פורום דיני עבודה
פורום דיני עבודה הוקם כדי לתת מענה לכל פונה בתחום כה חשוב של זכויות עובד ועובדת. אל תהססו לשאול בנוגע לפיצויי פיטורין, הרעת תנאים, דמי חופשה והבראה ועוד. אנחנו כאן, לרשותכם.
קיזוז דמי הבראה ואי תשלום מענק כנגד
אורי
05/07/09
ברצוני להעלות נושא שעלה בעבר, אך הומלץ לי להמתין ולוודא את הנושא. להלן הסיפור המלאה(בקצרה):
אני עובד בחברה בבעלות המדינה וכפופה לרשות החברות. לפיכך נקבע כי מדמי ההבראה שלי יקוזזו 50% השנה ובשנה הבאה.
מאידך, במקום עבודתי ישנם עובדים עם 2 סוגי חוזים : חוזה קיבוצי וחוזה אישי, כמוני. נאמר לנו שמאחר ואיננו בעלי חוזה קיבוצי, הרי שאיננו זכאים לתוספת של 36% כמו בעלי החוזה הקיבוצי.
נוצר מצב אבסורדי שמצד אחד ההסתדרות הגיעה להסכם ועל פיו מקזזים לי 50% מדמי ההבראה, אך מצד שני, לעניין תוספת המענק איננו שייך להסתדרות.
האם יש לי מה לעשות בנושא ? האם ההסתדרות יכולה להחליט עבורי גם במקרה בו אני בעלי חוזה אישי ולפיכך לא כפוף אליה ? האם אוכל לדרוש את השלמת דמי ההבראה ל-100% ?
מאחר ואני נחוש שלא לוותר בנושא, אשמח לתשובתכם והמלצתכם כיצד לנהוג במקרה האמור (ואני מניח שרבים מהעובדים במקום יהיו שמחים לתשובתכם, מאחר ומצבם כשלי).
בכבוד רב,
אורי
אני עובד בחברה בבעלות המדינה וכפופה לרשות החברות. לפיכך נקבע כי מדמי ההבראה שלי יקוזזו 50% השנה ובשנה הבאה.
מאידך, במקום עבודתי ישנם עובדים עם 2 סוגי חוזים : חוזה קיבוצי וחוזה אישי, כמוני. נאמר לנו שמאחר ואיננו בעלי חוזה קיבוצי, הרי שאיננו זכאים לתוספת של 36% כמו בעלי החוזה הקיבוצי.
נוצר מצב אבסורדי שמצד אחד ההסתדרות הגיעה להסכם ועל פיו מקזזים לי 50% מדמי ההבראה, אך מצד שני, לעניין תוספת המענק איננו שייך להסתדרות.
האם יש לי מה לעשות בנושא ? האם ההסתדרות יכולה להחליט עבורי גם במקרה בו אני בעלי חוזה אישי ולפיכך לא כפוף אליה ? האם אוכל לדרוש את השלמת דמי ההבראה ל-100% ?
מאחר ואני נחוש שלא לוותר בנושא, אשמח לתשובתכם והמלצתכם כיצד לנהוג במקרה האמור (ואני מניח שרבים מהעובדים במקום יהיו שמחים לתשובתכם, מאחר ומצבם כשלי).
בכבוד רב,
אורי
הפחתת תשלום דמי הבראה בשירות הציבורי
שיר ורד
05/07/09
אומנם המשא ומתן על הפחתת דמי ההבראה נוהל בין ההסתדרות לבין האוצר, אך ההפחתה נקבעה בחוק ולא בהסכם.
משמעות הדבר שהחוק חל גם על עובדים שלא חל עליהם הסכם קיבוצי ובלבד שהחוק מגדיר אותם במפורש במסגרת תכולתו.
יש בחוק סעיפים רבים המתיחסים בעיקר לעובדים שאינם בהסכם קיבוצי, ובכלל זה עובדי חברות כח אדם שהמעסיק בםועל שלהם הוא מעסיק ציבורי.
אני מצרף קישור לחוק.
משמעות הדבר שהחוק חל גם על עובדים שלא חל עליהם הסכם קיבוצי ובלבד שהחוק מגדיר אותם במפורש במסגרת תכולתו.
יש בחוק סעיפים רבים המתיחסים בעיקר לעובדים שאינם בהסכם קיבוצי, ובכלל זה עובדי חברות כח אדם שהמעסיק בםועל שלהם הוא מעסיק ציבורי.
אני מצרף קישור לחוק.
גם אני נמצא בדיוק במצבך
דני
18/07/09
אני עובד בחוזה אישי באיגוד ערים לכבאות נתניה. לא חלים עלי ההסכמים הקיבוציים על פי החוזה אבל אני זכאי לתוספת יוקר. דמי ההבראה שלי השנה קוצצו ב-50% ונאמר לי שלא אקבל את הפיצוי של 36% שמקבלים העובדים הקבועים. גם אני לא מתכוון לוותר כי קיים כאן עיוות לא נורמלי. ההסתדרות זרקה אותנו לכלבים בזה שהסכימה שיחוקקו חוק שכולל גם אותנו בקיצוץ דמי ההבראה אבל אנחנו לא נכללים בהסכם של תוספת לשחיקה בשכר. נראה לי כי מבחינה חוקית אין הרבה מה לעשות מלבד פנייה לבג"ץ כנגד המדינה שהכלילה בחוק ההפחתה בדמי ההבראה גם עובדים שלא מקבלים את פיצוי השחיקה. בקיצור כל העובדים שנכללים בעיוות הזה וכנראה ישנם די הרבה צריכים להתארגן איכשהו ולפנות לבג"ץ.
