פורום דיני עבודה

פורום דיני עבודה הוקם כדי לתת מענה לכל פונה בתחום כה חשוב של זכויות עובד ועובדת. אל תהססו לשאול בנוגע לפיצויי פיטורין, הרעת תנאים, דמי חופשה והבראה ועוד. אנחנו כאן, לרשותכם.

מנהלי פורום דיני עבודה

עו"ד נטלי אבני

מלווה מזה למעלה מ 15 שנים מעסיקים ועובדים רבים בכל הנוגע לתחום של דיני עבודה.

עו"ד דן קלדרון

בעל ניסיון של למעלה מ-15 שנים בתחום דיני העבודה. עוסק בייצוג עובדים ומעסיקים בבתי הדין לעבודה.

עו"ד אליס שמאי

מתמקדת בייצוג מקצועי ולווי משפטי עד לתוצאה הרצויה תוך התמחות מיוחדת בדיני עבודה ובתביעות הטרדה מינית.

עו"ד משה בן בסט

מתן ייעוץ משפטי וליווי שוטף לעובדים ומעסיקים וייצוג בבתי הדין לעבודה.

חופשה ופיטורים

מיכל 21/07/09
שאלה-

האם עובד שפוטר חייב לנצל את ימי החופש שנצברו לו או שמותר לו לבחור האם לפדות אותם.
מה עדיף?

פדיון חופשה והודעה מוקדמת

עו"ד רענן קריב מנהל 21/07/09
אסור למעסיק לחפוף מיוזמתו את החופשה שנצברה לעובד עם תקופת ההודעה המוקדמת. היינו - סור להודיע לו שבתקופת ההודעה המוקדמת הוא מנצל ימי חופשה.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

הפרת חוזה עבודה

דפנה 21/07/09
שלום,
ב1.7.09 חתמתי על חוזה עבודה המגדיר את עבודתי כ-10 שעות שבועיות.
מאז עברו כשלושה שבועות ויצא לי לעבוד פחות מ-10 ש"ש , הטענה של המעביד היא כי זו התחלה אבל בהמשך זה יסתדר.
בכל מקרה, החוזה עליו חתמתי הוא דרש התחייבות לשנה ,בחוזה לא היה סעיף עם תקופת ניסיון ולא צויין מה יהיה אם אפר את החוזה בטרם עת.
יש לציין, שבעבודה אין תקופת הכשרה בכלל.
שאלותיי:
1. האם לאחר תקופת של מס' שבועות שאני רואה כי זה לא מס' השעות שהובטח לי אני יכולה להתחרט ולהתפטר?
2. האם הם יכולים לתבוע אותי בגין הפרת חוזה? או שיש תקופה בכל מקום עבודה שנקראת תקופת ניסיון לפיה עובד/מעביד יכול לבדוק התאמה?גם אם הדבר לא צוין בחוזה העבודה?
אודה על תשובתך
בברכה
דפנה

הפרת חוזה

עו"ד רענן קריב מנהל 21/07/09
קודם כל, אם טוב לך ומתאים לך לעזוב את העבדוה כבר עכשיו, עשי זאת. את מחליטה אם אין מקום להמתין עוד מעט. זו החלטה שלך בלבד.
1. לא בדיוק. את יכולה להודיע שהם הפרו את חוזה העבודה, ושאת מבטלת אותו ומתפטרת.
2. הם יכולים. לך יש הגנה טובה למדי, לפיה הם הפרו את החוזה. אין בחוק תקופת נסיון.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

עובדת הוראה-חישוב פיצויים

עתליה 21/07/09
אני מועסקת כמורה בבי"ס בחוזה מול חברת בת של העירייה מ-20/1/2001, שכרי עפ"י שעה - 13 שעות שבועיות מקביל לחצי משרת מורה+גיל.
מטבע הדברים מועסקים 10 חודשים בשנה.
קבלתי הודעה פיטורין לשנת הלימודים הבאה.
שאלתי:- 1. כיצד מחושבים הפיצויים? 2. יום העבודה האחרון שלי 29/6/09, מתי מתחילה הלנת השכר ?
אודה על תשובתך.

