פורום נדל"ן
פורום נדל"ן הוקם כדי לתת מענה לשאלות משפטיות בתחום המקרקעין. רכישת דירה, חוזה שכירות, רישום בטאבו, סוגיות מול רמ"י ועוד – אתם מוזמנים לשאול ולהתייעץ. אנחנו כאן, לרשותכם.
האם יש הבדל במיסוי מקרקעין
מכירת בניין לצורכי מס שבח
ככלל, מכירת כל נכס מקרקעין, ובכלל זה דירה, בית מגורים מגרש, בניין, וכל המחובר לקרקע חיבור של קבע חייבת במס שבח. חובת תשלום מס השבח חלה, אלא אם כן חלה לגביה פטור מתשלום מס שבח.
מס שבח חל בגין השבח במכירת זכות במקרקעין.
בברכה,
עו"ד יפית יוחפז
מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
המשך חכירה
השבת לי- בענין חכירה שנגמרת כעבור 99 שנים
המשכתי לשאול- לא שמת לב
שאלתי בשאלה נפרדת- ואחזור שוב-
הבנתי מתשובתך שאם אין ציון אחר- בנושא חכירה מחברה פרטית של בעלי דירות שהלכו לעולמם מזמן- אין אפםשרות לאיש לפנות בעל דירה מדירתו= כאשר נגמרות 99 השנים
אך איך ממשיכים את החכירה לעוד 99 שנים בלי לשלם כסף
תודה
הארכת חכירה
לאור העובדה ששאלתך היא שאלת שרשרת, אינני בטוחה שהבנתי את כוונתך.
אענה תשובה כללית- לאור העובדה שחכירה היא למעשה זכות שכירות ארוכת טווח, הארכת החכירה (כמו בהארכת שכירות), טעונה הסכמה של הבעלים המחכיר וחתימה על הסכם חכירה בין הצדדים אשר יסדיר את תנאי החכירה ואת משך החכירה.
בברכה,
עו"ד יפית יוחפז
מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
חג שמח ותודה על פועלכם ושאלה
היתר בניה
קודם כל, יש לבחון את הוראותיו המפורשות של הסכם השיתוף,
ככל שישנה חריגה מהוראות ההסכם וככל שניתן היתר הבניה שלא כדין, ניתן להגיש התנגדות לוועדה לתכנון ובנייה.
בברכה,
עו"ד יפית יוחפז
מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
הסכם שיתוף
אי התאמה בין הרישום בטאבו לבין מצב החזקה בפועל
שלום רב,
לא פרטת בשאלתך האם הזכויות של המוכר והשכנה רשומות בטאבו אם לאו, וכן האם מדובר בבעלות פרטית או בקרקע בבעלות המדינה ובחכירה של המחזיקים ושמנוהלת על ידי רשות מקרקעי ישראל- יש חשיבות לכך באשר למצב המשפטי
יש להניח שהשכנה רכשה מחצית מהזכויות בלבד והיא או מי שרכשה ממנו את החלקה עשה בפועל שימוש ביותר מאשר מחצית מהחלקה - ללא כל הסכם בכתב אך תוך הסכמה בדרך של התנהגות מהשכן.
מנסיון בטיפול בתיקים כאלה -ניתן להוכיח שהיא שאין לה יותר מאשר מחצית בלתי מסויימת מהזכויות - הן באמצעות הרישום בטאבו, כלל שקיים וכן: על פי הסכם המכר של השכנה- בו בודאי רשום שהיא רוכשת מחצית מהזכויות ולא יותר, באמצעות דיווח למס שבח שלה על הרכישה, באמצעות כתב ההתחייבות לרישום משכנתא שהשכנה לקחה כולל חוות דעת השמאי מטעם הבנק
כפתרון פרקטי - ניתן להכין הסכם שיתוף בו יירשם שלכם יש מחצית מהזכויות כולל דרכי המעבר ומנגד יינתן לשכנה זכות מעבר בלבד שתירשם על דרך של זיקת הנאה בלבד ולא על דרך של בעלות/ חכירה
מעבר לכך - יש צורך בבחינה עובדתית מעמיקה יותר של נסיבות ההחזקה
בברכה
עו"ד יהודה וישניצקי
מנהל פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
הסכם שכירות
החוזה שלי מסתיים בעוד 8 חודשים ואני מעוניין לסייימו בעוד 7 חודשים. הס' למעשה מאפשר לי לעשות זאת ע"י מתן הודעה מראש של 90 יום וללא תשלום דמי השכירות לחודש האחרון או שבכל מקרה אאלץ לשלמם לאור האמור ברישא??
