פורום דיני עבודה

פורום דיני עבודה הוקם כדי לתת מענה לכל פונה בתחום כה חשוב של זכויות עובד ועובדת. אל תהססו לשאול בנוגע לפיצויי פיטורין, הרעת תנאים, דמי חופשה והבראה ועוד. אנחנו כאן, לרשותכם.

מנהלי פורום דיני עבודה

עו"ד נטלי אבני

מלווה מזה למעלה מ 15 שנים מעסיקים ועובדים רבים בכל הנוגע לתחום של דיני עבודה.

עו"ד דן קלדרון

בעל ניסיון של למעלה מ-15 שנים בתחום דיני העבודה. עוסק בייצוג עובדים ומעסיקים בבתי הדין לעבודה.

עו"ד אליס שמאי

מתמקדת בייצוג מקצועי ולווי משפטי עד לתוצאה הרצויה תוך התמחות מיוחדת בדיני עבודה ובתביעות הטרדה מינית.

עו"ד משה בן בסט

מתן ייעוץ משפטי וליווי שוטף לעובדים ומעסיקים וייצוג בבתי הדין לעבודה.

התפטרות

גלי 14/07/09
אני אחות עובדת בבית חולים ציבורי (יש לי קביעות ) עובדת 5 שנים
אני מעוניינת להתפטר
האם אני זכאית לפיצוים
אם לא מה ההסתיגויות ?
בברכה

הפני את השאלה לועד האחיות בבית החולים

עו"ד רענן קריב מנהל 14/07/09

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

חופשת לידה

שרון 14/07/09
חתמתי אבטלה במשך 100 ימים , לאחר תקופת האבטלה עבדתי כחודש

וחודש לאחר מכן לא עבדתי , לאחר החודש שלא עבדתי עבדתי במשך שישה חודשים

ברצף. כעת אני צריכה ללדת , האם אני זכאית לקבל חופשת לידה מלאה או חלקית ?

הבנתי שמי שזכאי הם אלו ששולמו עבורם דמי ביטוח לאומי במשך 10 חודשים ועבד כ 200 ימים

האם תקופת האבטלה נחשבת לתקופת עבודה ?

מה השאלה?

עו"ד רענן קריב מנהל 14/07/09
אם את שואלת על זכאות לחופשת לידה מהמעסיק - את זכאית ל-14 חודש על פי החוק. אם את שואלת על ביטוח לאומי - פני לפורום ביטוח לאומי.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

מעמיד מנכה לי יותר ימי חופשה ממה שיש.

יעל 14/07/09
שלום.
אני עובדת בתור רכזת שטח, אין לי שעות קבועות ואני מקבלת משכורת גלובאלית (משרה מלאה). במהלך השנה האחרונה ניצלתי 10 ימי חופשה שהגיעו לי.
החודש המעסיק שלי הוריד לי 50% מהמשכורת בטענה שהוא מנכה לי ימי חופשה עודפים שלקחתי במשך השנה.(למרות שלא הגשתי שום בקשה לחופשה) הוא טוען שאין לי הוכחה שעבדתי, למרות שחלק מעבודתי זה גם ימים של טלפונים מהבית.
שאלתי היא כזאת.
א.האם מותר לו לנכות לי עכשיו חצי משכורת על סמך מה שהוא טוען שהיה בחודשים קודמים?
ב.אם לא הגשתי בקשה לחופשה או מלאתי בדוח החודשי ימי חופשה, על סמך מה הוא יכול להוכיח שלקחתי חופש?
תודה
יעל

עיקרון או הוכחה?

עו"ד רענן קריב מנהל 14/07/09
אם עבדת ולא יצאת לחופשה - אין להפחית ימי חופשה. נהלי רישום מדוייק של ירתרת החופשה, ואים תגיעי למצב שימי החופשה ימוצו עקהב הניכוי - נתוכלי להגיש תביע, או להמתין לסיום העבודה ואז תתבעי פדיון חופשה לפי היתרה הנכונה.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

