פורום דיני עבודה
פורום דיני עבודה הוקם כדי לתת מענה לכל פונה בתחום כה חשוב של זכויות עובד ועובדת. אל תהססו לשאול בנוגע לפיצויי פיטורין, הרעת תנאים, דמי חופשה והבראה ועוד. אנחנו כאן, לרשותכם.
פיטורין עקב פניה לגורם בכיר בחברה
me
27/06/09
פוטרתי עקב פניה שלי ומצוקה שלי לגורם בכיר בחברה .עקב חוק שווין הזדמנויות.והוצאת דיבה עקב אי שוויון.נאמר לי ע"י גורם בכיר בחברה שעוד הייתי בהריוןבחודש ה 8 למצוא סידור לילד שלי (אני אם חד הורית)כוון שלא ככה מביאים ילד לעולם.לחפש מישהו שיאמץ אותו.וכשפניתי לגורם בכיר בחברה פוטרתי.למרות שהבטיחו לנסות לעזור לי למצוא תפקיד אחר בחברה .
האם פוטרת בעודך בהריון?
עו"ד אורנה שמריהו
28/06/09
תשלום דמי חופשה למטפלת
שמעון כהן
27/06/09
שלום רב.
שאלתי סבוכה מעט, ואני מקווה שתוכלו לתת לי את המענה המדויק והטוב ביותר כפי שראיתי בתשובות אחרות.
בני בן השנה מטופל במשפחתון אצל מטפלת (כלומר בביתה), במשך חמישה ימים בשבוע, מ7 וחצי בבוקר ועד השעה 4, כלומר- 8 וחצי שעות עבודה ביום.
כשהצטרפנו למשפחתון חתמנו על חוזה, בחוזה נכתב כי בחודשים יולי-אוגוסט ישנם ימי חופשה מרוכזת שהיא לוקחת, כמו גם הודענו לה מראש כי אנו נשארים במשפחתון רק עד סוף יוני. לאחרונה כשהזכרנו לה שאנו עוזבים בסוף יוני, היא הודיעה לנו שעל פי חוק אנו חייבים לשלם לה על שבועיים של חופש ביולי-אוגוסט, דבר מזה לא נחתם בחוזה ולא נאמר אפילו בע"פ. מעבר לכך, במשך השנה היא לקחה ימי חופשה לפני פסח ובמהלך חג החנוכה (הימים האלה נכתבו בחוזה), כמו גם, במהלך השנה היא לקחה חצאי ימים בגלל אירועים אישיים. שאלתי היא האם אנחנו חייבים לשלם לה? ואם כן, כמה? על פי איזה תעריף? היא דורשת מאיתנו 900 ש"ח שזה מחצית מהסכום שאנחנו משלמים לה בחודש. חשוב לציין שהיא מועסקת ע"י סך הכל 10 חודשים.
תודה מראש,
שמעון כהן.
שאלתי סבוכה מעט, ואני מקווה שתוכלו לתת לי את המענה המדויק והטוב ביותר כפי שראיתי בתשובות אחרות.
בני בן השנה מטופל במשפחתון אצל מטפלת (כלומר בביתה), במשך חמישה ימים בשבוע, מ7 וחצי בבוקר ועד השעה 4, כלומר- 8 וחצי שעות עבודה ביום.
כשהצטרפנו למשפחתון חתמנו על חוזה, בחוזה נכתב כי בחודשים יולי-אוגוסט ישנם ימי חופשה מרוכזת שהיא לוקחת, כמו גם הודענו לה מראש כי אנו נשארים במשפחתון רק עד סוף יוני. לאחרונה כשהזכרנו לה שאנו עוזבים בסוף יוני, היא הודיעה לנו שעל פי חוק אנו חייבים לשלם לה על שבועיים של חופש ביולי-אוגוסט, דבר מזה לא נחתם בחוזה ולא נאמר אפילו בע"פ. מעבר לכך, במשך השנה היא לקחה ימי חופשה לפני פסח ובמהלך חג החנוכה (הימים האלה נכתבו בחוזה), כמו גם, במהלך השנה היא לקחה חצאי ימים בגלל אירועים אישיים. שאלתי היא האם אנחנו חייבים לשלם לה? ואם כן, כמה? על פי איזה תעריף? היא דורשת מאיתנו 900 ש"ח שזה מחצית מהסכום שאנחנו משלמים לה בחודש. חשוב לציין שהיא מועסקת ע"י סך הכל 10 חודשים.
תודה מראש,
שמעון כהן.
תשובה
שיר ורד
28/06/09
לפי המתואר לעיל, לא מתקיימים ביניכם יחסי עובד מעביד (כי היא מנהלת משפחתון בביתה שבו ילדים ממשפחות שונות) ולכן לא חלים עליכם חוקי העבודה , ואין כל חוק שמחייב לשלם לה תשלומים כלשהם והכל כפוף לרשום בחוזה.
אם מדובר רק בילדים שלכם, אזי ניתן לקבוע שמתקיימים יחסי עובד מעביחד ובמקרה כזה, אתם חייבים ב 12 ימי חופשה בשנה (לפי 6 ימים בשבוע) ואם היא כבר קבלה מספר זה של ימים, לא מגיעה לה חופשה נוספת. במקרה כזה, חלה עליכם חובת הודעה מראש כחוק על הפסקת קיום יחסי עובד מעביד.
אם מדובר רק בילדים שלכם, אזי ניתן לקבוע שמתקיימים יחסי עובד מעביחד ובמקרה כזה, אתם חייבים ב 12 ימי חופשה בשנה (לפי 6 ימים בשבוע) ואם היא כבר קבלה מספר זה של ימים, לא מגיעה לה חופשה נוספת. במקרה כזה, חלה עליכם חובת הודעה מראש כחוק על הפסקת קיום יחסי עובד מעביד.
הלנת שכר על דמי פיצויי פיטורין
מוטי
27/06/09
שלום רב,
פוטרתי מעבודתי לפני כארבעה חודשים, ומאז קיבלתי רק חלק מפיצויי הפיטורים (לפני כחודש). אני עדיין מחכה שיעבירו לי את שאר הסכום, ובנתיים לא נראה שזה יקרה בזמן הקרוב.
שקלתי לתבוע את המעסיק הקודם על הלנת שכר.