עבודת מורה

עו"ד רענן קריב מנהל 21/07/09
האם המעסיק איננו משרד החינוך? אם כן,
פני להסתדרות המוירם או לאגון המורים העל יסודיים. פיצויי הפיטורי מחושבים לפי ממוצע 12 חודשי העבודה האחרונים.
איזו הלנת שכר?

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

כסף שחור

אירנה 21/07/09
שלום, המעסיק שלי היה משלם לי חלק מהכסף בשחור בגלל שככה הוא העדיף. אני
פוטרתי לפני חודש ולא קיבלתי פיצויי פיטורים על 5 שנים. האם אני יכולה
לתבוע פיצויי פיטורים לפי המשכורת שכוללת את הכסף השחור ?

כן

עו"ד רענן קריב מנהל 21/07/09

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

התפטרות ללא הודעה בכתב

אלישע 21/07/09
התפטרתי ממקום עבודתי כיוון שמצאת ימקום עבודה טוב יותר ,לאחר שבמקום העבודה הקודם המשכורת לא היתה בזמן לא שולמו חופשות בית ההבראה לא הגיע בזמן את בית ההבראה של 2008 הוא נתן לי היום .התפטרתי מבלי לתת מכתב פיטורים אך אמרתי למעסיק על הפסקת עבודתי והוא הסכים לתת לי אותה אך לא כתבתי מכתב מכיוון שרציתי פיצויים והוא סירב לתת בתלוש האחרון הוא נתן לי את כל ימי החופשה שהוא לא נתן לי במשך שנים ואת ימי ההבראה שהוא לא נתן לי אך הוא קנס אותי בסכום של משכורת יותר מ3000 ש"ח
אשמח אם תוכלי לעזור לי להשיב את כספי שנגנב

התפטרות

עו"ד רענן קריב מנהל 21/07/09
לא ציינת אם נתת הודעה מוקדמת. אם לא - אינך זכאי לשכר בגובה ההודעה המוקדמת שלא נתת.
אם כן נתת, בהנחה שאין בחוזה "קנס עזיבה", או שיש והוא אינו עומד בפרופורציה להכשרה שעברת, אתה יכול להגיש תביעה בלית הדין לעבודה.
שוב: יש לבדוק את העובדות, על סמך העובדות שתיארת לא ניתן לקבוע אם יש לך עילת תביעה.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

דמי הבראה – בירור זכויות

דנה 21/07/09
שלום רב,
בעלי החל עבודתו ב-01.07.05 ועד היום טרם קיבל דמי הבראה.
שאלתי היא כמה כסף המעסיק שלו חייב לו עבור השנים בהם הוא עבד?
(ב-01.06.09 הוא יצא לחל"ת עד לסיום מו"מ בינו לבין המעסיק בנוגע להמשך עבודתו)
תודה רבה

דמי הבראה

עו"ד רענן קריב מנהל 21/07/09
עבור שנת העבודה הראשונה זכאי בעלך ל-5 ימי הבראה לפי תעריף של 331 ש"ח ליום הבראה. עבור שנת העבודה השניה זכאי בעלך ל-6 ימי בראה לפי 340 ש"ח ליום הבראה.
בסך הכול 3,695 ש"ח.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

מנצל את השרשור לשאלה באותו נושע

שי 22/07/09
מעסיקי טוען כי דמי ההבראה נספרים רק מהשנה השנייה לעבודה, כלומר - אין הוא מחוייב לשלם דמי הבראה על השנה הראשונה לתעסוקתי.כלומר - אם התחלתי את עבודתי בחודש ספטמבר 07.הוא טוען, כי מניין ימי ההבראה יחל רק מספטמבר 08, ולא אקבל דמי הבראה רטרואקטיבית על השנה הראשונה.האם יש אמת בדבר? כמה ימי הבראה אני אמור לקבל בפועל?תודה רבה

אי בהירות לגבי המשך עבודה בהריון

ורד 21/07/09
הינואר השנה התחלתי ללמד בבי"ס, החוזה הוא עד ל-31.8.09.
לא קיבלתי הודעת פיטורים ולא מכתב פיטורים, למרות זאת לקראת סוף השנה (סוף יוני) התברר לי כי אין לי שעות הוראה לשנה הבאה, מכאן שאין לי עבודה לשנה הבאה בביה"ס.
האם הדבר חוקי? והאם אליי לאלץ את מנהל ביה"ס למצוא לי משרה חליפית בביה"ס עד שאלד?
בברכה, ורד

האם את בהריון?

