ביגמיה
מהי ביגמיה?
ביגמיה היא למעשה סוג של נישואים כפולים, כלומר זהו מצב שבו גבר אחד נשוי לשתי בנות זוג בו זמנית. (בי = שניים). כיום, בעולם שבו ישנו שיווין ותחרות, קשה לנו לדמיין גבר אשר נשוי לשתי נשים או ההפך.
תופעת הביגמיה אינה נפוצה ואף אינו חוקית במרבית מדינות המערב, אולם ישנן מדינות בהן הדבר חוקי ואף מקובל. יש לציין כי הביגמיה הייתה נפוצה בעבר הרחוק ואף אדם שנשא יותר מאישה אחת נחשב לעשיר ומקובל יותר. במאמרי אסקור את האופן שבו ביגמיה מתקבלת כיום אל מול ההיסטוריה הרחוקה.
ביגמיה בתורה
כאמור, בתקופת המקרא הביגמיה הייתה תופעה נפוצה ומקובלת, אולם ניתן לראות שינוי במגמה על גבי ההיסטוריה. כבר לפני כאלף שנה נקבעה תקנה בקרב יהודי אשכנז על ידי רבנו גרשום מאור הגולה שבה אוסר האחרון על ריבוי נשים, תקנה אשר ידועה כחרם דרבנו גרשום (חדר"ג).
אולם תקנת רבנו גרשום מאור הגולה אינה שללה את כושרו המשפטי של הבעל לשאת אישה שנייה בנוסף לאשתו הנוכחית, אלא רק היא אסרה עליו את הדבר.
אם כן, על פי עקרונות ההלכה נקבע כי גם אם עבר אדם על החוק וקידש אישה שנייה בטבעת וקידושין לפי דת משה בישראל, אותם קידושין יהיו תקפים לכל דבר ועניין. אין בכוח השבועה להפקיע את תוקפם של אותם הקידושין גם אם הם נעשו באיסור ובניגוד לחוק. ניתן לראות בדבר זה סוג של הכשר לפעולת הביגמיה.
ביגמיה במדינת ישראל
כאמור, בעיית ריבוי נישואין במשפטנו מורכב עד מאד. ניתן לראות כי הדינים הדתיים מציגים בנושא זה גישות סותרות, ולכן מטרותיו של חוק הפלילי, החילוני, אשר אוסר על ריבוי נישואין אינן מתקבלות כמובן מאליהן.
עושה רושם כי יש לבדוק את הבעיה באופן כללי מתוך ניתוח האינטרס המוגן בעבירת הביגמיה כפי שנקבע במדינת ישראל על ידי המחוקק החילוני.
בעיית הביגמיה מקורה בחוק , שכן על אף האיסור ומבחינה זו לא שינתה במאומה את תקנת הרבנות הראשית של היום. היום בישראל ריבוי נישואין הינו נושא אשר שנוי במחלוקת, זאת שכן הבעיה הינה כפולה ומכופלת:
הראשונה, מקורה בריבוי העדות והדתות אשר קיימים בארץ ולהם גישה שונה מן החוק בנושא ריבוי נשים. למרות זאת, המשפט הישראלי אינו מתחשב בדתות אלו ואוסר על ביגמיה באופן גורף.
השניה נעוצה בחוק, המחוקק הגדיר את עברת הביגמיה כעברה פלילית ולא אזרחית כפי שמתבקש מדיני משפחה והנישואין, ובכך היא מקנה לעברה זו פן חמור יותר מהמתבקש לכאורה.
מצד שני אם אישה עברה על החוק והתחתנה בשנית בעודה נשואה, קשרי הנישואין השניים בטלים, אולם במידה וגבר עבר על החוק וביצע את פעולת הביגמיה, הקידושין תקפים, מכח האמור בהלכה (ראה לעיל). כלומר, אין בכוח השבועה להפקיע את תוקפם של הקידושין גם אם הם נעשו באיסור.
* האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!