פורום נדל"ן
פורום נדל"ן הוקם כדי לתת מענה לשאלות משפטיות בתחום המקרקעין. רכישת דירה, חוזה שכירות, רישום בטאבו, סוגיות מול רמ"י ועוד – אתם מוזמנים לשאול ולהתייעץ. אנחנו כאן, לרשותכם.
זקוקה לעזרה דחופה
כמעט ונכנסתי לשכירות בדירה, ולפני שחתמתי חוזה השארתי שיק עם שכ״ד של חודש אחד לבטחון כדי שישמור לי את הדירה. מסיבות אישיות יומיים (של סופ״ש) לאחר מכן החלטתי לא לחתום. האם הוא חייב להחזיר לי את השיק או שהוא יכול להשתמש בו?
שיק ביטחון
שלום,
תלוי מה סוכם בינכם. הכי פשוט לבקש ממנו את השיק חזרה. במידה ויסרב ממליץ לפנות לעו"ד.
בברכה,
משה אלפסי, עו"ד ונוטריון
מנהל פורום נדל"ן
דירה שכורה שנמכרה הושכרה שוב וצוברת חוב
דירה מושכרת שצוברת חובות ועד בית
שלום,
במקרה כזה ממליץ לפנות לעו"ד. עו"ד עובדים פעמים רבות עם חברות שמסוגלות לאתר כתובות של חייבים לצורך מסירת מכתבים/מסמכים משפטיים.
בברכה,
משה אלפסי, עו"ד ונוטריון
מנהל פורום נדל"ן
בני זוג שהתגרשו ומכירת מחצית הזכויות
אני ובעלי התגרשנו מזה תקופה , והבית נשאר לי , אולם עניין הרישום בטאבו לא קיבל ביטוי בהסכם הגירושין הואיל והוסכם כי אני אשאר בבית עד שארצה למכור אז אקבל את מלוא התמורה.
כיום ומתוך כוונה טובה אני רוצה לרשום את מחצית הזכויות הרשומה על שם גרושי על שמי בטאבו ואף לשלם לו 300 אלף ש"ח עבור כך.
השאלה שלי מבחינת מס רכישה ומס שבח
האם זאת נחשב דירת מגורים יחידה לגיב מס רכישה ? (אין לו עוד דירה)
ולגבי מס שבח , גרושי קנה בית לפני חודש האם הוא ישלם מס שבח ? בגין מכירת חלקו זה ?
תודה מראש
מכירת הזכויות בדירת בני זוג שהתגרשו
שלום,
שאלתך מורכבת ודורשת בדיקה מעמיקה של הסכם הגירושין.
ממליץ כי תפני לייעוץ משפטי, על מנת לא לשלם מיסוי מיותר.
בברכה,
משה אלפסי, עו"ד ונוטריון
בעל בית קשה !! מגעיל
שימוש בגינה
שלום,
על מנת לענות על שאלה זו יש לבדוק את חוזה השכירות - מה מוגדר כשימוש מותר בגינה, והאם היא בכלל מוגדרת כחלק מהמושכר.
בברכה,
משה אלפסי, עו"ד ונוטריון
הפיכת חנות למשרד
האם מבחינת הרשויות הרלוונטיות שימוש מסחרי זהה לשימוש משרדי?
האם צריך לקבל היתר לשימוש חורג למשל, או היתר אחר?
תודה מראש
הפיכת חנות למשרד
שלום,
מומלץ לשאול בעירייה או ברשות המקומית.
בברכה,
משה אלפסי, עו"ד ונוטריון
שאלה על חוזה שכירות
בניתי בניין חדש ואני עומד לקבל טופס 4 להערכתי עוד חודשיים.
אני רוצה לסגור חוזי שכירות עם אנשים שמעוניינים לשכור את הדירות בבניין שבניתי ורציתי לשאול שאלה בקשר לחוזה.
בגלל שאין תאריך אכלוס מדויק הסכמתי עם האנשים שהחוזה ייכנס לתוקף החל מיום שבו אקבל טופס 4-טופס אכלוס ולתקופה של שנה.
