פורום דיני עבודה

פורום דיני עבודה הוקם כדי לתת מענה לכל פונה בתחום כה חשוב של זכויות עובד ועובדת. אל תהססו לשאול בנוגע לפיצויי פיטורין, הרעת תנאים, דמי חופשה והבראה ועוד. אנחנו כאן, לרשותכם.

מנהלי פורום דיני עבודה

עו"ד נטלי אבני

מלווה מזה למעלה מ 15 שנים מעסיקים ועובדים רבים בכל הנוגע לתחום של דיני עבודה.

עו"ד דן קלדרון

בעל ניסיון של למעלה מ-15 שנים בתחום דיני העבודה. עוסק בייצוג עובדים ומעסיקים בבתי הדין לעבודה.

עו"ד אליס שמאי

מתמקדת בייצוג מקצועי ולווי משפטי עד לתוצאה הרצויה תוך התמחות מיוחדת בדיני עבודה ובתביעות הטרדה מינית.

עו"ד משה בן בסט

מתן ייעוץ משפטי וליווי שוטף לעובדים ומעסיקים וייצוג בבתי הדין לעבודה.

סדר דין בביה"ד לעבודה

רוני 10/06/09
ידוע לי שבסדר דין אזרחי אי הגשת תצהירי עדות ראשית מהווה עילה למחיקה על הסף.
כמו כן, ידוע לי שבדיני עבודה יש סדרי דין שונים ופחות "דרקוניים".
האם ידוע למישהו אם בדיני עבודה זה גם ככה או שאי הגשת תצהירי עדות ראשית לא מהווה עילה למחיקה על הסף בדיני עבודה?

ראה בקישור המצורף

עו"ד רענן קריב מנהל 11/06/09

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

תקופת ניסיון ללא שכר

אולג 10/06/09
אני עבדת בחברה טלמרקטינג.לפני שקיבלו אותי עבדתי כמה ימים כתקופת ניסיון ללא שכר.אחרי כמה חודשים חברה סגרה את הסניף ואחרי חודש פתחה אתא מחדש
והיתי צריכה לעבור עוד פעם תקופת ניסיון ללא שכר .
האם זה חוקי ואם להגיש תביעה לאיזה בית משפת?
תודה מראש.

לא חוקי

עו"ד רענן קריב מנהל 11/06/09
לא בפעם הראשונה ולא בפעם השניה.
יש לך עילת תביעה על הלנת שכר.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

זמן הודעה מוקדמת ???

חן 10/06/09
שלום רב
הנני עובד בחברה מה-1.1.09 פוטרתי היום 10.6.09
חלק מהתנאים הם רכב ונייד .
המעסיק ביקש כי אחזיר מיידית את הרכב והנייד

מהו זמן ההודעה המוקדמת בו מחוייב המעסיק כלפיי?

בתודה מראש ובהערכה
חן

זמן הודעה מוקדמת לשון החוק

אלירן 11/06/09

הודעה מוקדמת

עו"ד רענן קריב 11/06/09
6 ימים לפי יום לחודש במקרה שלך. המעסיק רשאי לסיים את היחסים מיידית ולדרוש את הרכב והטלפון הנייד. הוא חייב לשלם את תמורת הימים.

חופשה ללא תשלום?

t/k 10/06/09
אני עובדת במקום פרטי, אין לי הסכם עבודה עובדת מעל 4 שנים, השאלה האם אני יוצאת לחופשה מעל חודש, וחוזרת לעבודה, הוותק שלי עדיין קיים (למטרת פיצויים בעתיד) או שהצבירה מתחילה מחדש כשאני חוזרת לעבודה?

הוותק קיים, פחות תקופת החל"ת. עד 3 חודשים.

עו"ד רענן קריב מנהל 11/06/09

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

מעסיק עובד במשק בית

אורנה 10/06/09
שלום לכם,

שאלה בנושא פיטורי עובדת במשק בית,בהריון,
העובדת מספר שנים בבית המעסיקהּ.

המעסיקה חלתה במחלה קשה ומקבלת עתה עובד/ת זר/ה לכל שעות היממה.

המעסיקה הודיעה לעובדת,שהינה בהריון,
על הפסקת עבודתה,כולל תשלום פיצויים וזכויות המגיעות לה.

