פורום דיני משפחה
פורום דיני משפחה הוקם כדי לתת מענה לשאלות משפטיות בתחום חיי המשפחה. גירושין, משמורת, מזונות, צוואות וירושות ועוד – אתם מוזמנים לשאול ולהתייעץ. אנחנו כאן, לרשותכם.
צוואה הדדית
דן
05/03/08
היי
איך אני יכול לערוך צוואה הדדית? כלומר-צוואה רגלה אני פשוט רושם מה ברצוני לעשות, איך מכינים צוואה הדדית??אותו דבר?
איך אני יכול לערוך צוואה הדדית? כלומר-צוואה רגלה אני פשוט רושם מה ברצוני לעשות, איך מכינים צוואה הדדית??אותו דבר?
צוואה הדדית
עו"ד ליאת עצמון
06/03/08
דן שלום,
לצערי לא אוכל במסגרת הפורום להדריך אותך כיצד בדיוק לערוך את הצוואה. קיימת אפשרות לערוך את הצוואה ההדדית באותו מסמך או בשני מסמכים נפרדים. כאמור, קיימים חסרונות ויתרונות לעריכת צוואה הדדית ועליך לבחון את הנושא באופן ספציפי לגביך ולקבל החלטה האם לערוך צוואה הדדית או שתי צוואות הנפרדות זו מזו. כמו כן, במידת הצורך ככל הנראה עליך לפעול להבטחת העברת הרכוש בסופו של דבר לילדים.
בכבוד רב ובברכה לאריכות ימים ושנים,
ליאת עצמון, עו"ד ומגשרת
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש/ת בלבד!
לצערי לא אוכל במסגרת הפורום להדריך אותך כיצד בדיוק לערוך את הצוואה. קיימת אפשרות לערוך את הצוואה ההדדית באותו מסמך או בשני מסמכים נפרדים. כאמור, קיימים חסרונות ויתרונות לעריכת צוואה הדדית ועליך לבחון את הנושא באופן ספציפי לגביך ולקבל החלטה האם לערוך צוואה הדדית או שתי צוואות הנפרדות זו מזו. כמו כן, במידת הצורך ככל הנראה עליך לפעול להבטחת העברת הרכוש בסופו של דבר לילדים.
בכבוד רב ובברכה לאריכות ימים ושנים,
ליאת עצמון, עו"ד ומגשרת
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש/ת בלבד!
בירור זכויות כלכליות לאחר פטירת אבי
איציק
07/03/08
אבי נפטר לפני כ 3 חודשים. מהן זכויותיי הכלכליות בגין חלקו של המנוח? כיצד עליי לברר זאת? האם אימי יכולה למכור את הדירה ללא הסכמתי?
תודה מראש,
איציק
תודה מראש,
איציק
חלוקה לאחר צו ירושה
אבי
05/03/08
שלום,
האם כאשר לאחר שניתן צו ירושה בו יש שני ילדים יורשים שכל אחד ירש חצי, היורשים מסכימים בינהם לחלק את הירושה הכוללת שתי דירות באופן שכל אחד יקבל דירה אחת, צריך לפנות לגורם כלשהו (למי?) כדי לאשר את ההסכם או לתקן את צו הירושה או שמספיק לגשת עם צו הירושה וההסכם לטאבו?
תודה
האם כאשר לאחר שניתן צו ירושה בו יש שני ילדים יורשים שכל אחד ירש חצי, היורשים מסכימים בינהם לחלק את הירושה הכוללת שתי דירות באופן שכל אחד יקבל דירה אחת, צריך לפנות לגורם כלשהו (למי?) כדי לאשר את ההסכם או לתקן את צו הירושה או שמספיק לגשת עם צו הירושה וההסכם לטאבו?
תודה
הסכם חלוקת ירושה בין יורשים
עו"ד ליאת עצמון
06/03/08
אבי בוקר טוב,
מומלץ להסדיר את הנושא במסגרת הסכם בין יורשים שיעגן את ההסכמות אליהן הגיעו היורשים. עם החתימה על ההסכם, יש לפנות לרשם לענייני ירושה בבקשה לאשר את אופן חלוקת הרכוש בין היורשים בהתאם להסכם.
בכבוד רב ובברכה,
ליאת עצמון, עו"ד ומגשרת
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי אישי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש/ת בלבד!
מומלץ להסדיר את הנושא במסגרת הסכם בין יורשים שיעגן את ההסכמות אליהן הגיעו היורשים. עם החתימה על ההסכם, יש לפנות לרשם לענייני ירושה בבקשה לאשר את אופן חלוקת הרכוש בין היורשים בהתאם להסכם.
בכבוד רב ובברכה,
ליאת עצמון, עו"ד ומגשרת
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי אישי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש/ת בלבד!
הגשת ערעור על החלטת רשם
עופר
05/03/08
ברצוני לערער על החלטת רשם שקבע כי רק בסמכותו של בית המשפט לענייני משפחה לדון בהפחתה של תשלום שכר דירה ששילמתי וטענתי שזה ע"ח דמי מזונות, ולהחזיר את הדיון אל בית המשפט לענייני משפחה. מה אני עושה? איך אני מגיש ערעור אל בית המשפט לענייני משפחה? איזה טפסים יש להכין? מה אני צריך לשם? תודה.
ועוד דבר
עופר
05/03/08
לאחר קריאה מתמשכת כאן בפורום נתקלתי בשאלה שהופנתה אל הגברת עו"ד ליאת עצמון בנושא דמי שימוש...
הערעור שלי נוגע בנושא הזה בדיוק. אני מערער על ההחלטה שלא לקזז לי את שכר הדירה ששילמתי לבעל הדירה ששכרנו ממנו את הדירה וזה בעזרת צ'קים שלי . תשלום שכר הדירה שולם גם מס' חודשים לאחר הגשת תביעת המזונות.ועוד נתון: יש תצהיר בבית המשפט של הגרושה שלי שאומרת שהיא זו שזרקה אותי מהבית בעודי משלם את שכר הדירה.
הערעור שלי נוגע בנושא הזה בדיוק. אני מערער על ההחלטה שלא לקזז לי את שכר הדירה ששילמתי לבעל הדירה ששכרנו ממנו את הדירה וזה בעזרת צ'קים שלי . תשלום שכר הדירה שולם גם מס' חודשים לאחר הגשת תביעת המזונות.ועוד נתון: יש תצהיר בבית המשפט של הגרושה שלי שאומרת שהיא זו שזרקה אותי מהבית בעודי משלם את שכר הדירה.
צוואה
דנה
04/03/08
היי
אני ובעלי רוצים לערוך צוואהשכאשר אחד מאיתנו יילך לעולמו, כול הרכוש יעבור לבן הזוג השני ורק אם שנינו נמות זה ילך לילדנו.
האם צריך שבעלי ירשום צוואה משלו?חואני ארשום משלי-כלומר 2 צוואות?
או שבצוואה אחת להכניס את שנינו?
איך לעשות זאת?
בתודה מראש
אני ובעלי רוצים לערוך צוואהשכאשר אחד מאיתנו יילך לעולמו, כול הרכוש יעבור לבן הזוג השני ורק אם שנינו נמות זה ילך לילדנו.
האם צריך שבעלי ירשום צוואה משלו?חואני ארשום משלי-כלומר 2 צוואות?
או שבצוואה אחת להכניס את שנינו?
איך לעשות זאת?
בתודה מראש
צוואות על פי דיני הירושה
עו"ד ליאת עצמון
05/03/08
דנה שלום,
קיימות שתי דרכים לעגן את הנושא בצוואה. האפשרות האחת – שכל אחד מכם יערוך צוואה נפרדת שתעמוד בפני עצמה ולא תהיה קשורה לשנייה. השנייה - במסגרת צוואה הדדית כאשר הצוואות יהיו שלובות זו בזו וקשורות זו אל זו.
לכל אחת מהאפשרויות קיימים יתרונות וחסרונות ולפיכך, ייטב אם תקבלו ייעוץ משפטי לצורך בחירה בסוג הצוואה העדיף עליכם ועריכת הצוואה כדין.
לצוואה ההדדית קיימים יתרונות אשר הבולט בהם הינו האפשרות שבני הזוג יערכו צוואה המסדירה את נושא חלוקת הרכוש ביניהם לאחר מותו של כל אחד מהם ומאפשרת לנותר בחיים להנות מהרכוש המשותף עד ליום מותו ורק לאחר מכן, להעביר הרכוש ליורשים נוספים. עיקרון ההסתמכות הוא העיקרון שחל במקרה כזה. חוק הירושה מסדיר את הדרכים לביטול הצוואה ההדדית הן בחייהם של בני הזוג והן לאחר מות אחד מבני הזוג.
הבעייתיות הכרוכה בצוואות מסוג זה הינה שעיקרון ההסתמכות עשוי להיפגע וקיים חשש שבן הזוג הנותר בחיים יבזבז את הרכוש ו/או ישתמש בו בחוסר תום לב ו/או יעביר חלק ממנו לאחר ו/או ישתמש ברכוש בצורה שאיננה סבירה ועוד ובסופו של דבר הילדים יפגעו מכך.
לפיכך, עומדת בפניכם אפשרות לערוך שתי צוואות נפרדות כאשר כל אחת תעמוד בפני עצמה או לחילופין לערוך צוואות הדדיות והכל תוך נקיטה באמצעים להבטחת העברת הרכוש בסופו של דבר לילדים. הדבר נתון כמובן לשיקולכם.
בכבוד רב ובברכה לחיים טובים וארוכים,
ליאת עצמון, עו"ד ומגשרת
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי אישי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש/ת בלבד!
קיימות שתי דרכים לעגן את הנושא בצוואה. האפשרות האחת – שכל אחד מכם יערוך צוואה נפרדת שתעמוד בפני עצמה ולא תהיה קשורה לשנייה. השנייה - במסגרת צוואה הדדית כאשר הצוואות יהיו שלובות זו בזו וקשורות זו אל זו.
לכל אחת מהאפשרויות קיימים יתרונות וחסרונות ולפיכך, ייטב אם תקבלו ייעוץ משפטי לצורך בחירה בסוג הצוואה העדיף עליכם ועריכת הצוואה כדין.
לצוואה ההדדית קיימים יתרונות אשר הבולט בהם הינו האפשרות שבני הזוג יערכו צוואה המסדירה את נושא חלוקת הרכוש ביניהם לאחר מותו של כל אחד מהם ומאפשרת לנותר בחיים להנות מהרכוש המשותף עד ליום מותו ורק לאחר מכן, להעביר הרכוש ליורשים נוספים. עיקרון ההסתמכות הוא העיקרון שחל במקרה כזה. חוק הירושה מסדיר את הדרכים לביטול הצוואה ההדדית הן בחייהם של בני הזוג והן לאחר מות אחד מבני הזוג.
הבעייתיות הכרוכה בצוואות מסוג זה הינה שעיקרון ההסתמכות עשוי להיפגע וקיים חשש שבן הזוג הנותר בחיים יבזבז את הרכוש ו/או ישתמש בו בחוסר תום לב ו/או יעביר חלק ממנו לאחר ו/או ישתמש ברכוש בצורה שאיננה סבירה ועוד ובסופו של דבר הילדים יפגעו מכך.
לפיכך, עומדת בפניכם אפשרות לערוך שתי צוואות נפרדות כאשר כל אחת תעמוד בפני עצמה או לחילופין לערוך צוואות הדדיות והכל תוך נקיטה באמצעים להבטחת העברת הרכוש בסופו של דבר לילדים. הדבר נתון כמובן לשיקולכם.
בכבוד רב ובברכה לחיים טובים וארוכים,
ליאת עצמון, עו"ד ומגשרת
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי אישי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש/ת בלבד!
מזונות
רינה
03/03/08
תשלום מזונות לילד בן 12 בהתחשב בעובדה שהאבא נשוי ויש לו 2 ילדים נוספים מתחת לגיל 6 מהו גובה התשלום החודשי?
מזונות עפ"י כללי דיני משפחה
עו"ד ליאת עצמון
04/03/08
רינה שלום,
בעת פסיקת מזונות עפ"י דיני משפחה ביהמ"ש לענייני משפחה בוחן את מכלול העובדות הקשורות לעניין בין היתר את גילו של הילד, צרכי הילד, כושר השתכרות ההורים ויכולתם הכלכלית ועוד. דמי המזונות המינימליים שנפסקים על ידי ביהמ"ש לענייני משפחה הינם בד"כ כ- 1,300 ₪ לילד וכן בנוסף נפסקים בד"כ הוצאות מדור (בד"כ 30% מהוצאות שכירות כשמדובר בילד אחד).
בכבוד רב ובברכה,
ליאת עצמון, עו"ד ומגשרת
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי אישי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש/ת בלבד!
בעת פסיקת מזונות עפ"י דיני משפחה ביהמ"ש לענייני משפחה בוחן את מכלול העובדות הקשורות לעניין בין היתר את גילו של הילד, צרכי הילד, כושר השתכרות ההורים ויכולתם הכלכלית ועוד. דמי המזונות המינימליים שנפסקים על ידי ביהמ"ש לענייני משפחה הינם בד"כ כ- 1,300 ₪ לילד וכן בנוסף נפסקים בד"כ הוצאות מדור (בד"כ 30% מהוצאות שכירות כשמדובר בילד אחד).
בכבוד רב ובברכה,
ליאת עצמון, עו"ד ומגשרת
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי אישי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש/ת בלבד!
עיכוב בקבלת ירושה
צביקה
03/03/08
לפני כחצי שנה דודי ניפטר ממחלת הסרטן, כ-3 שבועות לפני פטירתו רשם דודי צו ירושה אצל עו"ד.
