על התשובה הדחופה!!
לשאלתך
שוחר דיני עבודה
22/07/12
בנסיבות הענין כאשר עבודתו כרוכה בנסיעות לחו"ל וכאשר בעלך נסע לחו"ל במסגרת עבודתו בטרם מות בנו, נראה כי לא תעמוד לו טענת ה"קדיש" .
מעבר לכך ובלי כל קשר לדיני עבודה - נסיעותיו לחו"ל לצורך ביטחוני מהוות מצווה גדולה שתעמוד לזכות בנו. כדאי שתשאלו את הרב אברהם יוסף (רב העיר חולון) בענין מצווה זו.
מעבר לכך ובלי כל קשר לדיני עבודה - נסיעותיו לחו"ל לצורך ביטחוני מהוות מצווה גדולה שתעמוד לזכות בנו. כדאי שתשאלו את הרב אברהם יוסף (רב העיר חולון) בענין מצווה זו.
שנת אבל
עו"ד עדי פריאנטי
23/07/12
בחוק תקופת האבל היא שבוע ימים ולא יותר מכך. לכן באם בעלך היה טס לחו"ל עקב עבודתו - אין שום סיבהשלא ימשיךלעשות כן.
תלונות נגד עובד בתמת
שיראל
22/07/12
האם מעסיק יכול להגיש נגד עובד תלונה במשרד התמ"ת?
תודה
תודה
מה התלונה?
ברק גרנות
22/07/12
בעיקרון יש לך את מחלקת פניות הציבור. כמו כן, יש לך את לשכת שר התמ"ת ואת לשכת מנכ"ל שמקבלים ומטפלים בפניות ותלונות במגוון נושאים.
תלונות נגד עבד בתמ"ת
עו"ד עדי פריאנטי
23/07/12
מעסיק יכול להגיש תלונה נגד עובד במשרדי התמ"ת ובאם הוא גובל בפלילי גם למשטרה
חוק הודעה לעובד
שי 34
22/07/12
עובד בחברתי נמצא בהליך פשטר במסגרתו הועברה בקשה על ידי הנאמן להעברת חוזה העסקה עימו. העובד עובד בחברה משת 1993 ואין לו חוזה העסקה. מה עליי לעשות?
עובד בפשר"
עו"ד עדי פריאנטי
23/07/12
עליך להגיש הודעה מסודרת בה תרשום ממתי הוא עובד, אחוז משרתו, שכרו, תנאי העסקתו וכוכ. לעני חוזה העסקה תציין כי אין לו חוזה.
תנאיי חוזה עבודה לעומת תנאים בפועל
ליאה
22/07/12
שלום,
אני בשלב מו"מ על חוזה עבודה.
נאמר לי על ידי העובדים, וגם על ידי המעסיק, שעל יום מחלה שני ואילך הוא משלם 100%.
רשמתי את זה בחוזה והמעסיק סירב לרשום זאת בחוזה, בטענה שאת ההטבות שהוא נותן הוא נותן מרצונו החופשי ולא רוצה להיות מחויב לכך.
השאלה שלי היא האם במקרה בו במשך שנה או שנתיים הוא משלם כך על ימי מחלה ולאחר מכן רוצה לשלם לפי החוק, ובהתחשב בזה שבחוזה רשום שאני מקבלת על ימי מחלה לפי החוק (למרות שבפועל לא), האם זה נחשב הרעת תנאים (והאם כזו המאפשרת התפטרות בדין מפוטר)?
תודה.
אני בשלב מו"מ על חוזה עבודה.
נאמר לי על ידי העובדים, וגם על ידי המעסיק, שעל יום מחלה שני ואילך הוא משלם 100%.
רשמתי את זה בחוזה והמעסיק סירב לרשום זאת בחוזה, בטענה שאת ההטבות שהוא נותן הוא נותן מרצונו החופשי ולא רוצה להיות מחויב לכך.