השאלה היא כמובן,בנושא פיטורי עובדת בהריון.

האם גם במקרה זה עליה לקבל אישור התמ"ס על הפסקת העסקתה,
שכן,במקרה הנדון ברור שאין קשר ביו פיטורי העובדת בהיותה בהריון.

לתשובתכם אודה.

כן, חייבת

עו"ד רענן קריב מנהל 11/06/09
ייתכן שהנסיבות יקלו על הממונה להסיק שהפיטורים אינם עקב ההריון, ולתת היתר, אבל אסור לפטר עובדת בהריון בטרם קבלת היתר. הפיטורים לא חוקיים. חובה לבטל אותם ולפנות למשרד התמ"ת לקבלת היתר.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

חזרה לתפקיד ניהולי מפרישה מוקדמת באותה רשות מקומית

לי 10/06/09
שלום רב
לפני כ-5 שנים, על רקע חילופי שלטון והתייעלות הרשות המקומית יצאתי מרצוני לפרישה מוקדמת. אני בת 55, ומקבלת קצבה של 50% מפנסיה תקציבית. כעת היתה אלי פניה לחזור לתפקיד ניהולי באותה רשות. מדובר ב50% משרה.
האם ניתן להעסיק אותי על חוזה מיוחד/בכירים או אחר מבלי להקפיא או לבטל את הקצבה שאני כבר מקבלת?
כיום אני מקבלת את הקצבה וגם עובדת כעצמאית. כדי לחזור לתפקיד הניהולי אאלץ להפסיק את עבודתי כעצמאית שבה אני משתכרת הרבה יותר ממה שאשתכר, כנראה, בשירות הציבורי, ואם תופסק גם קיצבתי- אפגע פעמיים. יש לי עניין להרתם לתפקיד האתגרי שהוצע לי. האם יש דרך להבטיח שהפגיעה הכלכלית לא תהא דרמטית??
אודה לכם על תשובתכם

הציגי את השאלה למי שפנה אלייך

עו"ד רענן קריב מנהל 11/06/09
אם הרשות מעוניינת בשירותייך, ולך אין עניין רב לעזוב את מצבך הנוכחי, שאלי את המציע איך לא תיפגעי אם תיעני להצעתו.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

שעות עבודה

דניאל ונונו 10/06/09
שלום.בתלושי השכר עד סוף 2008 מופיע לי בנתונים נוספים 8 שעות עבודה.בינואר 2009 התחיל להופיע לי 6 שעות עבודה.יש סיבה לכך?תנאי העסקתי לא השתנו,לצורך העניין.
השאלה שלי מובילה להאם החשב שכר של החברה שעבדתי בה עשה חישוב נכון לגבי הודעה מוקדמת תודה.ולגבי ימי הבראה.

אי אפשר להשיב

עו"ד רענן קריב מנהל 11/06/09
אתה מציג שאלות בלי להביא תשתית עובדתית.
אתה שואל אם חשב השכר פעל נכון בלי לומר מה הוא עשה.
ובכלל, שאלה כזו אינה מתאימה לפורום. עיין מעט בשאלות ותראה מהן שאלות המוצגות במסגרת זו.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

האם יתכן שסוף החודש הוא ב 25 לחודש?!

U 10/06/09
התלחתי לעבוד בחברה גדולה ומוכרת ב0359 ממש חודש ושבוע
היום התקבלה הודעה מהבנק על קבלת משכורת להפתעתי גיליתי כי קיים חוסר גדול במשכורת.
מייד צלצלתי אל הבוס וניסיתי להבין מה קרה.
להפתעתי קיבלתי תשובה שלא ציפיתי לקבל.
"אנחנו מחשבים את ימי העבודה עד ה26 לחודש (לא כולל ה26) כל יום החל מה-26לחודש נכלל בשכר של החודש הבא"
עוד אציין כי נאמר לי במעמד אותה השיחה שחתמתי על כך בחוזה עם החברה.
מה שלא זכור לי מאחר ואני מסוג האנשים שקוראים את החוזה עד פרטיו הקטנים ביותר.
אשמח לדעת האם זה חוקי.
והאם זה ייתכן.

