פורום דיני עבודה

פורום דיני עבודה הוקם כדי לתת מענה לכל פונה בתחום כה חשוב של זכויות עובד ועובדת. אל תהססו לשאול בנוגע לפיצויי פיטורין, הרעת תנאים, דמי חופשה והבראה ועוד. אנחנו כאן, לרשותכם.

מנהלי פורום דיני עבודה

עו"ד נטלי אבני

מלווה מזה למעלה מ 15 שנים מעסיקים ועובדים רבים בכל הנוגע לתחום של דיני עבודה.

עו"ד דן קלדרון

בעל ניסיון של למעלה מ-15 שנים בתחום דיני העבודה. עוסק בייצוג עובדים ומעסיקים בבתי הדין לעבודה.

עו"ד אליס שמאי

מתמקדת בייצוג מקצועי ולווי משפטי עד לתוצאה הרצויה תוך התמחות מיוחדת בדיני עבודה ובתביעות הטרדה מינית.

עו"ד משה בן בסט

מתן ייעוץ משפטי וליווי שוטף לעובדים ומעסיקים וייצוג בבתי הדין לעבודה.

פיצויי פיטורין לאחר חודשיים וחצי עבודה – מעסיק לא הפריש פיצויים

אור מורג 23/06/25
שלום,
עבדתי בחברה במשך חודשיים וחצי, ובסיום תקופת העבודה פוטרתי. במסגרת ההסכם שלי עם המעסיק, יש התחייבות להפריש פיצויי פיטורין לקופת הפנסיה לפי סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורין, אך המעסיק לא עשה זאת למרות שביקשתי ממנו מספר פעמים.
 
האם אני זכאי לקבל את פיצויי הפיטורין ישירות מהמעסיק במזומן, או שחייבים להפקיד את הכספים לקופת פנסיה? ואם אני זכאי לפיצויים במזומן, כיצד אני יכול לדרוש מהם את התשלום הזה?
 
תודה מראש על העזרה!

תשלום פיצויים לאחר חודשיים וחצי עבודה

עו"ד רעות שגיב מנהלת 25/06/25

הזכות לפיצויי פיטורים קמה לאחר שנת עבודה בלבד.

באשר להפרשה לביטוח פנסיוני הכוללת גם הפרשה לפיצויים - השאלה האם היתה הסכמה לביטוח כאמור מהיום הראשון, או שהזכות הינה מכח צו ההרחבה. במידה וההסכמות הן לביטוח בהתאם לצו ההרחבה לביטוח פנסיוני מקיף במשק - הזכות תקום מהיום הראשון רק לעובד שהגיע עם קופה פעילה ובחלוף 3 חודשי עבודה, כאשר העמדות בפסיקה היו חלוקות לגבי שאלת הזכאות כאמור לעובד שלא השלים 3 חודשי עבודה.

במידה ואכן היו הסכמות לתשלום מהיום הראשון, ניתן להגיע להסכם עם המעסיק לבצע את התשלום ישירות לידך אך סכומים אלו עשויים לשאת תשלומי מס.

מנהלת פורום דיני עבודה

המסגר 35, מגדל סקיי, תל אביב

03-7700655

reut@gsg-law.co.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

הגשת כתב תביעה של עו"ד ללא ייצוג שלו

דוד 20/06/25
ערב טוב (ושקט),
האם במידה ואני רוצה לייצג את עצמי בבית הדין לעבודה, אני יכול שכתב התביעה שיוגש יהיה ע"י עורך דין, אבל שהוא לא ייצג אותי בפועל?
תודה מראש על התשובה ועל הפורום בכלל

הגשת תביעה לביה"ד לעבודה

עו"ד רעות שגיב מנהלת 25/06/25

אין חובה להיות מיוצג על ידי עו"ד בביה"ד לעבודה. ככל שפנית לייעוץ משפטי יכול עו"ד לסייע בניסוח התביעה אך אין מקום כי יחתום על כתב התביעה ככל שאינו מייצג אותך בפועל והדבר יחייב קבלת ייפוי כח ממך.

 

בהצלחה

מנהלת פורום דיני עבודה

המסגר 35, מגדל סקיי, תל אביב

03-7700655

reut@gsg-law.co.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

עבודה מרחוק

אנונימי 19/06/25
שלום,
אני עובד בארגון מאוד גדול שמאפשר חיבור מרחוק ועבודה מהבית, מאז נכנסו הקלות מפיקוד העורף המעסיק מחייב אותי להגיע פיזית למשרד ,חשוב לצין שאני לא גר ככ קרוב למשרדים ואני חושש לצאת עקב המצב,אני אדם חרד מכל המצב ומטופל ,האם המעסיק יכול לחייב אותי להגיע או שאני יכול להציב עובדה ולהמשיך לעבוד מהבית?
אולי ניתן להתפטר כדין מפוטר? אולי יש פתרון אחר?

