פורום נדל"ן

פורום נדל"ן הוקם כדי לתת מענה לשאלות משפטיות בתחום המקרקעין. רכישת דירה, חוזה שכירות, רישום בטאבו, סוגיות מול רמ"י ועוד – אתם מוזמנים לשאול ולהתייעץ. אנחנו כאן, לרשותכם.

מנהלי פורום נדל"ן

עו"ד לילך עתני

בעלת נסיון של יותר מ- 30 שנה בתחום המקרקעין

עו"ד הילה אליקים

עוסקת בתחום המקרקעין, ייצוג ברכישת ומכירת דירות, הסכמי שכירות ועוד.

עו"ד עמית מתן

ייצוג בעסקאות נדל"ן ומקרקעין ומתן שירותים משפטיים בהיבטים המסחריים והמיסויים הנלווים להן.

פרצליה

נעמה 17/11/09
שלום
רכשנ בית דו משפחתי שיושב על מגרש של 2.800 דונם. יש עוד 4 בתים. שלנובבעלות ושלושה בחכירה ל 999 שנה (מהטאבו).
בגלל שפנינו לבקשת בנייה ושיפוץ העיריה טוענת שעלינו לערוך רה-פרצלציה לכל השטח ולכל הדיירים.קראנו את ההודעות וברור לנו חשיבות התהליך.
רצינו לדעת - האם אנו חייבים לשאת בכל עלות הפרצלציה?
במידה וה"שכנים" (אלו שגם על המגרש) מתנגדים האם נוכל לתבוע אותם אחרי שנשלם ונשלים את התהליך?
האם הם יכולים לעכב או למנוע את הפרצלציה? (כבר כשרצינו להגיש מפה טופוגרפית עדכנת אחד הבתים על המגרש לא הסכים למדידה בשטח שלו...)
תודה על כל עצה

פרצלציה

עו"ד זהר ארד מנהל 18/11/09
אני מבין שהזכויות כעת רשומות במושא (בעלות משותפת). על כן ההליך צריך להתבצע בשיתוף פעולה מצד כולם ובהעדר שיתוף פעולה ניתן לפנות לבית המשפט בבקשה לפירוק השיתוף בדרך של חלוקה בעין של המגרשים, ככל שהדבר ניתן, או בדרך של רישום בית משותף.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

ערבות

נ 17/11/09
בחוזה רכישת הדירה רשום כל עמלת ערבות תחול על הקונה אך לא צוין כמה עמלה...האם זה חוקי?
בנוסף - אם אני משלמת את זה - לפי החוק(חוק המכר רוכשי דירות - סע' 3 ב' ) מי שנותן לי קבלה זה הבנק אך בפועל הקבלן נותן לי קבלה למרות שאני משלמת ישירות לבנק.פניתי לקבלן אך הוא אמר שלא ניתן לקבל קבלה זו מהבנק כי הוא לא נותן כזאת קבלה ...האם ניתן לתבוע אותם על עבירה על החוק מכר רוכשי דירות ?
פניתי בפורום בעבר ונתנו לי תשובה לא מקצועית(שהייתי צריכה לקחת עו"ד שלי למרות שכן לקחתי...) אז אבקש שעו"ד מקצועי יענה לי ולא סתם מישהו שלא מבין עניין...
תודה

הוצאות הנפקת ערבות בנקאית

עו"ד זהר ארד מנהל 18/11/09
הוראת החוק היא כדלקמן:
תשלום הוצאות על ידי המוכר
(תיקון מס' 3)
תש"ס-2000
3א. (א) כל תשלומי העמלות וההוצאות הכרוכות בהבטחת כספי הקונה, לפי חוק זה (להלן – ההוצאות), יחולו על המוכר.
(ב) הוראות סעיף קטן (א) לא יחולו, אם על פי חוזה המכר על המוכר לשלם את ההוצאות בשביל הקונה, והמבטח או נותן הערבות הבנקאית, לפי הענין, הוציא קבלה על שם הקונה.

ניתן לתבוע קבלן שלא עומד בהוראות החוק המחייבות וניתן אף להתלונן כנגדו ברשם הקבלנים.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

עליית תעריף שכ"ד מוגן

משה 17/11/09
שלום רב,
1. היכן מתפרסמים שיעורי עליית תעריפי שכר דירה מוגן לחנות?
2. מהו תהליך הדרישה? מכתב רשום? תוך פרק זמן מסויים? וכו.
תודה.

