פורום תביעות ייצוגיות
פורום תביעות ייצוגיות
דע מהן זכויותיך! גם אם גובה נזק שנגרם לך לא מצדיק פנייה אישית שלך להליכים משפטיים, לעיתים נכון וגם מוצדק להפוך לתובע "ייצוגי", כזה המאפשר לך לתבוע בתביעה ייצוגית בשם כלל הנפגעים – לשם כך הוקם מוסד התובענה הייצוגית.
ננסה להשיב בפורום על שאלותיכם בעניין הגשת תובענות ייצוגיות, סיכוייכם, מורכבות ההליך ועוד.
הבנתי שבשביל להגיש תביעה ייצוגית צריך שזה ייפגע בהרבה אנשים שאני כביכול מייצג אותם, כמה אנשים צריכים להיפגע בשביל שזה ייחשב כבר תביעה ייצוגית ולא שפשוט כל אחד יתבע בעצמו?
שלום רב,
אין בחוק מינימום נדרש לצורך הגשת תביעה.
מה שחשוב הוא להוכיח את קיומה של קבוצה - כלומר, שמה שקרה לך קרה לקבוצה רחבה של אנשים. אפשר להגיש בקשה לאישור תביעה ייצוגית עם מבקש יחיד אך כזה שמוכיח כי לא מדובר במקרה פרטני שלו - למשל, בנק שמחייב בעמלה בסכום מעל המותר לו לפי דין. קרוב לוודאי שהבנק לא חייב בעמלה כזו רק את דוד או את שפרה, אלא את כלל הלקוחות.
מנגד, אתה יכול להגיש בקשת אישור עם 10 מבקשים, אך לכולם קרה מקרה פרטני (פקידת הבנק לא התייחסה אליהם יפה) באופן שאינו רוחבי ואינו מתאים לתביעה ייצוגית.
כלומר, במילים אחרות - מה שחשוב הוא לא מספרם של המבקשים, אלא השאלה האם קיימת קבוצה או לא.
בברכה,
מתן
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
קניתי אני (ועוד כמה מאות חברי קהילת ללא גלוטן) מוצרי שוקולד של אחת החברות שהוציאה במיוחד לפסח מהדורה ללא גלוטן, עכשיו הם הודיעו שבעצם יש בזה גלוטן והם יכולים להביא לנו שובר תמורת זה, אבל מה יעזור לי שובר אם אני לא יכולה לקנות משם כלום עכשיו. אנחנו יכולים להגיש כל האוכלי ללא גלוטן תביעה ייצוגית נגדם על הטעייה? קנינו באלפי שקלים אוכל לכל השנה!
שלום רב,
על פניו יש עילת תביעה. נשאלת השאלה מה גודל הקבוצה הרלוונטית.
אשמח לבדוק את הנושא לעומק אם אקבל את הפרטים הרלוונטיים.
בברכה,
מתן
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
כתוצאה מפעולות שלא נעשו על ידי, במערכת המסחר של הבנק בניירות ערך, נגרמו לי הפסדים כבדים, שלחתי לבנק לבקשתם תיעודים מוסרטים, והם פשוט דוחים את התגובה מפעם לפעם שבועות מספר.
השאלה לא ברורה דיה. האם מדובר בתוכנה שהבנק משתמש בה, או תוכנה שאתה משתמש בה?
בברכה,
מתן
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
האם יש חברות אשר מרמות או מצלות בכונה טעויות כדי לגבות כמה שקלים מכל לקוח שלא כדין?
האם מדובר בעילה לתביעה יצוגית?
האם עליי להוכיח שזה נעשה רק כלפי?
אם מדובר בטעות בתום לב, האם גם יש עילה לתביעה יצוגית?
שלום רב,
עיינתי היטב בפנייתך ולא ראיתי שאלה קונקרטית.
אנו משתדלים בפורום להשיב על שאלות מעשיות ולא על עניינים תיאורטיים.
ככל שתהיה לך שאלה מעשית אשמח להשיב.
בברכה,
מתן
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
אני עובד בחברה במשמרות שלפעמים נגמרות מאוחר בלילה כשאין כבר אוטובוסים. החברה רק משלמת לנו החזר של מחיר אוטובוס רגיל, אפילו כשאין תחבורה ציבורית ואנחנו צריכים לקחת מונית הביתה.