אודה לך אם תואיל ליצור עימי קשר באמצעות הדואר האלקטרוני שלי.
(dbramson@walla.co.il)
אודה לך אם תואיל ליצור עימי קשר באמצעות הדואר האלקטרוני שלי.
(dbramson@walla.co.il)
חישוב שכר
מזי
05/07/09
אני עובדת 5 שעות בשבוע עבודה מקוצר של 5 ימים.
איך מחשבים את השכר כ- 20 יום בחודש או 21?
איך מחשבים את השכר כ- 20 יום בחודש או 21?
חישוב שכר- דיני עבודה
עו"ד בן נתן שי
05/07/09
חישוב ימי העבודה הוא ימי העבודה בפועל. היקף המשרה שלך הוא 58% משרה.
הגדרת משרה
מזי
05/07/09
אני עובדת 5 שעות יומיות - 5 ימים בשבוע
האם המשרה היא חלקית או יותר ?
לעניין חישוב דמי הבראה
האם המשרה היא חלקית או יותר ?
לעניין חישוב דמי הבראה
נא ראי תשובה למעלה
עו"ד בן נתן שי
05/07/09
שעות עבודה לנשים בהריון
ילנה
05/07/09
שלום רב,
עוד שבוע ימלאו 5 חודשים להריוני.
אני מועסקת באופן קבוע בין השעות 08:30-19:30 (11 שעות ביום), עובדת 5 ימים בשבוע.זה מה שסוכם איתי כשהתקבלתי לעבודה.
מבדיקה באינטרנט ראיתי שהחל מחודש חמישי "אין להעסיק אישה הרה בשעות נוספות". האם אני יכולה לדרוש ממעסיקי לעבוד רק 9 שעות ביות או שברגע שסיכמתי איתו שהמשרה שלי היא 11 שעות אין כבר דרך חזרה.
ועוד - האם יש לו זכות לקצץ בשכרי לאור דרישתי לעבוד רק 9 שעות ביום?
תודה רבה!
עוד שבוע ימלאו 5 חודשים להריוני.
אני מועסקת באופן קבוע בין השעות 08:30-19:30 (11 שעות ביום), עובדת 5 ימים בשבוע.זה מה שסוכם איתי כשהתקבלתי לעבודה.
מבדיקה באינטרנט ראיתי שהחל מחודש חמישי "אין להעסיק אישה הרה בשעות נוספות". האם אני יכולה לדרוש ממעסיקי לעבוד רק 9 שעות ביות או שברגע שסיכמתי איתו שהמשרה שלי היא 11 שעות אין כבר דרך חזרה.
ועוד - האם יש לו זכות לקצץ בשכרי לאור דרישתי לעבוד רק 9 שעות ביום?
תודה רבה!
שעות עבודה לעובדת בהריון- דיני עבודה
עו"ד בן נתן שי
05/07/09
למעסיק יהיה אסור להעסיק אותך מעל 8 שעות ליום אלא בהסכמתך. כמו כן יהיה אסור לו לפגוע בשכרך (אלא אם את עובדת לפי שעות, ואז לא יהא חייב המעסיד לשלם לך עבור השעות הנוספות).
קבלת פיצויים
אורית
05/07/09
שלום,
רציתי לדעת אם עזיבת מקום העבודה לטובת גיוס לשב"כ מזכה אותי בפיצויים מהעבודה שאני עובדת בה כרגע?
תןדה
רציתי לדעת אם עזיבת מקום העבודה לטובת גיוס לשב"כ מזכה אותי בפיצויים מהעבודה שאני עובדת בה כרגע?
תןדה
הפטרות בגין גיוס לשב"כ- דיני עבודה
עו"ד בן נתן שי
05/07/09
אין הוראה ברורה בעניין זה שכן גיוס למשטרה, לקבע, לשירות בתי הסוהר כן נזכה בפיצויי פיטורים ואולם אין קביעה לעניין השב"כ.
הסכם עבודה עם עובדת זרה
ג"קי
05/07/09
שלום
יש הורים סיעודים שיש להם עובדת זרה חברת כוח אדם שסיפקה לנו את העובדת רוצה שאנחנו נחתום הסכם עבודה עם העובדת שכול התנאים הסוציאלים חלים על ההורים שלי תלוש המשכורת בא לעובדת דרך החברת כוח אדם שאלתי האם חתימת הסכם עבודה עם העובדת משחרר את חברת כוח האדם מכול אחריות למרות שהם הביאו לנו את העובדת ובשביל מה הסכם עבודה עם החברה מקבלת תשלום מהביטוח הלאומי ומוציא תלוש משכורת לעובדת
יש הורים סיעודים שיש להם עובדת זרה חברת כוח אדם שסיפקה לנו את העובדת רוצה שאנחנו נחתום הסכם עבודה עם העובדת שכול התנאים הסוציאלים חלים על ההורים שלי תלוש המשכורת בא לעובדת דרך החברת כוח אדם שאלתי האם חתימת הסכם עבודה עם העובדת משחרר את חברת כוח האדם מכול אחריות למרות שהם הביאו לנו את העובדת ובשביל מה הסכם עבודה עם החברה מקבלת תשלום מהביטוח הלאומי ומוציא תלוש משכורת לעובדת
הסכם עם עובדת זרה- דיני עבודה
עו"ד בן נתן שי
05/07/09
כל החובות חלות על מקבלי השירות הסיעודי שכן הם המעסיקים בפועל.
