נשיאה בהוצאות תיקון והחזקה של מעלית בבית משותף
שלום לכל עורכי הדין בפורום
קורה לא פעם שדיירים או אורחים נתקעים במעלית בבניין מגורים, מה שעושים באותו הרגע זה להתקשר ולהזמין את מכבי האש לחילוץ. מה שלא יודעים אלו שמתקשרים שהחיוב מגיע לוועד הבית בבניין. כיבוי והצלה עושים להם חיים קלים ולא פונים לאזרח שהתקשר אלא שולחים חיוב לוועד הבית.
יש כיום אפשרות להזמין את איחוד הצלה ללא תשלום או את חברת המעליות שמגיעים מהר מאוד.
לדעתי צריך להגיש תביעה ייצוגית נגד כיבוי והצלה לחייב את האדם שהתקשר אליהם.
אשמח לתגובה חיובית בנידון.
בתודה, משה מוועד הבית
שלום רב,
כידוע המעלית מהווה רכוש משותף. בהתאם האחריות לשאת בהוצאות תיקון ותחזוקה מוטלת על בעלי הדירות בבניין, באמצעות הנציגות, בהתאם לקבוע בתקנון הבית המשותף ו/או בתקנון המצוי אשר בתוספת לחוק המקרקעין, לפי העניין.
עניין זהות המורשה לבצע תחזוקה ותיקונים במעלית מוסדר בהוראות צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (התקנת מעליות ומתן שירות למעליות), תשמ"ד-1984. בהתאם להוראות צו זה, כלל העבודות בקשר עם התקנת מעלית ו/או תחזוקתה ו/או תיקונה צריך להיות מבוצע אך ורק באמצעות בעל תעודת מעליתן מוסמך המתקבלת בהתקיים התנאים לכך מאת משרד העבודה (אשר מאז כניסת צו זה לתוקף שינה את שמו מספר פעמים).
ביצוע חילוץ של לכודים ממעלית מוחרג מהוראות צו זה וביחס לחילוץ נקבע בתקן ישראלי 24 העוסק במעליות כי יש להחזיק בחדר המכונות של המעלית ספר הוראות - הכולל הוראות לדיירי הבניין כיצד ובאיזה מקרים יש לחלץ לכודים ממעלית, ובאיזה מקרים יש להמנע מחילוץ עצמאי ולקרוא לטכנאי מוסמך.
ככל שאין בידכם ספר הוראות כאמור יש לדרוש מהחברה המתחזקת את המעלית לספק הוראות מתאימות ולערוך הדרכה לבעלי הדירות בעניין זה.
לטעמי ביצוע חילוץ ממעלית שלא על פי הוראות כנ"ל עשוי לגרום לנזק לנוסעים, למחלץ, ללכודים עצמם או למעלית עצמה או מערכותיה וליצירתן של עילות תביעה כתוצאה מפעולה החורגת מההוראות בין היתר נגד הנציגות ובעלי הדירות בבניין.
איני יודע לומר אם מי מטעם חילוץ והצלה מוסמך כמעליתן.
איני סבור שמי שנלכד במעלית שנתקעה צריך לשאת בהוצאות החילוץ. שכן, מעלית שנתקבעת באופן חוזר ונשנה ככל הנראה מעידה על עבודת תחזוקה לקויה של המעלית (או על הצורך להחליפה במעלית חדשה ותקינה). שוב, מי שחייב לשאת בהוצאות תחזוקה אלה על מנת למנוע מקרים של תקיעת המעלית והלכדות נוסעים, הם בעלי הדירות באמצעות הנציגות. ביצוע תחזוקה לקויה של מעלית עשוי לחשוף את בעלי הדירות והנציגות לעילות תביעות כתוצאה מנזקים ככל שיגרמו כתוצאה מתחזוקה לקויה של המעלית.
תשובתי לעיל עשויה להשתנות ככל שהתקעות המעלית במקרה ספציפי נבעה מחבלה בזדון או שימוש לא תקין במעלית על ידי מי שנתקע בתוכה.
איני סבור שמקרה זה מתאים לבקשה לאישור תביעה ייצוגית. לא זאת בלבד, שהעניין ודאי מוסדר בהסכם שבין הנציגות לחברת השירות למעליות.
השאלה מתאימה יותר לפורום מקרקעין בהיותה נוגעת לסוגיה של תחזוקת רכוש משותף.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!