פורום נדל"ן

פורום נדל"ן הוקם כדי לתת מענה לשאלות משפטיות בתחום המקרקעין. רכישת דירה, חוזה שכירות, רישום בטאבו, סוגיות מול רמ"י ועוד – אתם מוזמנים לשאול ולהתייעץ. אנחנו כאן, לרשותכם.

מנהלי פורום נדל"ן

עו"ד לילך עתני

בעלת נסיון של יותר מ- 30 שנה בתחום המקרקעין

עו"ד הילה אליקים

עוסקת בתחום המקרקעין, ייצוג ברכישת ומכירת דירות, הסכמי שכירות ועוד.

עו"ד עמית מתן

ייצוג בעסקאות נדל"ן ומקרקעין ומתן שירותים משפטיים בהיבטים המסחריים והמיסויים הנלווים להן.

מכירת שתי דירות בזמן קצר

משה 20/11/09
שלום,
אנחנו מעוניינים למכור שתי דירות שהיו שייכות לאימהות שלנו.
דירה אחת רשומה על שם אישתי ואחיה, והדירה השניה על שמי ועל שם אחותי. שווי כל דירה כ 75 אלף דולר. אנחנו גרים בדירה שלישית השייכת לאשתי ולי. האם נצטרך לשלם מס כלשהוא על המכירה ?
בתודה מראש,
משה מחיפה

מכירת 2 דירות

|עו"ד גיא פרבמן 21/11/09
יש לפנות לייעוץ אישי על מנת לקבל סיוע וייעוץ נכון

טופס שיעבוד דירתי

אתי 20/11/09
אני קונה דירה יד שנייה והדירה היא מחברה משכנת , כקונה- התבקשתי בבנק לחתום בין היתר על טופס "שיעבוד דירתי כבטוחה להלוואה" כתנאי להלוואה.המוכר חוייב ע"י הבנק גם כן לחתום על אותו טופס בדיוק אך הוא מסרב בתוקף בטענה שהוא לא הלווה ולא הממשכן. האם אכן הוא אמור לחתום גם על הטופס הזה חוץ ממני?

שיעבוד דירה

|עו"ד גיא פרבמן 21/11/09
כעיקרון המוכר צריך לחתום על הטפסים. אני מניח שעו"ד שלך הכניס את העניין לחוזה אחרת לא תוכלי לשלם למוכר את מלוא התמורה

יציאה מהסכם שכירות

גל 20/11/09
היי,
אנחנו מעונינים לצאת מהסכם שכירות עקב רכישת דירה.
בחוזה לא כתוב שום דבר על ביטול באמצע תקופה.
האם יש תקופת זמן להודעה מראש, לבעל הדירה ,שאם נעמוד בה אנחנו מוגנים מבחינת תביעה ע"י בעל הבית.
אנחנו נמצאים בבית הזה כבר 3 שנים ועוזבים באמצע השנה הרביעית, אני מעונינן להודיע לבעל הבית 3 חודשים לפני.
לבעל הבית היסטוריה של "תביעת דיירים" - האם יכול לקחת ממני כסף על כל תקופת השכירות בהנחה שלא ימצא שוכר במקומי.

יציאה מהסכם שכירות

|עו"ד גיא פרבמן 20/11/09
יש לבחון את חוזה השכירות לצורך מתן תשובה לשאלתך

ממליץ לקרוא את חוקה השכירות והשאילה

יואב 21/11/09

בניין לסטודנטים

אמיר 20/11/09
שלום,
אני מעוניין לבנות בניין בן 5 קומות ולהשכיר כל קומה. האם אוכל לרשום את הבניין כפרטי או על שם חברה בע"מ?

בניין

|עו"ד גיא פרבמן 20/11/09
תוכל לרשום את הדירה כפרטי או על שם חברה בכול מקרה המלצתי לפנות לייעוץ האישי לקבל סיוע מתאים

עלות פניה למפקח לרישום מקרקעין

רויטל 20/11/09
מהי עלות פניה למפקח לרישום מקרקעין? מהי העלות במידה וזה נעשה דרך עו"ד?

