פורום דיני עבודה
פורום דיני עבודה הוקם כדי לתת מענה לכל פונה בתחום כה חשוב של זכויות עובד ועובדת. אל תהססו לשאול בנוגע לפיצויי פיטורין, הרעת תנאים, דמי חופשה והבראה ועוד. אנחנו כאן, לרשותכם.
שיפוצים במקום העבודה
תשלום שכר בגין הפסד ימי עבודה בשיפוץ
שאלת הזכאות לשכר בעת שיפוצים תלויה גם באופי ההסכם והאם מדובר בהעסקה בהיקף משרה קבוע או שעתי הנתון לשינויים בהתאם לצורך. במידה ומדובר בהעסקה בהיקף קבוע ההפחתה בהיקף גם אם זמנית עשויה לעלות בגדר פגיעה בתנאי העבודה המחייבת שימוע. ראוי ונכון להסדיר הדברים בהסכמות שכן בנסיבות מסוימות רשאי מעסיק להרע תנאי עבודה והתרופה שעומדת לעובד היא התפטרות בדין מפוטר מה שלא בהכרח נכון לעשות ככל שמדובר בהפחתה זמנית
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
תנאי העסקה
בתלוש השכר שלי כיום יש פיצול:
שכר בסיס: 9,200 ש"ח ברוטו
תגמול גלובלי על 60 שעות נוספות: 2,300 ש"ח ברוטו
סה"כ ברוטו: 11,500 ש"ח
לפי חישוב לפי החוק (40 שעות ב-125% ו-20 שעות ב-150%), התגמול לשעות נוספות אמור להיות קרוב ל-4,000 ש"ח — הרבה יותר ממה שאני מקבל בפועל.
את השכר הנוכחי קיבלתי רק אחרי כ-2.5 שנות עבודה ושתי העלאות שכר. במשך כל התקופה עבדתי באותם תנאים, אך השכר היה נמוך יותר — כלומר הפער בין מה ששולם למה שמגיע בפועל היה אפילו גדול יותר.
בנוסף:
החוזה קובע שעל המעסיק לאסוף ולהחזיר אותי מהעבודה, אך בפועל קיבלתי רכב שירות עם דלקן שמותר לי להשתמש בו רק לנסיעה לעבודה ובחזרה. אין על כך שווי רכב בתלוש, ולא משולמות שעות נסיעה (כחצי שעה עד שעה לכל כיוון).
במשך כשנה או יותר נסעתי עם הרכב כשהייתי מתחת לגיל 24, והביטוח שהחברה עשתה לרכב היה מגיל 24 ומעלה. איני בטוח אם המעסיק היה מודע לכך, אבל בפועל הייתי ללא כיסוי ביטוחי.
לפני יומיים עבדתי יום שלם במשך 15 שעות רצופות, לא כולל זמן הנסיעה הלוך-חזור (חצי שעה עד שעה לכל כיוון), ולא קיבלתי על כך תוספת תשלום או כל תמורה חריגה — וזה מעבר למה שסוכם מראש.
האם מדובר בהרעה מוחשית בתנאים שמאפשרת להתפטר עם פיצויי פיטורים?
והאם יש בסיס משפטי לדרוש תגמול על שעות נוספות רטרואקטיבי?
אשמח לתשובות. תודה רבה מראש.
אני רוצה להתפטר בדין מפוטר. האם התנאים שלי מאפשרים לי??
כדי להתפאר בדין מפוטר בגין הרעה מוחשית נדרשת הרעה בפועל.
לפי גרסתך אינך מבצע בפועל היקף שעות נוספות שאינך מתוגמל בגינו ולכן לא ברור איזו הרעה יש.
גם הטענה כי כאשר השכר היה נמוך יותר הפער היה גדול יותר לא נכונה הואיל וערך שעה נוספת נגזר מערך השעה הבסיסי. העדר כיסוי ביטוחי בעבר אולי לא תקין אבל ככל שלא אירע אירוע ביטוחי לא יעמוד לך סעד של פיצוי בגין אירוע תיאורטי.
לגבי אירוע חד פעמי של עבודה 15 שעות רצופות, ככל שאינך מחשיב את זמני הנסיעות בחישוב העסקה מעבר ל 12 שעות ביום אסורה אלא במקרים חריגים בגינם ניתן היתר או שיש היתר כללי המכסה אירוע חריג כפי שהיה. התגמול בגין שעות אלו עשוי להיות מכוסה בגמול הכללי והדבר טעון חישוב.
