השלכות הרשעה במרשם הפלילי על אזרח מהשורה
החסד"פ קובע (ס' 182) כי אם מצא השופט כי הוכח שהנאשם ביצע את העבירה שיוחסה לו וחב בגינה, יחליט על הרשעת הנאשם.
חוק המרשם הפלילי (להלן "החוק") מגדיר את המרשם, ומגדיר בסעיף 2(1) כי המרשם יכלול בין היתר הרשעות ועונשים של בי"מ בשל פשעים ועוונות.
עורך דין פלילי כול לסייע להתמודד עם ההשלכות הקשות הכרוכות בכך. בנושא ההרשעה נאמר: "הזיהוי הפומבי של אדם כעבריין היה לעונש המרתיע ביותר, שכן הוא גרר ניתוק קשריו החברתיים והכלכליים של העבריין"(1).
פלר(2) אומר כי "הכתם החברתי והמום המשפטי הרובצים על אדם בעל עבר פלילי, הינם פועל יוצא של חיקוקים הקובעים פסלויות שונות, לרוב בלתי מוגבלות בזמן…". "הרישום של הרשעה…גורר עמו השלכות קשות בתחומים שונים: האפשרות לרכוש מקצועות מסויימים, להתמנות למשרות מסויימות ולנסוע למדינות מסויימות"(3) .
אמנם החוק קובע חסיון על המידע במרשם (ס' 3) וקובע שנת מאסר למפר את החוק (ס' 22), אולם בפועל, מסירת המידע, בניגוד לכאורה לסעיף החסיון, נעשית במספר ערוצים, חלקם במסגרת החוק, חלקם בדרכים עקיפות.
במסגרת החוק עצמו (הרשימה מפורטת בס' 5 לחוק ובתוספת הראשונה שלו), המידע נמסר ישירות ל"רשימה די רחבה ומגוונת של גופים"(4) .
בנוסף, החוק מגדיר קבוצה כמעט בלתי מוגבלת של גופים החשופים למידע. כך ס' 6 מתייחס לגופים שהוסמכו "על פי חיקוק לתת… רשיון, היתר, זכות עיסוק או זכות אחרת…", בס' 7 על כל כהונה ציבורית לגבי פסלותה אם "נקבעה בחיקוק…
בשל עבר פלילי" ובס' 8(א) לחוק קובע כי מידע לגבי עבירות מסויימות יימסר לכל גוף ציבורי ו/או תאגיד סטטוטורי שמחוייב במכרז (משמע נגישות ישירה למידע לכל הגופים הלא פרטיים במשק). החוק מסייג, לדעתנו באופן חסר כל תוקף, שהמידע יימסר רק "אם אותו אדם הסכים לכך". פשיטא שכל אדם המעוניין בעבודה יסכים לכך, בלית ברירה, במעין כפיה.
מלמד מתאר את הנזק העיקרי שבהרשעה בתחום הקבלה לעבודה.
מעבר למסירת מידע במסגרת החוק, פעמים רבות העובד נדרש ע"י מעסיק פוטנציאלי להמציא אישור משטרתי על תעודת יושר, ולא בטוח אם מאמצי הרשויות לעקוף דרישה זו באמצעות פורמט טפסי הפלט של המרשם הפלילי אכן מצליחים.
חלק מהחקיקה המאפשרת גישה למרשם הפלילי של אדם מתייחס לעבירות שיש עמן קלון (לגבי עו"ד, יועץ מס, וטרינר, מתווך מקרקעין ועוד), חלק לגבי עבירות הקשורות לוגית לעיסוק הספציפי (למשל יועץ השקעות, פסיכולוג, נהג בכל תחום (חידוש רשיון נהיגה), קבלן כ"א ועוד), וחלק מציג דרישה כללית ל"אדם הגון" (למשל רופא, כבאי, נהג ברשות שדה"ת ועוד).
בסופו של יום, המרשם הפלילי חשוף בהקשר של מאות סוגי משרות ורשיונות.
זאת כמובן מעבר לפרסום הרשעת הנאשם במסגרת פרסום פסק הדין מכח עקרון הפומביות. מכלול אלו מהווים לדעתנו ביטול דה-פקטו של המחוקק את דבריו בסעיף 3 לחוק, והופכים את המידע לכמעט פומבי.
פשיטא כי פגיעה ישירה ומשמעותית בהיקף כזה על עיסוקיו וחייו של אדם אין בה כדי להיחשב "רישום מנהלי", ורק עורך דין פלילי מיומן יכול לסייע ובמקרים מסויימים ממש להציל אזרח שהסתבך במלכודת החול הטובעני הנקראת "הרשעה ברישום הפלילי".
* האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!