בנוסף, יש אצלנו הרבה עובדים בדיוק כמוני מבחינת שעות, עבודה, בוסים וכו' – אבל הם מועסקים בתור "פרילנסרים" ולא מקבלים בכלל החזרי נסיעות או זכויות סוציאליות. אפשר לארגן תביעה ייצוגית על הדברים האלה? אציין שזו חברה של עשרות עובדים
שלום רב,
צר לי על מה שאתה מתאר בשאלה.
עם זאת, עשרות אנשים אינה קבוצה גדולה מספיק לתביעה ייצוגית.
בברכה,
מתן
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
שלום רב. במידה וזה לא הפורום הנכון אודה להפניה לפורום הנכון. האם זה תביעה ייצוגית? עתירה נגד משרד האוצר? בניגוד להגרלת הלוטו שנעשית בשידור חי, הגרלות המנויים נעשות בדלתיים סגורות, כך שיש רק תוצאות. אמנם הם טוענים שיש מפקח וכו', אולם מי מבטיח לנו שהוא לא מושחת ושיש שם זיופים כך שהמקורבים יזכו? אם קיבלו היתר ומונופול ממשרד האוצר לביצוע הגרלות, לא חלה עליהם חובת השקיפות?
שלום רב,
תביעות נגד רשויות ציבוריות אפשריות רק במקרה של גביית יתר.
כך, שזה לא המקרה המתאים.
בברכה,
מתן
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
בזמן אחרון הוטמייל הפסיק לי את האפשרות לקבל ולשלוח מיילים בטענה שחרגתי מה 15 גיגה בעוד שאני על 5 גיגה בלבד
שלום רב,
נראה מוזר מאד.
האם פנית אליהם?
בברכה,
מתן
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
בחודשייןם האחרונים אני רואה שהסופר בשכונה שלי מפרסם מבצעים באפליקציה שלהם ובעיתונים, אבל כשמגיעים לקופה המחיר שונה ממה שפורסם. לפחות 5 פעמים תיעדתי מקרים כאלה צילמתי את המבצע המפורסם ואת החשבונית עם המחיר הגבוה יותר.
כשאני מתלונן, בדרך כלל מתקנים את המחיר אבל אומרים שזה היה "טעות במערכת" או "המבצע הסתיים אתמול". אפשר להגיש תביעה ייצוגית במקרה כזה בשם כל תושבי השכונה שקונים בסופר הזה?
שלום רב,
אני מבין את הטרוניה שלך, אך נראה לי שסופר שכונתי אינו נתבע מתאים לתביעה ייצוגית, בין היתר בשל גודל הקבוצה.
מציע שתנסה למצות אפשרויות פחות דרסטיות כמו פניה במכתב או לכל היותר הגשת תביעה אישית.
בברכה,
מתן
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
הבנתי שהתקבלה תביעה ייצוגית נגד גוגל על החנות אפליקציות שלהם. אני גם השתמשתי בזה ושילמתי כסף בזמן הזה אבל לא קיבלתי הודעה על פיצוי. איך אני יכול לבדוק אם אני זכאי לזה?
שלום רב,
לפי מיטב ידיעתי מי שאכן השתמש בשירותים האלה קיבל הודעה על כך.
אם לא, כדאי לבדוק מי ייצג את התובעים ולשאול אותו על כך.
בברכה,
מתן
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
אני נוהגת להזמין סושי ממקום מסויים שמציין במפורש שהוא מכין סושי לנשים בהיריון. השבוע נפגשתי עם חברה שעובדת שם ואמרה לי שזה שטויות ולא כל העובדים מקפידים על זה. זה מסוכן מאוד וחשבתי אם אפשר להגיש על זה תביעה ייצוגית בשם כל הנשים בהיריון שהזמינו משם
שלום רב,
ראשית, יש לבדוק אם אכן חברתך צודקת ועד כמה מדובר בשיטה או בתקלה נקודתית שקורית רק בסניף מסוים. כמו כן, חשוב לבדוק מה גודל הקבוצה (גודל הרשת, מס' הנשים בהריון שצורכים את שירותיה וכיו"ב).