עלות פנייה למפקחת

|עו"ד גיא פרבמן 20/11/09
השאלה מהי הפנייה בכול הנוגע לשכ"ט עו"ד תלוי מה מהות העבודה אותה נדרש עו"ד לבצע

פטור ממס שבח

מילוa 20/11/09
בוקר טוב,
אני גרוש כבר כ-4 שנים. הדירה נשארה ברשותי.
האם במכירת הדירה שלי אצטרך לשלם מס שבח?
ב. יש פטורים למעין מצב כמו שלי?.
בתודה

מס שבח

|עו"ד גיא פרבמן 20/11/09
השאלה הינה האם מכרת דירה בארבע השנים האחרונות במידה שלא תיהיה זכאי לפטור ממס שבח

רישום דירה

משה 20/11/09
אם אדם רוצה להעביר זכויות של דירה הרשומה על שמו לאדם אחר בין אם זה בן משפחה בין אם אדם זר. האם זה חייב להיות רשום בטאבו או שזה יכול להיות חוזה בלי רישום בטאבו? יש לציין שמבחינת אמינות של הצדדים לגבי הזכיות ישנה אמינות מלאה.

תודה

רישום דירה

|עו"ד גיא פרבמן 20/11/09
יש חובה להעביר את הנכס בטאבו לצורך הבטחת הזכויות של מקבל המתנה וכן יש לדווח על המתנה לרשות המסים

דירה למכירה

רועי 19/11/09
לסבי ז"ל הייתה דירה, שהייתי אמור לרשת.אמי לצערי הרב, נוכחה לדעת שאני היורש ולא היא(הצוואה הופקדה בבהמ).בערבות ימיו,כאשר זנקק לטיפול רפואי, אמי טרפדה נושא זה, סבי הבטיח לה את הדירה, אך כי תדאג לבריאותו. אמי מכרה את הדירה בהיותו בחיים ולקחה הכסף לעצמה... האם מכירה זו חוקית?

מכירת דירה

|עו"ד גיא פרבמן 20/11/09
כל עוד אדם בחיים וחתם על ההסכם כדין ניתן למכור וזאת למרות שבצוואה יש יורש לדירה. יש לבחון האם סבך היה צלול וכשיר לחתום על ההסכם ובמידה ולא ניתן לתבוע מאימך את הכסף שקיבלה

שאלה

מוטי 19/11/09
יש לי דירה בבעלותי ובנוסף קניתי עוד בית עם האישה במשותף את הדירה בממשותף אני צריך להמתין 4 שנים עם אני רוצה למכור כי עם אני ינמכר עכשיו אני ישלם הרבה מס השאלה עם אני אמכור את הדירה בבעלותי האם אני ישלם מס גדול כי יש לי שתי דירות או מס רגיל אפשר הסבר בבקשה

דירה נוספת

|עו"ד גיא פרבמן 20/11/09
עניין מס השבח הינו תלוי במספר פרמטרים 1. האם מכרת דירה בארבע השנים האחרונות ? מה שווי הרכישה של הדירה אותה אתה מתעד למכור ומה הסכום של המכירה וכן מתי רכשת את הדירה? רק לאחר מתן תשובות לשאלות הנ"ל יהיה ניתן להשיב לשאלתך

הגבהת גדר

שחר 19/11/09
שלום רב,

אנחנו גרים בבית פרטי ויש לנו שכנים שגרים אף הם בבית פרטי.
יש לנו גדר משותפת. לאחרונה ולא שהתייעצו איתנו, השכנים שלנו החלו להגביה את הגדר מהצד שלהם באופן שמהווה מטרד, מסתיר לנו את הנוף ופוגע בחזות הבית.