האם ניתן לסרב להגיע למקום העבודה בעת המלחמה?

עו"ד רעות שגיב מנהלת 25/06/25

בעת בה הותרה העסקה ממקום עבודה בו יש מרחב מוגן תקני, המעסיק יכול לדרוש התייצבות לעבודה ולהימנע מתשלום שכר לאותם עובדים שלא התייצבו לעבודה.

מנהלת פורום דיני עבודה

המסגר 35, מגדל סקיי, תל אביב

03-7700655

reut@gsg-law.co.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

חזרה לעבודה בעת מלחמה

ריבה 18/06/25
נאמר שאפשר לחזור לעבודה בתנאי שיש מרחב מוגן תיקני.
במקום עבודתי אין מרחב מוגן תיקני, האם אני יכולה לסרב לחזור בטענה כי חניון תת קרקעי הוא לא מרחב מוגן?

עבודה ללא מרחב מוגן?

עו"ד רעות שגיב מנהלת 25/06/25

השאלה האם חניון תת קרקעי הוא מרחב מוגן תקני נתונה לפתחו של פיקוד העורף. חלק מהחניונים הוגדרו כתקניים ולכן יש לבחון את ההתייחסות למרחב המוגן הספציפי

מנהלת פורום דיני עבודה

המסגר 35, מגדל סקיי, תל אביב

03-7700655

reut@gsg-law.co.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

מעבר פיקטיבי בין חברות בת

שי 18/06/25
אחרי 25 שנה בחברה הוועברתי לחברת בת כשהמטרה היא העלאה בשכר, למעשה "פוטרתי" קיבלתי פיצויים לפי שכר אחרון והועסקתי מחדש . כך לצורך חישוב פיצויים עתידיים לא יצטרכו לחשב המון שנים אחורה עם שכר גבוהה. תנאי העבודה , משרד, מנהל,תפקיד וכו לא הישתנה כלל. האם זה חוקי? כי למעשה פיטורים פיקטיביים לטובת המעסיק ופגיעה עתידית בזכויות העובד שנצברו.

סיום העסקה לצורך העברה לחברה בת

עו"ד רעות שגיב מנהלת 25/06/25

יש להבין תוכן ההסכם שבוצע איתך והרקע להעברה. ככל שבעתיד תרצה לטעון לרצף ושולמו פיצויים, הנטל עליך יהיה להוכיח כי מדובר בהעברה פיקטיבית בלבד.

מנהלת פורום דיני עבודה

המסגר 35, מגדל סקיי, תל אביב

03-7700655

reut@gsg-law.co.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

מקום חיוני

עובד 18/06/25
שלום
שאלה בקשר למקום חיוני.
לפני 5 שנים בקורונה היינו חיוניים ועבדנו.
כעת במצב הקיים,המנכל אמר שאנחנו חיוניים וכולם צריכים לעבוד.
עשינו בדיקה קצרה לפי הח פ של החברה ולא רשום שאנחנו החברה ברשימת החיוניים.
מי צודק?

מקום עבודה חיוני

עו"ד רעות שגיב מנהלת 25/06/25

יש לבדוק מול המעסיק אם מדובר בעסק שיש שאושר כמפעל למתן שירותים קיומיים או חיוניים כאשר ישנם גם עסקים התומכים במתן שירותים כאמור ככל שמדובר ב"משק חיוני" - זה כולל, בנוסף למפעלים חיוניים מאושרים גם את יתר גורמי הייצור או השירותים החיוניים לאותו מאמץ קיומי ואלו רשאים לעבוד גם אם אינם מופיעים ברשימה. הנטל - על המעסיק.

 

מנהלת פורום דיני עבודה

המסגר 35, מגדל סקיי, תל אביב

03-7700655

reut@gsg-law.co.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

מעסיק מסרב למסור ראיות לפיטורים לא חוקיים

איגור 17/06/25
שלום רב
הוזמנתי לשימוע. במכתב זימון לשימוע היו שלוש טענות/סעיפים. בשימוע הצגתי את ההוכחות וראיות (קבצים שמתעדים אירועים - לפחות 20 קבצים). באמצע היום למחרת השימוע שלחו לי מייל שלא אתייצב לעבודה עד לקבלת החלטה ובסוף אותו (הייתי בבית) חסמו לי גישה למחשב. החליטו לפטר אותי ופיטרו אותי.
מכיוון שלא העתקתי את הקבצים ביקשתי מהם את הקבצים (לא היו שם סודות מסחריים אלא התכתבויות בדוא"ל וצ'ט של עבודה) ואמרתי שאני מתכוון להגיש תביעה על פיטירים לא חוקיים - תביעה שאמורה להתבסס על ראיות והוכחות שבקבצים. מסרבים למסור!
מה אפשר לעשות?
בברכה,

איך ניתן לחייב מעסיק למסור ראיות לפיטורים שלא כדין?