האים יש מצב
אוטו
05/07/09
שלאחר שפוטרתי(לפני כשבעה חודשים) וקיבלתי פיצויי פיטורין שאותם אני מוכן להחזיר בשלמותם לאחר שעבדתי כ17שנים במקום אחד כל הפיטורין נעשו בעורמה ויש לי גליויים חדשים בנדון האים ניתן להחזיר הגלגל לאחור? האים יש תקדימים לכך? השיהוי ניגרם כתוצאה ממחלה שאותה אני יכול להוכיח ,אים יש תקדיפ בבקשה אנא תנו לי טיפ מה עלי לעשות
חזרה לעבודה-דיני עבודה
עו"ד בן נתן שי
05/07/09
מורכב מדי לפורום. פנה לייעוץ מקצועי.
תעודת הכשרה
רוני
05/07/09
במהלך עבודתי עברתי קורס הכשרה. כעת עזבתי את העבודה אני מעוניין לקבל את התעודה המעידה על ההכשרה, אך המעסיק מסרב האם ניתן לחייב אותו ?
כן. אם עברת את ההכשרה אתה זכאי לקבל את התעודה
עו"ד בן נתן שי
05/07/09
התפטרות למרות התחייבות עבודה
אלמוני
05/07/09
שלום,
בחוזה העסקה התחייבתי לעבוד שנה, אבל אני מתכוון לעזוב לאחר שעבדתי כ4 חודשים.
זאת עקב מספר סיבור :
עיקוב תשלום משכורת, תשלום משכורת חלקית כל פעם, ויחס גרוע מצד ההנהלה.
האם אלו סיבות מספיקות כדי לעזוב ולא לשלם כנס?
והאם אני חייב לציין סיבות אלו במכתב התפטרות? או פשוט להודיע על התפטרותי?
תודה מראש על תשובתכם.
בחוזה העסקה התחייבתי לעבוד שנה, אבל אני מתכוון לעזוב לאחר שעבדתי כ4 חודשים.
זאת עקב מספר סיבור :
עיקוב תשלום משכורת, תשלום משכורת חלקית כל פעם, ויחס גרוע מצד ההנהלה.
האם אלו סיבות מספיקות כדי לעזוב ולא לשלם כנס?
והאם אני חייב לציין סיבות אלו במכתב התפטרות? או פשוט להודיע על התפטרותי?
תודה מראש על תשובתכם.
תשובות
שיר ורד
05/07/09
לפי החוק אי אפשר לקנוס עובד שמתפטר, אך נקבע בספיקה שהמעביד רשאי לחייב עובד להתחייב לכיסוי עלויות הכשרה אם לא יעבוד תקופה מסוימת לאחר תום ההכשרה. משכך, אין קשר בין עוולות שגרם המעסיק לחובת העובד לתשלום העלות.לכן, אם אתה מעוניין להבטיח שהתשלום הנ"ל לא יגבה ממך, עליך להגיש תביעה לבית הדין לעבודה לקבלת פיצוי בגין הלנות השכר וכן לבקש פסק דין הצהרתי שיקבע כי התמשכות הלנות השכר תשלול מהמעסיק את הזכות לבקש השבה של עלויות ההכשרה במקרה של התפטרות כתוצאה מהלנות השכר.התפטרות, בגין העילות הללו לבדן, לא בהכרח תבטיח לך הגנה מפני תשלום עלויות ההכשרה.
התפטרות- דיני עבודה
עו"ד בן נתן שי
05/07/09
התפטרות עקב איחור כרוני בתשלום שכר ותשלום חלקי של שכר בלבד מזכה בפיצויי פיטורים. עלייך להודיע למעביד על כוונתו לעשות כן אם לא ישלם את ההפרשים להם אתה זכאי ואת המשכורות הבאות בזמנים על פי דין ורק אח"כ תוכל להודיחע על התפטרותך אם שום דבר לא השתנה.
חל"ת ממושך ופיצויי פיטורין
חגית
04/07/09
עבדתי בארגון רפואי גדול לאורך כ-11, בהם קודמתי לדרגת ניהול מחלקה. לפני שנתיים יצאתי עם בעלי ( שעובד גם הוא בארגון שלי) לחו"ל לשם התמחות משנה ואושרה לי חל"ת של שנתיים. לפני 4 חודשים, פניתי בבקשה להארכה נוספת.. כשקיים אצלי רקע למצוקה קשה בסקטור שלי... קיצוצים הקפאות תקנים... מה גם שמראש היה ברור שתהיה הרעת תנאים לגבי תקן הניהול שלי בתקופת החל"ת, בשל מחוייבות פחותה של הארגון אליי.
רשמית מסתיים החל"ת שלי ב-1 לאוגוסט. עדיין לא התקבלה תשובה לגבי הארכת החל"ת. ועכשיו קיימת התנייה מוזרה של חזרתי, לענין של הארגון בבעלי.
שאלתי היא ?
מה זכויותי במקרה זה?
במידה ולא יאושר החל"ת ? האם עליי להתפטר ( לא אוכל לתת הודעה של 30 יום מראש? כי התשובה של הארגון נדחית ) . האם מגיעים לי פיצויים בשל העובדה שאני מלווה את בעלי לחו"ל ?
מה ?
אני די אובדת עצות. תודה מראש
רשמית מסתיים החל"ת שלי ב-1 לאוגוסט. עדיין לא התקבלה תשובה לגבי הארכת החל"ת. ועכשיו קיימת התנייה מוזרה של חזרתי, לענין של הארגון בבעלי.