יש לי שלוש שאלות, ברשותך:

1. האם הגבהת גדר כרוכה בהיתר בניה והיכן ניתן לבדוק זאת ? עד איזה גובה מותר לבנות?
2. האם יש עילת תביעה בגין נזק שנגרם לנו לפי עוולת המטרד (כל זאת בהנחה שאכן נצליח להוכיח נזק)?
3. האם קיימת חובה על השכנים להתייעץ איתנו? (שכן מדובר בגדר משותפת וגם אנחנו מושפעים מכך)

תודה רבה!!!

הגבהת גדר

|עו"ד גיא פרבמן 20/11/09
תוספת גובה לגדר מצריכה היתר בנייה.
יש לבחון ברשות המקומית הגשת תלונה ובקשה להסרת המטרד.

בניית חדר

פיני גבאי 19/11/09
בנינו לפני כשנתיים חדר כתוספת לדירתנו (קיבלנו את כל האישורים המתאימים). הדיירת לשעבר שהייתה גרה קומה מתחתנו דורשת תשלום עבור השימוש שלנו בגג התוספת של הדירה שלה לבניית החדר. לטענתה, היא חתמה עם המשפחה שרכשה את דירתה על מסמך המעיד כי הזכויות על גג התוספת יישארו בידיה (קיים מסמך כזה). מסמך זה אינו חלק מחוזה רכישת הדירה, אלא צורף לאחר מכן כנספח לחוזה הרכישה. לא הדיירת לשעבר ולא המשפחה שרכשה את דירתה יידעו אותנו על קיומו של מסמך זה.
אציין כי הדיירת לשעבר אינה מופיעה בנסח הטאבו כבעלת הדירה, אלא המשפחה שרכשה את הדירה (הדירה בנסח הטאבו כוללת את שטח התוספת).
הדיירת לשעבר הגישה תביעה נגדנו לקבלת תשלום עבור השימוש שלנו בגג התוספת לבניית החדר. האם העילה לתביעתה מוצדקת? האם זה לא אבסורדי שהיא משאירה לעצמה את הזכויות רק על גג התוספת לאחר שמכרה את דירתה?

זכויות על הגג

|עו"ד גיא פרבמן 20/11/09
במידה והיא כן בעלת זכויות על הגג רשאית הדיירת רק למכור את הדירה ללא זכויות הגג.

יציאה לפני תאריך סיום חוזה שכירות

אורית 19/11/09
שלום,
אני ובן זוגי שוכרים דירה, לאחרונה רכשנו בית משלנו ואיננו יכולים לעמוד בסכום השכירות+המשכנתא, הודענו לבעל הבית חודש מראש על כך שאנו עוזבים ולא נוכל לשלם, פרסמנו כמובן בכל ערוץ אפשרי את הדירה, הגיעו יותר מ-35 אנשים לראות אך אף אחד מהם לא מעוניין בדירה. לצערי הרב זמננו מתקצר ואיננו יכולים לעמוד בתשלומים. בעל הבית אינו מעניין לשחרר אותנו לפני שנמצא דייר לדירה. מה החוק? מה אתם ממליצים לעשות?? תודה רבה!

יציאה לפני תום החוזה

|עו"ד גיא פרבמן 20/11/09
השאלה נעוצה בחוזה עליו אתם חתומים.יש לבחון האם הוספתם סעיף יציאה מהחוזה אם לא אתם קצת בבעיה.

פרוק שיתוף

דבורצקי דב 19/11/09
האם יכול בית המשפט לבקשת זוכה בתביעה לפרק שיתוף במקרקעין אם השותפים לא רוצים ופסק הדין ניתן רק נגד אחד השותפים?