עו"ד רעות שגיב מנהלת 25/06/25

ניתן במסגרת הליך גילוי מסמכים לדרוש את גילוי המסמכים המדוברים.

מנהלת פורום דיני עבודה

המסגר 35, מגדל סקיי, תל אביב

03-7700655

reut@gsg-law.co.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

חופש מחלה

rev 16/06/25
שלום רב
אני עובדת במשרד פרטי במשרה מלאה ורוצה לבדוק מה קורה עכשיו במבצע "עם כלביא" אם אני מגישה חופשת מחלה מה קורה עם התשלום כאשר במשרד החליט הבוס לאפשר לנו לעבוד רק 3 שעות דרך חיבור מהבית
מי משלם לי את ההפרש ? האם זה לא הרעת תנאים ? או האם הבוס צריך לשלם לי את כל היום כיום מחלה מלא ?
והאם בכלל חופש מחלה תופס במקרה כזה כיוון שהבוס טוען שאנחנו לא נחשבים למשרד חיוני ולכן הוא רוצה לצמצם שעות
בברכה,

העסקה בהיקף מופחת במהלך מבצע עם כלביא

עו"ד רעות שגיב מנהלת 25/06/25

האיסור על עבודה מהמשרדים נקבע במסגרת הנחיות פיקוד העורף כאשר אין כל חובה של המעסיק לאפשר עבודה מהבית, וכאשר הזכות לשכר בגין היעדרות בימים אלו תיגזר מהנחיות שיחולו על המשק ומהשאלה האם ייקבע מנגנון פיצוי לעובדים ולמעסיקים.

לכאורה ככל שיש ימי מחלה יש לשלם את השכר המלא רק לא ניתן יהיה להיעדר חלקית באותו יום על חשבון מחלה ולעבוד ביתר השעות שאישר המעסיק.

מנהלת פורום דיני עבודה

המסגר 35, מגדל סקיי, תל אביב

03-7700655

reut@gsg-law.co.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

המלצת רופא תעסוקתי

תמרה 15/06/25
שלום רב
הנני בת 59, בשל מצב רפואי של 3 פריצות דיסק, שינויים ניווניים קשים והיצרות קשה של עמוד השדרה, ניתנה המלצה של רופא תעסוקתי לאפשר 2 ימי עבודה היברידית לסירוגין מהבית, כוח אדם אישר יום אחד בלבד, אציין שהנני משמשת בתפקיד ניהולי, בישיבה 8-9 שעות ביום, האם המלצת הרופא מחייבת, ומהן ההשלכות מול המעסיק?

עבודה מהבית לאור מצב רפואי

עו"ד רעות שגיב מנהלת 25/06/25

המעסיק אינו יכול לחייב אותך לעבוד בניגוד לאישור הרופא התעסוקתי, אך ככל שעבודתך אינה מאפשרת עבודה מהבית בהיקף עליו המליץ הרופא התעסוקתי, המשמעות יכולה להיות שהיעדרך מהעבודה ביום הנוסף יהיה על חשבון ימי מחלה.

הרבה בריאות

מנהלת פורום דיני עבודה

המסגר 35, מגדל סקיי, תל אביב

03-7700655

reut@gsg-law.co.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

התפטרות אחרי לידה חופשת מחלה ופיצויים

רבקה 15/06/25
אני 4.5 חודשים אחרי לידה וותק של כ3 שנים אחרי שמירת הריון מתחילת ההריון ועד הלידה בעיקבות רעלות הריון חוזרות יתר לחץ דם וקוליטיס,
הערכתי את חופשת הלידה עד ה1/9 בגלל חוסר מטפלת לתינוק אלא אם אמצא סידור(מצאתי) רציתי לחזור ושמעתי שהעבודה עוברת למשרד חדש מרוחק (היו אמורים לעבור לקראת תחילת השנה הלועזית הוקדם לתחילת ספטמבר)שמצריך ממני תחבצ של 3 אוטובוסים לכל צד נסיעה של 3-4 שעות ביום לשני הכיוונים שזה הרעת תנאים בנוסף המחלה הכרונית קוליטיס בהחמרה ומרגישה שלא חזרתי לעצמי מהלידה הלחץ דם וכו' ,
נותר מצב שאני רוצה להתפטר בגלל הרעת התנאים וגם בשל גידול הילד יש לי כ30 ימי מחלה שאני רוצה לממש לאור כך שאני לא מרגישה טוב ורוצה תוך כדי גם להתפטר,
אני לא יודעת אם אוכל להגיע לעבודה בגלל שלא חשה בטוב,
איך אפשרי לממש את כל זכויותי לפי החוק במצב זה בצורה הכי נכונה,
אני חתומה על סעיף 14 בקשר לפיצויים,
איך אפשרי לקבל הבטלה מהיום הראשון וקבל את ימי המחלה שלי(עם אישור רפואי) ימי המחלה יהיו כחלק המודעה המוקדמת,
אשמח לקבל הכוונה מקצועית תודה רבה!!!