עד היום אישתו היורשת על פי אותו צו אינה קיבלה את כספי הירושה ובפנייה לעו"ד נאמר לה שהעניין בטיפול היועץ המשפטי לממשלה.
האם עניין זה הגיוני?האם זה לא נימשך יותר מדי זמן?
עד היום אישתו היורשת על פי אותו צו אינה קיבלה את כספי הירושה ובפנייה לעו"ד נאמר לה שהעניין בטיפול היועץ המשפטי לממשלה.
האם עניין זה הגיוני?האם זה לא נימשך יותר מדי זמן?
מתן צו קיום צוואה
עו"ד ליאת עצמון
04/03/08
צביקה ערב טוב,
מפנייתך עולה כי דודך נפטר לפני כחצי שנה וכי הוא הותיר אחריו צוואה. אשתו הגישה בקשה למתן צו קיום צוואה לרשם לענייני ירושה באמצעות עו"ד והנכם מעוניינים לדעת האם הטיפול בנושא לא נמשך יותר מידי זמן.
הטיפול בבקשה למתן צו קיום צוואה נמשך בד"כ מספר חודשים מיום הגשת הבקשה לרשם לענייני ירושה (מפנייתך לא ברור מתי בפועל הוגשה הבקשה) ונראה כי עליכם להמתין בסבלנות ולתת לעוה"ד שלכם לטפל בעניין.
כל טוב,
בכבוד רב ובברכה,
ליאת עצמון, עו"ד ומגשרת
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי אישי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש/ת בלבד!
מפנייתך עולה כי דודך נפטר לפני כחצי שנה וכי הוא הותיר אחריו צוואה. אשתו הגישה בקשה למתן צו קיום צוואה לרשם לענייני ירושה באמצעות עו"ד והנכם מעוניינים לדעת האם הטיפול בנושא לא נמשך יותר מידי זמן.
הטיפול בבקשה למתן צו קיום צוואה נמשך בד"כ מספר חודשים מיום הגשת הבקשה לרשם לענייני ירושה (מפנייתך לא ברור מתי בפועל הוגשה הבקשה) ונראה כי עליכם להמתין בסבלנות ולתת לעוה"ד שלכם לטפל בעניין.
כל טוב,
בכבוד רב ובברכה,
ליאת עצמון, עו"ד ומגשרת
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי אישי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש/ת בלבד!
דמי מזונות ודמי מדור לאחר חתונה שנייה של בן הזוג
אלי
03/03/08
שלום רב
האם יש הקלה בדמי מדור ודמי מזונות לאחר שגרושתי תתחתן בשנית? האם זה תופס גם לגבי מעבר למגורים משותפים עם ידוע בציבור?
בתודה מראש
אלי
האם יש הקלה בדמי מדור ודמי מזונות לאחר שגרושתי תתחתן בשנית? האם זה תופס גם לגבי מעבר למגורים משותפים עם ידוע בציבור?
בתודה מראש
אלי
הפחתת דמי מזונות בהתאם לכללי דיני משפחה
עו"ד ליאת עצמון
03/03/08
אלי שלום,
הפחתת דמי המזונות על פי דיני המשפחה תתבצע תוך בחינת נסיבות המקרה ושינוי נסיבות מהותי. שינוי נסיבות מהותי נחשב בדיני משפחה כשינוי משמעותי המצדיק התערבות ביהמ"ש במזונות שנפסקו. שינוי מסוג זה יכול שיהא עקב שינוי מצב בריאותי, שינוי צרכים, שינוי גובה הכנסות, שינוי בגיל הילדים ועוד. נראה כי מקרה בו לאישה יש בן זוג, בין אם ידוע בציבור ובין אם בקשר נישואין, לא יהא בו כדי להוות סיבה מוצדקת להפחתה בדמי המזונות. יחד עם זאת יש לבחון כל מקרה לגופו של עניין בהתאם למכלול הנסיבות.
בכבוד רב ובברכה,
ליאת עצמון, עו"ד ומגשרת
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי אישי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש/ת בלבד!
הפחתת דמי המזונות על פי דיני המשפחה תתבצע תוך בחינת נסיבות המקרה ושינוי נסיבות מהותי. שינוי נסיבות מהותי נחשב בדיני משפחה כשינוי משמעותי המצדיק התערבות ביהמ"ש במזונות שנפסקו. שינוי מסוג זה יכול שיהא עקב שינוי מצב בריאותי, שינוי צרכים, שינוי גובה הכנסות, שינוי בגיל הילדים ועוד. נראה כי מקרה בו לאישה יש בן זוג, בין אם ידוע בציבור ובין אם בקשר נישואין, לא יהא בו כדי להוות סיבה מוצדקת להפחתה בדמי המזונות. יחד עם זאת יש לבחון כל מקרה לגופו של עניין בהתאם למכלול הנסיבות.
בכבוד רב ובברכה,
ליאת עצמון, עו"ד ומגשרת
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי אישי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש/ת בלבד!
שותפה בירושת נכס שלא מאפשרת למכור את הנכס
לימור
02/03/08
שלום רב,
סבי נפטר לפני מס' שנים וכעט נפתרה סבתי.
נותרה ירושה של דירה אשר לפי צו בית הדין הרבני הדירה שייכת לשלושת ילדיה.
2 אחים מעוניינים למכור את הנכס והאחות ה-3 מערימה קשיים ומבקשת גם לקבל שליש מיתרת הכסף שיש לסבתי בבנק. אממה-שני האחים הנותרים הצהירו כי היא זכאית לפחות משליש כיוון ששילמו כל השנים האלו לסבתי בגיןם מטפלות, חלקת קבר, מצבה, תיקונים בדירה עוד (הכל מגובה בקבלות). האם בעת מכירת הדירה יוכלו לגבות ממנה את השליש מההוצאות הללו? מה יוכלו לעשות במקרה שאיננה משתפת פעולה בכדי למכור את הדירה?
***הערת המערכת:לקריאה נוספת: מכירת דירה
סבי נפטר לפני מס' שנים וכעט נפתרה סבתי.
נותרה ירושה של דירה אשר לפי צו בית הדין הרבני הדירה שייכת לשלושת ילדיה.
2 אחים מעוניינים למכור את הנכס והאחות ה-3 מערימה קשיים ומבקשת גם לקבל שליש מיתרת הכסף שיש לסבתי בבנק. אממה-שני האחים הנותרים הצהירו כי היא זכאית לפחות משליש כיוון ששילמו כל השנים האלו לסבתי בגיןם מטפלות, חלקת קבר, מצבה, תיקונים בדירה עוד (הכל מגובה בקבלות). האם בעת מכירת הדירה יוכלו לגבות ממנה את השליש מההוצאות הללו? מה יוכלו לעשות במקרה שאיננה משתפת פעולה בכדי למכור את הדירה?
***הערת המערכת:לקריאה נוספת: מכירת דירה
חלוקת עיזבון
עו"ד ליאת עצמון
03/03/08
לימור שלום,
ראשית כל אני משתתפת בצערכם. פנייתך נסבה סביב מקרה בו שלושה אחים ירשו את רכוש הוריהם הכולל דירה וכספים בבנק. האחות איננה מעוניינת למכור את הדירה אלא מעדיפה לקבל את חלקה מכספים הנמצאים בחשבון הבנק. בנוסף, שני האחים מעוניינים לקזז מחלקה של האחות כספים אשר הם שילמו עבור הטיפול באם שנפטרה, עבור תיקונים בדירה, חלקת קבר ועוד.
יש לחלק את התשובה לשני נושאים. הראשון עניין סירוב אחד מהיורשים למכור את הדירה והשני עניין זכאות יורשים לקיזוז כספים.
לגבי סירוב האחות למכור את הדירה - נראה שלא ניתן להכריח אותה שכן יתכן וקיימים שיקולי מס שבגללם היא מעוניינת לדחות את מכירת הדירה. יתכן והאחים יוכלו להגיע להסכמה לפיה האחות תוותר על חלקה בדירה תמורת חלקם של האחים בכספי הבנק.
לגבי האפשרות לקיזוז – יש להבחין בין הוצאות קבורה ומצבה לבין הוצאות אחרות. הוצאות קבורה ומצבה הינם בראש סדר העדיפויות מבחינת חובות העיזבון ובמידה ושולמו בפועל ע"י חלק מהיורשים נראה כי אותם יורשים יכולים לקבל החזר עבור אותה הוצאה מכספי העיזבון ורק לאחר כיסוי החוב בגין הוצאות הקבורה, יש לחלק את הכספים בין האחים. לגבי הוצאות ששולמו עבור מטפלת או אחזקת הבית בשעה שאמם התגוררה בדירה נראה כי כל עוד לא הייתה הסכמה לכך מראש, אין האחים יכולים כעת לחייב את אחותם בתשלום אותם כספים.
אני מאחלת לכם כל טוב ושתצליחו לגשר על הפערים בין האחים,
.
בכבוד רב ובברכה,
ליאת עצמון, עו"ד ומגשרת
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי אישי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש/ת בלבד!
ראשית כל אני משתתפת בצערכם. פנייתך נסבה סביב מקרה בו שלושה אחים ירשו את רכוש הוריהם הכולל דירה וכספים בבנק. האחות איננה מעוניינת למכור את הדירה אלא מעדיפה לקבל את חלקה מכספים הנמצאים בחשבון הבנק. בנוסף, שני האחים מעוניינים לקזז מחלקה של האחות כספים אשר הם שילמו עבור הטיפול באם שנפטרה, עבור תיקונים בדירה, חלקת קבר ועוד.
יש לחלק את התשובה לשני נושאים. הראשון עניין סירוב אחד מהיורשים למכור את הדירה והשני עניין זכאות יורשים לקיזוז כספים.
לגבי סירוב האחות למכור את הדירה - נראה שלא ניתן להכריח אותה שכן יתכן וקיימים שיקולי מס שבגללם היא מעוניינת לדחות את מכירת הדירה. יתכן והאחים יוכלו להגיע להסכמה לפיה האחות תוותר על חלקה בדירה תמורת חלקם של האחים בכספי הבנק.
לגבי האפשרות לקיזוז – יש להבחין בין הוצאות קבורה ומצבה לבין הוצאות אחרות. הוצאות קבורה ומצבה הינם בראש סדר העדיפויות מבחינת חובות העיזבון ובמידה ושולמו בפועל ע"י חלק מהיורשים נראה כי אותם יורשים יכולים לקבל החזר עבור אותה הוצאה מכספי העיזבון ורק לאחר כיסוי החוב בגין הוצאות הקבורה, יש לחלק את הכספים בין האחים. לגבי הוצאות ששולמו עבור מטפלת או אחזקת הבית בשעה שאמם התגוררה בדירה נראה כי כל עוד לא הייתה הסכמה לכך מראש, אין האחים יכולים כעת לחייב את אחותם בתשלום אותם כספים.
אני מאחלת לכם כל טוב ושתצליחו לגשר על הפערים בין האחים,
.
בכבוד רב ובברכה,
ליאת עצמון, עו"ד ומגשרת
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי אישי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש/ת בלבד!
חוב בבנק של נפטר
קרן
02/03/08
שלום רב
בעלי ואני ניהלנו חשבונות בנק נפרדים לאורך השנים באותו בנק
לפני כשנה בעלי נרצח בפיגוע ונכון לאותו היום חשבונו האישי היה ביתרת חובה. הבנק פנה אלי לאחרונה בהצעה שאספוג חצי מהסכום והם חצי. שאלתי היא האם זאת הצעה " הוגנת " או שעל פי חוק איני אמורה כלל לשלם חוב שהוא כלל לא על שמי. בנוסף בעלי ושותפו השאירו חשבון עסקי ביתרת חובה והדין שהבנק מציע הוא אותו הדין של חמישים אחוז תשלום וחמישים אחוז ביטול. האם מדובר בהצעה שעלי ועל האלמנה הנוספת להסכים לה או שיש בחוק משהו שיכול לפתור אותנו מתשלום חוב זה.
בעלי ואני ניהלנו חשבונות בנק נפרדים לאורך השנים באותו בנק
לפני כשנה בעלי נרצח בפיגוע ונכון לאותו היום חשבונו האישי היה ביתרת חובה. הבנק פנה אלי לאחרונה בהצעה שאספוג חצי מהסכום והם חצי. שאלתי היא האם זאת הצעה " הוגנת " או שעל פי חוק איני אמורה כלל לשלם חוב שהוא כלל לא על שמי. בנוסף בעלי ושותפו השאירו חשבון עסקי ביתרת חובה והדין שהבנק מציע הוא אותו הדין של חמישים אחוז תשלום וחמישים אחוז ביטול. האם מדובר בהצעה שעלי ועל האלמנה הנוספת להסכים לה או שיש בחוק משהו שיכול לפתור אותנו מתשלום חוב זה.
חובות עיזבון עפי דיני הירושה
עו"ד ליאת עצמון
03/03/08
קרן שלום,
אני משתתפת בצערך. הנושא אותו את מעלה הינו מורכב ויש לבחון אותו ממספר היבטים, לרבות מבחינת דיני משפחה:
הכלל הוא שאדם יורש הן את חובות הנפטר ואת את זכויותיו. מתשובתך נעדרים פרטים בנוגע להיקף העיזבון והאם העיזבון כלל גם זכויות או שרק חובות.
עפ"י חוק הירושה, לסילוקם של חובות העזבון, יש להשתמש בראש ובראשונה בכספים הנמצאים בעזבון. במידה שסילוק החובות מצריך מימוש של נכסי עזבון, יציע אותם מנהל העזבון תחילה ליורשים ויתן להם שהות סבירה לרכשם במחיר שאינו נופל ממחיר השוק. בנוסף, במקרה בו ציווה המוריש נכס מסויים לפלוני, לא ימומש אותו נכס כל עוד אפשר לסלק חובות העזבון מתוך נכסי עזבון אחרים.
