פורום דיני עבודה
פורום דיני עבודה הוקם כדי לתת מענה לכל פונה בתחום כה חשוב של זכויות עובד ועובדת. אל תהססו לשאול בנוגע לפיצויי פיטורין, הרעת תנאים, דמי חופשה והבראה ועוד. אנחנו כאן, לרשותכם.
מתמחה כחלק מהסכם קיבוצי לעניין שביתות
אלי
06/07/09
אני עושה התמחות בלשכה משפטית בחברה שבה יש הסכם קיבוצי אשר חל עלי. האם עלי לשבות כשוועד העובדים קובע או שמעמדי מחייב הגעה לעבודה כי מתמחה הינו חלק מההנהלה? במקום העבודה לא נותנים תשובה ברורה וכועסים.
זכותו של מתמחה לשבות
עו"ד בן נתן שי
06/07/09
מתמחה הינו עובד בהתאם להוראות סעיף 41א לחוק לשכת עורכי הדין, למעט לעניין החוקים במפורטים בתוספת. על כן המתמחה רשאי לשבות.
בעניין דמי אבטלה
ל.ר.
06/07/09
מה עושים במצב הבא:
התשחררתי מצהל - שירות מלא ב- 21/12/2005
ניצלתי את 70 ימי האבטלה עד אפריל 2006.
התקבלתי למקום עבודה ב05/2006 עבדתי מעל כשנה.
מעביד פיטר אותי כביכול ב- 21/6/2007 תוך שהוא אילץ אותי להשקיע בנושא העבודה לעיתים מעל 20 שעות ביום.
לקחתי ייעוץ משפטי בעל פה עם עו"ד ****** מרחובות שיחה שלקחה לי על השיחה 140 שח. הקלטתי את השיחה - 15 דקות. היא המליצה בזמנו (ספטמבר-אוקטובר 2007) לפנות לרואת חשבון. עשיתי כדבריה תוך שאני מעניק לרואת חשבון את כל מסמכי המקור שלי. נעלמו לי פרטי הרואת חשבון ורק לאחר כשנה מצאתי אותם וביקשתי את המסמכים חזרה. רואת החשבון מתכחשת לכך שכלל נתתי לה מקור (הקלטתי את השיחה ביננו) ואף מסרה שבדרישתי אני מטריד אותה. פניתי למעביד, המעביד מסרב להעניק לי תלושי שכר. הייתי בטוח שהמסמכים נכחדו עם המחשב שהתקלקל אך מצאתי אתמול העתקים במחשב נוסף של כל תלושי השכר וכל דוחות השעות של המעביד. שוב זה לא מקור. השאלה אם זה כביל?
בתאריך 30/8/2007 התקבלתי למקום עבודה חדש.
בתאריך 31/8/2007 עברתי טראומה רצינית ביותר.
בתאריך 10/9/2007 פיטרו אותי ממקום העבודה החדש כי לא תקשרתי מפחד מבני אדם.
מאז עבדתי סך תקופה שלא עומדת בדרישת הביטוח הלאומי לקבלת דמי אבטלה.
אני מבקש דמי אבטלה על אוקטובר 2008 וממרץ 2009 עד יוני 2009 אני חותם בלשכת התעסוקה אך אין עבודה. הבנתי שיש להמציא 24 חודשים אחרונית.
אני מעוניין לתבוע גם את המעביד שעבדתי אצלו מ- 05/2006 עד 21/06/2007 - אני חושב שהוא היה המעסיק שלי עד היום בו אספתי את מכתב הפיטורין המקורי קרי סוף אוגוסט 2007.
אודה עזרתכם.
אין לי כמעט כסף לא אוכל להשקיע כספית בנושא ואני צריך גם תצהיר על הכנסותי להוכיח שבאמת אני במצוקה.
תודה רבה על הכל.
התשחררתי מצהל - שירות מלא ב- 21/12/2005
ניצלתי את 70 ימי האבטלה עד אפריל 2006.
התקבלתי למקום עבודה ב05/2006 עבדתי מעל כשנה.
מעביד פיטר אותי כביכול ב- 21/6/2007 תוך שהוא אילץ אותי להשקיע בנושא העבודה לעיתים מעל 20 שעות ביום.
לקחתי ייעוץ משפטי בעל פה עם עו"ד ****** מרחובות שיחה שלקחה לי על השיחה 140 שח. הקלטתי את השיחה - 15 דקות. היא המליצה בזמנו (ספטמבר-אוקטובר 2007) לפנות לרואת חשבון. עשיתי כדבריה תוך שאני מעניק לרואת חשבון את כל מסמכי המקור שלי. נעלמו לי פרטי הרואת חשבון ורק לאחר כשנה מצאתי אותם וביקשתי את המסמכים חזרה. רואת החשבון מתכחשת לכך שכלל נתתי לה מקור (הקלטתי את השיחה ביננו) ואף מסרה שבדרישתי אני מטריד אותה. פניתי למעביד, המעביד מסרב להעניק לי תלושי שכר. הייתי בטוח שהמסמכים נכחדו עם המחשב שהתקלקל אך מצאתי אתמול העתקים במחשב נוסף של כל תלושי השכר וכל דוחות השעות של המעביד. שוב זה לא מקור. השאלה אם זה כביל?
בתאריך 30/8/2007 התקבלתי למקום עבודה חדש.
בתאריך 31/8/2007 עברתי טראומה רצינית ביותר.
בתאריך 10/9/2007 פיטרו אותי ממקום העבודה החדש כי לא תקשרתי מפחד מבני אדם.
מאז עבדתי סך תקופה שלא עומדת בדרישת הביטוח הלאומי לקבלת דמי אבטלה.
אני מבקש דמי אבטלה על אוקטובר 2008 וממרץ 2009 עד יוני 2009 אני חותם בלשכת התעסוקה אך אין עבודה. הבנתי שיש להמציא 24 חודשים אחרונית.
אני מעוניין לתבוע גם את המעביד שעבדתי אצלו מ- 05/2006 עד 21/06/2007 - אני חושב שהוא היה המעסיק שלי עד היום בו אספתי את מכתב הפיטורין המקורי קרי סוף אוגוסט 2007.
אודה עזרתכם.
אין לי כמעט כסף לא אוכל להשקיע כספית בנושא ואני צריך גם תצהיר על הכנסותי להוכיח שבאמת אני במצוקה.
תודה רבה על הכל.
לצערי, שאלתך אינה מתאימה לפורום. אתה זקוק לעזרה מקצועית של עו"ד.
עו"ד בן נתן שי
06/07/09
מספר ימי חופשה לעובד זמני
שוקו
06/07/09
הי,
יש לי עובדת משק בית/מטפלת שעובדת אצלי במשרה חלקית, 3 פעמים בשבוע, כ-6 שעות בכל פעם. דהיינו סך המשרה מסתכמת בפחות מחצי ממשרה מלאה.
