פורום דיני עבודה

פורום דיני עבודה הוקם כדי לתת מענה לכל פונה בתחום כה חשוב של זכויות עובד ועובדת. אל תהססו לשאול בנוגע לפיצויי פיטורין, הרעת תנאים, דמי חופשה והבראה ועוד. אנחנו כאן, לרשותכם.

מנהלי פורום דיני עבודה

עו"ד נטלי אבני

מלווה מזה למעלה מ 15 שנים מעסיקים ועובדים רבים בכל הנוגע לתחום של דיני עבודה.

עו"ד דן קלדרון

בעל ניסיון של למעלה מ-15 שנים בתחום דיני העבודה. עוסק בייצוג עובדים ומעסיקים בבתי הדין לעבודה.

עו"ד אליס שמאי

מתמקדת בייצוג מקצועי ולווי משפטי עד לתוצאה הרצויה תוך התמחות מיוחדת בדיני עבודה ובתביעות הטרדה מינית.

עו"ד משה בן בסט

מתן ייעוץ משפטי וליווי שוטף לעובדים ומעסיקים וייצוג בבתי הדין לעבודה.

פדיון דמי הבראה

איתי 20/08/25
שלום רב,
בשנת 2019 ו-2020 עבדתי מספר חודשים בפרויקט זמני דרך חברת כוח אדם.
שבתי לעבוד באותו פרויקט דרך אותה חברת כוח אדם למספר חודשים גם בשנים 2024 ו-2025.
בתלוש השכר ב-2024 איפסו לי את ימי ההבראה שצברתי עד 2020 והתחילו לצבור מאפס.
לא צברתי 12 חודשי עבודה בשנים 2024,2025 ולכן לא פדו לי את ימי ההבראה. אך אם מחברים ביחד את חודשי העבודה משנת 2019 אז כן צברתי 12 חודשי עבודה.
האם אני זכאי לבקש שיוסיפו לי את ימי ההבראה שצברתי ב-2019, שהם מחקו מאז, לימי ההבראה שצברתי ב-2024 ו-2025 ושיפדו לי את כולם?
 
תודה מראש.

זכאות לדמי הבראה

עו"ד רעות שגיב מנהלת 24/08/25

הואיל ואין רצף בין התקופות הן לא מצטרפות לתקופה אחת לצורך תשלום דמי הבראה. הדברים היו שונים אם היתה הפסקה של עד 6 חודשים בין שתי התקופות

מנהלת פורום דיני עבודה

המסגר 35, מגדל סקיי, תל אביב

03-7700655

reut@gsg-law.co.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

טעות במספר נ. זיכוי

יואב 20/08/25
שלום,
 
אני עובד במשרד ממשלתי ומסתבר שהוזנו לי אקסטרה נקודות זיכוי ובעקבות כך נדרשתי ע"י מס הכנסה להחזיר את ההפרשים. בנוסף מספר נקודות הזיכוי השתנה פעמיים במהלך השנה (מ-6 ל-7 ומ-7 ל-9).
 
ניסיתי לברר מול יחידת השכר את פירוט נקודות הזיכוי שלי כדי לנסות ולהבין מאיזו סיבה הוזנו לי נקודות הזכוי ובנוסף שאלתי איך קורה שמספר נקודות הזיכוי משתנה כמה פעמים בשנה ללא שום דווח על שינוי מצידי. התשובות שקיבלתי מיחידת השכר, לתחושתי, מתחמקות ובהחלט לא עונות על השאלות ששאלתי, ובסוף התכתבות ארוכה הומלץ לי ע"י יחידת השכר לפנות לפקיד השומה כיוון שהוא "הגורם היחידי שיכול לתת מענה הולם"
 
שאלותי הן:
1. מי אחראי על הזנת נקודות זיכוי במערכת השכר - יחידת השכר או מס הכנסה? או במילים אחרות מי אמור לספק לי תשובה כך שאוכל להבין את פירוט נקודות הזיכוי שלי?
2. איזה תרחיש יכול להוביל לכך שנקודות הזיכוי משתנות כמה פעמים במהלך השנה.
3. במידה ומדובר בטעות של יחידת השכר - האם אני יכול לדרוש ממקום העבודה לשלם את ההפרשים?
 
תודה רבה!

טעות בחישוב מס

עו"ד רעות שגיב מנהלת 24/08/25

לא ברור מקור הטעות ואולם ספק אם הדבר יוביל לכך שהמעסיק יישא בחבות המס.