החוק קבע סדר עדיפות בין חובות העיזבון כדלקמן:
א. (1) ההוצאות הכרוכות בהלוויית המוריש, בקבורתו ובהצבת מצבה על קברו, לפי הנהוג באותן נסיבות;
(2) ההוצאות של צו-ירושה, של צו-קיום ושל ניהול העזבון במידה שהן חלות על העזבון;
(3) החובות שהמוריש היה חייב ערב מותו ולא נתבטלו במותו, לרבות המגיע לאשתו על פי כתובה במידה שסכום הכתובה אינו עולה על סכום סביר;
(4) המגיע לבן-זוגו של המוריש על פי עילה הנובעת מקשר האישות, פרט לכתובה כאמור בפיסקה (3), והמגיע לבן-זוג לפי חוק יחסי-ממון בין בני-זוג, תשל"ג - 1973, או לפי הסכם-ממון כמשמעותו באותו חוק.
ב. חובות העזבון בעלי עדיפות שווה יסולקו לפי יחס הסכומים שלהם.
ג. עדיפותם של מסים ותשלומי-חובה אחרים תהיה בהתאם להוראות החוקים הדנים בהם.
ד. חובות העזבון עדיפים על מזונות מן העזבון.
האם מונה במקרה שלך מנהל עיזבון? במקרה בו יש בעיזבון מספיק כספים לכיסוי החובות ניתן לסלק את החובות לפני בירורם מול שאר החובות. יחד עם זאת, במקרה בו קיים חשש שלא יהיה בעזבון כדי סילוק כל חובות העזבון, לא יסלק מנהל העזבון אלא חובות שבית המשפט התיר סילוקם, במלואם, בחלקים או בשיעורים, הכל כפי שהורה בית המשפט.
לתשומת ליבך - במקרים בהם קיימים לעיזבון רק חובות, ומתברר שאין בעזבון כדי סילוקם של כל חובות העזבון, חייב מנהל העזבון להגיש בקשה למתן צו ניהול העזבון בפשיטת-רגל לפי דיני פשיטת-רגל, אם לא ציווה בית המשפט על דרך אחרת של חיסול העזבון.
לאור האמור לעיל, יש לבחון את במקרה בהתאם לנסיבות ולהיקף העיזבון. על פניו נראה כי הצעת הבנק לפיה ימחק מחצית מהחוב הינה סבירה אך יחד עם זאת כאמור, יש לבחון את הנושא בראייה כוללת של כלל העיזבון.
בנוסף, מאחר וציינת שקיים חשבון נוסף של העסק, יש לבחון את הנושא הן מבחינת סטטוס העסק (לדוג' אם מדובר בחברה בע"מ לא ניתן יהיה להיפרע ממך) וכן מבחינת נכסי העסק והיקפם שכן, יתכן וניתן יהיה לפרוע את החוב מכספי העסק.
בכל מקרה, במידה והנך מחליטה להסכים להצעת הבנק, תשתדלי ככל שניתן להגיע להסכמה על פריסת החוב לתשלומים על מנת להקל עליך עם הנושא ככל שניתן.
שיהיה לך כל טוב ובהצלחה,
בכבוד רב ובברכה,
ליאת עצמון, עו"ד ומגשרת
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי אישי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש/ת בלבד!
אני משתתפת בצערך. הנושא אותו את מעלה הינו מורכב ויש לבחון אותו ממספר היבטים, לרבות מבחינת דיני משפחה:
הכלל הוא שאדם יורש הן את חובות הנפטר ואת את זכויותיו. מתשובתך נעדרים פרטים בנוגע להיקף העיזבון והאם העיזבון כלל גם זכויות או שרק חובות.
עפ"י חוק הירושה, לסילוקם של חובות העזבון, יש להשתמש בראש ובראשונה בכספים הנמצאים בעזבון. במידה שסילוק החובות מצריך מימוש של נכסי עזבון, יציע אותם מנהל העזבון תחילה ליורשים ויתן להם שהות סבירה לרכשם במחיר שאינו נופל ממחיר השוק. בנוסף, במקרה בו ציווה המוריש נכס מסויים לפלוני, לא ימומש אותו נכס כל עוד אפשר לסלק חובות העזבון מתוך נכסי עזבון אחרים.
החוק קבע סדר עדיפות בין חובות העיזבון כדלקמן:
א. (1) ההוצאות הכרוכות בהלוויית המוריש, בקבורתו ובהצבת מצבה על קברו, לפי הנהוג באותן נסיבות;
(2) ההוצאות של צו-ירושה, של צו-קיום ושל ניהול העזבון במידה שהן חלות על העזבון;
(3) החובות שהמוריש היה חייב ערב מותו ולא נתבטלו במותו, לרבות המגיע לאשתו על פי כתובה במידה שסכום הכתובה אינו עולה על סכום סביר;
(4) המגיע לבן-זוגו של המוריש על פי עילה הנובעת מקשר האישות, פרט לכתובה כאמור בפיסקה (3), והמגיע לבן-זוג לפי חוק יחסי-ממון בין בני-זוג, תשל"ג - 1973, או לפי הסכם-ממון כמשמעותו באותו חוק.
ב. חובות העזבון בעלי עדיפות שווה יסולקו לפי יחס הסכומים שלהם.
ג. עדיפותם של מסים ותשלומי-חובה אחרים תהיה בהתאם להוראות החוקים הדנים בהם.
ד. חובות העזבון עדיפים על מזונות מן העזבון.
האם מונה במקרה שלך מנהל עיזבון? במקרה בו יש בעיזבון מספיק כספים לכיסוי החובות ניתן לסלק את החובות לפני בירורם מול שאר החובות. יחד עם זאת, במקרה בו קיים חשש שלא יהיה בעזבון כדי סילוק כל חובות העזבון, לא יסלק מנהל העזבון אלא חובות שבית המשפט התיר סילוקם, במלואם, בחלקים או בשיעורים, הכל כפי שהורה בית המשפט.
לתשומת ליבך - במקרים בהם קיימים לעיזבון רק חובות, ומתברר שאין בעזבון כדי סילוקם של כל חובות העזבון, חייב מנהל העזבון להגיש בקשה למתן צו ניהול העזבון בפשיטת-רגל לפי דיני פשיטת-רגל, אם לא ציווה בית המשפט על דרך אחרת של חיסול העזבון.
לאור האמור לעיל, יש לבחון את במקרה בהתאם לנסיבות ולהיקף העיזבון. על פניו נראה כי הצעת הבנק לפיה ימחק מחצית מהחוב הינה סבירה אך יחד עם זאת כאמור, יש לבחון את הנושא בראייה כוללת של כלל העיזבון.
בנוסף, מאחר וציינת שקיים חשבון נוסף של העסק, יש לבחון את הנושא הן מבחינת סטטוס העסק (לדוג' אם מדובר בחברה בע"מ לא ניתן יהיה להיפרע ממך) וכן מבחינת נכסי העסק והיקפם שכן, יתכן וניתן יהיה לפרוע את החוב מכספי העסק.
בכל מקרה, במידה והנך מחליטה להסכים להצעת הבנק, תשתדלי ככל שניתן להגיע להסכמה על פריסת החוב לתשלומים על מנת להקל עליך עם הנושא ככל שניתן.
שיהיה לך כל טוב ובהצלחה,
בכבוד רב ובברכה,
ליאת עצמון, עו"ד ומגשרת
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי אישי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש/ת בלבד!
תביעה לפסק דין הצהרתי- חשבון עו"ש
מירה
02/03/08
אני גרושה זה שנה, הגרוש שלי,הפסיק לשלם מזונות. הוא מנהל את כספו באמצעות חשבון בנק על שם אביו. אני רוצה שבימ"ש יצהיר שהחשבון של הגרוש שלי- האם אני פונה לבימ"ש למשפחה או לשלום, או למחוזי? יש לו תיק בהוצל"פ- האם ר' הוצל"פ יכול לקבוע את זה?
האם זה סבוך או שכדאי לקחת עו"ד?
האם זה סבוך או שכדאי לקחת עו"ד?
הוצל"פ מזונות - חשבון בנק אשר אינו רשום ע"ש חייב
עו"ד ליאת עצמון
02/03/08
מירה שלום,
מפנייתך עולה כי הנך גרושה מזה שנה וכי הגרוש שלך הפסיק לשלם מזונות. בנוסף עולה כי פתחת נגדו תיק הוצל"פ בניסיון לגבות את דמי המזונות וכי יש חשבון בנק של בעלך הרשום ע"ש אביו וכי ברצונך לגבות ממנו את דמי המזונות.
על פניו נראה כי עליך לפעול בעניין למול ההוצאה לפועל שכן, הדבר קשור לגביית כספים מהגרוש ולא לזכויות כלשהן ברכושו. יחד עם זאת, מכיוון שפורום זה איננו מתמחה בנושא ההוצל"פ, מומלץ לך להפנות את השאלה בפורום ההוצאה לפועל באתר הפורומים המשפטיים www.lawforums.co.il.
שיהיה לך בהצלחה,
בכבוד רב ובברכה,
ליאת עצמון, עו"ד ומגשרת
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש/ת בלבד!
מפנייתך עולה כי הנך גרושה מזה שנה וכי הגרוש שלך הפסיק לשלם מזונות. בנוסף עולה כי פתחת נגדו תיק הוצל"פ בניסיון לגבות את דמי המזונות וכי יש חשבון בנק של בעלך הרשום ע"ש אביו וכי ברצונך לגבות ממנו את דמי המזונות.
על פניו נראה כי עליך לפעול בעניין למול ההוצאה לפועל שכן, הדבר קשור לגביית כספים מהגרוש ולא לזכויות כלשהן ברכושו. יחד עם זאת, מכיוון שפורום זה איננו מתמחה בנושא ההוצל"פ, מומלץ לך להפנות את השאלה בפורום ההוצאה לפועל באתר הפורומים המשפטיים www.lawforums.co.il.
שיהיה לך בהצלחה,
בכבוד רב ובברכה,
ליאת עצמון, עו"ד ומגשרת
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש/ת בלבד!
זכאות בעל של יורשת ערירית
רוקפורד
02/03/08
עו"ד שלום,
זוג נשוי נפטר ולא הותיר צוואה וטרם נעשו כל פעולות לחלוקת הירושה. לזוג המנוחים 3 ילדים חיים ובת אחת שנפטרה ערירית. השאלה היא האם בעלה של הבת המנוחה זכאי להיכנס בנעליה ולקבל את הרבע שלה במקומה? לא ברור לי עדיין מי נפטר קודם הבת או הוריה. כמו כן, לא ברור לי אם יש חשיבות לכך שטרם נעשתה כל פעולה לשם חלוקת העיזבון. המקרה לא מוסדר ישירות בחוק הירושה. אני מחפש פתרונות.
תודה
זוג נשוי נפטר ולא הותיר צוואה וטרם נעשו כל פעולות לחלוקת הירושה. לזוג המנוחים 3 ילדים חיים ובת אחת שנפטרה ערירית. השאלה היא האם בעלה של הבת המנוחה זכאי להיכנס בנעליה ולקבל את הרבע שלה במקומה? לא ברור לי עדיין מי נפטר קודם הבת או הוריה. כמו כן, לא ברור לי אם יש חשיבות לכך שטרם נעשתה כל פעולה לשם חלוקת העיזבון. המקרה לא מוסדר ישירות בחוק הירושה. אני מחפש פתרונות.
תודה
ירושה על פי דין וזכויות בעל של אחד מילדי המורישים
עו"ד ליאת עצמון
02/03/08
רוקפורד צהריים טובים,
מפנייתך עולה כי שני בני זוג נפטרו ולא הותירו אחריהם צוואה. לבני הזוג היו ארבעה ילדים והנך מעוניין להתמקד באחת מהבנות אשר לא היו לה ילדים.
נראה כי במידה ואותה בת נפטרה לפני ההורים - עפ"י דין, הרכוש יחולק בין שלושת הילדים הנותרים בחלקים שווים ולבעלה של אותה בת לא יהיה חלק ברכוש. המצב היה משתנה רק אילו אותה בת הייתה מותירה אחריה צאצאים...
בנוסף, נראה כי במידה ואותה בת נפטרה לאחר ההורים - הרכוש היה מחולק בין ארבעת הילדים, כך שאותה בת הייתה יורשת רבע מרכוש הוריה. ואז לאחר מותה, יתכן כי בעלה היה יורש את כספיה וביניהם את כספי הירושה.
בכבוד רב ובברכה,
ליאת עצמון, עו"ד ומגשרת
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש/ת בלבד!
מפנייתך עולה כי שני בני זוג נפטרו ולא הותירו אחריהם צוואה. לבני הזוג היו ארבעה ילדים והנך מעוניין להתמקד באחת מהבנות אשר לא היו לה ילדים.
נראה כי במידה ואותה בת נפטרה לפני ההורים - עפ"י דין, הרכוש יחולק בין שלושת הילדים הנותרים בחלקים שווים ולבעלה של אותה בת לא יהיה חלק ברכוש. המצב היה משתנה רק אילו אותה בת הייתה מותירה אחריה צאצאים...
בנוסף, נראה כי במידה ואותה בת נפטרה לאחר ההורים - הרכוש היה מחולק בין ארבעת הילדים, כך שאותה בת הייתה יורשת רבע מרכוש הוריה. ואז לאחר מותה, יתכן כי בעלה היה יורש את כספיה וביניהם את כספי הירושה.
בכבוד רב ובברכה,
ליאת עצמון, עו"ד ומגשרת
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש/ת בלבד!
צוואה הדדית
שיר
01/03/08
מה החסרון בעריכת צוואה הדדית?