דמי מפתח

יואל 17/11/09
***צונזר ע"י מערכת- קישור לאתר מסחרי****

מסת העזבון

ישראל 17/11/09
איש ואשתו רכשו נכסי מקרקעין אך הרישום לא מאוזן. האם הצהרה של אחד מהם או שניהם תספיק כדי למנוע סכסוכים בין היורשים העתידיים (לכל אחד ילד מהניושאים הראשונים)

נא לפנות לפורום דיני משפחה

עו"ד זהר ארד מנהל 17/11/09

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

שותפות בנדל"ן משפחה

יעל פנקס, עו"ד 17/11/09
עיזבון מחולק בין היורשים או על פי דין [אם אין צואה] או על פי צוואה. הצהרות מורישים שאינן ערוכות כצוואה יכולות להיות בבחינת הבעת רצון בלבד. אין להם משמעות מבחינת חוק הירושה אם לא נערכו באחת מן הדרכים הנדרשות על פי חוק הירושה, ואין הן מחיבות את היורשים מבחינה משפטית [ אולי מבחינה מסורית ] מומלץ לערך הסכם בין בני הזוג ולגבותו בצוואה.

בניית סוכה על גג- דייר מוגן

h 17/11/09
דייר בבניין אשר חל על השכירות שלו חוק הגנת הדייר (לפי חוזה השכירות) בנה סוכה על הגג.
בעלי הבית, מפאת רצון "להציק" לדיירים על מנת לנסות ולסיים את יחסי השכירות הללו, לא מתירים לו לבנות את הסוכה, דבר המאלצו לצאת מביתו למשך ימי חג הסוכות ועקב כך להוצאות כספיות-
כיצד יכול לבנות הסוכה מבלי להיחשב כמפר חוזה?

כאשר בחוזה נרשם כי לא יותר כל שינוי במושכר, זמני או קבוע- האם סוכה שנבנית לזמן מאוד מוגבל כלל נחשבת כשינוי?

בניית סוכה

עו"ד זהר ארד מנהל 17/11/09
לעניות דעתי העמדת סוכה ארעית לימי החג בלבד אינה מהווה שינוי במושכר.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

מס רכישה

מיבי 17/11/09
שלום,
אני גרוש והדירה שרכשנו נותרה ברשותי (מאפריל 2006 )ואני כעת משכיר אותה. אני מעוניין לקנות במהלך 2010 דירה נוספת.ידוע לי על פטור שנקרא "פטור מכירה כל 4 שנים" אך מעיון באתרי אינטרנט נושא זה מותנה בהרבה התניות – ולכן לא ברור לי כל כך.
אפשר קצת הבהרות ספציפיות לעניין זה?
תןדה

מס רכישה

עו"ד זהר ארד מנהל 17/11/09
הפטור של אחת לארבע שנים חל על מכירה של דירת מגורים מזכה ולא על רכישה של דירה נוספת.
על רכישה חל מס רכישה.
לגבי רוכש שזו דירתו היחידה, שיעור מס הרכישה הינו 0% עד לסכום של כמיליון ש"ח.
בהתחשב בעובדה שיש בבעלותך דירה, לא תהיה זכאי לפטור (מס רכישה בשיעור אפס) ברכישת הדירה הנוספת.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

הקמת גדר בבניין משותף

אורב"ש 17/11/09
אני מתגורר בבית משותף שיש לו גינה המקיפה אותו וגובלת בגינה המקיפה את הבניין הסמוך.
הגינה שייכת לבניין ומידי פעם אנחנו גם מקבלים מהערייה בקשה לנכש עשבייה שם.
שאלתי היא האם מותר לנו להקיף את הבניין בגדר ע"מ למנוע התקרבות אנשים לחלונות הקומה הראשונה וכדי להבדילה מגינת הבניין השכן, והאם צריך אישור לכך ?

בניית גדר

עו"ד זהר ארד מנהל 17/11/09
בניית גדר טעונה קבלת היתר בניה.
מומלץ לפנות לרשות המקומית ולברר האם הדבר אפשרי ומהן הדרישות ע"מ לקבל היתר.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

מס שבח

שי 17/11/09
האם יש לשלם מס שבח לאחר מכירה של קרקע שהתקבלה בירושה?

לפי מה שאני יודע צריך לשלם מס שבח

שי 17/11/09
למרות שזה ירושה צריך

פינוי דייר מוגן

משה 16/11/09
כיצד ניתן לפנות דייר מוגן שלא עובר על כל חוק? ועונה על כל הקריטריונים שבחוק? האם יש דרך לפרק את ה"חתונה הקתולית " הזו? הסיבה, שכר הדירה הנמוך. מדובר בחנות.
תודה.

כן ישנה דרך לפרק את החתונה הקתולית

יואל 17/11/09
תציע לו מחיר שהוא לא יוכל לסרב,ותירכוש ממנו את חלקו בחנות..