התפטרות לאחר לידה

עו"ד רעות שגיב מנהלת 25/06/25

הזכות להתפטר בדין מפוטר לצורך טיפול בילד חלה בתקופה של 9 חודשים לאחר הלידה.

ככל שמצבך הרפואי אינו מאפשר חזרה לעבודה תוכלי גם להתפטר עקב מצבך הרפואי אך התוצאה תהיה זהה.

ככל שבוצעה הפרשה מלאה לפיצויים בשיעור 8.33% הפיצויים ישוחררו גם במקרה של התפטרות שאינה בנסיבות מיוחדות כגון טיפול בילד או מצב בריאותי.

באשר לדמי אבטלה - לא בכל מקרה של התפטרות בדין מפוטר יאושר תשלום דמי אבטלה מהיום הראשון כאשר על פי מדיניות המוסד לביטוח לאומי התפטרות לצורך טיפול בילד אינה מזכה בתשלום דמי אבטלה מהיום הראשון.

מנהלת פורום דיני עבודה

המסגר 35, מגדל סקיי, תל אביב

03-7700655

reut@gsg-law.co.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

הנחיות פיקוד העורף ותשלום שכר

ליהי 14/06/25
שלום,
הנחיות פיקוד העורף הן לא להגיע לעבודה.
אני עובדת במקום עבודה שמוגדר חיוני, אך אני עצמי לא עובדת חיונית שם. כלומר נוכחותי אינה נדרשת לפעילות המקום עצמו אלא אני עובדת במחלקה אחרת מהמחלקה החיונית
לאור הנחיות פיקוד העורף, האם עלי להגיע במקרה זה ?
האם אקבל שכר על אי הגעה ?

היעדרות ממקום עבודה חיוני

עו"ד רעות שגיב מנהלת 25/06/25

הקביעה בדין הינה ביחס למקום עבודה חיוני ולא לעובד חיוני ולא ברור כיצד הגדרת עצמך כעובדת לא חיונית כאשר כל פעולה הנדרשת לקיום עסק חיוני, עשויה להיחשב חיונית. בנסיבות של אי התייצבות עשוי להיות מצב בו לא תקבלי שכר. האמור בין אם המעסיק דרש כי לא תתייצבי ובין אם החלטת על דעת עצמך שלא להתייצב

מנהלת פורום דיני עבודה

המסגר 35, מגדל סקיי, תל אביב

03-7700655

reut@gsg-law.co.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

צו גילוי ועיון כללי במסמכים בתצהיר

אביעד 13/06/25
אם אני לא צד בהליך ויש לי מסמכים חשובים ואני רוצה להגיש, האם אני יכול להגיש אותם בלי תצהיר? רק מסמך עצמו עם עמוד פירוט של הבקשה לצרף אותו בתיק ומה הנימוק?
 
אני יודע שתביעת ד"מ אמורה להיות רק דיון הוכחות אחד, תצהיר גילוי מסמכים ואין דיון מקדמי או דיון אחרי דיון.
 
במידה והליך של ד"מ משתנה מד"מ לדיון רגילה אמורה להירשם הודעה לצדדים? אני עוקב אחר הליך כזה ראיתי פרוטוקול של הדיון ולא הבנתי למה נקבע דיון מקדמי וצו גילוי מסמכים, ההליך עדיין רשום כדיון מהיר.

סדרי דין בבית הדין לעבודה

עו"ד רעות שגיב מנהלת 25/06/25

שאלתך אינה ברורה מאחר וככל שאינך צד להליך לא ברור מה זכות העמידה שלך, אם בכלל, בהליך זה.

מעבר לכך גם בהליך מהיר יכול להתבצע הליך גילוי מסמכים.

מנהלת פורום דיני עבודה

המסגר 35, מגדל סקיי, תל אביב

03-7700655

reut@gsg-law.co.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

אב יחידני

משה 13/06/25
שלום רב
אני אב יחידני מפונדקאות, חזרתי מחופשת לידה לפני שלושה חודשים, מה זכויותיי לגבי פיטורין כעת , משחלפו חודשיים לאחר חופשת הלידה.
תודה

אב יחידני

עו"ד רעות שגיב מנהלת 25/06/25

ראשית מזל טוב.

האיסור הינו על פיטורים בתקופה של 60 יום לאחר חופשת הלידה. לאחר מכן אין הגנה כלשהי מפני פיטורים. עומדת לך הזכות להתפטר בדין מפוטר עד 9 חודשים מיום הלידה.