עבודה חדשה+טיפולי הפריה

רוני 14/07/09
שלום רב, פוטרתי מעבודתי הנוכחית וכרגע אני מחפשת עבודה. בעוד כחודש וחצי אני עומדת להתחיל טיפולי הפריה. רציתי לדעת האם עלי להודיע על כך למעסיק החדש (לכשאמצא עבודה). אם כן באיזה שלב. והאם הוא יכול לפטר אותי בשל הסיבה הזאת. אשמח לתשובה ולדעת כיצד עלי לבצע את ההודעה למעסיק

טיפולי פוריות

עו"ד רענן קריב מנהל 14/07/09
עליך להודיע לפני תחילת הטיפולים ולצרף אישור רפואי. הגנה היא רק לעובדת הנעדרת לצורך הטיפולים.
אסור לפטר אותך בימי ההיעדרות מהעבודה לצורך טיפולי פוריות, ובמשך 150 יום אחרי ההיעדרות.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

חופשה

יוסי 14/07/09
מעביד ששיפץ את המשרד והוציא את העובדים לחופשה בגין ימים אלו. אך לעובד אין ימים צבורים. האם יכול לאלץ אותו לצאת לחופש ושהעובד יהיה במינוס.

חופשה "במינוס"

עו"ד רענן קריב מנהל 14/07/09
אסור להכנסי עובד ליתרת חופשה שלילית. הימים העודפים על יתרת החופשה הם ימי עבודה רגילים שיש לשלם עליהם שכר רגיל.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

הגשת תביעה לבית הדין לעבודה

מיכאל 14/07/09
שלום

אני מתכוון להגיש תביעה לבית הדין לעבודה. יש לי 2 שאלות: (דיברתי עם המזכירות אך לא קיבלתי תשובה ברורה)

1) המעסיק צריך לשלם לי גם פיצויי פיטורין וגם דברים נוספים ולכן אני צריך למלא שני טפסים: "תביעה לתשלום שכר עבודה " (ט' ‏703) ו "תביעה לתשלום פיצויי פיטורים " (ט' ‏705).
האם אני צריך להגיש שתי תביעות נפרדות, או פשוט לשים את שני הטפסים באותו מעטפה עם אותם המסמכים הנלווים?

2) צריך להגיש את הכל בחמישה עותקים. האם זה אומר שגם את תלושי המשכורת צריך להגיש בחמישה עותקים? יש לי הרבה תלושי משכורת ואני אצטרך להגיש עשרות דפים...

תודה

גם סתימה בפה אתה עושה לבד?

עו"ד רענן קריב מנהל 14/07/09
אולי כדאי לפנות לעורך דין ולהגיש תביעה באמצעותו?

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

חוזה עבודה

הילה 14/07/09
שלום,

התקבלתי למקום עבודה מסודר ומוכר. בימים הקרובים אני צריכה ללכת לחתום על חוזה,אשר בין היתר בו אני מתחייבת לשנתיים למקום העבודה. ביקשתי לראות את החוזה מראש על מנת לעבור עליו, אמרו לי שזה לא מקובל אצלם וכי אני יכולה לעבור על החוזה אצלם במשרד. אני אישית רוצה שעוד מישהו יעבור על החוזה לוודא שאין סעיפים שהם לרעתי. מה מקובל היום בכל הקשור לחתימה על חוזים? האם עלי להתעקש לקחת את החוזה עימי הבייתה לעבור עליו? מה זה אומר אם הם לא יסכימו?

רצוי להתעקש

עו"ד רענן קריב מנהל 14/07/09
עמדתם מעוררת חשד. התעקשי לקחת את החוזה ולהתייעץ לגביו.
אם הם לא יסכימו - אולי עדיף לא לעבוד שם.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

שעות נוספות במשרה חלקית

חן 14/07/09
א.האם עובד במשרה חלקית (20 שעות שבועיות) זכאי לתשלום ע"פ שעות נוספות?
ב. ברצוני לדעת האם עובד בשתי משרות חלקיות אינו זכאי לתשלום עבור שעות נוספות בכל אחת מהמשרות (מעבר ל20 שעות של כל משרה) או מעבר ל 40 שעות? ואם כן, כיצד?
תודה.

חן.

