כיצד להתמודד עם חוב בביטוח לאומי – מול הביטוח הלאומי
לאחרונה, ביה"ד האזורי לעבודה בעניין לבנה חג'ג' נגד המוסד לביטוח לאומי (1), קבע כי חלה התיישנות על חוב ביטוח לאומי על פי הנסיבות הספציפיות של המקרה הנדון שם. נראה שפסק הדין הצליח לערער את אמות הסיפים, לפחות במידת מה, של המוסד לביטוח לאומי. וכל כך למה?
משך שנים שלטה הגישה כי אין התיישנות על חובות ביטוח לאומי. לא מעט תובענות הגיעו לפתחו של בית הדין וזה קיבל את עמדת המוסד לביטוח לאומי.
חרף העובדה שפסק הדין לבנה חג'ג' הינו מבית מדרשו של בית הדין האזורי ועל כן פסיקתו אינה מחייבת, אלא לכל היותר מעידה על מגמה, למרות זאת ועל אף זאת, המוסד לביטוח לאומי לא נותר אדיש לפסק הדין.
בימים האחרונים מקבלים בתי אב רבים מכתבי דרישה להחזר חוב קצבאות (מגמלאות) בסכומים נכבדים הכוללים כבר הסדרים מפתים ותנאי החזר נוחים.
ייתכן שפסק הדין הנ"ל עירער את הביטחון של המוסד לביטוח לאומי בטענתו להתיישנות והוא יזם ויוזם (ויזום) "מבצעים" לגביית חובות כדי לעצור את מרוץ ההתיישנות. שימו לב, המבצע האחרון הינו גביית חובות למקבלי קיצבת זקנה.
קיבלת מכתב על קיום חוב – מה עושים?
הגם שניתן להיעזר בלשכות לסיוע משפטי (חינם). כדאי שתכירו את דרך ההתמודדות.
להלן עקרונות מנחים להתמודוות לסילוק החוב כולו ו/או חלקו.
1. תגובה – יש להגיב למכתב בהקדם ולא להתעלם כדי לעמוד בלוח הזמנים הצר הנקוב במכתב הדרישה.
2. התיישנות – יש לטעון טענת התיישנות בהזדמנות הראשונה עוד קודם לפירוט יתר טענותיכם.
3. הנמקה – ברוב מכתבי הדרישה האחרונים לא צוינה הסיבה לחוב. לטעון מיד ולאלתר על היעדר נימוק.
4. איסוף חומר – בד בבד, יש להתכונן ולבקש העתק של כל המידע מהתיק לגביו נדרש החוב (נכון להיום, מבצע חובות בקצבת זקנה). לאתר כל החלטה ו/או התכתבות עם המל"ל משנים קודמות ביחס לקצה לגביה נטען החוב.
5. בירור העובדות – על סמך מה ניתנה הקצבה כל השנים. ועל סמך מה טוענים במל"ל לחוב.
6. טענות נוספות – אם טענת ההתיישנות נדחתה, במכתב תשובה מביטוח לאומי, יש להציג את פס"ד לבנה חג'ג' ולהוסיף את שאר טעותיכם בהתאם לנסיבות.
7. תיעוד – כל פנייה לביטוח לאומי תיעשה בכתב ובדואר רשום + אישור מסירה. לא לוותר לקבל מנגד תשובות מהמל"ל בכתב.
8. שמירת זכויות – בכל פנייה לציין שהינכן שומרים על זכויותכם לפי מכתב הדרישה ולפי כל דין עד לבירור העניין.
9. מצב כלכלי/רפואי – לרכז מסמכים המעידים על מצבכם הכלכלי ו/או הרפואי, והסוציואקונומי. במידת הצורך לצרף מכתב מעו"ס.
10. ביטול חוב – להגיש בקשה לוועדה לביטול חובות (מתכנסת במשרד הראשי) לביטול מלא/חלקי של החוב. הבקשה מועברת לוועדה באמצעות הפקידה בסניף המטפל ועל גבי מסמכים שיועדו לכך. יש לבקשם.
11. הסדר תשלומים – במידה שכל הטענות והפניות נידחו ואין עילה לתבוע בביה"ד, לבקש סילוק החוב בתשלומים, לשקול סילוק בכרטיס אשראי בתנאי שתוכלו מיד לממש הטבות ללא קיזוזים (באשראי, למרות התשלומים הסילוק נחשב לסילוק מיידי).
12. טעות/מחדל – גיליתם שהמידע היה בידי המל"ל והוא טעה. הוכיחו זאת. הצדק איתכם. החוב השגוי צריך להיבטל. ש
* האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!