שאלתי היא ?
מה זכויותי במקרה זה?
במידה ולא יאושר החל"ת ? האם עליי להתפטר ( לא אוכל לתת הודעה של 30 יום מראש? כי התשובה של הארגון נדחית ) . האם מגיעים לי פיצויים בשל העובדה שאני מלווה את בעלי לחו"ל ?
מה ?
אני די אובדת עצות. תודה מראש
תשובה
שיר ורד
05/07/09
ככלל , אין בחוק זכויות לחל"ת והכל תלוי בהסכמה בין הצדדים.נושא תקופת ההודעה מראש צריך היה להיות מוסכם בין הצדדים בעת ההסכמה על החל"ת הראשוני.אם בעלך לא יצא בשליחות מטעם המדינה או המוסדות הציוניים, הרי לא מגיעים לך פצויים. אם כן, אזי היו מגיעים לך פצויים לו היית מתפטרת במועד יציאתכם מהארץ, המצב כרגע מורכב יותר ואין התיחסות מפורשת לכך בחוק והנושא נתון לשיקול דעתו של בית הדין.
שעות עבודה
מירית
04/07/09
אני מעסיקה עובד העובד בערך 9-10 שעות ביום ושישי 6 שעות
המשכורת היא חודשית וגלובלית ולזה נוספו דמי נסיעות.
האם אני צריכה להפריד שעות נוספות לחוד?
או שבמשכורת גלובלית חודשית אין שעות נוספות?
המשכורת היא חודשית וגלובלית ולזה נוספו דמי נסיעות.
האם אני צריכה להפריד שעות נוספות לחוד?
או שבמשכורת גלובלית חודשית אין שעות נוספות?
תיקון לחוק הגנת השכר
עו"ד אורנה שמריהו
04/07/09
לאור התיקון לחוק הגנת השכר, עליך להפריד בין השכר הכולל ולבין השעות הנוספות אותן עובד העובד.
חשוב חשוב!!!
לילי
04/07/09
אני אמורה לחזור לעבודה לאחר חלד ב 12.7
ככל הנראה אני אתפטר ואתחיל במקום חדש.
האם גם במקום החדש חייבים לתת לי את שעת ההנקה המגיעה לי?
למעשה ממה שהבנתי שעת הנקה זה ל 4 חודשים מרגע סיום חלד - 14 שבועות. אז אם מתישהו ב 4 החודשים הללו אני מתחילה מקום חדש הם אמורים לתת לי שעת הנקה עד שהתקופה של ארבעת החודשים מסתיימת?
ככל הנראה אני אתפטר ואתחיל במקום חדש.
האם גם במקום החדש חייבים לתת לי את שעת ההנקה המגיעה לי?
למעשה ממה שהבנתי שעת הנקה זה ל 4 חודשים מרגע סיום חלד - 14 שבועות. אז אם מתישהו ב 4 החודשים הללו אני מתחילה מקום חדש הם אמורים לתת לי שעת הנקה עד שהתקופה של ארבעת החודשים מסתיימת?
שעת הנקה
עו"ד אורנה שמריהו
04/07/09
עפ"י החוק, לעובדת העובדת משרה מלאה, הזכות לקבל שעת הנקה, עד 7 חודשים מיום הלידה.
לכן, גם אם את עובדת במקום עבודה חדש, את זכאית לשעת הנקה.
השאלה שיש לי אליך - האם יש שינוי במקום העבודה החדש למקום העבודה הישן? כי אם את מתפטרת בגין הטיפול בילד, ומקבלת פיצויי פיטורים, ומתחילה לעבודה במקום עבודה אחר באותם השעות, ומעבידך הקודם יגלה זאת, אזי תהיי צפויה לקבל דרישה להחזר הפיצויים אותם קיבלת.
לכן, גם אם את עובדת במקום עבודה חדש, את זכאית לשעת הנקה.
השאלה שיש לי אליך - האם יש שינוי במקום העבודה החדש למקום העבודה הישן? כי אם את מתפטרת בגין הטיפול בילד, ומקבלת פיצויי פיטורים, ומתחילה לעבודה במקום עבודה אחר באותם השעות, ומעבידך הקודם יגלה זאת, אזי תהיי צפויה לקבל דרישה להחזר הפיצויים אותם קיבלת.
חוק שעות עבודה ומנוחה
לילך
04/07/09
שלום,
1.רציתי לדעת עד כמה מותר לגרום לעובד להישאר מעבר לשעות העבודה הכתובות לו בסידור העבודה (שעות נוספות) בחוק.
אני עובדת בנתב"ג כדיילת קרקע ועקב תקלה באחד המטוסים חוייבתי להישאר כך שסך שעות העבודה הכולל עמד על 15 וחצי שעות עבודה רצופות!
כלומר הייתי בערך מ12 בצהריים עד משהו כמו 5 וחצי בבוקר במקום עד חצות...
2.שאלה נוספת היא-ראיתי איזה סעיף בחוק שנאמר בו שאסור להעביד עובד מעל לשבוע אחד לילות במשך שלושה שבועות.
אם אני סופרת נכון אני עושה יותר משבוע אחד במהלך תקופה של שלושה שבועות אבל השאלה היא מה לגבי עובדים שהעבודה שלהם מוגדרת רק בשעות הלילה למשל? זה חל גם עליהם? למרות שזה לא המקרה אצלי אך העבודה פרוסה בתצורת 724 אז רציתי לדעת מה קורה עם זה-כאמור עבודה במשמרות.
תודה רבה.