תודה.
קיצור תקופת השכירות
שלום רב
בהתאם לשתי ההוראות שהזכרת, ובהנחה שאין הוראות רלבנטיות אחרות, הרי שאתה רשאי לקצר את תקופת השכירות בהודעה מראש של 90 יום מאחר והוראה זו היא ספציפית ומסייגת את הרישא - יש להקפיד על הפרוצדורה באשר לכך הקבוע בחוזה (הודעה בכתב, בדואר רשום וכו').
בברכה
עו"ד יהודה וישניצקי
מנהל פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
איחור במסירת דירה חדשה
מהמועד הקבוע לכך בחוזה המכר ( המועד החוזי )זכאי הקונה לפיצויים".
שאלתי מה פרוש המועד החוזי, האם אני זכאי לפיצוי ממועד תום החוזה או ממועד תום החוזה + 60ימים? הדירה נמסרה לאחר 25 חודשים כאשר בחוזה נכתב 18 + 7 חודשים
החוזה נחתם לאחר התיקון לחוק המכר.
מהו המועד החוזי לפיצוי בגין איחור במסירה
שלום רב
המועד הקובע מעבר אליו אתה זכאי לפצוי לפי התיקון לחוק המכר דירות הינו מועד המסירה הקבוע בחוזה שלך ללא 60 הימים, כלומר הפיצוי אינו מהיום ה - 61 ואילך אלא מהיום הראשון לאיחור (כמובן שיש לקרוא היטב את החוזה שלך בענין מועד הפיצוי לרבות הסעיפים הנוגעים לדחיית מועד המסירה בשל עיכובים "מוצדקים" כגון: מצב לחימה, שביתות ברשויות השונות וכו')
בברכה
עו"ד יהודה וישניצקי
מנהל פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
עורך דין מטעם הדיירים בפרוייקט בינוי פינוי
שאלתי: האם הדיירים/נציגות הדיירים יכולים למנות עורך דין מטעמם? אם כן, מה עלות שכר הטרחה? ושלישית: מי נושא בעלות התשלום לעורך הדיר - הדיירים או החברה המארגנת או יזם?
ייצוג משפטי של הדיירים בפרויקט פינוי בינוי
שלום רב,
הדיירים/ נציגות הדיירים אכן רשאים למנות עורך דין מטעמם והדבר אף מתבקש. נושא מימון עורך הדין הינו תנאי מסחרי במסגרת ההתקשרות עם הקבלן, ומקובל כי הקבלן מקצה סכום מסוים למימון עורך הדין, אולם עליכם לדרוש שזהות עורך הדין תיקבע על ידכם וכך גם ההתקשרות עמו תהא ישירה מולכם ולא באמצעות הקבלן.
עלות שכר הטרחה/ גובה ההשתתפות של הקבלן נתונה למשא ומתן - למיטב נסיוני היא "מכסה" את מלוא העלויות או את רובן
בברכה
עו"ד יהודה וישניצקי,
מנהל פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
הזמנה לחקירה בדבר חשד לעבירת בניה
בעבר התלוננתי בפני המבקר על " שרונים " וברור לי שהם מחפשים עילה להפחידני.
מה עלי לעשות ?
הזמנה לחקירה בגין עבירות תכנון ובניה
שלום רב
אין לי אלא לחזור על ההמלצה שנתנו לך - להתייעץ עם עורך דין.
אגב, אם הזימון נעשה אך ורק על מנת להתעמר בך - הרי שלכאורה מדובר בעוולה אזרחית של נגישה כלפיך מצד הגורם ברשות שמבקש להלך עליך אימים
בברכה
עו"ד יהודה וישניצקי
מנהל פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
האם דוד שמש מחייב את התקנתו על משטח בטון?
היכן ניתן להתקין דוד שמש
שלום רב
התקנת דוד שמש פטורה מקבלת היתר בניה בהתאם לתקנות התכנון והבניה (עבודות ומבנים הפטורים מהיתר)- וראה סעיף 18 הקובע לאמור
א) הצבת דוד שמש וקולטי שמש על גג מבנה פטורה מהיתר, ובלבד שנפח הדוד אינו עולה על 220 ליטרים ואם נקבע לכך מקום בהיתר באותו מקום; בגג משופע יונחו דוד השמש בחלל הגג במקום מוסתר, והקולטים בצמוד לגג, ככל האפשר, ובכיוון שיפוע הגג.