ככל שהמעסיק מבקש לפטר אותך - והעילה אסורה בדין, כגון - על רקע היותך הורה, עשויה לעמוד עילת תביעה מכח חוק שוויון הזדמנויות בעבודה.

 

מנהלת פורום דיני עבודה

המסגר 35, מגדל סקיי, תל אביב

03-7700655

reut@gsg-law.co.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

שימוע לפני ייציאה לפרישה בגיל 67

שמעון 12/06/25
בהמשך לשאלתי על חובת שימוע לפני יציאה לפנסיה
לא ברור לי מתשובתך האם חובה לערוך שימוע או לא .
אן האם התהליך שבו המעסיק אמור לשקול את המשך העסקה אמור להערך במסגרת שימוע ?
תודה מראש

המשך העסקה לאחר גיל פרישה

עו"ד רעות שגיב מנהלת 25/06/25

כפי שציינתי ככל שעובד מבקש להמשיך לעבוד לאחר גיל הפרישה עליו להודיע למעסיקו ובמקרה כזה חובה על המעסיק לשקול את הבקשה. הדבר יכול להיעשות בעל פה או בכתב כל עוד נשמעה בקשתו של העובד ונשקלה.

מנהלת פורום דיני עבודה

המסגר 35, מגדל סקיי, תל אביב

03-7700655

reut@gsg-law.co.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

תשלום נסיעות

עמית 12/06/25
שלום ,
אני מקבלת קצבת נכות ולכן יש לי זכאות ל 50% הנחה בתחבורה ציבורית . האם מקום העבודה אמור לשלם לי נסיעות רגיל ? כי כרגע משלמים לי לפי הרפורמה וכתוב להם שאני מקבלת קצבה.

תשלום הוצאות נסיעה לעבודה

עו"ד רעות שגיב מנהלת 25/06/25

החובה היא לתשלום נסיעות בהתאם לצו ההרחבה הקובע סכומי מקסימום. ככל שאין הוצאות בפועל בגובה המשולם על ידי המעסיק, לא קמה חובה למעסיק לשלם סכומים גבוהים יותר אלא אם הוסכם אחרת בין הצדדים.

מנהלת פורום דיני עבודה

המסגר 35, מגדל סקיי, תל אביב

03-7700655

reut@gsg-law.co.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

הלנת שכר

לי 12/06/25
היי, עבדתי במקום עבודה 3 ימים אחרונים בחודש אפריל ועוד כמה ימים בחודש מאי- המשכורת של אפריל לא נכנסה והתקשרתי לפקידה במשרדים והיא אמרה לי שזה לא שייך כבר לאברהם אלא למשה והוא זה שאמור לשלם ועדיין אין לו חשבון בנק (בפתיחה) וכשזה יסתדר המשכורת תיכנס ( מדובר בכמה ימים) כנראה העבירו בעלות- השאלה שלי אם זה בסדר להמתין כמה ימים ומה הגבול?
*לא חתמתי חוזה העסקה רק טופס 101 ללא פרטי מעסיק, מה ניתן לעשות?

אי תשלום שכר במועד

עו"ד רעות שגיב מנהלת 25/06/25

המועד לתשלום שכר עבודה הוא עד 1 לחודש שלאחר החודש בו בוצעה עבודה, כאשר אם שולם השכר עד ה-9 לחודש לא תקום זכות לפיצויי הלנת שכר. בחלוף אותו מועד וככל שלא שולם השכר עשוי הסכום לשאת גם פיצויי הלנה.

החובה להחתים על הסכם עבודה או הודעה לעובד חלה על המעסיק, וככל שלא נחתם אין בכך כדי לשלול תשלום שכר, אלא שהדבר יכול לעורר מחלוקת לגבי תנאי ההעסקה.

מנהלת פורום דיני עבודה

המסגר 35, מגדל סקיי, תל אביב

03-7700655

reut@gsg-law.co.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

פיטורי עובדים

שאול 12/06/25
האם ניתן לפטר עובד כאשר הוא בטיפולי פוריות אלך יש לו כבר שלושה ילדים ביולוגים שלו

איסור פיטורים במהלך טיפולי פוריות

עו"ד רעות שגיב מנהלת 25/06/25

חוק עבודת נשים קובע הגבלת פיטורים גם לעובד העובד טיפולי פוריות והאמור לגבי 2 לידות אצל אותו מעסיק או 2 לידות מבן / בת הזוג הנוכחי. לכן הסוגיה אינה נוגעת רק למספר הילדים הכולל אצל אותו מעסיק.