הייתי רוצה לדעת כמה ימי חופשה בשנה עליי לתת לה בהתחשב בהיקף המשרה. למיטב ידיעתי עבור משרה מלאה המכסה המינימלית היא 10 ימים. מה לגבי חלקיות משרה?
תודה
יש לי עובדת משק בית/מטפלת שעובדת אצלי במשרה חלקית, 3 פעמים בשבוע, כ-6 שעות בכל פעם. דהיינו סך המשרה מסתכמת בפחות מחצי ממשרה מלאה.
הייתי רוצה לדעת כמה ימי חופשה בשנה עליי לתת לה בהתחשב בהיקף המשרה. למיטב ידיעתי עבור משרה מלאה המכסה המינימלית היא 10 ימים. מה לגבי חלקיות משרה?
תודה
ימי חופשה לעובד זמני- דיני עבודה
עו"ד בן נתן שי
06/07/09
חישוב ימי החופשה הוא כדלקמן: מספר ימי העבודה בפועל חלקי 200 כפול 10. זהו מספר ימי החופשה המגיעה לשנה הראשונה.
הארכת חופשת לידה
מור
06/07/09
שלום,
ילדתי ב24.11.08 ובתום תקופת חופשת הלידה יצאתי לחל"ת. אני מעוניינת לחזור לעבודה ב01.09, היום בו בני יכנס למעון. לשם קבלת הנחה מהמעון התבקשתי להוציא מסמך ממקום עבודתי המאשר את תאריך חזרתי לעבודה ואת היקף המשרה שבה אעבוד. כשפניתי למקום עבודתי נתקלתי בסירוב. הם לא מוכנים להוציא מסמך שבו הם מתחייבים שאכן אחזור לעבודה. האם אני יכולה לדרוש זאת עפ"י חק?
ילדתי ב24.11.08 ובתום תקופת חופשת הלידה יצאתי לחל"ת. אני מעוניינת לחזור לעבודה ב01.09, היום בו בני יכנס למעון. לשם קבלת הנחה מהמעון התבקשתי להוציא מסמך ממקום עבודתי המאשר את תאריך חזרתי לעבודה ואת היקף המשרה שבה אעבוד. כשפניתי למקום עבודתי נתקלתי בסירוב. הם לא מוכנים להוציא מסמך שבו הם מתחייבים שאכן אחזור לעבודה. האם אני יכולה לדרוש זאת עפ"י חק?
תשובה
שיר ורד
06/07/09
לא ציינת את הותק שלך במקום העבודה, אם הוא קצר מפי ארבע מתקופת החל"ת שלקחת הם אינם מחויבים להחזיר אותך לעבודה.
אם הותק ארוך מספיק, הם מחויבים להחזירך לעבודה, אך לא מחויבים לתת לך מכתב כזה.
אם הותק ארוך מספיק, הם מחויבים להחזירך לעבודה, אך לא מחויבים לתת לך מכתב כזה.
חזרה לעבודה לאחר חל"ת- דיני עבודה
עו"ד בן נתן שי
06/07/09
האם החל"ת בהסכמה? האם המעסיק התחייב להחזירך לעבודה לאחר סיום החל"ת? האם סוכם על חזרתך בפועל?
צבירת ימי חופשה במהלך חופשת לידה
דקלה
06/07/09
האם במהלך חופשת הלידה ימי החופשה נצברים?
צבירת זכויות בחופשת לידה
עו"ד אורנה שמריהו
06/07/09
אכן כן, חופשת הלידה נספרת כוותק לצורך חישוב זכויותיך הן לחופשה, פיצויי פיטורים הבראה וכו'.
ראי תשובה למעלה
עו"ד בן נתן שי
06/07/09
הפרת התחייבות לשנה
אשמח לתשובה בהקדם
06/07/09
עבדתי בשירות לקוחות שמונה חודשים, במסגרת החוזה שחתמתי עליו התחייבתי לעבוד שנה ובמידה ואתפטר אחויב בקנס על סך 2100 ש"ח. השאלה היא אם דין עובד שהתפטר בסמוך לתקופה שלגביה התחייב כדין עובד שהתפטר תוך זמן קצר? (אין לכך התייחסות בחוזה)
מעסיקי מסרו לי שאצטרך לשלם את מלוא הסכום. אך אינני חושבת שזה תקין. האם יש עילה לתביעה?
מעסיקי מסרו לי שאצטרך לשלם את מלוא הסכום. אך אינני חושבת שזה תקין. האם יש עילה לתביעה?
התחייבות לעבוד במשך שנה
עו"ד אורנה שמריהו
06/07/09
הקנס לא חוקי, אלא אם כן, קיבלת הכשרה מיוחדת טרם התחלת בעבודתך.
פיצוי מוסכם למעסיק- דיני עבודה
עו"ד בן נתן שי
06/07/09
הפיצוי צריך לעמוד במספר תנאים על מנת להיות קביל. ראשית המעסיק צריך לתת לך תמורה כלשהי כנגדו- בד"כ הכשרה. דרוש שההכשרה תמומן מכיסו, שתהיה בעלת ערך (לא משהו שאתה כבר יודע), שהפיצוי המוסכם יהיה סביר ביחס לעלות ההכשרה, שיהיה סביר ביחס לתקופה שעבדת וכו'. מדבריך נראה שהמדובר בפיצוי לא סביר ורצוי לבדוק אם שאר התנאים מתקיימים.
חישוב פיצוים פיטורים
גרגורי
06/07/09
בוקר טוב,
תודה לעו"ד בו נתן שי לגבי ניצול חופשה.
שאלה נוספת: ידועה לי,שחישוב הפיצוים פיטורים מתבצע על בסיס שכר עבודה מחודש האחרון.האם 17 יומי ניצול חופש
בתלוש האחרון שלי לא השפיעה על חישוב פיצוים הפיטורים?האם יומי חופש לא מחשבים לחישוב הפיצוים?
תודה לעו"ד בו נתן שי לגבי ניצול חופשה.
שאלה נוספת: ידועה לי,שחישוב הפיצוים פיטורים מתבצע על בסיס שכר עבודה מחודש האחרון.האם 17 יומי ניצול חופש
בתלוש האחרון שלי לא השפיעה על חישוב פיצוים הפיטורים?האם יומי חופש לא מחשבים לחישוב הפיצוים?
חישוב פיצויי פיטורים- דיני עבודה
עו"ד בן נתן שי
06/07/09
לא. ימי החופשה אינם נכללים בחשבון השכר הקובע לפיצויי פיטורים- החישוב של השכר הקובע מתייחסים לשכר הבסיס בלבד ולתוספות המותרות בתקנות.