רק אם אפשר להתרשם כי מדובר בשיטה ולא בטעות ומדובר בקבוצה המונה לכל הפחות אלפי חברים יש לשקול הגשת תביעה.
בברכה,
מתן
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
אני מעוניין להגיש תביעה ייצוגית כנגד חברת סלופארק בנוגע לדמי המנוי החודשי שנגבו ממני על רכבים שצורפו באופן זמני בלבד
שלום רב,
אם הנך מעוניין להגיש תביעה כנגד חברת סלופארק אשמח לבחון את עילת התביעה ולבדוק את סיכוייה.
בברכה,
מתן
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
שלום אני עובדת בעמותה שבה אנו מדווחים שעות כך שאנו מסמנים את שעת ההתחלה ומשם זה מחשב אוטומטית מפגש של שעתיים. בתקופה האחרונה גיליתי אי סדרים בתלושי שכר שלי וכשביררתי למה עם הממונה עליי הבנתי שהם כל פעם פשוט מורידים לי דקה אחת מכל מפגש (אם אני מסמנת שהתחלתי ב10 אז זה כותב שהתחלתי ב10:01). לדבריה, זה תקלה שהייתה לכל העובדים בעמותה בחודשים האחרונים. מדובר בעמותה עם אלפי עובדים כך שמדובר בכמה עשרות אם לא מאות אלפי שקלים. האם ניתן להגיש תביעה ייצוגית על כך?
שלום רב,
אם אכן מדובר בהפחתה רוחבית שנעשתה לכלל העובדים נראה כי יש עילה לתובענה ייצוגית.
בברכה,
מתן
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
נתתי שיק פתוח ללא שם המוטב ע"ס 10.000 שקלים ז.פ. 2.3.25. השיק אבד למי שקיבל את השיק. במידה ולא ביטלתי את השיק .ואף אחד לא פרע אותו. כמה זמן אותוו אדם יכול לדרוש את התשלום גם אם עבר 8 חודשים. האם מי שמא את השיק יכול לדרוש את התשלום גם אם עברו בערך 12 חודשים. תודה
שלום רב,
השאלה אינה רלוונטית לפורום זה העוסק בתביעות ייצוגיות.
כדאי לשאול בפורום שנוגע לדיני בנקאות.
בברכה,
מתן
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
kiwi, חברה לסוכנות נסיעות בינלאומית הממוקמת בצ'כיה מציעה באופן קבוע טיסות המשלבות מספר חברות תעופה. משאחת הטיסות מתבטלות היא מפרה את מחויבותה לפצות את הלקוח על כלל הטיסה ומבטיחה רק נסיון לבטל טיסות ב"בסט אפורט" תוך אפס שקיפות המאפשרות לה לכאורה לגבות החזרים מחברות התעופה ולשמוא אותן אצלה בכך היא מפרה לפחות את חוקי האיחוד וצ'כיה שאימצה את חוקי האיחוד.
כאל מקבלת תלונות חוזרות בנושא ומבטיחה גם היא עזרה ללקוח אך ורק ב"בסט אפורט" (פניה ל kiwi והמתנה לתשובתה) ומסרבת לנקוט באמצעים מול kiwi וממשיכה לתת לה שירות סליקה מלא ללא סייגים למרות התנהלות הבעייתית החוזרת. האם ניתן לתבוע את kiwi ו/או את כאל?
שלום רב,
לגבי KIWI אם היא חברה זרה שאין לה שלוחה בישראל זה מורכב לתבוע אותה בישראל. צריך לפעול לפי אמנת האג בנוגע להמצאת כתבי טענות - מה שכרוך בעלויות תרגום והמצאה.
לגבי כאל - זה מאד תלוי בראיות שישנן ביחס למודעות החברה לבעייתיות של פעילות חברת KIWI.