מנהלת פורום דיני עבודה

המסגר 35, מגדל סקיי, תל אביב

03-7700655

reut@gsg-law.co.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

שינוי הגדרת תפקיד באמצע חופשת לידה

שנה 12/06/25
היי
כרגע בחופשת לידה עד סוף ספטמבר (הארכתי ל26 שבועות).
לפני חופשת הלידה התאפשר לי לעבוד מהבית רוב הימים (העבודה שלי כולה במחשב ללא צורך להיות פיזית במשרד בכלל, אני לא עובדת מול אנשים אחרים אלא רק עם עצמי).
המנהלת שלי התקשרה אליי הבוקר ואמרה שהיא רוצה שאגיע לדבר על התפקיד שלי ושינויים שהיא תצטרך לעשות בו (אני מנהלת חשבונות והיא רוצה להעביר אותי לתפקיד אדמיניסטרציה). כמו כן היא אמרה שהיא מצפה שאעבוד מהמשרד 5 ימים בשבוע.
 
עברתי דירה כמה שבועות לפני הלידה וכעת אני גרה במרחק שעה וחצי נסיעה מהמשרד (30 ק"מ בערך, פשוט הדרכים פקוקות מאוד). תכננתי לחזור לעבוד במתכונת שבה תמיד עבדתי, מהבית עם גיחות מדי פעם למשרד. כמובן שאם אצטרך להיות תמיד במשרד, לא אוכל להישאר שם ואיאלץ להתפטר.
 
השאלה שלי היא האם יכולים בכלל לזמן אותי לשיחה כזו על הגדרת התפקיד בזמן שאני בחופשת הלידה שמגיעה לי כחוק, של 26 שבועות.
והאם יכולים בכלל לשנות לי את התנאים כל עוד לא עברו חודשיים מתאריך החזרה שלי לעבודה? הבנתי מהאינטרנט שלא אמורים לשנות כלום בזמן הזה.
 
מה הצעדים שלי במצב כזה?

האם מותר למעסיק לשנות את הגדרת תפקידי בחופשת לידה?

עו"ד רעות שגיב מנהלת 25/06/25

חוק עבודת נשים אוסר על פיטורים או על פגיעה בהיקף משרה במהלך חופשת הלידה ובמהלך תקופה מוגנת של 60 יום לאחר חופשת הלידה וזאת ככל שמדובר בעובדת שהועסקה אצל המעסיק 6 חודשים לפחות.

באשר לשינויים בהגדרת התפקיד - אלו עשויים להיות מותרים ככל שהם מבוצעים בתום לב ובהתאם לצרכי המעסיק וככל שיש צרכים רלבנטיים ומדובר בתפקיד דומה במהותו עשוי להיות מצב בו לא ניתן יהיה לאסור את השינוי.

באשר לעבודה מהבית, תישאל השאלה האם הנושא הוגדר כזכות בהסכם העבודה; מה היו התנאים; האם העבודה היתה תמיד מהבית. ככלל, למעסיק יש זכות לדרוש התייצבות העובד לעבודה ובפרט ככל שהעבודה מהבית היתה כפופה לצרכיו. עם זאת, בנסיבות המתוארות עשויה להתעורר שאלה לגבי העיתוי ומדוע זה מבוצע במהלך חופשת הלידה דווקא והאם העיתוי מלמד על שיקולים זרים.

ככל שיתברר שאין זכות מוקנית לעבודה מהבית, אזי יכולה לעמוד הזכות להתפטר לצורך טיפול בילד גם אם הסיבה היא מציאת עבודה קרובה יותר לבית.

מנהלת פורום דיני עבודה

המסגר 35, מגדל סקיי, תל אביב

03-7700655

reut@gsg-law.co.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

דיני עבודה

יואב 11/06/25
עבדתי במסעדה ונפלתי לבור ספיגה וקיבלתי מכות בסנטר, גב וצלעות. בעבודה מילאו לי טופס 250 , בית המשפט ביקש ממני להביא מכתב שהתאונה קרתה בעבודה , והם לא מוכנים. מה אני יכול לעשות , ואיך לפעול

המעסיק אינו מוכן למלא טופס לביטוח לאומי בגין תאונת עבודה

עו"ד רעות שגיב מנהלת 12/06/25

ראשית השאלה מתאימה יותר לפורום ביטוח לאומי ומוצע להפנותה בפורום המתאים לקבלת תשובה נאותה.

לגוף הדברים ישנה אפשרות להגיש תביעה ללא אישור מעסיק, לצרף תלושי שכר ומכתב המסביר שהמעסיק אינו מוכן למלא את הדיווח כנדרש

מנהלת פורום דיני עבודה

המסגר 35, מגדל סקיי, תל אביב

03-7700655

reut@gsg-law.co.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

משכורת

מרגו 10/06/25
התחלתי לעבוד במשרד פרטי. בתלוש השכר נרשם שכר יסוד 9000 ש"ח, הורדה למס הכנסה סך 188 שח, החסרתי יום אחד באותו חודש, 1. איך זה שאני מקבלת 7,900 ש"ח (מורידים לי 1,100 ש"ח?)
2. האם אני צריכה לקבל הפרשה לקופת הגמל מהחודש הראשון שהתחלתי לעבוד?
עלי לציין שאני מקבלת קצבת זקנה מבטוח לאומי וקופ"ח משולם על ידם.