פיטורין לאחר חופשת לידה
תותי
06/07/09
ידוע לי שרק לאחר 60 ימים מחופשת הלידה מותר לפטר עובדת. האם זה אומר שלאחר 60 הימים יש את תקופת ההודעה המוקדמת? כלומר הפיטורין מקבלים תוקף 90 יום לאחר החזרה מחופשת הלידה? כלומר מקום העבודה מוגן עד 190 יום מרגע הלידה?
האם מותר לפטר במהלך חופשת הלידה? האם אז צריך המעביד לשלם עבור 90 ימים - 60 + 30 הודעה מוקדמת?
מה בדבר עובדת המאריכה את חופשת הלידה וחוזרת לאחר חצי שנה ממועד הלידה - חל"ת? האם ניתן לפטר בזמן תקופת החל"ת? האם אז גם יש 60 יום מוגנים?
תודה.
האם מותר לפטר במהלך חופשת הלידה? האם אז צריך המעביד לשלם עבור 90 ימים - 60 + 30 הודעה מוקדמת?
מה בדבר עובדת המאריכה את חופשת הלידה וחוזרת לאחר חצי שנה ממועד הלידה - חל"ת? האם ניתן לפטר בזמן תקופת החל"ת? האם אז גם יש 60 יום מוגנים?
תודה.
זכויות עובדת לאחר לידה
עו"ד אורנה שמריהו
06/07/09
אכן, חל איסור לפטר עובדת לאחר חופשת הלידה במשך התקופה המוגנת - 60 ימים, והפסיקה החמירה וקבעה כי אסור ליתן גם מכתב פיטורים בתקופה זו.
לאחר 60 הימים ניתן לפטרך במתן הודעה מוקדמת עפ"י חוק.
במידה ויצאת לחל"ת באישור המעביד, ובהתאם לנקבע החוק, הכללים הנ"ל יחולו גם עם חזרתך מחל"ת.
לאחר 60 הימים ניתן לפטרך במתן הודעה מוקדמת עפ"י חוק.
במידה ויצאת לחל"ת באישור המעביד, ובהתאם לנקבע החוק, הכללים הנ"ל יחולו גם עם חזרתך מחל"ת.
התפטרות שדינה פיטורין
לירז לוי
06/07/09
האם אב שכול רשאי להתפטר מעבודתו עקב המקרה והשלכותיו על אופן התפקוד של אשתו, והתפטרותו תסווג כהתפטרות שדינה פיטורין?
תודה מראש
לירז
תודה מראש
לירז
התפטרות בדין מפוטר- דיני עבודה
עו"ד בן נתן שי
06/07/09
אם ההתפטרות היא עקב מצב בריאותי של בן משפחה- בנסיבות מסוימות תוכר ההתפטרות כפיטורים. אבל לשם כך יש להצטייד במסמכים רפואיים המאשרים את המצב הרפואי.
עבודה במשמרות
uri
06/07/09
שלום רב
עבדתי כמאבטח במשמרות בין 2 ל3 משמרות בשבוע במשך שנה וחודשיים פוטרתי מעבודתי שלשום רציתי לדעת אם אני עומד בתנאי זכאות לקבלת דמי אבטלה?
עבדתי כמאבטח במשמרות בין 2 ל3 משמרות בשבוע במשך שנה וחודשיים פוטרתי מעבודתי שלשום רציתי לדעת אם אני עומד בתנאי זכאות לקבלת דמי אבטלה?
פנה לפורום ביטוח לאומי
עו"ד אורנה שמריהו
06/07/09
חוק שעות עבודה ומנוחה
לילך
05/07/09
מאיזה שעות נחשב בחוק "יום עבודה"? כי הבנתי שאסור למעסיק לחייב עובד להישאר שעות נוספות מעבר לגג 12 שעות ביום...אבל השאלה היא אם העובד מתחיל את העבודה בצהריים ומסיים אותה בבוקר היום למחרת זה נחשב חוקי?
חוקי
שיר ורד
05/07/09
פידיון ימי חופשה
נטע
05/07/09
שלום,
אני עובדת ברשת אופנה כבר 4 שנים. השנה נסעתי לחופשה באישור מראש מהמנהלת סניף שלי ו בהסכמה שישולמו לי 4 ימים מימי החופשה שצברתי. בסוף החודש כשהיא רצתה לעדכן זאת, המנהל שלה לא אישר על הפדיון ואמר שאקבל אותם רק כשאתפטר. האם הדבר חוקי?
שאלה נוספת היא: לפני כחצי שנה קיצצו לי מימי החופשה שצברתי 13 ימים, שלא שולם עבורם בטענה שלא עבדתי שנתיים אחרונות משרה מלאה והקיצוץ הוא בהתאם לחלקיות המשרה, איך הימים נותרו אחרי הקיצוץ עדיין משולמים לפי 6 שעות ולא 9. האם זה חוקי לקצץ ועוד שנתיים אחורה?
תודה מראש על המענה.
אני עובדת ברשת אופנה כבר 4 שנים. השנה נסעתי לחופשה באישור מראש מהמנהלת סניף שלי ו בהסכמה שישולמו לי 4 ימים מימי החופשה שצברתי. בסוף החודש כשהיא רצתה לעדכן זאת, המנהל שלה לא אישר על הפדיון ואמר שאקבל אותם רק כשאתפטר. האם הדבר חוקי?
שאלה נוספת היא: לפני כחצי שנה קיצצו לי מימי החופשה שצברתי 13 ימים, שלא שולם עבורם בטענה שלא עבדתי שנתיים אחרונות משרה מלאה והקיצוץ הוא בהתאם לחלקיות המשרה, איך הימים נותרו אחרי הקיצוץ עדיין משולמים לפי 6 שעות ולא 9. האם זה חוקי לקצץ ועוד שנתיים אחורה?
תודה מראש על המענה.
שאלותיך לא ברורות
שיר ורד
05/07/09
מה הקשר בין יציאה לחופשה מבהלך העבודה לפדיון חופשה?נא לפרט את היקף משרתך בשנתיים הראשונות (לפי מספר ימי עבודה בכל שנה, מספר ימי החופשה שניתנו לך מלכתחילה ומספר ימי החופשה לאחר הקיצוץ.
פיצויים ופנסיה
גרגורי
05/07/09
שלום רב!
אבקש לדעת האם נתן לקבל פנסיה מקרן פנסיה מקיפה-קג"מ- שאני חבר בה למעלה מ-30 שנה, ובנוסף לכך גם את מלוא פיצויי הפיטורין, וזאת
במקרה שהמעביד מפטר אותי עקב צמצומים,מבטל את משרתי,וגם את היחידה שבה אני עובד?
הפיצויים לפי הנוסחה המוכרת, חודש לכל שנת עבודה,דהיינו שכר חודש כפול שנות העבודה.