במידה וסוכם מראש על תגמול ספציפי לאותו יום חריג יש לבקש מהמעסיק לעמוד בהתחייבותו.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
חלף הודעה מוקדמת
מגיע לי חלף הודעה מוקדמת.
עובדת במקום 4 שנים.
זכאות לחלף הודעה מוקדמת
הזכות היא של המעסיק האם להעסיק אותך בתקופת ההודעה המוקדמת או לוותר על עבודתך בתקופה זו. עצם הבאת מחליף אינה מלמדת על כי ויתר על נוכחותך ויש לסכם הדברים מול המעסיק.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
מע"מ מעמלות מכירה
עמלות מכירה פטורות ממע״מ
תשלום עמלות מכירה הוא הסכמי ותלוי בהסכמות הצדדים. מע״מ אינו חלק מהכנסת המעסיק ולכן עשוי להיות היגיון בחישוב המע״מ על ההכנסה לפני המע״מ אם כי כאמור הכל בתלות בהסכמות הצדדים
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
עובד קבלן
עובד קבלן
שלום.
למעסיק שלך יש זכות להחליט היכן להציב אותך לעבודה בהתאם לצרכיו העסקיים וככל שמדובר בהתנהלות בתום לב.
בהצלחה.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
מתי השפלות של עובדים זה התעמרות?
האם זה נכון
האם זה נחשב התעמרות?
האם מותר להשפיל עובד
השפלה היא התעמרות במקום העבודה?
לא, מרבית העובדים לא עוברים השפלות או התעמרות.
מדובר בתופעות חריגות יחסית ולא כל מחלוקת בין עובד ומנהל, גם אם נוקבת, תיחשב כפסולה או מקימה עילה של התעמרות.
על-מנת לבסס עילת התעמרות, יש להראות התנהגות קיצונית יחסית, וחוזרת ונשנה, מצד מנהל.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
עבודה מהבית באישור רופא תעסוקתי
בנוסף מקובל בחברה בה אני עובדת גם לעבוד מהבית
חוות דעת רופא תעסותי
ככלל, על מקום העבודה לכבד את חוות הדעת הרופא התעסוקתי, בייחוד אם מדובר ברופא אליו נשלחת מטעם החברה.
ככל שהדבר לא נעשה, באופן עקרוני קיימת אפשרות להודיע על התפטרות בדין מפוטר מטעמים רפואיים. מומלץ להיוועץ בעו"ד טרם ביצוע הפעולה.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
פדיון ימי חופשה
עבדתי בשכר גלובלי. בתלוש של חודש פברואר לא נצברו לטובתי ימי חופשה, ובחודש מרץ- בתלוש האחרון נפדו עבורי יום חופש אחד בלבד.
דיברתי עם המעסיק שטוען שאין דבר כזה חופשה חלקית שאינה מספר שלם, והיות ולא עבדתי בפברואר חודש מלא לא נצברו לטובתי ימי חופשה. לטענתי מגיע לי 0.75 ימי חופשה נוספים שלא שולמו לי. האם אני צודק?
תודה וחג שמח
פדיון ימי חופשה
שלום.
פדיון ימי חופשה מתבצע רק בגין ימי חופש מלאים (כשיש מספר שאינו שלם מעגלים כלפי מטה).
שיהיה בהצלחה.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
מראיינים שהבריזו
הוזמנתי לריאיון עבודה בחברה מסויימת.
כאשר הגעתי למשרדי החברה על מנת להתראיין, התקשרתי לנציגת החברה אשר תיאמה לי את הריאיון, על מנת להודיע לה שהגעתי. היא בתגובה אמרה לי, שהמראיינים לא נמצאים, ושהיא מתנצלת.
כמובן שחוץ מעוגמת הנפש והרגשת הזלזול ושלשווא טורטרתי, יצאתי מוקדם ממקום העבודה הנוכחי שלי, כך שהפסדתי שעות עבודה, וגם סיכון מיותר על הכביש, בזבוז דלק, בלאי של רכב ותשלום החנייה.
האם לפי החוק, מגיע לי פיצוי כלשהו בגין המקרה, מאותה החברה?