השאלה שלי היא האם במקרה בו במשך שנה או שנתיים הוא משלם כך על ימי מחלה ולאחר מכן רוצה לשלם לפי החוק, ובהתחשב בזה שבחוזה רשום שאני מקבלת על ימי מחלה לפי החוק (למרות שבפועל לא), האם זה נחשב הרעת תנאים (והאם כזו המאפשרת התפטרות בדין מפוטר)?
תודה.
בהמשך לשאלתך
שוחר דיני עבודה
22/07/12
אני חושב שאין תשובה חד משמעית לשאלתך.
במידה ויום מן הימים תתבע את מעסיקך בגין דמי מחלה שלא שולמו לך בהתאם למה שסוכם (כמופיע בשאלתך), יתכן וביה"ד לעבודה יקבל את תביעתך מהטעם שהתקיים בינך למעסיקך נוהג לשלם עבור היום השני למחלה (נוהג = חוזה). למותר לציין שאם מעסקך לא יכחיש סיכום זה (שנערך בע"פ) סיכויי תביעתך יגדלו. מאידך ביה"ד לעבודה יוכל לטעון כי עצם העובדה שמעסיקך היטיב עמך ושילם לך עבור כל יום שני של מחלה במשך שנתיים (מעבר למה שהחוק מחייב), אינה מהווה הסכמה למתן הטבה זו אלא הטבה שהיא לפנים משורת הדין ואין בה כדי לחייב את המעסיק מעבר למה שהוא חייב לפי חוק. למותר לציין כי במידה ומעסיקך יכחיש הסיכום בע"פ בענין ההטבה, סיכויי תביעתך יקטנו. עוד דבר אחד חשוב - כלל נקוט הוא כי "המוציא מחברו עליו הראיה" ובמקרה דנן נטל ההוכחה הוא עליך.
יתכן וכדאי להקליט את המעסיק בזמן שהוא מציע הטבות שכאלו...
אין באמור לעיל בכדי להוות משום מתן ייעוץ.
במידה ויום מן הימים תתבע את מעסיקך בגין דמי מחלה שלא שולמו לך בהתאם למה שסוכם (כמופיע בשאלתך), יתכן וביה"ד לעבודה יקבל את תביעתך מהטעם שהתקיים בינך למעסיקך נוהג לשלם עבור היום השני למחלה (נוהג = חוזה). למותר לציין שאם מעסקך לא יכחיש סיכום זה (שנערך בע"פ) סיכויי תביעתך יגדלו. מאידך ביה"ד לעבודה יוכל לטעון כי עצם העובדה שמעסיקך היטיב עמך ושילם לך עבור כל יום שני של מחלה במשך שנתיים (מעבר למה שהחוק מחייב), אינה מהווה הסכמה למתן הטבה זו אלא הטבה שהיא לפנים משורת הדין ואין בה כדי לחייב את המעסיק מעבר למה שהוא חייב לפי חוק. למותר לציין כי במידה ומעסיקך יכחיש הסיכום בע"פ בענין ההטבה, סיכויי תביעתך יקטנו. עוד דבר אחד חשוב - כלל נקוט הוא כי "המוציא מחברו עליו הראיה" ובמקרה דנן נטל ההוכחה הוא עליך.
יתכן וכדאי להקליט את המעסיק בזמן שהוא מציע הטבות שכאלו...
אין באמור לעיל בכדי להוות משום מתן ייעוץ.
תנאי חוזה מול תנאי העסקה בפועל
עו"ד עדי פריאנטי
23/07/12
לענין שאלתך - לצערי אין לי ליתן לך תושבה חד משמעית יכול להיות שכן - שכן יחייבו את מעסיקך לשלם לפי הנוהג וכול להיות שיחליטו שלאו - כי אין המדובר במשהו מחייב .
הצהרה למניעת ניגוד עניינים – לחתום?
