תוכנית איחוד וחלוקה כתנאי להיתר
לצד תוכנית בינוי ופיתוח או עיצוב אדריכלי, שפורסמו עליה לא מעט כתבות בשנה האחרונה, אני רואה בדוחות של חברות ההתחדשות העירונית הציבוריות שוועדות מקומיות מציבות דרישה לפני היתר בנייה של קבלת תוכנית איחוד וחלוקה בסמכות מקומית, כולל הפקדה להתנגדויות.
מה טיבה של דרישה זו והאם תנאי שכזה הינו שלב תכנוני ותיק וסטנדרטי בכל תוכנית בנייה או שמא זוהי התפתחות חדשה וייחודית המלווה להתחדשות עירונית?
שלום רב!
תוכנית איחוד וחלוקה היא הליך שבאופן כללי לוקחת שטחי קרקע ממספר חלקות ומאחדת ואולי גם מחלקת אותם מחדש. למשל- מספר בניינים שכל אחד בנוי על חלקה נפרדת. אם יש לגבי כולם פרויקט פינוי בינוי אזי יתכן והעמדת הבניינים החדשים כבר תהיה שונה ולכן עושים הליך כזה. לכן תמצא את זה בעיקר בפרויקטים גדולים יותר של פינוי בינוי ולא בתמ"א 38 לגבי בנין בודד שם זה לא רלבנטי (למעט תוכנית חלוקה במקרה של הפקעת חלק מהחלקה להרחבת דרך למשל).
השלב התכנוי מוכר וותיק והצורך בו אינו אוטומטי אלא נגזרת של תוכנית הבינוי החדשה בפרויקט המוצע. זו לא התפתחות חדשה אלא הליך מוכר וידוע.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!