והאם ניתן ששני בני הזוג יערכו צוואה כל אחד בנפרד , במקום הצוואה ההדדית?
והאם ניתן ששני בני הזוג יערכו צוואה כל אחד בנפרד , במקום הצוואה ההדדית?
צוואה הדדית - חסרונות
עו"ד ליאת עצמון
02/03/08
שיר בוקר טוב,
לצוואה ההדדית קיימים יתרונות אשר הבולט בהם הינו האפשרות שבני הזוג יערכו צוואה המסדירה את נושא חלוקת הרכוש ביניהם לאחר מותו של כל אחד מהם ומאפשרת לנותר בחיים להינות מהרכוש המשותף עד ליום מותו ורק לאחר מכן, להעביר הרכוש ליורשים נוספים. עיקרון ההסתמכות הוא העיקרון שחל במקרה כזה.
בשנת 2005, עוגן נושא הצוואות ההדדיות בחוק הירושה (תיקון מס' 12) והתווסף סעיף 8 א' שעניינו צוואות הדדיות של שני בני זוג. החוק חל על צוואות שנערכו לאחר 1/8/2005.
עפ"י הסעיף, יכולים בני זוג לערוך צוואות הדדיות מתוך הסתמכות של בן הזוג האחד על צוואת בן הזוג לאחר. ביטול צוואה הדדית לא יהיה תוקף אלא במקרים הבאים:
בחייהם של שני בני הזוג – המצווה המבקש לבטל את צוואתו ימסור הודעה בכתב על ביטול הצוואה למצווה השני; נמסרה הודעה כאמור, בטלות הצוואות ההדדיות של שני המצווים.
לאחר מות אחד מבני הזוג – כל עוד לא חולק העיזבון – בן הזוג שנותר בחיים ומבקש לבטל את צוואתו יסתלק שלא לטובתו, לטובת ילדו או לטובת אחיו של המוריש, מכל מנה או מכל חלק בעיזבון שהוא אמור לקבל לפי הצוואה ההדדית של המצווה שמת. לאחר חלוקת העיזבון – בן הזוג שנותר בחיים ומבקש לבטל את צוואתו ישיב את כל שירש לפי הצוואה ההדדית לעיזבון, ואם השבה בעין בלתי אפשרית או בלתי סבירה – ישיב את שווי המנה או החלק בעיזבון שירש. עפ"י החוק, הוראות סעיף זה יחולו אם אין בצוואות ההדדיות הוראה אחרת, ואולם הוראה השוללת לחלוטין את הזכות לבטל את הצוואה בחיי שני בני הזוג – בטלה.
בפרקטיקה עשויים להתעורר מספר קשיים כאשר מדובר בצוואות הדדיות:
מכיוון שמדובר בצוואות הקשורות אחת לשנייה, החוק מאפשר למעשה לבן הזוג לבטל את צוואתו של בן הזוג השני, דבר העומד בניגוד לעיקרון חופש הציווי וכן לעיקרון הסתמכות. המשמעות של הביטול הינה שעם מסירת ההודעה, מתבטלות שתי הצוואות ההדדיות אוטומטית.
בחוק אין התייחסות ספציפית בנוגע לפרוצדורה הכרוכה בביטול הצוואה ההדדית ובכך נפתח פתח לטענה מצד בן הזוג כי יש לראות מסמך מסוים כמסמך ביטול, דבר העשוי ליצור מחלוקות בדבר אותו מסמך.
עיקרון ההסתמכות עשוי להיפגע כאשר אחד מבני הזוג נפטר ובן הזוג היורש יעביר חלק מהרכוש לאחר ו/או ישתמש ברכוש בצורה שאיננה סבירה ו/או בחוסר תום לב...
כמו כן, יש מחלוקת בפסיקה האם בן הזוג הנותר בחיים יכול לעשות ברכוש כבשלו דהיינו האם היורשים הבאים לאחר בן הזוג שנותר בחיים יחשבו כ "יורש במקום יורש" (סעיף 41 לחוק) או "יורש אחר יורש" (סעיף 42 לחוק).
במקרה של יורש אחר יורש – בן/בת הזוג הנותרים בחיים רשאים לעשות ברכוש כבשלהם למעט להעביר את הרכוש לאחר בצוואה. עפ"י הפסיקה מדובר בחוב מוסרי כלפי היורשים ולא בחובה משפטית. יחד עם זאת, כבר היו מקרים בהם ביהמ"ש ביטל העברת רכוש אשר מטרתה הייתה לרוקן את העיזבון.
במקרה של יורש במקום יורש – בן הזוג הנותר בחיים מקבל את הירושה וליורשים העתידיים אין זכויות ברכוש.
בפסיקה ביהמ"ש נטה במקרים מסוימים לקבל את סעיף 41 אבל קבע שסעיף 53 לחוק מאפשר להתנות על החוק ובכך לקבוע כי מדובר בהורשה עפ"י סעיף 42.
נראה כי הפתרון הינו לערוך שתי צוואות נפרדות כאשר כל אחת תעמוד בפני עצמה כמו כן, קיימת אפשרות לערוך צוואות הדדיות תוך נקיטה באמצעים להבטחת העברת הרכוש בסופו של דבר ליורשים השניים. הדבר נתון לשיקול הדעת של בני הזוג.
בכבוד רב ובברכה,
ליאת עצמון, עו"ד ומגשרת
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש/ת בלבד!
לצוואה ההדדית קיימים יתרונות אשר הבולט בהם הינו האפשרות שבני הזוג יערכו צוואה המסדירה את נושא חלוקת הרכוש ביניהם לאחר מותו של כל אחד מהם ומאפשרת לנותר בחיים להינות מהרכוש המשותף עד ליום מותו ורק לאחר מכן, להעביר הרכוש ליורשים נוספים. עיקרון ההסתמכות הוא העיקרון שחל במקרה כזה.
בשנת 2005, עוגן נושא הצוואות ההדדיות בחוק הירושה (תיקון מס' 12) והתווסף סעיף 8 א' שעניינו צוואות הדדיות של שני בני זוג. החוק חל על צוואות שנערכו לאחר 1/8/2005.
עפ"י הסעיף, יכולים בני זוג לערוך צוואות הדדיות מתוך הסתמכות של בן הזוג האחד על צוואת בן הזוג לאחר. ביטול צוואה הדדית לא יהיה תוקף אלא במקרים הבאים:
בחייהם של שני בני הזוג – המצווה המבקש לבטל את צוואתו ימסור הודעה בכתב על ביטול הצוואה למצווה השני; נמסרה הודעה כאמור, בטלות הצוואות ההדדיות של שני המצווים.
לאחר מות אחד מבני הזוג – כל עוד לא חולק העיזבון – בן הזוג שנותר בחיים ומבקש לבטל את צוואתו יסתלק שלא לטובתו, לטובת ילדו או לטובת אחיו של המוריש, מכל מנה או מכל חלק בעיזבון שהוא אמור לקבל לפי הצוואה ההדדית של המצווה שמת. לאחר חלוקת העיזבון – בן הזוג שנותר בחיים ומבקש לבטל את צוואתו ישיב את כל שירש לפי הצוואה ההדדית לעיזבון, ואם השבה בעין בלתי אפשרית או בלתי סבירה – ישיב את שווי המנה או החלק בעיזבון שירש. עפ"י החוק, הוראות סעיף זה יחולו אם אין בצוואות ההדדיות הוראה אחרת, ואולם הוראה השוללת לחלוטין את הזכות לבטל את הצוואה בחיי שני בני הזוג – בטלה.
בפרקטיקה עשויים להתעורר מספר קשיים כאשר מדובר בצוואות הדדיות:
מכיוון שמדובר בצוואות הקשורות אחת לשנייה, החוק מאפשר למעשה לבן הזוג לבטל את צוואתו של בן הזוג השני, דבר העומד בניגוד לעיקרון חופש הציווי וכן לעיקרון הסתמכות. המשמעות של הביטול הינה שעם מסירת ההודעה, מתבטלות שתי הצוואות ההדדיות אוטומטית.
בחוק אין התייחסות ספציפית בנוגע לפרוצדורה הכרוכה בביטול הצוואה ההדדית ובכך נפתח פתח לטענה מצד בן הזוג כי יש לראות מסמך מסוים כמסמך ביטול, דבר העשוי ליצור מחלוקות בדבר אותו מסמך.
עיקרון ההסתמכות עשוי להיפגע כאשר אחד מבני הזוג נפטר ובן הזוג היורש יעביר חלק מהרכוש לאחר ו/או ישתמש ברכוש בצורה שאיננה סבירה ו/או בחוסר תום לב...
כמו כן, יש מחלוקת בפסיקה האם בן הזוג הנותר בחיים יכול לעשות ברכוש כבשלו דהיינו האם היורשים הבאים לאחר בן הזוג שנותר בחיים יחשבו כ "יורש במקום יורש" (סעיף 41 לחוק) או "יורש אחר יורש" (סעיף 42 לחוק).
במקרה של יורש אחר יורש – בן/בת הזוג הנותרים בחיים רשאים לעשות ברכוש כבשלהם למעט להעביר את הרכוש לאחר בצוואה. עפ"י הפסיקה מדובר בחוב מוסרי כלפי היורשים ולא בחובה משפטית. יחד עם זאת, כבר היו מקרים בהם ביהמ"ש ביטל העברת רכוש אשר מטרתה הייתה לרוקן את העיזבון.
במקרה של יורש במקום יורש – בן הזוג הנותר בחיים מקבל את הירושה וליורשים העתידיים אין זכויות ברכוש.
בפסיקה ביהמ"ש נטה במקרים מסוימים לקבל את סעיף 41 אבל קבע שסעיף 53 לחוק מאפשר להתנות על החוק ובכך לקבוע כי מדובר בהורשה עפ"י סעיף 42.
נראה כי הפתרון הינו לערוך שתי צוואות נפרדות כאשר כל אחת תעמוד בפני עצמה כמו כן, קיימת אפשרות לערוך צוואות הדדיות תוך נקיטה באמצעים להבטחת העברת הרכוש בסופו של דבר ליורשים השניים. הדבר נתון לשיקול הדעת של בני הזוג.
בכבוד רב ובברכה,
ליאת עצמון, עו"ד ומגשרת
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש/ת בלבד!
חובות ילדים
אור
01/03/08
האם ניתן לחייב ילדים לתמוך בהוריהם ולכסות את חובותם
חבות ילד בגיר במזונות הוריו
עו"ד ליאת עצמון
02/03/08
אור בוקר טוב,
פנייתך עולה כי הנך מבקשת לקבל פרטים בנוגע לנושא חבות ילדים בגירים במזונות הוריהם.
בחוק לתיקון דיני משפחה (מזונות) תשי"ט- 1959 בסעיף 4 נקבע כי אדם חייב במזונות שאר בני משפחתו (מעבר לילדיו) ובכלל זה במזונות הוריו.
בחוק נקבע בסעיף 5 כי החיוב הנ"ל הינו בהתקיימם של שלושה תנאים:
ראשית, הבן יכול לעשות כן לאחר סיפוק הצרכים שלו עצמו, של בן זוגו ושל הילדים הקטינים שלו ושל בן זוגו.
שנית, אותו בן משפחה הנזקק למזונות איננו יכול לספק את צרכיו מעבודה, מנכסיו או ממקור אחר.
שלישית, אותו בן משפחה הנזקק למזונות אינו יכול לקבל מזונות מבן זוגו או מעזבון.
בהתקיים התנאים המפורטים לעיל ובאין הסכמה בין ההורה לילדיו בנוגע לסכום המזונות, היקף המזונות, מידתם ודרכי סיפוקם ייקבעו ע"י ביהמ"ש בהתחשב בנסיבות.
הנ"ל מהווה את החוק היבש ומובן שיש לבחון כל מקרה לגופו, תוך מתן התייחסות לפן העובדתי ולמכלול הנסיבות.
בכבוד רב ובברכה,
ליאת עצמון, עו"ד ומגשרת
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש/ת בלבד!
פנייתך עולה כי הנך מבקשת לקבל פרטים בנוגע לנושא חבות ילדים בגירים במזונות הוריהם.
בחוק לתיקון דיני משפחה (מזונות) תשי"ט- 1959 בסעיף 4 נקבע כי אדם חייב במזונות שאר בני משפחתו (מעבר לילדיו) ובכלל זה במזונות הוריו.
בחוק נקבע בסעיף 5 כי החיוב הנ"ל הינו בהתקיימם של שלושה תנאים:
ראשית, הבן יכול לעשות כן לאחר סיפוק הצרכים שלו עצמו, של בן זוגו ושל הילדים הקטינים שלו ושל בן זוגו.
שנית, אותו בן משפחה הנזקק למזונות איננו יכול לספק את צרכיו מעבודה, מנכסיו או ממקור אחר.
שלישית, אותו בן משפחה הנזקק למזונות אינו יכול לקבל מזונות מבן זוגו או מעזבון.
בהתקיים התנאים המפורטים לעיל ובאין הסכמה בין ההורה לילדיו בנוגע לסכום המזונות, היקף המזונות, מידתם ודרכי סיפוקם ייקבעו ע"י ביהמ"ש בהתחשב בנסיבות.
הנ"ל מהווה את החוק היבש ומובן שיש לבחון כל מקרה לגופו, תוך מתן התייחסות לפן העובדתי ולמכלול הנסיבות.
בכבוד רב ובברכה,
ליאת עצמון, עו"ד ומגשרת
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש/ת בלבד!
ייעוץ משפטי דחוף
אור
01/03/08
אני זקוקה לייעוץ משפטי, אך אין באפשרותי לעמוד בהוצאות אלו שכן עו"ד עולה המון כסף. אני רוצה לדעת איך אני יכולה להגיע לייעוץ משפטי בחינם. לאן ולמי אני פונה? אם תוכלו לעזור לי בדחיפות רבה, אודה לכם!