איני רואה בתקנות קביעה מפורשת כי הדבר יעשה על משטח בטון - אולם מציע לך לבדוק נושא זה מול הועדה המקומית לתו"ב / רשות הרישוי באזור מגוריך. התקנה מעבר לתנאי הפטור כאמור - דורשת קבלת היתר.
בברכה
עו"ד יהודה וישניצקי
מנהל פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
צו הפסקת עבודות + הריסה
אחרי שסיימתי להפוך חלון לדלת בבית פרטי, קיבלתי צו כאמור בכותרת. הרכבתי את הדלת כדי לא להשאיר פתוח והפסקתי את העבודה. על פניו, לא נראית סיבה שלא יינתן היתר לפעולה כנ"ל ובכוונתי לפנות בבקשה כזו. (לא ידעתי שצריך היתר )
האם אני צריך להחזיר חלון במקום דלת לפני שאני פונה אל הוועדה?
האם כדאי לפנות בטלפון אל הוועדה כדי לברר פרטים? (או שאם אפנה אליהם יהיה מדובר ב"שאלת קידבק")
מה המועצה תעשה כצעד הבא אם לא אפנה אליה כדי להסדיר?
למעט המלצה לפנות לעו"ד, מה עוד מומלץ לעשות כצעד ראשוני?
תודה מראש
בקשה ללגליזציה לאחר צו הפסקת עבודה
שלום רב,
מציע לך להגיש לועדה המקומית באופן מיידי בקשה ללגליזיציה של הבניה שנעשתה - ובד בבד להיות עם אצבע על הדופק לגבי פעולות שהועדה נוקטת, ככל שתחליט לנקוט, באשר לבניה הבלתי חוקית שבוצעה - המדיניות של הועדות השונות משתנית ואינה אחידה כך שלא ניתן לייעץ לך מעבר לכך ללא פרטים נוספים. מציע לך להתייעץ דווקא עם אדריכל או גורם תכנוני בשלב זה ולא עם עו"ד.
בברכה
עו"ד יהודה וישניצקי
מנהל פורום נדל"ן ומקרקעין
מנהל
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
סגירת פרגולה ליחידת דיור
ביצענו סגירה של הפרגולה בחצר עם פאנל מבודד, ואף הרחבנו את הפרגולה ב3 מ"ר. השכן שלנו, נכנס לחצר ללא רשות, וכמה דקות אחרי שהוא נכנס נכנסו ( בלי ידיעתנו ובלי אישור שלנו ) אנשים מקצועיים שמדדו את היחידה שנבנתה. מה מומלץ לעשות?
מה מומלץ לעשות?
סגירת פרגולה ליחידת דיור
איני יודעת מה כוונותיו של השכן והמודד, אך בכל מקרה אני מציעה "להכשיר" את הבניה ולהשיג עבורה את כל האישורים וההיתר הנדרש על פי חוק.
בברכה,
ענת קציר, עו"ד
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
מס רכישה לנכה
נכה בעל דירה- זכאי להנחה במס עבור רכישת דירה שניה?
לפי מיטב ידיעתי הזכות לקבלת הנחה במס רכישה לנכה ניתנת סה"כ פעמיים בחיים גם עבור רכישת זכות במקרקעין נוספת, למשל, בבעלותך דירה ואתה רוכש מקרקעין נוספים על מנת להקים בהם בית עסק או על מנת להפוך אותם לדירה להשקעה.
לידיעתך, בתקנות קיימת הסתייגות לפיה, במידה ותרכוש קרקע עליה ניתן לבנות יותר מדירה אחת, ההנחה במס הרכישה תינתן רק עבור החלק שישמש למגורים.
בברכה,
ענת קציר, עו"ד
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
בבקשה להשיב על השאלה הנוספת בעניין חכירה- תודה
על איזו שאלה מדובר
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
הסגת גבול
, דבר שמונע ממני להצמיג גדר בשל הגגון שפולש לשטח שלי בארבע סנטמימטר .
שאלה 1:
האם מותר לי לנסר לו את הגג בארבע סנטימטר ?