ככל שההפרשים משמעותיים מוצע להגיע לסיכום עם המעסיק על פריסת ההחזר

מנהלת פורום דיני עבודה

המסגר 35, מגדל סקיי, תל אביב

03-7700655

reut@gsg-law.co.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

לי ברור שיש הכרח להסכם עבודה

אביב 19/08/25
לעו"ד שלום רב
אני חייל משוחרר (שנה וחצי) לפני תחילת עבודה בחברה פרטית גדולה וידועה בארץ.
לעו"ד.
1.מי צריך ליזום את הסכם העבודה אישי המסדיר את הזכויות וחובות בין הצדדים עובד מעסיק ולהעלות ההסכם על הכתב וכולל: פרטי השכר, תשלום טיסות פנים, ארוחות, ביטוחים, כוננויות, תוספות, דלק ועוד
למסמך הסכם עבודה אישי ?
2.האם יכול להיות מצב שאין למעסיק רצון ואינטרס לכתיבת הסכם אישי כתוב ויש לחשוש מכך ?
3.לי ברור שיש הכרח להסכם / חוזה כתוב וחתום מה האפשרויות במידה וזו לא מדיניות החברה ?
בתודה מראש
בברכה

האם יש חובה לערוך הסכם עבודה בכתב ועל מי החובה?

עו"ד רעות שגיב מנהלת 24/08/25

החובה בחוק היא למסירת הודעה לעובד המגלמת את עיקר תנאי העבודה. בהנחה וכל התנאים המתוארים סוכמו - רצוי לבקש מהמעסיק הודעה מסודרת על תנאי עבודה או הסכם עבודה ובכל מקרה לתעד את ההסכמות בווטסאפ או במייל למניעת מחלוקות. במקרה של מחלוקת העדרה של הודעה בכתב על תנאי העבודה תיזקף לחובת המעסיק אך עדין תידרש להוכיח מה סוכם

מנהלת פורום דיני עבודה

המסגר 35, מגדל סקיי, תל אביב

03-7700655

reut@gsg-law.co.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

שינוי תשלום

ליאל 19/08/25
שלום,
מתחילת שנה"ל מתחיל לעבודה כמלווה בהסעות של ילדים עם צרכים מיוחדים, 6 ימים בשבוע, כעובד של חב' הסעות.
מהחברה נמסר לי שבמקום תשלום שעתי, עפ"י החוק של תשלום מינימום לש"ע, יהיה תשלום גלובלי לקו הסעות המתבטא בתוספת של 7 ש"ח (אורך הקו בבוקר לבתי הספר ואחה"צ מבתי הספר לביתם של הילדים ייארך כשעה בכל פעם ומדי פעם יותר או פחות).
מבקש לברר מס' היטבים:
1. האם מותר לחברה מותר עפ"י החוק לשלם עפ"י החלטתם החדשה?
2. כיצד מחשבים את כל זכויות העובד במקרה הזה (הפשרות לפנסיה, חישוב ימי חופשה שנתית, תשלום עובר חופשה שנתית)?
3. איך והאם על חב' ההסעות לשלם למלווה שכ"ע גם במהלך חופשות במערכת החינוך, אשר למעט קייטנות אליהם מסיעים את הילדים (קייטנת החופש הגדול, פסח, חנוכה וכיו"ב)?
שנה"ל אמורה להתחיל עוד מעט ואני אמור ביום ה' הקרוב, להגיע לחברת ההסעת ע"מ למלא טפסים ולמסור את פרטיי.
מודה מראש על תגובתכם המהריה.

עבודה בליווי הסעות

עו"ד רעות שגיב מנהלת 09/09/25

ניתן לסכם כל תנאי העסקה ובלבד שהשכר אינו פחות משכר המינימום.

הזכויות מחושבות באופן יחסי לחלקיות המשרה.

לגבי חופשות במערכת החינוך - ניתן לסכם מראש שאין זכאות לתשלום במועדים אלו או שהחופשה השנתית תנוצל במועדים אלו, למעט חגים שהזכאות להם נקבעת לפי צו ההרחבה לתשלום דמי חגים.

 

בהצלחה

מנהלת פורום דיני עבודה

המסגר 35, מגדל סקיי, תל אביב

03-7700655

reut@gsg-law.co.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

פנסיה בחוזה עבודה לתקןפה קצובה

אריאל 19/08/25
מה החוק אומר?

האם יש זכאות לביטוח פנסיוני כאשר החוזה לתקופה קצובה?