הרבה תודות על תשובתכם
גרגורי
אבקש לדעת האם נתן לקבל פנסיה מקרן פנסיה מקיפה-קג"מ- שאני חבר בה למעלה מ-30 שנה, ובנוסף לכך גם את מלוא פיצויי הפיטורין, וזאת
במקרה שהמעביד מפטר אותי עקב צמצומים,מבטל את משרתי,וגם את היחידה שבה אני עובד?
הפיצויים לפי הנוסחה המוכרת, חודש לכל שנת עבודה,דהיינו שכר חודש כפול שנות העבודה.
הרבה תודות על תשובתכם
גרגורי
פנה לועד העובדים
שיר ורד
05/07/09
ככלל פצויי פיטורים לא באים ביחד אם פנסיה. אך יתכן והסכם העבודה מזכה אותך בפצויי פיטורים נוספים עקב קיצוצים. אם אין ועד עובדים וסכם קיבוצי כנראה שאינך זכאי.
דינם של דמי הסתגלות
נוגה
05/07/09
שלום,
בהתאם לחוזה שלי עם מעביד אני זכאית לדמי הסתגלות.
ממה שנאמר לי בפורום ביטוח לאומי אני מבינה שדמי ההסתגלות לא נחשבים כשכר ולכן לא מפריעים לקבל דמי אבטלה, ועכשיו רציתי לשאול איך הם נחשבים בקשר ביני לבין המעביד הקודם - מדובר בכסף בלבד או שיש כנגדו הפרשות כמו שהיה מהשכר הרגיל?
ושאלה נוספת שחשובה לי מאד : האם ניתן לחלק אותם לתשלומים לא שווים ורצופים (מסיבות אישיות שלי הייתי רוצה לקבל סכום מסויים בשנת 2010 , ולא את הכל ב 2009)
אודה על התייחסות עורך דין לנושא
בהתאם לחוזה שלי עם מעביד אני זכאית לדמי הסתגלות.
ממה שנאמר לי בפורום ביטוח לאומי אני מבינה שדמי ההסתגלות לא נחשבים כשכר ולכן לא מפריעים לקבל דמי אבטלה, ועכשיו רציתי לשאול איך הם נחשבים בקשר ביני לבין המעביד הקודם - מדובר בכסף בלבד או שיש כנגדו הפרשות כמו שהיה מהשכר הרגיל?
ושאלה נוספת שחשובה לי מאד : האם ניתן לחלק אותם לתשלומים לא שווים ורצופים (מסיבות אישיות שלי הייתי רוצה לקבל סכום מסויים בשנת 2010 , ולא את הכל ב 2009)
אודה על התייחסות עורך דין לנושא
דמי הסתגלות- דיני עבודה
עו"ד בן נתן שי
05/07/09
תלוי מה סיכמת עם המעביד- האם דמי ההסתגלות נחשבים כשכר או שהם נחשבים כפיצוי או מענק. אם מענק או פיצוי- הם אינם כוללים את התנאים הסוציאליים.
לגבי הפריסה- זה נתון למו"מ בינך לבין המעסיק
לגבי הפריסה- זה נתון למו"מ בינך לבין המעסיק
סעיף 14 לפיצויי פיטורין
אני
05/07/09
שלום ,
אני עובד במקום כ-8 שנים .
כעת נדרשתי ע"י המעסיק לחתום על טופס בהתאם לסעיף 14 .
שאלותי:
1. האם אני חייב לחתום על הטופס?
2. אני מבין שאני עלול להפגע מכך , אם השכר שלי היה נמוך יותר כשהתחלתי לעומת עכשיו ?
3. האם המעביד מחויב לתקנה לפי סעיף 14 רק מאותו יום שבו חתמתי עליה ,
ולמעשה הפיצויים עד אותו תאריך יחושבו לפי שכר אחרון כפול שנות הותק ?
תודה,
אני עובד במקום כ-8 שנים .
כעת נדרשתי ע"י המעסיק לחתום על טופס בהתאם לסעיף 14 .
שאלותי:
1. האם אני חייב לחתום על הטופס?
2. אני מבין שאני עלול להפגע מכך , אם השכר שלי היה נמוך יותר כשהתחלתי לעומת עכשיו ?
3. האם המעביד מחויב לתקנה לפי סעיף 14 רק מאותו יום שבו חתמתי עליה ,
ולמעשה הפיצויים עד אותו תאריך יחושבו לפי שכר אחרון כפול שנות הותק ?
תודה,
סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים- דיני עבודה
עו"ד בן נתן שי
05/07/09
ס' 14 לחוק פיצויי פיטורים מתקיים באחד משני מצבים- או שהסכם קיבוצי שחל על העובד והמעביד קובע שהתשלום הנ"ל פוטר את המעביד מתשלום פיצויי פיטורים או בדרך של אישור שר התמ"ת. העובד צריך לאשר את ההסכם הזה והוא לא חייב לעשות כן. אם רק עכשיו אתה חותם על סעיף 14 אז הוא יחול מכאן ולהבא ועל כן אם השכר שלך בהתחלה היה יותר נמוך מעכשיו לא תפגע. לגבי שאלתך השלישית- כן.
הודעה מוקדמת עפ"י חוזה העסקה
יונית
05/07/09
התפטרתי ממקום עבודתי. בחוזה העבודה ישנו סעיף הדדי של התחייבות על הודעה מוקדמת של כ- 30 יום לפחות. כאשר הודעתי למעבידי על התפטרותי בעל-פה, אמרתי שאני מודיעה להם 30 יום מראש
כפי שאני מחוייבת על-פי החוזה שביננו, אך הם לא הסכימו להמשיך והעסיק אותי את תקופת ההודעה המוקדמת,בטענה שהם לא סומכים עליי.יש לציין שקיבלתי מכתב ממעבידי שבו כתוב שהוא מוותר על זכותו להשתמש בשירותיי במסגרת 30 הימים נוספים שהם הם תקופת ההודעה המוקדמת.
השאלה שעולה כאן היא האם אני זכאית לתשלום שכר ממעבידי על תקופת ההודעה המוקדמת כפי שהודעתי לו אף על פי שהוא וויתר על שרותיי בתקופה זו?
כפי שאני מחוייבת על-פי החוזה שביננו, אך הם לא הסכימו להמשיך והעסיק אותי את תקופת ההודעה המוקדמת,בטענה שהם לא סומכים עליי.יש לציין שקיבלתי מכתב ממעבידי שבו כתוב שהוא מוותר על זכותו להשתמש בשירותיי במסגרת 30 הימים נוספים שהם הם תקופת ההודעה המוקדמת.
השאלה שעולה כאן היא האם אני זכאית לתשלום שכר ממעבידי על תקופת ההודעה המוקדמת כפי שהודעתי לו אף על פי שהוא וויתר על שרותיי בתקופה זו?
הודעה מוקדמת- דיני עבודה
עו"ד בן נתן שי
05/07/09
את זכאית לשכר בתקופת ההודעה המוקדמת.