שאלותי הם:
1. מה סיכויי ההצלחה בתביעה מסוג זה ? ומה הסיכוי שבאמת אקבל את הכסף גם אם אנצח במשפט ? (אולי כדאי בכל זאת לנסות להגיע להבנה עם המעסיק ללא תביעה)
2. איך מחשבים כמה כסף מגיע לי בעקבות הלנת השכר ?
תודה,
מוטי
פוטרתי מעבודתי לפני כארבעה חודשים, ומאז קיבלתי רק חלק מפיצויי הפיטורים (לפני כחודש). אני עדיין מחכה שיעבירו לי את שאר הסכום, ובנתיים לא נראה שזה יקרה בזמן הקרוב.
שקלתי לתבוע את המעסיק הקודם על הלנת שכר.
שאלותי הם:
1. מה סיכויי ההצלחה בתביעה מסוג זה ? ומה הסיכוי שבאמת אקבל את הכסף גם אם אנצח במשפט ? (אולי כדאי בכל זאת לנסות להגיע להבנה עם המעסיק ללא תביעה)
2. איך מחשבים כמה כסף מגיע לי בעקבות הלנת השכר ?
תודה,
מוטי
עדיין ממתין לתגובה...
מוטי
29/06/09
העניין דיי דחוף - אשמח אם תוכלו לענות בהקדם...
תודה
תודה
המעסיק מסרב לתת תלושי שכר משנים קודמות
רונית
27/06/09
עלי לקבל החזרים מביטוח לאומי בגין תשלום כפול במעסיק ראשי ובמעסיק משני, יש לי את כל טפסי106 , ביטול לאומי דורש ממני גם תלושי שכר מפורטים כל חודש והמעסיק מסרב להעביר לי , האם טופס106 יכול להיות הוכחה מספקת לתשלומים? ואם לא,איך אוכל להוכיח את תשלומי לביטוח לאומי כל חודש מלבד תלוש השכר?
תשובה
שיר ורד
28/06/09
יש להגיש תביעה לבית הדין לעבודה כנגד המעסיק לשעבר לקבל את תלושי השכר הנדרשים. אפשר לצרף לתביעה דרישה חלופית שישפה אותך בגין תשלומי הביטוח הלאומי ששולמו ביתר, כולל גילום כל המיסים עליהם.
במידה והמעביד מסר בעבר את התלושים והוא נדרש למסירה חוזרת, בית הדין עשוי לחייב אותך, לשלם למעסיק הוצאות סבירות להפקה חוזרת של התלושים.
שאלות לגבי פרוצדורות חלופיות מול הביטוח הלאומי תוכל להפנות לפורום דיני ביטוח לאומי
במידה והמעביד מסר בעבר את התלושים והוא נדרש למסירה חוזרת, בית הדין עשוי לחייב אותך, לשלם למעסיק הוצאות סבירות להפקה חוזרת של התלושים.
שאלות לגבי פרוצדורות חלופיות מול הביטוח הלאומי תוכל להפנות לפורום דיני ביטוח לאומי
פיצויי פיטורין לאחר הורדה בשכר
אריאלה
27/06/09
זה קצת מסובך:
חזרתי מחל"ד ומיד הורידו בשכרי.קיבלתי את המכתב על כך ב6.4 וב 31.5 הודעתי על התפטרותי ובמכתב ציינתי את הרעת התנאים אך בעיקר שאני הולכת לטפל בילד.
זו לא ממש האמת כי מצאתי עבודה חלופית בפחות שעות ובשכר גבוה יותר, אך מכיוון שהמעביד בעייתי לא רציתי להתעמת איתו. פחדתי שיגיד שלא ניתן כבר להתפטר בגין הרעת התנאים או שיציע לי משרה נמוכה יותר.
שאלתי:האם פיצויי הפיטורין המגיעים לי הם לפי השכר לפני ההפחתה?
* אני יודעת שהם פנו למשרד התמת בבקשה להרע את התנאים ולא קיבלו אישור, אך מכיוון שבנתיים אני התפטרתי התיק נסגר.
האם אני יכולה לדרוש את ההפרשים על מה שהורידו לי בנתיים - כי לא קיבלו אישור?
האם שווה לי לצאת נגדם למשפט?
חזרתי מחל"ד ומיד הורידו בשכרי.קיבלתי את המכתב על כך ב6.4 וב 31.5 הודעתי על התפטרותי ובמכתב ציינתי את הרעת התנאים אך בעיקר שאני הולכת לטפל בילד.
זו לא ממש האמת כי מצאתי עבודה חלופית בפחות שעות ובשכר גבוה יותר, אך מכיוון שהמעביד בעייתי לא רציתי להתעמת איתו. פחדתי שיגיד שלא ניתן כבר להתפטר בגין הרעת התנאים או שיציע לי משרה נמוכה יותר.
שאלתי:האם פיצויי הפיטורין המגיעים לי הם לפי השכר לפני ההפחתה?
* אני יודעת שהם פנו למשרד התמת בבקשה להרע את התנאים ולא קיבלו אישור, אך מכיוון שבנתיים אני התפטרתי התיק נסגר.
האם אני יכולה לדרוש את ההפרשים על מה שהורידו לי בנתיים - כי לא קיבלו אישור?
האם שווה לי לצאת נגדם למשפט?
הרעת תנאים לאחר חל"ד
שיר ורד
28/06/09
אסור היה להם להרע את התנאים לאחר החל"ד ללא קבלת אישור, מאחר ולא קיבלו אישור את יכולה לתבוע את הפרשי השכר וכן פיצוי ללא הוכחת נזק (שיכול להגיע עד 50,000 שח) בגין הפרת חוק עבודת נשים.
לגבי הזכות לפצויי פיטורים, אם לאחר שנדחתה בקשת המעסיק להפחית בשכר הוא פנה אלייך וביקש שתחזרי לעבוד בשכר שטרם ההפחתה, והוא יצליח להוכיח שהתפטרת לצורך עבודה במקום אחר שאיננו משפר את אפשרויות הטיפול בילד, אזי יש סיכוי שהוא ישוחרר מחובת תשלום פצויים.
אחרת הוא מחויב לשלם פצויים לפי השכר הרגיל בטרם ההפחתה.
לגבי הזכות לפצויי פיטורים, אם לאחר שנדחתה בקשת המעסיק להפחית בשכר הוא פנה אלייך וביקש שתחזרי לעבוד בשכר שטרם ההפחתה, והוא יצליח להוכיח שהתפטרת לצורך עבודה במקום אחר שאיננו משפר את אפשרויות הטיפול בילד, אזי יש סיכוי שהוא ישוחרר מחובת תשלום פצויים.