סיוע משפטי
עו"ד ליאת עצמון
02/03/08
אור בוקר טוב,
מפנייתך עולה כי הנך זקוקה לייעוץ ולטיפול משפטי אך עקב מצבך הכלכלי את מעוניינת לדעת היכן ניתן לקבל ייעוץ משפטי ללא תשלום.
תוכלי לפנות ללשכה לסיוע משפטי וכן ללשכת עורכי הדין המפעילה תכנית הנקראת "פרו בונו" במסגרתה משרדי עורכי דין נותנים שירותים משפטיים ללא תשלום. בנוסף, קיימת אפשרות גם לפנות לנעמת, אשר גובים עבור שירותים משפטיים סכום סמלי. יתכן שקיימות אפשרויות נוספות אשר אינני מודעת להן.
אני מאחלת לך בהצלחה ושתזכי לקבל ייעוץ משפטי הולם בהקדם האפשרי.
בכבוד רב ובברכה,
ליאת עצמון, עו"ד ומגשרת
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש/ת בלבד!
מפנייתך עולה כי הנך זקוקה לייעוץ ולטיפול משפטי אך עקב מצבך הכלכלי את מעוניינת לדעת היכן ניתן לקבל ייעוץ משפטי ללא תשלום.
תוכלי לפנות ללשכה לסיוע משפטי וכן ללשכת עורכי הדין המפעילה תכנית הנקראת "פרו בונו" במסגרתה משרדי עורכי דין נותנים שירותים משפטיים ללא תשלום. בנוסף, קיימת אפשרות גם לפנות לנעמת, אשר גובים עבור שירותים משפטיים סכום סמלי. יתכן שקיימות אפשרויות נוספות אשר אינני מודעת להן.
אני מאחלת לך בהצלחה ושתזכי לקבל ייעוץ משפטי הולם בהקדם האפשרי.
בכבוד רב ובברכה,
ליאת עצמון, עו"ד ומגשרת
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש/ת בלבד!
זוד פרוד ,אחריי הסכם גירושין בבית המשפט….
אישקט
01/03/08
הגיע לדיון ברבנות למתן הגט. האישה החליפה את עורה וביקשה שלום-בית.אני לא מעוניין בשום פנים ואופן
עליי לציין שאני נושא בכל הוצאות משק הבית עד מכירת הדירה(אחד המניעים כנראה)
בדיון ברבנות היא בקשה לסגור את התיק מאחר והיא פתחה אותו
מה עליי לעשות עכשיו? אני מבין שעליי לגשת לרבנות ולפתוח תיק בעצמי ,ולטעון טיעונים שישכנעו את הדיינים לתת גט לאישה אף על-פי שהיא מעונינת בשלום בית. מה עליי להגיד? מה עליי לעשות?
***הערת המערכת:לקריאה נוספת: מכירת דירה
עליי לציין שאני נושא בכל הוצאות משק הבית עד מכירת הדירה(אחד המניעים כנראה)
בדיון ברבנות היא בקשה לסגור את התיק מאחר והיא פתחה אותו
מה עליי לעשות עכשיו? אני מבין שעליי לגשת לרבנות ולפתוח תיק בעצמי ,ולטעון טיעונים שישכנעו את הדיינים לתת גט לאישה אף על-פי שהיא מעונינת בשלום בית. מה עליי להגיד? מה עליי לעשות?
***הערת המערכת:לקריאה נוספת: מכירת דירה
חרטה לאחר אישור הסכם גירושין בביהמ"ש
עו"ד ליאת עצמון
02/03/08
בוקר טוב,
מפנייתך עולה כי הנך מוצף באי שקט שכן, אתה ואשתך מנהלים חיים כפרודים וכי חתמתם על הסכם גירושין אשר אושר בביהמ"ש וניתן לו תוקף של פסק דין. בעת הדיון בביה"ד הרבני בנושא אישור סעיפי ההסכם המתייחסים לנושא הגירושין, הביעה אשתך חרטה והתנגדה למתן פסק דין לגירושין תוך שהיא מבקשת מביה"ד לפסוק שלום בית.
ניכר כי עפ"י ההסכם הנך נושא בהוצאות הבית עד למועד מכירת הדירה וכי הנך סובר כי זהו אחד ממניעיה של אשתך להביע חרטה כאמור.
על פניו נראה כי אשתך פועלת בחוסר תום לב שכן מחד דאגה לאישור הסכם בפני ביהמ"ש ומנגד, מסרבת לאשר חלק מההסכם ככל שנוגע לעניין הגירושין.
כעיקרון קיימות עילות מסוימות בהן ביה"ד יתן פסק דין לגירושין יחד עם זאת, במקרה בו אחד מבני הזוג מבקש שלום בית, לעיתים קרובות ביה"ד יתן לכך משקל חיובי אם יסבור שאין עילה לגירושין. במקרה שלכם נראה כי הנכם חיים כפרודים ולא ברור מה הסיבה לפירוד, כיצד הדבר בא לידי ביטוי וכמה זמן הוא נמשך ויתכן מאד כי הדבר עשוי להשפיע על מתן פסק דין לגירושין.
כמו כן, יש הסכם גירושין שאושר ע"י ביהמ"ש ועליך לשקול כיצד להתמודד עם הנושא.
לאור האמור לעיל, מגיוון שהנושא מורכב, מומלץ לך לקבל ייעוץ משפטי אישי תוך בחינת מכלול הנסיבות וקביעת אסטרטגיה לגבי אופן ניהול התיק וההתמודדות עם פעולותיה של אשתך.
בכבוד רב ובברכה,
ליאת עצמון, עו"ד ומגשרת
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש/ת בלבד!
מפנייתך עולה כי הנך מוצף באי שקט שכן, אתה ואשתך מנהלים חיים כפרודים וכי חתמתם על הסכם גירושין אשר אושר בביהמ"ש וניתן לו תוקף של פסק דין. בעת הדיון בביה"ד הרבני בנושא אישור סעיפי ההסכם המתייחסים לנושא הגירושין, הביעה אשתך חרטה והתנגדה למתן פסק דין לגירושין תוך שהיא מבקשת מביה"ד לפסוק שלום בית.
ניכר כי עפ"י ההסכם הנך נושא בהוצאות הבית עד למועד מכירת הדירה וכי הנך סובר כי זהו אחד ממניעיה של אשתך להביע חרטה כאמור.
על פניו נראה כי אשתך פועלת בחוסר תום לב שכן מחד דאגה לאישור הסכם בפני ביהמ"ש ומנגד, מסרבת לאשר חלק מההסכם ככל שנוגע לעניין הגירושין.
כעיקרון קיימות עילות מסוימות בהן ביה"ד יתן פסק דין לגירושין יחד עם זאת, במקרה בו אחד מבני הזוג מבקש שלום בית, לעיתים קרובות ביה"ד יתן לכך משקל חיובי אם יסבור שאין עילה לגירושין. במקרה שלכם נראה כי הנכם חיים כפרודים ולא ברור מה הסיבה לפירוד, כיצד הדבר בא לידי ביטוי וכמה זמן הוא נמשך ויתכן מאד כי הדבר עשוי להשפיע על מתן פסק דין לגירושין.
כמו כן, יש הסכם גירושין שאושר ע"י ביהמ"ש ועליך לשקול כיצד להתמודד עם הנושא.
לאור האמור לעיל, מגיוון שהנושא מורכב, מומלץ לך לקבל ייעוץ משפטי אישי תוך בחינת מכלול הנסיבות וקביעת אסטרטגיה לגבי אופן ניהול התיק וההתמודדות עם פעולותיה של אשתך.
בכבוד רב ובברכה,
ליאת עצמון, עו"ד ומגשרת
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש/ת בלבד!
מזונות מביטוח לאומי
חיה
01/03/08
אחד התאנים לקבל מזונות מב.ל הוא שהאישה איננה מסוגלת לכלכל את עצמה ושניתן פס"ד למזונות, רציתי לדעת מה המשמעות של אינה מסוגלת לכלכל עצמה, האם מדובר באישה שאינה עובדת כלל או שמא שעובדת אך שכרה לא מספיק לכלכלה, האם יש איזשהי פסיקה שפירשה את המונח אישה שאינה מסוגלת לכלכל עצמה,
תודה ושבוע טוב
תודה ושבוע טוב
גביית מזונות באמצעות המוסד לביטוח לאומי
עו"ד ליאת עצמון
02/03/08
חיה בוקר טוב,
הנך מתעניינת בנושא הזכאות לגביית מזונות באמצעות הביטוח הלאומי. המוסד לביטוח לאומי קבע קריטריונים למתן אפשרות לגבות המזונות באמצעותו והם בין היתר קשורים לגובה השתכרות המבקש, גילו, מס' הילדים ועוד. תוכלי לבדוק את הנושא ישירות מול ביטוח לאומי אשר ישקול את הבקשה בהתאם למכלול הנסיבות הקשורות למקרה שלך (באתר המוסד לביטוח לאומי תוכלי למצוא מידע בנושא וכן באפשרותך לנסות לקבל מענה אנושי טלפוני בשעות המאפשרות זאת).
בכבוד רב ובברכה,
ליאת עצמון, עו"ד ומגשרת
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש/ת בלבד!
הנך מתעניינת בנושא הזכאות לגביית מזונות באמצעות הביטוח הלאומי. המוסד לביטוח לאומי קבע קריטריונים למתן אפשרות לגבות המזונות באמצעותו והם בין היתר קשורים לגובה השתכרות המבקש, גילו, מס' הילדים ועוד. תוכלי לבדוק את הנושא ישירות מול ביטוח לאומי אשר ישקול את הבקשה בהתאם למכלול הנסיבות הקשורות למקרה שלך (באתר המוסד לביטוח לאומי תוכלי למצוא מידע בנושא וכן באפשרותך לנסות לקבל מענה אנושי טלפוני בשעות המאפשרות זאת).
בכבוד רב ובברכה,
ליאת עצמון, עו"ד ומגשרת
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש/ת בלבד!
חלוקת רכוש
טלי
01/03/08
בן זוגי הלך לעולמו ללא צוואה רציתי לדעת האם ישנה חלוקה קבועה ע"פ חוק ?
היורשים הם אני זוגתו , ילדנו וילדים מנשואים קודמים .ילדי הם עדין קטינים, וילדיו מנישואים קודמים הם בוגרים ובעלי משפחה בעצמם .
אם ישנה חלוקה כזו מהי ?
היורשים הם אני זוגתו , ילדנו וילדים מנשואים קודמים .ילדי הם עדין קטינים, וילדיו מנישואים קודמים הם בוגרים ובעלי משפחה בעצמם .
אם ישנה חלוקה כזו מהי ?
חלוקת רכוש בין יורשים כאשר המנוח לא הותיר אחריו צוואה
עו"ד ליאת עצמון
02/03/08
טלי שלום,
אני משתתפת בצערך ומבינה שהנך מעוניינת לדעת כיצד יחולק רכושו של מוריש שהותיר אחריו אותך כבת זוגו וילדים אשר חלק מהם קטינים. .
כאשר אדם אינו מותיר אחריו צוואה רכושו יחולק עפ"י דין. במקרה שלך, הרכוש אמור להתחלק באופן הבא:
את כבת זוגו של המוריש, זכאית ליטול את המיטלטלין, כולל מכונית נוסעים, השייכים, לפי המקובל ולפי הנסיבות, למשק הבית המשותף, וכן לקבל משאר העזבון - מחצית. הילדים זכאים לחלוק ביניהם בשווה את מחצית הרכוש הנותר. עצם העובדה שחלק מהילדים קטינים איננה גורעת מזכותם לזכות לקבל חלק מהירושה.
על מנת לקבל צו ירושה עליכם להגיש לרשם לענייני ירושה בקשה למתן צו ירושה.
בכבוד רב ובברכה,
ליאת עצמון, עו"ד ומגשרת
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש/ת בלבד!
אני משתתפת בצערך ומבינה שהנך מעוניינת לדעת כיצד יחולק רכושו של מוריש שהותיר אחריו אותך כבת זוגו וילדים אשר חלק מהם קטינים. .
כאשר אדם אינו מותיר אחריו צוואה רכושו יחולק עפ"י דין. במקרה שלך, הרכוש אמור להתחלק באופן הבא:
את כבת זוגו של המוריש, זכאית ליטול את המיטלטלין, כולל מכונית נוסעים, השייכים, לפי המקובל ולפי הנסיבות, למשק הבית המשותף, וכן לקבל משאר העזבון - מחצית. הילדים זכאים לחלוק ביניהם בשווה את מחצית הרכוש הנותר. עצם העובדה שחלק מהילדים קטינים איננה גורעת מזכותם לזכות לקבל חלק מהירושה.
על מנת לקבל צו ירושה עליכם להגיש לרשם לענייני ירושה בקשה למתן צו ירושה.
בכבוד רב ובברכה,
ליאת עצמון, עו"ד ומגשרת
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש/ת בלבד!
רכושו של קטין (?)
טלי
01/03/08
שלום רב
לפני כ 10 שנים התגרשתי, וביתי היחידה עברה לחיות עימי מתוקף פס"ד של ביהמ"ש לעניניי משפחה (בעלי לשעבר הפסיק לשלם מזונות 3 שנים אחרי כן)
גידלתי לבדי את ביתי, שבחודש אפריל ימלאו לה 17, ופירנסתי אותה בכוחות עצמי
לפני מספר שבועות עזבה ביתי את הבית ועברה להתגורר בבית הוריי, בניגוד מפורש להוראותיי.