הפסקת עבודה
גרגורי
05/07/09
שלום רב,
אני בן 62,קיבלתי הודעת על הפסקת עבודה מתאריך 1.8.2009 לרגל צמצומים.
תקופת עבודתי ב חברה – 13 שנים.יתרת חופשים שלי 44 ימים,לצורך ניצול החופשים אני לוקח חופש מתאריך 13/07/09.האם החופש יכול להשפיעה על יסוד שלי בתלוש האחרון לחישוף פיצויים פטורים שלי? האם אני וכול לבקש מהמעביד שלי לשלם לי יתרת חופשה שלי בתלוש נוסף בחודש אוגוסט?
איך אני חייב להתנהג קאדי לקבל משמגעיה לי עם מינימום הפסדים.
תודה מראש
אני בן 62,קיבלתי הודעת על הפסקת עבודה מתאריך 1.8.2009 לרגל צמצומים.
תקופת עבודתי ב חברה – 13 שנים.יתרת חופשים שלי 44 ימים,לצורך ניצול החופשים אני לוקח חופש מתאריך 13/07/09.האם החופש יכול להשפיעה על יסוד שלי בתלוש האחרון לחישוף פיצויים פטורים שלי? האם אני וכול לבקש מהמעביד שלי לשלם לי יתרת חופשה שלי בתלוש נוסף בחודש אוגוסט?
איך אני חייב להתנהג קאדי לקבל משמגעיה לי עם מינימום הפסדים.
תודה מראש
ניצול חופשה- דיני עבודה
עו"ד בן נתן שי
05/07/09
השכר הקובע שלך לפיצויי פיטורים לא ייפגע. אתה יכול לדרוש מהמעסיק פדיון ימי חופשה בגמר העבודה ואין לכך השפעה על גובה או חישוב פיצויי הפיטורים.
התפטרות עקב הרעת תנאים
יניב
05/07/09
א.נ. שלום,
אני עובד במשרד עורכי דין בשכר לפי שעה במשך שנה וחצי, להלן ההפרות שאותן המעביד שהינו עורך דין במקצועו מבצע כדרך קבע:
1. לא הסדיר עד היום קרן פנסיה למרות בקשות חוזרות ונשנות המגובות במייל.
2. אני לא מקבל את התלוש משכורת והמשכורת בזמן, אני אמור לקבל עד ה 9 לכול חודש את המשכורת והמעביד נותן לי צ'יק תמיד יומיים שלושה אחרי, יתרה מזאת, מאחר ומדובר בצ'יק הכסף הופך לזמין בחשבון רק לאחר שלושה ימי עבודה ובמקרה של חגים או סופ"ש אף יותר, כל חודש אני מתריע ומבקש ממנו שאני זקוק לכסף בשל התחיבויותי השונות , אבל אותו זה לא מעניין.
3. המעביד אינו מחזיק שעון עבודה לחישוב שעות עבודה, ומבקש ממני לבצע זאת, כך שכול סוף חודש אני מגיש לו דו"ח המפרט כמה שעות עבודה עבדתי כול יום ולפיו הוא מבצע את החישוב גם במקרה זה הבהרתי לו שע"פ חוק הוא אמור לנהל את חישובי השעות לפי סעיף 25 לחוק שעות עבודה ומנוחה, אבל עדיין הוא מתעקש שאני יעשה.
4. ימי חג שקבועים בחוק שאותם הוא אמור לשלם הוא לא משלם.
5. ועוד ... כגון שעות נוספות ..
בשל ההפרות שפורטו לעיל הגשתי לאחרונה מכתב התפטרות, אני מודע שע"פ חוק עליי לתת מכתב התרעה תרם התפטרותי כתנאי לקבלת פיצויים אך ההפרות הן כל כך רבות וההשפלה שליוותה אותי הביאה אותי למצב שלא יכולתי כבר והתפטרתי.
האם בקשות חוזרות ונשנות להסדרת זכויותיי שמגובות במייל אינן מספיקות לעניין זה?
האם כשמדובר בעו"ד שמבצע את ההפרות ביודעין אין החמרה?
הגם שמדובר בהפרות רבות שכן מכתב התרעה שכזה היה מעיב את היחסים עם המעביד ומקשה עוד יותר על עבודתי.
רב תודות על העזרה,
יניב.
אני עובד במשרד עורכי דין בשכר לפי שעה במשך שנה וחצי, להלן ההפרות שאותן המעביד שהינו עורך דין במקצועו מבצע כדרך קבע:
1. לא הסדיר עד היום קרן פנסיה למרות בקשות חוזרות ונשנות המגובות במייל.
2. אני לא מקבל את התלוש משכורת והמשכורת בזמן, אני אמור לקבל עד ה 9 לכול חודש את המשכורת והמעביד נותן לי צ'יק תמיד יומיים שלושה אחרי, יתרה מזאת, מאחר ומדובר בצ'יק הכסף הופך לזמין בחשבון רק לאחר שלושה ימי עבודה ובמקרה של חגים או סופ"ש אף יותר, כל חודש אני מתריע ומבקש ממנו שאני זקוק לכסף בשל התחיבויותי השונות , אבל אותו זה לא מעניין.
3. המעביד אינו מחזיק שעון עבודה לחישוב שעות עבודה, ומבקש ממני לבצע זאת, כך שכול סוף חודש אני מגיש לו דו"ח המפרט כמה שעות עבודה עבדתי כול יום ולפיו הוא מבצע את החישוב גם במקרה זה הבהרתי לו שע"פ חוק הוא אמור לנהל את חישובי השעות לפי סעיף 25 לחוק שעות עבודה ומנוחה, אבל עדיין הוא מתעקש שאני יעשה.
4. ימי חג שקבועים בחוק שאותם הוא אמור לשלם הוא לא משלם.
5. ועוד ... כגון שעות נוספות ..
בשל ההפרות שפורטו לעיל הגשתי לאחרונה מכתב התפטרות, אני מודע שע"פ חוק עליי לתת מכתב התרעה תרם התפטרותי כתנאי לקבלת פיצויים אך ההפרות הן כל כך רבות וההשפלה שליוותה אותי הביאה אותי למצב שלא יכולתי כבר והתפטרתי.
האם בקשות חוזרות ונשנות להסדרת זכויותיי שמגובות במייל אינן מספיקות לעניין זה?
האם כשמדובר בעו"ד שמבצע את ההפרות ביודעין אין החמרה?
הגם שמדובר בהפרות רבות שכן מכתב התרעה שכזה היה מעיב את היחסים עם המעביד ומקשה עוד יותר על עבודתי.
רב תודות על העזרה,
יניב.