עו"ד רענן קריב מנהל 21/07/09
כילא כתבת בשום מקום...
חובה לקבל היתר לפיטורייך ממשרד התמ"ת. אחרת יש לשבצך לעבודה ואין לפגוע בתנאי עבודתך ובשכרך וודאי שלא לפטרך.
האם הודעת על הריונך?

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

מה הסעיף הזה אומר?

תודה 21/07/09
בחוק עסקת מכר מרחוק ישנו סייג בסעיף 14 (ג) מה הוא אומר?

(2) "שירותי הארחה, נסיעה, חופש או בילוי, אם המועד שנקבע למתן השירות חל בתוך שבעה ימים, שאינם ימי מנוחה, ממועד עשיית העסקה"

ומה הקשר לפורום זה???

עו"ד רענן קריב מנהל 21/07/09

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

בירור לגבי תשלומים שונים לאחר פיטורים

דורית 21/07/09
סיימתי עבודתי ב 15.7.09 ( כולל הודעה מראש ) לאחר כ 13 שנות עבודה. בחברה ( שמיועדת כנראה לפירוק ), לא קיבלתי משכורת עבור יוני 2009 וגם לא יולי 2009. לא קיבלתי הבראה, לא פידיון חופש, ולא פיצויים. מה הסיכוי לקבל מביטוח לאומי תשלומים אילו ( אם בכלל ) ?מה האחוז שניתן לקבל ? האם יש להגיש תביעה לביטוח לאומי דרך עו"ד או אפשר לןהגיש תביעה באופן עצמי ?
בברכה, דורית

פירוק או לא?

עו"ד רענן קריב מנהל 21/07/09
אין חברה ה"מיועדת לפירוק". או שהחלו הליכי פירוק או לא.
ביטוח לאומי משלם אך ורק אחרי מתן צו פירוק קבוע ולפי חתימת אישור של המפרק.
לא ברור באילו נסיבות סיימת את עבודת והאם את אכן זכאית לפיצויי פיטורים.
עליך להגיש תביעה נגד החברה, רצוי להיעזר בעורך דין.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

פיטורים ומציאת עבודה חדשה

דני 21/07/09
שלום רב, אני עובד במקום הנוכחי כשבעה חודשים. בשל המצב הכלכלי בעבודתי הודיעו לי שאני מפוטר החל מסוף אוגוסט ושיש לי מספר שעות מוגבל עד סוף אוגוסט. בנתיים מצאתי עבודה חדשה ורוצים שאתחיל לעבוד כמה שיותר מהר. האם עלי לתת במקום הנוכחי הודעה של חודש מראש למרות שפיטרו אותי?

הודעה מוקדמת

עו"ד רענן קריב מנהל 21/07/09
ההודעה המוקדמת במקרה שלך היא, אם אתה עובד בשכר חודשי, 8.5 ימים. אם אתה עובד לפי שעות 7 חודשים. אינך חייב להישאר בעבודה מעבר לתקופה זו.
חובת ההודעה המוקדמת אינה עליך.
בכל מקרה רצוי לנסות להגיע להסכמה עם המקום הנוכחי.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

עורך דין מתחמק….

רפי 21/07/09
סגרתי עם עורך דיני על משפט מהיר נגד החברה בה עבדתי והוא הבטיח לי שתוך 3 שבועות המשפט ייגמר וביקש שכר טרחה מראש.עברו כבר 10 חודשים ויש לי תחושה שהוא מתחמק ממני ולא עונה לטלפונים למרות שהמשפט נערך וצריכה כבר להיות תשובה.האם לשכת עורכי הדין יכולה להתערב בעניין זה,כי די נראה שעורך הדין מנצל את מעמדו,או לחליפין בפני מי אפשר להתלונן עליו.

זו לא שאלה לפורום זה.

עו"ד רענן קריב מנהל 21/07/09
פני לפורום עורכי דין או ללשכת עורכי הדין

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

עובד שמתפטרלאחר שבועיים

אלי 20/07/09
האם יש לשלם שכר לעובד שהתקבל לעבודה למשרה מלאה, עבר השתלמות מכירות יקרה והודיע שהוא מתפטר לאחר פחות משבועיים.

מה מחייב החוק בקשר לעובד כזה?