1.רציתי לדעת עד כמה מותר לגרום לעובד להישאר מעבר לשעות העבודה הכתובות לו בסידור העבודה (שעות נוספות) בחוק.
אני עובדת בנתב"ג כדיילת קרקע ועקב תקלה באחד המטוסים חוייבתי להישאר כך שסך שעות העבודה הכולל עמד על 15 וחצי שעות עבודה רצופות!
כלומר הייתי בערך מ12 בצהריים עד משהו כמו 5 וחצי בבוקר במקום עד חצות...
2.שאלה נוספת היא-ראיתי איזה סעיף בחוק שנאמר בו שאסור להעביד עובד מעל לשבוע אחד לילות במשך שלושה שבועות.
אם אני סופרת נכון אני עושה יותר משבוע אחד במהלך תקופה של שלושה שבועות אבל השאלה היא מה לגבי עובדים שהעבודה שלהם מוגדרת רק בשעות הלילה למשל? זה חל גם עליהם? למרות שזה לא המקרה אצלי אך העבודה פרוסה בתצורת 724 אז רציתי לדעת מה קורה עם זה-כאמור עבודה במשמרות.
תודה רבה.
תשובה
שיר ורד
05/07/09
1. ככלל, אסור למעסיק להעסיק עובד יותר מ 12 שעות ביום עבודה אחד או יותר מ 15 שעות נוספות בשבוע. אפשר להתלונן כנגד המעסיק במשרד התמ"ת ויתכן שהם יטפלו במעסיק (למשל הטלת קנס עליו). אפשר גם לפנות לבית הדין לעבודה ולדרוש פסק דין הצהרתי שיחייב אותו להתארגן כך שתקלות בלתי צפויות לא יגרמו לחריגות בשעות העבודה. 2. במקום שנקבעו משמרות הסעיף הנ"ל בחוק חל. במקום שהעבודה או התפקיד הספציפי נעשים רק בלילה (למשל מאפיות, הדפסת עיתונים וחלוקתם, שומרי לילה באתרי בניה וכדומה) כנראה שהסעיף לא חל.
דמי הבראה
שי
04/07/09
אמי עובדת בחברת "כח אדם" סיעודית (כך שהחברה היא המעביד התמידי). לאחר תום כשנת עבודה לא שולמו לה דמי הבראה בטענה שחסרים לה יומיים עבודה כדי להשלים את החסר לתשלום דמי ההבראה במועד הרגיל. לאחר שנה קיבלה דמי הבראה על השנה החולפת לפי חלקיות המשרה. כששאלה שוב על דמי ההבראה לשנה הראשונה נאמר לה שהיא תקבל אותם בתום השנה הקרובה. האם הדבר חוקי?
תשלום דמי הבראה
עו"ד אורנה שמריהו
04/07/09
דמי הבראה משולמים לאחר שנת עבודה. לכן, המעביד לא היה חייב לשלם בגין השנה גם אם חסרים יומיים. דמי הבראה משולמים בגין השנה החולפת , לכן יש צדק בדברי המעביד.
הבהרה
שיר ורד
05/07/09
ניסוח שאלתך לא ברור, אך נראה לי שהכתוונת לכך , ששולמו לה דמי הבראה בגין השנה השניה אך לא בגין השנה הראשונה, אם זה המצב עליה להגיש מיד תביעה לבית הדין לעבודה לקבלת דמי ההבראה בגין השנה הראשונה, כי במידה והם ימשכו את העניין שנה נוספת, ולאחר מכן תפוטר או תתפטר היא תפסיד את זכותה לתבוע (הזכות לעובד שסיים את עובדתו היא רק בגין שתי שנות עבודה אחרונות). במידה ותעזוב במהלך השנה, גם אז היא עשויה להפסיד חלק מדמי ההבראה הנ"ל.
האם זה חוקי לפטר בזמן שביטוח לאומי משלם הבטחת הכנס
אסי 12
04/07/09
אני כבר חודש וחצי בבית ימיי המחלה שלי ניגמרו ואני מפעיל תביעה בביטוח לאומי בגין תאונה (כדיי שתיהייה לי השלמת הכנסה)האם בזמן הזה יכולים לפטר אותי(למרות שאני כרגע לא עובד,אלא ממתין לכספים בגין התביעה של ביטוח לאומי) ? והאים בזמן הזה שבו אני מקבל כסף מביטוח לאומי ולא מהארגון שבו אני עובד, עדיין ניצבר לי הוותק למרות שאני לא מקבל משכורת מהמעסיק בגלל שניגמרו לי ימי המחלה להם אני זכאי?
כן
שיר ורד
05/07/09
החוק הקיים מאפשר למעסיק לפטר עובד חולה, במסגרת ההסכמים הקשורים בתוכנית הכלכלית יש כוונה לשנות את החוק בעניין זה, אך טרם בוצעה חקיקה כזו.
פיצויים ליולדת שהחליטה לא לחזור לעבודה
***
04/07/09
האם יש לשלם פיצויים ליולדת שהודיעה שאין ברצונה לשוב לעבודה לאחר חופשת הלידה?
פיצויי פיטורים לאחר חופשת לידה
עו"ד אורנה שמריהו
04/07/09
עפ"י חוק פיצויי פיטורים, הנך זכאית להתפטר עד 7 חודשים מיום הלידה ולקבל פיצויי פיטורים וזאת בתנאי שהתפטרת בכדי לטפל בילדך.
