מדיניות חדשה ביחס לרישום "סלוגן" כסימן מסחר
השימוש בסימן מסחר נועד בכדי לייחד מוצר מסוים מהמוצרים המתחרים, וזאת, באמצעות בידול מילולי של המוצר המאפשר לצרכן לזהות את מקורו.
כך לדוגמא: מסעדות רבות מוכרות המבורגרים לציבור הסועדים אניני הטעם, ואולם, באמצעות הסימן המילולי והסימן הגראפי המוכרים לכל, יודע חובב ההמבורגרים מתי עומד הוא לסעוד את לבו בהמבורגר מתוצרת McDonald's ומתי לא.
רישומה של מילה או סימן גראפי כסימן מסחר רשום במרשם סימני המסחר, מקנה למבקש הרישום זכות שימוש בלעדית בסימן מה שמאפשר לו, במידה רבה של יעילות, למנוע ממתחריו לעשות שימוש בסימן או בסימן הדומה לו עד כדי הטעיה.
בעבר, הכילו מאגרי סימני המסחר בעיקר סימנים מילוליים כדוגמת (Nike, Coca-Cola או Ikea) ו/או סמלים גראפיים המזוהים עם היצרניות השונות באופן מוחלט (כדוגמת ה-V המעוות משהו של Nike, התפוח הנגוס Apple או הריבוע הכתום של Orange).
בשנים האחרונות הועשר עולם סימני המסחר בסימני מסחר מזן חדש: הסיסמאות הפרסומיות (Slogans בלעז), אשר המוצלחות והמוכרות שבהן אף הפכו לתווי-היכר למוצרים מסוימים.
כך לדוגמא, נראה כי כמעט כל ישראלי יקשר את הסלוגן "טעם החיים" עם משקה קוקה-קולה (ולא עם אין ספור טעמים, מטעמים ומשקאות אחרים המטעימים את חיינו).
בדומה לכך, נראה כי כמעט כל ישראל יודע כי 'ידיעות אחרונות' הוא "העיתון של המדינה" גם אם בשנים האחרונות עיתון זה נושף בעורפו של אחד מהמתחרים שקמו לו.
בשלב מסוים, ניסו יצרני ומשווקי מוצרים לרשום סימן מסחר גם על סיסמאות פרסומיות (שאינן שם המוצר עצמו) וזאת בכדי להקל עליהן לקבע אותן עם מוצריהן. מציאות זו פתחה פתח לדיון סביב תאימותן של סיסמאות פרסומיות למסגרת של סימן מסחר.
מצד אחד, נטענה הטענה כי המדובר בצירוף מילים שאינו שונה, מבחינה איכותית, מסימן מסחר המכיל "רק" מילה אחת. דיני סימני המסחר אינם כוללים מגבלה על מספר המילים שניתן לכלול בסימן ועל כן יש להתייחס לסיסמא כאל סימן מסחר רגיל אך "רחב", השונה מסימן רגיל "כמותית" בלבד.
מן הצד השני היו שטענו שסיסמאות פרסומיות נעדרות, מטבען, אופי מבחין שהוא מרכיב הכרחי של סימן מסחר כשיר לרישום.
כך למשל, נראה כי גם אנשי 'ישראל היום', 'מעריב' או 'הארץ' סוברים שעיתונם הוא ה-עיתון של המדינה ואין מקום לאפשר לעיתון מסוים לקבל זכות ייחודית בביטוי תיאורי לא ייחודי שכזה אשר מן הראוי להותירו חופשי לשימוש הכלל.
ואכן, עד לאחרונה, זכו הסיסמאות הפרסומיות ליחס חשדני (ולו ברמה העקרונית) מצד לשכת סימני המסחר הישראלית, תוך שהן "נדרשו" לעמוד בסף גבוה יותר על-מנת להיות כשירות לרישום.
כך, בחוזרי הרשם מ.נ. 29 ומ.נ. 84 נקבע כי סיסמא תהיה כשירה לרישום כסימן מסחר רק אם רכשה אופי מבחין כתוצאה משימוש ורק אם יוכח כי הסיסמא, כשלעצמה, מקשרת בין הטובין או השירותים שביחס אליהם התבקש הרישום לבין מקורם. המדובר בחסמים גבוהים יותר מאלו העומדים בפני מי שמבקש את רישומו של סימן מסחר "רגיל".
ואולם בפס"ד מנחה שניתן לפני מספר ימים ע"י שופט ביהמ"ש המחוזי בת"א יצחק ענבר [ער (ת"א) 21488-05-11 EVEREDAY BATTERY COMPANY Inc. נ' רשם הפטנטים, (8.12.2012)] בוטלה הבחנה זו ונקבע כי יש לבחון סיסמא כשם שבוחנים סימן "רגיל".