ולבנות את הגדר ?
שאלה 2:
האם אני לוקח את הגרמושקה ומזמין מודד מוסמך וניגש לבית המשפט אחרי ששלחתי לשכן התראות , בית המשפט ישקול בכובד ראש ?
תודה רבה.
הסגת גבול במקרקעין
איני מציעה לך לנסר באופן עצמאי וללא ידיעתו של השכן את החלק שפולש לשטח שלך.
כדאי לשלוח לשכן מכתב התראה בטרם נקיטת הליכים משפטיים.
במידה והשכן לא יתקן את הדרוש תיקון, ניתן לפנות לבית המשפט בכתב תביעה בעילת הסגת גבול במקרקעין וקבל צו עשה.
בברכה,
ענת קציר, עו"ד
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
האם מותר לנושה להיות כונס נכסים על נכסי החייב ?
כן
מינוי נושה ככונס נכסים על נכסי החייב
כן. אין מניעה שמושה או עורך דין של נושה יתמנה ככונס נכסים על נכסי החייב.
בפועל, לדוגמא, כאשר בעלי דירה לא מצליחים לעמוד בהחזרי המשכנתא, לרוב מי שמתמנים ככונסי נכסים הינם עורכי הדין מטעם הבנק.
בברכה,
יפית יוחפז, עו"ד
מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין
עזרה לקניית בית לבן
מס רכישה- חלק מדירה
אילו היית רוכש את הדירה במלואה, מס הרכישה היה עומד על סך של 90,379 ש"ח.
היות ואתה רוכש 29.4117647% בדירה, מס הרכישה עבור חלקך יהיה בגובה של 26,582 ש"ח.
אילו בנך היה רוכש את הדירה במלואה, מס הרכישה היה עומד על סך של 4,592 ש"ח.
היות והוא רוכש 70,5882353% בדירה, מס הרכישה עבור חלקו יהיה בגובה של 3,241 ש"ח.
בברכה,
עו"ד יפית יוחפז
מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
ירושה ללא צוואה
אבי נפטר לפני חצי שנה. לא השאיר אחריו שום צוואה.
אימי שתבדל לחיים ארוכים מעוניינת למכור את הדירה של שניהם. היא רוצה לתת לי חלק מהזכויות של אבא שלי אך טוענת שמגיע לי רק שמינית, ערך הדירה 700 אלף שקלים ויש עוד אח אחד שאמור לקבל. איך זה מתחלק?
מבינה שגם בחצי של אבא שלי זה עוד מתחלק לחצי של אמא ואז רק חצי אני וחצי אחי?
כמו כן היא צברה חובות בבנק מכוונים של 400 אלף שקלים על מנת לא להשאיר לנו למרות שהבטיחה שתשאיר משהו לילדיה. מה החוק קובע לגבי זה?
הרי כל אדם יכול פשוט לצבור חובות בשווי מליונים ובשעת חלוקה לומר שלא נשאר שקל.
אשמח מאוד להכוונתכם.
חלוקת נכסים על פי דין
אני מבינה שהדירה רשומה מחצית על שם אימך ומחצית על שם אביך המנוח.
צו הירושה יקבע כי רכושו של אביך המנוח יתחלק חצי לאימך וחצי לילדיו.
הדירה תרשם 3/4 על שם אימת, 1/8 על שמך ועוד 1/8 על שם אחיך.
באופן זה גם יתחלקו הכספים בחשבון הבנק.
בברכה,
עו"ד יפית יוחפז
מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
הערת אזהרה על שם מנוח
1. במידה ואין הערה "אין הגבלה על העברה" האם ה"א עוברת ליורשים בכל מקרה ?
2. והאם צדדים שלישיים יכולים לטעון נגד תקפות ההערה רק בגלל עצם העובדה שהיא נרשמה לטובת מנוח ?
כ3. מו כן, איפה אפשר לבדוק אם כתובה הערה "אין הגבלה על העברה בירושה" ??
הערת אזהרה לטובת נפטר
לאור העובדה שלא ברורות לי נסיבותיו הספציפיות של המקרה ואת מהות הערת האזהרה אענה באופן כללי.
לפי חוק הירושה, הזכויות של המנוח עוברות ליורשיו.