עו"ד רעות שגיב מנהלת 24/08/25

אין קשר בין משך החוזה לבין הזכאות, הנקבעת בהתאם לצו ההרחבה לביטוח פנסיוני לפי הותק במקום העבודה או בשל קיומה של קופה פעילה ממקום עבודה קודם

מנהלת פורום דיני עבודה

המסגר 35, מגדל סקיי, תל אביב

03-7700655

reut@gsg-law.co.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

קיזוז ימי מחלה במעבר להסכם שכר חודשי

דן 18/08/25
שלום רב,
בחודש יוני 2025 עברתי להסכם שכר חודשי. עד אז עבדתי בחוזה אחר בהסכם שעתי. נתחלתי לעבוד במקום העבודה באפריל 23 . בחודש יוני 25 בתלוש השכר קוזזו כל 45 ימי המחלה שנצברו לזכותי ולא ניצלתי. האם קיזוז איפוס זה הוא בהתאם לחוק ? האם תקין ? מדוע ימי המחלה לא ממשיכים איתי עם המשך החוזה החדש החודשי ? יש מה לעשות בעניין ?

האם מותר למעסיק למחוק ימי מחלה?

עו"ד רעות שגיב מנהלת 24/08/25

צבירת ימי מחלה על פי דין הינה עד 90 יום, כך שעל פניו לא היה מקום למחיקה. ייתכן כי חלה תקלה עקב שינוי מנגנון השכר. מציעה לפנות למעסיק לברר

מנהלת פורום דיני עבודה

המסגר 35, מגדל סקיי, תל אביב

03-7700655

reut@gsg-law.co.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

חישוב תקופת הודעה מוקדמת בחגים

אריאל 17/08/25
האם זה חוקי ותקין שאתפטר כשבוע לפני ראש השנה ובעצם ברוב תקופת ההודעה המוקדמת לא אעבוד? אני מתכנן לעשות גשר ולהודיע לבוס שאני טס לחו"ל בחגים ובעצם כבר לא לחזור לעבודה אחרי החגים? או שהבוס יכול שלא להסכים או לדרוש ממני להגיע אחרי החגים לעשות חפיפה? הכנתי דפי חפיפה מסודרים
עד כה הודעתי שאני לוקח חופש ולא ביקשתי האם גם זה תקין או הוא יכול לנסות למנוע בעדי לטוס? שדיברנו בעבר על התפטרות הציע שנקצר את תקופת ההודעה המוקדמת על חשבון ימי החופש שצברתי כך שאמור לשמוח שאני טס למעט העובדה שכמעט לא ישאר זמן לחפיפה

חישוב הודעה מוקדמת

עו"ד רעות שגיב מנהלת 17/08/25

הודעה מוקדמת מחושבת בימים קלנדריים ולא בימי עבודה ולכן על פניו אין מניעה למסור אותה בכל עת. יש לקחת בחשבון שהמעסיק יכול להודיע כי הוא מוותר לחלוטין על נוכחותך בתקופת ההודעה המוקדמת ומשלם חלף הודעה מוקדמת בלבד.

לגבי ימי חופשה - הכלל הוא כי יש לקבל אישורו של מעסיק לחופשה. מבחינת חפיפה בין ימי ההודעה המוקדמת לחופשה הדבר אפשרי ובלבד שיש לפחות 14 ימי הודעה מוקדמת שאינם על חשבון החופשה השנתית וזאת אלא אם הדבר נעשה לבקשת העובד ובנסיבות מסוימות.

מנהלת פורום דיני עבודה

המסגר 35, מגדל סקיי, תל אביב

03-7700655

reut@gsg-law.co.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

הרעת תנאים

חיים 16/08/25
היי ,
א. אני עובד בחברה פרטית 10 שנים , בשנים הראשונות קיבלתי באופן קבוע שי לחג פעמיים בשנה , בשנתיים האחרונות זה הופסק , בחוזה לא מצויין כלום בנושא - האם זה יכול להיחשב כהרעת תנאים ?
ב. האם תוספת של שעות עבודה ללא תוספת שכר היא הרעת תנאים ?
ג. מהיום שהתחלתי את העבודה ועד היום אין שירותי ניקיון למשרד ואני זה שמבצע זאת בפועל , פניתי מס רב של פעמים לבעל החברה והתרעתי בפניו על הנושא אך לא זכיתי למענה , מה גם שהיו פעמים רבות שהוא ביקש באופן אישי לנקות לו את המשרד - באחד מהמקרים אף נפצעתי כתוצאה מכך ,לציין שזה לא התפקיד שלי . האם ניתן לומר כי זו סוג של התעמרות בעובד ?

שינוי בתנאים נלווים - האם הרעת תנאים?

עו"ד רעות שגיב מנהלת 17/08/25

ספק אם ניתן להתייחס לאי תשלום שי לחג כהרעת תנאים מאחר ומדובר בזכות נלווית. שונים הדברים לגבי הוספת שעות עבודה ללא תוספת שכר דבר שעשוי בנסיבות מסוימות להוות הרעה בתנאי ההעסקה.