לשלם לו את שכרו על התקופה שעבד.

עו"ד רענן קריב מנהל 21/07/09

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

התפטרות בחופשת הלידה

עוד אחת קטנה 20/07/09
שלום,
שמעתי שיולדת רשאית להתפטר בחופשת הלידה או לאחריה זכאית לפיצויים כפיטורין. שאלתי היא, מהו הזמן המתאים להגיש הודעת התפטרות? האם לקראת סוף החופשה? האם אחריה ועד מתי?
תודה.

עד תום 9 חודשים מהלידה

עו"ד רענן קריב מנהל 21/07/09
אין בחוק ,"זמן מתאים". אם אינך רוצה לחזור - הודיע במהלך חופשת הלידה והשאירי די זמן למצוא מחליף.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

תמורה בעד הוספת עבודה

שירלי 20/07/09
שלום,
אני עובדת כמנהלת חשבונות בקניון בצפון. לפני כמספר חודשים, מעסיקיי קנו קניון נוסף והורו לי לנהל את הנהח בחדש. כשביקשתי תוספת לשכר, בגין הרחבת התפקיד, תוספת העבודה והאחריות שנובעת מכך, נעניתי בשלילה. האם זה בסדר? האם אני יכולה לסרב לתפקיד החדש?

אינך רשאית לסרב

עו"ד רענן קריב מנהל 21/07/09
את יכולה לטעון שמדובר בהרעה מחושית בתנאי עבודתך, המתבטאת בהוספת מטלות ללא תמורה, ולהתפטר בזגאות לפיצויי פיטורים.
קחי בחשבון שבדרך כלל צריך לנהל משפט בנסיבות אלה כדי לקבל את הפיצויים.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

שעות נוספות ומשרת אמון

שלומית 20/07/09
שלום,
אני עובדת כמנהלת חשבונות בחברה פרטית. בהסכם העבודה שלי כתוב שתפקידי הוא תפקיד של משרת אמון ולכן איני זכאית לתשלום בגין השעות הנוספות. מאידך, בכל חודש נעשית התחשבנות בגין השעות שנעדרתי בהן. האם זה חוקי? ומהו גמול שעות נוספות? למי מתייחס?
אודה לתשובתכם.

"משרת אימון"

עו"ד רענן קריב מנהל 21/07/09
אם אינך ממלא תפקיד של מנכ"לית או סמנכ"לית בכירה וניתן לפקח על שעות עבודתך, ועל פי תיאורך מתקיים פיקוח על שעות עבודתך, את זכאית לגמול שעות נוספות. החישוב הוא יומי, שעתיים ראשונות 125% ומעבר לכך 150%. מותר להעסיק עד 4 שעות נוספת ליום.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

ימי חופשה

הילה 20/07/09
שלום,
אני עובדת חמישה ימים בשבוע במשרה מלאה. בחוזה העבודה שלי כתוב שאני זכאית לחופשה שנתית כחוק. השאלה מהו החוק? היכן ניתן לקרוא עליו? בתלוש המשכורת מזכים אותי בכל חודש ב0.83 יום חופשה, בטענה שאני זכאית לעשרה ימי חופשה בשנה.
תודה.

המעסיק נוהג כחוק

עו"ד רענן קריב מנהל 21/07/09
לפי שיעור משרתך את זכאית ל-10 ימי חופשה בשנה שהם 0.83 ימים לחודש.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

האם הפחתת השעות העבודה זה הרעת תנאים ?

יעל 20/07/09
השכר שלי היה מורכב מהכפלת שכר שעה ב-186 שעות עבודה, בחודשים האחרונים מחייבים אותנו לצאת למספר ימי חופשה מאולצת ללא תשלום כאשר לא ניתן להמיר את זה לימי חופשה. האם זה נחשב ל הרעת תנאים בעבודה ?

כן

עו"ד רענן קריב מנהל 21/07/09

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

התפטרות מוצדקת עקב טיפולי פוריות

דנה 20/07/09
אני בטיפולי פוריות ושוקלת להתפטר כיון שמתנכרים ליוזה פוגע בטיפולים ואני נמצאת בלחץ נפשי כבד בשל כך (רצו לפטר אותי אבל בגלל הטיפולים לא עשו זאת). האם יש דרך להוכיח התפטרות מוצדקת כדי שאוכל לקבל דמי אבטלה מיידיים?