התפטרות עקב הרעת תנאי עבודה- דיני עבודה
עו"ד בן נתן שי
05/07/09
גם בהתפטרות עקב הרעת תנאי עבודה יש להתריע בפני המעביד על הכוונה לעשות כן ולתת לו הזדמנות לתקן. יחד עם זאת, אם במשך תקופה ארוכה הודעת לו בכתב (במיילים) על דרישה לתקן את ההפרות אך המעסיק לא שינה את מנהגו, ניתן לראות בכך נסיבות בהן אי אפשר לדרוש ממך להמשיך ולעבוד ועל כן תהיה זכאי לפיצויי פיטורים.
תשלום נסיעות לאחר פיטורין מחברת הייטק
יואב ששון
05/07/09
לפני חודש ימים פוטרתי מעבודתי לאחר 3 וחצי שנים במהלכן לא שולמו לי נסיעות כחוק.
בחוזה העבודה שלי מצוינים פרטי החוזה ובסעיף נסיעות אך ורק מצוין כי בידי זכות לרכב ליסינג עם הפניה לחוזה הליסינג (זכות שלא השתמשתי בה). לא מצוינים שום פרטים נוספים לגבי נסיעות בהמשך החוזה.
האם לפי הבנתכם אני זכאי לדמי נסיעות?
מה לדעתכם הדרך בה כדאי לי לפעול לקבלתם אם מגיעה לי?
תודה מראש.
בחוזה העבודה שלי מצוינים פרטי החוזה ובסעיף נסיעות אך ורק מצוין כי בידי זכות לרכב ליסינג עם הפניה לחוזה הליסינג (זכות שלא השתמשתי בה). לא מצוינים שום פרטים נוספים לגבי נסיעות בהמשך החוזה.
האם לפי הבנתכם אני זכאי לדמי נסיעות?
מה לדעתכם הדרך בה כדאי לי לפעול לקבלתם אם מגיעה לי?
תודה מראש.
תשלום הוצאות נסיעה
עו"ד אורנה שמריהו
05/07/09
היות ולא מימשת את זכותך לרכב ליסינג, הנך זכאי להחזר נסיעות.
הנך יכול לתבוע את מעסיקך בגין הוצאות הנסיעה אשר לא שולמו לך בתקופת עבודתך.
הנך יכול לתבוע את מעסיקך בגין הוצאות הנסיעה אשר לא שולמו לך בתקופת עבודתך.
החזר נסיעות- דיני עבודה
עו"ד בן נתן שי
05/07/09
על המעסיק להחזיר לך את הוצאות הנסיעה שהוצאת על מנת להגיע לעבודתך וממנה. אם לא ניצלת את ההזדמנות שנתנו לך המעסיק חייב לשלם לך את הוצאות הנסיעה בתנאים הקבועים בדין (למשל בעניין מחיר מקסימום ליום). ניתן לתבוע זכות זו בבית הדין לעבודה.
שאלה בעקבות הודעת התפטרות
חגי
05/07/09
הודעתי למעביד כי אני מתפטר ממקום העבודה, מס' ימי ההתראה המוקדמת בהם אני חייב הוא 18, המעביד ביקש ממני לעזוב ביום ההודעה, שאלתי היא האם מגיע לי תשלום בעבור ימי ההודעה מראש שכן המעביד ביקש ממני לא להשלימם במקום העבודה?
הודעה מוקדמת
שיר
05/07/09
אם נתת הודעה מוקדמת בכתב לתקופה המוגדרת בחוק, והמעביד שחרר אותך מעבודה אתה זכאי לתשלום שכר רגיל ללא תנאים נלוים.
הודעה מוקדמת בעת התפטרות- דיני עבודה
עו"ד בן נתן שי
05/07/09
אתה זכאי לדמי הודעה מוקדמת וזכאי לקבל שכר עד ליום בו הודעת שתסיים את עבודתך.
אני מעוניין לתבוע את חברת ******* בעמ
ל.ר.
05/07/09
שלום רב,
המעביד הזה העביד אותי הרבה מעבר למותר בחוק ומסר דרך עורכי דינו שלא מעוניין כלל שאצור איתם קשר.
מועד הזמן בו התחלתי לעבוד: מאי 2006 עד 21/06/2007 - אך מכתב הפיטורין המקורי הגיע לידי רק לאחר כחודשיים בהם אני מגיע אליהם לאסוף אותו. הם מסרו העתק של מכתב הפיטורין רק כארבעה שבועות אחרי המועד שאמר לי המעסיק לא להופיע יותר לעבודה. הוא לא אמר שאני מפוטר. אני שלחתי פקס זועם כיום יומיים לאחר מכן להנהלת החברה.
המעביד מסרב להעביר אלי את תלושי השכר ודוחות השעות לצורכי קבלת דמי אבטלה בטענה ששלח לי אותם בזמנו (מעולם לא החתים אותי על רוב הטפסים ורק את התלוש האחרון שלח בדואר רשום.
המעביד הזה פיטר אותי לא לפני שדרש ממני לעבוד אחרי שעות העבודה בנושא לימוד החומר הנלמד, לייצר תוכנת שכר בעצמי וכן אפלו אותי בזמן החפיפה באחד המרכזים שלו בכך שנתן לאחרים להיות מול מחשב וללמוד את התוכנות ולי אסרו בהיותי מבקש לשבת מול מחשב וללמוד את התוכנות לצורך מתן תמיכה טכנית בהם.
המעביד הזה בהחלט פעל בניגוד לחוק. כעת שאני לא מפחד יותר לתבוע אותו כי אני ככל הנראה עומד בפטור מעמלות לבית המשפט במצבי הכלכלי כעת אני מוכן להקדיש את כל המאמצעים הנדרשים על מנת לתבוע אותו.
האם יש התיישנות על כך שדרש ממני לכאורה לעבוד מעבר לשעות הרגילות? דבר שהביא אותי למצב של עבודה כמעט 24 שעות ביממה ושכהגעתי לעבודה אכן הייתי לא מרוכז בשל העומס הרב שדרשו ממני. (אמרו לי בעל פה להסביר כמה מגיע לי על העלמות השכר - דבר שדרש ממני להמציא תוכנת שכר משל עצמי).
העסיקו אותי באישור המעביד 7 ימים בשבוע ללא כל הפסקה במשך מעל חודש שלם לעיתים כמעט חודשיים. הם הסכימו לעבודתי אני נתתי את הלב והנשמה שם. היו שמועות שהם לא משלמים שכר כמו שצריך וכשבאמת התגלה לי זאת, במקום לקחת אחריות מלאה התחילו לדרוש ממני שאני זה שיוכיח להם את הדבר. ההשפלה של הפיטורין ואפליה בחפיפה - האם לכך יש התיישנות?
לאיזה בית משפט עלי לפנות?
המעביד הזה העביד אותי הרבה מעבר למותר בחוק ומסר דרך עורכי דינו שלא מעוניין כלל שאצור איתם קשר.