ברצוני לשאול האם יש צורך לרשום משהו נוסף כדי שלא יוכלו לתבוע אותי במידה ואתעכב עם הטופס 4 כי עקרונית רשום מרגע שאני מקבל אותו יש תוקף לחוזה אבל אולי אנשים יוכלו לטעון שזה היה אמור לקחת X זמן במצב סביר ולי לקח יותר וכו'.
בקיצור, כיצד ניתן להגן על עצמי עם עניין הטופס 4 מלבד רישום בחוזה שהוא יכנס לתוקף מיום שאקבל טופס 4.
אשמח אם תוכלו לסייע לי ולא להפנות אותי לעו"ד שהרי אני רושם את החוזים בעצמי ולאחר מכן מעבירם לבדיקה
השכרת דירה ללא מועד תחילה מוגדר
אנו תמיד נמליץ לך לפנות לעורך דין שידאג לשמור על האינטרסים שלך, זה עדיף מאשר להסתמך על המזל גם אם זה יעלה כמה שקלים
לשאלתך,עדיף להיות זהיר ולציין שיתכנו עיכובים בקבלת טופס 4 ומועד תחילת השכירות אינו ידוע.
לחלופין הייתי מציע להתחיל לחפש שוכרים רק אחרי קבלת טופס 4
בברכה
משה אלפסי,עורך דין ונוטריון
מנהל הפורום
מיסוי על מגרש לבניה
מיסוי על מגרש
בהצלחה
עו"ד ציפי רוזנברג
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
מיסוי מכירת דירת עמותה
עמותה ירשה דירה מאדם על פי צוואה. עתה היא מוכרת את הדירה לאדם פרטי. בהנחה שאינה נחשבת למוסד ציבורי על פי ס' 61 לחוק מסמ"ק ואינה נהנית מהפטור ממס שבח על פי ס' 49ב6 איך תמוסה המכירה? האם יש כניסה לנעלי המוריש? האם יהיה חישוב לינארי מוטב? האם השבח יהיה כל שווי המכירה בהינתן ששווי הרכישה הוא 0 היות והדירה התקבלה במתנה בירושה?
בתודה,
יעקב.
מיסוי מכירת דירת עמותה
נא פנה לפורום מסים או להתייעצות עם עו"ד.
בהצלחה
עו"ד ציפי רוזנברג
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
האם החוק מכיר בהעברת דירה לקרוב בחצי תמורה,?
אם אמכור להם בחצי מחיר,האם הם ישלמו מס רכישה לפי מחיר זה,? והאם אני אשלם מס שבח לפי מחיר זה ?
מכירה נמוכה מאד לזרים לא מתקבלת ע"י השלטונות,אך פה מדובר בבן משפחה מדרגה ראשונה.
שווי התמורה
בהצלחה
עו"ד ציפי רוזנברג
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
פלישה לקרקע חקלאית פרטית
פלישה
ממליצה להיוועץ עם עו"ד.
בהצלחה
עו"ד ציפי רוזנברג
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
פלישה לחצר משותפת
פלישה לחצר משותפת
בהצלחה
עו"ד ציפי רוזנברג
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
הערת אזהרה
פינוי שוכר
יש לבדוק מי הבעלים של הדירה.
בהצלחה
עו"ד ציפי רוזנברג
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
מס שבח
שאלתי היא בקשר לדירה מגורים יחידה שבבעלותי וברצוני למכור כאשר 92% מהדירה קיבלתי בירושה ו-8% הנותרים רכשתי בתמורה. האם אני פטורה ממס שבח לפי דירת ירושה או שעלי לבקש פטור לפי דירת מגורים מזכה שאינה עולה על 4.5 מיליון ש"ח או שלבקש את שני הפטורים בהתאם?
תודה
מס שבח
ממליצה לך להיוועץ עם עו"ד שיבצע עבורך תכנון מס אופטימאלי.
בהצלחה
עו"ד ציפי רוזנברג
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
ייפוי כח
לדוגמא האם הוא יכול לתבוע שכן שלי (על סמך הייפויי כח) כאשר אני לא תבעתי אותו ואני ביחסים טובים איתו?