פני לפורום ביטוח לאומי

שיר ורד 20/07/09
בנתונים שתארת לא נראה לי שישנה עילה מתאימה.

הוצאות הנסיעה גבוהות מההחזר המקסימלי-מה עושים?

אשר 20/07/09
שלום רב, מעסיקי משלם לי כיום את המקסימום ע"פ החוק 460 ש"ח (21.4 ש"ח ליום) בקרוב, הוא מתכנן לעבור למיקום מרוחק יותר מה שיחיב אותי לנסוע ב 2 אוטובוסים (לצורך העניין, 2 חברות אוטובוסים, בכל אחת מהם לקנות "חופשי חודשי בעלות כוללת של 680 ש"ח) שזה הוצאה נטו שלי! בעוד שהמעסיק מחוייב ע"פ חוק לשלם לי רק עד 465 ש"ח לחודש. האם עלי לממן את נסיעותי לעבודה?!-הבעיה השניה- הריחוק יגרום לי לבלות בנסיעה באוטובוסים הלוך ושוב כ 4 שעות ( על חשבוני) בעוד שכיום אני מבלה רק כ 90 דקות הלוך ושוב.מהי עצתכם?

העצה

שיר ורד 20/07/09
עליך להודיע למעסיקך שהעברת מקום העבודה הצפויה מהווה הרעת תנאים מהותית לגביך ואם המעביד לא ימצא דרכים לתקן את ההרעה תאלץ להתפטר בגין הרעת תנאים.יש לפרט מהן ההרעות שאתה רואה (עלות הוצאות הנסיעות ותוספת זמני הנסיעה). תיקון ההרעה יכול להעשות ע"י תשלום מלוא הוצאות הנסיעה, ופיצוי כספי על תוספת זמני הנסיעה.אם ההרעה לא תתוקן יהיה עליך להתפטר עם הודעה מראש כחוק , אם עבדת מעל שנה תוכל לדרוש פצויים.

תשלום פיצוים

רוני 20/07/09
רציתי לדעת האם נהג שפוטר עקב שלילת רשיונו בעקבות עבירות תעבורה,זכאי לקבל פיצויי פיטורין

אין לכך התיחסות בחוק

שיר ורד 20/07/09
נקודת המוצא היא שאם המעביד פיטר הוא חייב בפצויים, אך ישנן נסיבות בהן ישחרר בית הדין מתשלום הפצויים או מחלקן.מן הסתם במקרה שתוגש תביעה בית הדין ידון כל מקרה לגופו ויתחשב במכלול הגורמים.משך תקופת שלילת הרישיון.האם המעסיק אפשר לעובד לעבור לתפקיד אחר או לצאת לחופשה ללא תשלום בתקופת שלילת הרישיון.האם עבירת התנועה בגינה נשלל הרישיון היתה במהלך עבודתו.הותק של העובד במקום העבודה.האם העבירה היא עבירה פלילית (למשל העובד הורשע בהריגה/גרימת מות ברשלנות).

פיצויים וקרנות

כלנית 20/07/09
האם ייתכן שמעסיק יפריש לעובד פיצויים לקרן נוספת מלבד לקרן הפנסיה?
כלומר, אם בררתי את גובה הפיצויים שיש לי בקרן הפנסיה אני יכולה לדעת בוודאות שלא הופרשו לי עוד לפיצויים, או שייתכן ופיצויים נוספים יהיו בקרנות נוספות?

תשובה

שיר ורד 20/07/09
אין שום חובה שכל ההפרשות יהיו לקרן פנסיה אחת, עלייך לפנות למעסיק ולברר אצלו את אחוזי ההפרשה והקופות אליהםן מועברים כספים אלו. לעיתים המעביד מעביר את כל כספי הפצויים לקרן מסוימת , אך עקב בעיות תאום, חלק מכספי הפצויים מוגדרים כתגמולים. יש לבדוק את ההפקדות החודשיות והתאמתן לשכר החודשי ולהפרשות המפורשות בתלוש המשכורת.