פירוק שיתוף

|עו"ד גיא פרבמן 20/11/09
לצורך המענה צריך יותר אינפורמציה

עו"ד זהר ארד דחוףףףףףףףףף

עו"ד חדש 18/11/09
אני זקוק לטלפון של ארגון הדיירים המוגנים ואני לא מצליח לאתר אותם אנא עזרתך

נסה ב- 144

עו"ד זהר ארד מנהל 18/11/09

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

מס רכוש

שי 18/11/09
אני אמור לקנות בקרוב מגרש של דונם...
אך אני מתכוון לבנות במגרש רק בעוד מספר שנים
אלו מיסים יהיה עליי לשלם על המגרש עד שאבנה.
זכור לי שבעבר היה מס רכוש שבוטל בשנת 2000,
האם ישנם מיסים נוספים? למועצה לדוגמא?

רכישה של נדל"ן כרוכה בתשלום מס רכישה

עו"ד זהר ארד מנהל 18/11/09

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

העברה אגב הסכם גירושין

Niki 18/11/09
שלום רב! אילו מסמכים צריך להגיש לטאבו לצורך העברת זכויות בדירה אגב הסכם גירושין?
במקרה והמעביר נפטר וטרם בוצע העברת זכויות בטאבו האם המצב משתנה?

העברה אגב גירושין

עו"ד זהר ארד מנהל 18/11/09
יש להגיש פסק דין גירושין במקור או מאומת על ידי מזכירות בית המשפט, שטרי מכר ואישור עירייה.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

רישום עיקול בטאבו

הדס 18/11/09
שלום לכולם
אני לא מיוצגת ע"י עו"ד ובית המשפט נתן צו עיקול על דירה של בעלי לשעבר, לפי בקשתי.
מישהו יכול להסביר לי איך אני דואגת שהעיקול יירשם בטאבו? האם יש פרוצדורה מיוחדת לזה?

רישום עיקול

עו"ד זהר ארד מנהל 18/11/09
יש להוציא צו עיקול המופנה ללשכת רישום המקרקעין הרלבנטית ובאמצעותו לרשום את העיקול.
אני מניח שתוכלי לקבל סיוע בבית המשפט.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

בית כנסת בדירה

חיים 18/11/09
האם יש מניעה חוקית לקיים תפילות מאורגנות בביתי

השאלה אינה נוגעת לפורום

עו"ד זהר ארד מנהל 18/11/09

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

האם עו"ד מתחום הנדל"ן יכול לעסוק בתיווך מקרקעין?

rby 18/11/09
האם עו"ד מתחום הנדל"ן יכול לעסוק בתיווך מקרקעין? ואם כן.. האם הוא צריך להוציא רישיון מתווך או שמספיק רישיון עו"ד.
אשמח לקבלת תשובה מקצועית. אין מספיק מידע בנושא

עו"ד - תיווך

יעל פנקס עו"ד 18/11/09
המענה הוא בחוק לשכת עורכי הדין התשכ"א-1961, וכן בחוק המתווכים. עוה"ד איננו יכול לעבוד גם כמתווך. כל מי שרוצה לעסוק בתיווך חייב לעבור בחינה ולקבל רישיון .ראי חוק המתווכים, והתקנות. ניתן למצוא את כל הפרטים באתר של משרד המשפטים.

תיקון גג על חשבון דמי ועד בית

רויטל 18/11/09
האם ניתן להעמיד ועד הבית אשר מסרב לטפל בבעיית גג דולף בפני עובדה - אנחנו מתקנים את הגג על חשבונינו וסכום עלות התיקון מקוזז מתשלום ועד הבית (בלי להגיע לכל תהליך הפניה למפקח לרישום מקרקעין וכמובן עם התראה מראש בכתב לועד הבית, חתומה ע"י עו"ד) ? האם זה חוקי?