יפויי כח
בהצלחה
עו"ד ציפי רוזנברג
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
קניית דירה שלא רשומה בטאבו
דירה שאינה רשומה בטאבו
בהצלחה
עו"ד ציפי רוזנברג
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
הערת אזהרה בגין הלוואה
לפני כשנה הלוויתי לאחי סכום גדול לקניית דירה.
לא חתמתי איתו על שום הסכם הלוואה מפני שיש לי בטחון גדול מולו.
הדירה נקנתה ונרשמה על שמו בלבד.
לאחרונה, הבנתי ממנו שהוא צבר חובות לרשויות/אנשים פרטיים, ואני חוששת
שאלה ישימו יד על הבית שנקנה מכספי ההלוואה ובכך, לא אראה לעולם את כספי.
איך אני יכולה לערוב לכך שהדבר לא יקרה?
האם אוכל לרשום הערת אזהרה לטובתי בטאבו ע"י הסכם הלוואה?
אחי מסכים לחתום על כל דבר על מנת לבטח את כספי.
הסכם הלוואה
בהצלחה
עו"ד ציפי רוזנברג
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
גדר הפרדה
והבית רשום על שמי גם.
אישור להרחיב את המטבח לאורך גדר ההפרדה , השכן החליט שהוא הורס את גדר ההפרדה ושהקיר של ההרחבה הוא הגבול במקום
גדר ההפרדה , הסברנו לו שזה לא מקובל עלינו שיהרוס את הגדר כי מהצד שלנו יש במבוק ואנחנו לא מעוניינים לראות קיר בטון
וגם לא מעוניינים לתת לו גישה לתחזוקת הקיר שכל כמה שנים יעבור דרך השטח שלנו לתחזק את הקיר שלו.
למי עלינו לפנות שיעצור את הריסת הגדר או שיתן לו הוראה לבנות את הגדר מחדש ושיר חיק את הקיר של ההרחבה מגדר ההפרדה
הוא בעיצומה של העבודה ולמרות ששוחחנו איתו הוא מתעלם למי ניתן לפנות שיעצור את העבודה במידית כשיפגע בגדר ?
לתשובתכם המהירה אודה
שגיא
הסגת גבול
ככל ומדובר בסכסוך בין בעלי דירות בבית משותף בדבר הסגת גבול לגבי רכוש משותף קיימת סמכות מקבילה למפקח על רישום בתים משותפים ולבית המשפט.
בהצלחה
עו"ד ציפי רוזנברג
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
זכיה בהגרלה בקרקע ממינהל מקרקעיישראל
חוזה פיתוח
מוטי שלום
את חתום היום על חוזה פיתוח שבהתקיים תנאיו, תוכל לחתום על חוזה חכירה מול רשות מקרקעי ישראל. ככל ומדובר ברכישת דירה שיש עמה התחייבות לסיים את הבנייה, מדובר בדירת מגורים נוספת. בכל מקרה, יש לבחון כל מקרה לגופו.
בהצלחה
עו"ד ציפי רוזנברג
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
הערת אזהרה בטאבו
להורים שלי הייתה דירה בבעלותם ,הורי התגרשו ובנסיבות מסוימות הועברה הדירה על שם אחותי , אחותי שילמה לאבי את מחצית הדירה .לאמא שלי אחותי לא שילמה כסף.אחותי נשארה לגור בדירה במשך שנים ואמא שלי נדדה בדירות שכורות .אמי נפטרה לפני 3 חודשים וברישום הטאבו הייתה הערת אזהרה שכנראה אמא שלי דרשה זאת בעת העברת הרישום ,שאחותי לא תוכל למכור את הדירה כל עוד אמא שלנו בחיים .
מה זה אומר מבחינת אחותי ואם היא רוצה למכור את הדירה ? היא יכולה בלי אישור /חתימת שאר האחים?
אנחנו 4 אחים בוגרים , אין צוואה .
תודה מראש
אבירם
הערת אזהרה בטאבו בגין הימנעות מעשיית עסקה
מדבריך אני מבינה שלא מדובר בדירה שהייתה שייכת לאמך בעודה בחיים שכן היא הועברה לפני כן לאחותך.