ברור זכויות

דניאלה 20/07/09
שלום רב,
אנו מועסקים בחברה פרטית המוגדרת 70% משרה על בסיס שכר שעתי . לא פעם נאלצות להישאר לאחר שעות העבודה לסיום המטלות,ליישיבות והדרכות שונות. בעבור שעות נוספות אלו איננו מקבלים שכר השאלה היא האם המעביד פועל בניגוד לחוק בכך שאינו משלם עבור שעות נוספות
תודה רבה

תשובה

שיר ורד 20/07/09
על המעביד לשלם בגין כל שעות עבודתכם אצלו.תעריף שעות נוספות מחושב רק במקרה יותר מ 43 שעות בשבוע או 9 שעות ביום. שעות מעבר להיקף המשרה המוסכם שאינן בגדר שעות נוספות , נקראות שעות עודפות והתשלום עליהם הוא לפי תעריף שעה רגילה, אך יש לשלם עליהן את כל התנאים הסוציאליים הנלווים.

פיטור אישה בהיריון

יוני מרק 20/07/09
שלום רב,
יש לי עובדת המשמשת כמנהלת מחלקה בעבודה אצלי.
זמן רב שהיא לא עושה את עבודתה טוב והיא אף הוזהרה בחודשיים האחרונים שהיא עשויה למצוא את עצמה מפוטרת אם לא תשתנה.

בסוף שבוע שעבר התקבלה החלטה לפטר אותה בשל עבודה הלא טובה והנזק שהיא גורמת לנו לעומת אדם חלופי שהיה יכול להיות במקומה - ואף בלעדיו.
מייד לאחר קבלת ההודעה הגשנו לה מכתב פיטורין ובאותו מעמד היא הודיעה לנו "אני בהיריון - אתם לא יכולים לפטר אותי" (חודש שלישי). כמובן שאף אחד לא ידע ולא היה יכול לדעת שהיא בהיריון והיא לא אמרה על כך לאף אחד מהעובדים.

היא עובדת יותר מחצי שנה, אך פחות משנה במקום.

מה אני יכול לעשות בנידון ואיך אני יכול לעשות את זה?
כמובן שאין שום קשר בין הפיטורין לבין ההיריון שלה. היא בתפקיד די בכיר בחברה - מנהלת מחלקה - והעובדה שאני לא יכול לפטר אותה (מדובר על עוד 6 חודשי היריון וגם התקופה לאחר חזרתה מחופשת הלידה) - אומר שהיא תהייה חייבת לעבוד כאן עוד יותר משנה - וליצור המון נזק לחברה - כאשר ברור לכולם שהיא עושה עבודה גרועה מאד.

יש לציין כי אנחנו לא חברה מאד גדולה וגם די צעירה, ואדם בתפקידה, ולאור ביצועה הגרועים - עלול להסב נזק רב לחברה אם תשאר לעוד זמן כה רב בתפקיד.

מה האופציות שלנו והאם נראה שהמקרה שלנו מתאים לוועדת החריגים?

תשובה

שיר ורד 20/07/09
עליכם לפנות למפקחת על עבודת נשים לקבלת אישור לפיטוריה.עליכם לפרט את כל השתלשלות הענינים, כולל העתקי מכתבי אזהרה שניתנו לה ולציין במפורש שהיא הודיעה על הריונה רק לאחר שניתן לה מכתב פיטורים.אם המפקחת תשתכנע שנכונות הדברים היא עשויה לאשר את הפיטורים או לחילופין להזהיר אותה שבמידה ותמשיך לגרום נזקים ותבקשו שנית לפטר אותה היא תאשר את הפיטורים.כמובן, כל זה נכון במידה והיא אכן גורמת נזקים אמיתיים.במידה והנזקים נגרמים במזיד , אתם יכולים גם להגיש נגדה תלונה במשטרה. במידה והנזקים נגרמים עקב רשלנות , ניתן להגיש נגדה תביעת נזיקין. במידה והנזקים נגרמים עקב חוסר מקצועיות, אתם בבעיה וכנראה שהפיטורים גם לא יאושרו.