בברכה,
מתן
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
שלום רב. מדובר בבנק שפוגע בכל הלקוחות שתחום העיסוק שלהם הוא כמו תחום העיסוק שלי. אני בעל עסק והבנק שלי החליט לספק שירות בתשלום ללקוחותיו , שרות שאני מדגיש שאינו שירות בנקאי (!) וגם לגבות כסף עבור זה. ולא רק זה, גם אם הבנק יגיד שלא, הרי שיש לו גישה לכל הלקוחות שלי שעושים לי העברות בנקאיות בגין השירות אותו אני מוכר. וגם אם בפועל הוא אינו עושה שימוש בלקוחות שלי, הרי בעצם כך שמוכר שירות שאינו בנקאי הוא פוגע בכל הלקוחות שתחום העיסוק שלהם הוא כמו תחום העיסוק שלי.
האם בהתאם לנתונים שהצגתי יש עילה לתביעה ייצוגית?
קובי
שלום רב,
הנתונים המוצגים בשאלה הינם חלקיים מאד באופן שאינו מאפשר להעריך סיכון-סיכוי.
אשמח לקבל פרטים נוספים.
בברכה,
מתן
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
בזמן האחרון התקבלו הסדרי פשרה של 2 תביעות ייצוגיות שנוגעות אליי:
1) תקלות של מקררי סמסונג שנמכרו בשנים 2012-2024. קניתי בשנת 2015 יבואן רשמי. הגשתי לתיקון/החלפה דרך האתר עם כל המסמכים. לאחר שבועיים קיבלתי הודעת דחייה ללא הסברים.
2) רכבי תאגיד VAG של שנים 2015-2017 הגיעו עם מאייד של מזגן לא איכותי שמתקלקל תוך כמה שנים. קניתי את רכבי יד 1 (משומש בן כמה שנים), שנה לאחר הרכישה, התקלקל המאייד והחלפתי על חשבוני. מאז שהרכב בבעלותי עשיתי את כל הטיפולים לפי הספר בזמן במוסך מורשה בעיר שלי. כדי להגיש בקשה להחזר כספים, אני צריך לאסוף מסמכי טיפולים של כל המוסכים שהרכב טופל בהם, אין לי מושג מי המוסכים וגם אני לא מתכוון לנסוע לערים אחרות.
האם תביעות ייצוגיות האלה הן הונאה? אז עו"ד מקבל את המיליון שלו, בית המשפט מחייב את העסק בתיקון פיצוי, אבל אף אחד לא מפקח על ביצוע גזר הדין, כי כל בית עסק כזה יכול לדחות ללא הסברים המניחים את הדעת או להציב תנאים לא ישימים.
איך אני יכול לקבל את מה שמגיע לי?
שלום רב,
כאשר ישנו קושי במימוש פיצוי בתובענה ייצוגית רצוי לפנות לעורך הדין אשר ייצג את הקבוצה ולקבל ממנו מענה.
לעיתים המימוש מוגבל בזמן ולכן חשוב לברר כי אכן בוצעה הפעולה הנדרשת בזמן שהוגדר לצורך ביצועה.
בברכה,
מתן
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
שלום רב,
למדתי בשנה שעברה קורס תכנות במכללה מוכרת.
מעבר לכך שהקורס היה ברמה מאוד נמוכה והסתיים ללא סיבה באיחור שכן כל הזמן נדחו שיעורים, הסיבה המרכזית לרישום לקורס הייתה ההבטחה להשמה בסוף הקורס.
לאחר סקר בין החברים לקורס מתברר שלמעט 2 שעובדים בתחום לאחר הקורס אף אחד לא הצליח למצוא עבודה בתחום וגם השניים הללו התקבלו לעבודה ללא שום עזרה מהמכללה או גוף ההשמה שלה.
כמובן שהמכללה תולה הכל ב"מצב" אך לטעמי אם במשך שנה שלחו לי לפחות משרה רלוונטית אחת ולא חזרו לאף קורות חיים ששלחתי זה מוגזם.
בשום שלב בהליך הרישום לא היתנו ב"מצב השוק" את ההבטחה להשמה.
חלק גדול מחברי הקורס שלי ואני מאמין שגם מקורסים אחרים ישמחו להצטרף לתהליך
האם אפשר לנהל על נושא זה תביעה יצוגית?