סופה של עסקה במקרקעין היא ברישומה, ולכן, חשוב לדעת מהן הנסיבות בהן הועברה הדירה על שם אחותך.
אם הדירה ניתנה במתנה לאחותך והושלם הרישום על שם אחותך, הדירה שייכת לאחותך והיא תוכל גם למכור אותה.
היות וההגבלה שהייתה קיימת בהערת האזהרה לא קיימת יותר, היא תוכל אף למחוק אותה אם תמציא לטאבו תעודת פטירה של אמך ובקשה לביטול הערת אזהרה.
בכל אופן, במקרה שאין צוואה עליכם להגיש בקשה לצו ירושה.
בברכה,
ענת קציר, עו"ד
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
הזזת גדר
הזזת גדר
אם הגדר הוקמה על פי החלוקה שבטאבו לטעמי לא כדאי לך להזיז את הגדר על דעת עצמך.
את יכולה להגיש תביעה בבית משפט שלום (עילת התביעה אינה מתאימה לבית משפט לתביעות קטנות) כנגד השכן לתיקון מיקום הגדר.
כדאי לשכור לשם כך עו"ד.
בברכה,
ענת קציר, עו"ד
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
רוצה לעסוק בתיווך כמשרה נוספת כדאי ? אפשרי ? שאלות
בנוסף לעבודה ראשית, אני שוקל להיות גם מתווך נדלן כעיסוק לנפש. רשיון + מבחן זה 1500 ש"ח לא הרבה בשביל ת.מקצוע.
1) האם אפשרי לעבוד במשרד כשכיר 2-3 בקרים ועוד 2-3 אחה"צ ? או שחייבים משרה מלאה ?
2) האם אפשרי לעבוד גם כשכיר וגם כעצמאי בו זמנית כמתווך או שכשאתה נכנס כשכיר במשרד אתה חותם על "אי עבודתך כעצמאי" ?
3) מה העבודה תכלס בעצם כאשר אתה במשרד ואין לקוחות ?? מה בעצם סדר הדברים ?
4) מעיסקה מרוויחים 2% מהקונה (+ 2% מהמוכר לפעמים) ניקח מקרה של רק 2% מהקונה, האם במשרד מקבלים 50% - 50% או יותר לכיוון 60% - 40%
לטובת המשרד ??
תודה רבה לכל מי שיכול לענות !!
יום טוב !
איגוד המתווכים
שאלותיך אינן עוסקות בסוגיה משפטית במקרקעין או נדל"ן.
אני מציעה לך להפנות את שאלותיך למתווך מוסמך ותיק או לאיגוד המתווכים.
בברכה,
ענת קציר, עו"ד
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
העסקת עובדים
האם חוקי שחבר ועד בית , מעסיק בשכר את בנו כאב בית של הבניין ?
תודה
העסקת בנו של חבר ועד הבית כאב הבית בבניין
אם מדובר בהחלטה חוקית של ועד הבית על העסקתו ואין מניעה אחרת, והבן הוא בעל הכישורים המתאימים להיות אב הבית, אני לא רואה סיבה שלא.
בברכה,
ענת קציר, עו"ד
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
וועד בית
על מי חל חוב קודם בתשלום וועד בית?
החוב הוא של מי שהדירה הייתה בבעלותו במועד הרלבנטי ליצירת החוב.
אם החוב מתייחס לתקופה שלפני מועד מסירת הדירה אליך, החוב חל על הבעלים הקודם.
בברכה,
ענת קציר, עו"ד
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
מכירת דירה מושכרת+ חוזה לפני מכירה
בעל הדירה אומר לי שהדירה בתהליך מכירה ותימכר כחודש לאחר שיתחיל לי החוזה שכירות
מה הדין לגבי זה?האם בעל הדירה החדש יהיה מחוייב לכל התנאים שסוכמו בחוזה?
האם חייבים לרשום בחוזה שכל מי שקונה את הדירה יהיה מחוייב לכל התנאים בה?ואם לא כתוב ?אז הוא לא מחוייב?