חופשת לידה , מה עם הזכויות הסוציאליות

עדן 20/07/09
שלום רב ,
אני הייתי בחופשת לידה וכאשר חזרתי ממנה מעסיק שלי סירב להעביר לי קרן השתלמות רטרו , הוא אמר כי קרו השתלמות לא מקבלים בחופשת לידה ??? האם זה נכון ???
ועוד שאלה ,
בחודש שבו המעסיק הוריד ממני את כל הסכום לביטוח מנהלים , הוא הוריד ממני גם שווי קיצבה בטענה כי הפרשתי לך יותר מבד"כ לכן את צריכה לשלם שווי קיצבה ??? - אבל מורידים את הכסף אחרי שמורידים מס , אז למה להוריד שוב שווי מס?

חייב

עו"ד רענן קריב מנהל 20/07/09
לפי החוק המעסיק חייב להעביר את חלקו בקרן ההשתלמות, בתנאי שת מעבירה את חלקך.
השאלה השניה נוגעת למסים, הפני אותה לפורום מיסים.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

תשובה

שיר ורד 20/07/09
המעסיק מחויב להעביר את חלקו לקרן ההשתלמות לאחר שאת תעבירי את חלקך, תקנות לחוק עבודת נשים מגדירות במדויק את התהליך.
לא ברור לי מה הכוונה שווי קצבה, אם הכוונה לחיוב במס בגין הפרשה עודפת לתגמולים, אכן ישנה בעיה, במידה וההפרשות הן על כל השכר ובאחוזים המקסימליים המוכרים ע"י שלטונות המס. (7.5% הפרשות מעסיק לתגמולים ואובדן כושר), כי מס הכנסה מחייב אותו לחייב אותך במס. תנסי לברר בפורומי מיסוי, האם ניתן לקבל החזר מס משלטונות המס בטענה שההפרשות הללו הן כנגד דמי הלידה המשולמים ע"י ביטוח לאומי, אם שלטונות המס לא מכירים בכך, יתכן שתצטרכי ללכת למשפטים ארוכים (כמו המשפט של ורד פרי בנושא המטפלות).

לגבי שמירת הריון והחזר ימי מחלה

יעל 20/07/09
שלום רב,
אני נמצאת בשמירת הריון מה-1 ליוני (כרגע אני בתחילת חודש 9). קיבלתי ממקום עבודתי משכורת על חודש יוני (בהתחלה הרופא נתן לי 21 ימי מחלה והוסיף לי לאחר מכן עוד 21 יום שבעצם הפכו את כל העיניין לשמירת הריון מכיוון שאני יודעת שאחרי 30 יום ביטוח לאומי מכיר בזה כשמירת הריון). מקום העבודה איפס לי את ימי המחלה שצבורים לי אצלו מיום תחילת עבודתי (25 ימים) ושילם לי משכורת שיצאה בפועל חצי ממה שאני מקבלת לחודש בד"כ. אני לא רוצה לנצל את ימי המחלה שצברתי מכיוון שאני יכולה לקבל תשלום על שמירת הריון מביטוח לאומי אך המנהלת שלי מחייבת אותי ואומרת שלפי החוק אני חייבת להשתמש בהם, האם זה נכון? ראיתי באתר של ביטוח לאומי שמהתאריך :6.9.07 אין העובדת חייבת לנצל את ימי המחלה שעומדים לזכותה.
ושאלה נוספת: אם זה נכון אזי מה הפרוצדורה כדי להחזיר לי את ימי המחלה ואיך אני מחזירה למעסיק את הכסף ששילם לי על משכורת יוני. אם לא נוכל לבצע זאת תשלל זכותי לקבל מביטוח לאומי את שאר הכסף על עוד 20 שמירת הריון מכיוון שאם המעסיק שילם ימי מחלה הספירה על שמירת הריון מתחילה מההתחלה ובגלל שזה רק עוד 20 יום וביטוח לאומי משלם החל מהיום ה-30 אני לא אהיה זכאית.

תודה והמשך יום טוב
יעל

מומלץ לפנות לפורום ביטוח לאומי

שיר ורד 20/07/09
בעיקרון את צריכה להחזיר את השכר ששולם לך בגין התקופה הנ"ל והמעביד יחזיר את ימי המחלה הצבורים, אך לא ברור מה עושים כשהמעביד מסרב.

מדובר למעשה בשאלה לפורום ביטוח לאומי

עו"ד רענן קריב 20/07/09
כי ימי ההיעדרות בנסיבות של שמירת הריון הם ימי מחלה, והעניין משוךב מאד בכללים של הביטוח הלאומי לדמי שמירת הריון.
דילוג לתוכן