אחרת הוא מחויב לשלם פצויים לפי השכר הרגיל בטרם ההפחתה.
תשלום שעות נוספות
א
27/06/09
בזמנו עבדתי בתור עובד ניקיון(גיל 18),עבדתי מספר שעות ביום הראשון ללא תשלום ולא קיבלתי תשלום של תוספת שכר על שעות נוספות (125% ו150%), התלוש בידי. בנוסף, עברתי "התעללות תעסוקתית" ותנאי העסקה משפילים. האם אוכל לתבוע את המעסיק על אי תשלום למרות הזמן שעבר?
תודה.
תודה.
התיישנות
עו"ד אורנה שמריהו
27/06/09
התיישנות תביעה בגין שעות נוספות הינה 7 שנים. במידה ויש בידך את כל הניירת וההוכחה לכך, כי עבדת שעות נוספות ולא שולם לך שכר בגינן כמתחייב בחוק,הנך יכול בהחלט להגיש תביעה נגד מעסיקך, אך כאמור במידה ולא עברו 7 שנים.
פיטורין לאלתר – זכויות העובד / חובת המעביד
חגית
27/06/09
עובד שפוטר לאלתר ,בתקופת עבודתו היה עם רכב צמוד ונייד וביום ההודעה לאלתר נלקח רכבו הצמוד והנייד שברשותו וקיבל מכתב עם תאריך סיום מיידי. אך נרשם במכתב שיקבל פיצוי כספי על תקופת ההודעה מראש (חודש). האם על תקופת ההודעה מראש היה צריך להשאיר את הרכב הצמוד והנייד ???
פיטורים
עו"ד אורנה שמריהו
27/06/09
מעבידך יכול לסיים את יחסי העובד והמעביד לאלתר, תוך תשלום ההודעה המוקדמת. בסיום יחסי עובד ומעביד, מעבידך לא חייב להשאיר ברשותך את הנייד והרכב, היות ואתה כבר לא עובד באותו מקום עבודה.
השאלה המתבקשת - האם נערך לך שימוע טרם סיום עבודתך?
השאלה המתבקשת - האם נערך לך שימוע טרם סיום עבודתך?
מה עושים ?
אור
27/06/09
אני עובד ותיק בבנק.אנו עובדים בצוות של 3-4 אנשים .מנהלת המחלקה ממקדת אליי פעולות מסויימות ולקוחות מסויימים בעיקר מדובר במקרים רגישים .אני מתפוצץ מהיחס הזה .יש שניים בצוות שהיא דיי פוחדת מהם שלא מהססים להתחמק מלעשות את הפעולות הללו.מה אני עושה? כפי שאני מכיר אותה היא תכחיש הכל.האם זה חוקי?
תגובה
ראש יהודי
28/06/09
אין כאן משהו בלתי חוקי, או פגיעה בזכויותיך.
אתה צריך למצוא דרך להתגבר על הבעיה בעצמך.
למשל , לבקש לעבור לסניף אחר.
למשל, אם לקוח מתחיל לאיים עליך להזמין משטרה (מה שמנהלת המחלקה מאוד לא תאהב).
אתה צריך למצוא דרך להתגבר על הבעיה בעצמך.
למשל , לבקש לעבור לסניף אחר.
למשל, אם לקוח מתחיל לאיים עליך להזמין משטרה (מה שמנהלת המחלקה מאוד לא תאהב).
שאלות מטרידות
אברהם
27/06/09
אני עובד מספר שנים באותו מקום עבודה ויש לי מספר שאלות שמטרידות אותי מאוד, מאחר ואין מענה הולם להן במקום עבודתי אני מקווה שיהיה להן כאן,
ראשית אני עובד שעתי זה מה שכתוב בחוזה שלי בכל אופן. אני מקבל 10 ימי חופשה בשנה, השכר מורכב משכר בסיס של 186 שעות בחודש באופן קבוע לטענתם זה הממוצע השנתי וזה מתקזז במהלך השנה, האם זה נכון? האם למרות שאני עובד שעתי 186 כפול השכר לשעה זה נכון לשלם? אני לא אמור לקבל את סך השעות אותן עבדתי באותו חודש כפול השכר לשעה שלי? בנוסף לכך שבוע העבודה מורכב מ 5 ימים במידה ואני עובד יום שישי אני אמור לקבל אותו כ 125 אחוז ? האם באותו שבוע שעבדתי יום שישי אבל החסרתי יום אחר במהלך השבוע אמור לפגוע בזכות שלי לקבל את שעות שישי כשעות נוספות?
אודה לכל עזרה
ראשית אני עובד שעתי זה מה שכתוב בחוזה שלי בכל אופן. אני מקבל 10 ימי חופשה בשנה, השכר מורכב משכר בסיס של 186 שעות בחודש באופן קבוע לטענתם זה הממוצע השנתי וזה מתקזז במהלך השנה, האם זה נכון? האם למרות שאני עובד שעתי 186 כפול השכר לשעה זה נכון לשלם? אני לא אמור לקבל את סך השעות אותן עבדתי באותו חודש כפול השכר לשעה שלי? בנוסף לכך שבוע העבודה מורכב מ 5 ימים במידה ואני עובד יום שישי אני אמור לקבל אותו כ 125 אחוז ? האם באותו שבוע שעבדתי יום שישי אבל החסרתי יום אחר במהלך השבוע אמור לפגוע בזכות שלי לקבל את שעות שישי כשעות נוספות?
אודה לכל עזרה
תשובה
שיר ורד
28/06/09
לעובד שעתי יש לשלם לפי מספר השעות שעבד בפועל.
לעומת זאת לעובד חודשי משלמים כל חוד שמשכורת קבועה, גם אם היו באותו חודש פחות ימי עבודה או ימי חג שלא עובדים בהם. בסופו של דבר זה אכן מתקזז, אך יש הבדל בזכויות של עובדים שעתיים וחודשיים בחלק מחוקי העבודה (בעיקר בתקופת הודעה מראש לפיטורים והתפטרות, תשלום ימי חגים, חישוב תקופת אכשרה לזכויות בביטוח הלאומי).
תשלום שעות נוספות יש לשלם בכל שבוע שבו עבדת יותר מ 43 שעות או בכל יום שעבדת יותר מ 9 שעות. תשלום זה יש לשלם גם לעובד שעתי וגם לעובד חודשי.