שעות נוספות במשרה חלקית

עו"ד רענן קריב מנהל 14/07/09
אתחיל בשאלה השניה
אם שתי המשרות החלקיות ה באותו מקום עבודה, אינך עובד במשרה חלקית.
עובד במשרה חלקית זכאי לשעות נוספות כשהוא עובד את שעות המשרה הרגילה (החלקית) שלו.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

שעות עבודת לילה ושעות שבת

ג'יקוב 14/07/09
במקום עבודתי הנוכחי, אני עובד על משכורת בסיס שזה בערך 21 ש"ח לשעה, ובנוסף אחוזי מכירות במידה ויש.
האם יש חוק שאומר, במידה ואני מקבל משכורת על אחוזי מכירות שאני מבצע, אזי לא ישולמו לי שעות לילה או שעות שבת (150%) עלפי חוק ?
כששאלתי את הבוס על העניין,הוא פשוט ענה לי שעל פי חוק היות ואנחנו מקבלים אחוזים, אנחנו לא זכאים לקבל שעות לילה ושעות שבת.
כך שיוצא שביום שבת ובלילה אני מקבל 21 ש"ח לשעה.
האם זה חוקי
תודה להתייחסות.

לא חוקי

עו"ד רענן קריב מנהל 14/07/09
המעסיק טועה. אין תשלום על שעות לילה, המשמרת יותר קצרה כך שמתחילים לשלם שעות נוספות שעה מוקדמת יותר. על שעותעבודה במנוחה השבועית יש לשלם 150%.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

העברת משרד

לימור 14/07/09
שלום רב
במקום עבודתי עוברים עכשיו למיקום חדש שלא רחוק בהרבה. לאחר בדיקה, מסתבר שאין לי איך להגיע למקום החדש (אינני ניידת ואין לי שום קו אוטובוס שיכול להביא אותי לשם רק ב 2 אוטובוסים) האם זה נחשב להרעת תנאים?

כן

עו"ד רענן קריב מנהל 14/07/09
אם ההגעה למקום החדש קשה יותר זו הרעת תנאים. אם המעסיק יציע פתרון שיקל על ההגעה לא תהיה לך עילה להתפטר.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

תוספת יוקר

חיפאית 14/07/09
אני עובדת כבר 3 שנים בחברה פרטיתהאם מגיעה לי תוספת יוקר למשכורת שלי פעם בשנה?מה החוק בנוגע לעניין הזה?תודה

תוספת יוקר

עו"ד רענן קריב מנהל 14/07/09
תוספת היוקר נקבעת בהסכם קיבוצי כללי בין ההסתדרות ללשכת התיאום של הארגונים הכלכליים ומורחבת על כל המשק בצו הרחבה. אין סדירות בקביעת תוספת היוקר.כשהיא נקבעת היא מפורסמת וחובה על המעסיק ליישם. אין חובה לעדכן את שכר העובד מדי שנה, אלא אם הוא משתכר שכר מינימום וחל עדכון של שכר המינימום.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

פיצוי פיטורין למי שעבד בהיקף הגדול ממשרה מלאה.

בוריס 14/07/09
שלום לכם.כידוע, היקף משרה מלאה הינו 186 שעות בחודש.אך אם עבדתי בממוצע כ-220 שעות, כלומר 118% אחוז ממשרה מלאה, איך יחושבו פיצויים?האם ישנו חוק המגביל חישוב פיצויי פיטורין לפי משרה מלאה?תודה.

פיצויי פיטורים - לפי משרה אחת

עו"ד רענן קריב מנהל 14/07/09
פיצויי פיטורים משולמים לפי 100% משרה. מעבר לכך אלה שעות נוספות שממילא אינן מזכות בפיצויי פיטורים.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

פיצויים לאחר חל"ת

חגית 14/07/09
בעוד שבועיים מסתיימת רשמית תקופת החל"ת אליה נכנסתי בעקבות נסיעה לחו"ל ללימודיו של בעלי.
בקשתי להארכה נוספת נענתה בשלילה.
ולכן אני בעצם "מתפטרת" ובשל כך לא זכאית לפיצויים ?

בהנחה שקיימת לי הזכות להופיע לעבודה ב-1 לאוגוסט ... כשקיימת הרעת תנאים ברורה בתנאי העסקתי... האם אז אני זכאית לפיצויים ?

