פורום דיני עבודה
פורום דיני עבודה הוקם כדי לתת מענה לכל פונה בתחום כה חשוב של זכויות עובד ועובדת. אל תהססו לשאול בנוגע לפיצויי פיטורין, הרעת תנאים, דמי חופשה והבראה ועוד. אנחנו כאן, לרשותכם.
חופשה ופיטורים
האם עובד שפוטר חייב לנצל את ימי החופש שנצברו לו או שמותר לו לבחור האם לפדות אותם.
מה עדיף?
פדיון חופשה והודעה מוקדמת
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
הפרת חוזה עבודה
ב1.7.09 חתמתי על חוזה עבודה המגדיר את עבודתי כ-10 שעות שבועיות.
מאז עברו כשלושה שבועות ויצא לי לעבוד פחות מ-10 ש"ש , הטענה של המעביד היא כי זו התחלה אבל בהמשך זה יסתדר.
בכל מקרה, החוזה עליו חתמתי הוא דרש התחייבות לשנה ,בחוזה לא היה סעיף עם תקופת ניסיון ולא צויין מה יהיה אם אפר את החוזה בטרם עת.
יש לציין, שבעבודה אין תקופת הכשרה בכלל.
שאלותיי:
1. האם לאחר תקופת של מס' שבועות שאני רואה כי זה לא מס' השעות שהובטח לי אני יכולה להתחרט ולהתפטר?
2. האם הם יכולים לתבוע אותי בגין הפרת חוזה? או שיש תקופה בכל מקום עבודה שנקראת תקופת ניסיון לפיה עובד/מעביד יכול לבדוק התאמה?גם אם הדבר לא צוין בחוזה העבודה?
אודה על תשובתך
בברכה
דפנה
הפרת חוזה
1. לא בדיוק. את יכולה להודיע שהם הפרו את חוזה העבודה, ושאת מבטלת אותו ומתפטרת.
2. הם יכולים. לך יש הגנה טובה למדי, לפיה הם הפרו את החוזה. אין בחוק תקופת נסיון.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
עובדת הוראה-חישוב פיצויים
מטבע הדברים מועסקים 10 חודשים בשנה.
קבלתי הודעה פיטורין לשנת הלימודים הבאה.
שאלתי:- 1. כיצד מחושבים הפיצויים? 2. יום העבודה האחרון שלי 29/6/09, מתי מתחילה הלנת השכר ?
אודה על תשובתך.
עבודת מורה
פני להסתדרות המוירם או לאגון המורים העל יסודיים. פיצויי הפיטורי מחושבים לפי ממוצע 12 חודשי העבודה האחרונים.
איזו הלנת שכר?
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
כסף שחור
פוטרתי לפני חודש ולא קיבלתי פיצויי פיטורים על 5 שנים. האם אני יכולה
לתבוע פיצויי פיטורים לפי המשכורת שכוללת את הכסף השחור ?
כן
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
התפטרות ללא הודעה בכתב
אשמח אם תוכלי לעזור לי להשיב את כספי שנגנב
התפטרות
אם כן נתת, בהנחה שאין בחוזה "קנס עזיבה", או שיש והוא אינו עומד בפרופורציה להכשרה שעברת, אתה יכול להגיש תביעה בלית הדין לעבודה.
שוב: יש לבדוק את העובדות, על סמך העובדות שתיארת לא ניתן לקבוע אם יש לך עילת תביעה.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
דמי הבראה – בירור זכויות
בעלי החל עבודתו ב-01.07.05 ועד היום טרם קיבל דמי הבראה.
שאלתי היא כמה כסף המעסיק שלו חייב לו עבור השנים בהם הוא עבד?
(ב-01.06.09 הוא יצא לחל"ת עד לסיום מו"מ בינו לבין המעסיק בנוגע להמשך עבודתו)
תודה רבה
דמי הבראה
בסך הכול 3,695 ש"ח.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
מנצל את השרשור לשאלה באותו נושע
אי בהירות לגבי המשך עבודה בהריון
לא קיבלתי הודעת פיטורים ולא מכתב פיטורים, למרות זאת לקראת סוף השנה (סוף יוני) התברר לי כי אין לי שעות הוראה לשנה הבאה, מכאן שאין לי עבודה לשנה הבאה בביה"ס.
האם הדבר חוקי? והאם אליי לאלץ את מנהל ביה"ס למצוא לי משרה חליפית בביה"ס עד שאלד?
בברכה, ורד
האם את בהריון?
חובה לקבל היתר לפיטורייך ממשרד התמ"ת. אחרת יש לשבצך לעבודה ואין לפגוע בתנאי עבודתך ובשכרך וודאי שלא לפטרך.
האם הודעת על הריונך?
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
מה הסעיף הזה אומר?