לא חוקי

עו"ד רענן קריב מנהל 11/06/09
יש לשלם את שכר כל החודש בתחילת החודש העוקב.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

שעות עבודה

דניאל 10/06/09
שלום.הנני מעוניין לדעת מה הם סך השעות היומי שבגינם עושים את החישוב לצורך קבלה הודעה מראש של 14 יום?
לצורך העניין דוגמא.
אם פוטרתי בתאריך x.החישוב צריך להיות כך?
14יום הודעה מוקדמת כפול 8 שעות יומי=תוצאה של הודעה מוקדמת?

שכר יומי

עו"ד רענן קריב מנהל 11/06/09
יש לחלץ את השכר היומי מתלוש השכר, ולפי וש השכר ניתן לדעת כמה שעות ליום מחושבות.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

סיום עבודה ותשלומים רטרואקטיבים

נועה 10/06/09
שלום,

במקום העבודה האחרון שלי קיבלתי הודעת פיטורין בגין מצב כלכלי של החברה.
יומיים לפני סיום עבודתי המנהלת שלי התפרצה עלי באופן מפתיע, (זה מעולם לא קרה בעבר במשך שנה וחצי שאני עובדת שם), צעקה עלי ודרשה שאקח את הדברים שלי ואלך.

לאחר מכן היא שלחה לי מייל בו היא כותבת שאת המשכורת האחרונה שלי היא תחשב בלי היומיים האחרונים שבהם הייתי אמורה לעבוד.

בנוסף, בחתימת חוזה העבודה היו רשומים לי 12 ימי חופש כשבפועל קיבלתי 10 ימים.
התרעתי בפני המנהלת שלי במשך כל תקופת עבודתי מספר פעמים אך רק חודש לפני סיום עבודתי היא תיקנה את הטעות.

כמו כן היא ציינה בפני בע"פ בחודש אפריל שהיא מוסיפה לי 250 ש"ח מתנת פסח ושזה ייכנס רק בחודש מאי. בתלוש האחרון שהגיע אלי ראיתי שלא הוסף הסכום הזה.

דבר נוסף - היא התחילה לשלם לי פנסיה רק שנה לאחר תחילת עבודתי, (בנובמבר 2007).

אלו הן השאלות שלי:
1. האם לפי החוק היא חייבת לשלם לי על היומיים האחרונים של עבודתי למרות שלא הגעתי, (לא הגעתי כי היא דרשה שלא אגיע ולקחה את המפתחות של המשרד)?
2. האם אני יכולה לדרוש ממנה תשלום עבור ימי החופש רטרואקטיבית?
3. האם בכך שהיא ציינה בפני בע"פ שהיא מעבירה לי תשלום מתנת פסח היא חייבת להעביר לי את התשלום?

4. האם אני יכולה לתבוע אותה על תשלום הפנסיה רטרואקטיבית עבור החודשים בהם לא הופרשה עבורי?
תודה מראש,
נועה

תשובות לשאלותייך.

עו"ד רענן קריב מנהל 11/06/09
1. כן.
2. כן.
3. כן, אבל אם זה יגיע לדיון משפטי, זו תהיה מילה שלך מול מילה שלה, ואין ודאות למי יאמין בית הדין.
4. על זה אפשר יהיה להשבי אחרי שתצביעי על המקור המחייב אותה לערוך לך ביטוח פנסיוני בנובמבר 2007 או קודם לכן. החובה הכללית היא מ-1.1.08.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

חישוב שכר עבדוה

אירקה 10/06/09
שלום,
אני מקבלת שכר בסיס חודשי (לא יומי ולא שעתי)
התחלתי לעבוד בחברה מ 20 לאפריל, עד סוף חודש אפריל עבדתי 9 ימי עבודה
בפועל באותו חודש היו 22 ימי עבודה. היחס מהשכר שהייתי אמורה לקבל זה 9/22 = 0.41
במח' שכר בחברה חושב לפי ימי ברוטו (ללא התייחסות לימי עבודה בפועל) כלומר,
חושב 11/30 = 0.36 היחס מהשכר שקיבלתי (11 יום זה מ - 20 לאפריל ועד סוף חודש אפריל ) מוך 30 יום שיש בחודש אפריל
עקב החישוב הזה הפסדתי 4% לפחות מהשכר החודשי שלי שזה מהווה יום עבודה שלם
עכשיו השאלה, למה אני כעובדת מפסידה בשכר עבודה עקב יישום שיטת ברוטו לפי ימים קלנדריים?
האם ניתן לתבוע בגין זה?

טעות בידם

עו"ד רענן קריב מנהל 11/06/09
חודש עבודה בשבוע עבודה של 5 ימים הוא 22 יום. לא 30. אז כן, הם טועים ואת צודקת.
השאלה אם את רוצה לתבוע סכום כזה, הוא נראה נמוך למדי.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

פדיון תגמולים ללא מיסוי

ורסנו הרי 10/06/09
אני מובטל כחודש ימים בן 64 ויש לי תגמולים בחברת הביטוח שאלתי האם אוכל לפדות את הכספים ללא מיסוי
נ"ב להבטחת פנסיה לעתיד בגיל 67 יש לי פנסיה מקיפה במבטחים

הפנה את השאלה לפורום מיסים או לפורום ביטוח.

עו"ד רענן קריב מנהל 11/06/09

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

הלנת פיצוי פיטורין ומשמעות ההודעה המוקדמת

עבד מפוטר 10/06/09
שלום רב, עבדתי כשכיר במשכורת חודשית במשך 11 חודש.
ביום האחרון של החודש ה-11 לעבודתי הודיע לי מעסיקי על פיטורי המידיים.

מאז הפיטורין חלף חודש וחצי.

שולמו לכאורה, אמנם האיחור, דמי הודעה מוקדמת. מעין משכורת של החודש ה-12 לעבודתי שם (למרות שלכבר לא עבדתי), וכן יתרת ימי חופשה

שאלותי הן:

1. לא קיבלתי הודעה על סיום עבודתי והמעסיק מושך אותי בכל מיני תירוצים. האם יש מגבלת זמן לפיהן חייב העביד ליתן לי את מכתב בדבר סיום יחסי עובד מעביד. ומה ניתן לעות כנגד מעביד סרבן?
2. האם העובדה שמעסיקי, יותר נכון מעבידי...., שיךלם לי סך של משכורת ויתרת ימי חופשה באיחור, ממתי יחשבו מולנים, אם בכלל, והאם זו עילה לפיצוי בגין הלנתם?
3. האם העובדה שפוטרתי לאחר 11 חודש שעבדתי שם היא עילה לפיצויי פיטורין?
4. האם דמי ההודעה המוקדמת נחשבים לחודש שבהם התקיימו יחסי עובד מעביד ולמעשה עבדתי שם פורמלית 12 חודש? כלומר יש לי זכאות בדרך המלך לפיצויי פיטורין?

תודה על תשובותיך.

דיני עבודה - פיטורים

עו"ד רענן קריב מנהל 11/06/09
1. אין חובה בחוק לתת מכתב סיום העסקה. שאלה לא פתורה היא אם יש חובה לתת הודעת פיטורים בכתב או לא, כאשר עד כה הנטיה היא שאם הודעת פיטורים בעל פה היא ברורה ונותנת ביטוי ברור ומובן לכוונה לסיים את העסקת העובד- די בה. לדעתי עובד יכול לטעון שבהעדר הודעה מוקדמת בכתב הוא לא פוטר, אבל אצלך מאוחר מדי לטעון זאת
2. לא ממש חשוב.קודם כל, על פדיון חופשה אין הלנה כלל. לגבי שכר - אם הסכום שולם באיחור, להלכה יש אולי הלנה. בפועלבית הדין כמעט לא פוסק פיצויי הלנה גם כשהסכומים המולנים לא שולמו. לא כל שכן כשהם שולמו, גם אם באיחור.
3. כן, אלא אם המעסיק ישכנע שלא פיטר אותך רק כדי שלא תשלים שנה בעבודה.
4, לא. מותר לפטר עד אתר, מייד, תוך סיום מיידי של יחסי העבודה, ובלבד שישולמו די ההודעה המוקדמת.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

אחזקת רכב

מאיר 10/06/09
שלום.

האם צריך לשלם מס הכנסה על הטבת החזקת רכב שהעבודה מעניקה לי? מהו הסכום שנותנים? כיצד מתבטא בתלוש של עובדי מדינה?
מהו הסכום? כיצד מחושב?
מה צריך להיות רשום בתלוש?
תודה.

זו לא שאלה לעו"ד

עו"ד רענן קריב מנהל 10/06/09
זו שאלה לרו"ח/יועץ מס/חשב שכר.
ובעיקרון, כן, אחזקת רכב נכנסת לברוטו וחייבת במס.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

פיצויי פיטורין

אלי 10/06/09
שלום רב
האם חוק הפנסיה היה כבר בשנת 2008?
עבדתי במקום עבודה החל מינואר 2008 ורק ב-2009 התחילו לשלם לי פנסיה, מה אפשר לעשות בנידון אם בכלל?
תודה

כן, מ-1.1.08

עו"ד רענן קריב מנהל 10/06/09
ביכולתך להגיש תביעה לחייב את המעסיק להפקיד לקרן הפנסיה את הסכומים החסירם, אם קרן הפנסיה לא תסכים לקבל את הכסף יהיה עליו לפצות אותך,וכמו כן לפצות צאותך על ההפסד האקטוארי שנגרם מאי הפרשת הסכומים.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

מעביד מסרב לשלם משכורת לאחר התפטרותי

קיריל גיטלין 10/06/09
עבדתי בחנות "ממלכת החיות" שנמצאת באריאל ברחוב יהודה 6 בבעלותו של זאב רוזנטל. התחלתי את עבודתי אצלו בחודש אוגוסט אשתקד (2008). השתכרתי ב-20 ש"ח לשעה במשך 5 חודשים, ולאחר מכן השתכרתי ב-22 ש"ח למשך 3 חודשים עד להתפטרותי. סך הכל עבדתי אצל זאב רוזנטל 8 חודשים.
בחודש מאי בשנת 2009 זאב רוזנטל הרחיב את החנות שלו ועשה שיפוצים, עקב כך הוא היה צריך לפנות סטנד עם אקווריומים, ועליו היה אקווריום גדול שזאב רוזנטל נתן לי אותו. כאשר שאלתי אותו האם הוא נותן לי אותו בחינם, הוא השיב חיובי.
כאשר אני וחברי הגענו לקחת את האקווריום, ביום 28.05.09, בזמן שכבר פירקנו את הציוד ממנו והתכוננו להורידו מהסטנד, זאב רוזנטל פנה אלי בבקשה כי אני ייתן לו עבור האקווריום ציוד שמע לרכב. עקב העובדה כי כבר הבאתי לזאב רוזנטל ציוד שמע יקר לרכב, הסברתי לו שאני לא מוכן להביא לו ציוד נוסף, וכי אין לו צורך בציוד נוסף. לאחר שהתקיימה שיחה של כמה דקות על הנושא בנוכחותם של חברי, רון עמיעד ורן דובשנוב, שהגיעו לעזור לי לקחת את האקווריום, השיחה הסתיימה בכך שזאב רוזנטל חזר לעיסוקיו בחנות ואני וחברי המשכנו להוציא את האקווריום, בלי שום הסכמה כי אני קיריל גיטלין יהיה צריך לתת לזאב רוזנטל משהו עבור האקווריום שאני לוקח.
ביום ד' בתאריך 10.06.2009 הגעתי לקבל את המשכורת שמגיעה לי (בסביבות 2000 ש"ח), אך נתקלתי בסירוב מצד זאב רוזנטל שטען כי אני חייב לו ציוד שמע לרכב. הסברתי לו שלא הסכמנו על כך, והוא אף הודה ואמר בהקלטה של שיחתנו מאותו היום (10.06.2009) כי לא הסכמתי במילים או בכתב לעסקה, אך לטענתו גם לא השבתי בשלילה.
אני הסברתי לו כי אם כך הוא חושב הרי שלא הבנתי את כוונתו, ואיני מעוניין באקווריום שלקחתי. זאב רוזנטל אמר כי עצם העובדה שלקחתי את האקווריום היא בעצם עסקה, וכי אני חייב לו או את עלות האקווריום (לטענתו 2500 ש"ח, ויש לציין שהאקווריום עצמו משומש, במשך כ-5 שנים) או את מה שכביכול הסכמנו עליו, וזה בעצם הציוד שמע לרכב.
לאחר ששמעתי את דבריו של זאב רוזנטל, והם גם כאמור הוקלטו, שאלתי אותו שוב האם ביצענו בעצם עסקה חוקית לגבי האקווריום והוא ענה בחיוב. כאשר שאלתי אותו למה הוא לא הוציא לי חשבונית או מסמך כלשהו או ענה כי הוא יכול להוציא בכל רגע. אמרתי לו שאם העסקה שביצענו כביכול היא חוקית ולגיטימית, אני רוצה להחזיר את המוצר בחזרה כי לא הבנתי ולא ידעתי כי אני בעצם מתחייב להביא משהו בתמורה. מתאריך ה-28.05.09 שבו לקחתי את האקווריום, ועד לתאריך ה-10.06.09 שבו ביקשתי להחזיר לו את האקווריום עברו 14 יום בדיוק, אך זאב רוזנטל ענה בשלילה ואמר כי לא מוכן לקבל את המוצרה בחזרה, וכי אני חייב לו או כסף או ציוד עבורו.
לסיכום, אני רוצה לקבל את המשכורת המגיע לי עבור חודש מאי 2009, בסך של כ-2000 ש"ח. זאב רוזנטל לא מוכן לשלם לי כי הוא טוען שאני חייב לו ציוד או כסף בלי הסכמתי או ידיעתי.
יש לציין שלא נחתם שום מסמך בעת הבאת האקווריום, ולא נחתם שום פתק או מכתב התחייבות מצידי. גם לא הסכמתי בעל פה לתנאיו של זאב רוזנטל, והדבר מוקלט וזאב מודה בעצמו, "לא אמרת כן, אבל גם לא אמרת לא"....

תביעה

עו"ד רענן קריב מנהל 10/06/09
ביכולתך להגיש תביעה.
אם בית הדין יאמין לגירסתך, הוא יחייב את המעסיק לשלם לך את שכרך.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

הפחתת "קנסות" מהמשכורת, שכר לילה ופיטורים

רון 10/06/09
שלום רב,
אני סטודנט שנה ראשונה וכאחד כזה כמובן שעבודתי הינה מועטה מאד (סה"כ 11-12 שעות בשבוע על פני 2 משמרות). אני עובד באבטחה ומעניין אותי אם הנהלים הנהוגים שם תקינים.
א) המשמרות שלי מתחילות ב23:30 ומסתיימות ב5:00 או 5:30. האם לא אמור להיות הבדל בין שכר של עבודה ביום לשכר של עבודה בלילה? שכן התשלום הינו נשאר מינימום של 20.70 לשעה.
ב) האם למעסיק מותר "לקנוס" עובד על אי ביצוע הנחיה מסויימת? לדוגמא: גילוח, חולצה של החברה וכו'. משיחה עם חבר שלומד משפטים הבנתי שלא, שזו עברה על החוק ושהאופציה העומדת בפני המעסיק היא פשוט לפטר את העובד, אך לא לגעת בשכרו - הכך הדבר?
ג) בחברה זו (והבנתי שברבות אחרות) יש נוהל של 9 חודשי עבודה -> פיטורים -> המתנה שלושה חודשים וחזרה לעבודה (על מנת לא לאפשר קביעות לעובדים). האם זה חוקי? ובנוסף, באם התפטרתי באופן עצמאי, לאחר חצי שנה למשך תקופה של 3 חודשים, בהנחה שזה חוקי, האם גם אצלי התקופה של ה-3 חודשים תגרום ל"איפוס" החודשים ואוכל לחזור לעבוד למשך 9 חודשים לאחר מכן?

תודה על העזרה!

עבודת שמירה

עו"ד רענן קריב מנהל 10/06/09
א. לא הבדל בשכר. משמרת הלילה קצרה יותר כך שחובת תשלום שעות נוספות מתחילה יותר מוקדם.
ב. הבנת נכון.
ג. עובד שנעשה לו דבר כזה מספר פעמים יכול להגיש תביעה נגד תופעת "הדלת המסתובבת". היו תביעות כאלה שהצליחו.הכוונה לכך שכל הוותק יוכר בלי להתחשב בפיטורים באמצע התקופה. לגב רקבלת קביעות זה יותר מסובך בית הדין לעבודה נוטה לא לכפות קביעות על המעסיק.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

גניבה במקום העבודה באחריות מי ?

רועי 10/06/09
אישתי גננת במקצוע בגן עירוני של אוכלוסיה בעייתית.
במהלך היום מתפרץ אדם לגן וטען שהוא אבי אחד הילדים.
אישתי שלא זיהתה אותו גירשה אותו מהגן ולאחר זמן מה התברר שגנב תיק בו היה כסף של הגן וארנק אישי של אישתי.
האם יש מקום לפיצוי המעסיק במקרה כזה?

מה השאלה?

עו"ד רענן קריב מנהל 10/06/09
האם אתה שואל אם אשתך אמורה לפצות את המעסיק? ודאי שלא.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

ביטוח מנהלים – אי פתיחה לפי החוזה

רויטל 10/06/09
לפי החוזה המעסיק נדרש לפתוח ביטוח מנהלים לאחר 6 חודשי העסקה.
בפועל נפתח הביטוח מנהלים לאחר 9 חודשי העסקה.

לאחר שפוטרתי - האם אני יכולה לתבוע את חלק המעביד של ה- 3 חודשים שלא הופרשו.
תודה,
רויטל

המשך...

רויטל 10/06/09
אוסיף ש -
אני לא אמרתי התרעתי למעסיק על אי פתיחת ביטוח המנהלים בזמן שנקבע בחוזה.
לפני שפוטרתי (בהתחשבנות) הודעתי לו על כך בע"פ.
גיסו אותי לחברת שבה עבדתי מטעם חברת כ"א.

כן.

עו"ד רענן קריב 10/06/09
מדובר בסכום נמוך למדי. שקלי אם את רוצה להיכנס לזה.

פיצויים – חישוב

רויטל 10/06/09
בחוזה העסקה נרשם כי השכר הינו 5000 + 2000 שח בגין שעות נוספות.
בנוסף בחוזה נרשם שהפרשה לתנאים סוציאלים יחושבו עפ"י 5000 ש"ח.
בתלוש השכר ה- 2000 שכר נרשמו על סעיף "תוספות".
השכר הינו גלובלי - לא ירד השכר או עלה בהתאם לביצוע של השעות בפועל.

האם הפיצויים מחושבים לפי שכר של 7000 או לפ שכר של 5000?
בפועל הפיצויים חושבו לפי 5000 שח -האם יש עילה לתביעה?

השכר הקובע

חנן כהן עו"ד יוע"מ 10/06/09
לרויטל שלום
במידה ורכיב השכר הינו קבוע ללא קשר לשעות הנוספות בפועל, יש לראות בכך חלק מן השכר הגלובלי לצורך חישוב הבסיס לפיצויי פיטורין.
למעלה מן הצורך נוסיף, כי במידה ובחישוב השעות הנוספות בפועל , עולה סכומן על 2000 ש"ח , יש לשלם לפי הערך בפועל.

הרעת תנאים

ורד 10/06/09
היי,
אני עובדת במקום העבודה שלי כבר שלוש שנים. אתמול דיברת עם הבוס שלי והוא החליט להוריד לי את השכר כיוון שאני עובדת על גלובלי ולא נותנת לו מספיק שעות נוספות (לטענתו).
כשהתחלתי לעבוד שם לא חתמתי על חוזה.
האם אני יכולה לדרוש את הפיצויים שלי במידה ואתפטר בגין הרעת תנאי שכר?
חשוב לציין שאני כבר הרבה זמן רוצה לעזוב והם רוצים להעזיב אותי. הסיבה שלא התפטרתי היא שאני רוצה את הפיצויים שלי והם לא מפטרים מאותה סיבה. לא רוצים לשלם פיצויים. לפני שלושה שבועות הבוס שלי אמר לי משפט בסגון של : "את יודעת שאם אני רוצה שמישהו יעזוב פה ולא בא לי לשלם לו פיצויים אני יודע לגרום לו לסבול פה ולהתפטר בסופו של דבר.."
כיצד לדעתכם עלי לפעול? והאם אני יכולה להגיש מכתב התפטרות ולקבל את הפיצויים שלי באופן ודאי?

קודם כל, שום דבר לא ודאי

עו"ד רענן קריב מנהל 10/06/09
בנסיבות שתיארת, של הורדת שכר, את יכולה להודיע על התנגדותך להרעה בתנאי עבודתך, לדרוש תיקון, ולהודי שאם לא תוקם ההרעה בתוך פרק זמן (10-14 יום) תתפטרי בזכאות לפיצויי פיטורים.
אחרי זה, ואם לא תתוקן ההרעה, תוכלי להתפטר ותהיי זכאית לפיצוי פיטורים.
קחי בחשבון שבנסיבות אלה יהיה עלייך לנהל משפט כדי לקבל את הפיצויים, אבל סיכוייך יהיו לא רעים.
אגב, שכר הכולל שעות נוספות (בלי תוספת שעות נוספות גלובליות) הוא בלתי חוקי.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

ימי מחלה צבורים.

שוש 10/06/09
נצברו לזכותי 90 ימי מחלה, האם ניתן לנצל את כל ימי המחלה עבור מחלת ילד (בן 7)? בני מאושפז בביה"ח.

תודה על תשובתכם.

כן, אבל לא הכל.

עו"ד רענן קריב מנהל 10/06/09
ניתן לנצל בשנה 8 ימים מהיתרה הצבורה אם בן הזוג עובד ולא נעדר לצורך כך מעבודתו, ו-16 יום אם הילד בחזקתו הבלעדית ש העובד.
אם מדובר חו"ח ובמחלה ממארת, ניתן לנצל 30 יום שנה.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

אי הפרשה

לין 10/06/09
מה קורה אם מגלים בסיום עבודה שהמעסיק לא הפריש כסף לקופות הפנסיה ולבטוח מנהלים במשך מספר חודשים (חופשת לידה ובכלל..)
6 חודשים ללא הפרשות במהלך מספר שנים.
מה עושים במקרה כזה .

אי הפרשת כספים

עו"ד רענן קריב מנהל 10/06/09
קודם כל, מה המקור לחובת ההפרשה? כי רק החל מ-1.1.08 יש חובת הפרשה לפנסיה בכל המשק.
אם נוכו כספים ולא הועברו - זו עבירה חמורה, גכם פלילית.
יש עיילת תביעה הן על ההפרשות והן על האובדן הפסיוני.
כדאי להתיעץ עם עורך דין.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

שיחת שימוע

דקלה 10/06/09
הי
רציתי לשאול אם ניתן לעשות שיחת שימוע דרך הטלפון או חייבת נוכחות העובד?

לא

עו"ד רענן קריב מנהל 10/06/09
כמו שלא מנהלים משפטים בטלפון, גם שיחת שימוע חייבת להיערך כיאות. פנים אל פנים. בעלפה תוך ניהול פרוטוקול.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

העברה מדירוג מנהלי לדירוג מח"ר

סגית 10/06/09
הנני עובדת בחברה ממשלתית אשר אמצה את התקשי"ר כהסכם קיבוצי.
בחברה אושר לי מימון מלא לתואר ולאחרונה קיבלתי תואר אקדמי במדעי
החברה.
למרות זאת מסרבת החברה להעביר אותי לדירוג המח"ר.
הפניתי תשומת לב החברה לסעיף 21.431 לתקשי"ר – כי אני עומדת בתנאיו
אך טרם קיבלתי התייחסות.
אודה לחוות דעתכם בסוגייה.

בתודה מראש

מעבר דירוג

עו"ד רענן קריב מנהל 10/06/09
איזו חוות דעת את מבקשת? לפי הסעיף בתקשי"ר יש להעביר אותך. לא ציינת מה נימוקי החברה,לא ראיתי את ההסכם המאמץ את התקשי"ר, אם הוא מלא או מסוייג.

אם חל עלייך ההסכם הקיבוצי, פני לועד העובדים. כמו כן את יכולה לפנות להסתדרות האקדמאים במח"ר.

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!

דילוג לתוכן