מועד הזמן בו התחלתי לעבוד: מאי 2006 עד 21/06/2007 - אך מכתב הפיטורין המקורי הגיע לידי רק לאחר כחודשיים בהם אני מגיע אליהם לאסוף אותו. הם מסרו העתק של מכתב הפיטורין רק כארבעה שבועות אחרי המועד שאמר לי המעסיק לא להופיע יותר לעבודה. הוא לא אמר שאני מפוטר. אני שלחתי פקס זועם כיום יומיים לאחר מכן להנהלת החברה.
המעביד מסרב להעביר אלי את תלושי השכר ודוחות השעות לצורכי קבלת דמי אבטלה בטענה ששלח לי אותם בזמנו (מעולם לא החתים אותי על רוב הטפסים ורק את התלוש האחרון שלח בדואר רשום.
המעביד הזה פיטר אותי לא לפני שדרש ממני לעבוד אחרי שעות העבודה בנושא לימוד החומר הנלמד, לייצר תוכנת שכר בעצמי וכן אפלו אותי בזמן החפיפה באחד המרכזים שלו בכך שנתן לאחרים להיות מול מחשב וללמוד את התוכנות ולי אסרו בהיותי מבקש לשבת מול מחשב וללמוד את התוכנות לצורך מתן תמיכה טכנית בהם.
המעביד הזה בהחלט פעל בניגוד לחוק. כעת שאני לא מפחד יותר לתבוע אותו כי אני ככל הנראה עומד בפטור מעמלות לבית המשפט במצבי הכלכלי כעת אני מוכן להקדיש את כל המאמצעים הנדרשים על מנת לתבוע אותו.
האם יש התיישנות על כך שדרש ממני לכאורה לעבוד מעבר לשעות הרגילות? דבר שהביא אותי למצב של עבודה כמעט 24 שעות ביממה ושכהגעתי לעבודה אכן הייתי לא מרוכז בשל העומס הרב שדרשו ממני. (אמרו לי בעל פה להסביר כמה מגיע לי על העלמות השכר - דבר שדרש ממני להמציא תוכנת שכר משל עצמי).
העסיקו אותי באישור המעביד 7 ימים בשבוע ללא כל הפסקה במשך מעל חודש שלם לעיתים כמעט חודשיים. הם הסכימו לעבודתי אני נתתי את הלב והנשמה שם. היו שמועות שהם לא משלמים שכר כמו שצריך וכשבאמת התגלה לי זאת, במקום לקחת אחריות מלאה התחילו לדרוש ממני שאני זה שיוכיח להם את הדבר. ההשפלה של הפיטורין ואפליה בחפיפה - האם לכך יש התיישנות?
לאיזה בית משפט עלי לפנות?
תגובה
שיר
05/07/09
שאלתך מבולבלת ולא ברורה.
אתה יכול לתבוע מהמעביד תלושי שכר שלא קיבלת, במידה וקיבלת אותם ואיבדת אותם בית הדין עשוי לחייב אותך בתשלום בגין הפקתם מחדש.
נראה שנזכרת קצת מאוחר לבקש תלושי שכר לקבל דמי אבטלה, תקופת האבטלה שלך הסתיימה לפני כשנה, ותביעה יש להגיש תוך שנה ממועד הזכאות לדמי אבטלה.
אתה יכול לתבוע שעות נוספות, אך עליך להוכיח לבית הדין לעבודה שאכן עבדת שעות אלו. אם אין לך דווחי שעון של שעות עבודתך ולא ניהלת רישום ידני בזמן אמת, תתקשה להוכיח זאת. במידה וקיבלת שכר גלובאלי הכולל שעות נוספות, יתכן שבית הדין יכיר בכך ויתכן שלא.
אתה יכול לתבוע מהמעביד תלושי שכר שלא קיבלת, במידה וקיבלת אותם ואיבדת אותם בית הדין עשוי לחייב אותך בתשלום בגין הפקתם מחדש.
נראה שנזכרת קצת מאוחר לבקש תלושי שכר לקבל דמי אבטלה, תקופת האבטלה שלך הסתיימה לפני כשנה, ותביעה יש להגיש תוך שנה ממועד הזכאות לדמי אבטלה.
אתה יכול לתבוע שעות נוספות, אך עליך להוכיח לבית הדין לעבודה שאכן עבדת שעות אלו. אם אין לך דווחי שעון של שעות עבודתך ולא ניהלת רישום ידני בזמן אמת, תתקשה להוכיח זאת. במידה וקיבלת שכר גלובאלי הכולל שעות נוספות, יתכן שבית הדין יכיר בכך ויתכן שלא.
תביעה כנגד חברה- דיני עבודה
עו"ד בן נתן שי
05/07/09
ניכר בשאלתך שהבלבול רב וחוסר הידע קריטי. אני מציע שתפנה לקבלת ייעוץ מקצועי- עו"ד.
פיטורים ללא מתן הודעה מוקדמת
דב
05/07/09
שלום, פוטרתי לפני כ- 4.5 חודשים ממקום עבודה שעבדתי בו שנה. הבוס פיטר אותי מהיום למחר עם פיצויי אימתן הודעה מוקדמת של שבוע. לפי מיטב ידיעתי מגיע לי חודש.השאלה שלי: האם לא מאוחר מידי לתבוע את מקום העבודה? ואם לא - האם נדרש לכך עו"ד? או שמספיקות העובדות הנ"ל (יש בידי מכתב פיטורים).מה מונע ממקום העבודה לטעון שכן נתנו לי התראה מראש?כמו-כן, לא קיבלתי פנסיה כלל. האם יש אפשרות לתבוע גם את הכסף שמגיע לי לפנסיה?
פיטורים ללא מתן הודעה מוקדמת- דיני עבודה
עו"ד בן נתן שי
05/07/09
לא זו בלבד שאתה יכול עוד לתבוע את הנמעסיק, רצוי שתבדוק עם איש מקצוע את מלוא זכויותייך. לעניין ההודעה המוקדמת- אתה צודק- מגיעה לך הודעה מוקדמת של 30 יום.
דרישה מהעובד להחזרת כפסים
שי
05/07/09
שלום,
במקום עבודתי נהוג כי לאחר תקופת עבודה של שנתיים העובד מועבר לחוזה קיבוצי.
לאחר שנתיים עבודה, נאמר לי כי אעבור לחוזה הקיבוצי, אך עקב בעיות לוגיסטיות של מקום העבודה (חילופי מנהל, שינוי משרד רו"ח וכדומה) לא הועברתי טכנית לחוזה הקיבוצי באותו זמן, והמשכתי לעבוד על פי החוזה האישי. ביולי 2009 קיבלתי הודעה כי אני מועבר לחוזה הקיבוצי רטרואקטיבית מספטמבר 2008, ומאחר והחוזה הקיבוצי קובע שכר עבודה נמוך יותר מאשר שנקבע לי בחוזה האישי, אני נדרש להחזיר את הפרשי הכספים מספטמבר 2008.