שולם לי שכר מופחת - מה אני יכולה לעשות?

עו"ד רעות שגיב מנהלת 12/06/25

ראשית ככל שמדובר בתלוש השכר הראשון, יש לוודא האם תחילת העבודה היתה ביום הראשון לחודש, שאחרת ייתכן שממילא בחודש השכר הראשון השכר הוא חלקי בלבד. לא ניתן להשיב בלי לעיין בתלוש עצמו.

לגבי זכאות לביטוח פנסיוני - גמלאים יכולים להיות זכאים לביטוח פנסיוני ככל שאין להם קצבה המשולמת להם, למעט קצבאות ביטוח לאומי.

 

מנהלת פורום דיני עבודה

המסגר 35, מגדל סקיי, תל אביב

03-7700655

reut@gsg-law.co.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

מתפעל פנסיוני

יוכבד 08/06/25
מאז שחל החוק מתפעל פנסיוני מיום 1.2.2025 טרם טופל הנושא החדש "מתפעל פנסיוני" עבורי כשכירה, מסיבה שאף אחד בעבודה אינו יודע כיצד עושים זאת, והחליטו שעלי כשכירה לדאוג לדבר. כך נאמר לי. ניסיתי, אך נאמר לי ע"י החברות אליהן פניתי כי אין לי סמכות, וכי אך ורק המעסיק הוא זה שצריך לדאוג לשכיר ולהסדיר את נושא מתפעל פנסיוני. אין עם מי לדבר. מידי חודש בחודשו מבוצעת הפקדה לחב' הביטוח: "גמל/פנסיה", אך יש לבצע מתפעל פנסיוני כאמור בחברה שאנו נבחר. אחת מהאחראיות אמרה לי כי אם לא אטפל "אז לא יהיה" - [ציטוט] לאחר ששאלתי אותה מה עושים? משמע לא יבוצע מתפעל פנסיוני, ואני מניחה שהדבר יפגע בי כשכירה. מה עושים. אני עובדת 6 שנים. תודה, יוכבד,

המעסיק לא מבצע דיווח כדין לקופה והכספים לא משויכיים על שמי

עו"ד רעות שגיב מנהלת 12/06/25

החובה הינה על המעסיק לבצע את הדיווח לקופות בפורמט הנדרש, והמשמעות ככל שלא יבצע שיוך כדין של הכספים, שייצברו לו פיגורים בקרן הפנסיה והוא יחוייב לא רק בתשלום אלא גם בריבית פיגורים. הפרוצדורה עצמה לדיווח אינה מורכבת, ותלויה גם במספר העובדים אצל המעסיק, ואולם לצורך האמור נדרש קובץ דיווח בפורמט מסוים - הנשלח אל הקופה באמצעות ממשקים און ליין.

ניתן להתריע בפני המעסיק על ההפרות, וניתן גם להתלונן למשרד העבודה כי המשמעות היא למעשה שיהיה חסר בקופה עד השלמת השיוך.

בהצלחה

מנהלת פורום דיני עבודה

המסגר 35, מגדל סקיי, תל אביב

03-7700655

reut@gsg-law.co.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

ניכוי משכורת

לילי 08/06/25
לפני חודש היה לי עיקול של ביטוח לאומי במשכורת של 925 שח
התקשרו אלי מהעבודה אמרו לי להסדיר יום למחרת הסדרתי את החוב ושלחתי להם את הביטול אמרו לי בבגלל שכבר הוציאו את התלוש של המשכורת של חודש שעבר פחות ה925 שיכניסו לי את ה925 שח האלה כ״מקדמה״ בעשרים לחודש ,
וכך היה.
עכשיו קיבלתי את התלוש של החודש וראיתי שהם עוד פעם לקחו לי את ה925 שח האלה כניכוי מקדמה מהמשכורת של החודש מהמקדמה כביכול שהביאו לי בעשרים לחודש .
האם זה הגיוני ?
מה אםשר לעשות בנידון?

המעסיק ניכה פעמיים עיקול שכבר הוחזר

עו"ד רעות שגיב מנהלת 12/06/25

שלום רב

מוצע לוודא האם מדובר בניכוי בפועל ולא רק במתן ביטוי למקדמה שניתנה - וככל שאכן נוכה פעם נוספת בפועל מהשכר, יש לפנות אל המעסיק.