תודה רבה מראש על תשובה
מראיינים שהבריזו
שלום.
סיטואציה לא נעימה.
אולם לא נראה כי קיימת עילה לתביעה.
בהצלחה.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
קנסות כדי לאכוף משמעת במקום העבודה
ולאכוף משמעת במקום העבודה, גם כדי שמנהלים לא יתעמרו בעובדים שלהם ועובדים יתנהגו בצורה תקינה
האם חוקי כדי לאכוף משמעת לתת קנסות? האם יש אפשרות משפטית לכך? ברור שאני מדבר על קנסות סבירים
כמו שלשכת עורכי דין עושה לחבריה
קנסות כדי לאכוף משמעת במקום העבודה
שלום.
לא ניתן להטיל קנסות על העובדים במקום העבודה.
כל ניכוי או קיזוז של שכר חייב להתבצע בהתאם לחוק הגנת השכר.
ממליצה להתייעץ עם עו"ד לדיני עבודה לבחון את הסוגיה באופן פרטני ויסודי בעניין.
בהצלחה.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
עבודת כפיים והפסקות במהלך העבודה
האם המסעיק יכול לבקש מהעובד/ת ללכת לקרוא למחליף בכדי לצאת לשירותים. מהו זמן ההפסקה המותר לפי החוק? האם המעסיק והעובד/ת רשאים לסכם על הפסקות קצרות של 10 דק׳ ולא הפסקה רציפה?
האם המעסיק יכול לדרוש מהעובד/ת לא לעשן סיגריה במהלך ההפסקה?
אשמח לתשובות (:
הפסקות במהלך העבודה
שלום
עובד זכאי להפסקה בת 45 דקות, אשר לפחות 30 דקות מתוכה הינה ברצף.
בהצלחה.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
מחלה
האם יום הראשון למחלה יורד מהצבירה ?
מחלה
שלום.
התשובה היא כן.
יום המחלה הראשון יורד מהצבירה של ימי המחלה והמעסיק אינו מחויב בתשלום עבורו.
בהצלחה.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
עבודה מהבית
תודה מראש!
הפסקות בעבודה מהבית
ככלל, לא אמור להיות פער בין הזכאות להפסקות כשהעבודה מבוצעת מהבית או מהמשרד, וממילא מעסיק אינו מחוייב לשאת בתשלום שכר בגין ההפסקה. ברמה הפרקטית - בעבודה מהבית יש קושי לפקח על ההפסקות ולכן ייתכן שהדגשים שמהעסיק ייתן לגבי זמני הפסקות יהיו שונים.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
חיסכון פנסיה
ייעוץ פנסיוני - אצל יועץ מוסמך ולא אצל עורכי דין
ייעוץ פנסיוני לא ניתן על ידי עורכי דין אלא על ידי יועץ מוסמך, וממילא לא מדובר בשאלה לפורום אלא בשאלה המחייבת בדיקה פרטנית של הנתונים
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
הפסקת עבודה על רקע סיכסוך החברה והזוג שעבדתי אצלם
ולפניי הייתה מטפלת שהזוג טוען שהיו מרוצים ממנה ונלקחה על ידי החברה ללא התראה מוקדמת והוצבה אצל משהו אחר ומאז יש סכסוך איתם ועם החברה על זה.. ב1.4 עודכנתי שאין להם זכאות מביטוח לאומי (לפי הבעל הייתה אצלם נציגה מביטוח לאומי והודיעה לה שאינו מעוניין להמשיך לעבוד עם החברה). יש לציין שהבעל טוען שכבר ב10.3 היה במשרד של החברה ואמר שאינו מעוניין להמשיך לעבוד איתם ולא נאמר לי כלום משניי הצדדים עד ה1.4(בחברה טוענים שלא ידעו מכלום) ועקב כך נותרתי ללא עבודה ולחברה כרגע אין משהו אחר לסדר לי..
שאלתי האם יש באפשרותי לדרוש תשלום הודעה מוקדמת מהחברה על הימים שכרגע בבית ללא עבודה? מה הן זכויותי במצב כזה? אודה לתשובה מעו"ד דיני עבודה
תודה רבה ושבוע עוב
זכאות להודעה מוקדמת
כעובדת את זכאית להודעה מוקדמת טרם הפסקת עבודתך, בין אם הסיבה נעוצה בחברה באמצעותה הועסקת או ברצונם של בני הזוג שלהם ניתן השירות.