אשמח לראות מידע בנושא
שאלה שניה שאשמח לקבל עליה תשובה בניפרד
אם אני חותם חוזה גם עם בעל הדירה העתידי עכשיו
יהיה כתוב שם שהוא עתיד לרכוש את הדירה וננסח חוזה שכירות
האם זה תקף?או שרק כאשר הוא יהיה בעל הדירה הוא יוכל לחתום על חוזה כזה?
תודה רבה:-)
האם זכויות שוכר יפגעו בשל החלפת בעלי דירה?
בדוק האם כתוב בהסכם השכירות הנוכחי שלך, כי במידה ונמכרת הדירה בתוך תקופת השכירות, התחייבויות בעל הדירה נותרות בעינן.
אם לא, עליך לשוחח עם בעל הדירה הנוכחי ולבקש ממנו שבחוזה מכר הדירה יהיה סעיף כזה המגן עליך.
לגבי שאלתך השניה, כל עוד הרוכש הפוטנציאלי של הדירה לא חתם על חוזה הרכישה, הוא אינו יכול להשכיר לך את הדירה שכן היא אינה שלו עדיין.
יחד עם זאת, אם בעל הדירה הנוכחי ממחה את זכויותיו בדירה לרוכש הפוטנציאלי בהסכם נפרד הוא יכול להשכיר לך את הדירה מכוח הסכם המחאת זכויות.
בברכה,
ענת קציר, עו"ד
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
האם זכויות שוכר יפגעו בשל החלפת בעלי דירה?
בדוק האם כתוב בהסכם השכירות הנוכחי שלך, כי במידה
ונמכרת הדירה בתוך תקופת השכירות, התחייבויות בעל הדירה נותרות בעינן.
אם לא, עליך לשוחח עם בעל הדירה הנוכחי ולבקש ממנו
שבחוזה מכר הדירה יהיה סעיף כזה המגן עליך.
לגבי שאלתך השניה, כל עוד הרוכש הפוטנציאלי של הדירה
לא חתם על חוזה הרכישה, הוא אינו יכול להשכיר לך את הדירה שכן היא אינה שלו עדיין.
יחד עם זאת, אם בעל הדירה הנוכחי ממחה את זכויותיו
בדירה לרוכש הפוטנציאלי בהסכם נפרד הוא יכול להשכיר לך את הדירה מכוח הסכם המחאת
זכויות.
בברכה,
ענת קציר, עו"ד
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
התיישנות על שימוש ברכוש משותף + פתיחת פתח למקום
לפני הרבה שנים (לצורך העניין יותר מ-7) 2 בעלי הדירות שלהם היו חלונות שפנו לאותו שטח, הפכו אותם לדלתות ובנו גדר נמוכה בקצה השטח (מבחינה בטיחותית- מדובר על גובה של כ 2 מטר) וכן גדר שחוצה את השטח ל-2 כך שהם הפכו את השטח למרפסות פרטיות שלהם, וכך המצב קיים שנים רבות.
יש לציין שאין לאף דייר אחר בבניין גישה לאותו שטח (ללא סולם).ובנוסף יש לציין שבמקרה השטח של ה"מרפסת" הזו הוא בעצם הגג של המחסן הפרטי שלי.
שאלתי היא האם שכן יוכל לבוא אלי בתלונה שאין לי זכות להשתמש בשטח זה לצרכי הפרטיים מכיוון שזהו רכוש משותף ואף יותר מזה עלי לסתום את הדלת?או שאין לי מה לחשוש בגלל התיישנות המצב הקיים ואני יכול לעשות שם ככל העולה על רוחי?
ובמידה ואחליט לספח את השטח אלי באופן רשמי האם יהא עלי לשלם לדיירים פיצוי למרות שאין לאף אחד גישה לשם וגם לאור העובדה שאני לא מתכוון לשנות שום דבר ולא לבנות שום דבר אלא רק להמשיך להשתמש שם בתור מרפסת(מקסימום לרצף שם)?
התיישנות על שימוש ברכוש משותף + פתיחת פתח למקום
נא הבהר את שאלתך בתמצית.
לא ברור לי באיזה שטח בדיוק מדובר.
בברכה,
ענת קציר, עו"ד
מנהלת פורום נדל"ן ומקרקעין
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!