שעות נוספות לעבודה בחברה אחת ביותר ממקום אחד
אושרית
04/07/09
אני עובדת כשומרת בחברת שמירה. יוצא לי בחלק מהימים לעבוד עבור חברת השמירה יותר מ-8 שעות ביותר ממקום אחד. למשל, שלשום עבדתי בבוקר 7 שעות בביה"ס, ואז שוחררתי על ידי המעביד. אז נקראתי שוב בערב לעבוד 6 שעות בבניין מגורים. סה"כ 13 שעות ביום אחד, אבל בשתי תקופות זמן שונות במהלך היום, ועבור 2 לקוחות שונים של חברת השמירה שמעסיקה אותי.
האם אני אמורה לקבל גמול שעות נוספות על 5 השעות הנוספות?
בנוסף, האם אני אמורה לקבל הוצאות נסיעה כפולות (כי נסעתי הלוך וחזור פעמיים, אחד עבור כל מקום עבודה)?
תודה רבה!
אושרית
האם אני אמורה לקבל גמול שעות נוספות על 5 השעות הנוספות?
בנוסף, האם אני אמורה לקבל הוצאות נסיעה כפולות (כי נסעתי הלוך וחזור פעמיים, אחד עבור כל מקום עבודה)?
תודה רבה!
אושרית
אכן כן -
עו"ד אורנה שמריהו
04/07/09
היות ועבדת באותו היום 13 שעות עבודה, ולא משנה אם התקיימו ברצף ואם לאו. הנך זכאית לתשלום בגין שעות נוספות, וכן לתשלום נסיעות, במידה והמעביד לא משלם לך בגין כרטיס חופשי חודשי.
הערה
שיר ורד
05/07/09
אם ההפסקה בין שתי העבודות היתה יותר מ 8 שעות, אז זה נחשב לשני ימי עבודה נפרדים ואין צרוף שלהם לחישוב שעות נוספות.הפסקה ללא תשלום של יותר מ 3 שעות במהלך יום עבודה היא בניגוד לחוק , כמו גם העסקה של יותר מ 12 שעות ביום עבודה אחד.
האם קיים חוק?
סמיון
04/07/09
שלום לכולם!
אני שמעתי שיש חוק אשר אומר ( עובד שעבד מ"ס שנים באותו מקום עבודה ומבקש לעלות את השכר ומקבל סירוב רשאי להיתפטר ולקבל את כל הזכויות לגבי הפיצויים...)
האם קיים חוק כזה בישראל?
תודה מראש!
אני שמעתי שיש חוק אשר אומר ( עובד שעבד מ"ס שנים באותו מקום עבודה ומבקש לעלות את השכר ומקבל סירוב רשאי להיתפטר ולקבל את כל הזכויות לגבי הפיצויים...)
האם קיים חוק כזה בישראל?
תודה מראש!
מעניין מי מפיץ את השמוע הזו?
שיר ורד
05/07/09
אין חוק כזה וכנראה גם לא יהיה.
ימי מחלה לעובדת בהריון
רוןרון
04/07/09
ידוע לי שעובדת בהריון זכאית ל- 40 שעות העדרות בנוסף לימי המחלה שמגיעים לה על פי חוק. אם העובדת נעדרה יום עבודה מלא עקב בדיקות
בגין הריונה, האם ניתן להכליל את ההעדרות באותו יום במסגרת 40 השעות שהינה זכאית להן?.
תודה.
בגין הריונה, האם ניתן להכליל את ההעדרות באותו יום במסגרת 40 השעות שהינה זכאית להן?.
תודה.
היעדרויות בהריון
עו"ד אורנה שמריהו
04/07/09
במידה והנך עובדת במשרה מלאה, החוק מאפשר לא יותר מ - 4 שעות ביום.
הודעה מוקדמת ע"י העובד
רוןרון
04/07/09
אני עובדת במקום העבודה הנוכחי כ-4 חודשים. בחוזה העבודה שלי נקבע שהודעה מוקדמת ע"י המעסיק תהיה על פי חוק. ואילו מתן הודעה
מוקדמת על ידי לאחר 3 חודשי עבודה תיהיה כחודש. האם זה חוקי שאהי צריכה לתת הודעה מוקדמת יותר זמן ממה השמעסיק היה נותן
אילו הוא היה מפטר אותי?
תודה.
מוקדמת על ידי לאחר 3 חודשי עבודה תיהיה כחודש. האם זה חוקי שאהי צריכה לתת הודעה מוקדמת יותר זמן ממה השמעסיק היה נותן
אילו הוא היה מפטר אותי?
תודה.
הודעה מוקדמת
עו"ד אורנה שמריהו
04/07/09
אם זמן ההודעה המוקדמת של 3 חודשים היה תקף עבור שני הצדדים - אזי היה חוקי.
היות וזמן ההודעה המוקדמת תקף אך ורק עבור צד אחד, הרי שהחוזה נערך בחוסר תום לב וההגינות אשר אמורים לשרור ביחסי עובד ומעביד.
היות וזמן ההודעה המוקדמת תקף אך ורק עבור צד אחד, הרי שהחוזה נערך בחוסר תום לב וההגינות אשר אמורים לשרור ביחסי עובד ומעביד.
קצור שעות עבודה
ציפי
04/07/09
אני מועסקת ע"י חברת כוח אדם בהשגחה על בחינות. התמורה הינה על בסיס שעות. מספר השעות נקבעות מדי פעם לגבי הימים הקרובים.
יום אחד בהגיעי לעבודה הודיעו לי על צמצום מספר השעות לגבי אותו היום ללא הודעה מוקדמת. האם לא חלה חובה על המעביד לשלם בגין השעות שנקבעו מראש ובהסכמה? מה האמצעים העומדים לרשותי?