להלן מספר פסקאות מתוך מכתב ששלח לי אבי (אבא שלי) באמצעות עו"ד:
*** תחילת ציטוט ***
1. מרשי הינו סבה של הקטינה AAAAAA (להלן-"AAAA").
2. יוטעם כי AAAA מעונינת במתן הייצוג הנ"ל.
...
7. לנוכח האמור לעיל, נעשו מספר פניות על ידי מרשי וAAAA אליך, על מנת להשיב את הציוד לAAAA, ציוד אשר כולל בין היתר בגדים, כלי נגינה, ודברים אישיים, אולם עד למועד מכתב זה, טרם נענת לדרישה זו, והציוד טרם שב לAAAA.
8. הצבת התנאים בנוגע ללקיחת הציוד של AAAA, גורם נזק רב ומונע ממנה לנהל חיים תקינים, בין היתר הדבר פוגע באופן קשה למהלך לימודיה התקינים ופוגע פגיעה קשה ביכולתה להתאמן בכלי נגינתה. חמור מכך, הדבר גורם לה נזק נפשי רב.
9. לאור כל האמור לעיל, הנך מתבקשת, להעביר לAAAA ללא כל דיחוי ו/או תנאי את ציודה האישי
*** סוף ציטוט ***
מעבר לאי הדיוקים הרבים במכתבו של עורך הדין הנכבד, עיינתי קצת ב"חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, תשכ"ב-1962", והתעוררו אצלי מספר שאלות:
1. האם יכולה ביתי הקטינה, להסמיך אדם אחר, חוץ ממני:
...א. לכתוב מכתבים כנ"ל
...ב. לבצע פעולות משפטיות בשמה
2. מדוע משתמש עוה"ד הנכבד במילה "להשיב", שהרי הציוד הזה שייך לי, ומעולם לא היה שייך לביתי
3. האם חלה עלי |הדגש|חובה חוקית |סדגש|להעביר לה דברים שרכשתי במיטב כספי, והיא השתמשה בהם בעת שחיה עימדי, למשל:
* מחשב
* ציוד נגינה יקר מאד
* מערכת סטראופונית
* ועוד
תודה מראש לכל העונים
לפני כ 10 שנים התגרשתי, וביתי היחידה עברה לחיות עימי מתוקף פס"ד של ביהמ"ש לעניניי משפחה (בעלי לשעבר הפסיק לשלם מזונות 3 שנים אחרי כן)
גידלתי לבדי את ביתי, שבחודש אפריל ימלאו לה 17, ופירנסתי אותה בכוחות עצמי
לפני מספר שבועות עזבה ביתי את הבית ועברה להתגורר בבית הוריי, בניגוד מפורש להוראותיי.
להלן מספר פסקאות מתוך מכתב ששלח לי אבי (אבא שלי) באמצעות עו"ד:
*** תחילת ציטוט ***
1. מרשי הינו סבה של הקטינה AAAAAA (להלן-"AAAA").
2. יוטעם כי AAAA מעונינת במתן הייצוג הנ"ל.
...
7. לנוכח האמור לעיל, נעשו מספר פניות על ידי מרשי וAAAA אליך, על מנת להשיב את הציוד לAAAA, ציוד אשר כולל בין היתר בגדים, כלי נגינה, ודברים אישיים, אולם עד למועד מכתב זה, טרם נענת לדרישה זו, והציוד טרם שב לAAAA.
8. הצבת התנאים בנוגע ללקיחת הציוד של AAAA, גורם נזק רב ומונע ממנה לנהל חיים תקינים, בין היתר הדבר פוגע באופן קשה למהלך לימודיה התקינים ופוגע פגיעה קשה ביכולתה להתאמן בכלי נגינתה. חמור מכך, הדבר גורם לה נזק נפשי רב.
9. לאור כל האמור לעיל, הנך מתבקשת, להעביר לAAAA ללא כל דיחוי ו/או תנאי את ציודה האישי
*** סוף ציטוט ***
מעבר לאי הדיוקים הרבים במכתבו של עורך הדין הנכבד, עיינתי קצת ב"חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, תשכ"ב-1962", והתעוררו אצלי מספר שאלות:
1. האם יכולה ביתי הקטינה, להסמיך אדם אחר, חוץ ממני:
...א. לכתוב מכתבים כנ"ל
...ב. לבצע פעולות משפטיות בשמה
2. מדוע משתמש עוה"ד הנכבד במילה "להשיב", שהרי הציוד הזה שייך לי, ומעולם לא היה שייך לביתי
3. האם חלה עלי |הדגש|חובה חוקית |סדגש|להעביר לה דברים שרכשתי במיטב כספי, והיא השתמשה בהם בעת שחיה עימדי, למשל:
* מחשב
* ציוד נגינה יקר מאד
* מערכת סטראופונית
* ועוד
תודה מראש לכל העונים
שלילת / הגבלת אפוטרופסות
עו"ד ליאת עצמון
02/03/08
טלי שלום,
מפנייתך ניכר כי ביתך בת ה- 17 עזבה את הבית ועברה להתגורר אצל הוריך, בניגוד לרצונך וכי לאחרונה קיבלת מכתב מאביך לפיו עולה כי ביתך מעוניינת בייצוג על ידו וכי הנך מתבקשת להחזיר לביתך ציוד שנמצא בביתך כגון: בגדים, כלי נגינה ודברים אישיים וזאת על מנת לאפשר לה נהל חיים תקינים.
כעיקרון, אכן עפ"י חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות תשכ"ב-1962, הורי ילד אחראים לדאוג לענייניו עד הגיעו לגיל 18 ובמקרה שלך נראה כי ביתך טרם הגיעה לגיל 18 וכי הוריך לא הוכרזו ע"י ביהמ"ש כאפוטרופוסים שלה. לפיכך, נראה על פניו כי גם אם הורייך מצידם חושבים שהם עושים הכל לטובת הילדה ועל דעתה, אין להם כל סמכות לעשות כן. יחד עם זאת יש לבחון כל מקרה לגופו של עניין בהתאם למכלול הנסיבות, שכן הילדה איננה צעירה ויש לקחת בחשבון בראש ובראשונה את טובתה.
בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, מוטלת על הורה לדאוג לצורכי הקטין, לרבות חינוכו, לימודיו, הכשרתו לעבודה ולמשלח יד ועבודתו, וכן שמירת נכסיו, ניהולם ופיתוחם; וצמודה לה הרשות להחזיק בקטין ולקבוע את מקום מגוריו, והסמכות לייצגו.
מנגד – עפ"י החוק, מוטלות גם חובות על הקטין לפעול תוך כיבוד אב ואם וציית להוריו בכל עניין הנתון לאפוטרופסותם.
מקרים בהם האפוטרופסות תישלל/תוגבל הינם מקרים בהם בין היתר ההורה האחראי על הקטין אינו מסוגל לטפל בו או להשגיח עליו או שהוא מזניח את הטיפול או ההשגחה וכן במקרים בהם ההורה אינו מסוגל למלא אחר חובותיו בנוגע לרכושו של ילדו הקטין, או מזניח חובות אלה, או שנשקפת ממנו סכנה לרכושו של הקטין.
בעת בחירת אפוטרופוס, תינתן עדיפות לטובת הקטין וכן בד"כ תינתן עדיפות למנות אפוטרופוס שהוא בן משפחתו של הקטין (אח, אחות, הורה של הורה, אח או אחות של הורה, בן זוג או בת זוג של הורה).
בחוק אף קיימת הוראה כללית לפיה בכל עניין רשאי בית המשפט, גם מיזמתו הוא, לשמוע דעתם של קרובי הקטין, ככל שבית המשפט ימצא לרצוי לשמעם.
לאור האמור לעיל, מכיוון שהנך מודעת לכלל העובדות הקשורות לעניין, במידה ואין כל עילה לשלילת/הגבלת אפוטרופסות הטבעית שלך, וכל עוד הוריך לא יוסמכו ע"י ביהמ"ש כאפוטרופוסים של ביתך, את רשאית להמשיך לדאוג לענייניה ואף לנסות לפעול להחזרתה הביתה.
שיהיה לכם כל טוב ושתצליחו ליישר את ההדורים תוך שימת דגש על טובתה של ביתך,
בכבוד רב ובברכה,
ליאת עצמון, עו"ד ומגשרת
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש/ת בלבד!
מפנייתך ניכר כי ביתך בת ה- 17 עזבה את הבית ועברה להתגורר אצל הוריך, בניגוד לרצונך וכי לאחרונה קיבלת מכתב מאביך לפיו עולה כי ביתך מעוניינת בייצוג על ידו וכי הנך מתבקשת להחזיר לביתך ציוד שנמצא בביתך כגון: בגדים, כלי נגינה ודברים אישיים וזאת על מנת לאפשר לה נהל חיים תקינים.
כעיקרון, אכן עפ"י חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות תשכ"ב-1962, הורי ילד אחראים לדאוג לענייניו עד הגיעו לגיל 18 ובמקרה שלך נראה כי ביתך טרם הגיעה לגיל 18 וכי הוריך לא הוכרזו ע"י ביהמ"ש כאפוטרופוסים שלה. לפיכך, נראה על פניו כי גם אם הורייך מצידם חושבים שהם עושים הכל לטובת הילדה ועל דעתה, אין להם כל סמכות לעשות כן. יחד עם זאת יש לבחון כל מקרה לגופו של עניין בהתאם למכלול הנסיבות, שכן הילדה איננה צעירה ויש לקחת בחשבון בראש ובראשונה את טובתה.
בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, מוטלת על הורה לדאוג לצורכי הקטין, לרבות חינוכו, לימודיו, הכשרתו לעבודה ולמשלח יד ועבודתו, וכן שמירת נכסיו, ניהולם ופיתוחם; וצמודה לה הרשות להחזיק בקטין ולקבוע את מקום מגוריו, והסמכות לייצגו.
מנגד – עפ"י החוק, מוטלות גם חובות על הקטין לפעול תוך כיבוד אב ואם וציית להוריו בכל עניין הנתון לאפוטרופסותם.
מקרים בהם האפוטרופסות תישלל/תוגבל הינם מקרים בהם בין היתר ההורה האחראי על הקטין אינו מסוגל לטפל בו או להשגיח עליו או שהוא מזניח את הטיפול או ההשגחה וכן במקרים בהם ההורה אינו מסוגל למלא אחר חובותיו בנוגע לרכושו של ילדו הקטין, או מזניח חובות אלה, או שנשקפת ממנו סכנה לרכושו של הקטין.
בעת בחירת אפוטרופוס, תינתן עדיפות לטובת הקטין וכן בד"כ תינתן עדיפות למנות אפוטרופוס שהוא בן משפחתו של הקטין (אח, אחות, הורה של הורה, אח או אחות של הורה, בן זוג או בת זוג של הורה).
בחוק אף קיימת הוראה כללית לפיה בכל עניין רשאי בית המשפט, גם מיזמתו הוא, לשמוע דעתם של קרובי הקטין, ככל שבית המשפט ימצא לרצוי לשמעם.
לאור האמור לעיל, מכיוון שהנך מודעת לכלל העובדות הקשורות לעניין, במידה ואין כל עילה לשלילת/הגבלת אפוטרופסות הטבעית שלך, וכל עוד הוריך לא יוסמכו ע"י ביהמ"ש כאפוטרופוסים של ביתך, את רשאית להמשיך לדאוג לענייניה ואף לנסות לפעול להחזרתה הביתה.
שיהיה לכם כל טוב ושתצליחו ליישר את ההדורים תוך שימת דגש על טובתה של ביתך,
בכבוד רב ובברכה,
ליאת עצמון, עו"ד ומגשרת
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש/ת בלבד!
מיכל
צוואה
01/03/08
היי
אני הכנתי צוואה וברצוני לדעת מה הפרוצדורה על מנת שצוואה זו תהיה תקפה?
אני הכנתי צוואה וברצוני לדעת מה הפרוצדורה על מנת שצוואה זו תהיה תקפה?
תקפות צוואה
עו"ד ליאת עצמון
02/03/08
מיכל בוקר טוב,
מפנייתך עולה כי נערכה על ידך צוואה וכי הנך מעוניינת לדעת מה עליך לעשות על מנת שהצוואה תהיה תקפה.
היה ויש לך כשרות לצוות דהיינו אינך קטינה/הוכרזת כפסולת דין/אינך יודעת להבחין בטיבה של הצוואה, קיימות מס' דרכים לעריכת צוואה: בכתב-יד, בעדים, בפני רשות או בעל פה.
אני מניחה שבחרת לערוך את הצוואה מבלי לקבל ייעוץ/ליווי משפטי וסביר להניח שהצוואה מודפסת או בכתב יד.
צוואה בכתב יד - תיכתב כולה ביד המצווה, תישא תאריך כתוב בידו ותיחתם בידו.
צוואה בעדים - תהיה בכתב, תצוין בתאריך ותיחתם ביד המצווה בפני שני עדים לאחר שהצהיר בפניהם שזו צוואתו. העדים יאשרו באותו מעמד בחתימת-ידם על פני הצוואה שהמצווה הצהיר וחתם כאמור.
במידה והדפסת את הצוואה, יהא עליך להחתים שני עדים כמפורט לעיל או לכתוב את הצוואה כאמור בכתב יד.
קיימת אפשרות להפקיד צוואה בכתב יד או בעדים אצל הרשם לענייני ירושה. על מנת לעשות כן, יהא עליך למסור את הצוואה בעצמך אצל הרשם לענייני ירושה. במקרה כזה, הצוואה תישמר בפקדון עד ליום מותך, חו"ח, ותהווה ראיה לכאורה שהצוואה נעשתה על ידך. בנוסף, בכל עת, במידה ותהיי מעוניינת לשנות את הצוואה, תוכלי לקבלה בחזרה מהרשם.