אתה מתלונן על דמי שכירות נמוכים,אבל שוכח את החבילה שקיבלת בעת החוזה העברה בדמי מפתח

חיוב בהתקנת ספרינקלרים – בית משותף

גלעד 16/11/09
שלום רב,
ברצוני לברר האם ניתן לחייב אותי בתשלום עבור התקנת ספרינקלרים בחלק מהבניין (מבנה מסחרי גדול), כאשר מדובר בחלק של הבניין שנבנה טרם החלק בו אני יושב, בעוד שבחלק בו אני יושב קיימים כבר ספרינקלרים אשר הותקנו עם בניית המבנה.
לצורך הבהרה - מדובר במבנה מסחרי שנבנה בשני שלבים ואני רכשתי בשלב השני - כך שבחלק שלי יש ספרינקלרים מותקנים כאמור
ואילו בחלק הבניין הישן אין ומכבי האש מחייבים להתקין
ועד הבית - רוצה להתחלק עם כל דיירי הבית , כולל אלה שיש בתחומם ספרינקלרים אשר בעד התקנתם שילמו כחלק מעלות הרכישה .
אודה לתשובתכם בנושא.
מבדיקה שערכתי עצמאית נראה שלא ניתן לחייב אותי , אך ברצוני לוודא זאת.
תודה

יש לעיין בתקנון הבית המשותף כדי להשיבך

|עו"ד עזרא שרון 16/11/09
לא נוכל לעשות זאת במסגרת הפורום.

מה משקלה של תב"ע מבחינת ראיות? (תקנה או חוק או ..)

אבי-אל 16/11/09
שלום
אני מעונין לדעת מה משקלה של תוכנית בינוי ערים?
במידה ולא צרפתי אותה לדיון המשפטי.

נא לפנות לפורום בתי משפט

|עו"ד עזרא שרון 16/11/09

עסקה שלא נרשמה 30 שנה

צפת 16/11/09
מה דינה של עסקת מקרקעין שלא נרשמה בטאבו, ובשום מקום, וכן לא דווח עלייה, וכל זאת במשך 30 שנה??
אם הדירה ניתנה במתנה ע"פ תצהירים ולא דווח עלייה מה הדין בכזה מקרה?

אשמח לקבל הפנייה לחקיקה ולכמה פ"ד שיעזרו לי.

עסקה שלא דווח ולא נרשמה

|עו"ד עזרא שרון 16/11/09
יש לפנות לבימ"ש שיכיר בתוקף העסקאות, ואז לדווח עליהם לרשויות המס.

בברכה,
שרון עזרא, עו"ד

סעיף לא חוקי

טלילה 16/11/09
אני משכירה בית לשוכרים ופניתי למועצה האיזורית(מועצה פרטית) על מנת לשנות את שם החשבון על שם השוכרים החדשים. על מנת לבצע שינוי זה התבקשתי לחתום על טופס בו יש סעיף שאומר שבמקרה והדיירים לא משלמים החובות עוברות אלינו ואנחנו אחראים לחובות שלהם. האם זה חוקי לדרוש ממני לחתום על סעיף כזה? בשיחת טלפון עם האחראית נאמר לי שמשום שזאת מועצה פרטית זה חוקי ומאושר ע"י עורכי הדין שלהם. מה לעשות?

ארנונה

|עו"ד עזרא שרון 16/11/09
אין דבר כזה מועצה פרטית. כל המועצות כפופות לחוק המועצות, ולפיו- אם הנכב הושכר למשך יותר משנה, והסכם השכירות דווח- יש לפנות בדרישות תשלום רק אל השוכר.

בברכה,

שרון עזרא, עו"ד

ועד הבית מסרב לטפל בבעיית הגג הדולף

רויטל 16/11/09
ועד הבית מסרב לטפל בבעיית הגג הדולף. כיצד נעשית הפניה למפקח לרישום מקרקעין על מנת לכפות על ועד הבית לטפל בבעיה?

תביעה למפקח על רישום מקרקעין

|עו"ד עזרא שרון 16/11/09
אנא עיין במאמר שפרסמתי באתר זה שכותרתו: "המדריך לפתרון סכסוכים בבית משותף". שם תוכל לקבל רקע בנושא. מומלץ כי תביעה כזו תוגש על ידי עו"ד.