לפיכך, ובאופן כללי, ככל שהערת האזהרה הינה הערה שנרשמה בעקבות עסקת מקרקעין שלא הושלמה, יש להוציא צו ירושה ולהשלים את העסקה כך שהבעלות תועבר על שם היורשים.
ככל שיש מגבלה על העברת הזכויות ליורשים- היא תהיה רשומה בנסח הטאבו.
אני מציעה לך לפנות לעורך דין לצורך קבלת ייעוץ ספציפי.
בברכה,
עו"ד יפית יוחפז
מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
צנרת מחוץ לבניין
השכן החדש בבניין שתי התקין צנרת חדשה חיצונית לבניין אשר עוברת ממש לחלון של המטבח שלי. האם מותר לו? מה עליי לעשות על מנת לגרום לו להוציא את זה. אגב הבניין שאנו גרים בו הוא בן 15 אם זה רלוונטי. בתודה מראש.
צנרת חיצונית לבניין- עבירת בניה
לשם ביצוע שינוי חיצוני בבניין, יש צורך בקבלת היתר מהועדה לתכנון ובניה.
ככל שלא ניתן היתר בניה כדין, מדובר בעבירת בנייה, שהינה עבירה פלילית.
באפשרותכם לפנות לוועדה לתכנון ובנייה ולהודיע על דבר ביצוע עבירת הבנייה.
בברכה,
עו"ד יפית יוחפז
מנהלת פורום נדל"ן ודיני מקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
חכירה בחברה פרטית שהוקמה לפני שנים רבות ומסתיימת
חכירה ל- 99 שנים העומדת להסתיים וקשורה בחברה פרטית שהקימו דיירי הבניין העבר-
מה עושים כאשר מסתיימות 99 השנים?- האם מישהו רשאי לפנות אדם מביתו?
לפי איזה חישוב משלמים- אם בכלל?- ולמי?
אנא- תשובות קונקרטיות ככל שאפשר ולא משהו כללי.
תודה
האם קיימת זכות להארכת תקופת חכירה פרטית
שלום רב
התשובה לשאלתך טמונה בנוסח הוראות חוזה החכירה ושטר החכירה - יש לבדוק מה קבעו הצדדים ביחס לזכות להאריך את חוזה החכירה לתקופה נוספת. בהיעדר התייחסות מפורשת בחוזה- יש לטעון כי אומד דעת הצדדים הייתה להקנות בעלות ומטעם כלשהו הדבר לא התאפשר אז ולכן כיום יש להכיר בבעלות דה פקטו ולהאריך את זכות החכירה אף ללא הוראה מפורשת.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
עסקה סיבובית בדירות עמידר
עסקה סיבובית בדירות עמידר
שלום רב
איני בטוח כי מתווה העסקה שהוצעה לך עולה בקנה אחד עם הוראות חוק הדיור הציבורי ובזכאות הדיירים למענק המותנה.
לפני ביצוע התקשרות כזו מוצע לך לקבל ייעוץ פרטני מעו"ד הבקיא בתחום
בברכה
עו"ד יהודה וישניצקי,
מנהל פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
מכר ומשכנתא . . . . .
איזה מסמכים אני צריך כדי להעביר את הנכס ע"ש הקונה, למרות שיש ה"א לבנק ומי מנפיק אותם ?
מכר ומשכנתא
שלום רב
בנוסף לכל מסמכי הרישום המקובלים - מאחר והע"א היא כל ההתחיבות לרישום משכנתא לטובת הבנק - יש לקבל מהבנק שטרי משכנתא ובקשה לרישום מקרקעין
בברכה
עו"ד יהודה וישניצקי,
מנהל פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
ריבית על עיכוב בתשלומים לקבלן
בחוזה רכישת דירה חדשה שקניתי יש סעיף בו רשום , כי על עיכוב בתשלומים לקבלן ישולמו 18% רבית שנתית? האם זה חוקי ותקין? אודה לתגובתכם.