לגבי הניקיון - ככל שכך היה נהוג מתחילת עבודתך - לא ניתן יהיה לטעון להרעה. במידה ואתה סבור שאין מדובר בתפקידך, רצוי ללבן את הדברים מול המעסיק. גם לא בכל מקרה ידובר בהתעמרות.

מנהלת פורום דיני עבודה

המסגר 35, מגדל סקיי, תל אביב

03-7700655

reut@gsg-law.co.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

שחיקת שכר עובדים ציבוריים – מכללות

מיכל 13/08/25
שכר מרצים מן החוץ העובדים במוסדות להשכלה גבוהה שאינם אוניברסיטאות המתוקצבים ע"י ות"ת לא עודכן לפחות 9 שנים, כלומר נשחק משמעותית. האם חוקי?

שכר מרצים מן החוץ במכללות

עו"ד רעות שגיב מנהלת 17/08/25

קיימים הסכמים קיבוציים המסדירים את שכרם של מרצים מן החוץ, ויש לבדוק מה ההסכם הרלבנטי למוסד הספציפי ומה הוא קובע, אם בכלל, לגבי עדכון השכר או הצמדתו.

מנהלת פורום דיני עבודה

המסגר 35, מגדל סקיי, תל אביב

03-7700655

reut@gsg-law.co.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

ניתוח וחופשת מחלה חודשיים שכר גלובלי

חנן 13/08/25
אם מפקח עבר ניתוח חודשיים בבית חופשה הוא מקבל שכר מהמנכל גלובלי או שאין קשר רק ימי מחלה בלבד

זכאות לשכר בהיעדרות מחמת מחלה

עו"ד רעות שגיב מנהלת 17/08/25

ככלל, היעדרות מחמת מחלה מזכה בשכר על חשבון ימי מחלה צבורים. לא ברורה השאלה לשכר גלובאלי בנוסף לימי מחלה

מנהלת פורום דיני עבודה

המסגר 35, מגדל סקיי, תל אביב

03-7700655

reut@gsg-law.co.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

מכתב פיטורים

לי 13/08/25
היי, האם הנוסח שלהלן למכתב פיטורים תקין לזכאות לאבטלה מהיום הראשון שאחתום בלשכת עבודה?
הנדון: מכתב פיטורים בהסכמה
לאור שינויים ארגונים שחלו בחברה במבנה ההיררכי והניהולי, ולאור שינויים שחלו בחייך האישים הוחלט בין שני הצדדים כי יבוצע עימך הליך של פיטורים בהסכמה.
בעקרון זה משהו שאני רוצה בו והיה סיכום שיחפשו מישהו במקומי ואז יפטרו אותי. כמו כן אני שנה בחברה והם לא רוצים לשלם לי חודש עבודה. תודה למענה

האם יש זכאות לדמי אבטלה מהיום הראשון במצב של פיטורים בהסכמה?

עו"ד רעות שגיב מנהלת 17/08/25

ככל שהמוסד לביטוח לאומי ישתכנע כי מדובר בפיטורים בפועל, שלא ביוזמתך, תוכלי להיות זכאית לדמי אבטלה. שונים הדברים אם המוסד לביטוח לאומי יהיה סבור כי מדובר בהתפטרות בכסות של פיטורים רק על מנת להקים זכאות לדמי אבטלה. במידה והמעסיק יזם את הפסקת העבודה ואת נתת הסכמה צריך להיות מובהר שמדובר בפיטורים, ולכל היותר לגלם בכתב הסכמתך לויתור על זכות הטיעון

מנהלת פורום דיני עבודה

המסגר 35, מגדל סקיי, תל אביב

03-7700655

reut@gsg-law.co.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

חישוב ימי חופשה שנתית

אפי 12/08/25
שלום רב
האם בנוסחה לחישוב חופשה שנתית האם ימי מילואים נכללים בתוך 200 הימים הקובעים?
בברכה

חישוב חופשה שנתית למי ששירת במילואים

עו"ד רעות שגיב מנהלת 09/09/25

הפסקה בעבודה מחמת שירות מילואים אינה קוטעת את רצף ימי העבודה לעניין חוק חופשה שנתית.

מנהלת פורום דיני עבודה

המסגר 35, מגדל סקיי, תל אביב

03-7700655

reut@gsg-law.co.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

התפטרות

מיה 12/08/25
שאלה .. האם אני נמצאת בתאונת עבודה .. אני יכולה להתפטר מהעבודה ולקבל את כל זכויות שלי כולל פיצויים

האם אני יכולה להתפטר מעבודה בתאונת עבודה ולקבל פיצויים?

עו"ד רעות שגיב מנהלת 10/09/25

אין מניעה להתפטר מהעבודה בכל שלב. לגבי הזכאות לפיצויי פיטורים היא תקום ככל שההתפטרות תהיה על רקע מצב בריאותי לקוי ותעמוד בכללים שנקבעו בדין ובפסיקה. במידה והופרשו פיצויים על מלוא השכר (בשיעור 8.33%) תוך החלת סע' 14 לחוק פיצויי פיטורים - אמור המעסיק לשחרר את מלוא הפיצויים ללא קשר לנסיבות סיום העבודה.

מנהלת פורום דיני עבודה

המסגר 35, מגדל סקיי, תל אביב

03-7700655

reut@gsg-law.co.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

הרעת תנאים בזמן הריון

אנ 10/08/25
שלום
אני עובדת כשנה וחצי במקום עבודה כפקידה בעיקרון 8:00-17:00, מחתימה שעון נוכחות.
מתחילת העבודה שעות העבודה היו גמישות ( לפעמים יצאתי מוקדם, הגעתי מאוחר) ולא היו טענות מהמעסיק כמו כן לא הייתה פגיעה בשכר.
כרגע אני בחודש שביעי ולהפתעתי השכר החודש היה נמוך כי המעסיק החליט להוריד לי שעות עבודה לפי שעון נוכחות. זה פוגע לי בדמי הלידה כמובן.
פניתי אליו להבין מדוע, אמר לי שהחסרתי שעות ומותר לו להוריד לי שכר
האם כך הדבר? האם יכול מבלי לעדכן אותי שהמדיניות משתנה?
תודה

קיזוז שעות חסרות מהשכר

עו"ד רעות שגיב מנהלת 17/08/25

במידה ואינך מבצעת את מכסת השעות הקבועה, אין מניעה להפחית משכרך. לא בהכרח אי הפחתה בעבר יוצרת זכות לשכר מלא בהעדר עבודה, ולכן ספק אם ניתן יהיה להיתלות בהיריון כעילה לאי הפחתת השעות. מובן, כי הדבר תלוי בנסיבות, והאם השתנתה בפועל הגמישות או שמא היקף השעות החסרות גדל בצורה משמעותית

מנהלת פורום דיני עבודה

המסגר 35, מגדל סקיי, תל אביב

03-7700655

reut@gsg-law.co.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

קבלת פיצויים ממעסיק

אהרון 10/08/25
שלום וברכה
אני עובד מעל 13 שנים ונולד לי בת רציתי לשאול בתור גבר אם אני מתפטר האם יש אפשרות לקבל פיצויים גם ממעסיק בנוסף למה שמופרש כל חודש ?
תודה

התפטרות אב לצוך טיפול בילד

עו"ד רעות שגיב מנהלת 17/08/25

התפטרות לצורך טיפול בילד מזכה בהשלמת פיצויי פיטורים ככל שנעשתה בתוך 9 חודשים ממועד הלידה, כאשר זכאות אב מותנית בכך שבת הזוג לא מימשה את זכאותה להתפטרות לצורך טיפול בילד, ובתנאים נוספים כגון העסקת בת הזוג 6 חודשים לפחות לפני מועד ההתפטרות, או מצב בו הילד נמצא בהחזרתו הבלעדית של האב או בתנאים מסוימים כאשר בת הזוג עצמאית.

יש לתת הודעה מראש על ההתפטרות

מנהלת פורום דיני עבודה

המסגר 35, מגדל סקיי, תל אביב

03-7700655

reut@gsg-law.co.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

עבודה מהבית

משה 10/08/25
שלום רב,
אני עובד בחברה גלובלית 8 שנים ומתוכם 5.5 שנים באופן מלא מהבית
לאחרונה החליטו שמחזירים את כולם למשרד החל מ1.9
בעקבות מחלה שהתפרצה אצלי בשנה וחצי האחרונות ובעקבות שינוי המדיניות קיבלתי המלצה מ3 רופאים מומחים לעבוד מהבית בלבד.
פניתי עם ההמלצות לרופא תעסוקתי מומחה ואף הוא אישר את ההמלצות וקבע כי העבודה שלי יכולה להתבצע מהבית בלבד.
העברתי את האישור למעסיק והוא הפנה אותי למרפאה התעסוקתית שלהם (שהם עובדים שלהם לכל דבר אפילו עם התג של מקום העבודה)
ואחראית המרפאה (שהיא אחות ולא רופאה) אמרה שרפואה תעסוקתית לא קובעת את מיקום עבודותו של העובד אלא רק כושרו לעבוד עקב כך מקום העבודה לא מעוניין לאשר לי להמשיך לעבוג מהבית למרות שיש לי אישור חוקי תקף על פי חוק.
אציין שיש אצלנו מודל עבודה מהבית ובנוהל רשום שגם מחלה תופס לעיניין זה ואני גם מכיר אישית כמה עובידם שקיבלו החרגה לעבודה מהבית על בסיס מרחק בלבד.
מרגיש שמפלים אותי פה על בסיס מוגבלות ולא לא נתנו נימוק סביר למה הם לא מקבלים את האישור שלי.
בנוסף לפי לשון החוק של עובדים עם מוגבליות התאמות זה כולל קביעת מקום העודה לכן מה שאמרה האחות נשמע לי תמוהה.
איך מומלץ להתקדם מפה??

האם חלה על המעסיק חובה לבצע התאמות ולאשר העסקתי מהבית?

עו"ד רעות שגיב מנהלת 17/08/25

ראשית אין חובה על מעסיק לאפשר עבודה מהבית. במידה ועבודתך מהבית, גם אם מגובה באישור רפואי, הינה לתקופה בלתי מוגבלת, וזו אינה מתיישבת עם צרכי הארגון עשוי להיות מצב בו יימצא שלא חלה על המעסיק חובה לאשר התאמות הכוללות העסקתך מהבית. במידה ויש נוהל המאפשר עבודה מהבית גם לאחר השינוי ובפועל בוצעו החרגות לגבי חלק מן העובדים, ייתכן והדבר מלמד על האפשרות לבצע התאמות אלא שיש קשר גם לתפקיד והגדרותיו.

מנהלת פורום דיני עבודה

המסגר 35, מגדל סקיי, תל אביב

03-7700655

reut@gsg-law.co.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

קרן השתלמות ופנסיה

יצחק 10/08/25
הי,
בשנים 2019-2025 עבדתי בניקיון.
ממה שהבנתי, בתחום הניקיון יש חובה למעסיק לפתוח לי קרן השתלמות ולהפריש כספים (שלי ושלו).
מבדיקה שעשיתי המעסיק לא הפריש בכל השנים הנ"ל לקרן השתלמות. מה ניתן לעשות בנושא?
 
בנוסף במהלך השנים הנ"ל היו חודשים שהמעסיק לא הפריש לי לפנסיה ולפיצויים. מה ניתן לעשות בנושא?
 
האם יש פיצוי מסוים מעבר לאי ההפרשות הנ"ל שהמעסיק צריך לפצות אותי על כך שהוא לא הפריש?
 
אשמח לעזרה. תודה

מה לעשות אם המעסיק לא הפריש לי כדין לפנסיה לפיצויים ולקרן השתלמות?

עו"ד רעות שגיב מנהלת 17/08/25

ככל שחל עליך צו ההרחבה בניקיון אכן יש חובת הפרשה לקה"ל, לפנסיה ולפיצויים. במידה ואלו לא בוצעו כדין ניתן להגיש תביעה לביה"ד לעבודה. יש לשים לב להתיישנות התביעה להפרשות בחלוף 7 שנים ולכן רצוי לפעול להגשת התביעה במועד.

מנהלת פורום דיני עבודה

המסגר 35, מגדל סקיי, תל אביב

03-7700655

reut@gsg-law.co.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

מה לעשות אם המעסיק לא הפריש לי כדין לפנסיה לפיצויים ולקרן השתלמות?

עו"ד רעות שגיב מנהלת 17/08/25

ככל שחל עליך צו ההרחבה בניקיון אכן יש חובת הפרשה לקה"ל, לפנסיה ולפיצויים. במידה ואלו לא בוצעו כדין ניתן להגיש תביעה לביה"ד לעבודה. יש לשים לב להתיישנות התביעה להפרשות בחלוף 7 שנים ולכן רצוי לפעול להגשת התביעה במועד.

מנהלת פורום דיני עבודה

המסגר 35, מגדל סקיי, תל אביב

03-7700655

reut@gsg-law.co.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

סביבת עבודה לא טובה

עובד מדינה 07/08/25
שלום,
עובד בקבלת קהל במקום מרכזי וחשוב מבחינה בטחונית. רב העבודה מתבצעת בישיבה, בתוך דלפק. העבודה כרוכה בהעברת מסמכים בין הלקוח לעובד. העניין הוא שהדלפק בנוי בצורה לא נוחה, והעובד נדרש במשך כמה שעות להושיט את ידיו לכיוון הלקוח(דרך חריץ לא מספיק גדול, שממוקם בצורה לא נוחה), ככה שאחרי כמה שעות מרגישים כאבים בכתף. כלומר: סביבת עבודה לא בריאה מבחינה גופנית.
האם זה יכול להוות עילה לתביעה כנגד המנהל? למנהל לא אכפת מכל זה, מדובר באדם שכל התנהלותו היא "הדבקת פלסטרים", ולא תיקון אמיתי של בעיות.

סביבת עבודה נוחה

עו"ד רעות שגיב מנהלת 10/08/25

נראה שיש רקע נוסף שאינו נוגע ישירות לשאלתך. באשר לסביבת העבודה, חובת המעסיק הינה לספק סביבת עבודה בטוחה לעובדיו וישנן גם חובות לבצע התאמות מסוימות על מנת לאפשר עבודה נוחה. מנגד, עשוי גם להיות מצב בו הקושי והכאבים נובעים מליקוי בריאותי כזה או אחר, כאשר יש צורך לבדוק האם ישנן דרישות רפואיות להתאמת מקום העבודה, ובמידה וכן - עשויה להיות מוטלת חובה על המעסיק לבצע התאמות מסוימות. בכל מקרה, העילה ככלל צריכה להיות מופנית כלפי המעסיק ולא כלפי המנהל הישיר

מנהלת פורום דיני עבודה

המסגר 35, מגדל סקיי, תל אביב

03-7700655

reut@gsg-law.co.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

שעות עבודה מעבר לממוצע בעבודה אבטחה

רן 07/08/25
אם עבדתי 306 שעות והמעסיק הכניס 210 שעות לתלוש , מה עם ה96 שעות הנוספות של הכפולות בעבודה, איך ניתן לדרוש בצק ?

עבודה בהיקף חריג

עו"ד רעות שגיב מנהלת 10/08/25

לא ברור מה הרקע לעבודה בהיקף האמור ויש לבדוק האם ההיקף עצמו מתיישב עם הוראות הדין.

בכל מקרה נראה שחסרים פרטים מהותיים על מנת להבין את הסיפור והאירוע ולצורך מתן מענה.

מנהלת פורום דיני עבודה

המסגר 35, מגדל סקיי, תל אביב

03-7700655

reut@gsg-law.co.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

מחוייבות בחתימת חוזה עבודה

אריאל 07/08/25
אם אני מתקבל לעבודה חדשה, חותם על חוזה ומתפטר עבור העבודה החדשה: האם אני יכול לחזור בי מהחוזה אם קיבלתי הצעה טובה יותר והאם המעסיק החדש איתו חתמתי יכול לחזור בו ובעצם לגרום לי נזק כי התפטרתי בשבילו?

הסכם עבודה ומשמעותו

עו"ד רעות שגיב מנהלת 10/08/25

נראה על פניו, לאור שתי החלופות המוצגות בשאלתך, כי מדובר בשאלה תיאורטית בלבד.

ככלל, לא ניתן לחייב עובד לעבוד ולאכוף עליו לעבוד במקום בו הוא אינו מעונין. הדבר תקף גם למעסיק, כאשר בשני המקרים יש משמעות לתום הלב של הצדדים ולהסכמות בבחינת זכאות מי מהם לפיצוי בגין סיום ההסכם בטרם החל.

מנהלת פורום דיני עבודה

המסגר 35, מגדל סקיי, תל אביב

03-7700655

reut@gsg-law.co.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

ניכוי מהשכר

אביבי 06/08/25
האם מותר למעסיק לדרוש ממני כסף בגין קורס שהפסקתי? הוא טוען שחתמתי על חוזה בו אני מחוייב להמשיך לעבוד שנה אחרי סיום הקורס אך הפסקתי ללכת לקורס בפועל לאחר מספר מפגשים. תודה

חיוב עובד בגין הכשרה

עו"ד רעות שגיב מנהלת 10/08/25

שלום רב

חיוב עובד בעלות הכשרה תלויה בהסכמות הצדדים, וכמובן ישנה משמעות גם לשאלה באיזה קורס מדובר ומה העלות בגינו. יש לבדוק מה החוזה עליו חתמת.

מנהלת פורום דיני עבודה

המסגר 35, מגדל סקיי, תל אביב

03-7700655

reut@gsg-law.co.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

עובדת קבלן כוח אדם

ליאת פייגל 05/08/25
אני עובדת דרך קבלן כוח אדם עם עוד 3 חברות במשרד הייטק כבר 7 חודשים. הבנו שיש תכנון לפטר אותנו בשבועות הקרובים בשביל שלא נחשב כבר כעובדי החברה. חשוב לי לציין שאנחנו עובדות מעולות ולא עשינו אף בעיה, מותר להם סתם ככה לעשות את זה? לפטר בלי סיבה?

פיטורי עובד קבלן כח אדם

עו"ד רעות שגיב מנהלת 06/08/25

ככלל, העסקה באמצעות קבלן כח אדם נועדה להיות זמנית. משכך, במרבית המקרים, ודאי בחברה פרטית, הפסקת עבודה בטרם חלוף 9 חודשים עשויה לעמוד במבחן הדין. כמובן שנדרש להבין אם יש נסיבות מיוחדות, מה היתה הסיבה מלכתחילה להעסקה באמצעות קבלן כח אדם וכיו"ב

מנהלת פורום דיני עבודה

המסגר 35, מגדל סקיי, תל אביב

03-7700655

reut@gsg-law.co.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

שומר חמוש שיורק בעמדת שמירה בבניין

רן 04/08/25
האם לשומר חמוש בשמירה שיורק ליחה בעמדה בבניין ניתן לדווח על כך עם הוכחה בצילום ולנקוט הליך מסוים כלשהו כי הדבר לא תקין

התנהגות לא ראויה של שומר

עו"ד רעות שגיב מנהלת 06/08/25

שלום רב

מניחה שניתן להפנות תלונה למעסיק של השומר או לחברת הניהול בבניין ככל שיש כזו

מנהלת פורום דיני עבודה

המסגר 35, מגדל סקיי, תל אביב

03-7700655

reut@gsg-law.co.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

עזיבת עבודה

יצחק 04/08/25
הי,
 
עזבתי את מקום העבודה בחודש 3/25.
הבנתי שצריך לקבל מהמעסיק טופס 161 שקשור לפיצויים או משהו כזה (אין לי מושג מה זה אומר).
מה הטופס הזה ומה אני צריך לעשות איתו?
אילו טפסים נוספים צריך לקבל ממעסיק בעת עזיבת מקום עבודה?
אילו דברים צריך לוודא בתלוש?
האם זה מאוחר לטפל בזה בגלל שכבר עברו כבר 4 חודשים?
 
לצורך ההבהרה - לא קיבלתי שום טופס מהמעסיק.
 
תודה.

מסמכים בסיום העסקה

עו"ד רעות שגיב מנהלת 06/08/25

טופס 161 מפרט את כספי הפיצויים והמענקים החד פעמיים המשולמים לך במועד סיום העסקתך, והוא מחוייב על פי דרישות רשות המיסים. ככל שלא ניתן לך - יש לפנות למעסיק ולקבלו, ובאשר לאופן מילוי הטופס והחלופות העומדות בפניך - הסוגיה חשבונאית ולא משפטית.

עוד בסיום העסקה על המעסיק לתת לך אישור על תקופת עבודה, וכן מכתב סיום העסקה ומכתבי שחרור לקופות השונות.

מבחינת גמר החשבון יש לוודא כי שולם מלוא השכר, בוצעו הפרשות כדין לקופות ללא חוסרים, וכן שולמו יתרות, ככל שעמדו לרשותך, בגין הבראה או ביגוד ככל שמשולם, ופדיון יתרת החופשה שעמדה לרשותך

מנהלת פורום דיני עבודה

המסגר 35, מגדל סקיי, תל אביב

03-7700655

reut@gsg-law.co.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

הרעת תנאים

עובד1 03/08/25
שלום
עובד ותיק בחברה,עובד למעלה מעשור.
הייתי 8 שנים אחראי מחלקה,אך לא הגדירו אותי רשמית וכמובן לא קיבלתי תשלום.
במהלך ה8 שנים ניסו להביא מעליי מנהלים,נסיונות שלא צלחו אותם אנשים עזבו את החברה.כעת התבשרתי שעובד שעזב את העבודה לפני למעלה מעשור! חוזר לעבודה וכנראה יינהל את כולנו
אני מאוד לא מרוצה מכך.
רוצה לעזוב באופן מיידי אבל מובן שלא יכול,מה האפשרויות העומדות בפניי?
לא רוצה לקלקל את השם שלי.

התפטרות עקב החלפת מנהל

עו"ד רעות שגיב מנהלת 06/08/25

הכלל הוא שעובד אינו בוחר את המנהל שלו, אלא המעסיק ממנה מנהלים. ככל שאינך מעונין לעבוד תחת אותו מנהל עומדת לך האפשרות להתפטר מעבודתך. ספק רב אם ניתן יהיה לבסס טענה שעצם החלפת הממונה הישיר מהווה כשלעצמה הרעת תנאים. לגבי השנים בהן היית אחראי מחלקה, תנאי העסקה נתונים למו"מ בין המעסיק לבין העובד ועל פניו עולה כי הסכמת לתנאי העסקתך בעצם המשך עבודתך.

מנהלת פורום דיני עבודה

המסגר 35, מגדל סקיי, תל אביב

03-7700655

reut@gsg-law.co.il

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

דילוג לתוכן