קיימים מס' גורמים אשר עשויים לגרום לבטלות הצוואה או חלק ממנה כגון צוואה שנעשתה תחת איום/אונס, צוואה בלתי חוקית, צוואה סתומה,צוואה לטובת עדים ועוד אך היריעה קצרה מלפרטם במסגרת זו.
בכבוד רב ובברכה לחיים טובים וארוכים,
ליאת עצמון, עו"ד ומגשרת
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש/ת בלבד!
מפנייתך עולה כי נערכה על ידך צוואה וכי הנך מעוניינת לדעת מה עליך לעשות על מנת שהצוואה תהיה תקפה.
היה ויש לך כשרות לצוות דהיינו אינך קטינה/הוכרזת כפסולת דין/אינך יודעת להבחין בטיבה של הצוואה, קיימות מס' דרכים לעריכת צוואה: בכתב-יד, בעדים, בפני רשות או בעל פה.
אני מניחה שבחרת לערוך את הצוואה מבלי לקבל ייעוץ/ליווי משפטי וסביר להניח שהצוואה מודפסת או בכתב יד.
צוואה בכתב יד - תיכתב כולה ביד המצווה, תישא תאריך כתוב בידו ותיחתם בידו.
צוואה בעדים - תהיה בכתב, תצוין בתאריך ותיחתם ביד המצווה בפני שני עדים לאחר שהצהיר בפניהם שזו צוואתו. העדים יאשרו באותו מעמד בחתימת-ידם על פני הצוואה שהמצווה הצהיר וחתם כאמור.
במידה והדפסת את הצוואה, יהא עליך להחתים שני עדים כמפורט לעיל או לכתוב את הצוואה כאמור בכתב יד.
קיימת אפשרות להפקיד צוואה בכתב יד או בעדים אצל הרשם לענייני ירושה. על מנת לעשות כן, יהא עליך למסור את הצוואה בעצמך אצל הרשם לענייני ירושה. במקרה כזה, הצוואה תישמר בפקדון עד ליום מותך, חו"ח, ותהווה ראיה לכאורה שהצוואה נעשתה על ידך. בנוסף, בכל עת, במידה ותהיי מעוניינת לשנות את הצוואה, תוכלי לקבלה בחזרה מהרשם.
קיימים מס' גורמים אשר עשויים לגרום לבטלות הצוואה או חלק ממנה כגון צוואה שנעשתה תחת איום/אונס, צוואה בלתי חוקית, צוואה סתומה,צוואה לטובת עדים ועוד אך היריעה קצרה מלפרטם במסגרת זו.
בכבוד רב ובברכה לחיים טובים וארוכים,
ליאת עצמון, עו"ד ומגשרת
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש/ת בלבד!
צוואה
דן
01/03/08
שלום רב!
ברצוני לרשום צוואה שכאשר אלך לעולמי ,כל הרכוש יילך לאישתי. ואם אישתי תלך לפנייכל הרכוש יילך אליי ורק כאשר שנינו נלך אז זה ייתחלק בין הילדים.
שאלתי היא איך עושים זאת?צריך צוואה אחת שתכלול גם אותי וגם את אישתי ?או שכל אחד מאיתנו צריך צוואה?
בתודה מראש
דן.נ
ברצוני לרשום צוואה שכאשר אלך לעולמי ,כל הרכוש יילך לאישתי. ואם אישתי תלך לפנייכל הרכוש יילך אליי ורק כאשר שנינו נלך אז זה ייתחלק בין הילדים.
שאלתי היא איך עושים זאת?צריך צוואה אחת שתכלול גם אותי וגם את אישתי ?או שכל אחד מאיתנו צריך צוואה?
בתודה מראש
דן.נ
צוואה הדדית
עו"ד ליאת עצמון
01/03/08
דן שלום,
מפנייתך עולה כי אתה ואשתך מעוניינים לערוך צוואה לפיה במקרה בו אחד מכם ילך לעולמו חו"ח, כל הרכוש יועבר לבן הזוג הנותר בחיים ורק עם מותו, יחולק הרכוש המשותף בין הילדים.
המדובר בצוואה הדדים ומשותפת שבה בני הזוג כאמור, מורישים את הרכוש האחד לשני במקרה של מוות חו"ח וכי רק עם מות בן הזוג השני, הרכוש יתחלק בין הילדים או כפי שבני הזוג מוצאים לנכון.
בפרקטיקה כ- 20% מהצוואות הן צוואות הדדיות אך מכיוון שיש לנושא גם יתרונות וגם חסרונות, ייטב אם אשתך ואתה תפנו לקבלת ייעוץ משפטי בנושא ורק לאחת קבלת התמונה המשפטית המלאה וההשלכות שעשויות להיות במקרה של צוואה הדדית, תוכלו להחליט האם לעשות כן או לא.
שבוע טוב ושתזכו לחיים ארוכים,
בכבוד רב ובברכה,
ליאת עצמון, עו"ד ומגשרת
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש/ת בלבד!
מפנייתך עולה כי אתה ואשתך מעוניינים לערוך צוואה לפיה במקרה בו אחד מכם ילך לעולמו חו"ח, כל הרכוש יועבר לבן הזוג הנותר בחיים ורק עם מותו, יחולק הרכוש המשותף בין הילדים.
המדובר בצוואה הדדים ומשותפת שבה בני הזוג כאמור, מורישים את הרכוש האחד לשני במקרה של מוות חו"ח וכי רק עם מות בן הזוג השני, הרכוש יתחלק בין הילדים או כפי שבני הזוג מוצאים לנכון.
בפרקטיקה כ- 20% מהצוואות הן צוואות הדדיות אך מכיוון שיש לנושא גם יתרונות וגם חסרונות, ייטב אם אשתך ואתה תפנו לקבלת ייעוץ משפטי בנושא ורק לאחת קבלת התמונה המשפטית המלאה וההשלכות שעשויות להיות במקרה של צוואה הדדית, תוכלו להחליט האם לעשות כן או לא.
שבוע טוב ושתזכו לחיים ארוכים,
בכבוד רב ובברכה,
ליאת עצמון, עו"ד ומגשרת
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש/ת בלבד!
לעו"ד ליאת – תצהיר
מתעניינת
28/02/08
קודם שאלתי מהו תצהיר ארוך ומהו תצהיר קצר - קיבלתי תשובתך
ותודה על התשובה המהירה,
ברשותך שאלה נוספת : מתי משתמשים בתצהיר קצר ומתי בתצהיר ארוך?
רב תודות
ותודה על התשובה המהירה,
ברשותך שאלה נוספת : מתי משתמשים בתצהיר קצר ומתי בתצהיר ארוך?
רב תודות
תצהיר אימות כתבי טענות ובקשות ביניים
עו"ד ליאת עצמון
28/02/08
ערב טוב,
עפ"י תקנות סדר הדין האזרחי, בביהמ"ש לענייני משפחה משתמשים בתצהיר "קצר" הנקרא גם "תצהיר בג"צי" כאשר מדובר בכתבי טענות ובבקשות ביניים (למעט בקשה להזמנת עדים או לשינוי מועד דיון, אשר אינם טעונים צירוף תצהיר). במאמר מוסגר אציין כי בפרקטיקה, קיימים עו"ד המצרפים לבקשות ביניים "תצהיר ארוך".
אני מפנה אותך לסעיפים הרלוונטיים בתקנות סדר הדין האזרחי כפי שמפורטים בתשובתי הראשונה אליך מאתמול תחת הכותרת "תצהיר אימות כתבי טענות ובקשות ביניים".
בכבוד רב ובברכה,
ליאת עצמון, עו"ד ומגשרת
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
עפ"י תקנות סדר הדין האזרחי, בביהמ"ש לענייני משפחה משתמשים בתצהיר "קצר" הנקרא גם "תצהיר בג"צי" כאשר מדובר בכתבי טענות ובבקשות ביניים (למעט בקשה להזמנת עדים או לשינוי מועד דיון, אשר אינם טעונים צירוף תצהיר). במאמר מוסגר אציין כי בפרקטיקה, קיימים עו"ד המצרפים לבקשות ביניים "תצהיר ארוך".
אני מפנה אותך לסעיפים הרלוונטיים בתקנות סדר הדין האזרחי כפי שמפורטים בתשובתי הראשונה אליך מאתמול תחת הכותרת "תצהיר אימות כתבי טענות ובקשות ביניים".
בכבוד רב ובברכה,
ליאת עצמון, עו"ד ומגשרת
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
הסכם מזונות
נתנאלה
28/02/08
קודם כל ברצוני להודות לך על עצותייך החכמות ודרכך המתונה, כמו גם על מהירות מתן התשובות שחשובה כל כך כאשר נמצאים במצב רגשי לא קל.
אני צריכה להחליט ממש עכשיו האם לחתום על הסכם גירושין כולל, כאשר העצה שאני זקוקה לה קשורה לסכום המזונות.
האב מצהיר על הכנסה נטו של כ-10000 ש"ח ויש לנו ארבעה ילדים: 16, 13, 7, 4. ההסכם מדבר על כך שאוכל לגור בבית המשותף עד שהקטנה תהיה בת 18, כאשר זכות המכירה תהיה בידי אם ארצה קודם. סכום המזונות יעמוד על 4000 ש"ח כשעל זה תהיה השתתפות של האב במחצית מהתשלומים: גן לילדה, צהרון, קייטנות, תשלומי בתי ספר, ותשלומי בריאות חריגים, וחוגים. כאשר הילדים יגיעו לשרות צבאי, המזונות יקטנו למחצית.
האם נראה לך שזה סכום הוגן? אני משתכרת כ-4000 ש"ח נטו.
תודה רבה לך שוב,
אני צריכה להחליט ממש עכשיו האם לחתום על הסכם גירושין כולל, כאשר העצה שאני זקוקה לה קשורה לסכום המזונות.
האב מצהיר על הכנסה נטו של כ-10000 ש"ח ויש לנו ארבעה ילדים: 16, 13, 7, 4. ההסכם מדבר על כך שאוכל לגור בבית המשותף עד שהקטנה תהיה בת 18, כאשר זכות המכירה תהיה בידי אם ארצה קודם. סכום המזונות יעמוד על 4000 ש"ח כשעל זה תהיה השתתפות של האב במחצית מהתשלומים: גן לילדה, צהרון, קייטנות, תשלומי בתי ספר, ותשלומי בריאות חריגים, וחוגים. כאשר הילדים יגיעו לשרות צבאי, המזונות יקטנו למחצית.
האם נראה לך שזה סכום הוגן? אני משתכרת כ-4000 ש"ח נטו.
תודה רבה לך שוב,
שכחתי פרט חשוב נוסף
נתנאלה
28/02/08
כמו כן האב ישלם מחצית מהמשכנתא הרובצת על הבית עדיין (מחצית היא 1000 ש"ח לחודש) ואני אשא במחצית השנייה
עוד 2 הערות המוקדשות לנתנאלה
קובי נסים
01/03/08
1. קחי בתשומת לב רבה עצתה של עו"ד עצמון לעניין בדיקת צרכי הילדים והוצאות המחייה של הקטינים בפועל. לפני שתגיעי לשורה אחרונה מדויקת ככל שתוכלי (שגם זה לא לגמרי מדויק) - לא תוכלי לקבל החלטה מבוססת ויתכן שתשגי.
דוגמא להבהרה:
נניח שההוצאות לחודש עבור 4 הקטינים הם 7,000 ש"ח.לפני הגירושין היה לכם תקציב של 14,000 ש"ח ואחרי כן נותר לכם 7,000 ש"ח לצרכי ההורים (בממוצע לכ"א 3,500 ש"ח).
ואילו תה, בהנחה שתקבלי 5,000 ש"ח לחודש,לאב ישארו 5,000 ש"ח. ואילו לך - יהיה לך תקציב 9,000 וישארו לך רק 2,000 ש"ח. ואז תשאני אל עצמך: א. האם מספיק לי לעצמי 2,000 ש" לגמור את החודש? כי אחרת יתחיל סחף שלילי:לכיוון משיכת יתר עם הבנק ונתינת חסר עם הילדים. ב. בהסתכלות על מצב הגבר - אהיה משוחררת (בדומה למה שעושה ביה"מ - ולא ארחיב כאן למה ואם זה מוצדק) מלצפות שגם לי יהיו 5,000 ש" פנויים (כי זה רק יתסכל). אבל כן צודק שאצפה שיעמדו לראשותי 3,500 ש"ח - כפי שהיה קודם לכן ובהנחה שאזדקק להם לגמור את החודש.
לסיכום, יותא שאם ההוצאה החודשית עבור הילדים בפועל הינה 7,000 ש"ח ועבורי כ-3,500 ש" (שזה כולל גם מחצית מהוצאות אחזקת הבית), אז יש לי בסיס לדרוש מהאב בסך כולל 6,500 ש"ח (במקום ה-5). ויתור שלו על קצבת הילדים ועוד "קבץ' קטן יכול להוריד זאת ל-1,000ש"ח.
אבל אם הוצאות הילדים (לפי צרכיהם הממשיים ולא פחות ממה שהורגלו) הינם , לדוגמא, כ-5,500 ש"ח - אז ההצעה סבירה.ואם הפער לא גדול - האב לא מצטייר כאדם נבזה, ואם תסייעי בידו לראות כמה באמת צריכים הילדים, זה יכול לדבר אליו ולגרום לכם להסכים בטוב.
2. ברוב המקרים מזונות זמניים נקבים במידת הזהירות וחריגה מהם אם תהיה במזונות הקבע - שכיח יותר שתהיה כלפי מעלה.