בפס"ד זה נדונה כשירותה של הסיסמא "FREE YOUR SKIN" לשמש כסימן מסחר רשום ביחס לתכשירי גילוח שונים. כבר בפתח הדיון הבהיר השופט ענבר כי:
"…עמדתי היא שסיסמאות כמוהן ככל סימן אחר, היינו, יש לבחון את כשירותן לרישום על פי אמות המידה המקובלות שלפיהן נבחנים סימנים בדרך כלל. זאת ועוד: עצם הכללתו בסיסמא של מסר שווקי או תדמיתי אינו שולל את כוחה של הסיסמא לשמש סימן מסחר על בסיס אופיה המבחין המולד, שכן מסרים שווקיים ותדמיתיים יכולים להיות גם מרמזים. נובע מכאן, שכאשר סיסמא נושאת אופי מבחין ואינה כוללת תאור או דברי שבח כמשמעותם בסעיף 11(10) לפקודת סימני המסחר, היא כשירה לרישום".
חרף זאת, קבע השופט ענבר כי הסיסמא "FREE YOUR SKIN" אינה כשירה לרישום כסימן מסחר, וזאת, כיון שהיא נעדרת אופי מבחין ביחס למוצרי גילוח אחרים. אף בדיקה אינטרנטית העלתה כי יצרנים רבים עושים שימוש במילים אלו בתיאור מוצריהם המתחרים.
ואולם, ההכרעה הסופית לא הכהתה את האמירה החדשנית שבפסה"ד.
ואכן, בעקבות פס"ד זה פרסם ביום 5.1.2012 כבוד רשם סימני המסחר אסא קלינג הודעה חדשה, אשר הופנתה לציבור עורכי-הדין ועורכי-הפטנטים העוסקים בהגשת בקשות לרישום סימני מסחר, ובה הצהרה על מדיניות חדשה של לשכת סימני המסחר.
וכלשון ההודעה:
"ביום 8.12.2011 ניתן פסק דינו של בית המשפט המחוזי בעניין [ער (ת"א) 21488-05-11 EVEREDAY BATTERY COMPANY Inc. נ' רשם הפטנטים (פורסם באתר נבו)].
בפסק-הדין נקבע בין היתר כי "יש לבחון את כשירותה לרישום של סיסמא בדיוק באותו האופן שבו נבחן כל סימן אחר, מבלי שלחובתה של הסיסמא תיזקף הנחה אפריורית בדבר חוסר כושרה לשאת אופי מבחין מולד".
לנוכח האמור מבוטל בזאת חוזר רשם מ.נ. 29 וכן מבוטלת ההפניה אליו בחוזר רשם מ.נ. 84.
תחילתה של הודעה זו במועד פרסומה, והיא תחול על כל הבקשות לרישום סימני מסחר שטרם ניתנה לגביהן הודעת קיבול".
הנה כי כן, הרשות מצהירה כי מכאן ולהבא תיבחנה בקשות לרישום סיסמאות פרסומיות כסימני מסחר באופן זהה לבקשות לרישום סימנים "רגילים".
ואולם, יש לזכור כי בשלב זה לא ניתן לדעת מה תהיינה השלכות הצהרה זו על רישומן של סיסמאות כסימני מסחר, בפועל. אף טרם הצהרה זו קובלו לא אחת בקשות לרישום סיסמאות כסימן מסחר אשר עמדו בתנאי-הסף הקודמים.
מאידך, בפסה"ד בעניין EVEREDAY, פסה"ד המבשר את השינוי ומקבע את הגישה המקלה, קבע ביהמ"ש בסופו של יום כי הסיסמא הפרסומית "FREE YOUR SKIN" נעדרת אופי מבחין, ומשכך, אינה עומדת בתנאי הרישום כסימני מסחר ומשכך אינה כשירה לרישום.
חרף זאת, להערכתנו, עם הצטברות פסיקות חדשות תיווצר מגמה של הקלה על מבקשי רישום סיסמאות מסחריות כסימני מסחר, אך המדובר, כמובן בהערכה בלבד.
אכן, בסוגיות משפטיות רבות קשה לאמוד מראש את האופן בו ייושם הכלל על המקרה הקונקרטי.
ואולם, אין חולק על-כך כי בחינה מקצועית ומעמיקה של הכללים, בעזרת עו"ד הבקיא בדיני סימני המסחר ובנבכי הרשות הרלבנטית מגדילה, לרוב, את סיכויי ההצלחה של הליך הרישום ובמקרים אחרים מביאה לחיסכון בעלויות בגין הליכי סרק וראוי לקחת זאת בחשבון, טרם הגשת בקשות לרישום סימני מסחר מכל סוג שהוא.
* האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!