לעומת זאת לעובד חודשי משלמים כל חוד שמשכורת קבועה, גם אם היו באותו חודש פחות ימי עבודה או ימי חג שלא עובדים בהם. בסופו של דבר זה אכן מתקזז, אך יש הבדל בזכויות של עובדים שעתיים וחודשיים בחלק מחוקי העבודה (בעיקר בתקופת הודעה מראש לפיטורים והתפטרות, תשלום ימי חגים, חישוב תקופת אכשרה לזכויות בביטוח הלאומי).
תשלום שעות נוספות יש לשלם בכל שבוע שבו עבדת יותר מ 43 שעות או בכל יום שעבדת יותר מ 9 שעות. תשלום זה יש לשלם גם לעובד שעתי וגם לעובד חודשי.
ימי מחלה+ימי חופשה
תקוה
27/06/09
שלום ותודה מראש על תשובה!
עברתי את גיל הפרישה-בת 62-עובדת בארגון ציבורי 30 שנה.
1.לזכותי ימי מחלה רבים מאד שלא ניצלתי,מהי הנוסחה לפיה אקבל תמורה כספית עבורם?
2.לזכותי כ- ארבעה חודשי חופשה שלא ניצלתי אעב דרישות המעביד ואופי העבודה,האם ניתן לדחות את מועד הפרישה,לאחר ניצול החופש בפועל, ולא לקבל תמורה כספית כתחליף?
בברכה רבה
תקוה
עברתי את גיל הפרישה-בת 62-עובדת בארגון ציבורי 30 שנה.
1.לזכותי ימי מחלה רבים מאד שלא ניצלתי,מהי הנוסחה לפיה אקבל תמורה כספית עבורם?
2.לזכותי כ- ארבעה חודשי חופשה שלא ניצלתי אעב דרישות המעביד ואופי העבודה,האם ניתן לדחות את מועד הפרישה,לאחר ניצול החופש בפועל, ולא לקבל תמורה כספית כתחליף?
בברכה רבה
תקוה
פרישה לפנסיה
שיר ורד
28/06/09
1. לפי חוק אין זכות לפדות ימי מחלה, במגזר הציבורי קיימים הסכמים קיבוציים שונים המאפשרים פדיון חלקי של ימי המחלה, פני לועד העובדים בארגון לקבלת הסברים על שיטת החישוב אצלכם.
2. החוק איננו מחייב פרישה בגיל 62 ומאפשר לך להמשיך ולעבוד עד גיל 67. בהסכמת הצדדים את יכולה לדחות את הפרישה שלך לנצל חלק מתקופת הדחיה לניצול חופשה צבורה. המעסיק רשאי לסרב, אך אם תוכיחי בבית דין שהמעסיק סרב לתת לך חופשות במהלך תקופת עבודתך, יתכן שבית הדין יקבל את תביעתך ויקבע שהיה על המעסיק לאפשר לך לנצל את החופשה ע"י דחיית מועד הפרישה. אני לא מכיר פסק דין בנושא זה. כדאי לזכור שכלכלית עדיף לך לקבל פדיון חופשה מאשר לצאת לחופשה לאחר מועד הפרישה המקורי וזאת מאחר ובתקופת חופשה בטרם פרישה אינך זכאית לפנסיה , זאת לעומת פדיון ימי חופשה שאיננו פוגע בפנסיה המשולמת מיד לאחר הפרישה.
2. החוק איננו מחייב פרישה בגיל 62 ומאפשר לך להמשיך ולעבוד עד גיל 67. בהסכמת הצדדים את יכולה לדחות את הפרישה שלך לנצל חלק מתקופת הדחיה לניצול חופשה צבורה. המעסיק רשאי לסרב, אך אם תוכיחי בבית דין שהמעסיק סרב לתת לך חופשות במהלך תקופת עבודתך, יתכן שבית הדין יקבל את תביעתך ויקבע שהיה על המעסיק לאפשר לך לנצל את החופשה ע"י דחיית מועד הפרישה. אני לא מכיר פסק דין בנושא זה. כדאי לזכור שכלכלית עדיף לך לקבל פדיון חופשה מאשר לצאת לחופשה לאחר מועד הפרישה המקורי וזאת מאחר ובתקופת חופשה בטרם פרישה אינך זכאית לפנסיה , זאת לעומת פדיון ימי חופשה שאיננו פוגע בפנסיה המשולמת מיד לאחר הפרישה.
אני עובד במשכן להומניות הבמה בתל אביב בבית האופרה
אסף
27/06/09
אני עובד במשכן להומניות הבמה בתל אביב בבית האופרה
מזה 3 שנים ללא מתן קוויות במקום העבודה וללא עלת סחר.
ישנם עובדים רבים שעברו את דווך ה-10 שנים וללא שום מתן קביעות
בבקום העבודה שלהם הם הדעין מוגדרים כפרילנסרים ללא שום הבתחת הכנסה בזמן הפגרה שנערחת בין חודשיים להרבעה חודשים
בזמן הפגרה ענו נעלצים למצוא משהוא חלופי (עבודה חדשה )
לתחייב למקום עבודה חדש ובמגביל יש מצב שמשכן להומניות הבמה יזמן עותנו ליום עד שלושה ימים תלוי בעינין הוותק בקשריים האישים
במקום ההבודה ועולי תצליך לעבוד 9 ימים בחודש .
יש לי בקשה עזרה עם נילחם נפוטר
משפת אחד מנוסס בין כול הפרילנסרים שנעמר
על פי המנעל יש עוד 1000 כמוכם אין לי בהיה לחליף כול אחד ממכם
אנו רוצים קביעות הוא סוג של הבתחת הכנסה.הסמך לעזרה ויעוץ
הסמך לדגובה
מזה 3 שנים ללא מתן קוויות במקום העבודה וללא עלת סחר.
ישנם עובדים רבים שעברו את דווך ה-10 שנים וללא שום מתן קביעות
בבקום העבודה שלהם הם הדעין מוגדרים כפרילנסרים ללא שום הבתחת הכנסה בזמן הפגרה שנערחת בין חודשיים להרבעה חודשים
בזמן הפגרה ענו נעלצים למצוא משהוא חלופי (עבודה חדשה )
לתחייב למקום עבודה חדש ובמגביל יש מצב שמשכן להומניות הבמה יזמן עותנו ליום עד שלושה ימים תלוי בעינין הוותק בקשריים האישים
במקום ההבודה ועולי תצליך לעבוד 9 ימים בחודש .
יש לי בקשה עזרה עם נילחם נפוטר
משפת אחד מנוסס בין כול הפרילנסרים שנעמר
על פי המנעל יש עוד 1000 כמוכם אין לי בהיה לחליף כול אחד ממכם
אנו רוצים קביעות הוא סוג של הבתחת הכנסה.הסמך לעזרה ויעוץ
הסמך לדגובה
תגובה
שיר ורד
28/06/09
לא ברור משאלתך האם אתה שכיר או עצמאי(פרילנסר). אם אתה עצמאי הרי אין לך כל זכויות עובד והכל תלוי בהסכם בין הצדדים. אם אתה שכיר אז חלים עליך כל הזכויות של עובד, כולל הסכמים יקבוציים אם קיימים במקום העבודה. בהסכמים אלו, נקבע מהם התנאים לקבלת קביעות.
התפטרות
שיר
26/06/09
אני מתפטרת מעבודתי ואינני חתומה על סעיף 14. האם אני זכאית לכסף שנצבר לי בביטוח הפנסיוני במרכיב הפיצויים?
בנוסף, הבנתי שבמידה ויפטרו אותי, אזי הפיצויים שאהייה זכאית להם יהיו מורכבים ממה שנצבר במרכיב הפיצויים בביטוח הפנסיוני+השלמה של הפער בעקבות העלאות שכר. האם זה אכן נכון?
תודה
בנוסף, הבנתי שבמידה ויפטרו אותי, אזי הפיצויים שאהייה זכאית להם יהיו מורכבים ממה שנצבר במרכיב הפיצויים בביטוח הפנסיוני+השלמה של הפער בעקבות העלאות שכר. האם זה אכן נכון?
תודה
כספי פיצויים
עו"ד אורנה שמריהו
26/06/09
במידה והינך מתפטרת, אינך זכאית לסכום שנצבר בגין פיצויי פיטורים.
במידה ופוטרת אכן מעבידך יצטרך להשלים את היתרה.
במידה ופוטרת אכן מעבידך יצטרך להשלים את היתרה.
מבקש לדעת זכויות עובדים לנוער פנסייה חובה
שי
26/06/09
ותאים נוספים. התחלתי לעבוד בחודש 5/08 כנער בתחנת דלק במשכורת לפי שעות. עשיתי גם שעות נוספות והממוצע החדשי שלי עמד על 2500 ש"ח. אני אציין כי הייתי תלמיד תיכון והשנה סיימתי בגרויות. אני ממשיך לעבוד בתחנת דלק ב-10/6/09 מלאו לי 18. אני רוצה לדעת אם הבוס שלי חייב לעשות לי פנסייה חובה ומתי האם לפני שנה כשהתחלתי לעבוד או שרק כשמלאו לי 18. ואני שמעתי כי עובדי תחנות דלק יש להם תנאים סוציאליים נוספים בגלל הרחבה של הסכם קיבוצי. אז מה עוד מגיע לי.
הודעת מערכת: קריאה אודות זכויות עובד >>
הודעת מערכת: קריאה אודות זכויות עובד >>
פנסיה
עו"ד אורנה שמריהו
26/06/09
צו ההרחבה במשק בנושא ביטוח פנסיוני, קובע את גיל חובת הביטוח - לגבר מעל 21 שנים, ואישה מעל 20 שנה. אשר על כן, מעבידך אינו חייב להפריש עבורך לביטוח פנסיוני.
הבוס לא מצהיר עליי
אבי
26/06/09
שלום,
אני עובד בקיוסק וביקשתי מהבוס להצהיר עליי אך הוא לא מוכן. האם אני נחשב מעלים מס? אני יכול לעשות משהו בנידון?
אני עובד בקיוסק וביקשתי מהבוס להצהיר עליי אך הוא לא מוכן. האם אני נחשב מעלים מס? אני יכול לעשות משהו בנידון?
הפרשות
עו"ד אורנה שמריהו
26/06/09
האם אתה מקבל תלוש שכר?
תאונה בעבודה או ימי מחלה
אנונימי
26/06/09
בתאריך ה 28/5/08 נפצעתי במקום עבודתי בברכים.הגעתי באותו היום למרפאה.המעסיק עדיין סירב לתת לי טופס ב.ל 250.במרפאה ניתנו לי 5 ימי מחלה זמנים עד שאציג טופס.ב 3/6 הגעתי למקום העבודה לאחר שהמעסיק זימן אותי.שם נתן לי מכתב פיטורין ואת הטופס ב.ל 250 שם כתב שהוא מסתייג מהמושג תאונה בעבודה.בכל מקרה הגעתי למרפאה וקיבלתי שוב מחלה על תאונה בעובדה רטרואקטיבי מה ה28/5 במשך 34 יום.לאחר שבועים הגעתי לביטוח לאומי שם זימנו אותי לחקירה.שם שאלו אותי למה המעביד מסתייג?ביטוח לאומי קבע שזה לא היה תאונה בעבודה וזאת לאחר חקירה ושיחות עם המעסיק נקבע ע"י החלטת פקיד התביעות של ביטוח לאומי שלדעתו לא ארע ארוע כזה.ואין לי מושג למה.לא ערערתי על העניין מכיוון שהרגשתי שאני נלחם בתחנות רוח.לכן אני שואל
1.אם האני זכאי לקבל במקום חופש מחלה מהמעסיק .את הימים המגיעים לי.אני עובד שם שנה כמה מגיע לי?
2.האם לחלופין יש אפשריות אחרות?
3.איך אני בודק האם למעסיק יש ביטוח עובדים לגבי תאונות בעבודה?יש לי הרגשה שאין לו ולכן הוא טייח את הנ"ל
מה הצעתכם?
1.אם האני זכאי לקבל במקום חופש מחלה מהמעסיק .את הימים המגיעים לי.אני עובד שם שנה כמה מגיע לי?
2.האם לחלופין יש אפשריות אחרות?
3.איך אני בודק האם למעסיק יש ביטוח עובדים לגבי תאונות בעבודה?יש לי הרגשה שאין לו ולכן הוא טייח את הנ"ל
מה הצעתכם?
תאונת עבודה
שיר ורד
26/06/09
1. עובד חולה זכאי לדמי מחלה אף אם פוטר בתקופת מחלתו (על פי פסק דין חדשני של בית הדין הארצי). צבירת ימי המחלה היא 1.5 ימים לכל חודש עבודה במשרה מלאה.2. אפשר לערער על החלטת הביטוח הלאומי, ואם גם הערעור ידחה אפשר להגיש תביעה כנגד הביטוח הלאומי בבית הדין לעבודה. לשאלות נוספות בתחום זה פנה לפורום דיני ביטוח לאומי.3.המעביד לא מחויב לעשות ביטוח לעובדיו (מעבר לתשלומי החובה לביטוח הלאומי) וזה בכלל לא עניינך אם יש לו ביטוח כזה, במידה ופציעתך נגרמה עקב רשלנות של המעסיק או מי מעובדיו, כולל אי נקיטת אמצעי בטיחות סבירים או כאלו הנדרשים בחוק, ניתן להגיש תביעת נזיקין כנגד המעסיק ואם אין לו ביטוח הוא יצטרך לשלם זאת מכיסו.
תאונת עבודה
שיר ורד
26/06/09
1. עובד חולה זכאי לדמי מחלה אף אם פוטר בתקופת מחלתו (על פי פסק דין חדשני של בית הדין הארצי). צבירת ימי המחלה היא 1.5 ימים לכל חודש עבודה במשרה מלאה.
2. אפשר לערער על החלטת הביטוח הלאומי, ואם גם הערעור ידחה אפשר להגיש תביעה כנגד הביטוח הלאומי בבית הדין לעבודה. לשאלות נוספות בתחום זה פנה לפורום דיני ביטוח לאומי.
3.המעביד לא מחויב לעשות ביטוח לעובדיו (מעבר לתשלומי החובה לביטוח הלאומי) וזה בכלל לא עניינך אם יש לו ביטוח כזה, במידה ופציעתך נגרמה עקב רשלנות של המעסיק או מי מעובדיו, כולל אי נקיטת אמצעי בטיחות סבירים או כאלו הנדרשים בחוק, ניתן להגיש תביעת נזיקין כנגד המעסיק ואם אין לו ביטוח הוא יצטרך לשלם זאת מכיסו.
2. אפשר לערער על החלטת הביטוח הלאומי, ואם גם הערעור ידחה אפשר להגיש תביעה כנגד הביטוח הלאומי בבית הדין לעבודה. לשאלות נוספות בתחום זה פנה לפורום דיני ביטוח לאומי.
3.המעביד לא מחויב לעשות ביטוח לעובדיו (מעבר לתשלומי החובה לביטוח הלאומי) וזה בכלל לא עניינך אם יש לו ביטוח כזה, במידה ופציעתך נגרמה עקב רשלנות של המעסיק או מי מעובדיו, כולל אי נקיטת אמצעי בטיחות סבירים או כאלו הנדרשים בחוק, ניתן להגיש תביעת נזיקין כנגד המעסיק ואם אין לו ביטוח הוא יצטרך לשלם זאת מכיסו.
שאלה חשובה על פרמיה שלילית
בתאל
26/06/09
שלום אני עובדת במוקד ובתחילת העבודה חתמנו על איסןר אכילה במוקד אך לא פורט מה העונש למי שאוכל במוקד ולא נרשם שיתנו קנס
ואני אכלתי במוקד כמה חתיכות במבה והורידו לי 30ש"ח במשכורת
איחרתי ב10דק' והורידו לי מהשכר20ש"ח,אני עובדת לפי שעות ולא גולבלי!והפגיעה היא בשכר המינמום השאלה האם יש חוק קיבוצי שמתיר להם לקנוס אותי כך?(המייל לא נכון תענו לי בפורום)
ואני אכלתי במוקד כמה חתיכות במבה והורידו לי 30ש"ח במשכורת
איחרתי ב10דק' והורידו לי מהשכר20ש"ח,אני עובדת לפי שעות ולא גולבלי!והפגיעה היא בשכר המינמום השאלה האם יש חוק קיבוצי שמתיר להם לקנוס אותי כך?(המייל לא נכון תענו לי בפורום)
קנסות בגין עבירות משמעת
שיר ורד
26/06/09
החוק אוסר על מעביד לקנוס עובד.החוק מאפשר לועדת משמעת אשר הוקמה מכח הסכם קיבוצי בין הצדדים לפסוק קנסות על עבירות משמעת שעבר העובד.כמו-כן, במקום שמשלמים פרמיות מעבר לשכר המינימום , המעסיק יכול לקבוע שבחישוב הפרמיות ילקחו בחשבון עבירות משמעת וכל עבירה תגרור פרמיה שלילית שתקוזז כנגד פרמיה חיובית.
פיטורין ללא שימוע
שי
26/06/09
עבדתי כ-8 חודשים בחברה פרטית , היום הגעתי לעבודה ובעל החברה קרא לי ואמר שהוא החליט לפטר אותי באופן מיידי , בעל החברה אמר שהוא מוותר על עבודתי בזמן ההודעה המוקדמת ושלח אותי הביתה , בפועל לא התבצע הליך שימוע כלל . ניסיתי להוציא ממנו את הסיבה מדוע הוא מפטר אותי ולא היה לו מה להגיד , אני גם יודע שאמור מישהו אחר להתחיל לעבוד במקומיבעוד מספר ימים . האם יש לי עילה לתביעה עקב פיטורין שלא בתום לב ? וכמה ניתן לתבוע ?
שימוע- דיני עבודה
עו"ד לילך אקרמן
מנהלת
26/06/09
בנסיבות שתיארת בוודאי ויש לך עילת תביעה בשל פיטורים שלא כדין ואף אפשרות לתבוע הבה לעבודה. באשר לסכום התביעה יש לבדוק את כלל נתוני העסקתך ע"מ לענות על שאלה זו
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
שמוש פרטי בתת-מכלול של מוצר אשר תכננתי בהיותי שכיר
שוני
26/06/09
שלום לחברי הפורום,
אני בעל עסק עצמאי טרי בתחום ההייטק. חשבתי על רעיון לייצר ולשווק תתי-מכלולים של מוצרים אשר פיתחתי בחברה בה עבדתי כשכיר - כגון אחד מהכרטיסים האלקטרונים שתיכננתי במסגרת פיתוח המוצר המוכלל.
הכרטיס יוצע למכירה עבור אפליקציות אוניברסליות ולא דווקא לשימוש הספציפי שנעשה באותו מוצר.
בנוסף, החברה המדוברת הינה יצרנית ומשווקת מוצרים ולא כרטיסים אלקטרוניים.
האם אתם רואים כאן בעיה משפטית?
אני בעל עסק עצמאי טרי בתחום ההייטק. חשבתי על רעיון לייצר ולשווק תתי-מכלולים של מוצרים אשר פיתחתי בחברה בה עבדתי כשכיר - כגון אחד מהכרטיסים האלקטרונים שתיכננתי במסגרת פיתוח המוצר המוכלל.
הכרטיס יוצע למכירה עבור אפליקציות אוניברסליות ולא דווקא לשימוש הספציפי שנעשה באותו מוצר.
בנוסף, החברה המדוברת הינה יצרנית ומשווקת מוצרים ולא כרטיסים אלקטרוניים.
האם אתם רואים כאן בעיה משפטית?
שימוש בתוצר- דיני עבודה
עו"ד לילך אקרמן
מנהלת
26/06/09
ראשית הייתי ממליצה להתייעץ בפורום קניין רוחני . מעבר לכך, יש לבדוק בחוזה שלך אם אין סעיף העדר תחרות ומכל מקום לדעתי יכולה להיות עם כך בעיה שכן הפיתוח נעשה בשביל חברה מסוימת בעודך עובד שלה.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!
ארוחה לפרילנסר
דנה
25/06/09
האם פרילנסר שעובד כל יום באותו אופי פעילות אצל אותו מעביד / מזמין זכאי לקבל ארוחת צהריים? מדובר על 5 ימי עבודה באותו אופי עבודה במשך כחמש שנים (תמורת חשבונית)?
אין ארוחות חינם
שיר ורד
25/06/09
לפי חוק לאף עובד אין זכות לקבל ארוחות חינם.גם אם קיים הסכם למתן ארוחות חינם, החוק מחייב תשלום מס בגינן.במקרה של עובד שכיר - הוספת שווי מס.במקרה של עצמאי - הוצאת חשבונית ותשלום מלוא המיסים (מע"מ ביטוח לאומי ומס הכנסה).
ארוחה- דיני עבודה
עו"ד לילך אקרמן
26/06/09
לא.
קנס על עזיבת/פיטורין ממקום עבודה
אבי
25/06/09
שלום, אני עובד בתור נציג שרות לקוחות ואני חתום על חוזה של חצי שנה ואני חייב להתפטר בגלל שאני מתחיל ללמוד בסימסטר קיץ כמעט כל יום. אני מחויב בעבודה שלי ל-3 משמרות בשבוע. בסימסטר הקודם היתה לי אפשרות לתת אותם, והסימסטר אין לי את האפשרות הזאת, ולא ידעתי את מה הולכת להיות המערכת שלי עד לפני שבועיים. יש לי עוד חודשיים לסיום החוזה. המנהל שלי אמר לי שני חייב להיתפטר ולשלם קנס, אבל אני כן יכולל לעבוד יומיים בשבוע. האם אני חייב לשלם את כל הקנס אם בכלל? בדקתי אם אני יכול לקחת חופשה של חודשיים, ללא תשלום, עד סוף הסימסטר הזה, והתשובה היתה שלילית. מה אני יכול לעשות במצב הזה. תודה.
תשלום קנס
עו"ד אורנה שמריהו
25/06/09
ומהי הסיבה בגינה אתה אמור לשלם את הקנס? האם עברת הכשרה מיוחדת? האם בחוזה העבודה בינך לבין החברה נושא הקונס מוסדר?
תשלום עבור יום חג
כחלון מזל
25/06/09
לא שולם לי עבור חג שבועות29/5/09 המעביד טוען שהחג יצא ביום שישי ולכן לא מגיע לי תשלום עבור החג. אני עובדת 13שנה באותו מקום,היום החופשי שלי הוא יום שלישי ובאותו שבוע היתי ביום שלישי בחופש.בימי שישי אני בדרך כלל עובדת.האם זה חוקי לא לשלם לי עבור החג שיצא ביום שישי.
תשלום בגין חג
עו"ד אורנה שמריהו
25/06/09
עובד שמקבל את שכרו לפי שכר שעתי, לאחר 3 חודשי עבודה במקום העבודה, שלא נעדר מהעבודה סמוך ליום החג (יום לפני החג ויום אחרי החג), אלא בהסכמת המעביד, יהיה זכאי לתשלום מלא בעבור 9 ימי חג (2 ימי ראש השנה, יום הכיפורים, 2 ימי סוכות, 2 ימי פסח, חג שבועות ויום העצמאות).
לכן, אם לא נעדרת כאמור לעיל, הנך זכאית לתשלום בגיון יום החג.
במידה והנך עובדת בשכר חודשי, הנך זכאית לתשלום חודשי מלא.
לכן, אם לא נעדרת כאמור לעיל, הנך זכאית לתשלום בגיון יום החג.
במידה והנך עובדת בשכר חודשי, הנך זכאית לתשלום חודשי מלא.
הפסקה במהלך יום העבודה
ישראל
25/06/09
שלום רב,
האם החוק מעניק לעובד זכות להפסקה במהלך יום העבודה על מנת לאכול? אם כן - מהו משך ההפסקה והאם הוא משתנה לפי אורך יום העבודה? כמו כן - האם עובד רשאי במהלך ההפסקה, או חלק ממנה, להשתמש בזמן לצרכים אישיים אחרים במקום לאכול? תודה.
האם החוק מעניק לעובד זכות להפסקה במהלך יום העבודה על מנת לאכול? אם כן - מהו משך ההפסקה והאם הוא משתנה לפי אורך יום העבודה? כמו כן - האם עובד רשאי במהלך ההפסקה, או חלק ממנה, להשתמש בזמן לצרכים אישיים אחרים במקום לאכול? תודה.
הפסקות
עו"ד אורנה שמריהו
25/06/09
ביום עבודה מעל ל - 6 שעות ומעלה, מחויב המעביד ליתן לעובדו הפסקה למנוחה וסעודה של 3/4 שעה לפחות, ובכלל זה תהיה הפסקה רצופה אחת של חצי שעה לפחות.
בזמן ההפסקה, אתה אדון לעצמך, היות ולא משולם לך שכר בגינה, אך גם זה תלוי בשאלה מהם הצרכים האישיים.
בזמן ההפסקה, אתה אדון לעצמך, היות ולא משולם לך שכר בגינה, אך גם זה תלוי בשאלה מהם הצרכים האישיים.
שאלה לגבי חמי המועסק בחברת שמירה
יעל
25/06/09
שלום,
חמי עובד בחברת שמירה כשומר ועובד בלילות עם רכב מטעם העבודה ומסייר ושומר על מספר יישובים.
לאחר עיון שתלושים שלו ניכר ש:
1. לא מקבל על שעות הלילה מעל 100% כלומר מקבל בסיס של 20.72 לשעה ורק בשבתות או חגים מקבל תוספת- האם הדבר חוקי או שעל שעות הלילה גם אמור לקבל אישזהו תעריף לילה?
2. לא מקבל שעות חופש
3. לא מקבל מחלה
4. לא מקבל דמי הבראה
5. מחוייב ב"דמי טיפול" עבור הנפקת התלוש שלו של בין 35-40 ש"ח כל חודש- האם הדבר חוקי.
הייתי רוצה לדעת האם כך מקובל לנהוג בחברות שמירה והאם משהו מהדברים שציינתי לעיל אינו חוקי?
תודה,
יעל
חמי עובד בחברת שמירה כשומר ועובד בלילות עם רכב מטעם העבודה ומסייר ושומר על מספר יישובים.
לאחר עיון שתלושים שלו ניכר ש:
1. לא מקבל על שעות הלילה מעל 100% כלומר מקבל בסיס של 20.72 לשעה ורק בשבתות או חגים מקבל תוספת- האם הדבר חוקי או שעל שעות הלילה גם אמור לקבל אישזהו תעריף לילה?
2. לא מקבל שעות חופש
3. לא מקבל מחלה
4. לא מקבל דמי הבראה
5. מחוייב ב"דמי טיפול" עבור הנפקת התלוש שלו של בין 35-40 ש"ח כל חודש- האם הדבר חוקי.
הייתי רוצה לדעת האם כך מקובל לנהוג בחברות שמירה והאם משהו מהדברים שציינתי לעיל אינו חוקי?
תודה,
יעל
עובד חברת שמירה
עו"ד אורנה שמריהו
25/06/09
ראשית "דמי הטיפול" שחמך משלם הינו בגין העסקתו בחברת שמירה הפועלת ואמורה לפעול עפ"י הסכם קיבוצי.
תעריף עבוה בלילה הינו תעריף רגיל, השוני בתשלום עבודת הלילה, שאם חמך עובד בתחום השעות שבין 22:00 לבין 06:00 בבוקר, אזי יום העבודה הינו בן - 7 שעות, ושעות נוספות מתחילות להספר מהשעה השמינית.
בנושא שאר זכויותיו - חמך זכאי ככל עובד לימי חופשה וכן לתשלום ימי מחלה.
תעריף עבוה בלילה הינו תעריף רגיל, השוני בתשלום עבודת הלילה, שאם חמך עובד בתחום השעות שבין 22:00 לבין 06:00 בבוקר, אזי יום העבודה הינו בן - 7 שעות, ושעות נוספות מתחילות להספר מהשעה השמינית.
בנושא שאר זכויותיו - חמך זכאי ככל עובד לימי חופשה וכן לתשלום ימי מחלה.
שווי מס על רכב בחודש ללא משכורת
ניר
25/06/09
שלום רב,
אשתי בחודש שמיני להריונה, עברה תאונה בדרכה לעבודה לפני כחודש.
בכוונתנו להגיש תביעת דמי פגיעה מביטוח לאומי ומשמעות הדבר שבמשך כחודשיים לא תקבל שכר מהמעביד.
מה משמעות הדבר לגבי שווי מס על רכב ליסינג שברשותה וטלפון נייד של החברה?
תודה מראש
אשתי בחודש שמיני להריונה, עברה תאונה בדרכה לעבודה לפני כחודש.
בכוונתנו להגיש תביעת דמי פגיעה מביטוח לאומי ומשמעות הדבר שבמשך כחודשיים לא תקבל שכר מהמעביד.
מה משמעות הדבר לגבי שווי מס על רכב ליסינג שברשותה וטלפון נייד של החברה?
תודה מראש
תשובה
שיר ורד
25/06/09
ראשית, אם לא נקבע אחרת בהסכם העבודה במקרה הזה, כל אחד מהצדדים רשאי לבקש את החזרת הרכב והטלפון למעסיק ובמקרה כזה כמובן לא תחויבו בשווי מס. אם שני הצדדים מעונינים להמשיך את ההטבה גם בתקופה הנ"ל, אזי החוק מחייב תשלום שווי למס. אופן הסדרת התשלום יקבע מול המעסיק. מומלץ לשאול בפורום דיני מס , מה הדרכים האפשריות לכך. במידה והפתרון מחייב תלוש משכורת בכל חודש שבו תירשם שורת שווי מס, מומלץ לבדוק בפורום ביטוח לאומי, האם זה לא יצור בעיות (כי מבחינת ביטוח לאומי זה מופיע כהכנסה חייבת ויתכן שזה יפגע בדמי הפגיעה).
אפליה על רקע מקום מגורים
אמיר
25/06/09
שלום,אני נמצא בתהליכי קבלה למקום עבודה חדש. נמסר לי שעל פי מדיניות החברה עלי לגור בסמוך למקום העבודה.האם המדיניות הזאת היא חוקית? האם באמת ניתן לאלץ עובד לעבור ממקום מגוריו למרות שאני יכול להתחייב להגיע לעבודה בזמן?
מגורים קרוב למקום העבודה
עו"ד אורנה שמריהו
25/06/09
לא יכולים לאלצך לעבור מקום מגורים ואתה לא חייב להסכים לכך.
תשובה שונה
שיר ורד
25/06/09
החוק איננו אוסר אפליה בגלל מקום מגורים.מנגד, החוק אוס אפליה שלא ממין העניין.לכן, בכל מקרה של דרישה כזו, יש לבדוק מה הסיבה שבגינה דורש המעסיק מגורים בקרבת מקום העבודה ואם הסיבה מוצדקת זה חוקי.גם במגזר הציבורי קיימים תפקידים בהם קיימת דרישה כזו (לדוגמא משרת רב שכונה או רב עיר) והדרישה הוכרה כחוקית. בעניין זה , יש למיטב ידיעתי דיון משפטי האם ניתן להדיח רבנים שלא עומדים בהתחיבות שלהם.




