מוניטין

כיצד מגדירים מהו מוניטין?
משמעות המונח מוניטין לפי הלכותיו של בית המשפט הוא מוצר או שירות שרכשו הכרה והוקרה בעיני הציבור.
לפי הלכה זו לא די כי תהיה בציבור היכרות עם אותו מוצר או שירות בכדי שיהיה לו מוניטין אלא יש צורך להכרה והוקרה.
יש לציין כי גם בית המשפט ומלומדים שונים מתקשים להגדיר מוניטין בצורה שתכלול את כל ההיבטים הקנייניים של המונח.
בכדי לבאר את המונח מוניטין ניתן לומר כי זה הוא הכוח המושך צרכנים, זה היתרון שיש בשם טוב וקשרים עסקיים והוא מה שמבדיל בין בתי עסק מבוססים לבין אלו שרק מתחילים.
כיצד קשור מוניטין לעולם המשפט?
את המונח מוניטין ניתן למצוא לרוב בעולם המשפט בתביעות בגין גניבת עין.
גניבת עין היא חלק מתחום משפט הנקרא קניין רוחני וכולל בתוכו מספר תחומים כגון זכויות יוצרים, הגנה על פטנטים, וגם גניבת עין כאמור.
גניבת עין נקראת כך משום שהגניבה נעשית על ידי גניבת מוניטין של בעל מוצר או שירות כלשהו באמצעות גניבת עינו של הציבור, כלומר הטעייתו.
כיצד קובעים בעלות על מוניטין?
במקרים רבים עלתה מחלוקת בנוגע לשאלה מי בעצם הוא בעל המוניטין.
רוב המחלוקות במקרים אלו קשורות ליבואנים או מפיצים הטוענים לבעלות על המוניטין, כאשר הלכה למעשה את המוניטין על המוצר או השירות יש לראות כשייכת ליצרן.
בבתי המשפט נקבע פעמים אין ספור כי גם שוק לקוחות אותו בנה המפיץ וגם המוניטין אותו בנה המפיץ בשוק המקומי שייכים ליצרן.
הרציונל ששימש את בתי המשפט בקביעות אלו הוא שהמפיץ מקבל תמורה במחיר עבור בניית שוק הלקוחות והמוניטין ולכן המוניטין אינו עובר לבעלותם.
חריג לכך הוא האפשרות שהמפיץ יקבל בעלות על מוניטין שיצר לנוכח מערך השירות, אופן השיווק ומערך התיקונים, זאת כאשר ציבור הצרכנים מזהה את המוצר עם השירות האיכותי שסיפק המפיץ.
כיצד ניתן להוכיח בעלות על מוניטין?
בתי המשפט קבעו מספר דרכים בהם ניתן יהיה להוכיח כי מוניטין צבור הוא של זה או אחר. מבחן אחד הוא האם החיקוי הוא פונקציונלי או חזותי, כאשר נקבע כי באם החיקוי הוא פונקציונלי, דהיינו קשור למנגנון של המוצר, אזי הנטייה היא לא לקבל את המוצר המקורי כבעל מוניטין.
לעומת זאת באם החיקוי הוא חזותי, העתקת צורה חיצונית של מוצר ושם של חברה, אזי זה ייחשב כחיקוי והבעלות על המוניטין לא תהיה בבעלות המחקה.
לפיכך בכדי לזכות בתביעה בגין גניבה בעין יש צורך להראות כי הנתבע עשה שימוש חזותי שהטיל ספק בעיני הצרכן לגבי מקורו של המוצר.
חיקויים פונקציונליים יזכו גם כן להגנה כאשר המדובר בפטנטים ובמדגמים, במקרים בהם אין עוד מוצר אך יש כבר את המנגנון שישמש את אותו מוצר.
פרמטרים נוספים אותם בוחן בית המשפט בבואו לקבוע האם המוניטין שייך לזה או לאחר הוא שימוש ממושך ונרחב כלומר הוכחת מכירות בתקופה ארוכה על פני נתח שוק גדול, אך בנוגע לפרמטר זה הדעות חלוקות למדי.
פרסום והשקעה נרחבת בפרסום מקימים חזקה לגבי קיומו של מוניטין, ועצם חיקויו של מוצר כאשר אין סיבה פונקציונלית לחיקוי מעלים את השאלה מדוע מוצר זה חוקה אם אין לו מוניטין.
בנוגע לעיצובו של המוצר, ככל שזה יותר נדוש ושגרתי יקשה על התובע להוכיח בבעלות על מוניטין לגבי המוצר.
סקר צרכנים לקביעת רמת ההכרה וההוקרה של מוצר שיש לציבור עם מוצר היא שיטה נוספת הבאה לעזור בבחינת מוניטין.מכל אלו ניתן לראות כי השיטות לבחינת מוניטין רבות ושונות ממקרה למקרה ואין להגביל את השיטות להוכחת מוניטין קיומו של מוניטין.
