תכנון ובניה: מדריך מרוכז של פעילות מוסדות התכנון בימי הקורונה

בלבול וחוסר וודאות בנוגע לתפקוד מוסדות התכנון.
זו התחושה השוררת בקרב העוסקים בענף הנדל"ן, המתכננים, מי שמצויים בהליכי הוצאת היתר בניה, מי שהגישו התנגדותם לבקשה להיתר, ועוד…
שאלות רבות דורשות מענה:
האם ועדות התכנון השונות (הועדה המקומית, המחוזית, ועדת ערר, מועצה ארצית ועוד) מקיימות דיונים כלשהם? האם המועדים הקבועים להגשות שונות הקבועים בחוק ובתקנות תקפים? האם יש הקלה בדרישות? האם נמשכת האכיפה על עבירות בניה? ועוד…..
בדומה לכלל המשק, גם למערכת התכנונית נדרש זמן עד שגובשו נהלים ותקנות אשר יאפשרו המשך פעילות התכנון והרישוי, גם אם בהיקף מוגבל.
ב-23.3.2020 הוציא מינהל התכנון נוהל לפעילות מוסדות התכנון הארציים והמחוזיים.
ביום 25.3.2020 פורסמו תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש) (דחיית מועדים בענייני תכנון ובנייה ותנאים למתן תעודת גמר), התש"ף-2020. תוקף התקנות עד ליום 24.5.2020.
בהתאם להנחיות משרד הבריאות ולתקנות שעת חירום, מה-18.3.2020 פועלים מינהל התכנון ולשכות התכנון המחוזיות, במתכונת חרום.
עובדי רשות הרישוי (בודקי רישוי, מידענים, פקחים) וחלק מעובדי מערכת רישוי זמין ומערכת תכנון זמין הוגדרו כעובדים חיוניים.
לנוחותכם, להלן ריכוז מתומצת של עיקרי הנהלים והתקנות, נכון למועד כתיבת שורות אלה:
•דיונים במוסדות התכנון הארציים והמחוזיים: המועצה הארצית וועדות המשנה שלה ימשיכו לקיים חלק מהדיונים, בהתאם לנוהל שפורסם ולכללים והתנאים הקבועים בו.
דיונים בהתנגדויות שהיו אמורות להיות מוגשות עד ליום 15.3.2020 יתקיימו בתנאים מסוימים.
•דיונים בוועדות המקומיות: אין נוהל ארצי לגבי קיום דיונים בוועדות המקומיות השונות. הוועדות המקומיות פועלות במתכונת מצומצמת, ובהתאם לנהלים שכל ועדה קבעה לעצמה. מינהל התכנון המליץ לוועדות המקומית לפעול בהתאם לנוהל שהוצא למועצה הארצית ולוועדות המחוזיות.
•הארכת מועדים בענייני תכנון ובניה: תקנות שעת חרום קובעות הקפאה של לוח הזמנים וכלל התקופות המפורטות בחוק התכנון והבניה. מיום 15.3.2020 עד ל-24.5.2020. המשמעות היא שהימים שבתקופה האמורה לא יבואו בחשבון הזמן שנדרש לביצוע פעולה מסוימת (לדוגמה: הגשת התנגדות, הגשת ערר, התנגדות לבקשה להיתר עם הקלה ועוד. צעד זה בא על מנת לשמור על זכותו של הציבור להיות מעורב ולהשמיע עמדתו במהלך הליכי התכנון).
מועדים הקבועים בתקנות רישוי בניה: התקנות אינן מחילות את הקפאת המועדים על המועדים הקבועים תקנות רישוי הבנייה, והחריגו מכך רק את כל הנוגע לתוקף החלטת רשות רישוי על מתן היתר בניה, הוראות הנוגעות לתוקפו של היתר בניה ולחידוש והארכת תוקפו של ההיתר.
ביום 14.3.2020 הפעיל מינהל התכנון את סמכותו וקבע כי התקופה שהחל מיום 15.3.2020 לא תובא במניין הימים הקבוע בתקנות בו מחויבת רשות הרישוי לטפל בבקשות להיתרי בנייה, כלומר, הקפיא את לוחות הזמנים בהם על רשות הרישוי לעמוד.
•הוצאת תעודת גמר: התקנות מקנות לרשות הרישוי שיקול דעת להקל על הוצאת תעודת גמר ולאפשר אכלוסם של מבנים גם אם לא מתקיימים חלק מהתנאים שנקבעו בהיתר להוצאת תעודת גמר.
•מכוני בקרה: מכוני הבקרה לפי חוק התכנון והבניה הוגדרו כמפעלים שרשאים להמשיך לפעול לאור היותם חיוניים כחלק הכרחי בתהליך הרישוי.
•אכיפה מנהלית: הקפאת המועדים בתקנות שעת חרום אינה חלה על אכיפה מנהלית של עבירות בניה.
*הכותבת, עורכת הדין ציפי מרגלית עומדת לרשות הגולשים לשאלות וייעוץ בעניינים הנדונים בסקירה: דוגמת קידום תכניות ובקשות להיתרי בניה, דרישות להיטל השבחה, התנגדויות לתכניות ולהיתרי בניה, ובכל עניין הנוגע להליכי תכנון ורישוי ועוד.
* האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!