 

 

מנהלת פורום דיני עבודה

המסגר 35, מגדל סקיי, תל אביב

03-7700655

reut@gsg-law.co.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

שאלה

יונתן 08/06/25
שלום
עבדתי בעמותה והיא לא שילמה לי את מלוא זכויותי, ופתחתי תיק בהוצאה לפועל.
התברר לי שהעמותה קיבלה תרומה משמעותית שהיה בה מספיק כדי
לכסות את החובה שלה כלפי ועוד יישאר לה הרבה עודף.
בפועל, הכסף שהתקבל כתרומה הועבר לעמותה אחרת בטענה
לפירעון הלוואה.
מה אפשר לעשות במקרה זה? האם אין לי עדיפות כנושה
של העמותה בהיותי עובד לשעבר ומדובר בזכויות מכוח עבודתי, על פני החזר הלוואה?
 
תודה

חוב לעובד

עו"ד רעות שגיב מנהלת 12/06/25

ככלל חוב לעובד הוא חוב בדין קדימה ויש לו עדיפות ביחס לחובות אחרים.

מעבר לכך והואיל ואין בפני התמונה המלאה מוצע לפנות לייעוץ פרטני.

מנהלת פורום דיני עבודה

המסגר 35, מגדל סקיי, תל אביב

03-7700655

reut@gsg-law.co.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

שימוע

שמעון 07/06/25
עובד אמור לצאת לפנסיה בגיל 67 והביע את רצונו להמשיך בעבודה .
האם במקרה זה יש חובה לערוך שימוע לעובד שעומד לפני פרישה לפנסיה ?
תודה מראש

המשך העסקה לאחר גיל פרישה

עו"ד רעות שגיב מנהלת 12/06/25

בהתאם לפסיקת ביה"ד הארצי לעבודה שאושרה בבג"צ, כאשר עובד מבקש להמשיך לעבוד לאחר גיל הפרישה חובה על המעסיק לשקול את בקשתו, ובכלל זה לקחת בחשבון שיקולים כגון - תרומתו לארגון, נסיבות אישיות כגון מצב משפחתי / בריאותי, גובה הקצבה שעתיד להיות משולם לו וכיו"ב; שיקולים של מקום העבודה, עוד חייב המעסיק לשקול אם ניתן להציע לעובד תפקיד אחר, או העסקה בהיקף חלקי, כל זאת בתום לב.

מנהלת פורום דיני עבודה

המסגר 35, מגדל סקיי, תל אביב

03-7700655

reut@gsg-law.co.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

פגיע קבועה בתשלום משכורת

דודי 07/06/25
לעורכת הדין
1.כבר שלוש משכורות לא משלמים לי את כל הסכום שמגיע לי. בכל פעם אומרים טעות ושוכחים לשלם.
פעם חסר ימים ופעם חסר נסיעות ופעם חסר שעות
וכל "הטעויות האלה הצטברו נגדי - מה עושים ?
2.האם זה נכון שיש למעסיק אפשרות חוקית לשלם משכורת גם עד 15 לחודש.
*במידה וזה נכון- האם מגיע לי איזה תוספת על העיקוב ואיחור פוגעני במשכורת החודשית שלי ?
*האם מעסיק שמשלם משכורת 15 לחודש צריך להציג אסמכתא שניתנה לו ?
3.מתי מתקיים הלנת שכר - ואיך נכון להתמודד?
תודה רבה
לא מבין מעסיקים שמתנהגים כמו פושעים

תשלום שכר בחסר ובאיחור

עו"ד רעות שגיב מנהלת 07/06/25

המועד לתשלום השכר הוא ה-1 לחודש לאחר החודש בו בוצעה העבודה, אלא שהובהר כי תשלום פיצויי הלנה יהיה רק לאחר חלוף היום התשיעי מהמועד לתשלום שכר. לאור האמור מעסיק המשלם באופן קבוע ב-15 לחודש למעשה מלין את שכרך. עם זאת יש לקחת בחשבון שברגע שהשכר שולם יש רק 60 יום לתביעת הלנת שכר, אלא אם מדובר בהלנה חוזרת. בכל מקרה, בתי הדין לעבודה אינם מרבים לפסוק פיצויי הלנת שכר.

 

בכל הנוגע לחוסרים בשכר הרי אם מדובר בטעויות נקודתיות המתוקנות על ידי המעסיק, סביר להניח שלא תעמוד לך עילה נגד המעסיק

לא ציינת כמה זמן אתה עובד אצל המעסיק והאם בעבר התנהל באופן דומה, לדברים יכולה להיות משמעות לעניין החלטתך להמשיך ולעבוד אצל אותו מעסיק.

מנהלת פורום דיני עבודה

המסגר 35, מגדל סקיי, תל אביב

03-7700655

reut@gsg-law.co.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

דילוג לתוכן