האם חוקי לנכות משכר עבודתי את הכספים האלו?
כמו כן, החוזה הקיבוצי קובע שכר עבודה נמוך יותר, ובתמורה מעניק זכויות סוציאליות להן לא הייתי זכאי בחוזה האישי (פנסיה, קרן השתלמות, הוצאות נסיעה, אחזקת רכב וכדומה). נראה לי כי המעסיק מוריד מהשכר על מנת להעניק לי הטבות אלו. האם זה חוקי?
תודה.
במקום עבודתי נהוג כי לאחר תקופת עבודה של שנתיים העובד מועבר לחוזה קיבוצי.
לאחר שנתיים עבודה, נאמר לי כי אעבור לחוזה הקיבוצי, אך עקב בעיות לוגיסטיות של מקום העבודה (חילופי מנהל, שינוי משרד רו"ח וכדומה) לא הועברתי טכנית לחוזה הקיבוצי באותו זמן, והמשכתי לעבוד על פי החוזה האישי. ביולי 2009 קיבלתי הודעה כי אני מועבר לחוזה הקיבוצי רטרואקטיבית מספטמבר 2008, ומאחר והחוזה הקיבוצי קובע שכר עבודה נמוך יותר מאשר שנקבע לי בחוזה האישי, אני נדרש להחזיר את הפרשי הכספים מספטמבר 2008.
האם חוקי לנכות משכר עבודתי את הכספים האלו?
כמו כן, החוזה הקיבוצי קובע שכר עבודה נמוך יותר, ובתמורה מעניק זכויות סוציאליות להן לא הייתי זכאי בחוזה האישי (פנסיה, קרן השתלמות, הוצאות נסיעה, אחזקת רכב וכדומה). נראה לי כי המעסיק מוריד מהשכר על מנת להעניק לי הטבות אלו. האם זה חוקי?
תודה.
מעבר מחוזה אישי לקיבוצי
שיר
05/07/09
בחוק אין כל התיחסות למקרה כזה, ולכן חוקיות המהלך תלויה בניסוחים המדויקים בהסכם האישי והקיבוצי .
לגבי החלת ההסכם רטרואקטיבית ודרישה להשבת כספים, יש לברר האם הובטח לך באופן ברור מראש שהעברתך להסכם קיבוצי תהיה רטרואקטיבית,, אם לא ואם לא נקבע אחרת בהסכמים, אזי יש סיכוי סביר לכך שבתביעה תוכל לדרוש העברתך להסכם הקיבוצי לא תהיה רטרואקטיבית.
בנקרה שאתה מסכים להעברה רטרואקטיבית, על המעסיק להשלים את כל הזכויות המגיעות לך גם כן רטרואקטיבית. במידה והזכויות כוללות זכויות המקנות הטבות במס (כמו הפרשות פנסיוניות וקרן השתלמות), הרי בגין ההפרשות של שנת 2008 כבר לא ניתן לקבל את ההטבות, לכן יש לדרוש מהמעסיק לקבל את התשלומים הנ"ל ישירות ולהוסיף גילום של הטבת המס שנמנעה ממך. אפשרות אחרת היא להחיל את ההסכם רטרואקטיבית רק מתחילת 2009 ואז אין בעיה לקבל את הטבות המס בגין החודשים שעברו בשנה הנוכחית.
לגבי החלת ההסכם רטרואקטיבית ודרישה להשבת כספים, יש לברר האם הובטח לך באופן ברור מראש שהעברתך להסכם קיבוצי תהיה רטרואקטיבית,, אם לא ואם לא נקבע אחרת בהסכמים, אזי יש סיכוי סביר לכך שבתביעה תוכל לדרוש העברתך להסכם הקיבוצי לא תהיה רטרואקטיבית.
בנקרה שאתה מסכים להעברה רטרואקטיבית, על המעסיק להשלים את כל הזכויות המגיעות לך גם כן רטרואקטיבית. במידה והזכויות כוללות זכויות המקנות הטבות במס (כמו הפרשות פנסיוניות וקרן השתלמות), הרי בגין ההפרשות של שנת 2008 כבר לא ניתן לקבל את ההטבות, לכן יש לדרוש מהמעסיק לקבל את התשלומים הנ"ל ישירות ולהוסיף גילום של הטבת המס שנמנעה ממך. אפשרות אחרת היא להחיל את ההסכם רטרואקטיבית רק מתחילת 2009 ואז אין בעיה לקבל את הטבות המס בגין החודשים שעברו בשנה הנוכחית.
ניכוי רטרואקטיבי של זכויות- דיני עבודה
עו"ד בן נתן שי
05/07/09
המעסיק אינו יכול לנכות רטרואקטיבית משכרך. התנגד לכך בתוקף. בנוסף, אם המעבר להסכם הקיבוצי פוגע בשכרך, נדרשת לכך הסכמתך. אם לא הסכמת- לא ניתן לפגוע בשכרך.
פיטורים בדוא"ל
גני
05/07/09
מעביד שלח לי הודעת פיטורין במייל. הוא מסרב להכיר בעבודה שנעשתה בבית וסופר לי רק שעות כרטיס (הבדל בין 20 ל-60). חודש קודם שולם על שעות משולבות. האם בתביעה אני יכולה להשתמש בתכתובות דוא"ל ופירוט שיחות טלפון כדי להוכיח ולשמור על זכויות היוצרים שלי במקרה והוא לא ישלם?
תשובה
שיר
05/07/09
לגבי זכויות יוצרים - פנה לפורום זכויות יוצרים. אם ניתן להפריד בין תוצרים שפיתחת בשעות שלא שולם לך עבורם לבין תוצריםבשעות ששולם לך עבורם, יתכן וזכויות היוצרים בגין השעות שלא שוןלמו מגיעות לך ולא למעסיק (ולכן יהיה אסור לו להשתמש בתוצרים הנ"ל).
לתביעה על שעות עבודה בבית, עליך לפרט את שעות העבודה הנ"ל, להביא הוכחות מקסימאליות לעבודה בשעות אלו (מיילים, פלטי שיחות טלפון, תאריכי ושעות עדכון של קבצים שנמסרו למעסיק וכדומה). כמו כן עליך להוכיח הסכמה בין הצדדים לכך שחלק מהעבודה יעשה מהבית.
לתביעה על שעות עבודה בבית, עליך לפרט את שעות העבודה הנ"ל, להביא הוכחות מקסימאליות לעבודה בשעות אלו (מיילים, פלטי שיחות טלפון, תאריכי ושעות עדכון של קבצים שנמסרו למעסיק וכדומה). כמו כן עליך להוכיח הסכמה בין הצדדים לכך שחלק מהעבודה יעשה מהבית.