אי חזרה מחל"ת

עו"ד רענן קריב מנהל 14/07/09
יצאת לחל"ת לבקשתך, באישור המעסיק. כעת את מבקשת להמשיך את החל"ת, והמעסיק אינו מסכים.אם תודיעי על התפטרות, או אם לא תחזרי לעבודה ולא תודיעי על התפטרות תיחשבי כמתפטרת על ידי זניחת העבודה.בשני המקרים אינך זכאית לפיצויי פיטורים.
אם המעסיק לא אישר המשך היעדרות עלייך לחזור לעבודה. אם יש הרעה מוחשית בתנאי העבודה עלייך להתריע על כך מייד ולדרוש תיקון. אם לא יבוצע התיקון תוכלי להתפטר בזכאות לפיצויי פיטורים

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

***פיטורים***

רחל 14/07/09
פוטרתי אתמול אחרי שנה ו 7 חודשי עבודה במישרה מלאה , 5 ימים בשבוע, אשמח אם תוכלו לציין את החישוב לפיצויי הפיטורים, כמה זמן מראש אני מקבלת עבור התראה מראש, והאם יש פיצוי נוסף מעבר לזה? האם אני אמורה לקבל את הכל באותה המשכורת או שזה מחולק למספר חודשים שונים? בנוסף מעולם לא קיבלתי דמי הבראה כמה מגיע לי עבור התקופה הנל?

תודה רבה

זכויות בפיטורים

עו"ד רענן קריב מנהל 14/07/09
אחרי שנה ו-7 חודשים את זכאית לחודש הודעה מוקדמת, לפיצויי פיטורים של משכורת אחרונה כפול 1.58 ול-8.5 ימי הבראה.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

נופש חברה

ענת 14/07/09
שלום.
אם הבוס מנע ממני מלהגיע לנופש חברה, האם עליו לשלם לי במקום? הוא הכריח אותי לצאת לחופשה בתקופה זו. אני הסכמתי מחוסר ברירה.
תודה.

חופשה

עו"ד רענן קריב מנהל 14/07/09
לא ציינת מה מה המקור ליציאה לנופש. אם יש חוזה אישי או הסכם קיבוצי שבו התחייבות להוצאת העובדים לנופש - זו הפרת הסכם.
אם לא - מותר להוציא לחופשה במקום. אם הסיבה מפלה או פסולה - את יכולה לתבוע פיצוי ללא הוכחת נזק.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

התחייבות בעל פה

נעה 14/07/09
שלום.
הבוס שלי נתן לי התחייבויות שונות בעל פה. לפעמים בנוכחות אנשים אחרים שאני לא רוצה לערב, לפעמים בפרטיות.
יש לי ממנו גם התחייבויות בכתב עם חתימתו.
אף אחת מההבטחות הוא לא קיים כמובן.
מה הדין של הבטחות אלו?
אני כבר לא רוצה שיקיים אותן כי פוטרתי, אבל אני רוצה שיפצה אותי.
האם זה אפשרי?
תודה.

כן

עו"ד רענן קריב מנהל 14/07/09
התחייבות בעל פה תקפה כמו התחייבות בכתב. השאלה היא של הוכחה. את יכולה לתבוע פיצוי על הפרת ההתחיבויות שניתנו לך ואם תוכלי להוכיח תוכלי גם לזכות.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

הגבלת שעות העבודה- הרעת תנאים?

רעות 14/07/09
שלום,
אני עובדת במטה של בנק כעובדת חיצונית מזה שנתיים.
בחודשים האחרונים הגבילו את העובדים החיצוניים בשעות העבודה שלהם בגלל המיתון שהיה. עם זאת, הצוות שלי לא הוגבל בשעות כיוון שאנו עובדי משמרות ומסיבות שונות הוחלט כי אנו נוגבל רק ל- 100 %משרה ואסור לנו לעשות שעות נוספות.
משעבר זמן מה, המנהל שלי הביע אי שביעות רצון מהצוות שלי מהחודש האחרון והחליט לתת לנו עונש- להגביל אותנו בשעות העבודה - מ190 שעות הנחשבות למאה אחוז משרה- הוא מגביל אותנו ל170 שעות. (יש לציין שאנחנו שני צוותים שעובדים תחתיו באותו משרד ורק הצוות שלי קיבל את העונש הזה. הצוות שלי מונה 3 אנשים שהם עובדים חיצוניים ועובדת אחת שהיא עובדת בנק ולכן העונש לא חל עליה למרות שנענשנו כצוות!)
בנוסף לכך, אותו מנהל מדבר בזלזול לעובדים שלו כל פעם שמשהו הכי קטן קורה ולא מצא חן בעיניו הוא שובר את הכלים ומחליט להעניש ולאיים במקום לחשוב ביחד איך בוחנים את המצב כך שהוא לא יקרה שוב.
האם מצב כזה נחשב הרעת תנאים? האם אוכל להתפטר ולהיחשב כמפוטרת עקב כך ולקבל פיצויים?
אם כן, האם בשל כך אני צריכה שהמנהל ירשום לי כי הוא מגביל אותי בשעות- בכתב? (כי הוא אמר לנו את זה בעל פה- והתכוון לכל מילה).