לסיכום, האמור לעיל מגלה, כי השיטות לבחינת והוכחת מוניטין רבות הן ומשתנות ממקרה למקרה. במקומות רבים נאמר, כי אין להגביל את השיטות להוכחת קיומו של מוניטין ויש לאפשר להוכיחו בהתאם לנסיבות המיוחדות של המקרה.
מה ההבדל בין מוניטין עסקי למוניטין אישי?
בצורה פשוטה, ככל שהעסק גדל יותר, כך גדל איתו המוניטין העסקי. בעוד זה גדל, המוניטין האישי פוחת וזאת כיוון שתכונותיו של האדם באות פחות לידי ביטוי. בכל מקרה אין סתירה לגבי עסק קטן שגם בו המוניטין העסקי יכול להיות גדול מהמוניטין האישי.
המוניטין האישי בניגוד למוניטין העסקי מבוסס כולו על תכונותיו של האדם. בעלי מקצועות חופשיים כמו: עורכי דין , רואי חשבון, רופאים, ספורטאים, אמנים וכו'..
הם בעלי כישרון מולד בתחומם שגורם להם להתבלט ולהצליח בענף שלהם. כמובן שהכישרון המולד אינו מספיק ועליו מתווספים עם השנים תכונות נוספות שמגבירות את המוניטין שלהם (ותק, השתלמויות וכו'..)
מוניטין במכירת עסק
מוניטין למרות חוסר המוחשיות שלהם מהווים נכס בעל ערך כספי רב. המוניטין בעסק מסוים יכול להיות קשור פרסום החברה, לאחד מעובדיה הבכירים. יחד ם זאת המוניטין מתגלם רק במימוש העסק, היינו, במכירתו. למרות הקושי שבחישוב המוניטין, קיימות שיטות עיקריות לחשבו:
- היוון רווחים עתידיים. ההיוון נעשה על סמך ממוצע רווחים משנים קודמות. בעיות המתגלעות בשיטה זו הן שרווח לא מחושב רק על ידי מוניטין אלא על ידי נכסים אחרים וכו ולכן קשה לבודד אותו.
- שיטה יחסית. על ידי "עודף" הרווח של עסק מסוים יחסית לרווחים הממוצעים של עסקים דומים באותו ענף.
- שיטה שיורית. שיטה המקובלת על ידי בית המשפט העליון, וקובעת כי המוניטין יחשב כיתרה שתישאר לאחר הורדת תשלום עבור ערך השוק של העסק כולו (מלאי, כח עבודה הלוואות וכו'…)
מספר נקודות למוכר עסק
- אינפלציה. לא תחושב הפרש אינפלציה על מוניטין אלא במקרים שקל לחשב אינפלציה כזו.
- מוניטין דבק במוצר. המוניטין שייך, ליצרן המוצר והמוניטין דבר במוצר, כך נקבע בפסיקה.
- מס מוניטין – מס מופחת. עסקה המוגדרת כעסקת מוניטין תהיה רווחית יותר למבצע העסקה, הסיבה לכך היא שעסקה זו תגרור מס מופחת. מס מוניטין נקבע בשיעור של 25% לחברה ו 20% למוכר יחיד. כיוון שישנו קושי בחישוב המס יש לצפות כי מס הכנסה יערים קשיים בסיווג העסקה כעסקת מוניטין ויתעקש על סיווג העסקה כעסקה אחרת שלא קשורה במוניטין. בכל מקרה נטל ההוכחה כי העסקה הינה עסקת מוניטין היא על הנישום, כך נקבע בפסיקה.
מוניטין בגירושין
בעלי מקצועות חופשיים אשר בנו קריירות והתקדמו עם השנים עלולים ביום מן הימים למצוא עצמם במצב בו הם נדרשים לשלם כספים של ממש עבור מוניטין שצברו לבנות או בני זוגם במקרים של גירושין.
מקרים אלו קורים בעיקר כאשר נוצר חוסר איזון בין בני זוג, משמע, אחד מבני הזוג עובד ומתקדם במקום העבודה, רוכש לעצמו שם טוב, ותק, משכורת מכובדת בעוד בן הזוג השני מקדיש את עצמו לבית ולטיפול בילדים המשותפים כך שיותר תשתית נוחה לבן הזוג השני להתקדם בעיסוקו.
המוניטין כמו שנכתב, קשה להערכה. לחישוב המוניטין במקרה של גירושין ילקחו בחשבון ותק העובד, נתונים אישיים כאלו ואחרים וכן גובה משכורתו יחסית לענפים מקובלים בשוק.
אז כיצד נקבע אם למישהו מוניטין טוב או לא?
מכל האמור נוכל לצאת עם מסקנה אחת ברורה: המוניטין הוא מושג ברור ויחד עם זאת מאוד קשה לכימות.
כדי לפשט את משמעותו אפשר לחשוב על התכונות הדומיננטיות של נותני השירות שאתם בהם איתם במגע:
ספר, ירקן, מוכר בחנות, טכנאי מחשבים, סבלים וכו'… לרב תמצאו תכונות כגון: דייקנות, אמינות, נחמדות, מחירים הוגנים, מקצוענות, עמידה בזמנים. זוהי כמובן רשימה לא סגורה.
* האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!