אז בהצלחה, ואגב, השם"נתנאלה" הוא בזיקה לשיר או זמר? מאחל לך הרבה שמחה וחיים עם סיבות טובות לשיר.
דוגמא להבהרה:
נניח שההוצאות לחודש עבור 4 הקטינים הם 7,000 ש"ח.לפני הגירושין היה לכם תקציב של 14,000 ש"ח ואחרי כן נותר לכם 7,000 ש"ח לצרכי ההורים (בממוצע לכ"א 3,500 ש"ח).
ואילו תה, בהנחה שתקבלי 5,000 ש"ח לחודש,לאב ישארו 5,000 ש"ח. ואילו לך - יהיה לך תקציב 9,000 וישארו לך רק 2,000 ש"ח. ואז תשאני אל עצמך: א. האם מספיק לי לעצמי 2,000 ש" לגמור את החודש? כי אחרת יתחיל סחף שלילי:לכיוון משיכת יתר עם הבנק ונתינת חסר עם הילדים. ב. בהסתכלות על מצב הגבר - אהיה משוחררת (בדומה למה שעושה ביה"מ - ולא ארחיב כאן למה ואם זה מוצדק) מלצפות שגם לי יהיו 5,000 ש" פנויים (כי זה רק יתסכל). אבל כן צודק שאצפה שיעמדו לראשותי 3,500 ש"ח - כפי שהיה קודם לכן ובהנחה שאזדקק להם לגמור את החודש.
לסיכום, יותא שאם ההוצאה החודשית עבור הילדים בפועל הינה 7,000 ש"ח ועבורי כ-3,500 ש" (שזה כולל גם מחצית מהוצאות אחזקת הבית), אז יש לי בסיס לדרוש מהאב בסך כולל 6,500 ש"ח (במקום ה-5). ויתור שלו על קצבת הילדים ועוד "קבץ' קטן יכול להוריד זאת ל-1,000ש"ח.
אבל אם הוצאות הילדים (לפי צרכיהם הממשיים ולא פחות ממה שהורגלו) הינם , לדוגמא, כ-5,500 ש"ח - אז ההצעה סבירה.ואם הפער לא גדול - האב לא מצטייר כאדם נבזה, ואם תסייעי בידו לראות כמה באמת צריכים הילדים, זה יכול לדבר אליו ולגרום לכם להסכים בטוב.
2. ברוב המקרים מזונות זמניים נקבים במידת הזהירות וחריגה מהם אם תהיה במזונות הקבע - שכיח יותר שתהיה כלפי מעלה.
אז בהצלחה, ואגב, השם"נתנאלה" הוא בזיקה לשיר או זמר? מאחל לך הרבה שמחה וחיים עם סיבות טובות לשיר.
תצהיר
לילי
27/02/08
מצטערת על השאלה הפעורה...
אבל אימתי בבית משפט לענייני משפחה מצרפים תצהיר קצר התומך בבקשה ואימתי מצרפים תצהיר מפורט שתומך בבקשה?
אשמח לעזרה
אבל אימתי בבית משפט לענייני משפחה מצרפים תצהיר קצר התומך בבקשה ואימתי מצרפים תצהיר מפורט שתומך בבקשה?
אשמח לעזרה
תצהיר אימות כתבי טענות ובקשות ביניים
עו"ד ליאת עצמון
28/02/08
לילי שלום,
כל פנייה בפורום בנושא דיני משפחה וירושה מתקבלת בברכה כך שאין לך על מה להצטער...
על פי תקנות סדר הדין האזרחי, לתובענות המתנהלות בפני ביהמ"ש לענייני משפחה ובסעדי ביניים, למעט בקשה להזמנת עדים או לשינוי מועד דיון, יצורף תצהיר אימות (נוסח קצר) של בעל הדין ובעניינים אלו תקנה 521 לתקנות (נוסח ארוך)הקובעת כי "תצהיר יהא ערוך בגוף ראשון, מחולק לסעיפים ומכיל רק עובדות שהמצהיר יכול להוכיחן מתוך ידיעתו הוא...." לא תחול.
ראי לעניין זה תקנות 258 ח, 258 ו', 263, לתקנות סדר הדין האזרחי תקנות סדר הדין האזרחי, התשמ"ד - 1984 בחלק ג'1 שעניינו תובענות בענייני משפחה.
בכבוד רב ובברכה,
ליאת עצמון, עו"ד ומגשרת
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
כל פנייה בפורום בנושא דיני משפחה וירושה מתקבלת בברכה כך שאין לך על מה להצטער...
על פי תקנות סדר הדין האזרחי, לתובענות המתנהלות בפני ביהמ"ש לענייני משפחה ובסעדי ביניים, למעט בקשה להזמנת עדים או לשינוי מועד דיון, יצורף תצהיר אימות (נוסח קצר) של בעל הדין ובעניינים אלו תקנה 521 לתקנות (נוסח ארוך)הקובעת כי "תצהיר יהא ערוך בגוף ראשון, מחולק לסעיפים ומכיל רק עובדות שהמצהיר יכול להוכיחן מתוך ידיעתו הוא...." לא תחול.
ראי לעניין זה תקנות 258 ח, 258 ו', 263, לתקנות סדר הדין האזרחי תקנות סדר הדין האזרחי, התשמ"ד - 1984 בחלק ג'1 שעניינו תובענות בענייני משפחה.
בכבוד רב ובברכה,
ליאת עצמון, עו"ד ומגשרת
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
מזונות – הוצל"פ
aa
27/02/08
אני מטפלת בתיק מזונות הוצל"פ, גבינו מהחייב את החוב לאחר נקיטת
מספר פעולות: הוצאת צו מאסר, עיקולי רכב ומשכורת. החייב שילם ן מייד את החוב.
הגשתי בקשה לשכ"ט עו"ד וראש ההצל"פ פסקה כ-4% מסכום הגבייה.
1. אני יודעת שפוסקים 10% (אומנם עם שק"ד לראש הוצל"פ).
2. מניסיונכם - כמה פוסקים בדר"כ?
3. האם 4% מהגבייה זה סביר?
4.מה לעשות??????.
בברכה
מספר פעולות: הוצאת צו מאסר, עיקולי רכב ומשכורת. החייב שילם ן מייד את החוב.
הגשתי בקשה לשכ"ט עו"ד וראש ההצל"פ פסקה כ-4% מסכום הגבייה.
1. אני יודעת שפוסקים 10% (אומנם עם שק"ד לראש הוצל"פ).
2. מניסיונכם - כמה פוסקים בדר"כ?
3. האם 4% מהגבייה זה סביר?
4.מה לעשות??????.
בברכה
הוצל"פ מזונות
עו"ד ליאת עצמון
27/02/08
aa צהריים טובים,
הגם שמדובר בנושא "מזונות", אני ממליצה לך להפנות את שאלתך לפורום הוצאה לפועל, המתמחה בנושא ההוצאה לפועל על כל היבטיו.
בכבוד רב ובברכה,
ליאת עצמון, עו"ד ומגשרת
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד
הגם שמדובר בנושא "מזונות", אני ממליצה לך להפנות את שאלתך לפורום הוצאה לפועל, המתמחה בנושא ההוצאה לפועל על כל היבטיו.
בכבוד רב ובברכה,
ליאת עצמון, עו"ד ומגשרת
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד
מזונות - קריאה נוספת
אתר הפורומים
10/07/08
לקריאה נוספת, מקצועית, אודות מזונות ראי:
מזונות
מזונות
משמורת
עינת
27/02/08
אני שוקלת גירושים. ילדיי הם בני 5 ו-9.
ידוע לי שילדים עד גיל 6 נשארים בדר"כ במשמורת האמא, כך שכנראה שהילד הקטן ישאר אצלי כמעט אוטומטית. איך מחליטים לגבי ילד שמעל גיל 6? - האם האב יכול לדרוש שלפחות ילד אחד יהיה אצלו? האם לילד יש זכות להחליט אצל מי הוא רוצה לגדול? האם עצם זה שיש לילד הגדול אח קטן בן פחות מ-6 "מעודד" את בית המשפט לא להפריד ביניהם?
ידוע לי שילדים עד גיל 6 נשארים בדר"כ במשמורת האמא, כך שכנראה שהילד הקטן ישאר אצלי כמעט אוטומטית. איך מחליטים לגבי ילד שמעל גיל 6? - האם האב יכול לדרוש שלפחות ילד אחד יהיה אצלו? האם לילד יש זכות להחליט אצל מי הוא רוצה לגדול? האם עצם זה שיש לילד הגדול אח קטן בן פחות מ-6 "מעודד" את בית המשפט לא להפריד ביניהם?
משמורת ילדים
עו"ד ליאת עצמון
27/02/08
עינת שלום,
מפנייתך עולה כי הנך שוקלת להתגרש וברצונך לדעת מה בד"כ מחליט ביהמ"ש בנוגע למשמורת ילדים בני 5 ו- 9.
נושא משמורת ילדים מסדיר את עניין החזקה בילדים בעת פירוד ופירוק התא המשפחתי, ובמסגרתו נקבע מי יהיה ההורה המשמורן בד בבד עם הסדרי ראייה להורה האחר. ביהמ"ש בדונו בסוגיה, תמיד יעמיד לנגד עיניו בראש ובראשונה את טובת הילד ובמידת הצורך, ייעזר בחוו"ד מטעם מומחים אשר יסייעו לו לקבל החלטות בעניין כה רגיש ומשמעותי הן עבור הילדים והן עבור ההורים.
לגבי בנך בן ה- 5 - קיימת חזקה הנקראת "חזקת הגיל הרך", המעוגנת בחוק, לפיה ילדים מתחת לגיל 6, יהיו אצל אימם, אלא אם אין סיבות מיוחדות להורות אחרת. חזקה זו ניתנת לסתירה ע"י האב אם יוכיח כי אינך מסוגלת לטפל בילד ולמלא אחר חובותיך לגידול ולדאגה לצרכיו.
לגבי הפרדת אחים , והתחשבות ברצונו של הילד – כל מקרה ייבחן לגופו של עניין בהתאם לנסיבות ולנפשות הפועלות. על פניו נראה כי בנך קטן יחסית ומכיוון שהוא עלול להיות נתון תחת השפעה, נראה כי יתכן וביהמ"ש אמנם יתחשב ברצונו, אך לא יהא זה הגורם המשפיע. לגבי הפרדת אחים נראה כי ביהמ"ש לא יאפשר הדבר כדבר שבשגרה אלא רק לאחר קבלת חוו"ד מקצועיות בעניין ותוך בחינת מכלול הנסיבות בעיקרן טובת הילד. בהקשר זה יצוין כי גם כאשר נקבעים הסדרי ראייה קיימת עדיפות לכך שאחים יקיימו ביחד את הסדרי הראייה באותם מועדים.
על מנת להרחיב את הידיעה בנושא משמורת ילדים, תוכלי לעיין במאמר שכתבתי בעניין. ניתן לצפות במאמר ע"י בחירה באפשרות של "מאמרים" בעמוד הבית של אתר הפורומים המשפטיים lawForums.co.il ולאחר מכן לבחור באפשרות לעיון במאמרים בדיני משפחה.
בכבוד רב ובברכה,
ליאת עצמון, עו"ד ומגשרת
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד
מפנייתך עולה כי הנך שוקלת להתגרש וברצונך לדעת מה בד"כ מחליט ביהמ"ש בנוגע למשמורת ילדים בני 5 ו- 9.
נושא משמורת ילדים מסדיר את עניין החזקה בילדים בעת פירוד ופירוק התא המשפחתי, ובמסגרתו נקבע מי יהיה ההורה המשמורן בד בבד עם הסדרי ראייה להורה האחר. ביהמ"ש בדונו בסוגיה, תמיד יעמיד לנגד עיניו בראש ובראשונה את טובת הילד ובמידת הצורך, ייעזר בחוו"ד מטעם מומחים אשר יסייעו לו לקבל החלטות בעניין כה רגיש ומשמעותי הן עבור הילדים והן עבור ההורים.
לגבי בנך בן ה- 5 - קיימת חזקה הנקראת "חזקת הגיל הרך", המעוגנת בחוק, לפיה ילדים מתחת לגיל 6, יהיו אצל אימם, אלא אם אין סיבות מיוחדות להורות אחרת. חזקה זו ניתנת לסתירה ע"י האב אם יוכיח כי אינך מסוגלת לטפל בילד ולמלא אחר חובותיך לגידול ולדאגה לצרכיו.
לגבי הפרדת אחים , והתחשבות ברצונו של הילד – כל מקרה ייבחן לגופו של עניין בהתאם לנסיבות ולנפשות הפועלות. על פניו נראה כי בנך קטן יחסית ומכיוון שהוא עלול להיות נתון תחת השפעה, נראה כי יתכן וביהמ"ש אמנם יתחשב ברצונו, אך לא יהא זה הגורם המשפיע. לגבי הפרדת אחים נראה כי ביהמ"ש לא יאפשר הדבר כדבר שבשגרה אלא רק לאחר קבלת חוו"ד מקצועיות בעניין ותוך בחינת מכלול הנסיבות בעיקרן טובת הילד. בהקשר זה יצוין כי גם כאשר נקבעים הסדרי ראייה קיימת עדיפות לכך שאחים יקיימו ביחד את הסדרי הראייה באותם מועדים.
על מנת להרחיב את הידיעה בנושא משמורת ילדים, תוכלי לעיין במאמר שכתבתי בעניין. ניתן לצפות במאמר ע"י בחירה באפשרות של "מאמרים" בעמוד הבית של אתר הפורומים המשפטיים lawForums.co.il ולאחר מכן לבחור באפשרות לעיון במאמרים בדיני משפחה.
בכבוד רב ובברכה,
ליאת עצמון, עו"ד ומגשרת
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד




