תקנות חדשות לזכויות חולי סוכרת
בתחילת חודש דצמבר הקרוב, ממש ב-1.12.2014, אמורות להיכנס לתוקפן תקנות חדשות לקביעת נכויות במוסד לביטוח לאומי, כאשר במסגרתן צפויה פגיעה משמעותית בזכויותיהם ובנכויותיהם של חולי סוכרת.
בכתבה זו נסביר בקצרה את מהות התיקון ונבין מהי דרך הפעולה המומלצת לחולי סוכרת בתביעות חדשות ובתביעות החמרה בטרם ייכנס התיקון לתוקפו. שימו לב, מדובר בצו שעה וזוהי כתבה שכל חולה סוכרת בישראל חייב לקרוא ולהכיר.
סוכרת – למעלה מ-600,000 חולים מאובחנים ולא מאובחנים בישראל
סוכרת היא הפרעה בחילוף חומרים המתבטאת בריכוז גבוה של גלוקוז בדם ובשתן. ארגון הבריאות העולמי מכיר בשלוש צורות עיקריות של סוכרת, כאשר לכל אחת מהן סיבת התפרצות שונה:
- סוכרת מסוג 1 ("סוכרת נעורים")
- סוכרת מסוג 2
- סוכרת בהיריון
על פי הנתונים הרשמיים, בישראל חיים כ-435,000 אנשים החולים בסוכרת ועוד כ-200,000 אנשים שאינם מודעים לכך שהם לוקים במחלה.
למחלת הסוכרת דרגות חומרה שונות והיא עלולה לגרום לנזקים למערכות גוף שונות ולסיבוכים לרבות בעיניים, בעצבים, בכליות, בכלי דם ועוד. מדי שנה, מתגלים כ-30,000 חולי סוכרת חדשים בישראל וכ-2,500 חולים נפטרים מהמחלה.
התיקון – משמעותו ומהותו
התקנות לקביעת הנכויות השונות במוסד לביטוח לאומי כלולות ב"ספר הליקויים" לקביעת דרגת נכות.
זהו קובץ תקנות אשר מפרט את אחוזי הנכות הרפואית שקובעות הועדות הרפואיות לכל מחלה או פגיעה. בעניין סוכרת, התקנה הרלבנטית היא תקנה 4(6) לתקנות הביטוח הלאומי (קביעת דרגת נכות לנפגעי עבודה), תשט"ז – 1956.
נוסח סעיפי המשנה בתקנה 4(6) והנכויות הקבועות בהן, הוא הקובע את הזכויות והנכויות של החולים במחלת הסוכרת אשר הגישו תביעותיהם למוסד לביטוח לאומי במקרה של נכות כללית או נכות מעבודה (וגם בתביעות לפטור ממס הכנסה).
בנוסף, ישנה גם השפעה של נוסח זה על תביעות בקשר לתקנות הנכים (מבחנים לקביעת דרגת נכות), תש"ל – 1969 כנגד משרד הביטחון.
עד כה, כלומר לפי התקנות שלפני התיקון ונכונות, כאמור, עד ליום 1.12.14, חולה סכרת אשר אובחן כסובל מסיבוך כלשהו בגין המחלה, קיבל אוטומטית נכות בשיעור 65% ללא קשר לחומרת הסיבוך.
כעת, על פי התקנות החדשות, הקביעה היא ספציפית לכל מקרה ומקרה וכוללת הערכת חומרת כל סיבוך בנפרד. קרי, רק אם החולה יעמוד בקריטריונים מחמירים תיקבע לו דרגת נכות בשיעור 65%.
בנוסף, יש לציין כי גם הזכויות והנכויות אצל חולי סוכרת אשר סובלים אך ורק מסכרת נפגעו והוקשחו בתקנות החדשות באופן מהותי.
קיימת סברה כי התיקון בעניין מחלת הסוכרת נעשה על ידי המוסד לביטוח לאומי, בין היתר, לאור הביקורת של בית הדין הארצי לעבודה כנגד המוסד לביטוח לאומי והמדינה.
ביקורת שנמתחה בפסק דין מיום 29.1.12 בעניין ערעורים שהוגשו בעניינם של מספר חולי סוכרת ומטה מאבק הנכים (כידיד בית הדין).
בית הדין הארצי דחה מכל וכל הפרשנות שנתנו המערערים – המוסד לביטוח לאומי והמדינה – לתקנה 4(6) אשר נגדה את נוסח התקנה ופגעה שלא כדין ובמשך שנים בנכויותיהם ובזכויותיהם של חולי הסוכרת.
ההנחה היא כי יישום התקנות החדשות יפגע בצורה משמעותית ומהותית בחולי סכרת אשר טרם הגישו תביעותיהם או שטרם הגישו תביעותיהם להחמרה ויפחית את מספר הזכאים לתגמולים בהתאם.
חשוב להדגיש כי תוקפן של התקנות החדשות הוא מיום 1.12.14 ואילך, אך הן יחולו על מי שהגיש תביעתו או תביעתו להחמרה מיום זה בלבד. לעומת זאת, מי שהגיש תביעתו בטווח של 36 חודשים (שלוש שנים) לפני תחילת התיקון, יחולו עליו או התקנות הקודמות או התקנות החדשות, לפי הנוסח הטוב יותר לחולה מבין השניים.
חולה סוכרת ולא הגשת תביעה? שעון האינסולין התהפך
ב– 1.12.14, התקנות החדשות אמורות להיכנס לתוקפן והן יחולו על חולים אשר טרם הגישו תביעתם או תביעתם להחמרה.
עסקינן בתקנות המחמירות, מקשות ופוגעות משמעותית ומהותית בשיעורי הנכויות להם זכאים המבוטחים החולים בסוכרת ובזכויותיהם.
בהתאם, מבוטח אשר חולה בסוכרת אשר עד למועד 1.12.14 לא יגיש את תביעתו או את תביעתו להחמרה, עלול להפסיד ואף לאבד כליל זכויותיו. לכן, חולה סוכרת – מומלץ כי תנצל הזמן הקצר אשר נותר עד לתחילת התיקון לצורך הגשת תביעה או תביעת החמרה. שיהיה רק בריאות.
* האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!