תשלומי ועד בית

עו"ד זהר ארד מנהל 18/11/09
על פי חוק הדיירים צריכים להשתתף בהוצאות הניהול השוטפות של הבית המשותף.
ככל שתעשו "שביתה איטלקית" ותחדלו מלשלם, תהיו אתם חשופים לתביעה בפני המפקח.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

עו"ד יקרים, היום אני נבחנת בע"פ – אבקש עזרכתם:

דורי29 18/11/09
אשמח לתשובה מקצועית לשא' הבאה: לקוח בא אליי בלילה, לפני טיסה לחו"ל ורוצה שאבצע עבורו הסכם מכר. מה עושים? מה אם הגיעו שני ששני הצדדים ובידיהם מסמך בכתב המעיד על הסכמה?

נא לפנות לפורום בחינות לשכה/עורכי דין צעירים

עו"ד זהר ארד מנהל 18/11/09

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

חוזה מכר בלילה..

יעל פנקס, עו"ד 18/11/09
אל תערכי את החוזה. אין לך כל אפשרות לבדוק את מצב הדירה ואת עלולה לסכן את עצמך [אחריות מקצועית] ואת הלקוחת

ירושה

מיטל 18/11/09
אבי ז"ל נפטר לפני כשבועיים, הוא קנה בית מעמידר לפני יותר מ-20 שנה והשתמש בזכות של הוריו. היום הבית שווה הרבה יותר ממה שקנה בעבר. הבית רשום ע"ש סבי ז"ל (אביו של אבי), כשהייתה לאבי אפשרות לרשום את הבית על שמו הוא לא מיהר וכשרצה היחסים עם אביו התערערו. לאבי 12 אחים והם התחילו לדבר על ירושה כשסבתי עדיין בחיים, הם תיכננו למכור את הבית של ההורים ואמרו לאבי כי הוא קיבל את חלקו בירושה, הבית, ולכן לא יקבל כלום ממכירת הבית של הוריו כמו שאר האחים.כ-160 אלף ש"ח, מצב זה הקשה על אבי וייתכן שנפטר כתוצאה מזה (דום לב). איך ייתכן שאחיו יהיו צרי עין עליו, שהוא הכי חלש מבחינה כלכלית מכל האחים? רציתי לדעת מה הפרוצדורה שניתן לעשות ע"מ להעביר את הבית בו חיה אמי ואחותי על שמותינו - היורשות של אבי . 3 בנות ואמא. אבי קנה את הבית אולי בזול במונחים של היום אך אז זה לא נחשב לזול ובנוסף הוא עבד על הכסף ולא קיבל מתנה מאף אחד. הוא רשם מכתב עם כמה נקודות על המצב הזה ע"מ למנוע קרע בין האחים ובנוסף יש הקלטות שלו מדבר על המצב, דבר המראה כי הטריד את מנוחתו. אנא עיזרו לי. תודה מראש

תגובה

עו"ד זהר ארד מנהל 18/11/09
הנושא מורכב מידי לדיון בפורום. מומלץ לפנות ליעוץ משפטי.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

היתר חלוקה האם אני חייבת להמציא מסמך?

אור 18/11/09
שלום
לפני 10 שנים קניתי דירה שהופרדה מדירת 4 חדרים ל-2.
קניתי את הדירה הכל בסדר והיא רשומה על שמי בטאבו.
כעת אני מעוניינת למכור והעו"ד של הקונה מבקש ממני מסמך של היתר חלוקת הדירה,אין ברשותי מסמך כזה וגם לא בעירייה.
האם היתי חייבת לקבל את המסמך הזה כשקניתי את הדירה?
כאמור זאת דירה מאוד ישנה ,הפרדת הדירה בוצעה מזמן,אני קיבלתי אותה מופרדת,וגם זאת שמכרה לי היא קיבלה אותה מופרדת.
מה עושים?זה אמור להוות בעייה?
תודה.

יתכן ומדובר בחריגת בניה בלתי חוקית. יש לבדוק הנושא ביסודיות. רצוי באמצעות עו"ד מטעמך.