(2) "שירותי הארחה, נסיעה, חופש או בילוי, אם המועד שנקבע למתן השירות חל בתוך שבעה ימים, שאינם ימי מנוחה, ממועד עשיית העסקה"
ומה הקשר לפורום זה???
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
בירור לגבי תשלומים שונים לאחר פיטורים
בברכה, דורית
פירוק או לא?
ביטוח לאומי משלם אך ורק אחרי מתן צו פירוק קבוע ולפי חתימת אישור של המפרק.
לא ברור באילו נסיבות סיימת את עבודת והאם את אכן זכאית לפיצויי פיטורים.
עליך להגיש תביעה נגד החברה, רצוי להיעזר בעורך דין.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
פיטורים ומציאת עבודה חדשה
הודעה מוקדמת
חובת ההודעה המוקדמת אינה עליך.
בכל מקרה רצוי לנסות להגיע להסכמה עם המקום הנוכחי.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
עורך דין מתחמק….
זו לא שאלה לפורום זה.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
עובד שמתפטרלאחר שבועיים
מה מחייב החוק בקשר לעובד כזה?
לשלם לו את שכרו על התקופה שעבד.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
התפטרות בחופשת הלידה
שמעתי שיולדת רשאית להתפטר בחופשת הלידה או לאחריה זכאית לפיצויים כפיטורין. שאלתי היא, מהו הזמן המתאים להגיש הודעת התפטרות? האם לקראת סוף החופשה? האם אחריה ועד מתי?
תודה.
עד תום 9 חודשים מהלידה
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
תמורה בעד הוספת עבודה
אני עובדת כמנהלת חשבונות בקניון בצפון. לפני כמספר חודשים, מעסיקיי קנו קניון נוסף והורו לי לנהל את הנהח בחדש. כשביקשתי תוספת לשכר, בגין הרחבת התפקיד, תוספת העבודה והאחריות שנובעת מכך, נעניתי בשלילה. האם זה בסדר? האם אני יכולה לסרב לתפקיד החדש?
אינך רשאית לסרב
קחי בחשבון שבדרך כלל צריך לנהל משפט בנסיבות אלה כדי לקבל את הפיצויים.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
שעות נוספות ומשרת אמון
אני עובדת כמנהלת חשבונות בחברה פרטית. בהסכם העבודה שלי כתוב שתפקידי הוא תפקיד של משרת אמון ולכן איני זכאית לתשלום בגין השעות הנוספות. מאידך, בכל חודש נעשית התחשבנות בגין השעות שנעדרתי בהן. האם זה חוקי? ומהו גמול שעות נוספות? למי מתייחס?
אודה לתשובתכם.
"משרת אימון"
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
ימי חופשה
אני עובדת חמישה ימים בשבוע במשרה מלאה. בחוזה העבודה שלי כתוב שאני זכאית לחופשה שנתית כחוק. השאלה מהו החוק? היכן ניתן לקרוא עליו? בתלוש המשכורת מזכים אותי בכל חודש ב0.83 יום חופשה, בטענה שאני זכאית לעשרה ימי חופשה בשנה.
תודה.
המעסיק נוהג כחוק
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
האם הפחתת השעות העבודה זה הרעת תנאים ?
כן
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
התפטרות מוצדקת עקב טיפולי פוריות
פני לפורום ביטוח לאומי
הוצאות הנסיעה גבוהות מההחזר המקסימלי-מה עושים?
העצה
תשלום פיצוים
אין לכך התיחסות בחוק
פיצויים וקרנות
כלומר, אם בררתי את גובה הפיצויים שיש לי בקרן הפנסיה אני יכולה לדעת בוודאות שלא הופרשו לי עוד לפיצויים, או שייתכן ופיצויים נוספים יהיו בקרנות נוספות?
תשובה
ברור זכויות
אנו מועסקים בחברה פרטית המוגדרת 70% משרה על בסיס שכר שעתי . לא פעם נאלצות להישאר לאחר שעות העבודה לסיום המטלות,ליישיבות והדרכות שונות. בעבור שעות נוספות אלו איננו מקבלים שכר השאלה היא האם המעביד פועל בניגוד לחוק בכך שאינו משלם עבור שעות נוספות
תודה רבה
תשובה
פיטור אישה בהיריון
יש לי עובדת המשמשת כמנהלת מחלקה בעבודה אצלי.
זמן רב שהיא לא עושה את עבודתה טוב והיא אף הוזהרה בחודשיים האחרונים שהיא עשויה למצוא את עצמה מפוטרת אם לא תשתנה.
בסוף שבוע שעבר התקבלה החלטה לפטר אותה בשל עבודה הלא טובה והנזק שהיא גורמת לנו לעומת אדם חלופי שהיה יכול להיות במקומה - ואף בלעדיו.