עדי
22/07/12
שלום רבאני עובד בחברת הייטק גדולה, כשאני במעמד עובד קבלן. כדי לסבך את העניין, אני עובד כעצמאי מול הקבלן, שמקבל את התשלום מהמעסיק בפועל שלי.לכאורה לא רק שאין יחסי עובד מעביד ביני למעסיק בפועל, אלא גם אין יחסי עובד-מעביד ביני לחברת קבלן.לאחרונה נדרשתי, מטעם המעסיק בפועל, לחתום על "הצהרה למניעת ניגוד עניינים".ההצהרה הנ"ל מכילה סעיפים שלדעתי יכולים לסכן אותי כעצמאי (או אפילו אם הייתי שכיר), ואשמח לחוות דעת בנושא.מעבר לכך, מדובר בחברה גדולה שאיני מודע לכל תחומי העיסוק שלה, וכעצמאי אני חושש שאעניק ייעוץ לחברה שתסתבר כמתחרה למעסיק באחד ממגוון התחומים שלו (גם אם אני לא עובד בתחום הנ"ל) ואז אחשוף עצמי לתביעה.להלן סעיפי ההצהרה:1. אני מצהיר בזאת, כי, לפי מיטב הבנתי וידיעתי, אין אני ו/או מי מקרובי משפחתי נמצא בקשרי משפחה, חברות ו/או עסקים, אשר עלולים לגרום לי להימצא במצב של חשש לניגוד ו/או ניגוד עניינים, במישרין ו/או בעקיפין, בין תפקידי ו/או עיסוקי ו/או תפקידו ו/או עיסוקו של מי מקרובי משפחתי לבין מילוי תפקידי בחברה.2. הנני מתחייב להימנע מכל פעולה שיש בה ניגוד עיניינים בין תפקידי בחברה, לבין ענייני האישיים, מכל פעולה שיש בה תחרות ו/או חשש לתחרות עם עסקי החברה או פגיעה בהם, ו/או מניצול הזדמנות עסקית של החברה במטרה להרוויח טובות הנאה אישיות.3. הנני מתחייב להימנע מכל מערכת יחסים או אינטרסים עסקיים, כספיים או אישיים, ישירים או עקיפים, אשר עומדים בניגוד לאינטרסים של החברה, או אשר יש בהם כדי לפגוע בחובת הנאמנות שלי לחברה.4. הנני מתחייב כי בכל מקרה של שינוי תפקידי, במעמדי ו/או במצב העסקי ו/או בתפקידו, במעמדו ו/או במצבו העסקי של מי מקרובי משפחתי, העלול לגרום, במישרין ו/או בעקיפין, לחשש לניגוד עניינים אודיע על כך לאלתר לממונים עליו בחברה.ברור לי כי מסירת פרטים בלתי נכונים או בלתי שלמים ייחשבו כהצהרה כוזבת.
הצהרה לאי ניגוד עניינים
עו"ד עדי פריאנטי
23/07/12
כעצמאי - לא הייתי מציעה לך לחתום על ההצהרה. אבל אנא פנה לפורום דיני חוזים בענין זה.
פיצווי פיטורין לעובדת שפוטרה בתום חופשת לידה
דוד
22/07/12
שלום רב אשתי עבדה במהלך השנים 2009 עד 2011 במקום עבודה מסוים. בחודש ינואר האחרון נולדה לנו בת, ואשתי יצאה לחופשת לידה שאמורה היתה להסתיים לקראת סוף מאי. אלא שמקום העבודה בו עבדה נסגר, והיא קיבלה מכתב פיטורין. יצויין עוד כי הסיטואציה הזו מאד מתאימה לנו בהיבט הפרקטי. המעסיק לא העביר לה עד עתה פיצויי פיטורין, בטענה כי החוק לא מאפשר לו לפטר אותה, והוא אומר כי אם היא מעונינת בפיצויים - עליה להגיש לו מכתב התפטרות. בדרך אגב - הוא מציע לה לעבוד אצלו במקום אחר, המרוחק ממקום מגורנו, ולמעשה - אשתי לא מעונינת לעבוד שם. מה עושים - האם להגיש מכתב התפטרות רטרואקטיבי לחודש מאי? האם זה יכול לפגוע בנו ולשמש לעילה לאי תשלום פיצויים? תודה רבה מראש, דוד
הודעה על פיטורין
עו"ד עדי פריאנטי
23/07/12
במידה ואשתך מעוניינת להתפטר בדין מפוטרת היא יכולה לעשות כך עקב רצונה לגדל את ביתכם - אבל זאת בתוך 9 חודשים מיום הלידה.