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
ב11/2023 קיבלתי חשבונית שיחות מחול לפי תעריף של 9.9 שח לדקה.ב12/2022 חוייבתי לפי 0.99 שח לדקה.הסתבר כי בחשבונית 6/2023 הודיעו באותיות קטנות בן שאר כל המלל בחשבונית על העלאת תעריפים .לאמור העלאת תעריף לפי 10.האם ההעלאה ואופן העדכון,חוקית?
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
שלום רב, אני נמצא בחו"ל, לפני כחודש נאלצתי להתקין מחדש ואטסאפ ולאחר מכן לדאבוני גיליתי שלא מצליח לקבל את מיסרון האישור של ואטסאפ, כלומר הרומינג לא עובד. נאלצתי לרכוש מספר מקומי ולהקים חשבון ואטסאפ חדש. לאחר הקמת החשבון החדש לאחר משלוח של כ 8 הודעות נחסם חשבוני ל 24 שעות. לאחר 24 השעות קיבלתי בכל פעם הודעה שחשבוני סומן בטעות והם מתנצלים. הסברתי לואטסאפ מה שקרה ואף מסרתי להם את מספר הואטסאפ הישן אך ללא הואיל המנטרה הזו נמשכה במשך 16 פעמים עד שעשיתי טעות איומה ואיחלתי חנוכה שמח לאחר טעות זו חשבוני נחסם באופן סופי. גם התקנה מחדש והחלפת מספר לא הואילו. נאלצתי לגבות הקבצים בטלפון ולבצע Factory Reset ורק אז יכולתי לחזור ולהשתמש בואטסאפ אבל שוב תחת אותה המנטרה של משלוח כ 8 הודעות וחסימות ל 24 שעות או יותר בכל פעם. האם יש קייס לתביעה יצוגית?
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
חברה הציעה לי "מחיר לכל החיים" ואכן הצטרפתי ובפועל העלתה את התעריף. אין לי תיעוד על הבטחה כזו לתכנית שאני הצטרפתי אליה, אבל בידיי תיעוד של הודעות שקיבלתי בוואטסאפ מנציגי החברה על הצטרפות למבצעים שונים/אחרים ב"מחיר לכל החיים".
את עלבוני אני אתבע מהחברה בבית משפט לתביעות קטנות בהסתמך על ההודעות שקיבלתי.
האם ההודעות האלו יכולות לבסס תביעה ייצוגית, בהנחה שכמו שהחברה מפרה הבטחתה לי, היא מפרה הבטחות אלו גם ללקוחות אחרים (ובכפוף להוכחת ההנחה הזו)?
יש לי רעיון לתביעה ייצוגית. איך אוספים קבוצה?
שלום, חניתי עם רכבי הנושא תו נכה בחניון של סופר יוחננוף בבת ים, ביקשתי פטור מתשלום עקב כך שרכב נכה רשאי להחנות בחניון ציבורי ללא עלות, הם טענו שהחניון פרטי ושייך לבניין המשרדים ולא ציבורי, הסברתי להם שכל עוד הציבור הרחב רשאי להכנס והחניות לא משויכות לרכבים עם מספר ספציפי זה הגדרה של חניון ציבורי, הם סירבו ונאלצתי לשלם על מנת לצאת מהחניון, אני מניח שכמוני עוד רבים אחרים והבנתי שיש המון תביעות ייצוגיות דומות בחניונים רבים ברחבי הארץ, האם גם במקרה זה ניתן להגיש תביעה ייצוגית?
שלום רון,
המקרה שאתה מתאר דורש בדיקה עובדתית רחבה יותר. לא ניתן להשיב לשאלה ב'כן או לא' בלבד.
רציתי לדעת איך מצטרפים לתביעה ייצוגית שמתנהלת?
איך מצטרפים לתביעה ייצוגית?
האם יש דבר כזה בתביעה יצוגית נגד רשות
להשבת כספים שגבתה לא כדין
שבאים לקראתה אם היא מבהירה שתחזיר ותחדול מהתנהלותה, באופן שונה מתביעה נגד נתבע במגזר פרטי
באופן שלא יננהלו תביעה / לא יחייבו את הרשות / לא יחיבו בשכר טרחה
באופן שפחות כלכלי לתבוע אותם
יש סעיף/נוהל כזה?