אשמח לתגובה מהירה.. כי המצב הזה טרי ומאוד מתסכל.
תודה רבה

הבהרה קטנה

רעות 14/07/09
רשמתי שבתחילה הגבילו את העובדים החיצוניים בשעות בגלל המיתון- ושרק את הצוות שלי לא הגבילו בשעות מסיבות שונות, התכוונתי שאת הצוות שלי ואת הצוות הנוסף שעובד איתי במשרד תחת אותו מנהל.

לאחר שקיבלנו עונש- רק הצוות שלי קיבל הגבלה (כעונש). והצוות השני לא.

לא יודעת אם זה חשוב.. אבל העדפתי לציין זאת.

תודה

הגבלת שעות

עו"ד רענן קריב 14/07/09
אם את עובדת חיצונית ומעסיקך אינו הבנק בו את מוצבת - פני למעסיקך והציגי בפניו את המצב. אם לא תקבלי ממנו מענה תוכלי להגיש תביעה הן נגד הבנק והן נגד המעסיק הישיר.

שאלה בענייני פיטורין בזמן הריון

פז 13/07/09
לבני בן ה-9 חודשים מטפלת במשרה חלקית. היא החלה לעבוד לפני כחודשיים וחצי. מכיוון שהגיעה לאחר שתי מטפלות שעזבו התחייבה לעבודה לפחות לשנה. לפני כחודש הודיעה שהיא בהריון (היתה בהריון כשהתחילה לעבוד). אמורה ללדת בסוף דצמבר. מכיווון שעלי למצוא לילד מסגרת חלופית (משפחתון או מטפלת) התחלתי בחיפושים כבר עכשיו ומתברר שכל המשפחתונים/מטפלות מתפנים בספטמבר ואני עלולה 'להתקע' ללא מטפלת אם אחכה עד דצמבר. לכן עלי לפטרה בסוף אוגוסט, לאחר 4 חודשי עבודה. הבנתי שמשום שעובדת פחות מששה חודשים אין לי חובת אישור ממשרד העבודה. כמו כן, שלא חל עליה חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה משום שכמטפלת יחידה זהו מקום עבודה עם פחות מששה עובדים. האם אני צודקת או שיש לה עילה לתביעה? תודה

מטפלת בהריון

עו"ד רענן קריב מנהל 14/07/09
נכון שלפני חלוף 6 חודשים אין חובת קבלת היתר פיטורים ממשרד התמ"ת, נכון שחוק שויון הזדמנויות בעדבוה אנו חל על מעסיק המעסיק פחות מ-6 עובדים, ולא חל על עובד המועסק שלא לצוך עיסוקו של המעסיק.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

בשבועות ראשונים של היריון ועוברת דירה למקום מרוחק

נועה 13/07/09
האם העבודה מחויבת להתחשב בנסיבות ההיריון ולהעביר אותי לסניף בקרת איזור מגוריי ?

לא

עו"ד רענן קריב מנהל 14/07/09
מעבר הדירה הוא ביוזמתך, החלטה שלך, ולא של המעסיק. בנסיבות אלה אין לו חובה להתחשב בך. יהיה יפה אם הוא יוכל, אך הוא אינו חייב.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

עבודת סטודנט

רינה 13/07/09
אני עובדת מזה שנתיים במשרת סטודנט במוקד טלפוני. במהלך השנה התחייבו ל3 משמרות בשבוע, אך בתקופת המבחנים הובטחה הקלה לסטודנטים. מזה 3 שבועות שאני עובדת 2 משמרות וכעת בשיא תקופת המבחנים ההנהלה באה בדרישה לתת גם בתקופת המבחנים 3 משמרות ולא נאלץ להיפרד כידידים.
האם צעד זה חוקי?