בברכה,
שרון עזרא, עו"ד

נוכלות

אבי 16/11/09
עילות לא חסר לי יש הכל בכתב
גיליתי את זה מאוחרכי הייתי בהליכי גירושין והייתי גם עם סמים
אחרי שהייתי בגמילה גיליתי את הכל אחרי שהדריכו אותי שהוא עשה דבר נוכלות
קיבלתי מס שבח יותר גבוה מהמחירה לאן אני אמור לפנות ומה לעשות

ביטול חוזה מכר

|עו"ד עזרא שרון 16/11/09
עליך לפנות לייעוץ משפטי אצל עו"ד

נוכלות

אבי 16/11/09
מכרתי לפני שנה שטח מתוך איומים ולחץ נפשי .
עוד לא שילמתי מס שבח וגילתי שמי שקנה היה נוכל .
מה אפשר לעשות בכדי לבטל את העיסקה אחרי שרשמנו אותה כבר במקרקעין.

עילות לביטול הסכם

|עו"ד עזרא שרון 16/11/09
יש עילות לביטול הסכם, כגון-עושק, איומים, הטעיה וכד.
יש לקבל ממך מידע מפורט בדבר השתלשלות העניינים כדי לחוות דיעה האם בנסיבות אלו יש בסיס משפטי לביטול החוזה, ובכלל זה לקבל תשובה מדוע טענות אלו מועלות רק לאחר שנה, ולאחר שהמקרקעין כבר הועברו על שם הקונה.

בברכה,
שרון עזרא, עו"ד

חשד להפרת חוק – הנחת ארנונה לנכים

נטע 16/11/09
מקרה:
שני חברים רוצים לשכור דירה. שניהם צריכים לחתום על החוזה.
חבר אחד רוצה שאבא נכה שלו יחתום על חוזה במקומו,
כי אבא שלו לא צריך לשלם ארנונה (כי הוא נכה).
ואז יוצא ששני החברים השוכרים דירה לא משלמים ארנונה,
כי משתמשים בהטבה של האבא הנכה.

האם יש פה הפרת חוק? איזה גורם מדיני בודק את זה?
מה העונש?

תודה

ניצול זכות לפטור מארנונה

|עו"ד עזרא שרון 16/11/09
זכאות להנחה מארנונה ניתנת בדר"כ למי שעושה שימוש בדירה.

אם העיריה תמצא כי אין זה כך, היא יכולה לשלול את הפטור, כי נהנה ממנו מי שאיננו זכאי לכך.

לגבי היבטים פליליים-אם יש כאלו-פורום נדלן איננו עוסק בכך.

בעל דירה בבנין משותף

עוזי 15/11/09
שאלתי היא האם מותר לבעל דירה בקומה ראשונה(נמוכה) לבנות ולפתוח דלת מהמרפסת שלו החוצה ומדרגות מעץ קשיח, לגינה המשותפת של הבנין?ולהשתמש בו מידי יום ככניסה ויציאה לדירה.

בעל דירה בבנין משותף

עוזי 16/11/09
רק להבהיר הוא לא שאל/ביקש רשות לעשות כן, מדיירי הבנין או מועד-הבית.

קניית בדירה

אביב 15/11/09
שלום

אנחנו בתהליך של קניית דירה לאחר שסוכם על מחיר ותנאי התשלום הכל בע"פ כל אחד לקח עו"ד לקיום החוזה. החוזה עד להיום לא נחתם מאחר ועורכי הדין של המוכר עוד לא הספיקו להציג לעו"ד שלנו את כל המסמכים כגון: מכתבים מהבנקים, היטל השבחה וכו. היום פתאום החליט המוכר שהוא דורש עוד כסף על הדירה למרות שכבר סוכם בע"פ המחיר אנחנו סרבנו והוא טען שהעיסקה בוטלה.
המוכר יודע שמכרנו את דירתנו כדי לקנות את דירתו והכספים שנקבל אמורים להעביר אליו
מה עושים במצב כזה האם אפשר לתבוע את המוכר למרות שלא חתמנו על החוזה?
נארנו במצב שאנו מפנים את הדירה בעוד חודשיים ואין לנו לאן לעבור

אודה על תשובתכם

ניהול משא ומתן בחוסר תום לב

|עו"ד עזרא שרון 16/11/09
יש מקרים בהם הפסיקה הכירה בניהול מו"מ כאמור בחוסר תום לב ופסקה פיצויים. כדי לחוות דיעה במקרה שלכם, יש לבחון לעומק את השתלשלות העניינים, ובכלל זה- לנתח את אופן ניהול המו"מ בין הצדדים ולבחון הא ההסכם היה ערוך לחתימה.