ימי מחלה ועבודה
תמי
22/07/12
לפני חודש נפלתי בבית ושברתי רגל. יש לי אישור ימי מחלה עד 15/8/12.
ביום ראשון הבא (29/7) המנהלת שלי מהעבודה יוצאת לחופשה לשבועיים לארה"ב.
אני המחליפה שלה ואין מישהו אחר שיכול לעשות את אותה עבודה.
דיברתי עם העבודה והם אמרו לי שאם אני רוצה לבוא לעבודה אני צריכה להביא אישור מהרופא שאני יכולה לעבוד, ואז הרצף של ימי המחלה נעצר, ואם אצטרך עוד ימי מחלה אצטרך להביא אישור חדש מהרופא והספירה תתחיל מחדש.
ואני שואלת: איך הרופא שנתן לי ימי מחלה יכול לתת לי אישור שאני יכולה ללכת לעבודה??????? אני עושה צחוק מעצמי, לא???
ועוד משהו - אני לא יכולה לנהוג או לנסוע באוטובוס (אני עם רגל חבושה ומדדה על קביים). אם וכאשר אצטרך להגיע לעבודה זה במונית מהבית לעבודה וחזרה. עדיין לא שאלתי את העבודה האם ישלמו לי את הוצאות המונית.
אולי בכלל עדיף להישאר בבית ולראות אולימפיאדה????
תודה מראש ויום טוב, תמי
ביום ראשון הבא (29/7) המנהלת שלי מהעבודה יוצאת לחופשה לשבועיים לארה"ב.
אני המחליפה שלה ואין מישהו אחר שיכול לעשות את אותה עבודה.
דיברתי עם העבודה והם אמרו לי שאם אני רוצה לבוא לעבודה אני צריכה להביא אישור מהרופא שאני יכולה לעבוד, ואז הרצף של ימי המחלה נעצר, ואם אצטרך עוד ימי מחלה אצטרך להביא אישור חדש מהרופא והספירה תתחיל מחדש.
ואני שואלת: איך הרופא שנתן לי ימי מחלה יכול לתת לי אישור שאני יכולה ללכת לעבודה??????? אני עושה צחוק מעצמי, לא???
ועוד משהו - אני לא יכולה לנהוג או לנסוע באוטובוס (אני עם רגל חבושה ומדדה על קביים). אם וכאשר אצטרך להגיע לעבודה זה במונית מהבית לעבודה וחזרה. עדיין לא שאלתי את העבודה האם ישלמו לי את הוצאות המונית.
אולי בכלל עדיף להישאר בבית ולראות אולימפיאדה????
תודה מראש ויום טוב, תמי
בהמשך לשאלתך
שוחר דיני עבודה
22/07/12
לענין דמי מחלה - החוק קובע העובד אינו זכאי לדמי מחלה עבור היום הראשון למחלתו . עבור היום השני והשלישי העובד זכאי רק ל 50% משכרו כדמי מחלה. מהיום הרביעי והילך זכאי העובד ל 100% משכרו כדמי מחלה.
במידה ותחזרי לעבודה באמצע חופשת ימי מחלה ולאחר מכן תמשיכי לנצל את ימי המחלה ,החישוב לימים הבאים יתחיל מחדש. לדוגמה - מגיע לך 6 ימי מחלה (ראשון עד שישי). עבור היום הראשון לא תקבלי כלום, עבור היום השני והשלישי תקבלי 50%, עבור היום הרביעי והחמישי והשישי תקבלי 100% - כל זאת בתנאי שלא חזרת לעבודה במהלך תקופת המחלה. אולם אם למשל חזרת לעבודה ביום חמישי וביום שישי לא הופעת לעבודה בגין מחלתך, לא תקבלי כלום על היום השישי.
מסקנה כדאי לבדוק האם שווה מבחינה כלכלית לחזור לעבודה באמצע תקופת המחלה כשבכוונתך להמשיך את ימי המחלה לאחר מכן....