יום אחד בהגיעי לעבודה הודיעו לי על צמצום מספר השעות לגבי אותו היום ללא הודעה מוקדמת. האם לא חלה חובה על המעביד לשלם בגין השעות שנקבעו מראש ובהסכמה? מה האמצעים העומדים לרשותי?
תשלום בגין שעות עבודה
עו"ד אורנה שמריהו
04/07/09
אכן, הנך יכולה לתבוע את הסכום בגין השעות שלא עבדת. ממליצה לך לכתוב מכתב דרישה, במידה ולא יענו, באפשרותך להגיש תביעה.
התערבות המעסיק בענייני ארגון העובדים
שלמה לוי
04/07/09
אני פעיל באיגוד המקצועי. עקב מחלוקת בתוך האיגוד, פעל המעסיק לבדוק את פעילותי שם.
כיצד אני יכול למצא דינים הקשורים לחופש ההתאגדות והגבלת התערבותו של המעסיק בענייני ארגון העובדים? האם יש תקדימים לכך?
אם בשל התערבות המעסיק נדרשתי להוצאה כספית לא מבוטלת (שכ"ט עו"ד) האם זכותי לדרוש זאת?
אחת מטענות המעסיק הן ניגוד עניינים - מהן מגבלות המוטלות עלי בניגוד עניינים?
כיצד אני יכול למצא דינים הקשורים לחופש ההתאגדות והגבלת התערבותו של המעסיק בענייני ארגון העובדים? האם יש תקדימים לכך?
אם בשל התערבות המעסיק נדרשתי להוצאה כספית לא מבוטלת (שכ"ט עו"ד) האם זכותי לדרוש זאת?
אחת מטענות המעסיק הן ניגוד עניינים - מהן מגבלות המוטלות עלי בניגוד עניינים?
ארגון עובדים
עו"ד אורנה שמריהו
04/07/09
השאלה שנשאלת - היכן ההסתדרות נמצאת במקרה שתיארת?
מה תפקידך במקום העבודה, סביר להניח שאם הנך מנהל ו/או עובד בכוח אדם, או בעל תפקיד המקבל החלטות בקשר לעובדים - אזי יש ניגוד עניינים.
ישנו תקנון בחירות לועד עובדים, ושם מצוין אילו תפקידים יכולים להיבחר לועד ואילו לא, תקנון זה נמצא בכל מרחב שבו ממוקמת ההסתדרות.
מה תפקידך במקום העבודה, סביר להניח שאם הנך מנהל ו/או עובד בכוח אדם, או בעל תפקיד המקבל החלטות בקשר לעובדים - אזי יש ניגוד עניינים.
ישנו תקנון בחירות לועד עובדים, ושם מצוין אילו תפקידים יכולים להיבחר לועד ואילו לא, תקנון זה נמצא בכל מרחב שבו ממוקמת ההסתדרות.
ארגון עובדים השלמה
שיר ורד
05/07/09
עיקר הזכויות הקשורות לפעילות בארגון עובדים מופיעות בחוק הסכמים קיבוציים בהמשך לסעיף 33.
פיטורין עם סיום מכסת ימי מחלה ואובדן כושר עבודה
ליאור
04/07/09
הנני מצוי בתקופת מחלה ואמור לסיים את המכסה. מיד עם סיום ימי המחלה ייכנסו פיטוריי מהעבודה לתוקף. שאלתי היא, כיצד ניתן לדרוש אובדן כושר, בהנחה שעדיין לא אחזור לכושרי (הנני ממתין לניתוח), הן מביטוח המנהלים והן מהביטוח הפרטי של החברה, בהנחה שכבר לא אהיה עובד מיד עם סיום ימי המחלה? כיצד אני תובע את זכותי זו, לאחר שהפרשתי כספים רבים לביטוחים אלו במהלך עבודתי? חוששני שהם יתנערו מאחריות זו עקב פיטוריי.
פנה לביטוח לאומי
עו"ד אורנה שמריהו
04/07/09
אציין, כי אם פוטרת בדוק את זכאותך לדמי אבטלה. במידה ואינך זכאי ובמידה והנך עומד בקרטריונים של ביטוח לאומי, תוכל לדרוש הבטחת הכנסה.
זכאות לדמי אבטלה במקביל לפיצויים
נגה
03/07/09
קיבלתי הודעה על פיטורי לאחר רצף עבודה של למעלה מ10 שנים, גילי 50.
בהתאם להסכם עם מקום העבודה אני זכאית לקבל מספר חודשי הסתגלות, ובגלל מצב השוק אני חוששת שיקח לי זמן למצוא עבודה אחרת ולכן חשבתי לפרוש את חודשי ההסתגלות לתשלום קטן יותר אך על משך זמן יותר ארוך.
המעסיק מסכים לפריסה הזאת. אבל אז עלה החשש שאם אני אקבל במשך שנה את דמי ההסתגלות ובכל זאת לא אמצא עבודה, כבר לא אהיה זכאית לדמי אבטלה, כי עברה שנה מהפיטורים. האם זה נכון?
שאלה נוספות מאד קריטיות להחלטה שאני צריכה לקבל:
1. אם אחליט על פריסת החודשים, האם דמי אבטלה מחושבים לפי המשכורות לפני הפיטורים או לפי מה שקיבלתי בתקופת הביניים
2. אני בכל מקרה לא רוצה לפנות לאבטלה מיד כי יש לי נסיעה מתוכננת לחו"ל. אם אחליט לקבל את הכסף כמענק אחד, האם אני יכולה לפנות לאבטלה רק אחרי כמה חודשים מהפיטורים?