בברכה,
שרון עזרא, עו"ד

עו"ד עזרא שרון

עו"ד חדש 15/11/09
האם דייר בדמי מפתח ברגע שהופך להיות חסוי האם הדיירות המוגנת שלו פגה כמו כן, האם ניתן להפנות לחקיקה הרלוונטית

פינוי דייר מוגן

|עו"ד עזרא שרון 15/11/09
העובדה כי הדייר הינו חסוי איננה עילה לפינוי.

תוכלי לעיין במאמר שפרמתי באתר זה, בעניין עילות לפינוי דייר מוגן.

בברכה,
שרון עזרא, עו"ד

דייר מוגן - חסוי

יעל פנקס עו"ד 15/11/09
אין שום קשר שהוא בין היות אדם דייר מוגן לבין הגדרתו כחסוי או חוסה . מי שמוגדר כחסוי איננו מאבד את זכויותיו כדייר מוגן. הזכויות הן שלו כל עוד לא איבד אותן באחת מן הדרכים המוגדרות בחוק הגנת הדייר{נוסח משולב} או מחמת נטישה וכל עוד לא פסק בית המשפט שזכויותיו פקעו אם יקבע כי הוא נכנס לגדר אחת מן ההוראות הנ"ל.

רטיבות בגג משותף בבניין בן3 קומות

efi2004 15/11/09
שלום רב,

רציתי לדעת מה הדין לגבי רטיבות בגג משותף לבניין בן 3 קומות בהן 3 דיירים .
בגג רטיבות מתקדמת מאד ופוגעת בקומה השלישית והאחרונה של הבניין.

על מי חלות עלויות הטיפול ברטיבות ?
במקרה שעל כל דיירים הבניין לשלם ולטפל בבעיה חלה התשלום,מהו החלק היחסי של התשלום עבור כל אחד משלושת הדיירים ??

תודה רבה,אפי .

תיקון גג משותף

|עו"ד עזרא שרון 15/11/09
אם הגג הינו משותף, אזי חובת התיקון על כלל הדיירים. החלק היחסי של כל אחד נקבע בהוראות תקנון הבית המשותף.

בברכה,
שרון עזרא, עו"ד

אגודה לתרבות הדיור

יואל 16/11/09
http://www.tarbut-hadiur.gov.il/Default.aspx?set=3:1

פינוי דייר סרבן

איילת 15/11/09
שלום, רציתי לדעת מה קורה במקרה של דייר שמסרב להתפנות מהדירה במועד פקיעת החוזה? האם אני כבעלת הדירה יכולה להחליף את המנעולים ביום בו פג החוזה? ולהוציא את הדייר מהבית?

כיצד לפנות שוכר?

|עו"ד עזרא שרון 15/11/09
אינני ממליצה על דרך פעולה זו, אלא על ידי הגשת תביעה לפינוי לבית משפט. זה הליך מהיר ויחסית לא יקר.
תוכלי לעין במאמר שפרסמתי באתר זה שכותרתו: "המדריך המקוצר לפינוי שוכר".

בברכה,
שרון עזרא, עו"ד

עו"ד עזרא שרוןןןן עזרה

עו"ד חדש 15/11/09
האם דייר בדמי מפתח ברגע שהופך להיות חסוי האם הדיירות המוגנת שלו פגה כמו כן, האם ניתן להפנות לחקיקה הרלוונטית

עילות לפינוי דייר מוגן

|עו"ד עזרא שרון 15/11/09
זו אינה עילה. עיין בחוק הגנת הדייר.

בברכה,
שרון עזרא, עו"ד

ביוב בבניין משותף

אורית 15/11/09
שלוםבבניין שלנו יש נזילה מקומה 4 לקומה 3 מצינור הביובמי צריך לתקן? ומי צריך לשלם?אודה למענהאורית

נזילה ביוב

|עו"ד עזרא שרון 15/11/09
אם צינור הביוב הינו משותף-על ועד הבית לשאת בתיקון.
אם הנזילה היא מדירה ספציפית-אזי היא צריכה לשאלת בהוצאות.

גירוש דייר

אלמוני 14/11/09
שלום,

נודע לנו כי יש לנו דייר בבניין בעל עבר פלילי (רצח) , הדבר איים על ועד הבית בנושא של שמירה על הסדר בניין , יש לציין כי הדייר חי בשכירות , האם ישנה איזושהי אפשרות לדרוש לסלקו ? למי פונים במצב כזה ?

פינוי שוכר

|עו"ד עזרא שרון 15/11/09
יש לפנות לבעל הבית ולהודיע לו כי השוכר מפריע לשלוות השכנים ומאיים עליהם. ייתכן והוא יכול לדרוש את פינויו-בהתאם לחוזה השכירות ביניהם.

בברכה,
שרון עזרא, עו"ד
דילוג לתוכן