אין באמור לעיל משום ייעוץ.
במידה ותחזרי לעבודה באמצע חופשת ימי מחלה ולאחר מכן תמשיכי לנצל את ימי המחלה ,החישוב לימים הבאים יתחיל מחדש. לדוגמה - מגיע לך 6 ימי מחלה (ראשון עד שישי). עבור היום הראשון לא תקבלי כלום, עבור היום השני והשלישי תקבלי 50%, עבור היום הרביעי והחמישי והשישי תקבלי 100% - כל זאת בתנאי שלא חזרת לעבודה במהלך תקופת המחלה. אולם אם למשל חזרת לעבודה ביום חמישי וביום שישי לא הופעת לעבודה בגין מחלתך, לא תקבלי כלום על היום השישי.
מסקנה כדאי לבדוק האם שווה מבחינה כלכלית לחזור לעבודה באמצע תקופת המחלה כשבכוונתך להמשיך את ימי המחלה לאחר מכן....
אין באמור לעיל משום ייעוץ.
ימי מחלה
עו"ד עדי פריאנטי
23/07/12
במידה וקיימים לך ימי מחלה את מחוייבת להשאר בבית.
תשובת התובע עפ"י סעיף 229 לחוק סדר הדין הפלילי
אוהד
21/07/12
שלום,קיבלתי לביתי בדואר רשום הודעת קנס על עבירת חנייה לכאורה שאירעה שנה וחצי לפני שליחת ההודעה האמורה.לפיכך, פניתי לתובע (עפ"י סעיף 229(א)(1) לסדר הדין הפלילי) בבקשה לביטול בטענת התיישנות העבירה (סעיף 9).מעל לשנה וחצי שלא קיבלתי כל תשובה בעניין, עד שיום אחד התדפק על דלת בייתי גובה מס.קראתי את חוק סדר הדין הפלילי שוב ושוב, אך אינני מוצא סעיף המגדיר מהו פרק הזמן שעל התובע להשיב לטענות שהופנו אליו עפ"י סעיף 229.שאלותי הן:כיוון
שהחקיקה לא הגדירה זאת - האם הפסיקה הגדירה מהו פרק הזמן שעל תובע להשיב
לפניות? ומה קורא באם בפרק זמן זה לא השיב? האם הקנס והעבירה לכאורה
מבוטלים? מהו פסק הדין בוא מודגר אותו פרק זמן?תודה,אוהד
שהחקיקה לא הגדירה זאת - האם הפסיקה הגדירה מהו פרק הזמן שעל תובע להשיב
לפניות? ומה קורא באם בפרק זמן זה לא השיב? האם הקנס והעבירה לכאורה
מבוטלים? מהו פסק הדין בוא מודגר אותו פרק זמן?תודה,אוהד
מחוייב
אוהד
07/09/14
טוב,
לא נותרה לי ברירה, אז עתרתי.
ניצחתי (בערך - ניצחתי בטענה, אבל שורה תחתונה הפסדתי כסף).
ראו עת״מ 4094-03-14 רז נ׳ עיריית פ״ת
לא נותרה לי ברירה, אז עתרתי.
ניצחתי (בערך - ניצחתי בטענה, אבל שורה תחתונה הפסדתי כסף).
ראו עת״מ 4094-03-14 רז נ׳ עיריית פ״ת
לעורכי דין של הפורום- שאלה חשובה!!
שואל
21/07/12
אני בדרך לפיטורין לאחר שלוש שנות עבודה. רק במהלך השנה השלישית לעבודתי, נזכר המעסיק לבטח אותי בביטוח פנסיוני. האם ניתן בנוסף לפיצויי הפיטורין לדרוש מהמעסיק גם את החזר הביטוח הפנסיוני אשר החסיר ממני? כלומר, לשלם לי את הביטוח על השנתיים הראשונות רטרואקטיבית?? תודה רבה למגיבים!
החזר בגין ביטוח פנסיוני - דיני עבודה
עו"ד לילך אקרמן
מנהלת
21/07/12
כן, בוודאי.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!