עו"ד זהר ארד מנהל 18/11/09

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

האם קשקניתי את הדירה הייתי אמורה לקבל את המסמך?

אור 18/11/09
האם הייתי בכל מקרה אמורה לקבל את המסמך?
העו"ד שדרכו ביצעתי את הקנייה היה אמור לבדוק זאת?
תודה

הגדלת/עידכון שטח הדירה בטבו

יוסף 17/11/09
דירתי רשומה בטבו מזה בערך 20 שנה ויותר , גודל הדירה הרשומה הנה כ- 30 מטר, עם השנים הורחבה הדירה לשטח של בערך 90 מטר.
שאלתי היא האם עליי לעדכן בטבו את שטח הדירה, האם זה בכלל חשוב, כי הרי הדירה עצמה רשומה.
ע"פ הבנתי רישום דירה בטבו זה לא עסק זול.

תיקון הרישום בטאבו

עו"ד זהר ארד מנהל 18/11/09
רצוי כמובן שהרישום בטאבו ישקף את המצב הקיים בשטח בפועל.
מדובר בהליך של תיקון צו בית משותף המתבצע, בין היתר, על ידי הגשת תשריט מעודכן של הדירה.
רישום לא מעודכן עשוי להוות בעיה אם תרצה למשל מכור את הדירה, אם למשל תחפוץ במשכנתא או שקונה יחפוץ לקחת משכנתא בכדי לרכוש את דירתך בעתיד.
אם זה חשוב או לא תצטרך להחליט בעצמך.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

האם זה מקובל בחוזה רכישה?

אלי 17/11/09
אני במו"מ לחתימת חוזה רכישת דירה על הנייר >> 2 שאלות:
1. הסכמתי שפריסת התשלומים לא תהיה תלויה בקצב הבנייה אלה לפי תאריכים מסויימים, אך הקבלן רוצה לחייב אותי לשלם אך ורק בתאריכים אלו ולא לפני (כדי שירוויח את המדד). כלומר אם יש לי כסף אז אסור לי לשלם לו לפני התאריך.
2. יש סעיף בחוזה שמציין כי הקבלן לא חייב להשתמש בחומר בעלי תו תקן ישראלי.
3. כרגע חתמתי רק על הצעת מחיר לשמירת הדירה כי לקבלן עדיין אין היתר בניה. הוא יקבל את ההיתר רק בעוד 3 חודשים ורק אז נוכל לחתום על החוזה, אך הוא רוצה להצמיד לי את המחיר שנקבע למדד (כלומר בעת חתימת החוזה המחיר יעודכן).
האם הוא יכול לעשות דבר כזה? האם זה מקובל?
מה אני אשם שהוא עדיין לא קיבל היתר.. אני מצידי מוכן לשלם לו עכשיו אבל הוא לא יכול לקבל תשלומים.
האם לדעתכם זה נהוג ונפוץ או שעליי להתעקש ולעמוד על הרגליים האחוריות.
אנא אל תמליצו לי לקחת עו"ד, כבר לקחתי אך אני מעוניין ומעריך מאוד גם בדעת הפורום.

עסקת קבלן

יעל פנקס, עו"ד 17/11/09
ראשית אם שכרת שירותי עוה"ד חשוב שתיועץ ב זאת הרי מטרת ההתקשרות. שנית פריסת תשלומים לפי התקדמות בניה הינה דרישה על פי חוק המכר (דירות) ומטרתה להגן עליך. לא מומלץ לחלוטין לסטות מהוראות החוק. נושא ההצמדה תוספת מדד וכד' הוא נושא שבתחום ההסכמות הכספיות. אתה יכול להסכים או לא. שאלה של מו"מ. ממליצה שתקרא את חוק המכר (דירות) על התיקונים שנעשו בו לרבות התיחסות לבטוחות. לא הייתי ממליצה לשלם סכום משמעותי או בכלל לפני קבלת היתר בניה!!
דילוג לתוכן