יש לחשב את הזכאות לימי ההודעה המוקדמת בהתאם לדין. ככלל נדרש גם לבצע שימוע בטרם הפסקת עבודה
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
רכיבי שכר הנכנסים לחישוב תוספת הוותק
פרשנות הסכם קיבוצי
לא ניתן להתייחס בלי לבדוק את ההסכם הקיבוצי הרלבנטי וההגדרות בו.
בכל מקרה ככל שיש מחלוקת לגבי יישום הסכם קיבוצי מוצע לפנות לנציגי וועד העובדים או הארגון היציג.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
פגיעה בשכר הבסיסי.
פגיעה בשכר עקב אי כושר לעבודה
ככל שאישור הרופא התעסוקתי מגביל עבודתך ומיצית מלוא ימי החופשה והמחלה העומדים לרשותך אין המעסיק מחוייב לשלם על שעות עבודה שלא בוצעו בפועל.
הרבה בריאות
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
שכר שעתי
אני עובד שעתי,במקום העבודה שלי היה נהוג עד עכשיו בכל פעם שמעלים את שכר המינימום השכר שלנו גם עלה ומשולם לנו כ 1.70 מעל לשכר המינימום הקבוע בחוק,היום 1.4 לאחר ששכר המינימום עלה פניתי למעסיק לבדוק מולו האם גם הפעם השכר יעלה ולטענתו העיניין בבדיקה וכרגע אין וודאות שהשכר אכן יעלה, האם זה חוקי?,כי עד עכשיו היו כן מעלים ופתאום ככל הנראה ישאירו אותנו במינימום על פי מה שמגיע בחוק.
משולם לי שכר גבוה משכר המינימום - האם אני זכאי לעדכון השכר לאור העליה בשכר המינימום?
ככל שהסכם העבודה אינו מצמיד השכר לשכר המינימום, ומדובר בטענה לנוהג, היא טעונה הוכחה ועל פניו לא בטוח שניתן יהיה לחייב את המעסיק לעדכן את השכר. עם זאת, ברור שניתן לנהל הידברות תחת ההנחה שאם לא תגיעו להבנות עומדת למי מהצדדים האפשרות לסיים את יחסי העבודה.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
האם יש עובדים שחווים השפלות במקום העבודה?
האם זה נכון? האם זה קיים
בתור עובד צעיר אני חושש מזה
שאלה תיאורטית על היקף ההשפלות במקום העבודה
הפורום לא נועד למתן מענה לשאלות תיאורטיות או מחקריות
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
תביעה
המעסיק מכנה אותי בכינוי גנאי ופוגע בשמי - האם יש בסיס לתביעה?
בנסיבות מסויימות התבטאות כאמור עשויה לעלות בגדר פגיעה בשם הטוב או התעמרות. יש לבדוק את ההקשר, הפורום בו כינה כך המעסיק את העובד וכיו"ב נתונים משמעותיים שיכולים להשפיע על השאלה האם יש הצדקה לנקוט בהליך משפטי ומה סיכוייו.
בהצלחה
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
זימון לבית משפט
מצאתי בתיבת דואר זימון למשפט מהיר(את כתב תביעה עצמו) וכאשר בזימון כתוב למטה"לידיעת התובע/ת או בא כוחו הנך נדרש לבצע מסירה אישית של כתב התביעה ,דרישה להגשת כתב הגנה וזימון לדיון ,לנתבע /ים"
האם זה נחשב לזימון כדין (אף אחד לא חתם על קבלת זימון) ועלי להגיש כתב הגנה?
דבר נוסף בנט בית משפט כתוב סכום נמוך יותר מכתב תביעה עצמו האם ניתן לתבוע יותר משכתוב בכתב תביעה.
קיבלתי כתב תביעה. האם אוכל לטעון שלא התקבל בהעדר מסירה אישית?
ככל שכתב התביעה התקבל בידיך - המלצתי להגיש כתב הגנה במועד ולא להסתכן.