לא עניין חוקי אלא הסכמי

עו"ד רענן קריב מנהל 14/07/09
כל הנושא לא מוסדר בחוק,החוק אינו עוסק במשרות סטודנטים.מדובר בעניין חוזי הנתון להסכמת הצדדים.
על פניו נראה שמדובר בהפרת הסכם מצד המעסיק, אם כי לא ציינת מי ואיך הבטיח הקלה בתקופת הבחינות.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

ביגוד בעבודה

סבטלנה 13/07/09
השנה מנכ"ל החברה החליט שכל עובדי החברה יגיעו למקום העבודה בלבוש זהה .לשם כך נרכשו בגדי העבודה וחולקו לעובדים. השאלה : האם עובדי החברה חייבים ללבוש בגדי עבודה, אם זה לא הוזכר בחוזי העודה שלהם. כמות של בגדים להחלפה ( המעביד לא נותן שירותי כביסה ).

כן, מותר

עו"ד רענן קריב מנהל 14/07/09
מותר למעסיק לקבוע קוד לבוש, בעיקר כשהוא מספק, על חשבונו, ביגוד לעובדים.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

פיטורים

דנה 13/07/09
אני עובדת בארגון 4 שנים. בעלת תואר אקדמי.לאחרונה יצאתי לחופשת לידה והגיעה מישהי להחליף אותי .
הבוס שלי שהיה די חדש באותה התקופה ובקושי הכיר אותי ,קידם את הבחורה ושאני חזרתי מחופשת הלידה די התעלם מקיומי (לאחר מכן הבנתי שהיא סיפרה לו כל מיני דברים על כך שעשיתי את עבודתי בצורה גרועה - למרות שלא הכירה אותי).
מה שקרה בסופו של דבר הוא שמנכ"ל החברה החליט לפטר את הבוס שלי ולקח לו את הבחורה כמנהלת במקומו..... נכון להיום היא הבוסית שלי.
יום לאחר שהתמנתה לתפקיד פירסמה באתר האינטרנט את המשרה שלי וחיפשה עובדת חדשה במקומי ובנוסף קראה ליו"ר ועד העובדים ואמרה לו שהיא עומדת לפטר אותי. זה היה לפני כ - שבועיים . עד היום לא קיבלתי מכתב פיטורים. ויש כבר עובדת במקומי.
כאשר ביקשתי ממנה לדעת מה קורה איתי אמרה שכן ,היא הולכת לפטר אותי אבל עדיין לא יודעת מתי. המשרה שלי זמנית מבחינתה ועוד חודש בערך היא תחליט לתת לי מכתב פיטורים כנראה. גם זה לא בטוח .אך בפירוש אמרה שאין תקן לעוד אחת בתפקידי ובסופו של דבר אהיה מפוטרת.
האם מותר לעשות דבר כזה? להשאיר אותי בחוסר הידיעה הזאת? ושאלה נוספת - האם החוק מאפשר פיטורים ללא סיבה? (הרי התכוונה לפטר אותי מיד אחרי שהתמנתה). האם יש עילה לתביעה במקרה זה?

מצטערת על אורך השאלה .... ותודה מראש על התשובה
דנה

פיטורים בפוטנציה

עו"ד רענן קריב מנהל 14/07/09
קודם כל, החוק אוסק פיטורים רק מסיבות המפורטות בו - הריון ולידה, אפליה עקב אחת הסיבות המפורטות בחוק שוויון הזדמנויות בעבדוה, חשיפת שחיתויות.
העילה שתיארת לא נמנית עליהן.
מעבר לכך כתבת שאת עובדת במקום עבדוה מאורגן שיש בו ועד עובדים.
פני אליו ובקשי את הגנתו, ואם לא תקבלי פני לאיגוד המקצועי שלך.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

ימי חופשה כפויים

גלית 13/07/09
שלום,
הבוס שלי הודיע בערב שלפני יום העבודה כי הוא אינו יגיע למחרת, בשל מחלה, ולכן אין צורך שאגיע לעבודה גם כן (מדובר במפעל קטן וללא נוכחות הבעלים הוא סגור). לפיכך אולצתי לקחת יום חופש. למרות זאת, בתלוש המשכורת לא צויין יום זה בתור יום חופש וגם לא קיבלתי בגינו תשלום.
האם זה חוקי ובאיזה חוק ניתן למצוא ביסוס לאי החוקיות, אם זו קיימת?