3. האם אפשר לבקש מהמעביד שיחלק את הכסף של חודשי הסתגלות לא כמענק אחד , ולא כמשכורת חודשית, אלא בשניים או שלושה תשלומים שינתנו באופן לא רצוף? - הסיבה שאני רוצה את זה היא כי בשנה הנוכחית כל הכסף ילך למס הכנסה, ואז בשנה הבאה לא יהיה לי בכלל ממה לאכול כי גם בעלי מובטל וכבר סיים את תקופת האבטלה.
4. במקרה של קבלת הכסף כמענקים, האם יש השלכה על גובה דמי האבטלה?
אני מאד מבקשת מאד לייעץ לי כי מההסברים על דמי אבטלה לא הצלחתי להבין מה הכי נכון כדי שבאמת אוכל לעבור את התקופה שבה לא אמצא עבודה ולפי המצב היום בשוק זה נראה מממש הרבה זמן.
בהתאם להסכם עם מקום העבודה אני זכאית לקבל מספר חודשי הסתגלות, ובגלל מצב השוק אני חוששת שיקח לי זמן למצוא עבודה אחרת ולכן חשבתי לפרוש את חודשי ההסתגלות לתשלום קטן יותר אך על משך זמן יותר ארוך.
המעסיק מסכים לפריסה הזאת. אבל אז עלה החשש שאם אני אקבל במשך שנה את דמי ההסתגלות ובכל זאת לא אמצא עבודה, כבר לא אהיה זכאית לדמי אבטלה, כי עברה שנה מהפיטורים. האם זה נכון?
שאלה נוספות מאד קריטיות להחלטה שאני צריכה לקבל:
1. אם אחליט על פריסת החודשים, האם דמי אבטלה מחושבים לפי המשכורות לפני הפיטורים או לפי מה שקיבלתי בתקופת הביניים
2. אני בכל מקרה לא רוצה לפנות לאבטלה מיד כי יש לי נסיעה מתוכננת לחו"ל. אם אחליט לקבל את הכסף כמענק אחד, האם אני יכולה לפנות לאבטלה רק אחרי כמה חודשים מהפיטורים?
3. האם אפשר לבקש מהמעביד שיחלק את הכסף של חודשי הסתגלות לא כמענק אחד , ולא כמשכורת חודשית, אלא בשניים או שלושה תשלומים שינתנו באופן לא רצוף? - הסיבה שאני רוצה את זה היא כי בשנה הנוכחית כל הכסף ילך למס הכנסה, ואז בשנה הבאה לא יהיה לי בכלל ממה לאכול כי גם בעלי מובטל וכבר סיים את תקופת האבטלה.
4. במקרה של קבלת הכסף כמענקים, האם יש השלכה על גובה דמי האבטלה?
אני מאד מבקשת מאד לייעץ לי כי מההסברים על דמי אבטלה לא הצלחתי להבין מה הכי נכון כדי שבאמת אוכל לעבור את התקופה שבה לא אמצא עבודה ולפי המצב היום בשוק זה נראה מממש הרבה זמן.
דמי הסתגלות
שיר ורד
05/07/09
מומלץ לפנות לפורום ביטוח לאומי כדי לברר את השאלות הקשורות לקבלת דמי הסתגלות ודמי אבטלה .יתכן שהדבר הנכון הוא לקבל את דמי ההסתגלות בגובה השכר הקיים , למרות שיקולי המיסוי.דווקא את דמי האבטלה כדאי אולי לדחות לשנה הבאה (גם אם תתחילי להתיצב בלשכה בתום תקופת ההסתגלות תוכלי להגיש את התביעה בסוף דצמבר או בתחילת ינואר כך שתשלומי דמי האבטלה יהיו עם מס מופחת או ללא מס בכלל, או עם מס נמוך שתוכלי להזדכות עליות באמצעות הגשת דוחות).אם את זכאית לפצויי פיטורים שחלקם חייבים במס, יתכן וכדאי לבצע פריסה של תשלום המס על הפצויים. יתכן גם שניתן לראות בדמי הסתגלות חלק ממענק פרישה שאת חלקו החייב במס ניתן לפרוס על פני מספר שנות מס קדימה או לאחור. פני לפורום מיסים או ליועץ מס, עם נתונים מדויקים לגבי שכר חודשי אחרון, תקופת עבודה, גובה פיצויים , גובה מענק הסתגלות וכן תשלומים נוספים המשולמים בקשר עם הפרישה כמו הודעה מראש, פדיון חופשה ומחלה וכדומה.במידה ואינך מתכוונת להתיצב בלשכה מיד עם הפרישה (ובמקרה של דמי הסתגלות זה כנראה גם לא כדאי), שימי לב שעלייך להתיצב בלשכה במועד שעדיין יש לך תקופת אכשרה מספקת, אם תתיצבי אפילו פעם אחת בתקופה זו, זכותך לדמי אבטלה תישמר למשך שנה ממועד ההתיצבות הראשון.
דמי אשל חול
אמיר
03/07/09
אני נוסע לחול במיסגרת העבודה.הונג קונג=75$ ליום בערך.רציתי לדעת מה זה כולל?האם אני אמור לשלם מתוך הכסף הזה נסיעות במונית וארוחות או לא?
דמי אשל
עו"ד אורנה שמריהו
03/07/09
עליך לשאול את מעסיקך, מה הסכום כולל והאם כולל הוא דמי אשל.