לגבי סכומי התביעה ייתכן כי בנט המשפט מופיע הסכום שחייב באגרה ולא מלוא הרכיבים ובכל מקרה מסגרת התביעה נגזרת מכתב התביעה ולא מהפרטים המוקלדים לנט המשפט שעשויים גם להיות שגויים.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
תשלום בונוס קבוע בתלוש
שכר הברוטו שלי מורכב משכר בסיס ומבונוס
בחוזה ההעסקה כתוב לגבי הבונוס, אך לא כתוב מה היעדים הנדרשים לצורך קבלנו וכו
הסכום הינו קבוע במשך כשנתיים וחצי
כמובן שלא מופרש סכום לפנסיה בגין הבונוס
בשיחה מוקלטת שיש לי המעסיק אמר ש40% מהעובדים במקום הם עם חוזה העסקה כזה
יש איך לתבוע על מנת לדרוש את הפנסיה בגין הבונוס?
האם בונוס קבוע בשכר הופך לחלק משכר הבסיס?
העובדה שמדובר בבונוס המשולם באופן קבוע אינה הופכת אותו בהכרח לחלק משכר היסוד. יש לבדוק מה ההגדרה בהסכם ומה התנאי לקבלתו וייתכן כי קיימים תנאים גם אם אלו אינם מפורטים בחוזה.
מכל מקום שאלת ההפרשה לפנסיה בגין אותו בונוס תלויה גם בגובה שכר הבסיס שכן אם הוא עולה על השכר הממוצע במשק לא ברור מה המקור המשפטי המחייב הפרשה לפנסיה בגינו ויש לבחון אם יש הסדר ספציפי החל מעבר לשאלת מהות התשלום.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
רוצים שהבת שלי תתפטר
התפטרות לצורך גיוס לצבא
התפטרות לצורך גיוס לצה"ל מהווה התפטרות המזכה בפיצויי פיטורים, זאת כפוף לכך שבתך הועסקה במקום 12 חודשים לפחות. עדין מדובר בהתפטרות ולא בפיטורים, ועל בתך להצהיר כי ההתפטרות היא לצורך הגיוס ולצרף צו גיוס שכן יש משמעות גם למועד ההתפטרות ביחס למועד הגיוס.
גיוס קל ובהצלחה
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
האם יש מעסיקים שלא משלמים את כל הזכויות?
האם זה נפוץ?
האם יש מעסיקים שלא משלמים את כל הזכויות?
שלום.
התשובה היא כן. אך יש לבחון כל מקרה לגופו.
בהצלחה.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
זכויות עובד בפיתורין
החברה בה אני עובד נותנת שירותים מקצועיים לחברות אחרות,
במסגרת עבודתי אני נדרש לא אחת על ידי המעסיק (וגורמים אחרים אינטרסנטים) להעלים עיין מנושאים מקצועיים ואינני מקבל גיבוי ממנו, שוב בנושאים מקצועיים עליהם אני מקפיד מתוך אחריות למקצוע ולאותן חברות.
כתוצאה מעימותים רבים איתי, נפגעה בריאותי בשנה האחרונה ורופא תעסוקתי קבע שעלי להפחית בשעות עבודה.
כמו כן הודיע לי המעסיק, שהמשך העסקתי אצלו תלוי במציאת עבודות אחרות והוא יידע אותי בהמשך, אך בינתיים הוא מבקש שאתיישר אך ברור לי שזה כתוצאה מההקפדה שלי והאחריות המקצועית שלי.
מה האופציות שעומדות בפני וכיצד להתמודד עם הפגיעה בבריאות והכוונה לפטר אותי?
איך אוכל להיערך לפיטורים?
שאלתך מערבת מספר נושאים.
לא ברור תוכן אישור הרופא התעסוקתי וממילא נדרש להוכיח קשר סיבתי בין העבודה לבין פגיעה בבריאות.
יש גם להבחין בין שאלת אחריות המעסיק לפגיעה בבריאות, זכאות לפיצוי כמחלת מקצוע או תאונת עבודה ובין חובת המעסיק, אם בכלל, לבצע התאמות בעבודה ובתפקיד על מנת לאפשר עבודתך על אף המגבלות הרפואיות.
סוגיה נוספת המועלית על ידך היא פגיעה בך על רקע הקפדתך על הכללים - גם כאן חשוב להבין האם מדובר בנושאים אובייקטיביים (כמו לדוגמא חובות בדין החלות עליך) או סובייקטיביים.
מוצע לפנות לייעוץ פרטני
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!