ריבית על עיכוב בתשלום
שלום רב
בהתאם לתיקון החדש לחוק המכר דירות נקבעה בסעיף 5ב לחוק הגבלה על גובה הריבית שיוכל הקבלן לדרוש בגין פגור בתשלום וזו לא אמורה לעלות על השיעור המירבי שקבע שר האוצר בתקנות. למיטב ידיעתי טרם הותקנו התקנות ויש לצפות שהדבר ייעשה לאחר כינון הממשלה
מעבר לכך, הדרישה נראית לי מופרזת - גם אם אין חקיקה האוסרת על כך, ניתן לראות בכך פיצוי מוסכם ובהתאם לסעיף 14 לחוק החוזים תרופות לטעון להפחתת הפיצוי או לתניה מקפחת בחוזה אחיד- ככל שלא התאפשר ניהול משא ומתן על נוסח החוזה
בברכה
עו"ד יהודה וישניצקי,
מנהל פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
אי מתן אינפורמציה לגבי שכנים בבנין חדש
רכשתי דירה חדשה מקבלן , שעדיין בשלבי בנייה , כל הדירות נמכרו , כאשר שאלתי את היזם מי השכנים , סירב לענות לי בטענה שאסור לו לספר מי הרוכשים .
שאלתי: האם חל איסור על קבלן שבונה בניין חדש למסור מי הם האנשים שרכשו בו דירות? תודה על תגובתכם.
האם הקבלן רשאי למסור פרטים על רוכשי הדירות האחרות
שלום רב
השאלה בדיוק הפוכה ממה ששאלת - האם הקבלן חייב למסור לך את פרטי רוכשי הדירות (כי בכל סטואציה אחרת - אינך יכול לחייב אותו לעשות כן והדבר נתון לרצונו הטוב). התשובה לכך היא שלילית.
בנוסף אכן נראה לי כי מסירת פרטי רוכשי הדירות חושפת את הקבלן לטענה בדבר פגיעה בפרטיותם - גם אם הדבר גבולי ודאי אין לו סיבה להתנדב לכך.
יחד עם זאת, אתה יכול לדעתי להיכנס לאתר של רשות המסים להקיש את פרטי הגוש חלקה של המקרקעין ולקבל את שמות כל הרוכשים שדיווחו על העסקאות שנערכו עמם למס שבח...
בברכה
עו"ד יהודה וישניצקי,
מנהל פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
התשובה מעניינת אותי
(או שלא הבנתי את התשובה כאן...)
------
נניח שאמכור דירה ב 1,500,000ש"ח.
ותאורטית, נניח שהמיסים שעלי לשלם עבורה: 100,000 ₪.
(היטל השבחה, מס שבח, וכדומה)
האם דמי-טירחה של 1% -לעו"ד שעמל לבצע עבורי את הליכי המכירה, מחושבים מתוך:
א. 1,500,000?....או:
ב. מתוך 1,400,000 ? (מחיר המכירה של מיליון וחצי פחות מאה אלף של המיסים)
כאן קיבלתי תשובה, ששכר הטרחה מחושב "ללא המיסים". והעו"ד שאני מכירה אמרה לי, שהאחוז מחושב לפי מחיר המכירה הכתוב בחוזה - מיליון וחצי.
(ובמקרה האחרון יוצא, שאשלם אחוז גם מתוך המיסים, שבעצם מועברים ממני - לרשות המיסים...).
תודה וחג שמח!
*שאלתי נשאלת מתוך סקרנות, ולא כדי לצמצם עלויות. שכר טרחה מתוך סכום שבעצם אינו מגיע אלי - נראה לי מוזר.
כיצד מחושב שכר טרחת עורך הדין ?
שלום אזרחית,
אין כאן נכון ולא נכון - אלא התשובה לשאלתך טעונה במה שסוכם בין הצדדים, לאמור- אין חיקוק שקובע כיצד מחושב שכר טרחת עורך דין ברכישת דירה (יד שניה) ומה שקובע הוא ההסכמות בין הצדדים. יחד עם זאת, בהיעדר הסכמה מפורשת בין הצדדים, כלומר - כשהחוזה "שותק" התשובה לשאלתך היא ששכר הטרחה המקובל מחושב ממחיר המכירה ברוטו ולא מהתמורה שתישאר בידי המוכר לאחר תשלום המסים. עורך הדין שביצע את העסקה וסיכם איתך על אחוז מסוים מהתמורה לא אמור להיות מושפע מפרמטרים אשר אינם רלבנטיים לעבודה שביצע עבורך כמו השאלה אם את חבה במס שבח או היטל השבחה (במאמר מוסגר בלבד, המצב בדיוק הפוך - ככל שלא תהיי פטורה ממס העבודה שלו רבה יותר והוא יצטרך להגיש עבורך שומה עצמית ולהתנהל מול רשות המסים בנושא החבות במס).
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!