חופשה

עו"ד רענן קריב מנהל 14/07/09
מותר להוציא עובד ליום חופשה אחד מהיום למחר, וכך עד 7 ימים. מעבר לכך יש לתת הודעה מוקדמת של 14 יום.
על מעסיקך לשלם לך דמי חופשה עבור יום ההיעדרות.ראה חוק חופשה שנתית.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

השתתפות מעסיק בנסיעה

אלי 13/07/09
אני קראתי שהסכום המקסימלי של השתתפות המעסיק הוא 22.70

אודה אם אקבל תשובה במדויק לסכום שאני אמור לקבל עבור יום עבודה (הנסיעה)
אני נזקק ל 3 אוטובוסים
1-פקיעין עד נהריה
2-נהריה עד חיפה צ'ק פוסט
3-צ'ק פוסט עד נשר

אודה לכם אם תעזרו לי

החזר הוצאות נסיעה

עו"ד רענן קריב מנהל 14/07/09
אתה זכאי להחזר על כל נסיעה (לפי תיאורך יש לך 3), אם באוטובוסים הנוספים על זה שאתה לוקח מביתך אתה נוסע לפחות 3 תחנות עירוניות.
תקרת הנסיעה לנסיעה הלוך וחזור (יש לך 3) היא 22.70 ש"ח.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

שאלה לגבי תביעה בבית הדין עקב חוסר במשכורת

עוז 13/07/09
שלום,
עבדתי כמאבטח בחברת אבטחה (כיום איני עובד שם)
וביום המשכורת קיבלתי רק כחצי מהסכום בנוסף לכך יש עוד סכום שהעבודה חייבת לי בגלל מדים שהזדכתי עליהם
כמובן שהערתי את תשומת ליבם לחוסר
אך הם דחו ודחו אותי ופשוט עשו ממני צחוק!!
שלחתי אליהם פירוט מדויק של מה שחסר והם כל הזמן אומרים לי אנחנו נבדוק את זה..
לא עזר כל מה שעשיתי וגם הגעתי למשרד כדי לדרוש את שלי
והם פשוט התעלמו ממני לגמרי. כל אחד מטיל את האחריות על מישהו אחר.
עבר כבר למעלה מחודש מאז שהיו אמורים לשלם לי את המגיע לי
ולפי איך שזה נראה הם גם לא ישלמו
ואני בלית ברירה
רוצה לתבוע אותם.
אומנם הסכום שהם חייבים הוא לא גדול - כ1000 ש"ח
אבל זה כסף שאני רוצה אותו כי הוא מגיע לי ביושר
וגם אני לא אתן שיעשו ממני צחוק ויעשקו אותי
הבעייה היא שאין לי מושג מה אני צריך לעשות כדי לתבוע
האם כדאי להגיש תביעה על סכום יותר גדול שיכלול גם פיצוי על העוגמת נפש שהם גרמו לי? (והם גרמו לי )
איך אני עושה את כל זה?
האם אני יכול לעשות את זה ללא עו"ד? (אין לי כסף לעורך דין)
האם יש עוד אלטרנטיבה שאני יכול להשתמש בה חוץ מתביעה?
כמו לפנות לאיזה גוף סמכותי שעוסק בתחום הזה?
תודה רבה

יש גופים מתנדבים

עו"ד רענן קריב מנהל 14/07/09
אתה יכול לפנות לשי"ל (שירות ייעוץ לאזרח), ואתה יכול לפנות לסטודנטים למשפטים של תנועת "הל"ב", היושבים בקומה 5 של בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, כל יום בשעות הבוקר.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

דילוג לתוכן