מייד לאחר קבלת ההודעה הגשנו לה מכתב פיטורין ובאותו מעמד היא הודיעה לנו "אני בהיריון - אתם לא יכולים לפטר אותי" (חודש שלישי). כמובן שאף אחד לא ידע ולא היה יכול לדעת שהיא בהיריון והיא לא אמרה על כך לאף אחד מהעובדים.
היא עובדת יותר מחצי שנה, אך פחות משנה במקום.
מה אני יכול לעשות בנידון ואיך אני יכול לעשות את זה?
כמובן שאין שום קשר בין הפיטורין לבין ההיריון שלה. היא בתפקיד די בכיר בחברה - מנהלת מחלקה - והעובדה שאני לא יכול לפטר אותה (מדובר על עוד 6 חודשי היריון וגם התקופה לאחר חזרתה מחופשת הלידה) - אומר שהיא תהייה חייבת לעבוד כאן עוד יותר משנה - וליצור המון נזק לחברה - כאשר ברור לכולם שהיא עושה עבודה גרועה מאד.
יש לציין כי אנחנו לא חברה מאד גדולה וגם די צעירה, ואדם בתפקידה, ולאור ביצועה הגרועים - עלול להסב נזק רב לחברה אם תשאר לעוד זמן כה רב בתפקיד.
מה האופציות שלנו והאם נראה שהמקרה שלנו מתאים לוועדת החריגים?
תשובה
חופשת לידה , מה עם הזכויות הסוציאליות
אני הייתי בחופשת לידה וכאשר חזרתי ממנה מעסיק שלי סירב להעביר לי קרן השתלמות רטרו , הוא אמר כי קרו השתלמות לא מקבלים בחופשת לידה ??? האם זה נכון ???
ועוד שאלה ,
בחודש שבו המעסיק הוריד ממני את כל הסכום לביטוח מנהלים , הוא הוריד ממני גם שווי קיצבה בטענה כי הפרשתי לך יותר מבד"כ לכן את צריכה לשלם שווי קיצבה ??? - אבל מורידים את הכסף אחרי שמורידים מס , אז למה להוריד שוב שווי מס?
חייב
השאלה השניה נוגעת למסים, הפני אותה לפורום מיסים.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
תשובה
לא ברור לי מה הכוונה שווי קצבה, אם הכוונה לחיוב במס בגין הפרשה עודפת לתגמולים, אכן ישנה בעיה, במידה וההפרשות הן על כל השכר ובאחוזים המקסימליים המוכרים ע"י שלטונות המס. (7.5% הפרשות מעסיק לתגמולים ואובדן כושר), כי מס הכנסה מחייב אותו לחייב אותך במס. תנסי לברר בפורומי מיסוי, האם ניתן לקבל החזר מס משלטונות המס בטענה שההפרשות הללו הן כנגד דמי הלידה המשולמים ע"י ביטוח לאומי, אם שלטונות המס לא מכירים בכך, יתכן שתצטרכי ללכת למשפטים ארוכים (כמו המשפט של ורד פרי בנושא המטפלות).
לגבי שמירת הריון והחזר ימי מחלה
אני נמצאת בשמירת הריון מה-1 ליוני (כרגע אני בתחילת חודש 9). קיבלתי ממקום עבודתי משכורת על חודש יוני (בהתחלה הרופא נתן לי 21 ימי מחלה והוסיף לי לאחר מכן עוד 21 יום שבעצם הפכו את כל העיניין לשמירת הריון מכיוון שאני יודעת שאחרי 30 יום ביטוח לאומי מכיר בזה כשמירת הריון). מקום העבודה איפס לי את ימי המחלה שצבורים לי אצלו מיום תחילת עבודתי (25 ימים) ושילם לי משכורת שיצאה בפועל חצי ממה שאני מקבלת לחודש בד"כ. אני לא רוצה לנצל את ימי המחלה שצברתי מכיוון שאני יכולה לקבל תשלום על שמירת הריון מביטוח לאומי אך המנהלת שלי מחייבת אותי ואומרת שלפי החוק אני חייבת להשתמש בהם, האם זה נכון? ראיתי באתר של ביטוח לאומי שמהתאריך :6.9.07 אין העובדת חייבת לנצל את ימי המחלה שעומדים לזכותה.
ושאלה נוספת: אם זה נכון אזי מה הפרוצדורה כדי להחזיר לי את ימי המחלה ואיך אני מחזירה למעסיק את הכסף ששילם לי על משכורת יוני. אם לא נוכל לבצע זאת תשלל זכותי לקבל מביטוח לאומי את שאר הכסף על עוד 20 שמירת הריון מכיוון שאם המעסיק שילם ימי מחלה הספירה על שמירת הריון מתחילה מההתחלה ובגלל שזה רק עוד 20 יום וביטוח לאומי משלם החל מהיום ה-30 אני לא אהיה זכאית.
תודה והמשך יום טוב
יעל




